Решение по дело №480/2012 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 121
Дата: 1 юли 2013 г. (в сила от 5 август 2014 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20127240700480
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2012 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

115                                                   01.07.2013г.                           град Стара Загора

 

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, ІV състав, в публично съдебно заседание на единадесети юни през две хиляди и тринадесета година, в състав:

                                           

                СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

 

       

при секретар   Минка Петкова                                                                              

и с участието на прокурора

като разгледа докладваното от съдия И.Янкова административно дело № 480 по описа за 2012 г., за да се произнесе съобрази следното:                                                       

           

 

            Производството е по реда на чл.156 и следващите, във връзка с чл.144 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс(ДОПК), чл. 4, ал.1, във връзка с чл.9б от Закона за местни данъци и такси ЗМДТ) и чл. 145 и сл. от АПК във връзка с §2 от ДР на ДОПК.

            Образувано е по жалба на Държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване” ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, 1271, район „Надежда”, кв. Илиенци, ул. „Кирил Благоев” № 14, против Акт за установяване на задължение по декларация № 4 от 18.09.2012г, издаден от главен експерт „МДТ” при община Раднево, потвърден с Решение № 2/31.10.2012г на Директора на Дирекция „ФСДУС” при община Раднево, с което са му определени задължения за на такса битови отпадъци и лихви в общ размер 28311,34 лв, от които – главница – 20282.04 лв и лихва за просрочие - 8029.30 лв. В жалбата са релевирани доводи за незаконосъобразност на оспорения акт като по същество изложените съображения са за постановяването му в нарушение на материалния закон. Жалбоподателят поддържа, че актът е необоснован, тъй като от съдържанието не се установяват фактически и правни основания за издаването му, а именно - за кои имоти се начислява данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци за всяка от годините, включени в проверявания период – 2007-2011г.вкл. и в какъв размер, нито за размера на отделните компоненти. Твърди, че дружеството има имоти в землищата на селата Трояново и Ковачево, като не е ясно за кои точно имоти му се вменяват задължения за ТБО. Позовава се и на нарушения на административнопроизводствените правила по издаването на акта, доколкото не е бил своевременно уведомен по реда на чл. 107 ал.3, изр.1 от ДОПК за конкретния размер на задълженията за ТБО. В тази връзка счита, че не следва да му се начисляват лихви.

            Ответникът по жалбата -  Директор на Дирекция „ФСДУС” в Община Раднево чрез процесуалните си представители – адв.Петрунова и адв.А., оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена.  Обосновава, че правилно и законосъобразно на жалбоподателя е съставен АУЗД № 4 от 18.09.2012г. за невнесени /неплатени/ от него в срок суми, дължими към бюджета на община Раднево  за такса за битови отпадъци за периода от 2007 до 2011г., вкл., като таксата е била определена в съответствие с решенията на Общински съвет – Раднево по чл.66 от ЗМДТ.

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

            С декларация по чл.17 ал.1 от ЗМДТ вх. № 110 от 18.11.2003г. ДП „Транспортно строителство и възстановяване” поделение Раднево е декларирало имоти в с.Ковачево, община Раднево: земя с отчетна стойност 70 406 лв и 14 сгради с отчетна стойност 835 130.26 лв.

            С декларация по чл.17 ал.1 от ЗМДТ вх. № 111 от 18.11.2003г. ДП „Транспортно строителство и възстановяване” поделение Раднево е декларирало имоти в с.Трояново, община Раднево: земя с отчетна стойност 31909 лв и 28 сгради с посочени отчетни стойности на всяка от тях и с обща такава - 571 983.78 лв.

            С декларация по чл.17 ал.1 от ЗМДТ вх. № **********/27.01.2005г ДП „Транспортно строителство и възстановяване” поделение Раднево е декларирало общо 28 недвижими имоти, частна държавна собственост, предоставени му за управление и находящи се в с.Ковачево, община Раднево, с обща отчетна стойност 293704.11 лв. Към декларацията са приложени извлечение от баланса и от инвентарната книга, от които е видно, че се касае за земя -47 дка с отчетна стойност 9635 лв и 27 сгради с обща отчетна стойност 284069.11 лв. Същите са посочени по вид и отчетна стойност и в табл. 1 от СИЕ.

             С декларация по чл.17 ал.1 от ЗМДТ вх. № **********/27.01.2005г ДП „Транспортно строителство и възстановяване” поделение Раднево е декларирало общо 34 недвижими имоти, частна държавна собственост, предоставени му за управление и находящи се в с.Трояново, община Раднево, с обща отчетна стойност 403969.76 лв. Към декларацията са приложени извлечение от баланса и от инвентарната книга, от които е видно, че се касае за два поземлени имота с обща отчетна стойност 24083лв и 32 сгради с отчетна стойност 379886,76лв.  Същите са посочени по вид и отчетна стойност и в табл. 2 от СИЕ.

            С декларация по чл.17 ал.1 от ЗМДТ вх. № **********/27.01.2005г ДП „Транспортно строителство и възстановяване” поделение Раднево е декларирало общо 28 недвижими имоти (земя и сгради), частна държавна собственост, предоставени му за управление и находящи се в с.Трояново, община Раднево и землището на селото, с обща отчетна стойност 217497.99 лв. Към декларацията е приложено извлечение от баланса, от което е видно, че се касае за три поземлени имота с обща отчетна стойност 18354 лв и извлечение от инвентарната книга на дружеството, в което са посочени 26 бр.сгради с обща отчетна стойност 199143.99 лв. /същите са посочени по вид и отчетна стойност в табл. 3 от СИЕ/.

            По отношение на имотите в с.Трояново и в землището на това село, предоставени за управление на ДП „Транспротно строителство и възстановяване” – поделение Раднево са съставени  съответно Акт за държавна собственост (АДС) №№ 4269/31.01.2005г и 5234/23.04.2007г. В графа 9 и съответно в графа 10 на тези АДС изрично е отбелязано, че имотите, описани в тях са предоставени в управление на посоченото държавно предприятие. С АДС №4269/ 31.01.2005г, като частна държавна собственост са актувани следните недвижими имоти, находящи се в землището на с.Трояново, общ.Раднево, имот № 000101:  поземлен имот с площ от 31908 кв.м и следните сгради: Сграда –битово; сграда-кланница; сграда-овчарник, сграда –свинарник1; сграда –свинарник2; сграда –свинарник3, сграда –свинарник4.  Тези имоти (земя и сгради общо 8 бр) са декларирани от ДП „Транспортно строителство и възстановяване” поделение Раднево с декларация вх. № ********** /25.06.2010г.  с обща отчетна стойност 39130 лв, от които 6461 лв – земя, като същите са посочени по вид и отчетна стойност в табл. 5 от СИЕ. С АДС № 5234/23.04.2007г.като частна държавна собственост са актувани следните имоти, находящи се в с.Трояново, община Раднево, кв.7, УПИ V-1: застроен поземлен имот с площ от 36 877 кв.м, заедно със Сграда-офицерско общежитие; Сграда – КПП; Сграда-стая за свиждане и клуб на офицера; Сграда –щаб; Сграда – работилница; Сграда –склад рез.части; Сграда –ГСМ; Сграда – склад за ДМА; Сграда – гараж; 6 бр. Сгради- общежития на 2 етажа и склад за хляб (общо 18 имота). Актуваните с този акт имоти са декларирани от предприятието с  декларация по чл.17 ал.1 ЗМДТ вх. № **********/25.06.2010г, касаеща общо 16 бр недвижими имоти с обща отчетна стойност 167031.89 лв, от които земя – 11893.00 лв, и сгради -155138.89 лв. Същите кореспондират на посочените по вид и отчетна стойност в табл. 4 от СИЕ.

            По отношение на имотите в с.Ковачево и в землището на село Ковачево общ.Раднево, предоставени за оперативно управление на ДП „Транспротно строителство и възстановяване” са съставени  съответно АДС №№ 3645 от 16.07.2004г и № 3644 от 16.07.2004г,          в които също е отбелязано, че актуваните с тях имоти са в управление на посоченото ДП. С АДС №3645/16.07.2004г. като частна държавна собственост са актувани следните недвижими имоти, находящи се в землището на с.Ковачево, общ.Раднево, имот № 000309: поземлен имот с площ от 41.412 дка, Сграда-лечебница на 1 ет; Сграда –караулно помещение,Сграда –дърводелска работилница, Сграда – стая за свиждане, Сграда –столова, Сграда –лавка, Сграда –спално на три ет, Сграда – склад рез.части на един етаж; Сграда –склад, Сграда – щабен корпус, Сграда – склад амбалаж, Сграда – склад с подкранов път; Сграда –спално помещение; сграда – склад с подкранов път; сграда – спално помещение, Сграда–склад с подкранов път; Сграда склад „Буба”, Сграда санит.възел и сграда –склад „буба”. За тези имоти (общо 18 бр) е подадена Декларация по чл.17 от ЗМДТ с вх. № ********** /25.06.2010г с обща отчетна стойност 196 455.99лв. Същите кореспондират с посочените в табл.6.от СИЕ. С АДС № 3644 от 16.07.2004г, като частна държавна собственост са актувани следните недвижими имоти, находящи се в с.Ковачево, общ.Раднево, УПИ ІІ, кв.1: урегулиран поземлен имот с площ от 5588 кв.м, сграда –склад, шивачно; Сграда–артелна; Сграда–оръжейна; Сграда–умивалня; Сграда –санит.възел, Сграда –склад авточасти (общо 7 бр. имоти).  За земята и част от сградите (без Сграда-санитарен възел и Сграда –склад авточасти) е подадена декларация № ********** от 25.06.2010г с обща отчетна стойност 52 777.14 лв. (табл. 7 от СИЕ).

            На 26.11.2009г. жалбоподателят е подал декларации (стр.154 и 155) за определяне на ТБО според количеството. За имота в с.Ковачево е поискана 1 бр кофа, а за имота в с.Трояново - 1 бр.контейнер.

            Обжалваният АУЗД № 4 /18.09.2012г е издаден след извършена проверка от орган по приходите в Община Раднево за установяване на задължения на ДП „Транспортно строителство и възстановяване”  по подадени от него декларации по чл. 17 ЗМДТ с вх. № М111/18.11.2003г, вх. № М110/18.11.2003г, вх. № М255 /25.06.2010г., вх.№ М256 /25.06.2010г вх.№ М257 /25.06.2010г, и вх.№ М258 /25.06.2010г. С този АУЗД на предприятието са определени задължения за такса битови отпадъци в общ размер 28311.34 лв, от които:

            -за 2007 г. - 8924.07 лв, от които 5578.20 лв- главница и 3345.87 лв -лихва;

            -за 2008 г - 7430.81 лв, от които 5112.02 лв - главница и 2318.79 лв – лихва;

            -за 2009г -  6763.09 лв, от които 5112.02 лв - главница и 1651.07 лв – лихва;

            -за 2010г -  2622.43 лв, от които 2158.08 лв - главница и   464.35 лв – лихва и

            -за 2011г -  2570.94 лв, от които 2321.72 лв - главница и   249,22 лв – лихва.

            В мотивите на този акт е посочено, че не са налице несъответствия в подадените декларации, лицето, в качеството му на собственик на недвижими имоти на територията на Община Раднево, находящи се в с.Трояново и с.Ковачево, на основание чл. 64 от ЗМДТ, е задължен за заплащане на такса битови отпадъци. В таблица са представени задълженията за „данък недвижими имоти” и лихвите за просрочие към 18.09.2012г. за всяка от годините, включени в периода 2007-2011г. като в таблицата вида на задължението е посочен като „такса битови отпадъци”. Съдържащото се в акта противоречие относно вида на задължението е отстранено с Акт изх. № 26-00-1214 от 31.10.2012г., издаден от същия орган по приходите.

            В нормативно установения срок по чл.107, ал.4 от ДОПК ДП „Транспортно строителство и възстановяване” е подало жалба пред  Директора на Дирекция „ФСДУС” при община Раднево срещу издадения АУЗД№ 4 /18.09.2012г, с искане да бъде изцяло отменен като постановен в  противоречие с материалния закон, при липса на яснота за кои имоти и в какъв размер са определени задълженията за ТБО. С Решение № 2 /31.10.2012г., Директора на Дирекция „ФСДУС” при община Раднево, на основание чл.107 ал.4 от ДОПК, във връзка с чл.4 ал.5 и чл.9б от ЗМДТ и чл.155 ал.2 от ДОПК, е потвърдил изцяло обжалвания АУЗД. В мотивите на решението са изложени съображения, че оспорения АУЗД се отнася за недвижимите имоти, декларирани със следните декларации №№ М110/18.11.2003г – с. Ковачево, земя и сгради в регулация и извън регулация; № М111 / 18.11.2003г – с. Трояново, земя и сгради в регулация и извън регулация, с Декларация № М255/25.06.2010г.- с.Трояново, земя и сгради в регулация, Декларация № М256 от 25.06.2010г. – с.Трояново, земя и сгради извън регулация; Декларация № М257от 25.06.2010г.- с.Ковачево, земя и сгради извън регулация и Декларация № 258/25.06.2010г.- с.Ковачево, земя и сгради в регулация.  Счетено е за неоснователно възражението, че таксите не били съобщени на жалбоподателя. Въз основа на изложените мотиви обжалвания АУЗД е потвърден изцяло.

            По делото е представена административната преписка по издаване на оспорения АУЗД № 4/18.09.2012г, в  т.ч.представени са Решения №№ 699 от 25.01.2007г, № 48 от 04.02.2008г, № 313 от 29.01.2009г, №582/28.12.2009г и Решениe № 601 от 29.01.2010 г. на Общински съвет Раднево, с които са  приети план-сметките за разходите по управление на отпадъците и определяне размерите на таксата за битови отпадъци за периода на 2007г, 2008г, 2009г и 2010г. За периода на 2011г. няма решение на Общинския съвет за определяне на размера на ТБО, като на основание разпоредбата на §25, ал.2 от ПЗР на ЗИД на ЗМДТ (ДВ 31 от 2011г, в сила от 01.01.2011г), в тази хипотеза следва от всеки длъжник да се събира такса в размер на абсолютната стойност от предходната година. В цитираните по-горе решения на ОбС Раднево по еднотипен начин са регламентирани: размерите на задължението за ТБО, като е направено разграничение с оглед вида на обекта - жилищни и съответно нежилищни имоти, субектите, възможността за определяне на таксата според количеството отпадъци и е регламентиран размера, който ще се заплаща в случаите, когато имотът не е включен в районите с организирано сметосъбиране и сметоизвозване. Различия в посочените решения са налице единствено относно разпределението на общия размер на таксата между отделните компоненти, които тя включва.

            Със свои заповеди №№ 1818 / 31.10.2007г, №1652/20.10.2008г, №1763/26.10.2009г, № 1767/27.10.2010 и № 1687/13.10.2011г Кметът на община Раднево е определил границите на районите на сметосъбиране и сметоизвозване.

            Към материалите по делото е приложена приетата от Общински съвет – Раднево Наредба по чл.9 от ЗМДТ, действала в периода 2007-2011г,  както следва Наредба за определяне администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на община Раднево, в сила от 01.01.2005г, с отразени редакции, относими за проверявания период.  В чл.15 от Наредбата еднозначно е посочено, че таксата се заплаща от собственика на имота, от ползвателя – при учредено право на ползване и от концесионера – при предоставяне на особено право на ползване – концесия. Според чл.17,ал.1 от Наредбата таксата се заплаща на четири равни  вноски –до 30 април, до 30.юни, до 30.септември и до 30 ноември на годината, за която се дължи.

            По делото е назначена и изслушана съдебно-икономическа експертиза, заключението по която, неоспорено от страните, съдът възприема като компетентно, обективно и безпристрастно.  Със заключението са изчислени дължимите суми за ТБО за всеки от имотите, декларирани от жалбоподателя през периода 2007-2011г., при отчитане на различието в броя и отчетната им стойност за всеки от периодите. В експертизата е отчетено, че за 2010г.и 2011г дружеството е подало декларация за определяне на таксата за битови отпадъци според количеството на отпадъците, в която хипотеза се следва начисляване на суми както следва: за имотите в регулация – годишния размер е за брой съдове и 3,4 на хиляда върху отчетната стойност на декларираните имоти- само за перото -почистване на територии от населените места, предназначени за обществено ползване. За имотите извън регулация – общо 4,9 на хиляда, което включва компонентите за ползване на депо за битови отпадъци (1,5 на хиляда) и за поддържане на чистота на териториите за обществено ползване в размерите, определени за съответния период(3,4 на хиляда). Таксата е изчислена по периоди, като са взети предвид коригиращите декларации, подадени от ДП „Транспортно строителство и възстановяне” на 25.06.2010г., и по обекти  (табл.12 и 13 от СИЕ). В заключение експертизата е посочила размера на дължимата от дружеството-жалбоподател такса в общ размер и в размер за всяка от годините, включени в проверявания период и дължимите за тях лихви, които почти напълно съответстват на установените с оспорения АУЗД. Според СИЕ дължимата такса за битови отпадъци за всеки отделен имот за процесния период е общо 20283.89 лв (при 20282.04 лв, посочени в АУЗД), разпределена по години както следва: за 2007г- главница -5735.78 лв (5578.20лв по АУЗД), за 2008 – 5111.95 лв (5112.02 лв по АУЗД), за 2009г – 5111.95 лв (5112.02 лв по АУЗД), за 2010- 2002.52 лв (2158.08 лв по АУЗД), за 2011 г – 2321.69 лв. (2321.72 лв по АУЗД). Съответно изчислени са и задълженията за законната лихва върху неплатените такси за битови отпадъци, считано от падежа на всяка от вноските за всяка година поотделно, предвид установените в чл.17 ал.1 от Наредбата срокове за заплащане на задълженията.

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

            Оспорването, като направено в законово установения срок, от легитимирано лице с правен интерес и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

            Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

            Задължението за такса за битови отпадъци представлява публично общинско вземане, съгласно чл.162, ал.2, т.3 от ДОПК във вр. с чл.6, ал.1, б. „а” от ЗМДТ. В разпоредбата на чл.166, ал.1 от ДОПК е предвидено че установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за такса за битови отпадъци /местна такса по см. на чл.6, ал.1, б.”а” от ЗМДТ/, приложимият ред е регламентирания такъв в ДОПК, доколкото съгласно чл. 4, ал.1 във вр. с чл. 9б от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните такси се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Съгласно чл.4, ал.3 във вр. с ал.4 от ЗМДТ в производството по ал.1 определените със заповед на кмета служители на общинската администрация, имат правата и задълженията на органи по приходите, а в ал.5 е предвидено че ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община упражнява правомощия на Териториален директор на НАП.

            Оспорения в случая Акт за установяване на задължение по декларация № 4 /18.09.2012г е издаден от определеното длъжностно лице, заемащо длъжност главен експерт „Местни данъци и такси” в община Раднево, в кръга на неговите правомощия и в предписаната от закона форма.  Съдържащото се в този акт противоречие е отстранено по надлежния ред, с Акт за поправка на Акт за установяване на задължение по декларация №4/18.09.2012г, издаден от същия орган, като  е постановено, че  текста „данък недвижими имоти” следва да се чете „такса битови отпадъци”. По делото не са представени доказателства за обжалване на Акта за поправка на посочения АУЗД, от което следва, че същия е влязъл в сила. Потвърждаващото АУЗД Решение № 2/31.10.2012г е издадено от Директора на Дирекция „ФСДУС”, в  община Раднево, т.е от лице с функции и правомощия на Териториален Директор на НАП по см. на чл.4, ал.5 от ЗМДТ, компетентен да разглежда и да се произнася по жалби срещу издадени АУЗД, съгласно чл.107, ал.4 от ДОПК във вр. с чл. 4, ал.1 от ЗМДТ.  

            Неоснователно е възражението на жалбоподателя за формална незаконосъобразност оспорения АУЗД №№ 4 /18.09.2012г. по съображения, че не са посочени имотите, за които са отнесени задълженията за ТБО за проверявания период. В обжалвания акт изрично са изброени декларациите, подадени от дружеството-жалбоподател по чл.17 от ЗМДТ и по отношение на които се отнасят установените с акта задължения. Съдът приема че с изричното посочване на номера и датата на подаване на декларациите по чл.17 от ЗМДТ за деклариране предоставените за управление на ДП „Транспортно строителство и възстановяване имоти”, частна държавна собственост, не е налице „неяснота” за кои имоти се отнасят задълженията, които му се вменяват с АУЗД № 4/18.09.2012г. По делото не се оспорва, че с декларации №№ М110/18.11.2003г, М111 / 18.11.2003г, № М255/25.06.2010г., № М256 от 25.06.2010г., № М257от 25.06.2010г и Декларация № 258/25.06.2010г, подадени в ДП Раднево и съответно – в Община Раднево се отнасят за едни и същи имоти, а именно – поземлени имоти в с.Ковачево и в с.Трояново и такива в землищата на с.Ковачево и с.Трояново и построените в тях сгради,  предоставени на ДП „Транспортно строителство и възстановяване” София за управление с Решение№  631 от 25.09.2002г на Министерския съвет и актувани с Актове за държавна собственост (АДС) №№ 4269/31.01.2005г, 5234/23.04.2007г, 3645/ 16.07.2004г и № 3644/16.07.2004г. Посочените в тези актове и съответно декларирани от жалбоподателя с декларации по чл.17 от ЗМДТ имоти, находящи се на територията на община Раднево са обект на задълженията на ДП за такса за битови отпадъци за периода 2007-2011г. ДП „Транспортно строителство и възстановяване” не изразява оплаквания относно кръга на имотите, за които се отнасят задълженията, а единствено оплакванията са, че те не са изрично посочени в акта.  Вида и отчетната стойност на тези имоти се установява от представените по делото декларации и приложени към тях извлечения от счетоводни сметки 201/1 и 203/1, подавани от предприятието-жалбоподател. По отношение на тези имоти обжалвания АУЗД  е издаден в хипотезата на чл. 107, ал.3, изр. последно от ДОПК – служебно, поради неплащане в срок на задължение, размера на което е установен въз основа на подадена от задълженото лице декларация. Предвид обстоятелството, че от съдържанието на акта и позоваването на декларациите, за които се отнася, е установимо за кои имоти и върху каква основа са изчислени задълженията, не може да бъде споделен довода за формална незаконосъобразност на оспорения АУЗД.

 Съгласно разпоредбата на чл.62 ЗМДТ, такса за битови отпадъци се заплаща за услугите по събиране, извозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места. Изрично е предвидено че размерът на таксата се определя за всяка услуга поотделно по реда на чл.66 ЗМДТ - в годишен размер с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност. Следователно в рамките на ТБО се включва такса за три отделни, самостоятелни услуги - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения и поддържане на чистота на териториите за обществено ползване. Това разграничение не е самоцелно, тъй като в разпоредбата на чл. 71 от ЗМДТ е регламентирано, че такса не се събира за  услугите, визирани в чл.62 от посочения закон, когато те не се предоставят от общината.  

По делото не се оспорва реалното предоставяне на гореизброените услуги от Община Раднево и съдът намира, че тази материална предпоставка за възникване на задължението за ТБО е налице. От представената и приети като доказателство по делото Заповеди №№ 1818 / 31.10.2007г, №1652/20.10.2008г, №1763/26.10.2009г, №1767/27.10.2010 и № 1687/ 13.10.2011 г на Кмета на община Раднево се установяват границите на районите, видът на предлаганите услуги по чл. 62 от ЗМДТ и честотата на сметоизвозване (чл.63 ал.2 ЗМДТ). Във всички тези заповеди, обхващащи целия проверяван период, еднозначно е посочено, че границите, в които се предлагат услугите по чл.62 от ЗМДТ съвпадат с границите на населените места на селата на територията на община Раднево, като сред изброените са и селата Ковачево и Трояново, в които попадат имотите, декларирани от жалбоподателя с декларации вх.№ ********** и ********** от 25.06.2010г. Следователно тези имоти са били включени в районите с организирано сметоизвозване и сметосъбиране. Имотите, декларирани с декларации вх.№ ********** и №********** от 25.06.2010г, попадат извън районите с организирано събиране и извозване на отпадъци, поради което за тях се следва  само такса за ползване на депо за битови отпадъци и за поддържане на чистота на териториите за обществено ползване. През 2009г дружеството е подало декларация за определяне на таксата за битови отпадъци според количеството на отпадъците, като за 2010г. е поискало 1 бр. контейнер и 1 бр.кофа. Жалбоподателят не оспорва предоставянето на тези съдове от общината и включването им в графика за сметосъбиране и сметоизвозване. Доколкото ДП „Транспортно строителство и възстановяване” гр.София не твърди, че през 2007-2011г. не е ползвало имотите или че те не са генерирали отпадъци; нито твърди, че е извършвало събиране в собствени контейнери и със собствен транспорт ги е извозвало, то следва, че то фактически се е ползвало от организираните от община Раднево дейности и предоставяната услуга по сметосъбиране и сметоизвозване. Относно другите две услуги по чл.62 от ЗМДТ /обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места/, жалбоподателят не оспорва, че се предоставят от община Раднево и респ. дължимостта на съответните такси.

 

Съдът намира, че ДП „Транспортно строителство и възстановяване” е носител на задължението за заплащане на таксата за битови отпадъци за предоставените му за ползване държавни имоти за целия проверяван период. Това следва от анализа на разпоредбите на чл.11 ал.5 от ЗМДТ и на чл.64 ал.1, във връзка с чл.11 от с.з. в относимите им редакции. За периода на 2011г жалбоподателят е задължен за таксата за битови отпадъци за горепосочените имоти по силата на чл. 11, ал.5 във вр. с чл.64, ал.1 ЗМДТ, която предвижда, че за имоти - държавна собственост, задължено да заплаща такса за битови отпадъци е лицето, на което имотът е предоставен за управление, какъвто е настоящия случай. Действително, чл. 11, ал.5 ЗМДТ е в сила считано от 01.01.2011г. и не се отнася за частта от проверявания период, вкл. 2007-2010 год. За периода 2007-2009г. кръгът на субектите, задължени за таксата за битови отпадъци, е определен в нормата на чл.64 ал.1 от ЗМДТ, в редакцията й към ДВ бр.119 от 2002г, в сила от 01.01.2004г, действала до изменението й с ДВ бр.95 от 2009г, в сила от 01.01.2010г., която предвижда, че таксата се заплаща от собственика на имота, а при учредено вещно право на ползване – от ползвателя. За периода от 01.01.2010г. до 01.01.2011г, кръга на задължените за ТБО лица е определен в чл.11 от ЗМДТ, към която норма препраща чл.64 ал.1 и включва: собствениците, ползвателите – при учредено право на ползване и концесионерът - при концесия. В този смисъл е правилото на чл.15 от НОАМТЦУТОР.

   Декларираните от ДП „Транспортно строителство и възстановяване” имоти са частна държавна собственост, т.е. собственик е държавата. За периода на 2007-2010г. законодателят не е посочил изрично, че правото на управление на държавна недвижима собственост, което се предоставя на държавни органи, ведомства и държавни юридически лица за целите на данъчното облагане и за целите на таксата за битови отпадъци, е аналогично на правото на ползване по смисъла на чл.64 ал.1 от ЗМДТ, ред. ДВ.119 от 2002г и по смисъла на чл.11 ал.3 от ЗМДТ.  Според чл. 56 на Закона за собствеността правото на ползване включва правото да се ползва вещта съгласно нейното предназначение и да се получават добиви от нея, без да се променя съществено. По отношение на имотите и вещите-държавна собственост, в чл.14 ал.2 от ЗДС е предвидено, че предоставеното право на управление включва правото на съответния орган или юридическо лице да управлява имота/вещите в съответствие с предназначението им за нуждите, за които са предоставени, с грижата на добър стопанин. А според чл.14 ал.3 от ЗДС и чл. 12 от ППЗДС ведомствата и юридическите лица на бюджетна издръжка владеят, ползват и поддържат от името на държавата, но за своя сметка и на своя отговорност предоставените им за управление обекти, имоти и вещи - държавна собственост. Въпреки различията в легалните дефиниции на правото на управление, видно от обема на правото на ползване и правото на управление, за целите на данъчното облагане може да се обобщи, че  носителят на съответното право има правомощието да ползва вещта съобразно нейното предназначение и да получава добиви от нея, като в допълнение носителят на правото на управление има в определени случаи и при точно разписани законови предпоставки и право да се разпорежда с държавната собственост (чл. 43, ал. 2 и ал.4, чл. 44, ал. 2, чл.45, ал.4 и 5, чл.47, ал.2 и 3, чл.48, ал.1 от ЗДС).

 С оглед на изложеното данъчно задължено лице за тези имоти е ползвателят за частната собственост, съответно ведомството или юридическото лице на бюджетна издръжка, на което държавния имот е предоставен за управление и в чийто баланс той е вписан. Имотите, предоставени на ДП „Транспортно строителство и възстановяване” София са били вписани в баланса му, което се установява от прилаганите към декларациите по чл.17 ЗМДТ извлечения от счетоводни сметки 201/1 „Земя” и от инвентарната книга за счетоводна сметка 203/1 „Сгради” с дати от 27.01.2005г. (л.150-153), от 14.05.2007г (л.138-139). Статута на това държавно предприятие като юридическо лице, което ползва бюджетна издръжка за осъществяване на възложените му публични задачи следва от регламентацията на предмета му на дейност в чл.4 от Правилника за дейността и структурата на държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване" и предвидените за тази дейност източници на финансиране, които според чл. 5 от същия правилник включват и средства от републиканския бюджет.

Горепосочените имоти, държавна собственост са предоставени на ДП „Транспортно строителство и възстановяване „за ползване и управление” съгласно т.2 от Решение№  631 от 25.09.2002г на Министерския съвет. Това обстоятелство изрично е отбелязано в съставените актове за частна държавна собственост за имотите. Следователно ДП „Транспортно строителство и възстановяване” София, като юридическо лице, образувано със Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и съобщенията и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия (ДВ, бр. 57 от 2000 г.) и ползващо както собствени приходи, така и бюджетна издръжка за осъществяване на дейността си,  упражнява правото на държавна собственост върху предоставените му за ползване и управление държавни недвижими имоти в с.Трояново, с.Ковачево и в землищата на тези две села, което право то упражнява от свое име, за своя сметка и на своя отговорност. По делото няма доказателства за предоставено право на ползване на процесните имоти на друго лице, от което следва, че именно предприятието жалбоподател е лицето, което осъществява „ползването” и в тежест на което следва да се вменят задълженията за такса за битови отпадъци, свързани с ползваните имоти.

С оглед на гореизложеното съдът приема, че жалбоподателят е носител на задължението за заплащане на такса за битови отпадъци за ползваните от него недвижими имоти на територията на община Раднево, същият не попада в кръга на лицата, освободени от заплащането на ТБО поради неползване на имота или на друго основание, регламентирано в ЗМДТ и в НОАМТЦУТОР.

От изготвеното по делото заключение на СИЕ се установява подробно и конкретно – кои имоти са декларирани от дружеството в периода 2003-2011г. с декларации по чл.17 от ЗМДТ, подавани за имотите на територията на община Раднево и какъв е размера на таксата и отделните компоненти от нея за всеки от имотите през годините, включени в проверявания период. В крайните си изводи заключението на СИЕ съответства на размерите на задълженията, установени с обжалвания АУЗД, което означава, че е налице тъждество в обектите и основата за определяне на таксата за битови отпадъци.  Определените с обжалвания АУЗД задължения за ТБО са изчислени въз основа на определените от Общински съвет Раднево размери на таксата и отделните нейни компоненти за всяка от годините, включени в проверявания период. За периода на 2007-2009 г. размера на таксата е 10 промила върху отчетната стойност на имотите (съгласно точка 2 от горецитираните решения на общински съвет Раднево, според която „таксата за битови отпадъци за притежаваните сгради, урегулирани поземлени имоти, собственост на предприятия, физически и юридически лица, извършващи стопанска дейност, организации на бюджетна издръжка и други собственици на такива имоти се определя в размер на 10 на хиляда върху отчетната им стойност”). За периода на 2010г. таксата за битови отпадъци е определена съобразно поисканите от дружеството съдове за отпадъци като е начислена и таксата за почистване на териториите, предназначени за обществено ползване (3,4 на хиляда). Доколкото на 25.06.2010г. жалбоподателят е подал коригиращи декларации за предоставените му имоти, дължимия за тях размер на таксата за битови отпадъци е съобразен с декларираните отчетни стойности  и местонахождението на имотите. Отчетено е, че част от имотите (поземлен имот №№ 000309 в землището на с.Ковачево и поземлен имот № 000101 в землището на с.Трояново, заедно с построените в тях сгради) се намират извън районите на организирано сметосъбиране и сметоизвозване, поради което за тях е начислена само такса за компонентите: обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения (1,5 на хиляда за периода на 2010г и 2011г) и поддържане на чистота на териториите за обществено ползване – 3,4 на хиляда за периода на 2010г и 2011г).

Съдът намира, че дължимата се ТБО е определена правилно и законосъобразно, като са съобразени Решения №№ 699 от 25.01.2007г,          № 48 от 04.02.2008г, № 313 от 29.01.2009г, №582/28.12.2009г и Решениe № 601 от 29.01.2010 г. на Общински съвет Раднево.

Действително в оспорения АУЗД №4/18.09.2012г.,  установената като дължима ТБО е определена по години като сума в общ размер, без поотделно да е посочен размера на задълженията за всяка една от услугите по чл.62 от ЗМДТ. Но в случая съдът приема, че това не представлява съществено нарушение. От заключението на изслушаната по делото съдебно- икономическа експертиза се установява, че определения размер на таксата за услугите по чл.62 от ЗМДТ за 2007-2011г съвпада с определените от вещото лице размери на дължимите суми (доколкото установената разлика от 1,85 лв съдът намира за пренебрежимо малка, предвид големия брой имоти (над 50 и големината на проверявания период).

Съответно изчислени са и задълженията за законната лихва върху неплатените такси за битови отпадъци, считано от падежа на всяка от вноските за всяка година поотделно, предвид установените в чл.17 ал.1 от Наредбата срокове за заплащане на задълженията.  Установените от експертизата размери на законната лихва за просрочие към 18.09.2012г. е в размер на общо 8261.99 лв, който надвишава лихвата за просрочие, посочена като дължима в обжалвания акт -общо 8029.30лв, като последната съдът намира за доказана по основание и размер.

 

С оглед на изложеното съдът намира, че Акт за установяване на задължение по декларация №4/ 18.09.2012г., издаден от гл. инспектор „МДТ” в община Раднево, е законосъобразен - издаден е от компетентен орган; в предвидената от закона форма; постановен е в съответствие с  материалноправните разпоредби на които се основава и при спазване на административно-производствените правила. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена. С оглед изхода на делото и на основание чл. 143,ал. 4 от АПК  на ответника на делото и на основание чл. 143,ал.4 от АПК на ответника по делото – община Раднево следва да му се присъдят направените по делото разноски в размер на 173/ сто седемдесет и три/ лева.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на   Държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване” ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, 1271, район „Надежда”, кв. Илиенци, ул. „Кирил Благоев” № 14, представлявано от Валери Борисов Василев, против Акт за установяване на задължение по декларация № 4 от 18.09.2012г, издаден от главен експерт „МДТ” при община Раднево, потвърден с Решение № 2/31.10.2012г на Директора на Дирекция „ФСДУС” при община Раднево, като неоснователна.

ОСЪЖДА Държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване” ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, 1271, район „Надежда”, кв. Илиенци, ул. „Кирил Благоев” № 14, представлявано от Валери Борисов Василев да ЗАПЛАТИ на община Раднево направените по делото разноски в размер на 173/ сто седемдесет и три/ лева.

 Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                                     СЪДИЯ: