Решение по дело №35/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 август 2022 г. (в сила от 4 август 2022 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20227210700035
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

40

гр. Силистра,   04 август 2022  година

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на тринадесети юли през две хиляди и двадесет и втора година в състав:

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Елена Чернева

                                                      ЧЛЕНОВЕ:  Валери Раданов

                                                                     Маргарита Славова

при секретаря Виолина Рамова и с участието на заместник-окръжния прокурор при Окръжна прокуратура-Силистра С.Т.,  като разгледа докладваното от съдия  Чернева КАНД № 35 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на В.Й.К., ЕГН **********,***, против Решение № 36 от 23.03.2022 г., постановено по АНД № 39 по описа за 2021 година на Районен съд-Тутракан, с което последният е потвърдил обжалваното пред него Наказателно постановление № СС-28 от 22. 12.2020 г., издадено от началника на РДНСК – Силистра.

В жалбата се правят оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение на закона и процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т. 2 НПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН. Главните оплаквания за нарушение на материалния закон са, че санкционираното лице не е субект на отговорността, която е ангажирана с юрисдикционния акт на РДНСК и съответно потвърден от въззивната инстанция, като се твърди, че субектът на нарушението по чл. 232, ал. 1, т. 1 от ЗУТ изисква длъжностно качество, каквото касаторът  няма.

На плоскостта за процесуалните нарушения се поддържа и твърдение за допуснати такива още в досъдебната фаза на разпоредбите на чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН, поради липса на описание на нарушението в неговата конкретика и обстоятелствата, при които е извършено, както и поради непосочване на нарушените законни разпоредби,  които нарушения са накърнили правото на защита на санкционираното лице и не са били съобразени от въззивния съд.

Ответната страна РДНСК – Силистра, действаща чрез юриск. Д.К., изразява становище, че жалбата е неоснователнаи и моли за потвърждаване на първоинстанционния акт и за присъждане на юрисконсултско възнаграодение, като в условията на евентуалност прави възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение.  

Прокурорът от Окръжна прокуратура изразява становище, че жалбата е основателна, тъй като административнонаказателната отговорност на касатора е ангажирана в нарушение на чл. 232, ал. 1, т. 1 от ЗУТ.

Касационната жалба е постъпила от надлежна страна, в законния срок поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения.

С Наказателно постановление № СС-28 от 22. 12. 2020г., издадено от началника на РДНСК – Силистра, на осн. чл. 232, ал. 1, т. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) на касационния жалбоподател е наложено административно наказание глоба в  размер на 1000 лева за нарушение на разпоредбата на чл. 161, ал. 4, т. 2 от същия закон. Според санкционния акт нарушението е извършено от В.К. в качеството му на длъжностно лице - изпълнителен директор на “EM ЕЛ ПИ ЕС” АД, ЕИК *********– възложител на строеж: „Навес”, находящ се в УПИ I-3866 „За производствени нужди“, кв. 75 по плана на гр. Тутракан, и се изразява в това, че не е изпълнил задължение, относно започване на строеж със сключен договор за строителен надзор.

Въззивният съд е възприел фактическите констатации на наказващия орган и е потвърдил наказателното постановление, приемайки, че с издаването му не са допуснати съществени нарушения на процесуалния и материалния закон. Във връзка със субекта на нарушението, въззивната инстанция е изложила мотиви, че в ЗУТ липсва легално определение за длъжностно лице, но в административнонаказателното право няма пречка на основание чл. 11 от ЗАНН да се ползва легалното определение за „длъжностно лице“, дадено от законодателя в разпоредбата на чл. 93 т. 1 буква „б“ от НК – „длъжностно лице“ е това, на което е възложено да изпълнява със заплата или безплатно, временно или постоянно ръководна работа или работа, свързана с пазене или управление на чуждо имущество в държавно предприятие, кооперация, обществена организация, друго юридическо лице или едноличен търговец.  Приел е, че в конкретния случай жалбоподателят заема длъжността „изпълнителен директор“ в „Ем Ел Пи Ес“ АД, а физическите лица, явяващи се ръководители на ЮЛ, могат да бъдат отговорни с оглед разпоредбата на чл. 24, ал. 2 от ЗАНН, като в тази връзка е цитирал част от мотивите на решение № 82/ 16.12.2021 г. по КАНД № 78 / 2021 г. на АдмС Силистра.

Така изложените правни изводи не се споделят от настоящата инстанция. Отделните пунктове в разпоредбата на чл. 232, ал. 1 ЗУТ регламентират отговорността за извършени административния нарушения, изразяващи се в неупражняването на властнически правомощия от страна на субекти с надмощно положение в определени публични правоотношения. Законните представители на онези юридически лица, които имат качеството на възложители по смисъла на ЗУТ, не разполагат с публични властнически правомощия и нямат никакво надмощно положение при сключване на договор за строителен надзор по чл. 161, ал. 4, т. 2 ЗУТ. Ето защо те не могат да бъдат третирани като субекти на отговорността по чл. 232, ал. 1 ЗУТ. Обратното би довело до неравно третиране на лица в сходно правно положение, защото тогава би се оказало, че ако възложител е физическо лице, при неизпълнение на задължението по чл. 161, ал. 4, т. 2 ЗУТ то би било наказано с глоба от 100,00 до 500,00 лв. по чл. 233 ЗУТ, а ако възложител е юридическо лице, неговият законен представител, който дори не е възложител, би бил санкциониран с много по-висока глоба по чл. 232, ал. 1, т. 1 ЗУТ - от 1000,00 до 5000,00 лв. Колкото до решение № 82 / 16.12.2021 г. по КАНД № 78 / 2021 г. на Административен съд – Силистра, трябва да се има предвид, че решението разглежда казус относно лице, упражняващо строителен надзор и овластено в тази връзка да обективира властнически волеизявления (арг. чл. 159, ал. 4 ЗУТ), т.е. хипотеза, различна от настоящата.

С оглед на изложените съображения административнонаказателната отговорност на касатора е била ангажирана неправомерно по чл. 232, ал. 1, т. 1 ЗУТ, с оглед на което наказателното постановление и потвърждаващото го съдебно решение подлежат на отмяна.

При този изход на делото и на основание чл. 143, ал. 1 АПК във вр. с чл. 63д, ал. 1 ЗАНН основателна се явява претенцията на касатора за разноски пред въззивната съдебна инстанция за заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 180,00 лв. (за настоящата съдебна инстанция няма доказателства за направени разноски), които следва да се възложат на Дирекция национален строителен контрол, доколкото последната е юридическото лице, в структурата на което е учреждението, чийто орган е издал наказателното постановление (§ 1, т. 6 от ДР на АПК). Тази сума не надхвърля минимума по чл. 7, ал. 2, т. 1 във вр. с чл. 18, ал. 2 от Наредба № 1 / 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради което възражението за прекомерност на възнаграждението е неоснователно.

Водим от горното, Силистренският административен съд на основание чл. 221, ал. 2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ решение № 36 / 23.03.2022 г. по АНД № 39 / 2021 г. на Тутраканския районен съд.

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № СС-28 / 22.12.2020 г., издадено от началника на Регионална дирекция за национален строителен контрол – Силистра.

 

ОСЪЖДА Дирекцията за национален строителен контрол да заплати на В.Й.К., ЕГН **********,***, сумата 180,00 (сто и осемдесет) лв., представляваща направени разноски по АНД № 39 / 2021 г. на Тутраканския районен съд.

 

Решението е окончателно.

 

 

Председател:                            Членове:  1.                                    2.