Определение по дело №471/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 юли 2023 г. (в сила от 19 юли 2023 г.)
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20237140700471
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юли 2023 г.

Съдържание на акта

 

O   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

№ 482 / 19.07.2023 г.

 

В името на народа

Административен съд - Монтана, четвърти състав в закрито заседание на деветнадесети юли две хиляди двадесет и трета  година, в състав:  

                                                                  Председател : Мария Ницова

 

като разгледа административно дело № 471/2023 г.. по описа на Административен съд Монтана, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с  чл. 89 от Закона за защита при бедствия/ЗЗБ/.

Предмет на оспорване е констативен акт  №КА-ПБЗН-МН0-9-3/12.06.2023 г. на длъжностно лице във връзка с проверка на обект в землището на гр. Берковица, касаеща изготвен авариен план по реда на чл. 35, ал. 2 от Закона за защита при бедствия, за който е прието, че не е с пълна форма и съдържание, съгласно Приложение № 2 към чл. 57, ал. 2 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях за осъществяване на контрол за техническото им състояние/Наредбата/. Органът, който е констатирал тази непълнота, на основание чл. 89 от Закона за защита при бедствията е издал процесния констативен акт, като е предписал същите да бъде отстранена в определен срок.

Изрично е упоменато, че при неизпълнение на задължителните предписания адресатът ще носи административнонаказателна отговорност по чл. 94, ал. 5 от Закона за защита при бедствия.

            Констативният акт е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 АПК, тъй като създава за неговия адресат задължения с превантивен характер, с изпълнението, на които, се цели да се предотврати или ограничи потенциалната опасност от авария на язовирната стена или при наводнение от язовир „Мишковец“. Този извод следва и от предвиденото в чл. 35, ал. 1 от Закона за защита при бедствия.

Според последно посочения нормативен текст юридически лица и еднолични търговци, собственици и ползватели, осъществяващи дейност в обекти, представляващи строежи по чл. 137, ал. 1, т. 1, буква „г“ или „д“от Закона за устройство на територията, която представлява опасност за възникване на бедствие, разработват авариен план на обекта. Специфични изисквания за формата и съдържанието на аварийните планове на язовирите се съдържат в Приложение № 2 към чл. 57, ал. 2 от цитираната Наредба. Съгласно чл. 7 от нея, собственикът отговаря за изпълнението на всички изисквания по Закона за водите и по Наредбата, а осигуряването на безопасна експлоатация на язовирите и на основание чл. 54, ал. 7 го задължава да актуализира аварийния план на обекта.

При тази установявания и предвид вмененото му задължение по чл. 35, ал. 1 от Закона за защита при бедствия, предприятието има правен интерес да оспори процения констативен акт пред съда по реда на АПК. За съдебния контрол на акта по чл. 89 от Закона за защита при бедствия по същество, Върховният административен съд се е произнесъл с решение № 10959 от 30.11.2022 г. по адм. д. № 4292/2022 г., VІ отд. и решение № 724 от 24.01.2023 г. по адм. д. № 4291/2022 г., VІ отд.

 

В оспорения административен акт изрично е посочена възможността за атакуването му по съдебен ред в 14-дневен срок от връчването му, като е посочен Административен съд Монтана.

 Производството е по АПК, а съгласно разпоредбата на чл. 133, ал. 1 АПК“(Изм. – ДВ, бр. 104 от 2013 г., в сила от 4.01.2014 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 77 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) Делата по оспорване на индивидуални административни актове се разглеждат от административния съд по постоянен адрес или седалището на посочения в акта адресат, съответно адресати. Когато посоченият в акта адресат има постоянен адрес или седалище в чужбина, споровете се разглеждат от Административния съд – град София“.

            От представеното  УАПС, приложени по делото, се установява, че седалището на адресата държавно предприятие“Управление и стопанисване на язовирите“ е гр.София, р-н С*** , ул.к*** А*** І  № * , т.е. в района на Административен съд София-град, при което делото е местно подсъдно на АССГ и следва да му бъде изпратено по подсъдност.

            Поради което и на основание чл. 135, ал. 2 от АПК, АС Монтана, ІV-ти състав, като счита, че делото не му е местно подсъдно,

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 471/2023 г. по описа на Административен съд - гр. Монтана.

ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Административен съд София-град.

Определението не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                                                                 СЪДИЯ: