О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е
№ 204 23.03.2023г.
град Стара Загора
Старозагорският административен съд, V състав, в закрито заседание на двадесет
и трети март през две хиляди двадесет и трета година, в състав:
СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар и с участието
на прокурора
като разгледа
докладваното от
съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 124 по описа за
2023г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството
е по реда на чл.156 и сл. във вр. с чл.144 от ДОПК във вр. с чл.4, ал.1 от
ЗМДТ и чл. 145 и сл. от АПК във връзка с
§2 от ДР на ДОПК.
Образувано
е по жалба на „АВТО ВИД“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
гр. Стара Загора, кв. Кольо Ганчев – местност „Герена“, Околовръстен път –
комплекс „Авто-Вид“, представлявано от управителя В.П.К., против Акт за
установяване на задължение по декларация /АУЗД/ № 83043 от 30.12.2022г., изцяло
отменен с Решение № 83042 от 07.02.2023г. на Началник отдел „Местни данъци и
такси“ в Община Стара Загора.
След
преценка на материалите по делото съдът намира, че подадената жалба е
процесуално недопустима, по следните съображения:
Задължението за данък върху превозните средства
представлява публично общинско вземане, съгласно чл.162, ал.2, т.1 от ДОПК във
вр. с чл.1, ал.1, т.5 от ЗМДТ. В разпоредбата на чл.166, ал.1 от ДОПК е
предвидено, че установяването на публичните вземания се извършва по реда и от
органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за данък върху
превозните средства /местен данък по см. на чл.1, ал.1, т.5 от ЗМДТ/,
приложимият ред е регламентираният такъв в ДОПК, доколкото съгласно чл. 4, ал.1
от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се
извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове
се извършва също по реда на ДОПК. Съгласно чл.4, ал.3 във вр. с ал.4 от ЗМДТ в производството по ал.1 служителите на общинската администрация,
определени със заповед на кмета на общината, имат правата и задълженията на
органи по приходите, а в ал.5 е предвидено че ръководителят на звеното за
местни приходи в съответната община упражнява правомощия на Териториален
директор на НАП.
Оспореният АУЗД № 83043 от
30.12.2022г. е издаден на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК
и съгласно чл.107, ал.4 от ДОПК във вр. с чл.4, ал.1 и ал.5 от ЗМДТ, този акт може
да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред ръководителя
на звеното за местни приходи в съответната община. В чл. 144 от ДОПК
е предвидено, че по реда за обжалване на ревизионен акт се обжалват и другите
актове, издавани от органите по приходите, доколкото в този кодекс не е
предвидено друго. Следователно за обжалване на АУЗД важат правилата за
обжалване на ревизионните актове, регламентирани в дял трети на ДОПК
- "Обжалване". В чл. 156, ал. 1 от ДОПК,
приложим на основание чл.4, ал.1 от ЗМДТ, е предвидено, че ревизионният акт в
частта, която не е отменена с решението по чл. 155
/решението на решаващия орган при обжалването по административен ред/, може да
се обжалва пред административния съд в 14-дневен срок от получаването на
решението. Въз основа на тази законова регламентация следва извода, че на
обжалване и съдебен контрол за законосъобразност подлежи АУЗД единствено в частта му, в която не е отменена с решението
по чл.155 от ДОПК на ръководителя на звеното за местни приходи в съответната
община. Съответно действащата нормативна
уредба не предвижда възможност за обжалване на решението, с което ръководителят
на звеното за местни приходи в общината се е произнесъл по подаденета по
административен ред жалба срещу акта за установяване на
задължение по декларация по административен ред и в този смисъл противно на
заявеното от жалбоподателя, това решение не може да бъде предмет на съдебен
контрол.
В случая
АУЗД № 83043 от 30.12.2022г. е изцяло отменен с Решение № 83042 от 07.02.2023г.
на Началник отдел „Местни данъци и такси“ в Община Стара Загора, поради което и
оспорването с обективирано в жалбата искане за отмяна на този АУЗД № 83043 от
30.12.2022г., е лишено от предмет и съотв. липсва и правен интерес от
оспорването, като както беше посочено, решението на Началник отдел „Местни
данъци и такси“ в Община Стара Загора, не подлежи на съдебно обжалване и
контрол за законосъобразност.
Предвид изложеното съдът намира, че жалбата
е процесуално недопустима, поради което следва да бъде оставена без
разглеждане, а производството по делото - прекратено.
Водим
от горните мотиви и на основание чл. 159, т.1 и т.4 от АПК във вр. с § 2 от ДР
на ДОПК във вр. с чл.4, ал.1 от ЗМДТ, съдът
О П
Р Е Д
Е Л И:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на „АВТО ВИД“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара
Загора, кв. Кольо Ганчев – местност „Герена“, Околовръстен път – комплекс
„Авто-Вид“, представлявано от управителя В.П.К., против Акт за установяване на
задължение по декларация № 83043 от 30.12.2022г., изцяло отменен с Решение №
83042 от 07.02.2023г. на Началник отдел „Местни данъци и такси“ в Община Стара
Загора, като недопустима.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 124/ 2023г. по
описа на Административен съд – Стара Загора.
Определението подлежи на
обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от
неговото съобщаване.
СЪДИЯ: