Решение по дело №3101/2018 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1401
Дата: 1 август 2018 г. (в сила от 10 декември 2018 г.)
Съдия: Росица Георгиева Шкодрова
Дело: 20183110203101
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 юли 2018 г.

Съдържание на акта

 

         

               Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Номер 1401/1.8.2018г.             Година 2018        Град Варна

 

               В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд           тридесет и осми състав

На двадесет и шести юли           Година две хиляди и осемнадесета

 

 

В публичното съдебно заседание в следния състав :

 

 

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ : РОСИЦА ШКОДРОВА

 

 

като разгледа докладваното от Председателя наказателно административен характер дело номер 3101 по описа за две хиляди и осемнадесета година.

 

                   

                    Р  Е  Ш  И:

 

 

 

ОТМЕНЯ  НП № В-0046348/11.04.2018 г. на Директор на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и Силистра към ГД „КП“ при КЗП, упълномощен със заповед №171/09.03.2017г. на Председателя на КЗП, с което на „О.ц.Б.” ООД е  наложено административно наказание -  "ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер на 500 лева, на основание чл. 197 от ЗЗП.

 

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че мотивите са изготвени.

 

                    

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:  

 

МОТИВИ: Производството е образувано на основание  чл.59 и сл. от ЗАНН въз основа на жалба предявена от „О.ц.Б.” ООД чрез процесуален представител против НП № № В-0046348/11.04.2018 г. на Директор на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и Силистра към ГД „КП“ при КЗП, с което на дружеството  е  наложено административно наказание -  "ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер на 500 лева, на основание чл. 197 от ЗЗП.

С жалбата не се оспорват фактите от НП. Сочи се, че към момента на проверката информационна табела е липсвала, тъй като е била обект на посегателство от вандали. Поръчана е нова, монтирана е , като към момента на проверката новата табела е била в процес на изработка. Формулира се искане за отмяна на наказателното постановление.

В съдебно заседание  жалбата се поддържа от процесуален представител на дружеството.

По същество се изразява позиция за маловажност на случая на административно нарушение.

Въззиваемата страна, редовно призована, не  изпраща процесуален представител.

Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, установи следната фактическа обстановка:

По повод на жалба от потребителка, заведена под № В-03-478/12.02.2018г. в КЗП, от служители на КЗП, сред които св. А., била извършена проверка в обект – офис, находящ се в гр. Варна, бул.”Княз Борис І” 53, стопанисван от „О.ц.Б.“ ООД.

В хода на проверката, на 01.03.2018г., било установено, че в обекта няма обявено работно време, липсва информация за наименование на фирма, стопанисваща обекта, адрес на управление, материалноотговорно лице.

На св. А. било обяснено, че е имало преди това на входа табела, но била махната и табела не й била предоставена.

Въз основа на така установените факти, на 23.03.2018г. бил съставен АУАН, в съдържанието на който били описани горните факти и било прието, че търговецът не е изпълнил административното си задължение , съгласно изискванията на чл.8 ал.1,2 и 3 от ЗЗП, да постави в близост до входа на търговския обект следната информация: фирмата и адреса на управление  на търговеца, името и фамилията на лицето,отговорно за обекта, работно време на търговския обект. За дата на нарушението била посочена датата на установяването му – 01.03.2018г.

АУАН бил надлежно предявен и връчен на представляващ дружеството, като по преписката не  постъпило възражение от дружеството.

Въз основа на акта, на 11.04.2018г. било издадено обжалваното НП, видно от съдържанието на което наказващия орган напълно е възприел установеното от проверяващите и при правна квалификация на извършеното поп чл.8 ал.1 т.1,2 и 3 от ЗЗП, на осн. чл.197 от ЗЗП е наложил административно наказание имуществена санкция.

Изложената по- горе фактическа обстановка се установява от събраните по делото гласни и писмени доказателства – показанията на св. А., както и приобщените по делото копия от жалба от потребителката; снимки; възражение;  заповеди  и др.

При проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно постановление, съдът констатира, че същите са издадени при спазване на всички срокове и процедури, предвидени в ЗАНН : Акта за установяване на административно нарушение е съставен в тримесечния срок от откриване на нарушителя, съобразно изискването на чл.34 ал.1 от ЗАНН; наказателното постановление е било издадено в месечен срок от съставянето на АУАН, т.е. спазен е и предвидения в ЗАНН шестмесечен срок за издаването му. И акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление съдържат реквизитите по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.

Актосъставителя обективно и пълно е изяснил фактическата обстановка, като е събрал безспорни доказателства за извършеното нарушение чрез собствените си възприятия. По АНП са събрани доказателства в подкрепа на твърдяното за извършено административно нарушение. В съдържанието на съставения акт за установяване на административно нарушение се съдържа подробно описание на самото нарушение, както и на обстоятелствата на извършването му. Посочена е и правилната правна квалификация по ЗЗП.

Административно наказващият орган, съобразно приложените по делото доказателства се явява компетентен да издава наказателни постановления. Правилно, в съдържанието на НП са били описани фактите, установени при проверката, но неправилно е прието, че установените по делото факти припокриват състава на нарушението, като не е била отчетена степента на обществена опасност на нарушението.

Факт по делото е, че още при извършване на проверката пред св. А. е било наведено твърдение, че табели е имало поставени, но към момента липсват. Факт са и  доказателствата по делото – снимки от които се установява, че  нарушението е отстранено От конкретното нарушение не са настъпили каквито и да било вредни последици за трети лица или за Държавата. За дружеството това се явява първо административно нарушение, като същото е коригирало поведението си към спазване на законодателството при осъществяване на дейността си.

 Така, настоящият казус показва занижена степен на обществена опасност в сравнение с обичайните случаи от този вид и следва да бъде съотнесен към хипотезата на чл.28 от ЗАНН.

 

В този смисъл и съдът намери, че наказателното постановление следва да бъде отменено.

Що се отнася до останалите наведени основания за отмяна на наказателното постановление , съдът констатира тяхната неоснователност предвид на следното :

В заседанитео по същество се изразява позиция за липса на пълно, точно и ясно описание на нарушението от фактическа страна.

Съдът, при проверка на съдържанието на АУАН и НП констатира, че в същите се съдържат място и дата на извършване на нарушението – посочени са гр. Варна, както и конкретния търговски обект и дата на установяване на нарушението 01.03.2018. В обстоятелствената част на акта и постановлението са описани всички елементи от състава на нарушението; посочени са и доказателствата, въз основа на които наказващият орган сформира извод за осъщественият състав на нарушението, като единствено неправилно са били игнорирани фактите, сочещи на наличието на маловажен случай на административно нарушение . Предвид изложеното, съдът намери, че не е допуснато визираното нарушение на закона.

 

След проверка на съставените акт за установяване на административно нарушение и наказателно постановление, както и след обсъждане на доводите на въззивното дружество, съдът намери, че следва да отмени наказателното постановление.

 

Водим от горното, съдът постанови решението си.

 

                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: