Решение по дело №181/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 215
Дата: 19 октомври 2020 г. (в сила от 19 октомври 2020 г.)
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20207110700181
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

  215                                                            19.10.2020г.                                     град Кюстендил

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на четиринадесети октомври                                                 две хиляди и двадесета година

в открито съдебно заседание в следния състав:

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ                                                                      

                                                                ЧЛЕНОВЕ: 1.МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                                                                            2.НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

с участието на секретаря Антоанета Масларска

и в присъствието на прокурор Марияна Сиракова от КОП

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

касационно административнонаказателно дело № 181 по описа за 2020г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.217 от АПК във вр. с чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН.

            Адв.А.Г.Х. ***, област Благоевград обжалва решението по а.н.д. №192/2020г. на РС - Кюстендил. Релевира касационните основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Нарушението на закона поради неправилното му прилагане свързва с липса на дата на издаване във фиша; нарушение на чл.34, ал.1 от ЗАНН; липса на място на извършване на деянието и на мястото за контрол на пътя с неговото отстояние до ПЗ за населено място; липса на доказателства за водача на МПС; липса на обозначаване с ПЗ Е24 по см. на чл.7 от Наредба №8121з-432/12.05.2015г. и недоказано деяние. Същественото нарушение на процесуалните правила свързва с липсата мотиви и неяснота за приетите обстоятелства. Моли за отмяна на решението и отмяна на фиша.

 В с.з. касаторката не се явява и не се представлява.

Ответната ОДМВР – Кюстендил не изразява становище по жалбата.

            Представителят на КОП дава заключение за неоснователност на жалбата, като не счита, че е налице релевираното касационно основание за отмяна на въззивното решение, което намира за обосновано и правилно.

            Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбата и материалите по делото пред районния съд, намира жалбата за допустима като подадена от легитимиран правен субект с право на обжалване по см. на чл.210, ал.1 от АПК в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК.

            Разгледана по същество, жалбата е неоснователна. Съображенията за това са следните:

            Предмет на въззивно обжалване е електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, издаден от ОДМВР - Кюстендил серия К №2443915, с който за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП на А.Г.Х. е наложено административно наказание “глоба” в размер на 400лв.

От фактическата страна на спора съдът е приел, че на 24.11.2018г. в 15.20 часа в с.Багренци на ВП II-62, км. 4+730 при движение в посока към гр.Дупница със стационарно техническо средство е засечена скоростта на движение на посочения във фиша лек автомобил от 75км/ч при разрешена такава за населено място от 50км/ч. Съдът е установил, че техническото средство е преминало контрола за годност.

При така установените факти по делото, съдът е формирал правен извод за наличие на реквизитите на фиша по чл.189, ал.4 от ЗДвП и доказано противоправно деяние поради годност на средството за измерване, превишаване на разрешената за населеното място скорост, авторство на деянието от страна на нарушителката и липса на изискване за означаване на мястото за контрол с ПЗ Е24 с оглед отмяната на чл.7 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г., обн. ДВ, бр.6/2018г., в сила от 16.01.2018г. По посочените правни доводи съдът е потвърдил фиша.

В пределите на касационната проверка по чл.218, ал.2 от АПК и във връзка с релевираните в жалбата касационни основания съдът намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо като постановено от компетентен съд в предвидената от закона форма по допустима жалба. Преценено за съответствие с материалния закон решението е правилно. Съображенията за това са следните: 

Съдебното решение има съдържанието по чл.339, ал.1 и ал.2 от НПК във вр. с чл.84 от ЗАНН. В решението съдът е дал отговор на спорните факти и обстоятелства, обсъдил е събраните доказателства и въз основа на тях е формирал извода по съществото на спора. Не се установяват твърдяните от касаторката липсата мотиви и неяснота за приетите обстоятелства.

Правилен е извода на съда за спазване на процесуалните правила при издаване на фиша. Същият има нормативно предвиденото съдържание по чл.189, ал.4 от ЗДвП. В това съдържане не се предвижда посочване на дата на издаване във фиша. Нормата е специална спрямо общата такава по чл.57, ал.1 от ЗАНН. С оглед на специалната регламентация не е мислимо и нарушение на правилото по чл.34, ал.1 от ЗАНН. Събраните по преписката писмени и веществени доказателствени средства правилно са ценени от районния съд като допустими, относими и годни за установяване на точното място на нарушението, което съответства на посоченото такова във фиша. Описанието на мястото във фиша е пълно и ясно. Мястото е доказано със снимковия материал като населено такова във вид на улица в с.Багренци.

Правилен е извода на съда по съществото на спора за доказано нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП, неговия автор и наказуемост по санкционния състав на чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП. Нарушението на правилата за движение по пътищата е извършено на 24.11.2018г. С изменението на ЗДвП, обн. в ДВ бр.54/05.07.2017г. е предвидена възможност за издаване на електронен фиш в отсъствие на контролен орган и нарушител, за налагане на административни наказания за допуснати нарушения на правилата за движение по пътищата, установени и заснети с автоматизирано техническо средство или система, включително мобилно. Нарушението по казуса е заснето със стационарна видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения. Системата е одобрен тип средство за измерване, в рамките на срока за периодична проверка за годност и точност на измерените резултати.

Деянието е безспорно установено от снимката, изготвена от паметта на техническото средство, съдържаща данни за съставомерните обстоятелства относно времето, мястото на извършване и заснемане на нарушението, посоката на движение на лекия автомобил, неговият регистрационен номер, разрешената и установената скорост, включително наказуемото превишаване.

Отговорността за нарушението правилно е ангажирана в лицето на касаторката като собственик на автомобила, съгласно справката от КАТ във вр. с регламентацията по чл.188, ал.1 от ЗДвП. Справката не е оспорена от дееца, поради което е доказано извършено деяние с МПС, собственост на А.Г.Х.. Оспорващата не се е възползвала от възможността по 189, ал.5 от ЗДвП, т.е. не е декларирала предоставяне управлението на автомобила на друго лице. Подобно обстоятелство не се твърди нито във въззивната, нито в касационната жалба.

Не е дължимо обозначаване на мястото за контрол с ПЗ Е24, в каквато насока е била регламентацията на чл.7 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г. до отмяната на нормата, обнародвана в ДВ, бр.6/2018г., в сила от 16.01.2018г. Задължението за обозначаване с ПЗ Е24 е отпаднало още с изменението на чл.165, ал.2, т.7 и т.8 от ЗДвП, обнародвано в ДВ, бр.54/05.07.2017г. На основание чл.15, ал.3 от ЗНА противоречието между наредбата и закона се преодолява посредством прилагане на закона. Следователно, още с отпадането на изискването в чл.165, ал.2, т.8 от ЗДвП за обозначаване на мястото за контрол с пътен знак, се счита за неприложимо задължението за обратното в по-късно отменения чл.7 от Наредбата.

На основание чл.221, ал.2, пр.1 от АПК решението на районния съд ще се остави в сила.

Мотивиран от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение №180/08.06.2020г. по а.н.д.№192/2020г. на РС – Кюстендил.

Решението е окончателно.

Решението да се съобщи на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                   2.