№ 592
гр. Плевен, 28.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XIV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети ноември през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Радостина Т. Гергичанова
при участието на секретаря ДЕСИСЛАВА В. МАЧОРСКА
като разгледа докладваното от Радостина Т. Гергичанова Административно
наказателно дело № 20234430201677 по описа за 2023 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе
предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. 1 от ЗАНН.
Постъпила е жалба от адв. П. Х. от АК-Велико Търново в качеството й на
пълномощник на ЕТ „***“ с ЕИК *** против Електронен фиш за налагане на имуществена
санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл.10, ал.1 от ЗП ************, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“ към МРРБ, с
който на жалбоподателя за нарушение на чл.102, ал.2 от ЗДвП и на основание чл.187а, ал.2,
т.3, във връзка с чл.179, ал.3б от ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на 2500,00
(две хиляди и петстотин) лева. Твърди се, че електронният фиш е незаконосъобразен, поради
което се моли неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не се
представлява. Изложени са подробни аргументи относно незаконосъобразността на
процесния електронен фиш в постъпила по делото молба от страна на процесуалния
представител на жалбоподателя адв. П. Х., с която моли за неговата отмяна.
Ответникът по жалбата - Агенция „Пътна инфраструктура“-София,
редовно призован, представлява се от юрк. Е.К., която моли за потвърждаване на
електронния фиш, като излага подробни аргументи и развива подробни съображения
1
относно законосъобразността на същия по съществото на делото.
Съдът, като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на страните,
събраните по делото доказателства и Закона, констатира следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок и от легитимирано лице, поради което
се явява процесуално допустима.
Електронен фиш ************, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“ за
налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за
събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата от 22.10.2020г. бил издаден
против жалбоподателя ЕТ „***“ със законен представител С.П.К., със седалище и адрес на
управление: 5000 област Велико Търново, община Велико Търново, гр. Велико Търново, ул.
„***“ ***, ***, ***, с ЕИК ***, като за нарушение на чл.102, ал.2 от ЗДвП и на основание
чл.187а, ал.2, т.3, във връзка чл.179, ал.Зб от ЗДвП е наложено административно наказание:
имуществена санкция в размер на 2500,00 (две хиляди и петстотин) лева. Било прието, че на
22.10.2020г. в 06:55 часа, в община Долни Дъбник, на път 1-3, км.100+471, с посока
Намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се движело ППС -
влекач „*** с рег. № ***, с технически допустима максимална маса 18600 кг, брой оси 2,
екологична категория ЕВРО5, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща технически
допустима максимална маса на състава 44 000 кг - като за посоченото ППС изцяло не е
заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата, тъй като за
посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за
преминаването, като нарушението било установено с устройство № 40222, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата, намиращо се на път 1-3, км.100+471.
Съобразно разпоредбата на чл.102, ал.2 от ЗДвП „Собственикът е длъжен да не
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с
установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата според категорията на пътното превозно средство. Ако в свидетелството за
регистрация е вписан ползвател, задължението се изпълнява от него. “.
В издадения ЕФ са изпълнени в пълна степен законовите предписания, от гледна
точка на реквизити, спазен е и процесуалния ред за издаването му, като следва да се посочи
за пълнота, че със закона за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата,
ДВ, бр. 10 от 2011г. се създават алинеи 4, 5, 6, 7, 8 и 9 в чл.189 (на по-късен етап
актуализирани), като се въвежда понятието “електронен фиш”, с който се налага глоба за
нарушение, установено с технически средства и системи за видеонаблюдение, записващи
2
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на превозното средство.
Разписани са изискванията към електронния фиш - задължителните реквизити и
съдържанието му, както и административно-процесуалните правила за неговото издаване и
изпращане на собственика на превозното средство, с което е извършено нарушението. Така
съгласно разпоредбата на чл.189ж, ал.3 от ЗДвП: „При нарушение по чл. 179, ал. 3,
установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3, може да се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или
имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш
съдържа данни за: мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на пътното превозно средство, собственика или вписания ползвател,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, възможността за заплащане на таксата
по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата, размера на глобата, срока и начините за доброволното
й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от управителния съвет на
Агенция „Пътна инфраструктура“. Т.е. в конкретния е посочено, както мястото на
нарушението - община Долни Дъбник, на път 1-3 км.100+471, с посока Намаляващ
километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, така и подлежащото на наказване
лице, ако не е посочил съобразно разпоредбата на чл.187а, ал.4 от ЗДвП, че е предоставил
управлението на превозното средство на друго лице, което в конкретния случай не е сторено
- „Вписаният собственик, съответно ползвател, се освобождава от административно-
наказателна отговорност по ал.1 и 2 във връзка с административни нарушения по чл.179,
ал.3 - 3б, ако в срок от 7 дни от връчването на акта за установяване на административно
нарушение или електронния фиш представи декларация, в която посочи данни за лицето,
което е извършило нарушението, и копие от свидетелството му за управление на моторно
превозно средство."".
Отбелязан е органът, от когото е издаден фиша. В достатъчна степен според съда са
описани и обстоятелствата на нарушението. Указани са начинът на уведомяване, сроковете
за уведомяване, възможността да правят възражения и предвиденият за това срок. Посочени
са основанията, на които може да бъде анулиран електронният фиш, както и срокът за
неговото обжалване. Чрез установяването на нарушенията чрез технически средства,
записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното
превозно средство, на практика отпада възможността за субективното тълкуване и
интерпретиране на обстоятелствата, при което е извършено нарушението.
Посочените изменения имат за цел повишаването на ефективността на контрола за
спазване на правилата за движение по пътищата. Тук следва да се посочи, че специалните
правила за налагане на глоби с електронен фиш облекчават и съкращават бавната и
неефективна административна процедура по налагането и обжалването на наказанията,
3
свързани с нарушения на Закона за движението по пътищата.
Съгласно ал.3 на чл.167а от ЗДвП: „Електронната система за събиране на пътни такси
по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата създава доклади за всяко установено нарушение по
чл.179, ал.3 - 3в, към които автоматично се прилагат статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи. Докладите, заедно с
приложените към тях статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични
изображения - видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства
относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и
мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и
местонахождението на техническото средство - част от системата.“. Следователно,
приложеният снимков материал от 21.10.2020г. представлява годно доказателствено
средство за констатираното нарушение.
Не на последно място, с оглед прецизност и сигурност е създаден § 6, т.65 от ДР на
ЗДвП /ДВ бр.19/2015г./, в който се съдържа определение за „автоматизирани технически
средства и системи“, като те са определени като уреди за контрол, работещи самостоятелно
или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които
установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен
орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично
от контролен орган; и б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно
разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен
орган, който поставя начало и край на работния процес.
В ДВ бр.36/2015г. е обнародвана Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за условията и
реда за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на
правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи /изм. и
доп. ДВ. бр.6 от 16 Януари 2018г./. Съгласно чл.12 от Наредбата, стационарните
автоматизирани технически средства или системи, прикрепени към земята, се обслужват
периодично от служител за:
т. 1. сваляне на заснетите изображения с данни за установените нарушения на
правилата за движение в случаите, когато няма изградена преносна среда между АТСС
и съответната структура на МВР;
т. 2. осигуряване на условия за непрекъсната работа на АТСС.
По аргумент от посочената разпоредба следва извод, че с подзаконовият нормативен
акт е регламентирана възможност, при установяване на нарушения със стационарно АТСС,
което е позиционирано към земята, да бъде издаден електронен фиш.
ЕФ следва да бъде потвърден като законосъобразен поради следните съображения:
4
При съпоставяне на чл.187а, ал.2, т.3 от ЗДвП, според който „Ако собственикът на
пътното превозно средство е юридическо лице или едноличен търговец, за допускане
движението на пътното превозно средство, без да са изпълнени задълженията по
установяване размера и заплащане на съответната такса по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата, на собственика се налага имуществена санкция по чл.179, ал.3б в размер 2500 лв-
електронен фиш се издава при констатирано с АТСС нарушение в отсъствие на контролен
орган с разпоредбата на §6, т. 65, б. „а” от ДР на ЗДвП, според която стационарни АТСС -
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган установяват
нарушение в отсъствие на контролен орган следва, че при установени със стационарни
АТСС нарушения на скоростта е допустимо издаването на електронен фиш.
С други думи следва да се посочи, че ако собственикът на управляваното пътното
превозно средство е юридическо лице или едноличен търговец и допусне движението на
пътното превозно средство, без да са изпълнени задълженията по установяване размера и
заплащане на съответната такса по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, то той попада в
приложното поле на санкционната разпоредба на чл.179, ал.3б от ЗДвП, предвиждаща
имуществена санкция в размер на 2500 лева.
В заключение следва да се посочи, че се явяват неоснователни възраженията на
жалбоподателя за допуснати нарушения по чл. 34 от ЗАНН. Посочената разпоредба
установява сроковете за съставяне на актове за установяване на административния
нарушения и издаване на наказателни постановления, които не са част от специалното
производство по издаване на електронните фишове. В тази връзка следва да се съобрази, че
ЕФ представлява своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции
(който по своето правно действие съчетава в себе си функциите както на АУАН, така и на
НП по арг. на ТР 1/2014 на ВАС), поради което за него не намират приложение нито
сроковете по чл. 34 ЗАНН за издаване на АУАН, нито тези за издаване на НП, нито
обикновената 3 годишна давност по чл. 80, ал. 1, т. 5 НК, а само абсолютна преследвателна
давност от 4,5 години по смисъла на Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 на ВКС
и ВАС.
По другото възражение: Електронен фиш с ************ е издаден от компетентен
орган, съобразно разпоредбата на чл. 10, ал. 10 от ЗП, регламентираща, че Агенция "Пътна
инфраструктура" осъществява правомощията на държавата във връзка със събирането на
пътните такси и функциите на лице, събиращо пътни такси, както и по управлението на
смесената система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база
време и на база изминато разстояние, както и дейността по практическото прилагане,
въвеждането, функционирането и контрола на системата за събиране на пътните такси.
5
Не следва да се изследва и вина, доколкото при ЮЛ, каквото е настоящия ж-л вина
АНО е обективна и вина не се изисква.
Макар да липсва възражение в тази посока, следва да се посочи, че не са налице и
обстоятелства, които да обосновават извод за по- ниска степен на обществена опасност на
деянието, което не се отличава съществено от обичайните случаи на административни
нарушения от същия вид и не би било предпоставка за приложение на чл. 28 от ЗАНН по
смисъла на § 1, т. 4 от ДР на ЗАНН .
С оглед на гореизложените съображения съдът счете, че обжалвания електронен фиш
е законосъобразен и като такъв следва да бъде потвърден.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш ************, издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“ за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от
електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона по пътищата
/установено и заснето с устройство № 40222, представляващо елемент от електронната
система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, намиращо се на
път 1-3, км.100+471, с който на жалбоподателя ЕТ „***“ със законен представител С.П.К.,
със седалище и адрес на управление: 5000 област Велико Търново, община Велико Търново,
гр. Велико Търново, ул. „***“ ***, ***, ***, с ЕИК ***, за нарушение на чл.102, ал.2 от
ЗДвП и на основание чл.187а, ал.2, т.3, във връзка с чл.179, ал.Зб от ЗДвП е наложена
имуществена санкция в размер на 2500,00 (две хиляди и петстотин) лева, като
ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – гр.
Плевен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6