Решение по дело №909/2019 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 536
Дата: 15 юли 2019 г. (в сила от 11 декември 2019 г.)
Съдия: Мирослав Архангелов Йорданов
Дело: 20194520200909
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ …………

гр.Русе, 15.07.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Русенският районен съд, седми наказателен състав в публично заседание на двадесет и пети юни през две хиляди и деветнадесета година в състав :

Председател: Мирослав Йорданов

при секретар Наталия Тодорова, като разгледа  докладваното от съдията НАХ Дело № 909 / 2019 г. по описа на съда, за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от И.А. срещу Наказателно постановление № 38-0000405 / 15.04.2019 г. на началника на Областен отдел "АА" гр.Русе, с което на основание чл.93б, ал.7, т.3 от ЗАП му е наложено административно наказание глоба в размер на 1 500 лв. Излагат се съображения за отмяната му, поради неговата незаконосъобразност.

Жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не изпраща процесуален представител.

Ответникът, редовно призован, не изпраща процесуален представител.

Русенската районна прокуратура, редовно призована, също не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

Съдът, като се запозна с материалите по делото и прецени законосъобразността на обжалваното наказателно постановление с оглед произнасяне по същество, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок при наличие на правен интерес, поради което е допустима.

Подлежи на разглеждане по същество и е неоснователна.

На 12.04.2019 г. в гр.Русе жалбоподателят управлявал товарен автомобил, с който извършвал международен превоз на товар от Румъния за Турция. Около 21:17 часа в зоната на ГКПП „Дунав мост“ бил спрян от служители на ОО „АА”-Русе. Установило се, че И.А. не използвал намалена дневна почивка от най-малко девет последователни часа от предходната дневна почивка, която приключила в 01:21 часа на 03.04.2019 г., тъй като в периода от 15:38 часа на 03.04.2019 г. до 21:39 часа на 03.04.2019 г. почивал шест часа и 1 минута. За неизползването на пълната деветчасова почивка срещу него бил съставен АУАН, а след това било постановено обжалваното НП.

Тази фактическа обстановка съдът приема за установена от събраните в хода на настоящото производство гласни и писмени доказателства.

Настоящият съд констатира, че при съставянето на АУАН и издаването на наказателното постановление не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, поради което не са налице предпоставки за отмяната му на това основание. В случая, както АУАН, така и обжалваното наказателно постановление са били преведени на разбираем за жалбоподателя език.

Съгласно нормата на чл.93б, ал.7, т.3 от ЗАП, водач, който не спазва изискванията относно намалената дневна почивка, определени в Регламент (ЕО) № 561/2006, в друг нормативен акт или в AETR, се наказва за намаляване на времето за намалена дневна почивка с над 2 часа - с глоба от 1 500 лв.;

Член 4, б. ж от Регламент (ЕО) № 561/2006 определя „дневна почивка“ като дневен период от време, през което водачът може свободно да разполага със своето време и който включва „нормална дневна почивка“ и „намалена дневна почивка“:

— „нормална дневна почивка“ означава всеки период на почивка с продължителност от поне 11 часа. Алтернативно тази редовна дневна почивка може да бъде взета на два пъти, като първият период трябва да бъде непрекъснат период с продължителност от поне 3 часа, а вторият — непрекъснат период с продължителност от поне девет часа,

— „намалена дневна почивка“ означава всеки период с продължителност от поне девет часа, но по-къс от 11 часа.

Съобразно чл.8, § 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006, за всеки период от 24 часа след края на предходната дневна почивка или седмична почивка водачът трябва да е ползвал следващата дневна почивка. Ако частта от дневната почивка, която попада в този 24-часов период, е поне девет часа, но е по-къса от 11 часа, въпросната дневна почивка се разглежда като намалена дневна почивка. Според чл.8, § 4 от Регламента, водачът може да има най-много три намалени дневни почивки между всеки две седмични почивки.

Следователно 24-часовият период започва с възобновяването на дейността след осъществената дневна почивка. Водачът трябва да ползва нормална дневна почивка от най-малко 11 часа или 3 + 9 часа, или намалена дневна почивка от най-малко 9 часа, но по-малко от 11 часа, в рамките на период от 24 часа. Това е минималната продължителност на почивката, която отговаря на изискванията на Регламента. Посочената минимална продължителност на почивката трябва да попада в рамките на 24 часа от началото на работната смяна.

В случая от данните за движението на МПС, записани от дигиталната карта на жалбоподателя като водач, безспорно е видно, че в този 24-часов период, с начало от 01:21 часа на 03.04.2019 г. е следвало да ползва почивка от поне девет часа, но същият е почивал шест часа и една минута, който период от време бил с 2 часа и 59 минути минути по-кратък от изискуемия.

Затова правилно АНО е санкционирал жалбоподателя за извършеното от него нарушение и законосъобразно му е наложил глоба в размер на 1 500 лева, който е фиксиран от закона и не подлежи на индивидуализиране.

Не се споделят изложените в жалбата доводи за необоснованост на наказателното постановление, тъй като липсвали доказателства, от които да се направи извод, че на датата на нарушенията е извършван международен превоз на товари попадащ в обхвата на Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR) (ДВ, бр. 28 от 1995 г.).

Безспорно към момента на проверката наказаният водач е извършвал международен превоз на товар от Румъния до Турция, т.е. от държава и през държава – членки на ЕС, до договаряща по AETR държава с превозно средство, регистрирано в последната държава по AETR, в случая Турция. При това положение е извършван превоз, по отношение на който намира приложение AETR. Съгласно чл. 12, § 7, б. „б” от Приложение „контролен уред“ към AETR, когато водачът управлява превозно средство, оборудвано с контролен уред в съответствие с допълнение 1Б (т. е. дигитален тахограф), при всяко поискване от инспектор трябва да е в състояние да представи: (i) картата на водача, на която е притежател (ii) всички ръчни записи и разпечатки, направени през текущата седмица и предходните 15 календарни дни, съгласно изискванията на тази спогодба; (iii) тахографските листове, съответстващи на периода, посочен в предходната подточка, по време на който е управлявал превозно средство, оборудвано с контролен уред в съответствие с допълнение 1. От датата на прилагане, определена в член 13 bis на тази спогодба, периодите от време, посочени в подточка (ii), включват текущия ден и предходните 28 календарни дни. Цитираното задължение е налице дори и когато в рамките на посочените 28 дни е осъществяван превоз, който не попада в обхвата на AETR, като това обстоятелство също се удостоверява с образеца на удостоверение за дейности (Приложение № 3 към AETR), в което в т. 17 се посочват именно такива случаи. При липса на такова удостоверение, установяващо, че водачът в предходните 28 дни е осъществявал превоз извън обхвата на Регламент № 561/2006 или AETR, за него е налице задължение да се спазва изискванията на посочените нормативни актове.

При така изложеното, наказателното постановление се явява правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде потвърдено.

Мотивиран така и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

Р   Е   Ш   И  :

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 38-0000405 / 15.04.2019 г. на началника на Областен отдел "АА" гр.Русе.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Административен съд гр.Русе.

                                                         Районен съдия: