№149
гр. Велико Търново,13.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – гр. Велико Търново, VІІІ–ми състав, в публично съдебно заседание на дванадесети май две
хиляди двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ - ДОКЛАДЧИК: Диана Костова
При
участието на секретар П. И., като разгледа докладваното от съдия Костова адм. д. №177/2021 г. по описа на
Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.
33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.
Образувано е по жалба на ТЕДИ ЦВЕТ със
седалище и адрес на управление гр. В.Т. б чрез адв.
А. Ч.,*** против Заповед № РД-09-190 от
1.3.2021 г., издадена от Министъра на земеделието, храните и горите, с която е
одобрен окончателния специализиран слой "Площи, допустими за
подпомагане" за Кампания 2021г, в частта й, с която извън обхвата на
одобрения специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания
2021г, са останали заявени за подпомагане от земеделския производител площи –
158 дка.
В жалбата се правят
оплаквания за незаконосъобразност на същата, като постановена при
съществено нарушение на процесуалните правила и при неправилно приложение на
материалния закон. Счита, че незаконосъобразно жалбоподателят е лишен от
подпомагане на 158 дка пасища, които обработва от шест години и за които е
получавал пълна субсидия. От съда се иска да отмени горепосочената Заповед в
обжалваната част, касаеща тези 158 дка, като
преписката се върне на органа за постановяване на законосъобразен акт.
В о.з. се представлява от адв. Ч., който
поддържа така подадената жалба с направените в нея оплаквания, като в указания
от съда срок депозира подробно писмено становище, с развити допълнителни
аргументи за незаконосъобразност. Претендира заплащане на направените по делото
разноски.
Ответникът по жалбата - Министър на земеделието, храните и горите-
понастоящем Министър на земеделието/ чрез
... А. оспорва така подадената жалба, като намира процесния
ИАА за правилен и законосъобразен, постановен в предвидената от закона форма,
от компетентен за това орган при спазване на административно- процесуалните
изисквания и при правилно приложение на материалния закон. Подробни аргументи
са развити в депозирано по делото писмено становище. Претендират се направените
по делото разноски, за което се представя списък по чл. 80- от ГПК във вр. с чл.144 от АПК.
Съдът като обсъди изложените в жалбата доводи, след преценка на
доказателствата по делото и становищата на страните, прие за установено от
фактическа страна следното:
По делото няма спор, че жалбоподателят е регистриран като земеделски
производител и същият е подал заявление за подпомагане УИН 04/080620/87631 и
УРН 523524, като на 12.5.2020г. е подадено общото заявление. Още при подаване на общото
заявление за подпомагане, дружеството „ТЕДИ ЦВЕТ" ЕООД е било уведомено,
че част от заявените от него парцели излизат извън площите, подходящи за
подпомагане. Неразделна част от съдържанието на заявлението за подпомагане за
Кампания 2020 г. на жалбоподателя е
частта „Резултати от автоматични
проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане по директни плащания
за Кампания 2020", в която се маркира „Предупреждение".
Същото е видно от приложеното копие на Резултати от автоматични проверки на
въведените данни в заявлението за подпомагане по директни плащания за Кампания
2020" /страница 1 от 6/,
приложено в административната преписка.
Със Заповед № РД -09-1023 от 15.12.2020г. на ответника е определен
обхват на проекта на специализирания слой „Площи , допустими за подпомагане“ и
на слой“Физически блокове“ за кампания 2020г. , конкретно в частта, касаеща декларираните за подпомагане площи от
жалбоподателя, като триста декара пасищата са приети за негодни за подпомагане.
С тази Заповед Министърът
на земеделието, храните и горите, е одобрил проект на специализиран слой
"Площи, допустими за подпомагане", обновен за кампания 2020 г. чрез дешифрация /'разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта /ЦОФК/ на страната по самолетно и сателитно
заснемане за 2020 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки,
проведени през годината от страна на областните и общински структури на МЗХГ,
на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 166, ал. 1 от
Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане,
достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, наричана
за краткост нататък - Наредба №
105 от 22.08.2006 г. В раздел IV от заповедта изрично е указана
възможността земеделските стопани в срок до 08.01.2021 г. включително да
направят възражения за включване,
респ. невключване на определени физически блокове или части от тях в специализирания слой.
Заповедта е публикувана на официалните е-страници на МЗХГ и на ОД
„Земеделие" - В. Търново на 17.12.2021
г., за което от ответника са представени писмени доказателства - извадки
от официалната е- страница на МЗХГ - Идентификация на земеделски парцели |
Министерство на земеделието, храните и горите (government.bg)
и Начало
> Земеделските стопани могат да подават възражения по специализираните
слоеве „Физически блокове и „Площи, допустими за подпомагане" за кампания
2020 г. (government.bg) .
Срещу нея от жалбоподателя е подадено възражение вх. № ПО- 14-33 от
8.1.2021г. относно границите и начина на
трайно ползване на цифровите географски данни и съдържащо искане за
преразглеждане на физическите блокове, в които попадат посочените от него в
таблица земеделски парцели, за които е установено несъответствие между
декларираната от жалбоподателя площ и допустимата за подпомагане такава. АО е
разгледал възражението при което негодните за подпомагане площи са намалени от
300 дка на 158 дка.
С процесната в
настоящото производство Заповед е одобрен окончателен за 2021г. слой“постоянно
затревени площи „ част от Системата за идентификация на земеделските парцели,
актуализиран след разглеждане на подадените заявление по реда на чл. 16з от
Наредба №105/22-08.2006г. за промяна на специализирания слой“Постоянно
затревени площи“одобрен със Заповед № РД
09-229 от 28.2.2020г. на МЗХГ и издадени заповеди за одобрение на
заявленията като по отношение на жалбоподателя не са одобрени за подпомагане
площи в размер на 158 дка.Заповедта е на основание
чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 33а, ал. 2 от Закона за
подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и чл. 16г, ал. 4 от Наредба №
105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и
ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, са одобрени окончателни специализирани слоеве
„Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" за
Кампания 2020, като част от Система за идентификация на земеделските парцели
(СИЗП), които са актуализирани за 2020 г. чрез процес на дешифрация
на нова цифрова ортофотокарта на страната по
самолетно и сателитно заснемане от 2020 г.; отразяване на резултатите от
теренни проверки, извършени през годината от страна на Технически инспекторат
на Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция и областните и
общински структури на МЗХГ, проверки на място по чл. 37, ал. 3 и 4 от ЗПЗП,
както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на
специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", одобрен със
Заповед № РД 09-1023 от 15.12.2020 г. на Министъра.
С т. II от заповедта е предвидено одобреният
окончателен специализиран слой да се предостави на Разплащателната агенция за
извършване на задължителни административни проверки, съгласно чл. 37, ал. 2 и
чл. 43 от ЗПЗП, на подадените през Кампания 2020 заявления за подпомагане,
извършване на финална оторизация и плащания на площ
за 2020 г., както и за прием на заявления за подпомагане през 2021 г.
В т. IV от заповедта е разпоредено
окончателният слой да бъде публикуван на интернет страницата на МЗХГ, секция
"Идентификация на земеделските парцели" и на ДФЗ - PA, а в т. V - заповедта да се изпрати
за обнародване в "Държавен вестник", като освен това е посочено, че
заповедта подлежи на оспорване по реда на АПК в 14-дневен срок от
съобщаването/обнародването й.
Заповед № 09-155/23.02.2021 г. на Министъра на
земеделието, храните и горите е публикувана на интернет страницата на МЗХГ на
09.03.2021 г., на страницата на Държавен фонд „Земеделие" и е обнародвана
в Държавен вестник брой 20 от 09.03.2021 г., за което представяме извадки от
съответните интернет страници и от ДВ.
