Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 1395 Година 2022, 18.07. Град
ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав
на 18.04.2022 година
в публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР
КОЛЕВ
Секретар: СЪБИНА СТОЙКОВА
като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 342
по описа за 2022 година и като обсъди:
Производство пред първа инстанция.
Жалбоподателят „ОЛИМП ФУДС“ООД,
със седалище и адрес на управление гр.П., ул.“Й. Г.“№**, представлявано от
управителя Б.С.И., е оспорил Решение №14, взето с
Протокол №2 от 27.01. 2022г. на Общински съвет – Пловдив, с което е определен
за спечелил публично оповестения конкурс за отдаване под наем за срок от
10/десет/ години на недвижим имот – частна общинска собственост, находящ се в
гр.П., ул. “В. Л.“, представляващ терен с площ 100 кв.м./съгласно геодезическо
заснемане, изработено от инж.Д. Я./, попадащ в ПИ с идентификатор 56784.506.742
по КК и КР на гр.П., с трайно предназначение на територията: Урбанизирана
попадащ в УПИ II-банка, кв.637, по плана на V-та градска
част, актуван с акт за частна общинска собственост №1034/08.03.2011г. на Район
„Северен“, с предназначение на отдаваната част – за търговска дейност,
участникът „РАДИРА“ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
гр.Пловдив, ул.“Асен Христофоров“ №16, ет.3, ап.9, представлявано от управителя
Й. Н. П. с предложената наемна цена в размер на 401/четиристотин и един/ лева с
вкл. 20%ДДС, както и насрещно предложение, свързано с управлението на имота,
благоприятно за Община Пловдив, описано в офертата-предложение и е възложено на
Кмета на Община Пловдив да извърши необходимите действия за изпълнение на
решението.
Недоволен, жалбоподателят счита
решението на Общински съвет – Пловдив за незаконосъобразно, излага конкретни
доводи и настоява за неговата отмяна. Подробни съображения са изложени в
депозирани писмени бележки от пълномощник - адв.Г.В..
Ответникът – Общински съвет -
Пловдив, чрез пълномощник адв.Д.И., счита жалбата за неоснователна и настоява
за нейното отхвърляне. Подробни съображения са изложени в писмени бележки.
Претендира разноски, съгласно представен списък.
Заинтересованата страна –
„РАДИРА“ЕООД, чрез пълномощник адв. В. Д., оспорва жалбата, като съображения за
това излага в писмени бележки. Претендира разноски, съгласно представен списък.
Пловдивският административен съд –
Второ отделение, Седми състав, след като прецени поотделно и в съвкупност
събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното.
Жалбата е подадена в срок и от
надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването, поради което e
ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните
съображения.
Начало на административното
производство е сложено със Заповед № 21ОА-2556/15.09.2021г. на Кмета на Община
Пловдив, с която на основание чл.44 ал.2, във връзка с чл.44 ал.1, т.1 от
Закона за местното самоуправление и местната администрация/ЗМСМА/, чл.8 ал.4 и
чл.14 ал.2 от Закона за общинската собственост/ЗОС/ и чл.92 ал.2, чл.94 ал.1 и
чл.121 от Наредбата на Общински съвет – Пловдив за реда за придобиване,
управление и разпореждане с общинско имущество/НРПУРОИ/ е назначена комисия,
която да подготви, организира и проведе публично оповестен конкурс за отдаване
под наем за срок от 10/десет/ години на недвижим имот - частна общинска
собственост, находящ се в гр.Пловдив, ул.“Васил Левски“, представляващ терен с
площ 100 кв.м./съгласно геодезическо заснемане, изработено от инж.Д. Я./,
попадащ в ПИ с идентификатор 56784.506.742 по КК и КР на гр.Пловдив, с трайно
предназначение на територията: Урбанизирана попадащ в УПИ II-банка, кв.637, по плана на V-та градска част, актуван с акт
за частна общинска собственост №1034/08.03.2011г. на район „Северен“, община Пловдив.
В заповедта са вписани конкурсните условия, в
т.ч. и методика за оценяване и класиране на кандидатите в конкурса, а именно: I. Предложена месечна наемна цена
/К/ - до 30 точки. Предложената от всеки кандидат цена се изчислява по следната
формула: К=К уч./К max х 30, където К уч. е предложената от съответния
участник цена, а К max е предложената най-висока цена от участник в конкурса. II. Насрещно предложение, свързано
с управлението на имота, благоприятно за Община Пловдив /К1/ - до 70 точки.
Най-благоприятното предложение от участник получава 70 т., а всяко следващо
предложение, класирано в низходящ ред, получава по 20 т. по-малко, спрямо
предходно класираното предложение – до 70 точки. Комплексната оценка на всеки
участник е равна на сумата от оценките по двата показателя /К+К1/. Насрочено е
първото заседание за 16.09.2021г. от 10,30 часа./л.69-71/.
Видно от съставения протокол/л.72
-73/, на насрочената дата 16.09.2021г. е проведено заседание на комисията,
назначена със заповедта на Кмета, на което заседание присъствалите членове на
комисията, са подписали декларации по чл.94 ал.1 във връзка с ал.7 и ал.8
НРПУРОИ/л.74-85/, приета е изготвената конкурсна документация/л.86-106/, приети
са определените с нея условия, при които ще се проведе конкурсът, прието е
изготвената обява за конкурса да се публикува в един национален ежедневник и
един местен такъв на 23.09. 2021г., както и да се обяви в електронната страница
на община Пловдив и на таблото за обяви в сградите на пл.“Стефан Стамболов“ №1
и пл.“Централен“ №1, както и в сградата на район „Северен“, определено е
мястото, където може да се получи документацията, а именно: Дирекция ОС,
пл.“Централен“№1, ет.10, ст.7 срещу представен документ за платена цена за
книжата до 01.10. 2021г. включително до 14,00 часа, определена е цена на
конкурсната документация, депозит за участие, срок за подаване на документите
за участие в конкурса – до 01.10.2021г. 16,00 часа, определени са дата и място
на провеждане на конкурса – 06.10.2021г./сряда/ от 10,00 часа в Община Пловдив,
пл. “Стефан Стамболов“ №1, ет.3, зала №36, както и дата и място за приемането
на конкурсната документация.
Обявата за конкурса е публикувана
в един национален ежедневник /вестник „24 часа“/ и един местен такъв/вестник
„Марица“/, както и е обявена в електронната страница на община Пловдив и на
таблото за обяви в сградите на пл.“Стефан Стамболов“ №1 и пл.“Централен“ №1,
както и в сградата на район „Северен“ на 23.09.2021г./л.107-113/.
Видно от Регистър на кандидатите,
закупили конкурсна документация за участие в конкурса, в определения срок това
са сторили „ОЛИМП ФУДС“ООД, „РАДИРА“ЕООД и Й. Д. В./л.114-117/. Впоследствие
обаче, видно от Регистър на кандидатите, подали документи за участие в
конкурса, в определения в заповедта срок, документи са подали единствено
„РАДИРА“ЕООД и „ОЛИМП ФУДС“ООД/л.118/.
На 06.10.2021г. в изпълнение на
Заповед №21ОА-2556/15.09.2021г. на Кмета на Община Пловдив, е проведен публично
оповестеният конкурс за отдаване под наем на описания недвижим имот, резултатите
от който са обективирани в Протокол от 06.10.2021г./л.155-159/. Попълнени са
декларации по чл.94 ал.1 във връзка с ал.7 и ал.8 НРПУРОИ и от членовете,
неприсъствали на заседанието от 16.09.2021г./л.119-122/. Подалите документи
участници „РАДИРА“ ЕООД и „ОЛИМП ФУДС“ООД са допуснати до по-нататъшно участие
в конкурса, като след отваряне и разглеждане на офертите по реда на
регистрирането на участниците, комисията е констатирала следното съдържание:
Оферта на „РАДИРА“ЕООД:
1. Размер на наема: 401,00 лв. с
20%ДДС.
2. Предложение, свързано с
управлението на имота, благоприятно за Община Пловдив:
1) Ще бъде изградена детска
площадка на стойност около 40 000 лв. същата ще бъде комбинирана, като в
нея ще има уреди и за деца с увреждания;
2) Ще бъде изграден фитнес на
открито на стойност около 10 000 лв.;
3) Ще бъде изградено парково
осветление в целия имот на стойност около 10 000 лв.;
4) Ще бъде облагородена тревната
и дървесна растителност на стойност около 10 000 лв.;
5) Ще бъде подменена
съществуващата и частично изградени нови алейни мрежи на стойност около
10 000 лв.;
6) Павилионът, който ще бъде
изграден в самия имот, след края на наемните правоотношения с Община Пловдив ще
бъде прехвърлен на самата Община. Стойността на изграждането на същия ще е
около 70 000 лв.
Изградените в общинския терен
съоръжения ще бъдат заплатени от „РАДИРА“ЕООД и ще бъдат дарени на Община
Пловдив за безвъзмездно ползване от жителите на града. Така стойността на
предлаганите от дружеството подобрения (ползата за общината) възлизат на около
150 000 лв.
Оферта на „ОЛИМП ФУДС“ООД:
1. Размер на наема: 500,00 лв. с
20%ДДС.
2. Предложение, свързано с
управлението на имота, благоприятно за Община Пловдив:
1) Направа на видеонаблюдение;
2) Поддържане на зелените площи;
3) Ремонт и боядисване на
пейките;
4) Ремонт и боядисване на
съществуващата ограда;
5) Преобразуване в алея на
пътеката в тревна площ, покриване с бетонови блокчета;
6) Закупуване и монтиране на
хранилки и поилки за птички;
7) Периодично почистване на
градинката и терена около обекта;
8) Дружеството предлага да
организира периодично безплатен обяд на някои от социалните домове по
предложение на Община Пловдив.
Комисията е оценила направените
предложения съгласно методиката, предвидена в конкурсните условия, като за кандидата
„РАДИРА“ЕООД по показател наемна цена са установени 24,06 точки, както следва:
К = К на “Радира“ЕООД : К max. – в случая
500,00 лв., предложени от другия участник, умножени по 30, или: (401,00 лв. :
500,00 лв.) х 30 = 24,06, а за кандидата „ОЛИМП ФУДС“ООД – 30 точки (К = К на
„Олимп Фудс“ООД : К max. – в случая 500,00 лв.,
предложени от същия участник, умножени по 30, или (500,00 лв. : 500,00 лв.) х
30 = 30.
По показател насрещно
предложение, свързано с управлението на имота, благоприятно за Община Пловдив,
в протокола е посочено, че след проведени обсъждания дълги дебати по двете
предложения, е поставен въпросът дали да бъде престъпено към оценяване на
офертите, като след проведено гласуване с 13 гласа „ЗА“, 1 „Въздържал се“ и
нула гласа „против“, е престъпено към оценяване на офертите. Така,
председателят на комисията е предложил, който е съгласен насрещното предложение
на „РАДИРА“ЕООД, свързано с управлението на имота, благоприятно за Община
Пловдив да бъде оценено с максималния брой точки – 70, да гласува. „ЗА“ са
гласували 8 от членовете на комисията, „ПРОТИВ“ – 5 от членовете на комисията и
„ВЪЗРАЖАЛ СЕ“ – 1 член.
След така проведеното гласуване,
Комисията е оценила насрещното предложение на „РАДИРА“ЕООД, свързано с
управлението на имота, благоприятно за Община Пловдив със 70 точки и съответно
на база утвърдената с конкурсните условия методика, е оценила насрещното
предложение на „ОЛИМП ФУДС“ООД с 50 точки (с 20 точки по-малко). Така,
комплексната оценка на участника „РАДИРА“ЕООД е определена на 94,06 точки, а
тази на „ОЛИМП ФУДС“ООД – 80 точки. Съответно комисията е извършила класиране
на база получените комплексни оценки на първо място участника „РАДИРА“ ЕООД и
на второ „ОЛИМП ФУДС“ООД.
Комисията, назначена със
заповедта на кмета е изготвила Доклад относно провеждането на публично
оповестения конкурс на 06.10.2021г. до Кмета на Община Пловдив, внесен в Община
Пловдив на 08.12.2021г./л.160-165/. Съответно, П.Р.– Зам.-кмет „Строителство и
инвенстиции“ (за Зам.-кмет УТОС, съгласно Заповед №21ОА-3240/01.12.2021г. на
л.351) въз основа на изготвения от конкурсната комисия доклад, е внесъл в
Общински съвет – Пловдив Предложение вх.№22XI-28/20.01.2022г./л.166-170/.
При тази фактическа обстановка,
Общински съвет – Пловдив е взел оспореното в настоящото производство решение, с
което участникът „РАДИРА“ ЕООД е обявен за спечелил процесния конкурс.
Спор по така установената
фактическа обстановка не се формира между страните и в хода на съдебното
производството не са ангажирани нови доказателства.
При така установеното от
фактическа страна, съдът формира следните правни изводи.
Разпоредбата на чл.21 ал.1, т.8 ЗМСМА определя Общинския съвет като орган, управляващ, предоставящ за
управление, и разпореждащ се с общинско имущество, като той определя и
конкретните правомощия на Кмета на Общината и кметовете на райони и кметства. В
тази връзка чл.8 ал.1 ЗОС предвижда, че придобиването, управлението и
разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват под общото
ръководство и контрол на общинския съвет.
Съгласно чл.8 ал.2 ЗОС, редът за
придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне
за управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи - общинска
собственост, и правомощията на Кмета на Общината, на кметовете на райони, на
кметовете на кметства и на кметските наместници се определят с наредба на
общинския съвет при спазване на разпоредбите на този закон и на специалните
закони в тази област. Като предоставянето под наем и разпореждането с имоти и
вещи - общинска собственост, се извършват чрез публичен търг или публично
оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено друго, като условията и редът
за провеждането на търговете и конкурсите се определят от общинския съвет в
наредбата по ал.2/така чл.8 ал.4 ЗОС/.
Такава наредба в случая се явява
Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско
имущество/приета с Решение №172, взето с Протокол №15 от 27.05.2010г., последно
изм. и доп. с Решение №169, взето с Протокол №10 от 9.07.2020г., в сила от
01.08.2020г. на Общински съвет - Пловдив/. Редът за провеждане на публично
оповестен конкурс, е уреден в Глава ІХ, Раздел І, ІІ и IV от НРПУРОИ, като за провеждане
на конкурс от вида на процесния, е необходимо да са налице: 1. Решение на
компетентния с оглед вида на сделката орган, в съответствие с разпоредбите на
НРПУРОИ/чл.91 ал.2 НРПУРОИ/; 2. Заповед на кмета на общината, съотв. на кмета
на района за откриване провеждането на конкурс с предвиденото в наредбата
съдържание/чл.121 ал.2 НРПУРОИ/; 3. Заповед на кмета на общината/кмета на
района по местонахождението на имота, за назначаване на комисия, в чийто състав
се включват по един общински съветник от ППГОС, посочен от ръководствата им и
двама нечленуващи в група съветници от комисия/чл.121 ал.1 НРПУРОИ/; 4.
Изготвяне, приемане и утвърждаване на конкурсната документация/чл.97 и чл.122
НРПУРОИ/; 5. Обявяване на конкурса в електронната страница на Община Пловдив, в
един национален и един местен ежедневник, както и на таблото за обяви на
дирекцията по общинска собственост в сградата на общината и в сградата на
съответната районна администрация/чл.98 ал.1 НРПУРОИ/; 6. Подписване на
декларация по чл.94 ал.1 във връзка с ал.7 и ал.8 НРПУРОИ от членовете на
комисията; 7. Провеждане на конкурса, оценяване и класиране на участниците от
комисията/чл.123 и сл. НРПУРОИ/; 8. Внасяне в Общински съвет – Пловдив от кмета
на общината, съответно кмета на района в тридесетдневен срок след приключване
на конкурса, предложение, въз основа на изготвен от конкурсната комисия
доклад/чл.130 ал.1 НРПУРОИ/; 9. Решение на Общински съвет – Пловдив за
определяне спечелилия конкурса участник /чл.130 ал.1 НРПУРОИ/; 10. Издаване на
заповед от кмета на общината, съответно кмета на района, след влизане в сила на
решението на Общински съвет – Пловдив по чл.130 ал.1 НРПУРОИ, с която се
определят дължимите плащания и окончателните условия по сделката, след
изпълнение на което – сключване на договор от кмета на общината, респ. кмета на
района със спечелилия конкурса участник/чл.131 НРПУРОИ/.
Или иначе казано, конкурсната
процедура представлява сложен фактически състав, обхващащ няколко относително
обособени етапа на организация и провеждане, всеки от който включва определени
нормативно регламентирани действия и условия, осъществявани в предвидената от
закона последователност и при упражняване на правомощията на съответните
органи. Заключителният етап в административна фаза е обявяването на класирането
и определянето на участника, класиран на първо място, за спечелил конкурса.
Проверката на законосъобразността на постановените актове и извършените
действия в хода на проведената конкурсна процедура, обусловили издаването на
крайния административен акт, се извършва при проверката на законосъобразността
на акта, с който приключва процедурата.
На първо място, съдът констатира,
че оспореното Решение №14, взето с Протокол №2 от 27.01.2022г. на Общински
съвет – Пловдив, е акт на компетентен орган, съгласно чл.130 НРПУРОИ.
В конкретния случай процедурата е
започнала законосъобразно: въз основа на Заповед №21ОА-2556/15.09.2021г. на
Кмета на Община Пловдив е открито производството по публично оповестения
конкурс и е назначена Комисия в състав, определен при съобразяване изискванията
на чл.94 НРПУРОИ. При самото изготвяне обаче на конкурсната документация и
по-конкретно досежно методиката за оценяване на участниците, а оттам и при
самото оценяване на допуснатите от конкурсната комисия участници, се
констатират допуснати съществени процесуални нарушения. Това е така, защото,
видно от конкурсната документация, методиката за оценяване и класиране на
кандидатите в конкурса включва два критерия, единият от които е субективен. Това
е вторият критерий – насрещно предложение, свързано с управлението на имота,
благоприятно за Община Пловдив, за който са предвидени максимален брой 70
точки. Достатъчно в тази връзка е да се посочи, че никъде в документацията няма
определени условия, които да служат като ръководство на конкурсната комисия при
извършване на оценката по този критерий. Независимо от това, посоченото не
освобождава комисията от задължението и, винаги когато прави оценка по
субективни показатели, подробно да мотивира дадената от нея оценка/с какво
конкретно предложението на даден участник е по-добро от това на останалите
участниците/.
В конкретния случай дори не става
ясно как членовете на комисията са оценили насрещното предложение на
„РАДИРА“ЕООД с максималния брой точки, а именно 70 и как са приели, че
предложението на този участник е изпълнимо на 100%, а това на другия участник е
по-неблагоприятно за Община Пловдив, респ. неизпълнимо. Все в тази насока и
следва да се посочи, че никъде в конкурсната документация не е предвиден ред,
по който да се извършва последващ контрол, свързан с изпълнението на т.нар.
насрещно предложение, свързано с управлението на имота, благоприятно за Община
Пловдив, ведно с произтичащите от това неблагоприятни правни
последици/санкциониране, компенсиране, прекратяване на наемните правоотношения
и др.под./, още повече, че тежестта на този субективен критерий е особено
висока и при направена проста аритметична сметка се установява, че в случаи, в
които даден участник предложи двойно по-ниска наемна цена, ще спечели конкурса
на база на получения максимален брой точки от субективния критерий, който освен
всичко друго, представлява едно бъдещо несигурно събитие.
При това положение Комисията е
дължала извършване на ясно и мотивирано произнасяне при оценяването по
обсъждания субективен критерий. Такова в случая не се установява да е
извършено, като в протокола е отбелязано само, че: „След проведени обсъждания дълги дебати по двете предложения се постави
въпроса дали ще бъде престъпено към оценяване на офертите…“, съответно: „Председателят на комисията – който е
съгласен насрещното предложение на „Радира“ЕООД, свързано с управлението на
имота, благоприятно за Община Пловдив да бъде оценено със 70 г., моля да
гласува…“. Какви точно са били проведените обсъждания и дълги дебати и
какво точно се е случило на въпросното закрито заседание на комисията, от
данните по делото не може да бъде установено.
Както вече се посочи и по-горе, в
протокола е отбелязано само колко точки получава всеки от кандидатите по този
критерий. Казано с други думи, оценяването на участниците в конкурса е
извършено при пълна липса на мотиви, което прави невъзможно да се разбере защо
даден участник е получил съответният брой точки по обсъждания субективен
критерий.
Действително, право на
конкурсната комисия е да оцени по своя преценка всяко едно предложение, като
безспорно това е преценка по целесъобразност. Оценката обаче, следва да бъде
мотивирана, за да се прецени именно спазването на пределите на компетентност,
съответно на целесъобразност, като в тази част контролът, осъществяван от съда,
е вече за законосъобразност и правилно приложение на методиката за оценяване/в
този смисъл още Решение №15079/09.12.2010г. на ВАС по адм. д. №6091/2010г./.
Впрочем допускането на това
нарушение/пълната липса на мотиви досежно оценяването на кандидатите/ е
обусловено именно от изначалната липса на ясни критерии и методика за оценка,
тъй като такива, каза се, не се съдържат в утвърдената от Кмета конкурсната
документация.
С оглед на всичко, изложеното до
тук, настоящият съдебен състав намира, че в хода на процедурата по провеждане
на процесния конкурс са допуснати нарушения на административнопроизводствените
правила, пряко касаещи оценката и класирането на кандидатите.
Доколкото крайният акт на
Общински съвет – Пловдив изцяло възпроизвежда решението на комисията за
оценяване и класиране на предложенията, коментираните нарушения на
административнопроизводствените правила съдът преценява като съществени, тъй
като недопускането им е могло да доведе до друго разрешение на поставения пред
административния орган въпрос.
Консеквентно, това обосновава и
извода на настоящия състав за отмяна на оспореното в настоящото производство
решение на Общински съвет – Пловдив.
По разноските.
Такива се следват на
жалбоподателя, но в срока, до който могат да се претендират/до приключване на
съдебното дирене – 18.04.2022г./, такова искане не е надлежно заявено.
Заявената претенция с входираните писмени бележки от адв.В. на дата
03.05.2022г., т.е. след преклузивния срок, не може да бъде обсъдена и взета
предвид.
Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе, ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав,
Р Е Ш
И
ОТМЕНЯ Решение №14, взето с Протокол №2
от 27.01.2022г. на Общински съвет – Пловдив, с което е определен за спечелил
публично оповестения конкурс за отдаване под наем за срок от 10/десет/ години
на недвижим имот – частна общинска собственост, находящ се в гр.Пловдив,
ул.“Васил Левски“, представляващ терен с площ 100 кв.м./съгласно геодезическо
заснемане, изработено от инж.Димитър Янев/, попадащ в ПИ с идентификатор
56784.506.742 по КК и КР на гр.Пловдив, с трайно предназначение на територията:
Урбанизирана попадащ в УПИ II-банка, кв.637, по плана на V-та градска част, актуван с акт
за частна общинска собственост №1034/08.03.2011г. на район „Северен“, с
предназначение на отдаваната част – за търговска дейност, участникът „РАДИРА“
ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Асен Христофоров“ №16,
ет.3, ап.9 с предложената наемна цена в размер на 401/четиристотин и един/ лева
с вкл. 20%ДДС, както и насрещно предложение, свързано с управлението на имота,
благоприятно за Община – Пловдив, описано в офертата-предложение и е възложено
на Кмета на Община Пловдив да извърши необходимите действия за изпълнение на
решението, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС
на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :