Решение по дело №933/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1258
Дата: 30 юни 2023 г.
Съдия: Дичо Иванов Дичев
Дело: 20237180700933
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 април 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№1258

гр.Пловдив, 30.06.2023 година

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ІІ – ри състав, в публично съдебно заседание на тридесет и първи май през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:     ДИЧО ДИЧЕВ

 

при участието на секретар СЪБИНА СТОЙКОВА като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 933 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Сдружение „Тенис клуб Локомотив-Пловдив“, ЕИК *********, представлявано от Д.З., чрез адв. Т.Г.,***, със съдебен адрес ***,  против Заповед № 230А-518/ 07.03.2023 г., с която Кметът на Община Пловдив на основание чл. 44, ал. 2, във връзка с чл. 44, ал. 1, т. 1 от ЗМСМА, във връзка с чл.63 от Наредбата за условията и реда за финансово подпомагане на спортни дейности и за условията и реда за използването на спортни обекти, собственост на община Пловдив, е определил за спечелил търг за отдаване под наем, за срок от 10 /десет/ години, на част от недвижим имот - публична общинска собственост, находящ се в гр. Пловдив, ул.”Константин Величков” №91, а именно: част от ПИ с идентификатор 56784.524.1521 по КК и КР на гр.Пловдив, включен в УПИ VI- 524.1521, спортна дейност, кв. 1 по плана на „ЖК Тракия II част“, гр. Пловдив с площ 8463 кв.м. (съгласно скица - проект, изготвена от „Геопроект - ПЗ“ ЕООД от 09 месец, 2022г.), състоящ се от 4 броя съществуващи тенис кортове и прилежащ терен, актуван с акт за публична общинска собственост № 1740/25.04.2016г. на Община Пловдив, за извършване на спортна дейност, участника Сдружение „Тенис клуб Локомотив 1924“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, район „Тракия“, бл. 6, вх. А, ет. 8, ап. 25, с председател Д.З.Р.-К., с предложена наемна цена в размер на 750,00 (седемстотин и петдесет) лева, без ДДС или 900,00 (деветстотин) лева с вкл. 20% ДДС на месец, с обща комплексна оценка по двата показателя на проведения търг-81,67 точки.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена, съответно административната преписка да бъде върната за ново произнасяне на административния орган със задължителни указания. В СЗ и в писмени бележки процесуален представител поддържа жалбата.

Ответникът чрез процесуален представител и в писмени бележки оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна Сдружение „Тенис клуб Локомотив 1924“ – Пловдив не се представлява и не взема становище по жалбата.

Жалбата е подадена в срок и от лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

Процедурата по провеждане на търга е била открита със заповед № 230А-8/04.01.2023 г. на кмета на община Пловдив, издадена на основание чл. 44, ал. 2, във връзка с чл.44, ал. 1, т. 1 от ЗМСМА, чл. 108, ал. 1 от ЗФВС и чл. 55, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за финансово подпомагане на спортни дейности и за условията и реда за използването на спортни обекти, собственост на община Пловдив. След изтичане на 30-дневен срок от обявяване на процедурата, кметът със заповед № 230А-298/ 06.02.2023 г., назначил комисия, която да проведе търга. На 07.02.2023 г., от 10.00 часа е проведен публичен търг за отдаване под наем на описания недвижим имот, резултатите от който са обективирани в съставен от тръжната комисия протокол от същата дата. Подалите документи участници Сдружение „Тенис клуб Локомотив- Пловдив“ и Сдружение „Тенис клуб Локомотив-1924“ са допуснати до по-нататъшно участие в процедурата, като с цел публичност и обективност, са прочетени пред участниците в процедурата тези части от офертите, които ще бъдат предмет на оценяване, а именно: предложението за наемна цена и доказателствата за възможностите за развитие на спортната дейност и за постигнатите спортни резултати. След прочитане на доказателствата за възможностите за развитие на спортната дейност и за постигнатите спортни резултати, както и предложените наемни цени, участниците са помолени от комисията да напуснат залата, като комисията е продължила с процедурата по оценяване на офертите:

Методика за оценяване и класиране на кандидатите в търга:

I.         Предложена месечна наемна цена /К/- до 60 точки.

Предложената от всеки кандидат цена се изчислява по следната формула:

К = (К уч./К мах.)*60

където: К уч. е предложената от съответния участник цена К мах. е предложената най-висока цена от участник в търга

II. Възможностите за развитие на спортната дейност и постигнатите спортни резултати /К1/ - до 40 точки

Най-благоприятното предложение от участник получава 40 т., а всяко следващо предложение, класирано в низходящ ред, получава по 5 т. по-малко, спрямо предходно класираното предложение. При оценката се вземат предвид предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта и за организиране на спортни мероприятия и постигнатите от негови спортисти класирания в спортни състезания, както и предвидените социални и обществени дейности.

Комплексната оценка на всеки участник е равна на сумата от оценките по двата показателя /К+К1/.

По отношение класирането на участниците по втория показател К1,  Комисията пояснила /?!/, че при оценката на показател К1 се вземат предвид следните 4 критерия: предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта; предвидените от кандидата възможности за организиране на спортни мероприятия; постигнатите от спортистите класирания в спортни състезания; предвидените социални и обществени дейности, като посочените критерии били равнопоставени и с еднаква тежест. В тази връзка пояснението се изразява в това, че всеки един критерий ще се точкува с до 10 т., като комисията е направила анализ на предложенията на двата участника, в който посочва следното:

1. Предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта:

Сдружение „ Тенис клуб Локомотив - Пловдив и Сдружение „ Тенис клуб Локомотив 1924“ са предвидили достъп до обекта за всички лица, желаещи да спортуват и практикуват спорта тенис на корт, включително й на хората със специални потребности, като им се предоставя им бъдат предоставяни и съответните технически средства за игра. Като по-конкретизиращо /?!/ е посочено предложението на Сдружение „Тенис клуб Локомотив 1924“, че всеки ден ще осигуряват свободен достъп в рамките на минимум 2 часа.

2.        Предвидените от кандидата възможности за организиране на спортни мероприятия:

По този критерии Сдружение „Тенис клуб Локомотив — Пловдив е описал, че ежегодно организира и провежда множество турнири от спортния календар по тенис на корт, подробно описани. Комисията изтъква, че изброените турнири са организирани в минал период и в друг спортен обект (тенис кортове), който има различни устройствени показатели от тези, с които са кортовете - предмет на настоящата тръжна процедура, съответно никъде в офертата на Сдружение „Тенис клуб Локомотив - Пловдив не е описано какви спортни мероприятия биха се организирали в тенис кортовете, находящи се в гр. Пловдив, ул. ”Константин Величков ” №91.

За разлика от тях Сдружение „ Тенис клуб Локомотив 1924“ в офертата си информират, че в обекта ще организират различен вид турнири, както и планира да организира още тренировъчни лагери на национални селекции от различни възрастови групи, треньорски семинари, срещи с представители на международните тенис организации, аматьорски турнири като част от фирмен тийм билдинг и т.н. Спортния клуб планира и съвместни двустранни лагери и обучения на разменено домакинство с други клубове от България и чужбина и други партньорски организации. С провеждането на турнири във всички възрастови групи индивидуално и отборно клубът цели да развива аматъорския и професионален тенис в Пловдив, в региона и в България, като едновременно с това популяризира спорта.

3.        Постигнатите от спортистите класирания в спортни състезания

Съгласно служебно извършена справка от комисията, към датата на търга Сдружение „Тенис клуб Локомотив“ - Пловдив има 33 картотекирани състезатели в Българска федерация по тенис, а Сдружение „ Тенис клуб Локомотив 1924 “ има 20 картотекирани състезатели в Българска федерация по тенис. Изтъква се, че от изброените състезатели с постигнати успехи, към момента картотекирани такива в Сдружение „Тенис клуб Локомотив“ - Пловдив са единствено - А.Т.и И.М.К., докато К.К.К., Г.П.Г., Г.М., М.Д., С.П., А.Д., В.К.и Д.К.са картотекирани състезатели на Сдружение „Тенис клуб Локомотив 1924“.

4. Предвидени социални и обществени дейности

Посочва се, че Сдружение „ Тенис клуб Локомотив - Пловдив описва как в минал период е извършвал социални и обществени дейности. Не се конкретизира никъде какви са предвидените му такива дейности в тенис кортовете - обект на настоящата тръжна процедура.      

В съпоставка на това от Сдружение „Тенис клуб Локомотив 1924“ информират какви конкретно са техните предвиждания за социални и обществени дейности в спортния обект.

Така според комисията и записаното в заповедта в офертата на Сдружение „Спортен клуб Локомотив Пловдив“ по критерия „Предвидени от кандидата възможности за организиране на спортни мероприятия“ са изброени турнири, организирани в минал период и в друг спортен обект (тенис кортове), който има различни устройствени показатели от тези, с които са кортовете - предмет на тръжната процедура. Никъде в офертата на Сдружение „Тенис клуб Локомотив - Пловдив не било описано какви спортни мероприятия биха се организирали в тенис кортовете, находящи се в гр. Пловдив, ул.’’Константин Величков” №91 и поради тази причина кандидата е получил по-малко точки. На следващо място по отношение на „социалните и обществени дейности“. Сдружение „Тенис клуб Локомотив - Пловдив, отново посочило как в минал период е извършвал социални и обществени дейности. Не се конкретизирало никъде какви дейности в тенис кортовете - обект на настоящата тръжна процедура предвиждат да осъществяват. По отношение на критерия „постигнати спортни резултати“ комисията констатирала, че от изброените състезатели с постигнати успехи, към момента картотекирани такива в Сдружение „Тенис клуб Локомотив - Пловдив са единствено - А.Т.и И.М.К.. Докато К.К.К., Г.П.Г., Г.М., М.Д., С.П., А.Д., В.К.и Д.К.са картотекирани състезатели на Сдружение „Тенис клуб Локомотив 1924“, т.е.  към датата на провеждане на процедурата, кандидатът доказвал критерия постигнати спортни резултати с играчи, които не са част от спортния му клуб. Що се отнася до критерия „Предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта“ в офертите си Сдружение „Тенис клуб Локомотив - Пловдив и Сдружение „Тенис клуб Локомотив 1924“ били предвидили достъп до обекта за всички лица, желаещи да спортуват и практикуват спорта тенис на корт, включително й на хората със специални потребности, като им се предоставя им бъдат предоставяни и съответните технически средства за игра. Комисията обаче установила, че по-конкретизиращо /?!/ било предложението на Сдружение „Тенис клуб Локомотив 1924“, че всеки ден ще осигуряват свободен достъп в рамките на минимум 2 часа.

Съгласно Методиката за оценяване и класиране на кандидатите в търга, оценяването става както следва:

I.         Предложена месечна наемна цена /К/- до 60 точки.

Предложената от всеки кандидат цена се изчислява по следната формула:

К = (К уч./К мах.)*60

където: К уч. е предложената от съответния участник цена К мах. е предложената най-висока цена от участник в търга

II. Възможностите за развитие на спортната дейност и постигнатите спортни резултати /К1/ - до 40 точки

Най-благоприятното предложение от участник получава 40 т., а всяко следващо предложение, класирано в низходящ ред, получава по 5 т. по-малко, спрямо предходно класираното предложение. При оценката се вземат предвид предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта и за организиране на спортни мероприятия и постигнатите от негови спортисти класирания в спортни състезания, както и предвидените социални и обществени дейности.

Комплексната оценка на всеки участник е равна на сумата от оценките по двата показателя /К+К1/.

В тази връзка  оценяването е извършено, както следва:

 

1.        Сдружение „ Тенис клуб Локомотив - Пловдив "

К = (1296/1296) х 60т. = 60 т.

К1 = 20 т.

Комплексна оценка = 80 т.

2.        Сдружение „Тенис клуб Локомотив 1924“

К = (900/1296) х 60т. = 41,67 т.

К1 = 40 т.

Комплексна оценка = 81,67 т.

 

След проведения търг председателят на комисията изготвил доклад до кмета на община Пловдив, като след неговото утвърждаване, кметът на община Пловдив е издал заповед №230А-518/ 07.03.2023 г., с която е определен за спечелил търга за отдаване под наем, за срок от 10 /десет/ години, на част от недвижим имот - публична общинска собственост, находящ се в гр. Пловдив, ул.”Константин Величков” №91, а именно: част от ПИ с идентификатор 56784.524.1521 по КК и КР на гр.Пловдив, включен в УПИ VI- 524.1521, спортна дейност, кв. 1 по плана на „ЖК Тракия II част“, гр. Пловдив с площ 8463 кв.м. (съгласно скица - проект, изготвена от „Геопроект - ПЗ“ ЕООД от 09 месец, 2022г.), състоящ се от 4 броя съществуващи тенис кортове и прилежащ терен, актуван с акт за публична общинска собственост №1740/25.04.2016г. на Община Пловдив, за извършване на спортна дейност, участникът Сдружение „Тенис клуб Локомотив 1924“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, район „Тракия“, бл. 6, вх. А, ет. 8, ап. 25, с председател Д. З. Р.- К., с предложена наемна цена в размер на 750,00 (седемстотин и петдесет) лева, без ДДС или 900,00 (деветстотин) лева с вкл. 20% ДДС на месец, с обща комплексна оценка по двата показателя на проведения търг-81,67 точки.

При така изложеното от фактическа страна могат да бъдат направени следните изводи:

На първо място – в производството е допуснато от една страна съществено нарушение с това, че комисията си е позволила да „пояснява“, а всъщност на практика недопустимо да дописва и допълва въведените критерии, по които следва да бъдат оценявани участниците, като е приела, че „при оценката на показател К1 се вземат предвид следните 4 критерия: предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта; предвидените от кандидата възможности за организиране на спортни мероприятия; постигнатите от спортистите класирания в спортни състезания; предвидените социални и обществени дейности, като посочените критериите са равнопоставени и с еднаква тежест“ и по този начин е разделила вторият критерий на четири самостоятелни такива, след което е дала по 10 т. за всеки „подкритерий“ на спечелилия търга, съответно по 5 т. на класирания на второ място участник, или общо 40 спрямо 20 т.  /К1/ - до 40 точки. Съгласно методиката обаче „Най-благоприятното предложение от участник получава 40 т., а всяко следващо предложение /според съда има се предвид всяко следващо предложение от следващ участник, а не по всеки от „четирите критерия“/, класирано в низходящ ред, получава по 5 т. по-малко, спрямо предходно класираното предложение.“ В този смисъл на първо място съдът намира  основателно оплакването, че по този критерий жалбодателят е следвало да получи 35 т., при което същият категорично би спечелил търга.

Дори обаче тези доводи да не бъдат споделени,  съответно  точкуването да следва да бъде извършено по критерий К1, както е направила комисията, то отново точкуването по този критерий е извършено неправилно, предвид следното:

Както Сдружение „ Тенис клуб Локомотив - Пловдив и Сдружение „ Тенис клуб Локомотив 1924“ са предвидили достъп до обекта за всички лица, желаещи да спортуват и практикуват спорта тенис на корт, включително й на хората със специални потребности, като им се предоставя им бъдат предоставяни и съответните технически средства за игра. В този смисъл е абсолютно неясно направеното като извод от комисията, че „по-конкретизиращо е предложението на Сдружение „Тенис клуб Локомотив 1924“, че всеки ден ще осигуряват свободен достъп в рамките на минимум 2 часа“, съответно това предложение е точкувано с 10 т. Така например предложението на жалбодателя би могло евентуално да се тълкува,  че след като не е посочил време, то по всяко време, когато е възможно би осигурил достъп, съответно неговото предложение би могло да се тълкува като по-благоприятно. Всъщност съдът намира, че в случая са направени две равностойни предложения, доколкото такъв критерий като „по-конкретизиращо“ не съществува в условията на търга, съответно тези предложения е следвало да бъдат точкувани по един и същи начин и жалбодателят отново би спечелил търга.

По отношение възможностите на кандидатите за организиране на спортни мероприятия следва да се отбележи, че още в офертата си жалбодателят е представил множество доказателства за провеждани турнири, като е без значение че същите били провеждани в друг спортен обект. Отделно от това видно от представеното Удостоверение изх. № 101/28.04.2023 г. на Българската федерация по тенис          ТК „Локомотив 1924“ -  Пловдив не е участвал в програми за развитие на спорта и тениса, както и такива за хора с увреждания или друг вид програми през 2022 г. и 2023 г., а съгласно Удостоверение с изх. № 80/29.03.2023 г. на Българската федерация по тенис ТК „Локомотив“ - Пловдив е участвал по програми на БФТ и Министерството на младежта и спорта: Програма „Тенисът - спорт за всички“ за 2022 г. и Програма за хора в неравностойно положение „ПРСХУ“ за 2022 г. и 2023 г., а също така ТК „Локомотив“ - Пловдив е организирал 11 държавни турнира, 5 международни турнира и 21 регионални турнира от календара на БФТ, докато ТК „Локомотив 1924“ -  Пловдив не е организирал никакви турнири за този период. Важно е тук да се отбележи, че съгласно чл.109 от ЗФВС офертата следва да съдържа доказателства за възможностите за развитие на спортната дейност. Такива доказателства безспорно са представени от жалбодателя, съответно не са представени от ответника, а само са заявени занапред /което обаче не е доказателство за наличие на възможности, а заявява желание за организиране на такива мероприятия/, при което възможностите на жалбодателя за организиране на спортни състезания са доказани, а тези на заинтересованата страна са само хипотетично заложени в офертата, и при което неясно защо и по този показател заинтересованата страна е получила 10 т., а жалбодателят – 5 т.

На следващо място – неправилно е извършено точкуване и за т.нар. „постигнати спортни резултати“. Без всякакво значение е, че  към момента на провеждане на търга картотекирани в Сдружение „ Тенис клуб Локомотив - Пловдив били единствено - А.Т.и И.М.К., при което е направен произволен извод, че жалбодателят доказвал критерия постигнати спортни резултати, с играчи, които не били част от спортния му клуб, тъй като меродавни за този критерий са постигнатите резултати в предходен на търга период, когато посочените от жалбодателя играчи са били част именно от този клуб /дори впоследствие да са били картотекирани в друг клуб, това е без значение при оценяването по този критерий/, което се установява и от представеното по делото Удостоверение  изх. № 101/ 28.04.2023 г. на Българската федерация по тенис. Напротив – заинтересованата страна не е доказала постигнати спортни резултати от състезатели в период, когато същите са били картотекирани при нея. Очевидно чл.109 от ЗФВС под „доказателства за постигнатите спортни резултати“ има предвид такива преди провеждането на търга  и от състезатели, картотекирани в съответния клуб /в случая – при жалбодателя/ и ако това беше отчетено, съответно точкуването беше извършено по този начин, жалбодателят отново би спечелил търга.

По този начин според настоящият съдебен състав комисията е извършила точкуването по критерий К1 при неспазване на предварително заложените условия и произволно прилагайки същите, поради което и неправилно е оценила кандидатите, а дори само по един от разгледаните ТК „Локомотив“ - Пловдив да беше получил по-високо оценяване, щеше да бъде класиран на първо място.

Поради изложеното следва да бъде постановено решение, с което да бъде отменена Заповед № 230А-518/ 07.03.2023 г. на Кмета на Община Пловдив,  като бъде изпратена преписката за ново произнасяне съответствие с мотивите на настоящото решение.

Мотивиран от горното, Административен съд – Пловдив

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 230А-518/ 07.03.2023 г. на Кмета на Община Пловдив.

 ИЗПРАЩА преписката за ново произнасяне съответствие с мотивите на настоящото решение.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: