Определение по дело №102/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 април 2021 г.
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20217190700102
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

                                                               16.04.2021 г.                               гр. Разград

 

Разградският административен съд,  в закрито  заседание на шестнадесети април две хиляди двадесет и първа година, в състав :              

 

                                                                               Председател МАРИН МАРИНОВ

                                            

като разгледа докладваното от съдията частно административно дело № 102 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 166, ал. 4 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по искане на  Б.К.Х. ***  за спиране на допуснатото от закона  Решение №  198 от  07.04.2021 год.  на Общинска избирателна комисия Исперих, с което са прекратени пълномощията му като кмет на  Кметство с. Тодорово. Искането е инкорпорирано в жалба срещу решението,  по която е образувано настоящото дело.

Съдът, като обсъди данните по делото,  приема за установени следното:

Жалбоподателят е избран за кмет на Кметство с. Тодорово с Решение  № 161 от 04.11.2019 год. на Общинска избирателна комисия  Исперих.

С Решение 198 от 07.04.2021 год. на Общинска избирателна комисия Исперих   на основание чл. 42, ал. 1, т. 5 от Закона за местната администрация и местното самоуправление е прекратил правомощията на Б.К.Х.  като кмет на Кметство с. Тодорово и е обезсилила Удостоверение № 21 от 05.11.2019 год. , с което за кмет на кметство с. Тодорово е избран жалбоподателят Х..

Решението е оспорено с жалба на Б.К.Х. , по която е образувано настоящото дело, и в нея е инкорпорирано искане за спиране на допуснатото от закона  решение.

Доколкото искането  за спиране е подадено, от активно легитимно лице, с правен интерес и е съединено с обжалване на административен акт, по което е образувано съдебно производство, т. е. във висящ процес по оспорване на административния акт, то е процесуално допустимо.

Според нормата на  чл. 459, ал. 4 ИК жалбата не спира изпълнението на решението, освен ако съдът постанови друго. Съгласно чл. 166, ал. 4 АПК допуснатото предварително изпълнение по силата на закон може да бъде спряно от съда при условията на ал. 2, според който предварителното изпълнение може да бъде спряно, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.

Както е посочено  в Определение № 3000 от 25.02.2020 г. по адм. д. № 1814/2020 г., на ВАС – Трето отд. в административното производство обезпечителна нужда възниква и в случаите на прогласена предварителна изпълняемост на обжалвания административен акт, произтичаща по силата на закона. Съдът следва да изходи от Тълкувателно решение № 5 от 08.09.2009 г., постановено от Общото събрание на колегиите от ВАС по ТД № 1/2009 г. относно принципа за съразмерност, прогласен в чл. 6 АПК, изразяващ се в това, че административният акт и неговото изпълнение не трябва да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. "... Допуснатото предварително изпълнение на закона не съдържа законова презумпция за непогрешимост, за избягване на несъразмерност с конкретната ситуация и несъизмеримост на вредите с целите на издадения административен акт... "

Съдът намира, че в разглеждания случай са налице предпоставките по чл. 166, ал. 2 АПК за спиране на предварителното изпълнение. Жалбоподателят е орган на изпълнителната власт в кметството на с. Тодорово, който има правомощията по чл. 46 ЗМСМА, включително води регистрите на населението и за гражданското състояние; осигурява извършването на административни услуги на физически и юридически лица; осигурява спазването на обществения ред. Той изпълнява и нотариални функции съгласно чл. 83 от Закона за нотариусите и нотариалната дейност. В случая не е налице и хипотезата на чл. 42, ал. 7 от ЗМСМА.

С оглед на горните обстоятелства предварителното изпълнение на решението за предсрочно прекратяване пълномощията на жалбоподателя като кмет на с. Тодорово би причинило несъразмерно засягане на интересите на гражданите и юридическите лица в с. Тодорово, поради което следва да бъде спряно.

По изложените съображения  и на основание чл. 166, ал. 4 от АПК, съдът

 

                                О П Р Е Д Е Л И :

 

СПИРА допуснатото от закона предварително изпълнение на Решение №  198 от  07.04.2021 год.  на Общинска избирателна комисия Исперих

Определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                            Съдия: