№ 147
гр. Силистра, 23.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – СИЛИСТРА в публично заседание на двадесет и
трети ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Добринка С. Стоева
при участието на секретаря Данаила Т. Георгиева
като разгледа докладваното от Добринка С. Стоева Гражданско дело №
20213400100270 по описа за 2021 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Ищецът „Център за развитие на човешките ресурси" ЕООД
/ЦРЧР/, със седалище гр. София, твърди, че на 11.06.2018 г., между
него, в качеството му на Национална агенция по Програма „Еразъм
+“, и ответника Сдружение „Фабрика за таланти“, в качеството му на
координатор, е сключен договор за финансова подкрепа No 2018-1 -
BG01-КА102-047228, по силата на който страните са се споразумели
ЦРЧР да отпусне финансова подкрепа на ответника за изпълнение на
посочения проект, с уговорен механизъм на плащане в размер на 45
640 евро, съставляващи 40 % от максималния размер на
безвъзмездните средства, като това авансово плащане е извършено от
страна на ЦРЧР към Сдружение „Фабрика за таланти“ на 11.07.2018 г.
с Нареждане за банков превод № 110/11.07.2018 г.
Твърди, че подаденият от ответника проект № KA102/VET -
221/11.06.218, с посочена от координатора партньорска организация -
European Strategic partnership Ltd. /Юръпиън Стратеджик партнършип
Лтд./, представлявана от Димитър Кръстев, е преминал качествена
оценка, оценен от външни оценители Ася Димитрова Панджерова
(посочена в оценъчния лист като Пенчева) и Делян Кирилов, като
1
двамата оценители декларират липса на конфликт на интереси, а и
партньорската организация, бенефициент и координатор по проекта и
ответник в производството, също не адресират до Националната
агенция сигнал за конфликт на интереси или каквато и да е нередност.
Твърди, че в хода на изпълнение на договора са установени факти,
пораждащи основателни съмнения за наличие на конфликт на
интереси в рамките на процедурата по предоставяне на
безвъзмездните средства, и в рамките на периода май - август 2018 г.
компетентната дирекция в ЦРЧР - Дирекция „Акредитация,
мониторинг и проверки“ /АМП/, извършва проверка на място по
конкретен проект, по който чуждестранен партньор е дружеството
„London Mobility Company 2000“ Ltd /Лондон мобилити кьмпани
2000/, представлявано от Димитър Кръстев, след което разширява
проверката си по отношение на оценителя Ася Димитрова
Панаджерова и лицето Димитър Кръстев, като в допълнение към
извършените проверки в периода май - август 2018 г., са направени и
мониторингови визити на проекти, при които чуждестранните
партньори са „London Mobility Company 2000“ Ltd /Лондон мобилити
кьмпани 2000/ и „European Strategic Partnership“ Ltd /Юръпиън
Стратеджик Партнършип/, двете дружества регистрирани в Лондон и
с управител Димитър Валентинов Кръстев, и в хода на тези проверки
и след справки в системата на ЕК “EplusLink” (система за
администриране на проекти по Еразъм +, предоставена от ЕК), са
установени факти, които дават основание за съмнение за наличието на
свързани лица и конфликт на интереси между бенефициентите,
чуждестранните партньори по тези проекти и един от оценителите на
проектните предложения, а именно оценителя Ася Панджерова.
Уточнява, че между оценителя Ася Панджерова и ЦРЧР са сключени
два договора за извършване на качествена оценка на проектни
предложения /Договор № ЧР-02-39/09.03.2017 г. с предмет оценка на
проектни предложения по Програма „Еразъм+“ за 2017 г. и Договор №
ЧР-02-94/14.03.2018 г. с предмет оценка на проектни предложения по
Програма „Еразъм+“ за 2018 г., 2019 г. и 2020 г./.
Твърди, че във връзка с отделните покани за кандидатстване, към
различни дати от Ася Панджерова са подавани съответни декларации
за предотвратяване на конфликт на интереси и разкриването на
информация (съобразно чл. 57 от Регламент 966/2012), като в никой
момент нито тя, в качеството си на оценител, нито координатор или
бенефициент, вкл. партньорска организация по проекта, са посочвали
пред Националната агенция, че е наличен конфликт на интереси или
2
че има съмнения за такъв, а през 2017 г. и 2018 г. този оценител е
оценявала проектни предложения (получили финансиране по
Програмата), в които лицето Димитър Валентинов Кръстев участва в
качеството си на управител на дружества - партньори, вкл. London
Mobility Company 2000 Ltd. и European Strategic Partnership Ltd., което
е и партньорска организация по процесния договор.
ЦРЧР твърди, че са налице обективни данни, че между г-жа Ася
Панджерова и г-н Димитър Кръстев в посочения период са
съществували такива взаимоотношения в рамките на техния личен и
семеен живот, които са опорочили безпристрастното и обективно
оценяване, а в последствие и сключване на процесния проект и
договор, с оглед на което са инициирани действия по спиране на
дейностите и плащанията по настоящия проект с нарочно писмо изх.
№ KA102/VET-221/2 от 21.02.2019г. и писмо изх. № KA102/VET-
221/5 от 15.04.2019 г.
Сочи, че съобразно Одитен доклад на ИА „ОСЕС“ от 13.03.2019
г., Изпълнителна агенция "Одит на средствата от Европейския съюз"
също установява наличие на конфликт на интереси по посочените от
Дирекция „АМП“ проекти, поради отношенията на Ася Панджерова с
Димитър Кръстев и дава препоръка за прекратяване на деветнадесет
проекта и искане на сумите за възстановяване към Националната
агенция, между които и настоящият. Докладът на ИА „ОСЕС“ е
представен и на Европейската Комисия, която със свое писмо №
EAC.R.2/FF/JRYP/vm Ares(2019) на г-н Артуро Кабалеро Баседае
/Arturo Caballero Bassedas/, потвърждава констатациите на ИА
„ОСЕС“ и настоява за прекратяване на проектите, вкл. и процесния,
засегнати от конфликта на интереси, установен между Ася
Панджерова и Димитър Кръстев, и възстановяване на всички суми
към бюджета на Съюза.
Твърди, че са изпратени две нарочни писма до координатора, като
с първото му е предоставена и възможност за представяне на
коментари, и прекратяването е сторено с писма изх. №
КА102/VET/221/10 от 30.01.2020 г. и изх. № KA102/VET/221/12 от
14.05.2020 г., с което изрично е задействана и процедурата по искане
на средствата за възстановяване, съобразно чл. II.26. от Общите
условия към договора,
Твърди, че до координатора е изпратено и второ нарочно писмо
изх. № KA102/VET/221/14 от 31.07.2020 г. с искане за възстановяване
на дължимата сума по настоящия договор, явяваща се направеното до
момента авансово плащане в размер на 45 640 евро, като е посочена
3
конкретна банкова сметка и е предоставен срок до 31.08.2020г. за
възстановяване на средствата.
Ищецът твърди, че към настоящия момент дължимите суми не са
възстановени към Националната агенция - ЦРЧР.
Твърди, че е налице неизпълнение от страна на координатора -
бенефициент по договора и ответник в производството, както и на
партньорската организация по договора за финансова подкрепа, на чл.
IL5 от Приложение I - Общи условия към договора, който урежда
задълженията на всеки бенефициент при наличие на съмнение за
конфликт на интереси, поради което за него е налице правен интерес
от търсене за съдебна защита на законните права и интереси, в
качеството му на Националната агенция по Програма „Еразъм +“,
както и защита на бюджета на Съюза.
Моли, на основание чл. 55, ал. 1 от ЗЗД, да се осъди ответникът
Сдружение "Фабрика за таланти" да му заплати сумата от 45 640 евро
- сума получена съгласно Договор за отпускане на финансова
подкрепа № 2018-1-BG01- КА102-047228, подлежаща на
възстановяване с оглед отпаднало основание, ведно със законната
лихва за забава в размер 4934.32 лв., с равностойност в евро от 2
522,87 евро (по официален курс на БНБ евро - лева 1.95583) за
периода от 01.09.2020 г. до предявяване на исковата молба, както и
законна лихва за забава от предявяване на исковата молба до
окончателното заплащане на сумите.
В условията на евентуалност моли, на основание чл. 79, ал. 1 във
вр. с чл. 82 от ЗЗД, да се осъди Сдружение "Фабрика за таланти" да му
заплати сумата от 45 640 евро, получена по Договор за отпускане на
финансова подкрепа № 2018-1-BG01-KA102-047228, като обезщетение
за неизпълнение на договорните задължения по договора от страна на
ответника, ведно със законна лихва за забава в размер 4 934.32 лв., с
равностойност в евро от 2 522,87 евро (по официален курс на БНБ
евро - лева 1.95583), за периода от 01.09.2020 г., до предявяване на
исковата молба, както и законна лихва за забава от предявяване на
исковата молба до окончателното заплащане на сумите. Претендира
присъждане на разноски.
Ответната страна Сдружение „ФАБРИКА ЗА ТАЛАНТИ“ град
Силистра, ул. “Патриарх Евтимий“ № 23, представлявано от Илияна
Иванова Павлова, действаща чрез адв. В.Ч., в законоустановения срок
депозира писмен отговор.
Твърди, че посочените в исковата молба правно значими факти не
4
са относими към твърдяната недобросъвестност от страна на
ответника и не е налице конфликт на интереси при изпълнение на
Договор № 2018-1-BG01-KA102-047228, в сила от 11.06.2018год,
който да бъде вменен в негова вина.
Твърди, че съгласно одобрения проект, по който е сключен
Договор № 2018-1-BG01-KA102-047228, в сила от 11.06.2018 г., той,
като координатор, е представил от бенефициентите мандати за
изпълнение на проекта по договора, от което е видно, че договорът
се отнася за три бенефициента в Италия, в Испания и в Англия. Сочи,
че платените от ищеца авансови суми по договора и последващи
одобрени разходи са относно изпълнение на договора в частта с
бенефициент от Италия и Испания. Сочи също, че няма твърдения и
причинно-следствена връзка между „конфликта на интереси“ с
бенефициент от Англия и изпълнение на договора в частта за
обучение в Англия. Моли да бъдат отхвърлени предявените против
него искове, като му се присъдят направените разноски по делото.
Съдът, като обсъди доказателствата по делото и становищата на
страните, приема за установено от фактическа и правна страна
следното:
Предявени са искове с правно основание чл. 55, ал.1, предл. първо
от ЗЗД, а в условията на евентуалност и по чл. 79, ал.1 ЗЗД във вр. с
чл. 82 ЗЗД, както и иск по чл. 86 ЗЗД.
Не се спори по делото, а и от представения по делото договор е
видно, че на 11.06.2018 г., между ищеца, в качеството му на
Национална агенция по Програма „Еразъм +“, и ответника Сдружение
„Фабрика за таланти“, в качеството му на координатор, е сключен
договор за финансова подкрепа No 2018-1 - BG01-КА102-047228, по
силата на който страните са се споразумели, че ЦРЧР ще отпусне
финансова подкрепа на ответника за изпълнение на посочения проект
с уговорен механизъм на плащане в размер на 45 640 евро,
съставляващи 40 % от максималния размер на безвъзмездните
средства, като това авансово плащане е извършено от страна на ЦРЧР
към Сдружение „Фабрика за таланти“ на 11.07.2018 г. с Нареждане за
банков превод № 110/11.07.2018 г.
Не се спори също, че тази сума е отпусната на ответника.
Последният обаче твърди, че не са налични доказателства, за
настъпило в неговата правна сфера неоснователно обогатяване без
основание, несъществуващо или отпаднало основание, тъй като
Договор № 2018- 1-BG01-KA102-047228, в сила от 11.06.2018год., не е
прогласен за нищожен или обявен за недействителен, а освен това не е
5
налице и неизпълнение по него. Сочи, че не е доказана по делото
причинно - следствена връзка между оценителите Ася Паджерова и
Делян Кирилов и дружеството – ответник. Твърди, че оценителите се
назначават от ищеца и той по никакъв начин не е уведомен за имената
на оценителите, а и оценителите на финансирания проект са двама и
оценките им са приети от възложителя им — ЦРЧР, като по делото не
е доказано, че твърденият „конфликт на интереси“ е оказал влияние на
оценката, още повече, че има оценка и от още едно лице - Делян
Кирилов, за което не е налице конфликт на интереси и оценката е
кредитирана от ищеца. Твърди, че е изпълнил добросъвестно
задълженията си по договора и липсват доказателства, установяващи
негова недобросъвестност при изпълнение на одобрения и
финансиран от ищеца проект.
Съдът приема, че не се спори в конкретния случай, че проектно
предложение № 2018-3-BG01-KA102-047228, подадено от
координатора-ответник по делото, е преминало качествена оценка от
външните оценители Ася Димитрова Панджерова (Пенчева) и Делян
Кирилов, като в предложението ответникът посочва единствена
партньорска организация - European Strategic partnership Ltd.
/Юръпиън Стратеджик партнершип Лтд/, представлявано от
председателя Димитър Кръстев - собственик на 75% от капитала и
упражняващ пряк контрол върху дружеството. Към това проектно
предложение е приложено и мандатно писмо от партньорската
организация, подписано от Д. Кръстев. Не се спори също, че
координаторът - ответник еднолично, с оглед на дейностите включени
в проекта и само ако прецени, че това е необходимо за изпълнението
му, посочва и чуждестранни партньори (организации учредени в
различни държави в ЕС), с които ще изпълнява проекта, като
последните от своя страна се считат за бенефициенти по сключените
договори за безвъзмездно финансиране, доколкото пряко получават
съответния процент от него за извършване на поетите с договора
ангажименти.
Съгласно Специалните условия към договора за финансова
подкрепа /стр. 1/, Преамбюл, качеството на бенефициенти е предадено
както на координатора, с който се сключва договора, така и на всички
партньорски организации, посочени в Приложение № II, надлежно
представлявани за подписването на договора от Координатора по
силата на мандатите, както е посочено в Приложение V. В този
смисъл е и разпоредбата на чл. II.2 от Общите условия към договора,
която придава качеството на бенефициента на всяка организация
6
участваща в изпълнението на проектните дейности и която съответно
получава средства от бюджета за изпълнение на проекта, респ.
договора. Това води на извод, че както координаторът, така и
партньорската организация, са задължени да обявят наличието на
конфликт на интереси. С мандатното писмо, партньорската
организация изрично потвърждава, че приема всички общи условия на
споразумението за отпускане на безвъзмездни средства и по-
конкретно всички разпоредби, свързани с координатора и другите
бенефициери. Съгласно чл. 1.11 от Специалните условия към
договора финансовата отговорност на всеки бенефициент, различен от
координатор, се ограничава до сумата получена от него, от което
следва че координаторът е отговорен за цялата сума по договора, като
съответно той може да търси чрез регресен иск отговорност от
съответния бенефициент, допуснал нередност, имаща финансово
отражение върху изпълнението на договора.
Не се спори по делото, а и от представените по делото
доказателства /удостоверение за съпруг и родствени връзки/ е видно,
че Ася Паджерова - външен оценител и г-н Димитър Кръстев -
управител и собственик на партньорската организация- бенефициент
по процесния договор, са сключил граждански брак на 16.06.2018 г.
съдът приема довода на ищеца, че индиция за познанството им от
преди тази дата се предполага, както от нормалната житейска логика,
така и от факта, че на 13.03.2018 г. Панджерова прехвърля всички
свои дружествени дялове, както и управлението на „Адванст
Проджект Консултинг“ ЕООД, с ЕИК: *********, в което до този
момент е била управител и едноличен собственик на капитала, на
Валентин Димитров Кръстев, който е баща на съпруга й Димитър
Кръстев.
Независимо от всичко това, както през 2017 г., така и през 2018 г.,
Ася Панджерова участва в оценяването на проекти, получили
финансиране, посочени в представената Докладна записка от
11.09.2018, Одитен доклад на ИА „ОСЕС“ от 13.03.2019 г. и Писмо №
EAC.R.2/FF/JRYP/vm Ares (2019) на Артуро Кабалеро Баседас /Arturo
Caballero, по които пряко като кандидат или чрез собствените си
чуждестранни партньорски организации, участва и нейният съпруг
Димитър Кръстев - управляващ и мажоритарен собственик на тези
партньорски организации, като сред тези тези проектни предложения
е и процесното с партньор European Strategic Parthnerships Ltd.
Всичко това налага извода, че Ася Панджерова е извършвала
оценки на проекти на свързани с нея лица, без да декларира
7
свързаност и конфликт на интереси и без да се оттегли от оценителния
процес, както и без лицата - бенефициенти да декларират свързаността
си с оценителя и наличието на конфликт на интереси с нея.
Панджерова е оценявала и проектното предложение, получило
финансиране по процесната програма, в което Димитър Валентинов
Кръстев участва в качеството си на управител на дружеството-
партньор European Strategic Partnership Ltd. Видно от представените
по делото електронни извлечения от Фирмения регистър на
Обединеното кралство, Димитър Кръстев, като собственик на 75 % от
капитала им, се явява лице, упражняващо пряк контрол върху
дружеството.
По делото липсват доказателства, че Панджерова, в качеството си
на оценител, или ответникът-координатор, респективно
бенефициентът - партньорската организация по проекта -European
Strategic Partnership Ltd, са декларирали пред Националната агенция
по програма „Еразъм +“ наличен конфликт на интереси.
Безспорно е налице знание у Димитър Кръстев, като управител на
European Strategic Partnership Ltd., за наличието на състояние на
конфликт на интереси в разрез със задълженията по договора за
безвъзмездна финансова помощ, предвид фактическата му
обвързаност с оценителя Ася Панджерова.
В изпълнение на функцията си на ръководен орган по програма
Еразъм +, ангажиран със законосъобразното изразходване на средства
от европейския бюджет, при администрирането на договорите за
финансова подкрепа, Националната агенция извършва редица
проверки и одити, на място и по документи по всички договори за
отпускане на безвъзмездна финансова помощ, по които бенефициент е
дружество свързано с г-н Кръстев, в съответствие с чл. 11.27 от
Общите условията към договора.
В рамките на служебните им правомощия по проверка и контрол,
с цел следване на законосъобразното разходване на средствата,
предоставени от ЕК, служителите на ЦРЧР са установили съмненията
за нередност и конфликт на интереси по повод съобщение за сключен
брак между лицата Ася Панджерова и Димитър Кръстев, станало
обществено достояние чрез публикуването му в интернет. Това се
установява от приложената по делото Докладна записка с вх. №
ПМКН-03-51/1 от 11.09.2018г. на Дирекция „АМП“, при ЦРЧР. От
обективно установените по тази докладна записка факти е изведен и
обоснован извод за съмнение за наличие на конфликт на интереси.
Направени са допълнителни проверки от информирани за това органи,
8
свързани с разследване, и са установени фактите, обективирани в
записката по повод отношенията на Ася Панджерова и Димитър
Кръстев, вкл. обявлението в интернет за сключения брак и пищното
сватбено тържество, участието на двете партньорки организации на
Димитър Кръстев /London Mobility company и European Strategic
Partnership/ по проектите, обстоятелствата обуславящи основателни
съмнения за нередност в процеса по оценяване на редица проектни
предложения. Изброени са проектите, за които са установени
съмнения за конфликт на интереси, както и обстоятелствата, на които
съмненията се основават, както и са приложени доказателства към
записката.
От страна на изпълнителния директор на ЦРЧР е инициирана
проверка по случая от Изпълнителна агенция „Одит на средствата от
Европейския съюз“,имаща правомощия да одитира разходването на
средства от бюджета на ЕС, и видно от представения Одитен доклад
на ИА „ОСЕС“ от 13.03.2019 г., Изпълнителна агенция "Одит на
средствата от Европейския съюз", тя установява наличие на конфликт
на интереси по посочените от Дирекция „АМП“ проекти,
включително и процесния, поради отношенията на Ася Панджерова
(Пенчева) с Димитър Кръстев, като дава препоръка за прекратяването
им и искане на сумите за възстановяване към Националната агенция.
Този доклад, установяващ и нарушението по процесния договор, е
представен на Европейската Комисия, която видно от представеното
по делото писмо № EAC.R.2/FF/JRYP/vm Ares (2019) на Артуро
Кабалеро Баседас /Arturo Caballero Bassedas/, потвърждава
констатациите на ИА „ОСЕС“ и настоява за прекратяване на
проектите и възстановяване на всички суми към бюджета на Съюза,
включително и по проектно предложение № 2018-3-BG01-KA102-
047228 от 11.06.2018 г., като и е изпратено до ищеца Дебитно
известие оригинал № ********** с № Ref. Ares (2019)7668470 -
13/12/2019 от ЕК, за сумата от 867 710,00 евро.
От представените по делото от ищеца извлечение от банкова
сметка и платежно нареждане се установява, че той е превел тази сума
от бюджета си към Европейската комисия, с посочено основание за
превода „Debit note nr **********“, като в тази сума е включена и
сумата в размер на 45 640 евро по процесния договор, претендирана
по настоящото дело вследствие на установените нарушения по този
договор.
По делото не се спори, че вследствие на констатираните
нарушения изпълнението по проекта е спряно и съответно договорът
9
между страните в процеса е развален. Това е видно и от писмо с изх.
№ KA102/VET/221/5 от 15.04.2019 за спиране изпълнението на
проекта, както и от писма с изх. № KA102/VET/221/10 от 30.01.2020 г.
и изх. № KA102/VET/221/12 от 14.05.2020 г. на ЦРЧР, с което се
задейства процедурата по възстановяване на средствата, като до
ответника-координатор е изпратено и нарочно писмо изх. №
KA102/VET/221/14 от 31.07.2020 г. с искане за възстановяване на
дължимата сума по настоящия договор, явяваща се направеното до
момента авансово плащане в размер на 45 640 евро, с посочена
банкова сметка и предоставен срок до 31.08.2020г. за възстановяване
на средствата.
От всичко изложено до тук се установява, че координаторът-
ответник по настоящото дело е нарушил чл. П.5.2 от Приложение I -
Общи условия към процесния договор, съгласно който бенефициентът
се задължава да уведоми незабавно Комисията за всяка ситуация,
която представлява конфликт на интереси или която има вероятност
да доведе до конфликт на интереси. Той незабавно предприема всички
необходими мерки за коригиране на тази ситуация.
Следва да се има предвид, че пряко приложимото европейско
законодателство, така и условията на договора дават дефиниция на
конфликта на интереси и установяват неблагоприятните последици за
заинтересованите страни при установяването му, вкл. и дори в
хипотезата на съмнение за настъпването му.
От тълкуването на процесния договор, проектното предложение и
мандатното писмо на Димитър Кръстев, представляващо съгласие с
горепосочените, се установява, че част от финансирането по договора
следва да бъде предоставено на посочената партньорска организация -
European Strategic Partnership Ltd., която придобива качеството на
бенефициент на безвъзмездни средства от бюджета на ЕС и заедно с
ответника имат задължение да уведомят Националната агенция за
създалите се условия на конфликт на интереси, с оглед личните
отношения на Ася Панджерова и Димитър Кръстев, като
уведомяването е следвало да стане чрез координатора-ответник, при
спазване на чл. 1.6 от Специалните условия на договора.
В Общите условия на същия договор изрично е посочено, че
„нередност“ е всяко нарушение на разпоредба на правото на Съюза,
което произтича от действие или бездействие на бенефициент и което
засяга или ще засегне бюджета на Съюза, а „Свързано лице“ е всяко
лице, което има правото да представлява бенефициента или да взема
решения от негово име.
10
Следователно оценителката Ася Панджерова и Димитър Кръстев
се явяват свързани лица, като действията на първата и бездействията
на бенефициента по договора съставляват нередност в рамките на
процедурата за предоставяне на средствата и са довели до оценка на
проект в условията на недопустимост.
В този смисъл налице е хипотезата на чл. И.17.3.1, буква ,,ж)“ от
Приложение I - Общи условия към договора относно прекратяване на
същия от Комисията /Националната агенция/, ако разполага с
доказателства, че бенефициентът или свързано с него лице са
извършили съществени грешки, нередности или измама в рамките на
процедурата за предоставяне на средствата или по време на
изпълнението на договора, включително когато бенефициентът или
свързаното с него лице са подали невярна информация или не са
подали изисканата информация.
Относими към случая са разпоредбата на чл. 41 от Делегиран
регламент (ЕС) № 1271/2013 на Комисията от 30 септември 2013
година относно рамковия Финансов регламент за органите, посочени в
член 208 от Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012 на Европейския
парламент и на Съвета (отм.), озаглавена „Конфликт на интереси“,
съгласно която финансовите участници по смисъла на глава 2 от
настоящия дял и другите лица, участващи в изпълнението и
управлението на бюджета, включително в подготвителни действия за
това, в одита или контрола, не предприемат каквито и да са дейности,
които може да поставят собствените им интереси в конфликт с тези на
органа на Съюза, т.е., ако има наличие на такъв риск въпросното лице
се въздържа от такива дейности и отнася въпроса до компетентния
орган, който потвърждава в писмен вид дали съществува конфликт на
интереси и ако бъде установен конфликт на интереси въпросното лице
спира всички свои дейности по случая, а компетентният орган
предприема по-нататъшни подходящи действия. Посочено е, че за
целите на параграф 1 конфликт на интереси съществува, когато
безпристрастното и обективно упражняване на функциите на
финансов участник или друго лице, посочено в параграф 1, е
опорочено по причини, свързани със семейството, емоционалния
живот, политическата или националната принадлежност,
икономически интерес или всякакъв друг интерес, който е общ с този
на получателя.
Аналогични са разпоредбите на действащите към настоящия
момент общностни актове, заменящи горецитираните, а именно чл. 61
от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на
11
Съвета от 18 юли 2018 година за финансовите правила, приложими за
общия бюджет на Съюза, за изменение на регламенти (ЕС) №
1296/2013, (ЕС) № 1301/2013, (ЕС) № 1303/2013, (ЕС) № 1304/2013,
(ЕС) № 1309/2013, (ЕС) № 1316/2013, (ЕС) № 223/2014 и (ЕС) №
283/2014 и на Решение № 541/2014/ЕС и за отмяна на Регламент (ЕС,
Евратом) № 966/2012 и чл. 42 от Делегиран регламент (ЕС) 2019/715
на Комисията от 18 декември 2018 година относно рамковия
финансов регламент за органите, създадени по силата на ДФЕС и
Договора за Евратом и посочени в член 70 от Регламент (ЕС, Евратом)
2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета.
Предвид всичко изложено до тук, се налага изводът, че
участниците в процедурата по кандидатстване и в последствие
бенефициенти по сключен договор за отпускане на безвъзмездна
финансова подкрепа в лицето на координатора и избрания от него
чуждестранен партньор, са нарушили горепосочените пряко
приложими императивни норми от европейското законодателство,
както и предвидените в договора за финансова помощ техни
задължения по чл. чл. II.5 от Общите условия. С бездействието си да
декларират пред Националната агенция установения от нея, както и от
други компетентни органи, конфликт на интереси, същите са създали
условия за увреждане финансовите интереси на ЕС. Безспорно лицата,
намиращи се в близки роднински отношения, са поставени в много по
- благоприятни условия спрямо кандидатите, които не се намират в
подобно положение и не разполагат с предимства в процедурата по
оценка на проектите.
Съобразно гореизложеното следва да се приеме, че договорът за
финансова помощ е надлежно развален с обратна сила от страна на
Националната агенция, в качеството си на орган, който следва да
упражнява надзор за евентуалното наличие на конфликт на интереси
или други нередности при разходване на европейски средства.
Ето защо, съдът счита, че е осъществен фактическият състав на
чл. 55, ал. 1 от ЗЗД и ответникът Сдружение „ФАБРИКА ЗА
ТАЛАНТИ“ дължи на ищеца ЦРЧР възстановяване на сумата от 45
640 евро, равняващи се на авансово полученото плащане по договора,
тъй като същите са получени на отпаднало основание и подлежат на
възстановяване.
Предвид уважаване на основния иск по чл.55 ЗЗД, не подлежи на
разглеждане предявеният в условията на евентуалност иск по чл. 79,
ал. 1 във вр. с чл. 82 от ЗЗД.
Съобразно уважаване на основния иск, на уважаване подлежат и
12
аксесорните такъва по чл. 86 от ЗЗД, като длъжникът дължи и
обезщетение в размер на законната лихва от деня на изпадането си в
забава до предявяване на иска, както и от датата на предявяване на
иска до окончателно изплащане на главницата. Съдът приема, че
датата на изпадането на ответника в забава е 01.09.2020 г. - датата,
следваща посочената като крайна дата в писмо изх. №
KA102/VET/221/14 от 31.07.2020г., с което се претендира от
ответника - координатор възстановяване на процесиите суми. За
периода 01.09.2020г. – 22.03.21г./датата на подаване на исковата
молба/, лихвата върху главницата от 45 640 евро възлиза на 2 522,87
евро, което по официалния курс на БНБ от 1.95583 се равнява на
4 934,32 лв. и следва левовата равностойност да се присъди, тъй като
именно тя се претендира.
Предвид изхода на процеса пред СОС, ответникът следва да
заплати на ищеца направените от него деловодни разноски съгласно
приложения списък по чл. 80 ГПК, възлизащи на 7617,44 лв.
Мотивиран от гореизложените съображения, СОС
РЕШИ:
ОСЪЖДА Сдружение „ФАБРИКА ЗА ТАЛАНТИ“, с ЕИК
*********, град Силистра, ул. “Патриарх Евтимий“ № 23,
представлявано от Илияна Иванова Павлова, да заплати на „ЦЕНТЪР
ЗА РАЗВИТИЕ НА ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ”, БУЛСТАТ *********,
гр. София, ул. Граф Игнатиев 15, ет.4, представлявано от
изпълнителния директор Петьо Кънев, сумата от 45 640 /четиридесет
и пет хиляди шестстотин и четиридесет евро/ евро, представляваща
подлежаща на връщане сума, платена авансово като финансова
подкрепа съгласно сключен между страните Договор за финансова
подкрепа No 2018-1 - BG01-КА102-047228 от 11.06.18г., развален от
ищеца поради неизпълнение, ведно със законната лихва от 22.03.21г.
до окончателното плащане на главницата, сумата от 4 934,32 /четири
хиляди деветстотин тридесет и четири лева и 32 ст./ лв. - обезщетение
за забава върху главницата в размер на законната лихва, считано от
деня на изпадането в забава - 01.09.2020г. до предявяване на иска -
22.03.21г., както и сумата от 7 617,44 /седем хиляди шестстотин и
седемнадесет лева и 44 ст./ лв., представляваща направени от ищеца
съдебни разноски.
13
Решението подлежи на обжалване пред ВнАС в двуседмичен
срок от връчването му на страните по делото .
Съдия при Окръжен съд – Силистра: _______________________
14