Решение по дело №12808/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3050
Дата: 26 юни 2023 г.
Съдия: Иван Георгиев Киримов
Дело: 20221110212808
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 3050
гр. София, 26.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 115-ТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на шести февруари през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:ИВАН Г. КИРИМОВ
при участието на секретаря ИВА Р. АЛЕКСОВА
като разгледа докладваното от ИВАН Г. КИРИМОВ Административно
наказателно дело № 20221110212808 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на Н. Т. М. срещу наказателно постановление
/НП/ с № BG21032022/5800/Р8-426/07.09.2022 г., издадено от Директора на
Националното тол управление към Агенция „Пътна инфраструктура“, с което,
на основание чл. 179, ал. 3а от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, му
е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1800 лева, за
извършено нарушение на чл. 179, ал. 3а от ЗДвП.
Недоволен от издаденото наказателно постановление е останал Н. Т.
М., който го обжалва в срок. В жалбата си релевира доводи за неправилност,
незаконосъобразност и допуснато нарушение на материалния закон. Сочи, че
нарушението, за което е санкциониран е засечено с контролното устройство
само в един пътен участък от маршрута на пътното превозно средство /ППС/,
като за останалите участъци по същия маршрут било заплатено всичко
дължимо. На следващо място изтъква, че твърдяното нарушение се дължи на
допусната техническа грешка от устройството, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 ЗП. Твърди,
че са спазени всички указания по експлоатация на устройството, разположено
в кабината на влекача като изрично сочи, че същото е било свързано правилно
към електрическото захранване на ППС-то, поради което нямало как да е
1
изключено само за определения участък от пътната мрежа. В тази връзка
заявява, че устройството е било заредено с парични средства за заплащане на
дължимите пътни такси по маршрута, както и че същото работело изправно и
предавало сигнал към момента на установяване на нарушението. Излага
твърдение за въведени неверни данни при съставянето на НП относно липсата
на получени тол декларации и маршрутни карти към посочената в НП дата -
09.03.2022 г.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява.
Въззиваемата страна, редовно уведомена, не изпраща представител.
Съдът като обсъди доводите на страните и събраните по делото
писмени и гласни доказателства намира за установено следното:
На 09.03.2022 г., в 13:59 часа, влекач, марка и модел „В*******“, с
рег. № *********, с обща технически допустима максимална маса над 12
тона, се движил по път А-3, км 8+226, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, като за посоченото ППС не била заплатена пътна такса, дължима
съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП. Нарушението е било установено
посредством контролно устройство с идентификатор № 20422,
представляващо част от електронната система за събиране на пътни такси.
На 21.03.2022 г., в 02:13 часа, в направление излизане от територията
на Република България, на граничен контролно-пропускателен пункт Кулата
пристигнал посоченият по-горе влекач, управляван от жалбоподателя Н. Т.
М.. При справка в системата на националното тол управление било
установено, че посоченото пътно преводно средство се е движило на
09.03.2022 г. на посочените горе място и час без заплатена за това пътна такса
по смисъла на чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП.
Било установено още, че за извършеното нарушение бил генериран
доказателствен запис – доклад от електронната система, по смисъла на чл.
167а, ал. 3 от ЗДвП.
Така, на водача на превозното средство – Н. Т. М., в деня 07.09.2022
г., бил съставен АУАН за извършено нарушение на чл. 179, ал. 3а от ЗДвП,
осъществено на 09.03.2022 г.
В хода на съдебното следствие са изискани от „Интелигентни трафик
системи“ АД данни от водените от тях регистри и системи за устройство,
2
разположено в кабината на процесното пътно превозно средство /т. нар.
бордово устройство/, като в изричен отговор от тяхна страна е посочено, че
към посочената в НП дата бордовото устройство, асоциирано към ППС с рег.
№ ********* е било изключено или неправилно включено в електрическото
захранване и с изчерпана батерия, поради което не е предавало данни и
информация за преминаването през съответните тол сегменти по платената
пътна мрежа. Във връзка с последното е приложен технически запис /лог/,
GNSS позиции и тол история от посочената дата – 09.03.2022 г.
Горната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на
събраните по делото писмени доказателства, приобщени по реда на чл. 283
НПК. Съдът кредитира изцяло събраните доказателства, тъй като цялата
съвкупност е еднопосочна, вътрешно непротиворечива и способстваща за
изясняване на релевантните обстоятелства по делото.
Съдът преценява като обективни и достоверни показанията на
свидетеля Д., устно депозирани в съдебна зала. От показанията на посочения
свидетел се извежда ценна информация относно методиката на обработване
от контролните органи на спрените товарни автомобили, както и алгоритъма
за проверка редовността на съответното превозно средство.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от
правна страна следното:
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления
районният съд винаги се явява инстанция по същество, с оглед на което
дължи пълна проверка досежно правилното приложение на материалния и
процесуалния закон, независимо от основанията, навадени от жалбоподателя.
В резултат на тази проверка, съдът намира следното:
Издадените АУАН и НП са изцяло законосъобразни – в тях е
посочено достатъчно ясно защо е санкциониран жалбоподателят –
нарушението е описано по изискуемия от закона начин, като в резултата на
словесното очертаване на нарушението може да се установи кога, къде и от
кого е извършено то, както и в какво точно се е изразило. Посочена е изрично
и нарушената разпоредба - чл. 179, ал. 3а от ЗДвП. При проверката съдът не
констатира наличие на процесуални нарушения при издаването на АУАН и
НП, тъй като от представените по делото писмени доказателства е изводимо,
че и двата процесуални документа са издадени от компетентни служители, в
3
рамките на тяхната компетентност.
Разпоредбата на чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП предвижда, че когато
собствениците или ползвателите на ППС не заплатят дължимата пътна такса
при преминаване по платената пътна мрежа, нарушението се документира от
Електронната система за събиране на пътни такси. Тя създава доклад с
приложени към него статични изображения във вид на снимков материал
(представени по делото). Докладът и снимките, съгласно нормата на чл. 189е,
ал. 8 от ЗДвП, в своята съвкупност, представляват доказателства за
отразените в тях обстоятелства. Този характер на отразените в Електронната
система за събиране на пътни такси данни е изрично прокламиран в
разпоредбата на чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП, съгласно която: „Контролните органи
могат да извършват справки в електронната система за събиране на пътни
такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, като отразените в нея данни се
считат за доказателства във връзка със следните обстоятелства: мястото,
датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
пътното превозно средство, както и данни, свързани с движението по участък
от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, данни за липса или
наличие на декларирани тол данни и наличие или липса на заплащане на
дължимите такси“.
В чл. 179, ал. 3а от ЗДвП е посочено, че водач, който управлява
пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за
пътищата по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не са
изпълнени съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за участъка от път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или
няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното
превозно средство, се наказва с глоба в размер 1800 лв.
В конкретния случай се установи на база събраната по делото
доказателствена маса, че на 09.03.2022 г., в 13:59 часа, процесният товарен
автомобил влекач, марка и модел „******, с рег. № ********, с обща
техническа допустима максимална маса - над 12 тона, се движил по път А-3,
км 8+226. Посоченият път е включен в обхвата на националната платена
пътна мрежа, като посоченото по-горе ППС се е движило по него без да е
заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата.
4
Нарушението е било установено посредством контролно устройство с
идентификатор № 20422, представляващо част от електронната система за
събиране на пътни такси.
По отношение възраженията за допусната техническа грешка от
устройството, както и за правилното свързване и експлоатация на същото от
жалбоподателя съдът намира същите за неоснователни. Видно от
приложената от „Интелигентни трафик системи“ АД справка на предаваните
данни на дата 09.03.2022 г. от бордовото устройство, същото е било
изключено или неправилно включено в електрическото захранване и с
изчерпана батерия, поради което и във времевия интервал от 13:41 часа до
17:35 часа на посочената дата не е предавало данни и информация за
преминаването на процесното ППС през тол сегментите по платената пътна
мрежа. От отговора, постъпил от „Интелигентни трафик системи“ АД става
ясно, че бордовите устройства отчитат пътуванията чрез създаване на
технически запис на GNSS позиции в паметта на самото устройство, които
впоследствие се предават към системата на „Интелигентни трафик системи“
АД посредством трайно монтирана карта за мобилни данни, намираща се в
самото устройство. За успешното отчитане на пътуването обаче е необходимо
съответното бордово устройство да е постоянно включено към
електрическото захранване - което в настоящия случай очевидно не е сторено.
Отделно от това, от представената извадка от електронната система
по чл. 10, ал. 1 от ЗП, съдържаща информация за декларираните тол данни в
деня на нарушението, се потвърждава още веднъж наличието на прекъсване в
предаването на необходимите данни относно изминатото от процесното ППС
разстояние.
В конкретния случай са безспорно доказани факта на извършеното
административно нарушение и неговият автор. По несъмнен начин е
установено обстоятелството, че именно жалбоподателят е управлявал
процесното ППС в деня на нарушението – 09.03.2022 г. Извън всякакво
съмнение се установява и че именно процесното ППС се е движило в
посочения в наказателното постановление участък на магистрала А-3, като
това се подкрепя от съответните писмени доказателства – снимки от
националната тол система.
Доколкото по делото няма доказателства, които да сочат, че
5
жалбоподателят е заплатил необходимата пътна такса за да се движи с
управляваното от него ППС на 09.03.2022 г. по посочения по-горе пътен
участък, то съдът намира, че тази такса не е била заплатена своевременно.
Още повече, че тя е заплатена на 21.03.2022 г. с квитанция (приложена на л. 9
от делото).
Размерът на наложеното наказание е абсолютно определен в закона,
поради което не може същият да бъде ревизиран от настоящия съдебен
състав.
С оглед изхода на делото и липсата на предявена претенция за
присъждане на разноски от въззиваемата страна, съдът не присъжда такива.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № BG21032022/5800/Р8-426/07.09.2022 г.,
издадено от Директора на Националното тол управление към Агенция „Пътна
инфраструктура“, с което на Н. Т. М., на основание чл. 179, ал. 3а от Закона за
движението по пътищата /ЗДвП/, е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 1800 лева, за извършено нарушение на чл. 179, ал. 3а от
ЗДвП.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд София – град, в 14-дневен срок от съобщението за
изготвянето му до страните.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6