Р
Е Ш Е Н И Е
№ 2047
град Пловдив, 12.11.2020
година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, десети състав, в
открито заседание на тринадесети октомври през две хиляди и двадесета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЯНКО АНГЕЛОВ
при секретаря ПОЛИНА
ЦВЕТКОВА като разгледа докладваното от съдия ЯНКО АНГЕЛОВ административно дело № 2143 по описа за 2020
година, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 118, ал. 1 от КСО.
Делото е образувано по жалба на Н.Н. К.,
с ЕГН **********, с адрес: ***, срещу Решение № Ц2153-15-129 от 10.08.2020 г.
на Директора на ТП на НОИ – Пловдив, с което е оставена без уважение жалба вх.№ Ц1012-15-189 от 23.07.2020 г. против Разпореждане № 15201074375 от 01.07.2020 г. на Ръководителя на пенсионното
осигуряване при ТП на НОИ Пловдив.
С жалбата се развиват съображения за
незаконосъобразност и немотивираност на оспорените актове, с оглед преценката
за правото на пенсия.
В открито съдебно
заседание – Н.Н. К. се явява лично и поддържа жалбата.
Ответникът – Директор на ТП на НОИ гр.
Пловдив, чрез процесуалния си представител юрк. П., изразява становище за
неоснователност на жалбата, претендира
разноски, представя писмени бележки.
Съдът,
като прецени данните по административната преписка и представените от делото
доказателства, намери следното:
Подаването
на жалбата в рамките на предвидения за това процесуален срок налагат извод за
нейната допустимост, а разгледана по същество същата е неоснователна, по
следните съображения:
С предходно Разпореждане № ********** /
Протокол № N01184/ 11.05.2016 г. на Ръководителя на пенсионното осигуряване при
ТП на НОИ Пловдив на Н.Н. К. е била отпусната лична пенсия за осигурителен стаж
и възраст по чл. 68, ал. 3 от КСО, считано от 10.03.2016 година.
С разпореждане № ********** / Протокол №
N01470/ 29.11.2017 г. /л.208/ на Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП
на НОИ Пловдив, е изменена лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл.
99, ал. 1, т. 1, буква "а" от КСО и е определен действителен размер,
считано от 10.03.2016 година.
С процесното Разпореждане №
15201074375/01.07.2020 г. /л.223/ на Ръководителя на пенсионното осигуряване
при ТП на НОИ Пловдив е осъвременена лична пенсия за осигурителен стаж и
възраст, на основание чл. 100 от КСО, Регламент /ЕО/ № 883/2004 г. и Регламент
/ЕО/ № 987/2009 година. Недоволен от постановения акт, жалбоподателят К. е оспорил
Разпореждането № 15201074375/01.07.2020 г. на Ръководителя на пенсионното
осигуряване при ТП на НОИ Пловдив по отношение на определения размер на
осъвременената лична пенсия за ОСВ.
При осъществено задължително
административно обжалване образувано по жалба с вх. № Ц1012-15-189/23.07.2020
г. на Н. К., горестоящият административен орган е потвърдил извършеното
осъвременяване на личната пенсия за ОСВ, като се е произнесъл с Решение №
Ц2153-15-129/10.08.2020 г. Спорът между
страните по делото е дали размерът на отпусната лична пенсия за ОСВ е правилно
осъвременен на основание чл. 100 от КСО в съответствие с приложението на чл.
52, ал. 1, буква "а" и буква "б" и дали жалбоподателят
получава по-високия от изчислените стойности в разпореждането предвид нормата
на чл. 52, ал. 3 от Регламент № 883/2004 г. Не се спори между страните, че пред
административния орган и от представените документи, касателно Н.Н. К., за осигурителен стаж за времето от
01.07.1973 г. до 01.01.2004 г. с прекъсвания му е зачетен общ осигурителен стаж
от трета категория труд с продължителност 27 години, 08 месеца и 19 дни.
При спазване на разпоредбата на чл. 70,
ал. 1 - ал.3 от КСО е определен индивидуален коефициент 0.890, като същият е
формиран при осигурителни доходи и за съответните периоди подробно посочени в Разпореждане
№ ********** /Протокол № N01470/ 29.11.2017 г. на Ръководителя на пенсионното
осигуряване при ТП на НОИ Пловдив
С формуляр Е 205 ВЕ (Удостоверение за
осигурителни периоди) от 11.08.2015 г., компетентната институция на Република Германия
потвърждава осигурителен стаж на Н. К. в периода от 01.03.1980 г. до 31.07.1981
г. с продължителност 01 година и 05 месеца
за право и размер на пенсия.
В тези случай изчисляването на пенсията
се извършва съгласно чл. 52 на Регламент № 883/2004 г. като в глава 5 от Регламент /ЕО/ № 883/2004 г. са
уредени принципите при отпускане на пенсии за старост и пенсии на преживели
лица. В чл. 52 от същия се регламентира
отпускане на обезщетения, като в случая под израза "обезщетения" се
има предвид отпускане на пенсия за старост. Изчисляването на пенсията съгласно
визирания чл. 52 на Регламент № 883/2004 г. е както следва: - самостоятелна
пенсия - това е пенсията, правото на която възниква, без да е необходимо
сумиране на осигурителни периоди и - пропорционална пенсия - това е пенсията,
за правото на която е необходимо сумиране на осигурителни периоди и при която
се определят теоретичен размер и пропорционален/действителен размер. В
случай, че лицето възоснова на българските осигурителни периоди не
отговаря на изискванията за отпускане на пенсия съгласно българското
законодателство и правото на пенсия възниква само след сумиране на българския
осигурителен стаж с осигурителен стаж, придобит съгласно законодателствата на
други държави-членки, съгласно чл. 52, ал. 1, буква "б", българската
компетентна институция трябва да изчисли пропорционално обезщетение.
За целта - първо се изчислява теоретичен
размер на пенсията, за което съответното лице би могло да претендира ако всички
осигурителни периоди и/или периодите на пребиваване, които са завършени
съгласно законодателството на другите държави-членки, са били завършени
съгласно прилаганото от нея законодателство към датата на отпускане на
пенсията. На второ място се определя действителния, пропорционален размер на
пенсията, като теоретичния размер се умножи със съотношението между
продължителността на периодите, завършени преди настъпването на риска съгласно
законодателството, което тя прилага и цялата продължителност на периодите,
завършени преди настъпването на риска съгласно законодателствата на всички
държави-членки по случая.
Несъмнено Н. К. придобива право на
пенсия за ОСВ само възоснова на стажа, положен в България, а в конкретния
случай, в Разпореждане № **********/ протокол № N01470/ 29.11.2017 г., са
определени следните размери: 1. по чл. 52, ал. 1, буква "а" от
Регламент /ЕО/ № 883/2004 г. в размер на 198,68 лв. 2. по чл. 52, ал. 1, буква
"б" от Регламент /ЕО/ № 883/2004 г. в размер на 198,69 лв., като в
този случай: -теоретичен размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст,
определен към началната дата на пенсията - 10.03.2016 г. в размер на 208,86 лв.
-следващият се на Н. К. размер на лична пенсия за ОСВ, изчислен на
пропорционален принцип - 208,86 х 332/349 и възлиза на 198,69 лв.
В разпореждане № ********** / Протокол №
N01470/29.11.2017 г. това е отразено чрез показателите: ВКР=96, означаващ
придобиване на права само с българския осигурителен стаж, 8КВ=332 - отразяващ
брой месеци български стаж и 8КО=349 - брой месеци на сумарен български и
германски стаж.
Разпореждането № ********** /Протокол №
N01470/29. 11.2017 г. е влязло в сила.
С последващи разпореждания личната
пенсия за ОСВ е преизчислявана съгласно действащата нормативна уредба, считано
от 01.07.2017 г., от 01.07.2018 г. и от 01.07.2019 г. С разпореждане №
15201074375/01.07.2020 г., на основание чл. 100 от КСО е осъвременена личната
пенсия за ОСВ, считано от 01.07.2020 г. като са определени следните размери: 1.по чл. 52, ал. 1, буква
"а" от Регламент /ЕО/ № 883/2004 г. в размер на пенсията към
30.06.2020 г. - 223,19 лв. х 1.067 = нов размер - 238,14 лв. 2. по чл. 52, ал. 1, буква "б" от
Регламент /ЕО/ № 883/2004 г. в размер на 238,16 лв. В този случай теоретичния размер на пенсията за
осигурителен стаж и възраст, определен към 30.06.2020 г. е в размер на 234, 64
лв. х 1,067 = нов размер - 250, 36 лв., а следващият се на Н. К. размер на
лична пенсията за ОСВ, изчислен на пропорционален принцип е в размер на 250,36 лв. х. 332/349 и възлиза на 238, 16 лв.
Няма спор за верността на математическите изчисления, операциите са точни. Жалбоподателят
има право да получи от компетентната
институция на всяка държава-членка, най-високия от размерите, изчислени по
описания начин.
На основание чл. 52, ал. 1, буква
"б" от Регламент /ЕО/ № 883/2004 г. в обжалваното разпореждане на Н. К.
правилно е постановен размер на лична пенсия за ОСВ от 01.07.2020 г. - 238, 16
лв. Изчисленият размер съгласно чл. 52, ал. 1, буква "б" от Регламент
/ЕО/ № 883/2004 г. е по-благоприятен за лицето от този, по чл. 52, ал. 1, буква
"а" от същия регламент в размер на 238, 14 лв.
Оспореният административен акт е издаден
от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на
процесуалните правила и норми. Налице са фактическите и правни основания,
визирани в него, поради което той се явява постановен в съответствие с
материалния закон и преследваната от него цел.
Съдът като обсъди поотделно и в
съвкупност събраните по делото доказателства, установява доказателствените
факти от значение за законосъобразността на оспорените актове на
администрацията.
При
прилагане на двата вида изчисления, предвидени с Регламент № 883/2004г. /чл.52,
б. „а" и б."б") не се получава размер за изплащане от
българската осигурителна институция, който е по-нисък от минималния размер за
пенсиите по чл.68, ал.3 от КСО, определен с чл. 70, ал.13 от КСО.
Считано от
01.01.2020г., съгласно чл.10 от Закона за бюджета на ДОО за 2020г., се определя
следният минимален размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68,
ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване за 2020 г.:1. от 1 януари до 30 юни -
219,43 лв.;2. от 1 юли до 31 декември - 250 лв.
Съгласно
чл.70, ал.12 от КСО Минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и
възраст по чл. 68, ал. 1 се определя със Закона за бюджета на държавното
обществено осигуряване /посочените по-горе размери/
Съгласно
чл.70, ал.13 от КСО Размерът на пенсията
за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 3, каквато е определена на
жалбоподателя, не може да бъде по-малък от 85 на сто от минималния размер по
ал. 12, т.е не може да бъде по-малка от 212,50лв.
По този
начин не се констатира нарушаване на правилата на Регламента на Европейския
парламент за координация на системите за социална сигурност, съгласно които се
изисква първо да се направи преценка дали лицето придобива право на обезщетение
по съответното националното законодателство. В случая, към датата на
заявлението лицето отговаря на изискванията на чл.68, ал.3 от КСО, поради което
размера на пенсията е определен за положения в България осигурителен стаж и
съгласно данните за осигурителен доход по предвидения в КСО и НПОС ред.
Жалбата като
неоснователна следва да се отхвърли.
В полза на ТП на НОИ –
Пловдив за осъществената юрисконсултска защита следва да се присъди сумата в
размер на 100 лв. съгласно чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ,
във връзка с чл. 37, ал. 1 от ЗПП, във връзка с чл. 78, ал. 8 от ГПК, във
връзка с чл. 144 АПК.
Предвид горното, Административен
съд Пловдив, II отделение, десети състав,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.Н. К., с ЕГН **********, с
адрес: ***, срещу Решение № Ц2153-15-129 от 10.08.2020 г. на Директора на ТП на
НОИ Пловдив и потвърденото с него
Разпореждане № 15201074375 от 01.07.2020 г. на Ръководителя на
пенсионното осигуряване при ТП на НОИ
Пловдив.
ОСЪЖДА Н.Н. К., с ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати
на ТП на НОИ Пловдив, разноските по делото в размер на 100лв. /сто лева/ за юрисконсултско
възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с касационна жалба, пред Върховния
административен съд на Република България, в 14-дневен срок от получаването на
съобщение за неговото изготвяне с препис за страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: