Решение по дело №82/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 юни 2021 г. (в сила от 8 юни 2021 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20217220700082
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е    100

 

Гр. Сливен, 08.06.2021 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и шести май две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

                                              

                                                      ЧЛЕНОВЕ: ГАЛЯ ИВАНОВА

              ИГЛИКА ЖЕКОВА

                                                                                                                                         

 

при участието на прокурора Милена Радева

и при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от Иглика Жекова КАНД № 82 по описа за 2021 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по касационна жалба срещу решение по АНД № 1483 по описа на Районен съд -Сливен за 2020 година и се движи по реда на глава дванадесета от АПК.

С Решение № 260092/09.03.2021 г., постановено по АНД № 1483/2020 г. на Районен съд - Сливен е потвърдено Наказателно постановление № 20-0804-002978/20.10.2020 г., издадено от Началник Сектор при ОД на МВР - Сливен, РУ – Сливен, с което на В.Х.Д., ЕГН **********, с адрес *** за нарушение по чл. 140 ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 175 ал. 1 т. 1 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100,00 (сто) лева  и е постановено лишаване от право да управлява МПС за срок от 2 месеца, както и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са отнети общо 8 контролни точки. 

Недоволен от така постановеното решение е останал касационният жалбоподател В.Х.Д., който го обжалва в срок, с доводи за малозначителност на извършеното деяние. Твърди се, че нарушението е с ниска степен на обществена опасност, дори липсваща такава. Наказващият орган не съобразил смекчаващите и отегчаващи вината обстоятелства и като не приложил нормата на чл. 28 от ЗАНН, наложил санкция без да осъществи задължителната проверка за съществуването или липсата на маловажност. Моли съда да отмени атакуваното съдебно решение, с отмяна на потвърденото със същото наказателно постановление.

В с.з. касационният жалбоподател не се явява и не се представлява.

В с.з. ответникът по касационната жалба не се представлява. В писмено становище от упълномощен процесуален представител оспорва касационната жалба и моли съда да остави в сила първоинстанционното съдебно решение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, ако такова се претендира.

В с.з. представителят на Окръжна прокуратура Сливен поддържа, че административното нарушение е безспорно установено, но при съвкупната преценка на всички доказателства, би могъл да се приложи чл. 28 от ЗАНН.     

Административният съд, в качеството на касационна инстанция, като обсъди направените в жалбата оплаквания, становищата на страните и събраните пред първата съдена инстанция писмени и гласни доказателства, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законния срок, допустима е, но по същество - неоснователна.

От всички събрани по делото доказателства съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

На 02.10.2020 г. полицейски служители установили, че В.Д. управлява в гр. Сливен мотопед Априлия Ареа 51 с рег. № …………, на който регистрационната табела е поставена долу вляво до задната гума, вместо на определеното за целта място. За така установеното срещу Д. бил съставен Акт за установяване на административно нарушение № 2978/02.10.2020 г., в който деянието било квалифицирано като административно нарушение по чл. 140 ал. 1 от ЗДвП. Въз основа на съставения акт, на 20.10.2020 г. Началник Сектор при ОД на МВР – Сливен, РУ - Сливен издал Наказателно постановление № 20-0804-002978, с което на В.Х.Д., ЕГН **********, с адрес ***, за нарушение по чл. 140 ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 175 ал. 1 т. 1 от ЗДвП наложил административно наказание „глоба“ в размер на 100,00 (сто) лева, постановил лишаване от право да управлява МПС за срок от 2 месеца и отнемане на общо 8 контролни точки на основание Наредба № Iз-2539 на МВР. Наказателното постановление било връчено на неговия адресат Д. на 02.11.2020 г.

За да потвърди наказателното постановление, Районният съд е изложил следните мотиви:

При постановяване на своя акт Районният съд е приел, че от доказателствата по делото е установено по безспорен начин, че административното нарушение е извършена, както и е установено по категоричен начин неговото авторство. Решаващият съд е приел още, че при съставяне на акта и издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения.

При преценка на събраните по делото доказателства и относимите материалноправни норми, настоящата съдебна инстанция намира, че обжалваното решение е обосновано и правилно, при следните съображения:

От гласните и писмени доказателства, събрани надлежно пред първата съдебна инстанция се установява по безспорен начин авторството на визираните в процесния санкционен акт административни нарушения. Последните са установени и доказани по безспорен начин и от обективна страна. Съгласно правната квалификация на нарушението чл. 140 ал. 1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. В случая от доказателствата – писмени и гласни е установено по безспорен начин, че табелата с регистрационния номер на водача Д. е била поставена на място, несъответстващо на нормативно изискуемото такова. Съобразно приложената санкционна норма на чл. 175 ал. 1 т. 1 от ЗДвП, наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места. В случая това място е отзад на мотопеда, определено в нормата на чл. 10 ал. 7 от Наредба № I-45/24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства. При тези данни касационната инстанция приема, че при съставяне на акта и издаване на наказателното постановление не са допуснати процесуални нарушения, а материалният закон е спазен.

При цялостна преценка на доказателствата, касационният състав намира довода за малозначителност на деянието, изложен в касационната жалба като неоснователен. Съгласно разпоредбата на чл. 28 б. „а“ от ЗАНН, за маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание. В процесния случай, при преценка тежестта и обществената опасност на деянието, следва да се изхожда от значимостта на обществените отношения, които се регулират със съответната разпоредба.  Поставянето на регистрационната табела на превозното средство е елемент от регистрационния режим, на който са подчинени всички задължени превозни средства по ЗДвП и издадените въз основа на с.з. подзаконови нормативни актове. Целта на този режим е пряко обвързана с целта на самия закон, регламентирана в чл. 1 ал. 2, а именно: опазване живота и здравето на участниците в движението по пътищата, улесняване на тяхното придвижване, опазване имуществото на юридическите и физическите лица, както и околната среда от замърсяването от моторните превозни средства. Изхождайки от съдържанието на тази норма, се стига до извода за особената значимост на урегулираните със ЗДвП и подзаконовите актове по неговото прилагане обществени отношения, което само по себе си сочи на висока степен на обществена опасност на извършеното нарушение на регистрационния режим. Местата, на които следва да е поставена регистрационната табела на превозното средство са строго и формално определени от законодателя и тяхната самоцелна промяна безспорно съставлява немаловажно нарушение на правилата за движение по пътищата. Предвид това, като неоснователен се преценява довода на касационния жалбоподател за малозначителност на деянието и приложимост на чл. 28 от ЗАНН.

При съставяне на акта и издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения, деянието е установено от субективна и обективна страна и спрямо същото са коректно приложени следващите се санкции по закон. Като е достигнал до такива правни изводи, Районният съд е постановил валидно, допустимо и правилно решение, което следва да бъде оставено в сила.

 

Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221 ал. 2 от АПК, Административен съд Сливен

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260092/09.03.2021 г. на Районен съд Сливен, постановено по АНД № 1483/2020 г. по описа на същия съд.

 

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

       ЧЛЕНОВЕ:1.

             

 

                                                                                      2.