.За Кампания 2020 г. дружество „ТЕДИ
ЦВЕТ" ЕООД, представлявано от Румен Т. Георгиев с УРН 523524, в качеството
си на бенефициент, е заявил за подпомагане 55 парцела. Обект на подаденото до
Министерство на земеделието, храните и горите възражение са 19, а на препратената впоследствие жалба до Административен
съд - Велико Търново, са общо 19 парцела, със следните композитни номера:
-
53014 - 107 - 1-1, с площ 30,79 ха,
находящ се в
землището на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 12,58 ха.
-
53014 - 930 - 6-1, с площ 16,24 ха,
находящ се в
землището на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 2,97ха
-
53014 - 939 - 1-1, с площ 4,51 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 2, 92 ха
-
53014 - 109 - 2-1, с площ 6,76 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ па
парцел, извън окончателния обхват на слой от 2,88 ха.
-
53014 - 948 - 1-1, с площ 3,31 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън
окончателния обхват на слой от 1,05 ха.
-
53014 - 951 - 2-1, с площ 3,49 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън
окончателния обхват на слой от 0,85 ха.
-
53014 - 930 - 2-1, с площ 0,77 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 0,74 ха.
-
53014 - 930 - 3-1, с площ 1,63 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 0,58 ха.
-
53014 - 901 - 1-1, с площ 9,15 ха,
находящ се в
землището на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния обхват на слой от 0,57 ха.
За този имот в Проекта на Слоя хектарите ИЗВЪН са били 3.40ха.
-
53014 - 930 - 1-2, с площ 3,80 ха,
находящ се в землището
на е. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 0,50 ха.
-
53014 - 87 - 2-1, с площ 1,55 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на
парцел, извън окончателния обхват на слой от 0,35 ха.
-
53014 - 953 - 1-1, с площ 3,62 ха,
находящ се в
землището на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на
парцел, извън окончателния обхват на слой от 0,33 ха. За този имот в
Проекта на Слоя хектарите ИЗВЪН са били 2,52ха.
-
53014 - 930 - 4-1, с площ 0,73 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 0,32 ха.
-
53014 - 929 - 3-1, с площ 4,53 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 0,29 ха.
-
53014 - 951 - 1-1, с площ 0,23 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 0,21 ха.
-
32175 - 670 - 15-1, с площ 40,92 ха,
находящ се в землището
на с. Иванча, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 0,16 ха.
-
53014 - 21 -1-1, с площ 3,31 ха,
находящ се в
землището на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на
парцел, извън окончателния обхват на слой от 0,12 ха. . За този имот
в Проекта на Слоя хектарите ИЗВЪН са били 0,61ха.
-
53014 - 967 - 1-1, с площ 2,89 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 0,10 ха.
-
53014 - 10 - 1-2, с площ 6,80 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 0,10 ха.
Следните Парцели (общо 7 /седем/ броя от 19 /деветнадесет)
са били предмет, освен на дешифрация, извършена въз
основа на Цифрова ортофотокарта, са били обект на
Специализирани теренни проверки, резултатите, от които са били обективирани в автоматично генерирани протоколи:
-
53014 - 948 - 1-1, с площ 3,31 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 1,05 ха.
-
53014 - 951 - 2-1, с площ 3,49 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън
окончателния обхват на слой от 0,85 ха.
-
53014 - 87 - 2-1, с площ 1,55 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 0,35 ха.
-
53014 - 929 - 3-1, с площ 4,53 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 0,29 ха.
-
53014 - 951 - 1-1, с площ 0,23 ха,
находящ се в землището
на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 0,21 ха.
-
53014 - 21 -1-1, с площ 3,31 ха,
находящ се в
землището на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на парцел,
извън окончателния обхват на слой от 0,12 ха. . За този имот в Проекта на Слоя
хектарите ИЗВЪН са били 0,61ха
53014 - 967 - 1-1, с площ 2,89 ха, находящ
се в землището на с. Обединение, община Полски Тръмбеш, с площ на
парцел,
извън окончателния обхват на слой от 0,10 ха.
Процесната площ на парцелите, обект на жалбата попадат в
частта от територията на страната, за която е извършено през годината самолетно
заснемане и за нея е извършена дешифрация на актуалната /релевантна за кампанията/ ЦОФК.
С процесната
Заповед № РД 09- 155/23.02.2021 г. на Министъра на земеделието, храните и
горите, на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 33а, ал. 2
от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и чл. 16г, ал. 4
от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане,
достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически
блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2020,
като част от Система за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), които са
актуализирани за 2020 г. чрез процес на дешифрация на
нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и
сателитно заснемане от 2020 г.; отразяване на резултатите от теренни проверки,
извършени през годината от страна на Технически инспекторат на Държавен фонд
"Земеделие" - Разплащателна агенция и областните и общински структури
на МЗХГ, проверки на място по чл. 37, ал. 3 и 4 от ЗПЗП, както и чрез проверка
на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой "Площи,
допустими за подпомагане", одобрен със Заповед № РД 09-1023 от 15.12.2020
г. на Министъра.
С т. II от заповедта е предвидено
одобреният окончателен специализиран слой да се предостави на Разплащателната
агенция за извършване на задължителни административни проверки, съгласно чл.
37, ал. 2 и чл. 43 от ЗПЗП, на подадените през Кампания 2020 заявления за
подпомагане, извършване на финална оторизация и
плащания на площ за 2020 г., както и за прием на заявления за подпомагане през
2021 г.
В т. IV от заповедта е разпоредено окончателният слой да бъде публикуван на
интернет страницата на МЗХГ, секция "Идентификация на земеделските
парцели" и на ДФЗ - PA, а в т. V -
заповедта да се изпрати за обнародване в "Държавен вестник", като
освен това е посочено, че заповедта подлежи на оспорване по реда на АПК в
14-дневен срок от съобщаването/обнародването й.
Заповед № 09-155/23.02.2021 г. на
Министъра на земеделието, храните и горите е публикувана на интернет страницата
на МЗХГ на 09.03.2021 г., на страницата на Държавен фонд „Земеделие" и е
обнародвана в Държавен вестник брой 20 от 09.03.2021 г., за което представяме
извадки от съответните интернет страници и от ДВ.
Не е спорно по делото, че процесната площ на парцелите, обект на жалбата попадат в
частта от територията на страната, за която е извършено през годината самолетно
заснемане и за нея е извършена дешифрация на актуалната – релевантна за кампанията ЦОФК.
Видно от представената на оптичен носител CD ЦОФК парцелите са обявени за недопустими за подпомагане, както
следва:
-
53014 - 107 - 1-1, с култура -
постоянни или временни пасища за паша на животни
/пасища и мери за паша
с площ на парцел, извън
окончателния обхват на слой от 12,58 ха. Съгласно
ЦОФК/'дешифрация, части от
парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 3,
ал. 1, т. 1 и т. 7; чл. 8, ал. 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба
№ 2 от 26 март 2018 г., тъй като - в парцела се виждат участъци с
бедна растителност, ерозирали терени; в средната част парцелът попада в дере с
прилежащата храстовидна растителност към него; в западна посока преминава
полски път с необработени и ерозирали / с бедна растителност терени около него;
на юг - югозападният край на парцела е необработен, с множество храсти и тръни
/плевелна растителност; необработени терени има и на различни места по
границите на парцела.
-
53014 - 930 - 6-1, с площ на парцел,
извън окончателния обхват на слой от
2,97 ха, с култура - постоянни или временни пасища за паша
на животни /пасища и мери за паша.
Съгласно ЦОФК/дешифрация,
голяма части от парцела са недопустими за
подпомагане на основание чл. 3,а л .1, т. 1, т. 3 и т. 6; чл. 8, ал. 2, т. 1 и
т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г., тъй
като в южната част, през
парцела преминава строеж на транспортна/инженерна инфраструктура /трасе на
газопровод/; в североизточната част парцелът попада в дере е прилежаща
храстовидна растителност към него; по цялото му протежение в западна посока
преминава полски път;
-
53014 - 939 - 1-1,, с площ на парцел, извън окончателния обхват на слой от 2, 92 ха, с култура - постоянни или
временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша. Съгласно ЦОФК/дешифрация, голяма част от парцела е недопустима за подпомагане на чл. 3, ал. 1, т. 1 и т. 7 и чл. 10, ал. 1,
т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. ,тъй
като северната , централната и
югоизточната части на парцела са пустееща/неподдържана площ, без следи от
земеделска дейност, с храсти, дървета, плевелна растителност, наличие на полски
път и ерозирал терен.
-
53014 - 109 - 2-1,
с площ на парцел, извън
окончателния обхват на слой от 2,88 ха, с култура - постоянни или временни пасища за паша
на животни /пасища и мери за паша Съгласно ЦОФК /дешифрация, голяма част
от парцела е недопустима за подпомагане
на чл. 3, ал. 1, т. 1. т. 3 и т. 4 и т. 6, чл. 10, ал. 2, т. 1 и т. 4 от
Наредба № 2 от 26 март 2018 г. /наричана за краткост нататък Н№2/, тъй като
представлява основно пустеещи /неподдържани участъци, без следи от
земеделска дейност, с храсти, дървета, плевелна растителност, в западната и
централна части на парцела се вижда преовлажнена зона
и полски път, както и бетонно съоръжение/постройка;
-
53014 - 948 - 1-1,
с площ на парцел, извън
окончателния обхват на слой от 1,05 ха, с култура - постоянни или временни пасища за паша
на животни /пасища и мери за паша.За този парцел
Проверките са обективирани в Специализирана теренна
проверка,наричана за Краткост нататък ТП,
за която са създадени протоколи PR 53014-948-1; PR 53014-951-1 /
част от CD/ . Съгласно тях извършената теренна проверка причините
за недопустимост съгласно Н№ 2 са Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 тъй като площта е неизползвана/пустееща земя.Освен ТП , е налице и
налична и актуална ЦОФК, съгласно която се наблюдава състоянието на
недопустимата площ,като пустееща, необработена земя, както е заснето и на ТП.
-
53014 - 951 - 2-1,с площ на парцел , извън окончателния обхват на слой от 0,85 ха, с култура - постоянни или
временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша За парцела е налице Специализирана теренна
проверка ТП, за която са създадени протоколи PRJ530 1 4-948-1; PR 53014-951-1
и PR 53014-892-1 / част от CD/. Съгласно тях извършената ТП
причините за недопустимост съгласно Н№ 2 са Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 са,
че площта е неизползвана/пустееща
земя.Освен ТП, е налгще и налична и актуална ЦОФК /дешифрация, на която се наблюдава състоянието на недопустимата за подпомагане площ като пустееща, необработена земя, както
е заснето и на ТП
- 53014 - 930 - 2-1, с площ на парцел,
извън окончателния обхват на слой от
0,74 ха, с култура - постоянни или временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша.
Съгласно ЦОФК /дешифрация,
парцелът почти изцяло е недопустим за подпомагане на основание чл. 10, ал.
2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г тъй като предстадвлява
пустееща /неподдържана площ с тръни и плевелна растителност.
-
53014 - 930 - 3-1, с площ на парцел,
извън окончателния обхват на слой от
0,58 ха, с култура - постоянни или временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша
Съгласно ЦОФК /дешифрация,
части от парцела са
недопустими за подпомагане на основание чл. 3, ал.
1, т. 1., чл. 8,ал. 2, т. 1 и т. 3 и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от
Наредба № 2 от 26 март 2018 г. ,тъй като югоизточената част на парцела попада в дере, участъци с
храсти и дървета, а на североизток не се наблюдават следи от поддръжка/пустеещи
земи с тръни и плевелна растителност.
-
53014 - 901 - 1-1,
с площ на парцел,
извън окончателния обхват на слой от
0,57 ха,
с култура - постоянни или временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша
Съгласно ЦОФК /дешифрация,
голяма част от парцела е недопустима за
подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1, чл. 8, ал. 2, т. 1 и 3 и чл. 10,
ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г., тъй като в
югоизточната част и източна посока , в парцела се наблюдава храстовидна
растителност, без следи от земеделска дейност, а също и наличие на полски път
през средата на парцела. На северозапад малък участък представлява част от
дере/ерозия.
-
53014 - 930 - 1-2,
с площ па парцел, извън
окончателния обхват на слой от 0,50 ха, с култура - постоянни или
временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша Съгласно ЦОФК /дешифрация, части от парцела са недопустими за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1. т. 3 и т. 6;
чл. 8, ал. 2, т.1 и т. 3 и чл. 10,
ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г., тъй като в южната
част, през парцела, преминава строеж на транспортна/инженерна инфраструктура
/трасе на газопровод/; също така през парцела минава и канал/дере с прилежаща
растителност към него храсти и дървета; необработена част и полски път на юг.
-
53014 - 87 - 2-1,
с площ па парцел, извън
окончателния обхват на слой от 0,35 ха, с култура - постоянни или
временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша .За парцела е налице Специализирана теренна
проверка ТП, за която е създаден протокол PR_53014-87-l; / част от CD/ .
Съгласно извършената ТП причините за недопустимост съгласно Н№ 2 са Чл. 4 и чл.
10, ал. 2, т. 1 са, че площта е
неизползвана/пустееща земя.За парцела е налична и ЦОФК /дешифрацш,, на
която също се наблюдава състоянието на недопустима за подпомагане площ , като пустееща, необработена
земя, както е заснето и на ТП
-
53014 - 953 - 1-1,
с площ на парцел,
извън окончателния обхват на слой от
0,33 ха, с култура - постоянни или
временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша Съгласно ЦОФК /дешифрацш, южната и
югозападната част от парцела са недопустими за
подпомагане на чл. 3, ал. 1, т. 1. и чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от
Наредба № 2 от 26 март 2018 г. тъй като основно са трайно
пустеещи /необработени/неподдържани участъци, без следи от земеделска дейност,
с храсти, дървета, плевелна растителност и тръни, като в южната част парцелът
навлиза и в полски път;
-
53014 - 930 - 4-1 „ с площ на парцел,
извън окончателния обхват на слой от
0,32 ха, с култура - постоянни или
временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша Съгласно ЦОФК /дешифрацш, южната и западна
части на парцела са недопустимаи за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1. и т. 4 и чл. 10, ал. 1,
т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г.тъй като -в югоизточната
част на парцела има навлизане в съседни водни площи.
-
53014 - 929 - 3-1,
с площ на парцел, извън
окончателния обхват на слой от 0,29 ха, с култура - постоянни или
временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша. За парцела е налице Специализирана теренна
проверка-ТП, за която е създаден
протокол PR_53 014-929-1; / част от CD/ .
Съгласно извършената ТП причините за недопустимост съгласно Н№ 2 са на
основание чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща земя,
както и чл. 3, ал,1 - неземеделски площи .Освен ТП е налице и
актуална ЦОФК/дешифрация, от която се вижда, че част от парцела е недопустима за подпомагане, тъй
като представлява полски път, както е заснето и при ТП. Освен това, видно от
направените изображения, част от папка 53014-929- , налична в Цифров вид на CD, в папките GNSS НДП точка 1, в,
3 и 4 се вижда, че освен полския път, в очертания парцел попадат и непочистени
участъци непосредствено до постройки, както и дървета.
-
53014 - 951 - 1-1,
с площ па парцел, извън
окончателния обхват на слой от 0,21 ха, с култура - постоянни или временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша
За парцела е налице Специализирана теренна проверка ТП, за която е създаден протокол PR_53014-951-1; / част от CD/. Съгласно
извършената ТП причините за недопустимост съгласно Н№ 2 са на основание чл. 4 и
чл. 10, ал. 2, т. 1 - част от площите са неизползвана/пустееща земя .Освен ТП е
налице и актуална
ЦОФК /деишфрация, за парцела като част от него
се наблюдава като недопустима площ за подпомагане Същото става ясно и от
направените изображения, част от ТП - GNSS ДПП точка 3 и
точка 4та / част от Папка 53014-951 от CD. Тук
видно и от цифровия файл на ЦОФК става ясно, че почистената част, отговаряща на
законовите изисквания и попадаща в Допустимата за Подпомагане Площ се намира на
север от очертания парцел.
32175 - 670 -
15-1, с площ на парцел,
извън окончателния обхват на слой от
0,16 ха,
с култура - мека пшеница - зимна. Съгласно ЦОФК /дешифрация, участъци по
периферията на парцела са недопустими
за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 2.; чл. 7; чл. 10, ал. 1 , т. 1 от
Наредба № 2 от 26 март 2018 г. -по цялата периферия на парцела
има необработени участъци, без наличие на култура/обработки, както и навлизане
на дървесна растителност;
-
53014 - 21 -1-1,
с площ на парцел, извън
окончателния обхват на слой от 0,12 ха, с култура - постоянни или временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша.
За парцела е налице
Специализирана теренна проверка ТП,
за която е създаден протокол PR 53014-21-1; / част от CD/ . Съгласно извършената ТП причините за недопустимост
съгласно Н№ 2 са Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща
земя, като в парцела не е налице земеделска култура.За парцела е налице и ЦОФК
/дешифрация,, на която се вижда, че недопустимата
площ представлява група
дървета, както е заснето и при ТП.
-
53014 - 967 - 1-1,
с площ на парцел, извън
окончателния обхват на слой от 0,10 ха, с култура - постоянни или временни пасища за паша
на животни /пасища и мери за паша. За парцела
е налице Специализирана теренна проверка ТП,
за която са създадени протоколи PR_53014-896 и PR_53014-928; / част от CD/. Съгласно
извършената ТП, обективирана в първия протокол
причините за недопустимост съгласно Н№ 2 са чл. 3, ал. 1 - площта представлява
неземеделска площ. Съгласно извършената ТП, обективирана
в PR_53014-928 - причините за недопустимост съгласно Н№ 2
са обрасла и непочистена площ, представляваща неземеделска площ - чл. 3, ал.
1.Освен ТП, за парцела е налична и актуална ЦОФК /дешифрация,
като видно и от нея се вижда, че част от парцела
е недопустима за подпомагане площ , тъй като представлява полски път, както и дървесна
растителност;
-
53014 - 10 - 1-2,
с площ на парцел, извън окончателния
обхват на слой от 0,10 ха, с култура - царевица за
зърно. Съгласно ЦОФК /дешифрация,
участъци по периферията на парцела
са недопустими за подпомагане на чл. 3, ал. 1, т. 1 и
т. 2; чл. 7 и чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г, тъй
като - почти по цялата дължина на запад парцелът навлиза в горска
територия, необработени участъци, без наличие на култура/обработки с дървета и
храсти.
В хода на съдебното дирене е изслушана единична и
тройна експертизи, които съдът цени като обективни и безпристрастни и същите ще
бъдат обсъждани по съществото на спора.
От ответник жалба е депозирана цялата
административна преписка, вкл. И съответните протоколи за теренни проверки.
-
При така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни
изводи: Жалбата е процесуално допустима, като подадена срещу административен
акт с неблагоприятен ефект за жалбоподателя , което обуславя наличието на
правен интерес , в законоустановения срок от чл.149,
ал.1 от АПК, а разгледана по същество е неоснователна.
-
Оспорената заповед не е общ административен
акт, тъй като с т. 2 от ТР № 8 от
11.12.2015 г. ОСС на I и II колегии при Върховния административен съд, прие, че
заповедта на министъра на земеделието и храните, издадена на основание чл. 33а
от ЗПЗП и чл. 16г от Наредба № 105/2006 г. представлява съвкупност от множество
индивидуални административни актове и може да се обжалва от всеки земеделски
стопанин, доколкото засяга негови права и законни интереси. Всеки земеделски
стопанин заявил площи за подпомагане има правен интерес да установи дали
неговите заявени площи попадат в слоя "Площи, допустими за
подпомагане", защото това установяване е пряко свързано с възможността за
заявените площи да бъдат изплатени сумите, предвидени по съответните мерки и
схеми за подпомагане. Това обосновава и правния интерес на жалбоподателя да
оспори процесната заповед.
-
Въз основа данните
от приобщените по делото документи, настоящият състав приема, че обжалваната
заповед е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма и при
спазване на административно-производствените правила. Оторизирането на
заявените за подпомагане площи се извършва след административна проверка чрез
Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. Тази проверка
представлява пространствено съпоставяне на данните от заявленията за
подпомагане с данните от Системата за идентификация на земеделските парцели
/СИЗП/. Съгласно чл.33а, ал.1 от ЗПЗП, Министерството на земеделието и храните
създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане",
включващ допустимите площи в рамките на всеки физически блок. По законовата
делегация на чл. 30, ал.6 от ЗПЗП министърът на земеделието и храните определя
с наредба условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на
системите, в която връзка е приета Наредба № 105/2006г. Съгласно чл.16а, ал.3
от същата, в приложимата й редакция, данните в СИЗП за физическите блокове и
специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" се обновяват
ежегодно чрез дешифрация (дистанционно разчитане) на
актуална цифрова ортофото карта, изготвена чрез
самолетно или сателитно заснемане, извършване на теренни проверки на
характеристиките на физическите блокове и на допустимата за подпомагане площ в
тях, или чрез извършване на проверки на място. Чл.16а, ал.4 от Наредбата
предвижда, че теренните проверки се извършват въз основа на заповед на
министъра на земеделието и храните и не са проверки на място по смисъла на
чл.37 от ЗПЗП. Резултатите от тях се отразяват в контролни доклади, служещи за
обновяване на информацията в СИЗП.
С оглед на посочената
по- горе правна рамка и предвиденото в
чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП Данните в
Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до
физическите блокове и обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за
подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието,
храните и горите по ред, определен в наредбата по чл.30, ал. 6 и Заповедта се обнародва в "Държавен
вестник". Следователно Заповедта като издадена от МЗХГ същата е
постановена от материално компетентен орган.
Неоснователно е възражението, че не е спазена
установената от закона форма, тъй като не са изложени конкретни фактически
основания. Съдът споделя становището на
ответника, че "Площи, допустими за подпомагане" за територията на
цялата страна, обективно не е
възможно в самата заповед да бъдат излагани детайлни аргументи по
отношение на всеки отделен парцел. Съгласно Тълкувателно решение № 16/75 г. на
ОСГК на ВС, мотивите към административния акт могат да се съдържат и в друг
документ, съставен с оглед на предстоящото издаване на административния акт от
помощни и подчинени на издателя на акта длъжностни лица или органи, какъвто е и
настоящият случай. Издаването на заповедта за одобряване на т. нар. допустим слой не се извършва по искане
на заинтересовано лице, а по силата на закона, поради което за мотивирането е
достатъчно административната преписка да съдържа проверими
данни и доказателства за начина, по който е определен специализирания слой
"Площи, допустими за подпомагане", от които да може да се направи
извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой.
В този смисъл е и трайната практика на ВАС напр. Решение № 8396/05.06.2019 г.
по адм. д. № 5391/2017 г.; Решение № 8511/06.06.2019 г. по адм. д. № 5870/2018
г.; Решение № 5572/12.04.2019 г. по адм. д. №
5263/2017 г. и др.. В конкретния случай административната преписка съдържа
такива доказателства, като съображенията за изключване на площи от одобрения
окончателен специализиран слой се съдържат в дешифрираните самолетни снимки,
представени на CD като файл. Или с други думи видно от данните по преписката, мотивите на
заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея, а
именно в протоколите за извършени теренни проверки и ЦФОК, като по този начин е
спазено и ТР 16/1975г на ОСГК на ВС на
РБ,
Както се посочи по-
горе, настоящата инстанция счита, че
заповедта е издадена при спазване на
административно-производствените правила визирани в нормите на чл.16б,
чл.16в, чл.16 г и др на Наредба №105/22.08.2006г. за
условията и реда за създаване , поддържане, достъп и ползване на ИСАК. . /Вж. Решение № 6305/15.05.18 г., адм. д. №
4067/17 г.; Решение № 3937/27.03.18 г., адм. д. №
4066/17 г. и др. на IV Отделение на ВАС/. Данните, включени в
системата за идентификация на земеделските парцели са посочени в чл.33, ал.1 от
ЗПЗП. Според ал. 4 на същата норма те се актуализират ежегодно чрез дешифриране
(компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото
карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели
и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37. В чл. 24 от
Наредба № 105/22.8.2006г. за условията и реда за създаване , поддържане ,
достъп и ползване на ИСАК е предвидено ,че контролът включва административни
проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на място. В
настоящия случай проверката е извършена чрез предвидения в чл.25, ал.1 от
Наредба №105/22.8.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и
ползване на ИСАК начин – инспекция на земеделското стопанство. Реалното
състояние на парцелите е определено към момента на извършеното самолетно
заснемане за периода 18-22.8.2020г. ,а
сателитното такова е от 10.7.2020г
Предвид
установеното по-горе от фактическа страна от извършените действия и събраните
данни за процесните парцели, не може да се твърди, че
при издаване на процесната заповед административният
орган не е изяснени фактите и обстоятелствата от значение за издаването й, като
по този начин е спазил правото на чл. 35 от АПК. . На жалбоподателя е дадена
възможността да подаде възражение, и видно от доказателствата по делото, той е
упражнило това си право, административния орган е извършил проверка по
възражението, въз основа на която същото е уважено частично. Заповедта е
обявена по предвидения от закона ред- чрез публикуване в ДВ и на сайта на МЗХГ.
Неоснователно е оплакването на жалбоподателя, че в парцелите не е направена
теренна проверка , такава по смисъла на чл. 37 от ЗПЗП, тъй като същите са
неприложими в тази процедура. Специализираният слой се актуализира
по един от посочените три способа начин. Съгласно чл. 15, ал. 2 от Наредба №
105 от 22.08.2006 г., цифровите географски и атрибутивни данни за референтни
парцели - физически блокове, слой "Площи, допустими за подпомагане" и
екологично насочени площи, се обновяват ежегодно с цел отразяване на реалното
състояние и ползване на площите чрез: 1. дешифриране на актуална ЦОФК,
изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; 2. отразяване на резултати и
констатации от специализирани теренни проверки на референтни парцели по чл.
33а, ал. 2 от ЗПЗП; 3. отразяване, след анализ и при съществуваща техническа
възможност за това, на резултатите от проверките на място по чл. 37, ал. 3 от
ЗПЗП, чрез които Разплащателната агенция всяка година проверява на място
контролна извадка от подадените заявления за подпомагане въз основа на анализ
на риска.
Специализираните теренни проверки по чл. 15, ал. 2, т.
2 от Наредба № 105 определят чрез използване на устройство за позициониране и
измерване, чието допустимо отклонение на измерване отговаря на указанията на ЕК
необходимостта от актуализиране, вида и обхвата на промените на
характеристиките на референтните парцели - граници и начин на трайно ползване,
както и на допустимите площи в тях, съгласно наредбата по чл. 40 ЗПЗП. В
зависимост от установеното на място състояние на проверяваните площи и
необходимостта от промени се извършват измервания (линейни или полигонови) за нови граници или съществуващите граници се
потвърждават. Тези проверки не
са проверки на място по смисъла на чл. 37 ЗПЗП, не касаят оценка на конкретни
заявени за подпомагане площи и за резултатите от тях не се изпращат контролни
листове или доклади на кандидатите от ДФ "Земеделие" или
Министерството на земеделието, храните и горите.
Резултатите от специализираните теренни проверки са обективирани
в протоколи. Приложените към протоколите снимки доказват фактическото състояние
на проверяваните площи, към момента на извършването им, който момент е
релевантния за допустимостта на площите за подпомагане. Има графа файлове, в
която са посочени наименованията на снимките, а на всяка отделна снимка са
обозначени точни координати, дата час, посока на заснемане.
От анализа на цитираната разпоредба следва, че
административният орган може алтернативно да избере един от посочените в
Наредбата способи, като извършването на специализирани теренни проверки и
проверки на място не е задължително. Съгласно чл. 9 от Наредба № 105/22.08.2006
г. министърът на земеделието, храните и горите организира актуализирането на
ЦОФК за територията на цялата страна в СИЗП за период не повече от 4 години.Видно от цитираните по-горе специализирани ТП е, че същите
парцели са обходени; за целта на проверката са извършени проверки на терен,
заснети са изображения, като в протоколите са отразени и GNSS
недопустимите за подпомагане площи. В протоколите, работните карти, които
са ползвани при извършването на проверката на парцелите, както и в
изображенията - геореферирани снимки ясно и
недвусмислено е доказано какво е фактическото положение на терен към момента на
проверките, извършени на място на физическите блокове
По
приложението на материалния закон съдът намира следното: Релевантен за случая е
Регламент ЕС №1307/2013г. на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013 г.
за установяване на правила за директни плащания за ЗС по схеми за подпомагане в
рамките на Общата селскостопанска политика, макар и предметът на делото да не е
свързан с подпомагане на жалбоподателя. В Преамбюла на Регламента са изведени
целите, като т. 42 визира "За целите на постигане на полза за околната
среда по отношение на постоянно затревените площи, и по-специално задържането
на въглерод, следва да се предвиди разпоредба за поддържането на ПЗП. Тази
защита следва да обхваща забрана за оран и преобразуване на екологично
най-чувствителните зони по "Натура 2000", включени в обхвата на
Директива 92/43ЕИО и 2009/147 /ЕО, както и по-обща предпазна мярка, основана на
съотношение на постоянно затревените площи, срещу пренасочването им за друго
ползване [... ]". Това националният законодател е направил с приетите с
ДВ, бр. 40/14 г., впоследствие изм. и доп., разпоредби на чл.33а и чл.33б от
ЗПЗП за създаване на слой "Постоянно затревени площи" и запазването
му, който се одобрява и изменя само със Заповед на министъра на МЗХГ при
условия и по ред, определени в Наредба № 105/2006 г., които са разпоредбите на
чл. 16д- чл. 16и, обсъдени по-горе.
Според чл. 30, ал. 1 и, ал. 2 от
ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава
Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), състояща се от отделни
системи, една от които е Системата за идентификация на земеделските парцели
(СИЗП) по чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която, съгласно чл. 30, ал. 4, т. 2 от
ЗПЗП се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите.
Въз основа на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП, Министърът на
земеделието, храните и горите издава и Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за
условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната
система за администриране и контрол,наричана за краткост нататък – Наредба № 105.
Чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП регламентира даденото от закона
правомощие на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП
специализиран слой "Площи,
допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за
подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в
наредбата по чл. 40 от ЗПЗП - Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за
допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за заплащане
на площ, наричана за краткост нататък – Наредба № 2. В ал.2 на горепосочения член е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до
физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват
ежегодно чрез дешифриране
(компютърно разчитане) на актуална
цифрова ортофото карта, чрез извършване
на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на
резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на
специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието,
храните и горите по ред, определен в Наредбата по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП.
Критериите за допустимост на земеделските площи за
подпомагане са регламентирани в Наредба № 2/26.3.2018г. за критериите за
допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на
площ.. С оглед заявения от жалбоподателя начин на трайно ползване на земеделски парцели, а именно естествени
пасища и ливади, съдът приема, че е приложим чл. 8 от Наредбата. Разпоредбата
предвижда, че допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1
(пасища и ливади), когато на тях: 1. има не повече от 100 бр. дървета и/или
храсти на хектар с височина над 0, 5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 –
независимо от височината), които са с мозаечно разположение; 2. има мозаечно
разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени
терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на
неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4; 3. следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна
година.
Съгласно чл. 7 от Наредба №2, трайно неподходящи за
подпомагане са земеделските площи, заети от дървесна или храстовидна
растителност, сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени
терени, като не са допустими за подпомагане части от пасища, в които тези
елементи са компактно разположени и заемат заедно или поотделно повече от 100
кв. м.Съгласно
чл. 2, ал. 1 от Наредба № 2, като земеделски площи се класифицират тези части
от територията на страната, които притежават природни дадености, правещи ги пригодни за извършване на земеделска дейност.
Не са земеделски площи необработваемите площи, непригодни за извършване на
земеделска дейност - захрастени територии, дерета,
оврази, полски пътища, прокари, просеки и т.н. - по арг. на чл. 3, ал. 1 от Наредба № 2.
Земеделските земи могат изцяло или частично да бъдат
трайно неподходящи за подпомагане /когато са заети от дървесна, храстовидна или
нежелана растителност; сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали
или оголени терени или от бързорастящи дървесни
видове, или да бъдат временно неподходящи за подпомагане /когато са изоставени
- земеделски площи без наличие на земеделска дейност ,производство на продукция
или поддържане в състояние, годно за производство.
Обработваемите земи са допустими за подпомагане,
когато са засети със земеделска култура, която е налична или може да бъде
установена чрез растителни остатъци от нея - по аргумент на чл.7 от Наредба №
2.
Нормата на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 2 регламентира
кои са трайно неподходящите за
подпомагане земеделски площи или части от тях, в конкретния
случай по т. 1 дървесна и храстовидна растителност и по т. 4 сгради,
съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени.
Извършената
проверка посредством ЦОФК/дешифрацията на
горепосочените парцели изрично е установила, че са налице неподдържани площи,
без следи от земеделска дейност, заети от множество гъсто разположени храсти и
тръни, както и дървета; наличие на голи/ерозирали участъци, дерета, водни
канали. Подробно са описани по-горе и парцел по парцел причините, поради които
части от парцелите не са допустими за подпомагане и след допълнително
установена специализирана теренна проверка, като за целта са приложени Протоколи от Теренни проверки. Същите са
електронно разписани, като файловете, съдържащи електронния подпис се
съдържат в електронни папки на
приложения като доказателство по делото цифров носител - компакт диск / CD
С оглед на
така очертаната правна рамка, съдът следва да установи дали са налице
твърдението от АО фактически основания
за невключване в одобрения слой ПДП за кампания 2021 на процесните
19 земеделски парцели. За установяване на тези факти съдът е разпределил
доказателствената тежест, като на основание чл. 170 от АПК е възложил в тежест
на АО да установи фактическите основания за издаване на заповедта. В този
смисъл е приета административната преписка съдържаща данни ЦФОК, теренни
проверки и назначената по искане на ответника СТЕ. Същата е била оспорена от
страна на жалбоподателя и съдът е допуснал изслушването на нова тройна
експертиза, която е допълнена след представяне от страна на жалбоподателя на
снимки на процесните парцели.
Както е
посочил и ответникът вещите лице след като са се запознали с материалите по
делото и извършена проверка на място, в Таблица-Приложение № 20, стр. 48 от
заключението са посочили заявените от дружеството парцели, които са номерата на
Блоковете на земеделското стопанство БЗС, каква е декларираната площ на парцела
, каква е допустимата площ в ха, недопустимата площ в ха и каква е земеделската
култура във всяко едно БЗС. По делото не е спорно, че жалбоподателя е заявил за
подпомагане пасища от 1200 дка, и това са 27 парцела с култура Постоянни или
временни пасища за паша на животни – пасища и мери за
паша- Приложение № 20 от заключението. Десет от тях
от пореден номер 18 до 27 са изцяло годни за подпомагане,а части от останалите
от 1- 17 попадат извън окончателния специализиран слой. Или с други думи по
делото не е спорно, че общата площ , заявена за подпомагане с култура
„Постоянни или временни пасища за паша н животни“ е
1176дка, като 989,7 дка са допустими за подпомагане, като 186,5 не са
допустими, съгласно горното Приложение № 20. Не е спорно и е потвърдено от
заключението на вещите лица, че от общо 19 парцела, които са извън допустимия
слой, 12 от тях границите на ПДП са определени посредством дешифриране на
актуална за 2020г. ЦОФК, при което не е спорно, че самолетното заснемане е
извършено в периода 18-22.8.2020г. ,а сателитното такова е от 10.7.2020г.За
останалите 7 , границата на ПДП е определена освен по ЦОФК, така и от
резултатите на извършените специализирани теренни проверки –ТП. Извършената
проверка посредством ЦОФК е установила, че са налице неподдържани площи, без
следи от земеделска дейност, заети от множество гъсто разположени храсти и
тръни, както и дървета, наличие на голи / ерозирали участъци, дерета, водни
канали.Съответно ТП са извършени на място, чрез заснемане с Джи Пи ес
устройство, в което автоматично се въвеждат данните вкл. Датата на извършване
на проверката. Съдът кредитира становището на вещите лица в допълнителната
експертиза, че не е установена каквато и да било манипулация на данните, че
допусната грешка относно една от датите не променя фактическите констатации. По
конкретно по парцели вещите лица са установили следното :Парцел 32175-670-15-1
като заявен за подпомагане с площ от 40,92 ха, от които ПДП са 40,76 ха, а
недопустими вещите лица са определи 0,16 ха, доколкото заснемането е извършено
след ожънването на парцела , при което се наблюдават тесни ивици на няколко
места по границата на пареца, които не са обработвани
и съответно са оставени правилно като недопустими за подпомагане на основани ечл. 5, ал.1 и чл. 7 от Наредба № 2.
Парцел
53014-10-1-2 заявен за подпомагане с площ от 6,80 ха при което като допустими
са определени 6,70 ха, а недопустими 0,10 хатъй като
по югозападния край се наблюдава ивица с неправилни размери, заета от храсти и дървета
в слята повърхност , което ги прави недопустими на
основание чл. 3, ал.1,т.1 и т.2 и чл.10, ал.1, т.1 от Наредба № 2
Парцел
53014-21а-1-1 заявен за подпомагане с площ от 3,21 ха, като допустими са
определени 3,19 ха, а недопустими – о,12ха, .Вещите лица са посочили, че
първоначално е бил определен за недопустим размер от 0,61ха, като след подаване
на възражението му, е намален на 0,12 ха. Вещите лица са посочили, че в парцела
има само една точка на заснемане, а
близост до него – 3 точки, за което е съставен протокол за ТП. Вещите лица са
констатирали , че в средата на парцела се наблюдават дървета и храсти в слята повърхност с обща площ от 169 кв.м. Останалите
недопустими за подпомагане площи се намират на границата на парцела и
представляват тесни ивици. Основанието за недопустимост е съответно чл.10, ал.1
т.1 от Наредба № 2 .
-
Парцел 53014-87-2-1, заявен за
подпомагане с площ от 1,55 ха като допустими са определени 1,20 ха, а
недопустими 0,35 ха, като вещите лица са посочили че е извършена ТП, при което
в границите на имота има пет точки на заснемане, за което са изготвени
съответни снимки. В югозападния край на парцела от слой ПДП е изключена площ от
161 кв.м. необработваема, тъй като същата попада в границите на населеното
място. В североизточния край с площ от 3 380 кв.м.като е посочено , че в
ЦОФК достатъчно видно докъде се обработва парцела- следи от аграрна техника, с
която се обработва останалата част от парцела, която е обработвана и съответно
допустима за подпомагане.Това са снимки № 3 и сн. № 4
към СТЕ.
-
Парцел 53014-107-1 заявен с площ от
30,79 ха, като допустими са определил 26,92 ха, недопустими 3,87 ха. Вещите
лица са посочили, че преди подаване на възражението, като недопустими са били
определени 12,58 ха, а след него те саредуцирани до
3,87 ха. Този парцел не е подлежал на ТП, като от ЦФОК се установява докъде са
следите от машините за събиране на сеното. В северния край два от участъците на
парцела са изключени от слоя, тъй като са дере, влажни и преовлажнени
почви, а в други – очертан по линията за обработка. Вещите лица за потвърдили ,
че и за този парцел правилно е дешифринана ЦОФК, като
съотношението допустми/ недопустими е правилно
определено.
-
Парцел 53014-109-2-1 заявен за
подпомагане с площ от 6,76 ха, като допустими са определени 3,88 ха недопустими
-2,88 ха. Този парцел също не е подлежал на ТП, вещите лица са посочили ,че
видно от ЦФОК е докъде са следите от машините по събирането на сено. В северния
край два от участъците са изключени , тъй като представляват водослив, водещ до рекичка, каменна чешма с разлив от
коритата и необработваеми площи, като в южната част от слоя са изключени
необработваемите площи. В този случай също правилно са били дешифрирани ЦФОК,
като и съотношението е правилно определено.
-
Парцел 53014-901-1-1 заявен за
подпомагане с площ от 9,15 ха, при което допустими са 8,58 ха, а недопустими
0,58 ха. Вещите лица са посочили, че преди подаване на възражението са били
определени 3,40 ха негодни за подпомагане, а след това са редуцирани до 0,57
ха. Тази парцел също не е подлежал на ТП, правилно е дешфрирана
ЦФОК, от която е видно ,че през него преминава черен път, който е изключен от
допустимия слой, доколкото помощ за пътища не е предвидена. В източната част на
парцела са изключени от слоя за подпомагане, поради наличие на дървета, храсти
и необработваеми площи. В северния край са налице необработваеми и ерозирали
оголени площи, които спорен вещите лица правилно са били изключени.
-
Парцел 53014-929-3-1 заявен за
подпомагане с площ от 4,53о ха, като допустими са определени 4,24 хаа недопустими съответно 0,29ха. За този парцел е
извършена Тп , за което е съставен протокол , като в
границите на имота има 6 точки на заснемане.Цялата площ на парцела е определена
за ДП, с изключение на полски път, преминаващ през целия парцел и две групи
дървета и храсти в слята повърхност с площ по- голяма
от 100 кв. м. , при което вещите лица са установили тази площ от 209 кв.м. и183
кв.м.
-
Парцел 53014-930-1-2 със заявена
площ за подпомагане 3,80 ха, като допустими са определени 3,30 ха, недопустими
0,50ха. Този парцел също не е подлежал на теренна проверка, като вещите лица са
приели ,че ЦФОК е правилно дешифрирана и в южния край на парцела представляват
ерозирали терени, нарушени такива и необработваеми площи. В централната и
западна част са изключени черен полски път и корито на река.Следователно
правилно е определена площта, която не подели на подпомагане.
-
Парцел 53014-53014-930-2-1 с площ
за подпомагане от 0,77 ха, като допустими са определени 0,03 ха, а недопустими
0,74ха. Вещите лица изрично са посочили, че след като определената за
подпомагане площ е по- малка от 1ха, то целият парцел не подлежи на
подпомагане. Същият се намира в разливната зона на
язовир.
-
Парцел 53014-930-3-1 със заявена
площ от 1,63 ха, като допустими са определени 1,05ха, а недопустими 0,58 ха. Този
парцел също не е подлежал на ТП. Вещите лица са установили, че ЦФОК правилно е
дешифрирана, и в източната част на парцела и по северната му граница преминава
дере, рекичка с непостоянен дебит т. нар. водослив,
като тази част е захрастена, не се обработва и не се
ползва, поради което също не подлежи на подпомагане.
-
Парцел 53014-930-4-1 заявен за
подпомагане с площ от 0,73 ха, като допустими са определени 0,41 ха,
недопустими 0,32ха.Този парцел също не е подлежал на ТП , вещите лица са
установили че ЦФОК правилно е дешифрирана, като от нея е видно, че парцелът в
северозападната част в микроязовир, през средата му преминава черен полски път,
които правилно са изключени от слоя ПДП. В южната и северозападната част са
налични дървета и храсти в слята повърхност и
разположено мозайковидно, което безспорно означава,
че не могат да бъдат включени в ПДП.
-
Парцел 53014-930-6-1 заявен за
подпомагане 16,24, от които допустими 13,26 ха, недопустими 2,98ха. Този парцел
също не е подлежал на ТП, като ЦФОК също правилно е дешифрирана, тъй като
западния край на парцела има полски път, преминаващ успоредно по границата на парецал, изключена е и площ, представляваща дере ,
необработваеми площи и увредени участъци. В южната част са изключени увредени и
необработваеми площи.
-
Парцел 53014-939-1-1 заявена за
подпомагане площ от 4,51 ха, допустими 1,59 ха, недопустими 2,92 ха. Този
парцел също не е подлежал на ТП. Правилно е разшифрована ЦФОК,като е
установено, че през средата на парцела има черен път,който дели парцела на две части,
обработвана и необработвана, което ясно се вижда на ЦФОК. В средата на парцела
е налице ерозирал участък с площ от 1115 кв.м., в източния край и
североизточния такъв са налице изоставени площи, а в източния и североизточния
край също има изоставени площи. По този начин вещите лица потвърждават извода
на АО, че същите са недопустими за подпомагане.
-
Парцел 53014-948-1-1 със заявена
площ от 3,31 ха, като допустими са определени 2,26 ха, недопустими 1,05 ха. За
този парцел е извършена ТП, като е съставен протокол, при което в границите на
парцела има две точки на заснемане.
Вещите лица са посочили, че ЦОФК правилно е дешифрирана и от нея и
извършената ТП се установява ,че правилно като недопустими са определени в северния
край – черен път, в източната част необработваема и заета с храсти и дървета в слята повърхност.
-
Парцел 53014-951-1-1 заявен за
подпомагане с площ от 0,23ха, като допустими -0,02 ха, недопустими -0,21хаВ
парцела е извършена ТП, обективирана с протокол, като
в границите на имота са налице 4 точки
за ТП и нито една за заснемане. Вещите лица са посочили, че правилно са
дешифрирани ЦФОК, като са съпоставени с резултатите от ТП и вярно е достигнато
до извод, че в границите на парцела правилно са изключени дървета и храст и в слята повърхност, липсват следи от обработка и ползване на
парцела. Доколкото и за този имот допустимата площ е по- малко от 0,1 ха, то
целият парцел не поделжи на подпомагане.
-
Парцел 53014-951-2-1 заявен за
подпомагане с площ от 3,49 ха като допустими са определени 2,64 ха, недопустими
0,85 ха. Вещите лица са посочили, че правилно е дешифрирана ЦФОК, като парцелът
е подлежал на Тп, такава е била извършена, за което е
бил съставен съответен протокол. В границите на парцела има 7 точки на ТП и 5
точки на заснемане, като са изготвени и съответните снимки. От наслагването на
двата образа се установява, че северозападната и югозападна част на парцела не
се обработва и поддържа, при което недопустимата площ е определена правилно.
-
Парцел 53014-953-2-1 заявен за
подпомагане 3,62 ха, като допустими са 3,29 ха, недопустим от 0,33 ха. След
подаване на възражение от страна на жалбоподателя площта е редуцирана от 2,52
ха на 0,33 ха. Този парцел не еподлежал на ТР, като вещите лица са посочили, че ЦФОК
правилно е дешифрирана. Правилно са изключени черен път в южната част на
парцела 733 кв.м., тясна ивица дървета в югозападния край , представляваща
ограда. Вещите лица са посочили, че правилно е определена недопустимата площ за
подпомагане.
-
Парцел 53014-967-1-1 заявен за
подпомагане с площ от 2,89 ха, като допустими са определени 2,79 ха,
недопустими 0,10 ха, Този имот също не е подлежал на ТП, като вещите лица са
посочили, че ЦФОК е правилно дешифрирана и недопустимите площи са правилно
установени тъй като представляват черен
път.
Съдът като
кредитира заключенията на първоначалната, потвърждаваща я тройна и допълнителна
тройна експертиза, приема, че ЦФОК правилно са дешифрирани, използвани са данни
ЦОФК, при извършено самолетното
заснемане е периода 18-22.8.2020г. ,а
сателитното такова е от 10.7.2020г . Тези данни са били съпоставени с
извършените теренни проверки, като правилно и законосъобразно АО не е извършил
такива за всички парцели, като подробно по- горе се описа за кои е извършено
такова. Както се посочи по- горе съгласно чл.15,ал.2 от Наредба № 105 цифровите
географски и атрубитивни данни за референтните
парцели – физически блокове, слой“Площи , допустими за подпомагане“ и
екологично насочени площи се обновяват ежегодно с цел отразяване на реалното
състояние и ползване на площите. В същия текст са определени и способите, които
може да използва АО: ЦФОК, ТП, резултати от теренни проверки о чл. 37, ал3 от
ЗПЗП. Правилно е становището на ответник жалба, че за АО не съществува
задължение да използва едновременно и трите способа. Както се посочи по- горе
най – важно е АО да използва обективни данни, в случая правилно дешифрирани
ЦФОК и протоколи за ТП, като съгласно чл. 9 от Наредба № 109 МЗХГ е длъжен да
актуализира ЦФОК на не повече от 4 години,
следователно АО е използвал такива актуални данни за издаване на Заповедта.
Това е станало за всички парцели по ЦФОК, а за част от имотите и от ТП. Съдът
споделя становището на ответник жалба, че проверката на физическите блокове от
страна на вещите лица следва да се извърши чрез посочените в чл. 15, ал.2 от
Наредба № 105 способи, а не чрез използването на други източници за информация,
различни от тях. В този смисъл е и трайната практика на ВАС напр. Решение №
1407 от 31.1.2018г, по адм.д10655/17, Решение
№12613/18.10.2018г. по адм.д. 5265/2017г. и други-.
Както посочват и вещите лица използвани са съобразно чл.11 от Наредба № 105
ортогонални самолетни и/ или сателитни изображения с пространствена
разделителна способност не по- малка от 0,5 м. Както се посочи по- горе самите
ТП са извършени от лицензирано Джи Пи Ес устройство, при което няма данни за
манипулация на данните.
На следващо
място спорен по делото е въпросът към коя дата следва да бъдат направени
въпросните ЦФОК и ТП. Настоящата инстанция не споделя становището на
жалбоподателя, че след като заснемането е станало м. август, не са взети
предвид всички изменения в ползването на имотите до края на финансовата година.
Както се посочи, АО е използвал обективни данни от заснемане , извършени през актуалната
селскостопанска година, като задължението на жалбоподателя е да ги поддържа
съобразно поетите от него задължения през целия период. Несериозно е да се
твърди, че след като са заснети м. август следи от машини, извършили прибиране
на сеното, то по- късно ще бъде използвана друга техника за недопустимите
участъци.
Съдът
намира, че правилно вещите лица не са взели предвид направените от
жалбоподателя снимки на терените на две основания: същите фиксират друг период,
различен от този, взет предвид от АО, както и същите не представляват способ ,
предвиден по чл. 15, ал.2 от Наредба № 105.
Или
в обобщение настоящата инстанция намира,
че заповедта в оспорената й част е издадена от компетентен административен
орган, в изискуемата форма, в съответствие с материалния закон, спазвайки
административно-производствените правила и целта на закона. Приетите за
установени фактически обстоятелства съответстват на действителните и не са
представени доказателства в друг смисъл, които да водят до различен извод,
поради което инвокираните с жалбата оплаквания са
неоснователни. Както правилно посочва и ответник жалба , АО е положил всички
усилия да установи вярно обективните факти, доколкото е извършено ЦФОК,
дешифриране, ТП за част от парцелите, разглеждане възражението на жалбоподателя
в резултат на което са коригирани част от недопустимите площи. В този смисъл Решение № 121 от 7.01.2019 г. на ВАС по адм. д. № 9389/2015 Решение № 144 от 11.01.2022 г. на ВАС
по адм. д. № 2268/2021
При
този изход на спора в полза на АО следва да се присъдят направените по делото
разноски, за което е представен списък по чл. 80 от ГПК във вр.
с чл.144 от АПК 1300 лева- депозит за вещи лица общо 1200 лева и ...ско възнаграждение по чл. 37 от ЗПП и във вр. с чл. 24 от Наредбата по този закона от 100- сто- лева.
Тъй
като жалбоподателят не е внесъл в срок допълнителния размер на възнаграждението
за вещо лице, определен му в последното по делото заседание, то същият следва
да бъде осъден да заплати но депозитната с/ка на
Административен съд В. Търново разноски в размер на 273- двеста седемдесет и
три – лева.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал.2 пр. 2 от АПК осми състав
на Административен съд В. Търново
Р
Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на ТЕДИ ЦВЕТ със седалище и
адрес на управление гр. В.Т. б чрез адв. А. Ч.,*** против Заповед № РД-09-190 от 1.3.2021 г.,
издадена от Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен
окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за
Кампания 2021г, в частта й, с която извън обхвата на одобрения специализиран
слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021г, са останали
заявени за подпомагане от земеделския производител площи – 158 дка.
ОСЪЖДА ТЕДИ ЦВЕТ със седалище и
адрес на управление гр. В.Т. б да
заплати на Министерство на земеделието,
храните и горите,/ сега Министерство на земеделието/ разноски в производството
в размер на 1300- хиляда и триста- лева.
ОСЪЖДА ТЕДИ ЦВЕТ със седалище и адрес на управление гр. В.Т. б да заплати сумата от 273- двеста седемдесет и
три лева – допълнително възнаграждение за вещи лица по с/ка
на Административен съд В. Търново.
Решението, подлежи на обжалване в 14 дневен срок от съобщението до
страните пред Върховен административен съд на Република България.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: