Определение по дело №5295/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 4190
Дата: 12 ноември 2019 г.
Съдия: Ваня Желязкова Тенева
Дело: 20195530105295
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е №…

15.11.2019г.

Старозагорски районен съд, Гражданско отделение, пети състав, в закрито заседание на петнадесети ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: Ваня Тенева

като разгледа гр.д. № 5295 по описа на СтРС за 2019 г. намери следното:

Извършена е проверка по чл. 140 ал. 1 от ГПК на подадената искова молба.

 

Ищецът е представил писмени доказателства, които са относими и необходими и приемането им е допустимо. Следва да бъдат приети по делото приложените към исковата молба заверени копия на писмени доказателства.

Следва да се допусне исканата съдебно – счетоводна експертиза с въпроси, посочени в исковата молба.

 

Отлага произнасянето по искането си по чл. 190 от ГПК в първото по делото съдебно заседание, като указва на страната да поясни неговото значение за спора.

 

В срока по чл. 131 от ГПК е постъпил отговор. Следва да се приемат представените писмени доказателства.

 

            Делото следва да бъде насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание.

Така мотивиран и на основание чл. 140 от ГПК съдът

 

ОПРЕДЕЛИ :

 

ПРИЕМА представените с исковата молба писмени доказателства.

 

ОТЛАГА произнасянето по искането си по чл. 190 от ГПК в първото по делото съдебно заседание, като указва на страната да поясни неговото значение за спора

 

ДОПУСКА съдебно – счетоводна експертиза, по която вещо лице, след запознаване с материалите по делото и след като посети работодателя - ответник, след извършване на проверка в счетоводството на работодателя и по специално на графиците за полагане на труд, ведомостите за заплати и др. относими документи, която да отговори на следните въпроси: Полагал ли е ищецът нощен труд за визирания период? Нощният труд преизчислен ли е с коефициент 1.143 за превръщането му в дневен? При преизчисляването на положения нощен труд, налице ли е положен от ищеца извънреден труд? В какъв размер? Дължи ли му ответникът, претендираните суми за положен извънреден труд и в какъв размер? Както и размера на дължимата мораторната лихва.

ОПРЕДЕЛЯ депозит в размер на 150 лева, платими от бюджета на съда.

НАЗНАЧАВА вещо лице Георги Котаров, гр. Стара Загора, дипломиран експерт – счетоводител, което следва да се призове след внасянето на депозит.

УКАЗВА на ищеца да представи в срок до о.с.з. банкова сметка ***.

НАСРОЧВА о.с.з. за 05.12.2019 г. от 14.30 ч., за която дата да се призоват страните.

На страните да се изпрати препис от настоящото определение. На ищеца да се изпрати препис от отговора на ответника ведно с приложенията.

 

СЪСТАВЯ ПРОЕКТ ЗА ДОКЛАД както следва:

      Ищецът Ж.Г.С. твърди, следното:  Служител съм на МВР от октомври месец 2017 год., на сектор „Охрана на обществения ред в железопътния транспорт“ гр. Стара Загора към ЗОНАЛНО ЖАНДАРМЕРИЙСКО УПРАВЛЕНИЕ Кърджали. при ДИРИКЦИЯ „ЖАНДАРМЕРИЯ" в ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ - МВР гр. София, ул. „Александър Малинов“ № 1. Назначен съм на длъжност „Младши инспектор - полицай/старши полицай"

От началото на възникването на служебното ми правоотношение с МВР, съм изпълнявал служебните си задължения на сменен режим на работа, като съм полагал труд на смени по график с продължителност от 12/дванадесет/ часа. Така положеният от мен труд на смени е както през светлата част на деня, така и през нощта от 20.00 часа до 08.00 часа. В този смисъл е налице полагане от мен на нощен труд от 22.00 часа до

06.0           часа на следващия ден. Обичайното местоизпълнение на служебните ми задължения е в гр. Стара Загора.

Служебното ми правоотношение се урежда от ЗМВР, който се явява специален по отношение на ЗДСл по аргумент от чл. 142, ал. 2 ЗМВР. Разпоредбата на чл. 187, ал. 3 ЗМВР регламентира, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период. Според чл. 187, ал. 5 ЗМВР работата извън редовното работно време се компенсира с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите на ненормиран работен ден; и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период - за служителите, работещи на смени.

С оглед характера на заеманата от мен длъжност през процесния период съм полагал труд през нощта (22:00 - 06:00 часа), като отработеното работно време се е изчислявало сумарно. Считам, че в отношенията между мен и работодателя, би следвало да се уреждат съобразно разпоредбите на чл. 187, ал. 5-6 ЗМВР, предвиждащи компенсиране на работата извън редовното работно време е възнаграждение за извънреден труд за служителите на смени.

Считам, че в конкретния случай, следва да приложи разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, предвиждаща преизчисление на положения нощен труд.

В тази връзка според чл. 187, ал. 9 ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

За периода от 19.08.2014 г. до 01.04.2015 г. е действала Наредба № 8121з- 407/11.08.2014 г. (ДВ, бр. 69 от 19.08.2014 г., в сила от 19.08.2014г, отм., бр. 40 от

02.06.2015            г., в сила от 01.04.2015 г.). От 01.04.2015 г. до 29.07.2016 г. е действала Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., която е била отменена с Решение № 8585 от

11.07.2016            г. на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г., обн. в ДВ бр. 59 от 29.07.2016 г. От

02.08.2016            г. и понастоящем действа Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. (обн., ДВ, бр. 60 от 02.08.2016 г., в сила от 02.08.2016 г.). Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в трите наредби са идентични, като гласят, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22:00 и 6:00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.

Съобразно чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. (ДВ, бр. 69 от 19.08.2014 г., отм. ДВ, бр. 40 от 02.06.2015 г., в сила от 01.04.2015 г.) при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22:00 и 6:00

ч.   за отчетния период се умножава по 0,143.

В следващите две Наредби № 8121з-592/25.05.2015г и № 8121з-776/29.07.2016 г., приложими към процесния период от 14.10.2016 г. до 14.10 .2019 г., липсва изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен. Липсата на изрична норма обаче не следва да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Считаме, че е налице непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, като в този смисъл би следвало субсидиарно да се приложи разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, която гласи, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, или коефициент 1,143.

Във връзка с гореописаното, предвид че основното ми трудово възнаграждение е в размер на 890.00 лева , а почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, считам че от страна на работодателят е налице неизплатено възнаграждение за положен от мен извънреден труд, формиран след преизчисляването на положения от мен нощен труд с коефициент 1.143 и съответното му увеличаване с 50% /чл. 187, ал. 6 ЗМВР/, както и мораторна лихва за същия предвид, разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба 8121з-776/29.07.2016 г. от края на месеца, следващ месеца в който е положен труда, а именно :

2017          год.

1.   През месец ноември 2017 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец декември 2017 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.01.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 14.06. лева.

2.   През месец декември 2017 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до

06.0           часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец януари 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.02.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 13.39 лева.

За 2018 год.

1.   През месец януари 2018 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 28- мо число на месец февруари 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.03.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 12.79 лева.

2.   През месец февруари 2018 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до

06.0           часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец март 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.04.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 12.12 лева

3.   През месец март 2018 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението е 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- то число на месец април 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.05.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 11.47 лева

4.   През месец април 2018 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец май 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.06.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 10.81 лева

5.   През месец май 2018 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- то число на месец юни 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.07.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 10.16 лева

6.   През месец юни 2018 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец юли 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.08.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 09.49 лева

7.   През месец юли 2018 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец август 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.09.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 08.82 лева

8.   През месец август 2018 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им е коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- то число на месец септември 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.10.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 08.17 лева

9.   През месец септември 2018 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до

06.0           часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението е 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец октомври 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.11.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 07.50 лева

10. През месец октомври 2018 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до

06.0           часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- во число на месец ноември 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.12.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 06.86 лева.

11. През месец ноември 2018 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до

06.0           часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31 - во число на месец декември

2018          год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.01.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 06.19 лева.

12. През месец декември 2018 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до

06.0           часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец януари 2018 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.02.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 05.52Лева

2019          год.

1.   През месец януари 2019 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 28- мо число на месец февруари

2019          год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.03.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 04.91. лева.

2.   През месец февруари 2019 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до

06.0           часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението е 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева.

Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец март 2019 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.04.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 04.25 лева

3.   През месец март 2019 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- то число на месец април 2019 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.05.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 03.60 лева

4.   През месец април 2019 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец май 2019 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.06.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 02.93. лева

5.   През месец май 2019 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 30- то число на месец юни 2019 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.07.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 02.28 лева

6.   През месец юни 2019 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева. Сумата е следвало да бъде начислена и изплатена до 31- во число на месец юли 2019 год. и работодателят е изпаднал в забава, считано от 01.08.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на 01.62 лева

7.   През месец юли 2019 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева.

8.   През месец август 2019 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева.

9.   През месец септември 2018 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до

06.0           часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението е 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на 64.00 лева.

10. През месец октомври 2019 год. до 14.10.2016 год. съм положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 24 часа, след преизчисляването им е коефициент 1.143, считам че е налице положен от мен извънреден труд размер на 3 /три/ часа. Почасовото ми възнаграждение е в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% е в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлиза в размер на

24.0           лева.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН/ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

Предвид изложеното, за мен е налице правен интерес да претендирам заплащането на възнаграждението за положеният от мен труд над установеното, формиран след преизчисляването на положения такъв нощен труд от 22.00 часа до

06.0           часа, както и мораторната лихва за неизплащане в съответните предвидени срокове на дължимото ми възнаграждение. Както и признаването на положения от мен извънреден труд за осигурителен стаж.

Ето защо, моля да ни призовете на съд и след като се убедите в истинността на твърдените обстоятелства, да постановите съдебно решение, е което да осъдите работодателя: Главна дирекция „Национална полиция“ МВР гр. София ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление:гр. София, ул. „Александър Малинов” № 1,представлявано от комисар Христо Терзийски - Директор, да ми заплати, неизплатени възнаграждения за положен извънреден труд и мораторни лихви по тях, ведно със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба до окончателното им изплащане, както и направените по настоящото производство разноски, както следва:

2017          год.

1.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември

2017          год. в размер на 64.00 лева.

2.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2017 год. в размер на 64.00 лева.

За 2018 год.

1.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари

2018          год. в размер на 64.00 лева.

2.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2018 год. в размер на 64.00 лева.

3.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2018 год. в размер на 64.00 лева.

4.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2018 год. в размер на 64.00 лева.

5.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2018 год. в размер на 64.00 лева.

6.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2018 год. в размер на 64.00 лева.

7.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2018 год. в размер на 64.00 лева.

8.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2018 год. в размер на 64.00 лева.

9.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2018 год. в размер на 64.00 лева.

10. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2018 год. в размер на 64.00 лева.

11. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2018 год. в размер на 64.00 лева.

12. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2018 год. в размер на 64.00 лева.

2019          год.

1.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2019 год. в размер на 64.00 лева.

2.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2019 год. в размер на 64.00 лева.

3.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2019 год. в размер на 64.00 лева.

4.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2019 год. в размер на 64.00 лева.

5.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2019 год. в размер на 64.00 лева.

6.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2019 год. в размер на 64.00 лева.

7.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2019 год. в размер на 64.00 лева.

8.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2019 год. в размер на 64.00 лева.

9.   Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2019 год. в размер на 64.00 лева.

10. Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2019 год. в размер на 24.00 лева.

Претендиралото от мен общо неизплатено възнаграждение за положен извънреден труд за периода 14.10.2016 год. до 14.10.2019 год. е в размер: 1472/хиляда четиристотинседемдесет и два/ лева.

Мораторна лихва за неизплатени възнаграждения за положен труд над установеното работно време:

1.   За периода от 01.11.2017 год. до 31.11.2017 год. - мораторна лихва от

01.01.2018            год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.89 лева.

2.   За периода от 01.12.2017 год. до 31.12.2017 год. - мораторна лихва от

01.02.2018            год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.34 лева.

3.   За периода от 01.01.2018 год. до 31.01.2018 год. - мораторна лихва от

01.03.2018            год. до 14.10.2019 год. в размер на 10.84 лева.

4.   За периода от 01.02.2018 год. до 28.02.2018 год. — мораторна лихва от

01.04.2018            год. до 14.10.2019 год. в размер на 10.29 лева.

5.   За периода от 01.03.2018 год. до 31.03.2018 год. - мораторна лихва от

01.05.2018            год. до 14.10.2019 год. в размер на 09.75 лева.

6.   За периода от 01.04.2018 год. до 30.04.2018 год. — мораторна лихва от

01.06.2018            год. до 14.10.2019 год. в размер на 09.20 лева.

7.   За периода от 01.05.2018 год. до 31.05.2018 год. - мораторна лихва от

01.07.2018            год. до 14.10.2019 год. в размер на 08.67 лева.

8.   За периода от 01.06.2018 год. до 30.06.2018 год. - мораторна лихва от

01.08.2018            год. до 14.10.2019 год. в размер на 08.12 лева.

9.   За периода от 01.07.2018 год. до 31.07.2018 год. - мораторна лихва от

01.09.2018            год. до 14.10.2019 год. в размер на 07.57 лева.

10. За периода от 01.08.2018 год. до 31.08.2018 год. - мораторна лихва от

01.10.2018            год. до 14.10.2019 год. в размер на 07.04 лева.

11. За периода от 01.09.2018 год. до 30.01.2018 год. - мораторна лихва от

01.11.2018            год. до 14.10.2019 год. в размер на 06.48 лева.

12. За периода от 01.10.2018 год. до 31.10.2018 год. - мораторна лихва от

01.12.2018            год. до 14.10.2019 год. в размер на 05.95 лева. год. - мораторна лихва от

13. За периода от 01.11.2018 год. до 30.11.2018 год. - мораторна лихва от

01.01.2019            год. до 14.10.2019 год. в размер на 05.40 лева.

14. За периода от 01.12.2018 год. до 31.12.2018 год. - мораторна лихва от

01.02.2019            год. до 14.10.2019 год. в размер на 04.85 лева.

15. За периода от 01.01.2019 год. до 31.01.2019 год. - мораторна лихва от

01.03.2019            год. до 14.10.2019 год. в размер на 04.36 лева.

16. За периода от 01.02.2019 год. до 28.02.2019 год. - мораторна лихва от

01.04.2019            год. до 14.10.2019 год. в размер на 03.80 лева. год. - мораторна лихва от

17. За периода от 01.03.2019 год. до 31.03.2019 год. - мораторна лихва от

01.05.2019            год. до 14.10.2019 год. в размер на 03.27 лева.

18. За периода от 01.04.2019 год. до 30.04.2019 год. - мораторна лихва от

01.06.2019            год. до 14.10.2019 год. в размер на 02.72 лева.

19. За периода от 01.05.2019 год. до 31.05.2019 год. - мораторна лихва от

01.07.2019            год. до 14.10.2019 год. в размер на 02.19 лева.

20. За периода от 01.06.2019 год. до 30.06.2019 год. - мораторна лихва от

01.08.2019            год. до 14.10.2019 год. в размер на 00.62 лева

Обща мораторна лихва за неизплатени възнаграждения за положен от мен извънреден труд за периода от 01.11.2017 год. до 14.10.2019 год.: 134.35 /сто тридесет и четири лева и 35 стотинки/ лева.

Моля, да признаете за установено по отношение на работодателя, зачитането на положения от мен извънреден труд за осигурителен стаж.

Моля, да осъдите ответника да ми заплати разноските по настоящото производство, а именно възнаграждение за един адвокат в размер на 400.00/триста/ лева.

 

В срока по чл.131 ал.1 от ГПК е депозиран писмен отговор от ответника ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ «НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ» - МВР, в който твърди следното: Ж.Г.С. - полицай в група 01 "Патрулно - постова дейност" от сектор "Опазване на обществения ред в железопътния транспорт" към ЗЖУ-Кърджали е предявил на основание чл. 178, ал.1, т. 3, вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР) срещу Главна дирекция “Национална полиция” (ГДНП) иск за заплащане възнаграждение за извънреден труд, за периода 14.10.2016 г.-14.10.2019 г., формиран в резултат на умножение на часовете положен нощен труд по коефициент 1.143, както и иск по чл. 86 от ЗЗД за заплащане на обезщетение за забава.

По отношение на допустимостта на исковете.

Исковете, предявени срещу ГДНП са допустими, като предявени срещу надлежна

страна.

Съгласно чл. 5, ал. 3 от Правилника за устройство и дейността на МВР (ПУДМВР) в ГДНП се създава дирекция „Жандармерия“. Териториални звена на дирекция „Жандармерия“ са зоналните жандармерийски управления (чл. 5, ал. 5 от ПУДМВР). Предвид, че ищецът е служител на Зонално жандармерийско управление-Кърджали, а съгласно чл. 37, ал. 2 от ЗМВР главните дирекции на МВР са юридически лица, то и ГДНП е легитимирана да отговаря по предявените искове.

По отношение на основателността на иска.

Ищецът е назначен в структурно звено на Зонално жандармерийско управление- Кърджали, чиято дейност е организирана на 12-часови смени, като отчитането на положения труд е сумирано, на тримесечен период, съгласно чл. 187, ал. 3 от ЗМВР.

Изложеното в исковата молба очертава като предмет на спора следва ли положения нощен труд да се преизчислява като дневен. В подкрепа на твърдението, че преизчисление трябва да бъде направено се излагат редица аргументи, които по същество не могат да бъдат споделени, по следните съображения:

Нормативните актове, регламентиращи разпределянето на работното време, отчитането и компенсирането му са действали в следната поредност:

1.         Наредба № 8121з-407/11 август 2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи-отм. с Наредба № 8121з-592/25 май 2015 г., в сила от ДВ, бр. 40/2015 г., в сила от 01.04.2015 г.

2.         Наредба № 8121з-592/25 май 2015 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, обн. ДВ, бр. 40 от 2015 г., в сила от 01.04.2015 г., отменена с Решение № 8585 от 11 юли 2016 г. по административно дело № 5450 от 2016 г. на ВАС - ДВ, бр. 59/2016 г., в сила от 29.07.2016 г.

3.         Наредба № 8121з-407/11 август 2014 г., след отмяната на Наредба № 8121з-592/25 май 2015 г.- от 29.07.2016 г. (отмяната с решение на ВАС) до 02.08.2016 г. (влизането в сила на сега действащата Наредба № 81213-776/29 юли 2016 г.)

4.         Наредба № 8121з-776/29 юли 2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи ( ДВ, бр. 60 от 2 август 2016 г., в сила от 02.08.2016 г.).

От трите наредби, единствено в чл. 31, ал. 2 на Наредба № 8121з-407/11 август 2014 г. е предвидено умножаване на общия брой часове нощен труд за отчетния период по коефициент

0.         143, като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за същия отчетен период. В другите наредби, действали през процесния период (чл. 31, ал.З) е предвидено при отчитане на часове нощен труд, техния брой да се посочва само в цяло число.

В тази връзка ищецът навежда неоснователен довод, че е налице празнота в уредбата и следва да се приложи по аналогия Наредба за структурата и организацията на работната заплата (обн. ДВ, бр. 9/2007 г., в сила от 01.07.2007 г.) За да е приложим този тълкувателен способ е необходимо даден въпрос в относимия нормативен акт да не е уреден. В конкретния случай това определено не е така, предвид че по отношение на нощния труд има богата уредба в ЗМВР (чл. 179, чл. 181, ал. 3, чл. 187, ал. 3 и др.) и редица подзаконови нормативни актове, а конкретно в Наредба № 8121з-776/29 юли 2016 г. на нощния труд е отделен цял раздел. Това, че нормите не са идентични при сравнение с други нормативни актове, уреждащи същия въпрос не означава, че е налице празнота.

Следва да се има предвид, че ЗМВР е специален закон по отношение на другите закони, регламентиращи трудовите/служебните правоотношения на служителите и предвижда издаването на наредба от министъра на вътрешните работи за определяне на ред за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители. В този смисъл Наредба за структурата и организацията на работната заплата е неприложима, тъй като за служителите на МВР е издаден акт, по силата на законовата делегация и не е налице липса на уредба.

От друга страна сочената за приложима от ищеца наредба е издадена на основание чл. 244, т. 2, чл. 261 от Кодекса на труда и § 121 от Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда (ДВ, бр. 25 от 2001 г.). Дори и да се допусне, че сме изправени пред хипотеза на празнота в закона, следва да се съобрази, че за служителите на Министерство на вътрешните работи, като орган на изпълнителната власт, биха се прилагали по аналогия норми от актове, действащи по отношение на администрацията. Безспорно е, че служебните правоотношения по ЗМВР са специфични и ако трябва да бъде търсена аналогия с други такива, то по-логично да е в Закона за държавния служител като по-близки по своята същност правоотношения, но не и в Кодекса на труда, освен ако ЗМВР изрично не препраща към него. В тази връзка, следва да се отбележи, че Наредба за заплатите на служителите в държавната администрация (обн. ДВ, бр. 49/2012 г., в сила 01.07.2012 г.) също не предвижда механизъм за превръщане на часовете нощен труд в дневен.

Основание за умножение по коефициент 0.143 е имало само за времето от 29.07.2016 г. до 02.08.2016 г.. т.е от отмяната на Наредба № 8121з-592/25 май 2015 г., с решение на ВАС до приемането на сега действащата Наредба № 8121з-776/29 юли 2016 г., когато е била приложима Наредба № 8121з-407/11 август 2014 г. Предвид, че претенцията на ищеца не попада в посочения период, то исковете са неоснователни и следва да бъдат отхвърлени изцяло.

По иска за заплащане на мораторни лихви.

Претенцията за заплащане на мораторни лихви като акцесорна също е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

                   Предявени са обективно кумулативно съединени искове по чл. 178 ал. 1 т. 3 вр. с чл. 187 ал. 5 т. 2 от ЗМВР.В тежест на работника е да установи, че за процесния период  служител на МВР,както и че е работил на смени, при които е полагал извънреден труд, както и размера на възнаграждението. В тежест на работодателя е да докаже плащане.

                   Предявен е иск по чл. 86 от ЗЗД.В тежест на работника е да докаже забава, както и размера на лихвата. В тежест на ответника е да докаже плащане.

                   Определението не подлежи на обжалване.

                                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: