Решение по дело №46/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 550
Дата: 22 март 2023 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20237180700046
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 550

 

гр. Пловдив, 22.03.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пловдив, VII състав, в открито заседание на двадесет и седми февруари през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

 

при секретаря Христина Николова, като разгледа докладваното от председателя Мариана Шотева адм. дело № 46 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава Единадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 59б, ал. 3 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО).

Образувано е по жалба на МБАЛ „Парк Хоспитал“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Браниполе, местност „Герена“ № 20Г, представлявано от управителя С.П., чрез пълномощник адв. М., против Заповед за мотивиран отказ № РД-09-363/19.12.2022 г. на Директора на РЗОК – Пловдив.

Недоволен от така издадения административен акт, жалбоподателят счита същия за незаконосъобразен, като издаден при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби, уреждащи този вид отношения и се иска да бъде отменен и преписката върната за ново произнасяне по подаденото заявление за сключване на допълнително споразумение. Допълнителни съображения са изложени в депозирана по делото защита. Претендира сторените разноски, съгласно представен списък.

Ответникът Директор на РЗОК – Пловдив счита жалбата за неоснователна и настоява за нейното отхвърляне. Подробни съображения излага в писмени бележки. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Пловдив, II отд., VII състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното.

Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването, поради което e ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, същата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения.

Начало на административното производство е сложено с подадено до Директора на РЗОК – Пловдив Заявление за сключване на договор за оказване на болнична помощ по клинични пътеки с НЗОК и/или извършване на амбулаторни процедури с НЗОК и/или извършване на клинични процедури с НЗОК от МБАЛ „Парк Хоспитал“ ЕООД с вх. № 16/29-02-50-62/15.09.2022 г. Иска се сключване на допълнително споразумение към Договор № 164277/25.02.2020 г. по чл. 59, ал. 1 от ЗЗО в съответствие с НРД за МД за 2020 – 2022 г. за оказване на болнична помощ по Клинична пътека № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става“. Към заявлението са представени: Приложение № 1, в което са посочени всички лекари специалисти на основен трудов договор, извършващи дейности по КП № 218; Приложение № 1а; Приложение № 1б; Декларации по Приложение № 20 от НРД за МД 2020 – 2022 г., като е посочено, че всички останали необходими документи, са представени в РЗОК – Пловдив с вх. № 29-02-50-50/15.06.2022 г. и писмо с вх. № 29-02-50-50/13.07.2022 г. В придружаващо заявлението писмо се сочи, че депозираното заявление е във връзка с § 23, т. 16 от Договор № РД-НС-01-4-14 от 24.08.2022 г. за изменение и допълнение на НД за МД 2020 – 2022 г. (л. 20 и сл.).

Във връзка с така депозираното заявление с писмо изх. № 29-02-50-62/11.10.2022 г. Директорът на РЗОК – Пловдив е уведомил лечебното заведение, че на основание чл. 23, ал. 1 от НРД за МД за 2020 – 2022 г., във връзка с чл. 59а, ал. 1 от ЗЗО, лечебни заведения и техните обединения, както и здравни заведения, кандидатстващи за сключване на договор с НЗОК, подават заявления и представят документи в РЗОК в 30-дневен срок от влизане в сила на НРД съгласно чл. 59а, ал. 1 от ЗЗО. Посочва се също така, че пропускането на срока за подаване на заявления преклудира правото на лечебното заведение за болнична помощ да сключи договор с РЗОК за текущата календарна година, както и че Директорът на РЗОК – Пловдив не е нормативно задължен да удължава срока за договаряне и да сключва договори, съответно допълнителни споразумения (анекси) в случаите, когато лечебното заведение е пропуснало законоустановения 30-дневен срок. Указано е, че с обнародването на Договор № РД-НС-01-4-14 от 24.08.2022 г. за изменение и допълнение на НРД за МД за 2020 – 2022 г. не е предоставена възможност на лечебните заведения да договарят клинични пътеки, които не са изпълнявали по договор с НЗОК, както и че цитираният § 23, т. 16 от Договор № РД-НС-01-4-14 от 24.08.2022 г. касае единствено промяна в алгоритъма на клиничната пътека, поради което и писмо с вх. № 29-02-50-62/15.09.2022 г., ведно със заявление, следва да бъдат оставени без разглеждане (л. 18-19).

Срещу така полученото писмо от лечебното заведение е подадено възражение до Управителя на НЗОК, обективирано в писмо вх. № 11-02-2561/03.11.2022 г. по описа на НЗОК, в което се посочва, че по предходно подадено заявление за сключване на допълнително споразумение от 15.06.2022 г., е издадена Заповед за мотивиран отказ № РД-09-186/19.07.2022 г., в която Директорът на РЗОК – Пловдив е приел, че МБАЛ не отговаря на изискванията за изпълнение на КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става“ по смисъла на чл. 26, ал. 1, т. 1, 2, 3 и 4 от НРД 2020 – 2022 г. Във връзка с направените промени в НРД (§ 23, т. 16), лечебното заведение е подало заявлението, по повод на което е образувано процесното производство, като в този случай се посочва, че отговаря на всички общи и специални изисквания (л. 15-16). Това писмо е препратено на Директора на РЗОК – Пловдив с писмо изх. № 20-16-479/14.12.2022 г. по описа на НЗОК с указание, че съгласно ЗЗО и НРД за МД за 2020 – 2022 г., директорът на съответната РЗОК сключва договор с изпълнителите, които отговарят на условията по чл. 55, ал. 2, т. 1 и на критериите за осигуряване на достъпност и качество на медицинската помощ по чл. 59в, или издава заповед, с която прави мотивиран отказ, когато лечебните заведения не отговарят на условията и критериите за сключване на договор (л. 14).

При тази фактическа обстановка е издадена оспорената в настоящото производство заповед за мотивиран отказ. За да стори това, органът е приел, че заявителят е лечебно заведение, кандидатстващо за сключване на Анекс към договор № 164277/25.02.2020 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, извършване на амбулаторни процедури и извършване на клинични процедури с НЗОК по смисъла на чл. 59а, ал. 1 от ЗЗО и в съответствие с чл. 23, ал. 1 от НРД за МД за 2020 – 2022 г. Лечебното заведение е подало писмо, ведно със Заявление за сключване на договор за оказване на болнична помощ по КП № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става“. Посочено е, че на основание чл. 23, ал. 1 от НРД за МД за 2020 – 2022 г., във връзка с чл. 59а, ал. 1 от ЗЗО, лечебни заведения и техните обединения, както и здравни заведения, кандидатстващи за сключване на договор с НЗОК, подават заявления и представят документи в РЗОК „…в 30-дневен срок от влизане в сила на НРД, съгласно чл. 59а, ал. ЗЗО.“, както и че пропускането на срока за подаване на заявления, преклудира правото на лечебното заведение за болнична помощ да сключи договор с РЗОК за текущата календарна година. Мотивирано е и че Директорът на РЗОК – Пловдив не е нормативно задължен да удължава срока за договаряне и да сключва договори, съответно допълнителни споразумения (анекси) в случаите, когато лечебното заведение е пропуснало законоустановения 30-дневен срок. На следващо място се сочи, че с обнародването на Договор № РД-НС-01-4-14 от 24.08.2022 г. за изменение и допълнение на НРД за МД за 2020 – 2022 г. не е предоставена възможност на лечебните заведения да договарят клинични пътеки, които не са изпълнявали по договор с НЗОК. Като правни основания за издаване на процесния отказ са посочени разпоредбите на чл. 26 от НРД за МД за 2020 – 2022 г. и чл. 59б, ал. 2 от ЗЗО.

В хода на съдебното производство като доказателства по делото са приети, представени от жалбоподателя, заверени копия на 2 бр. допълнителни споразумения към договор № 164277/25.02.2020 г. и 22 бр. оперативни протокола (л. 87 и сл.).

Други доказателства не са ангажирани от страните.

При така установеното от фактическа страна се формираха следните правни изводи.

Оспореният пред съда административен акт е издаден от компетентен орган, в рамките на предоставените му по закон правомощия. Освен това, същият е издаден при спазване изискванията за писмена форма и формално съдържа всички реквизити, съгласно нормата на чл. 59, ал. 2 от АПК, включително с посочени фактически и правни основания за издаването му. Независимо от изложеното, при извършената проверка, с оглед обхвата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът намира, че оспореният административен акт е издаден при съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Както вече се посочи, жалбоподателят като лечебно заведение е сезирало Директора на РЗОК – Пловдив със заявление за сключване на допълнително споразумение към Договор № 164277/25.02.2020 г. по чл. 59, ал. 1 от ЗЗО в съответствие с НРД за МД за 2020 – 2022 г. за оказване на болнична помощ по Клинична пътека № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става“.

За да постанови процесния отказ, административният орган е посочил на първо място, че на основание чл. 23, ал. 1 от НРД за МД за 2020 – 2022 г., във връзка с чл. 59а, ал. 1 от ЗЗО, лечебни заведения и техни обединения, както и здравни заведения, кандидатстващи за сключване на договор с НЗОК, подават заявления и представят документи в РЗОК в 30-дневен срок от влизане в сила на НРД, „…съгласно чл. 59а, ал. ЗЗО, както и че пропускането на срока за подаване на заявления преклудира правото на лечебното заведение за болнична помощ да сключи договор с РЗОК за текущата календарна година, съответно Директорът на РЗОК – Пловдив не е нормативно задължен да удължава срока за договаряне и да сключва договори, съответно допълнителни споразумения (анекси) в случаите, когато лечебното заведение е пропуснало законоустановения 30-дневен срок.

Тук е мястото да се посочи, че цитираната разпоредба на чл. 23, ал. 1 от НРД за МД за 2020 – 2022 г. действително предвижда, че лечебни заведения и техните обединения, както и здравни заведения, кандидатстващи за сключване на договор с НЗОК, подават заявления и представят документи в РЗОК в 30-дневен срок от влизане в сила на НРД съгласно чл. 59а, ал. 1 ЗЗО. Последно посочената разпоредба обаче урежда, че в 30-дневен срок от влизането в сила на НРД, съответно на анекса по чл. 53, ал. 3 към НРД, лечебните заведения подават заявления в РЗОК за сключване на договор. От прочита на двете разпоредби се следва извод, че срокът за подаване на заявления и документи е 30-дневен, както от влизането в сила на НРД, така и на неговите анекси по чл. 53, ал. 3 към НРД.

В случая ответният административен орган не е извършил собствена преценка дали МБАЛ „ПАРК ХОСПИТАЛ“ ЕООД е пропуснало срока за подаване на заявление, включително кой от двата 30-дневни срока – този от влизането в сила на НРД или този от влизането в сила на анекса по чл. 53, ал. 3 към НРД. Впрочем, липсва дори посочване дали е сключен такъв анекс и кога той е влязъл в сила. Налице е единствено констатация в безлична форма, че: „Пропускането на срока за подаване на заявления преклудира правото на лечебното заведение за болнична помощ да сключи договор с РЗОК за текущата календарна година. Директорът на РЗОК – Пловдив не е нормативно задължен да удължава срока за договаряне и да сключва договори, съответно допълнителни споразумения /анекси/ в случаите, когато лечебното заведение е пропуснало законоустановения 30-дневен срок.“, без да е посочено каква е нейната връзка с процесния казус. Все в тази насока следва да се посочи, че в случаите, в които лечебните заведения не са подали заявления в сроковете по чл. 59, ал. 1, 4, 5 и 6, независимо от причините за това, Директорът на РЗОК не може да сключва договори, съответно допълнителни споразумения, като основанието за това се съдържа в разпоредбата на чл. 59б, ал. 4 от ЗЗО, която обаче не е посочена от Директора на РЗОК – Пловдив като основание за отказ да се сключи търсеното допълнително споразумение.

Казано по друг начин, дори и жалбоподателят да е пропуснал срока за подаване на заявление, за което в оспорената заповед липсват собствени мотиви, то правното основание следва да бъде това по чл. 59б, ал. 4 от ЗЗО. Вместо това, органът е посочил разпоредбата на чл. 59б, ал. 2 от ЗЗО, съгласно която, в срока по ал. 1 (30 дни от подаване на заявлението) Директорът на РЗОК издава заповед, с която прави мотивиран отказ за сключване на договор, съответно допълнително споразумение в случаите, когато лечебното заведение не отговаря на условията и критериите по ал. 1. Основателни са в тази връзка възраженията на жалбоподателя, че в конкретния случай липсват мотиви от страна на ответника на кои точно условия и критерии не отговаря лечебното заведение. До извод в обратната насока не води и последващо посочената констатация (отново в безлична форма), че: „С обнародването на Договор № РД-НС-01-4-14 от 24.08.2022 г. за изменение и допълнение на НРД за МД за 2020 – 2022 г. не е предоставена възможност на лечебните заведения да договарят клинични пътеки, които не са изпълнявали по договор с НЗОК“. Това е така, защото не е посочено правното основание, на което се базира този извод на административния орган. Отговор на този въпрос не дава и втората посочена като правно основание разпоредба, а именно чл. 26 от НРД за МД за 2020 – 2022 г., доколкото тя съдържа в себе си седем алинеи, като първата урежда в шест точки случаите, в които Директорът на РЗОК отказва да сключи договор, а именно при: 1. условие, че лечебното или здравното заведение не отговаря на изисквания на закона, което се установява от представените документи или при проверка; 2. липса на някое от тези общи или специални изисквания и условия за сключване на договор, което се установява от представените документи или при проверка; 3. непълнота на изискуемата документация, която не е била отстранена в определения срок; 4. невъзможност на съответното лечебно/здравно заведение да осъществява медицинската помощ, за изпълнение на която кандидатства, което се установява от представените документи или при проверка; 5. подаване на документи за сключване на договор извън установения срок по чл. 59а, ал. 1 ЗЗО независимо от причините за това, с изключение на случаите по чл. 24; 6. наложена санкция „прекратяване на договор“. В конкретния случай обаче не се посочва коя точно (от изчерпателно изброените шест) е причината за постановения отказ, което от една страна създава твърде голяма неопределеност в отношенията между страните и в сериозна степен накърнява правото на защита на жалбоподателя, а от друга, както вече бе казано, препятства извършването на проверка от съда относно законосъобразността на оспорения административен акт.

Тук е мястото да се посочи, че изискването за обосноваване на административния акт, е една от гаранциите за законосъобразност на същия, които законът е установил за защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите - страни в административното производство. Тази гаранция се проявява в две насоки. С излагането на мотивите се довежда до знанието на адресата съображенията, въз основа на които административният орган е издал конкретен административен акт. Това подпомага лицето в избора на защитните средства и въобще при изграждането на защитата срещу такива актове. От друга страна пък, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения. Значението на изискването за мотиви според АПК е такова, че тяхното неизлагане към административния акт, съставлява съществено нарушение на закона и е основание за неговата отмяна. Впрочем, в този смисъл следва да бъде съобразено и Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г., ОС на съдиите.

За пълнота и с оглед съображенията, наведени от процесуалния представител на ответника в писмените бележки, е необходимо да се посочи, че липсата на мотиви за издаване на обжалвания акт, не може да бъде попълнена за първи път в хода на съдебното производство по обжалването му. Съдът не може и не следва да замества мотивите, фактическите и правни основания за издаване на административния акт, тъй като по този начин би подпомогнал една от спорещите страни, с което би нарушил един от основните принципи в административния процес - принцип за равенство на страните прогласен в чл. 8 от АПК. Липсата на мотиви относно това каква е причината за постановяване на процесния отказ – неспазване на законоустановените срокове и/или неотговаряне на условията и критериите, води до извод за съществено нарушение при издаване на процесната заповед, поради което същата ще следва да бъде отменена.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК делото следва да бъде изпратено като преписка на Директора на РЗОК – Пловдив за ново произнасяне по подадено от лечебното заведение заявление вх. № 29-02-50-62/15.09.2022 г., след изясняването и обсъждането на всички факти и обстоятелства от значение за случая, при съблюдаване на дадените с настоящото решение указания по тълкуването и прилагането на закона.

С оглед изхода на спора на жалбоподателя се дължат сторените разноски, които се констатираха в размер на 1 050 лева, съгласно представения списък.

Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе, Административен съд – Пловдив, ІІ отд., VІІ състав,

 

Р      Е      Ш      И :

 

ОТМЕНЯ Заповед за мотивиран отказ № РД-09-363/19.12.2022 г. на Директора на РЗОК – Пловдив.

ИЗПРАЩА преписката на Директора на РЗОК – Пловдив за ново произнасяне по заявление вх. № 29-02-50-62/15.09.2022 г., подадено от МБАЛ „Парк Хоспитал“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Браниполе, местност „Герена“ № 20Г, представлявано от управителя С.П., при съблюдаване на дадените с настоящото решение указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Национална здравноосигурителна каса с адрес град София, ул. „Кричим“ № 1 да заплати на МБАЛ „Парк Хоспитал“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Браниполе, местност „Герена“ № 20Г, представлявано от управителя С.П., сумата в размер на 1 050 (хиляда и петдесет) лева разноски по делото.

 

 Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: