Решение по дело №90/2020 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 юни 2020 г. (в сила от 30 юни 2020 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20207260700090
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

      337/30.06.2020г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО, в открито съдебно заседание на десети юни две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА БАЙНОВА

                                                      ЧЛЕНОВЕ:        1. ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА

                                                                                  2. АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

Секретар: Дорета Атанасова

Прокурор: Елеонора Иванова

като разгледа докладваното от съдия П.Господинова  к.а.н.дело №90 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63 от ЗАНН във вр. с Глава Дванадесета, чл.208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба от Г.Д.У. *** против Решение №244/28.11.2019г., постановено по АНД №475/2019г. на РС Димитровград. Сочи се, че решението било неправилно и незаконосъобразно поради постановяването му в нарушение на материалния закон, както и не било обосновано. НП било незаконосъобразен акт, издаден при груби и съществени нарушения на процесуалния закон, които накърнявали правото на защита на жалбоподателя. Нарушението не можело да бъде вменено на жалбоподателя, тъй като съгласно чл.11 от Наредба №11/2001г. и чл.15, ал.3 от същата наредба, отговорността била собствениците на извънгабаритни и/или тежки ППС или лицата, които извършвали превозите. Водачът на ППС не бил нито собственик, нито превозвач, което било безспорен факт, а този факт не бил възприет от районния съд. Жалбоподателят управлявал процесното ППС в изпълнение на възложените трудови функции от работодателя си. Като извършвал превоз, той бил предварително уведомен, че били налични всички документи и разрешителни. , в това число и тези от ответната пътна администрация. Уверен бил от прекия си ръководител, че били заплатени всички такси. Освен това извънгабаритните ППС можели да се движат с разрешително, а съгласно чл.26, ал.2, т.1, б.А от ЗП движението на извънгабаритни и тежки ППС по пътищата било забранено без разрешение, издадено при условията и реда на чл.18, ал.3 от ЗП и съгласно чл.8, ал.3 от Наредба №11/2001г. В чл.14, ал.3 от наредбата било предвидено, че ППС с определени габаритни размери можело да се движат само след заплащане на съответна такса без да е необходимо издаване на разрешение. Прави се извод, че в случая за движение на процесното ППС не било необходимо разрешение, а се налагало изключение във вр. с чл.14, ал.3 от Наредбата. За процесното ППС било необходимо и достатъчно условие за придвижване само и единствено заплащането на определена такса. Прави се извод, че в този смисъл не можело да бъде квалифицирано нарушението по чл.26, ал.2, т.1, б.А от ЗП, тъй като се въвеждала забрана за движение без разрешение, а не без платена такса. Според санкционната разпоредба на чл.53, ал.1, т.2 от ЗП субекти на отговорността – физически лица, не били водачите на ППС, тъй като за тях била предвидена отделна отговорност с разпоредбата на чл.177, ал.3 от ЗДвП за извършено нарушение на чл.139, ал.1, т.2 от същия закон. Не можело да се дублира отговорност за едно и също деяние на основание ЗДвП и на ЗП, тъй като за едно нарушение не можели да бъдат налагани санкции на различни нормативни основания. Налице била несъставомерност на деянието с оглед на неговия субект, а и установените факти обуславяли приложението на ЗДвП. Ако въобще можело да се говори за неправомерно деяние, то следвало да се наложи санкция не за липса на разрешение, а за липса на платена такса. Иска се съдът да отмени обжалваното съдебно решение, като бъде отменено изцяло обжалваното наказателно постановление №6271/05.08.2019г. на Началник на Отдел Контрол по републиканската пътна мрежа, Дирекция Анализ на риска и оперативен контрол, Агенция Пътна инфраструктура - София.

Ответникът Агенция Пътна инфраструктура – София, в оговор на касационната жалба взема становище и оспорва основателността ѝ. Сочат, че няма допуснати нарушения при съставянето на акта и издаването на наказателното постановление, а първоинстанционното съдебно решение било правилно и законосъобразно

Окръжна прокуратура счита, че касационната жалба е неоснователна и обжалваното решение следва да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

Хасковски административен съд, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното: 

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл.211, ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт - чл.210, ал.1 от АПК, и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество същата е неоснователна.

С обжалваното решение Районен съд Димитровград потвърждава наказателно постановление №6271/05.08.2019г. на Началник на Отдел Контрол по републиканската пътна мрежа, Дирекция Анализ на риска и оперативен контрол, Агенция Пътна инфраструктура – София, съставено въз основа на АУАН №6804/09.07.2019г. С наказателното постановление на Г.Д.У. на основание чл.53, ал.1, т.2 от ЗП е наложена глоба в размер на 1000,00 лева – за извършено нарушение по чл.26, ал.2, т.1, б.А от ЗП във вр. с чл.37, ал.1, т.1 от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ. Не са установени от съда допуснати процесуални нарушения, а санкционираното деяние било безспорно установено и доказано. Съдът приел е, че на 09.07.2019г. водачът-жалбоподателят У., на път І-5, км.279, на изхода на гр.Димитровград в посока Стара Загора - Хасково, е управлявал и осъществявал движение на съчленено ППС със седем оси – МПС с трие оси марка МАН, модел ТГС, рег.№ СВ 28 65 АК и полуремарке с четири оси с рег.№ РВ 10 36 ЕВ, като при направеното измерване било установено, че са надвишени нормите на Наредба №11/03.07.2001г. – измерената широчина на ППС е 3,30м при максимално допустимо 2,55м съгласно чл.5, ал.1, т.1, б.А от Наредбата; при измерена дължина на ППС 17,60 м. при максимално допустимо 16,50 съгласно чл.5, ал.1, т.3, б.В от Наредбата. Прието е още, че установеното относно надвишаване на нормите на ППС обосновава движение на извънгабаритно ППС по смисъла на пар.1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредбата, респ. извънгабаритно по чл.2 от Наредбата. Съдът е счел, че НП било законосъобразно и правлино издадено, като няма нарушения при съставяне на АУАН и издаване на НП, а и тези актове били издадени от компетентни органи в административнонаказателното производство, видно от представените заповеди. Измерването на параметрите на ППС било извършено с надлежно техническо средство, а и нямало спор по делото, че ППС е извънгабаритно. Подробно е посочено, че в съдебната практика съществува становище, че водачът не е отговорен за установеното като нарушение, но че съдът не я споделя. Аргументирано въззивната инстанция сочи, че водачът е субект на вмененото нарушение., независимо от обстоятелството, че не е собственик или превозвач по смисъла на чл.11 от наредбата. Изложен е и довод, че извънгабаритния това е във сферата, която следва да бъде стриктно контролирана от водача, тъй като ППС в тези случаи става трудно управляемо като маневреност, спиране, изпреварване и т.н., поради което и било логично и житейски обосновано и водачът да носи отговорност при превишение на габаритите и то при условията на формирана вина под формата на непредпазливост. Съдът отчел, че правилно в тази връзка била приета за нарушена разпоредбата на чл.26, ал.2, т.1, б.А от ЗП, въвеждаща забрана без разрешение в обхвата на пътя да се извършва движение на извънгабаритни и тежки ППС – дейност от специално ползване на пътищата по смисъла на пар.1, т.8 от ДР на ЗП. Правилно била определена според съда и санкционната разпоредба по чл.53, ал.1 от ЗП.

Така постановеното решение е правилно.

При провеждане на административнонаказателната процедура не са допуснати съществени процесуални нарушения. Спазени са сроковете по чл.34 от ЗАНН. Както АУАН, така и НП, са издадени от компетентни органи и съдържат всички необходими реквизити, визирани в чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Датата и мястото на нарушението са посочени, както и е посочено в какво се изразява нарушението, нарушените разпоредби и обстоятелствата по извършването му. Компетентността на административните органи във връзка с издаването на акта за установяване на административно нарушение и на наказателното постановление се установява от представените по делото заповеди.

Правилен е изводът на съда, че вмененото на касатора нарушение е безспорно установено и доказано, а и няма спор относно установената от районния съд фактическа обстановка. Безспорно е, че при измерването широчината и дължината на ППС са над максимално допустимите в чл.5 от наредбата, като за тези параметри водачът не е представил валидно разрешение /разрешително по чл.14, ал.1-2 от Наредба 11/03.07.2001г. или квитанция за платени пътни такси – чл.14, ал.3 от наредбата, Раздел IV, Ред за издаване на разрешителни, т.е извънгабаритните и тежки ППС следва да се движат при условията на издадено по чл.14, ал.1 и 2, а категорията ППС с изрично посочени превишения в чл.14, ал.3 следва да се движат след заплащане само на дължимата такса. Правилно е бил наказан водачът, защото се установило, че именно той извършва движение на ППС-то и товари без разрешение, като изрично следва да се отбележи, че понятието „без разрешение” включва както случаите на движение на извънгабаритни и тежки ППС без документ за заплатена дължима такса, когато размерите им са в допустимите извънгабаритни норми по  чл.14, ал.3 във вр. с чл.8, ал.5 от Наредбата, така и движението на извънгабаритни и тежки ППС без издадено разрешително в останалите случаи. В случая няма спор между страните и относно факта, че в административнонаказателната преписка не съществува разписка за изпълнение условията на чл.37, ал.3 на Наредба №11/03.07.2001г., а и този факт е без правно значение при установяване на процесното нарушение.

Правилно въззивният съд е извел и извода относно ангажиране отговорността на наказаното лице – като водач. Вменената като нарушена разпоредба на чл.26, ал.2, т.1, б.А от ЗП не поставя изискване относно субекта, който следва да се снабди с разрешение за специално ползване на пътищата, а съдържа единствено забрана за извършване на дейности по специалното ползване на пътищата чрез движение на извънгабаритни и тежки  ППС, без за това да има надлежно издадено разрешение. Именно поради това субект на нарушението по чл. 26, ал.2, т.1, б.А от ЗП е и лицето, което фактически е извършило дейността по ползване на пътя, а в случая това е водачът на ППС Сидеров. Наред с това следва да се има предвид и разширения кръг на задължени лица съгласно разпоредбата на чл.15, ал.3 от Наредба №11 от 03.07.2001г. на МРРБ, а именно: собствениците на извънгабаритни и/или тежки ППС или лицата, които извършват превозите, са длъжни да подадат в АПИ или в съответното областно пътно управление или община заявление за издаване на необходимото разрешително по образец. Последното се потвърждава и от съдържанието на приложената санкционната норма на чл.53, ал.1 от ЗП, в която е предвидено наказанието да се налага на три отделни категории физически лица, като това са: тези, които са нарушили разпоредбите на чл.25, чл.26, ал.1, т.1, б.В-Г, т.2, ал.2 и ал.5 и чл.41; тези, които извършат някои от изброените дейности, включително по т.2 – "движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя"; и тези, които наредят да бъдат извършени някоя от изброените дейности. При безспорно установеното, че наказаното лице - като водач на ППС, осъществява движение на извънгабаритно и тежко пътно превозно средство без разрешение, то именно той попада в кръга на субектите на нарушението и правилно е ангажирана административнонаказателната му отговорност за извършеното.

Аргументирано РС Димитровград излага съображения и относно ангажиране на   административнонаказателната отговорност по реда на ЗП. В разпоредба на чл.177, ал.3 от ЗДвП също се предвижда санкция за лицата, които управляват ППС с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от МРРБ, без да спазват установения за това ред, като в случая обаче компетентността за установяване на административните нарушения и санкционирането на нарушителите е на лицата по чл.189, ал.1 и ал.12 от ЗДвП, а не на длъжностните лица от администрацията, която управлява пътя - съгласно чл.19 от ЗП. Административнонаказателната отговорност на водача е реализирана по реда и на основание ЗП, регламентиращ обществените отношения, свързани със собствеността, ползването, управлението, стопанисването, изграждането, ремонта, поддържането и финансирането на пътищата, както и с управлението на безопасността на пътната инфраструктура в Република България, докато ЗДвП има за основно предназначение опазване живота и здравето на участниците в движението по пътищата, улесняване на тяхното придвижване, опазване имущество на юридическите и физическите лица, както и околната среда от замърсяването от моторните превозни средства. При движение на извънгабаритно и/или тежко ППС без разрешение по пътищата несъмнено се нарушават правните норми на ЗП, тъй като пътищата са застрашени от увреждане. След като се нарушават негови правила, то логично и в съответствие със закона е и отговорността да се търси на основание на същите, от органите, контролиращи неговото изпълнение.

С оглед на изложеното, съдът намира, че решението, с което Районен съд Димитровград е потвърдил наказателното постановление, е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила. С оглед крайния извод за неоснователност на касационната жалба следва да се уважи искането на ответната страна относно направените в процеса разноски – 100,00 лева юрк.възнаграждение.

Мотивиран така и на основание чл.221, ал.2, пр.1 от АПК,  съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №244/28.11.2019г., постановено по АНД №475 по описа на Районен съд Димитровград за 2019 година.

ОСЪЖДА Г.Д.У., ЕГН **********,*** да заплати на Агенция Пътна инфраструктура – София, Булстат *********, направените пред касационната инстанция разноски за юрк.възнаграждение – 100 лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

    

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

                           

                                     

 

 

 

2.