Решение по дело №469/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 723
Дата: 30 май 2022 г.
Съдия: Румен Николов Йосифов
Дело: 20227040700469
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

723                              30.05.2022г.                                 гр.Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - гр.Бургас                                                        VІІ-ми състав

На десети май                                              две хиляди двадесет и втора година

В публично заседание в следния състав:

 

Председател: Румен Йосифов

Секретар: Сийка Хардалова

като разгледа докладваното от Румен Йосифов

административно дело № 469 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе пред вид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.145-178 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Община Поморие, ЕИК-*********, гр.Поморие, ул.Солна №5, представлявана от кмета Иван Атанасов Алексиев, чрез адвокат И.П. от САК, против решение № 19 от 14.02.2022г. на ръководителя на Програмния оператор (ПО) по Програма „Опазване на околната среда и климатичните промени 2014-2021г.“ (ООСКП) към Министерство на околната среда и водите (МОСВ), с което е отхвърлено проектно предложение, регистрирано в ИСУН 2020 под регистрационен номер BGENVIRONMENT-4.004-0007, подадено на 16.11.2021г. в 14:09 часа с наименование – „Прилагане на мерки за превенция и адаптация към климатичните промени на територията на Община Поморие“ от кандидата Община Поморие по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програма „ООСКП“, въведена в информационната система ИСУН 2020 на 16.09.2021г. с номер и наименование: № BGENVIRONMENT-4.004 Открита покана № 3 „Климат“, по програма „Опазване на околната среда и климатични промени 2014 – 2021г.“.

Според жалбоподателят оспореното решение е незаконосъобразно, издадено при липса на мотиви и допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и целта на закона. Твърди се, че чрез предвидената за изпълнение дейност за „Доставка и монтаж на система за филтриране на Фини прахови частици (ФПЧ) и Азотен диоксид (NO2)“ е изпълнил критериите за допустимост, посочени в т.22, т.23 и т.24 от Критериите за оценка на административното съответствие па Насоките за кандидатстване. Счита, че констатациите в оспореното решение са направени въз основа на неизяснена фактическа обстановка, без да са обсъдени и анализирани в пълнота всички относими и релевантни към случая факти и обстоятелства, което е довело до неверни и необосновани правни изводи. Заявява, че програмният оператор е приел, че разходите за Доставка и монтаж на Система за филтриране на Фини прахови частици (ФПЧ) и Азотен диоксид (NO2) не следва да бъдат финансирани, без обаче да са изложени конкретни факти за тяхното несъответствие. Твърди се още нарушение на чл.35 от АПК, както и липсата на мотиви.

На изложените основания жалбоподателят иска от съда да отмени оспореното решение, като присъди сторените разноски. В проведеното открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не изпраща представител. Депозирани са писмени бележки от процесуалния му представител, с искане да се даде ход на делото, да се уважи жалбата по изложените съображения и да се присъдят разноски.

Ответникът – ръководител на ПО на Програма „Опазване на околната среда и климатичните промени 2014-2020“ чрез процесуалния си представител юрисконсулт П.П. в проведеното открито съдебно заседание оспорва жалбата и пледира за отхвърлянето й. Претендира присъждането на юрисконсултско възнаграждение. Депозира писмени бележки.

 

Административен съд - Бургас в настоящия си състав, като взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за установено следното:

На 08.09.2016г. от Комитета на финансов механизъм на Европейското икономическо пространство (ФМ на ЕИП), съгласно чл. 10.5 от Протокол 38в към Споразумението на ЕИП е приет Регламент за изпълнението на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (ФМ на ЕИП), потвърден от Постоянния комитет на държавите от Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ) на 23.09.2016г. (л.69-98).

Във връзка с програмно споразумение между Комитета на Финансовия механизъм и Националното координационно звено за финансирането на програма „Опазване на околната среда и климатични промени“ („ООСКП“), подписано на 10.04.2018г. на 10.07.2018г. между директора на Дирекция „Централно координационна звено“ в администрацията на Министерски съвет, в качеството му на ръководител на Националното координационно звено по ФМ на ЕИП 2014-2021г. и Министерство на околната среда и водите на Република България – програмен оператор по програма „ООСКП“ е сключено споразумение за изпълнение на програма „ООСКП“, което има за цел да определи условията и правилата за изпълнение  на програмата, както и правата и задълженията на страните (л.46-53).

Със заповед № РД-109/29.01.2021г. на министъра на околната среда и водите е възложено на С. Р. – директор на Дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз и международно сътрудничество“ да осъществява функциите на Ръководител на програмния оператор по програма „ООСКП“ по ФМ на ЕИП 2014-2021г. и да извършва всички дейности, произтичащи от изпълнението на програмата (л.44).

Съгласно заповед № РД-674/29.06.2021г. на министъра на околната среда и водите за изменение на заповед № РД-109/29.01.2021г., на М. С. – началник на отдел „Международни програми и проекти“ в Дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз и международно сътрудничество“ е възложено да осъществява функциите на заместник-ръководител на програмния оператор по програма „ООСКП“ по ФМ на ЕИП 2014-2021г. (л.45).

С оглед изпълнението на програма „ООСКП“, съфинансирана от ФМ на ЕИП 2014-2021г., програмният оператор в лицето на Министерството на околната среда и водите съгласно подписаното програмно споразумение, на 16.09.2021г. е обявил покана за подбор на проектни предложения с регистрационен № BGENVIRONMENT-4.004 – Открита покана № 3 „Климат“ Резултат 4: „Повишена способност на местните общности  да намалят емисиите  и да се адаптират  към променящия се климат“ по програма „ООСКП“ с краен срок за кандидатстване – 16.11.2021г., 17:00 часа (л.99-138).

С формуляр за кандидатстване Община Поморие е кандидатствала за безвъзмездна финансова помощ по програма „Опазване на околната среда и климатични промени“ по Финансов механизъм на Европейското икономическо пространство (ФМ на ЕИП) 2014-2021г., с проектно предложение, регистрирано в ИСУН 2020 на 16.11.2021г. в 14:09 часа с регистрационен № BGENVIRONMENT-4.004-0007 и с наименование „Прилагане на мерки за превенция и адаптация към климатичните промени на територията на Община Поморие“.

Със заповед № РД – 1047 от 18.11.2021г. на министъра на околната среда и водите е определена оценителна комисия по покана с ИСУН № BGENVIRONMENT-4.004, открита покана № 3 „Климат“ по резултат 4: „Повишена способност на местните общини да намаляват емисиите  и да се адаптират към променящия се климат“, програма „ООСКП“ на ФМ на ЕИП 2014-2021г. в състав: председател – М. Г., младши експерт и секретар – Б. Й., главен експерт, и двете в отдел „Международно сътрудничество“, Дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз и международно сътрудничество“ при МОСВ и двете без право на глас. Определени са и членове по административно съответствие и допустимост на кандидата/партньора с право на глас: Н. Б. и Б. Л., главни сътрудници по управление на европейски програми и проекти (УЕПП), отдел „МПП“, Дирекция „КВЕСМС“, както и членове по техническа и финансова оценка на кандидата/ партьора, съответно и резервни членове (л.172-173).

От членове по административно съответствие и допустимост на кандидата/партньора: Н. Б. и Б. Л., главни сътрудници по управление на европейски програми и проекти (УЕПП), отдел „МПП“, Дирекция „КВЕСМС“ е била извършена първоначална оценка по проектното предложение на Община Поморие, като видно от изготвените оценителни листи кандидата не преминава (л.174-188).

След първоначалната оценка на проектното предложение е била изпратена на 13.12.2021г. комуникация чрез ИСУН 2020 до Община Поморие да се предостави допълнителна информация за отстраняване на констатирани непълноти в документацията на подаденото проектно предложение с краен срок за отговор 07.01.2022г. (л.189-213).

Отговорът на Община Поморие с изисканата информация е предоставен в срок на 07.01.2022г. (л.213-221).

От членове по административно съответствие и допустимост на кандидата/партньора: Николета Богданова и Боряна Любенова, главни сътрудници по управление на европейски програми и проекти (УЕПП), отдел „МПП“, Дирекция „КВЕСМС“ е била извършена отново оценка по проектното предложение на Община Поморие, като видно от изготвените оценителни листи отново кандидата не преминава (л.222-229).

С оглед на отново извършената оценка на проектното предложение е била изпратена на 31.01.2022г. комуникация чрез ИСУН 2020 до Община Поморие, с която е уведомена, че оценителната комисия е констатирала, че проектно предложение „Прилагане на мерки за превенция и адаптация към климатичните промени  на територията на Община Поморие“ не отговаря на предварително определените в процедурата критерии за административно съответствие и допустимост и не се допуска до етап „Техническа и финансова оценка“. Изложени са мотиви за несъответствие с критерий 22 „В проектното предложение е заложена цел/и на проекта, в съответствие с целта на процедурата, посочена в поканата“, критерий 23 „Индикаторите, които ще бъдат изпълнени чрез проектното предложение, отговорят на тези посочени в поканата“ и критерий 24 „Описанието на дейностите в проектното предложение са допустими, отговарят на изискванията на поканата и водят до постигане на целите и очакваните резултати“ (л.231-254).

Във връзка с недопускането, на 07.02.2022г. Община Поморие е отправила писмено възражение до ръководителя на програмния оператор по процедура № BGENVIRONMENT-4.004, открита покана № 3 „Климат“ по резултат 4: „Повишена способност на местните общини да намаляват емисиите и да се адаптират към променящия се климат“ (л.255-256).

На 09.02.2022г. са изготвени становища от Е. П. и А. В. – резервни оценители съгласно заповед № РД-1047/18.11.2021г. за назначаване на оценителна комисия по покана с ИСУН №  BGENVIRONMENT-4.004 – открита покана № 3 „Климат“ по резултат 4 „Повишена способност на местните общини да намаляват емисиите и да се адаптират към променящия се климат“ (л.258 и л.261). Към становищата е приложен План за действие – Сектор „Градска среда“ (л.263-264).

На 14.02.2022г. до ръководителя на програмния оператор е изготвен доклад от М. Г., председател на оценителната комисия, Н. Б. и Б. Л., двете членове на оценителната комисия на етап административно съответствие и допустимост, в който са посочени проектите, които отговарят на предварително заложените критерии за административно съответствие и допустимост и се допускат на етап Техническа и финансова оценка, както и тези, които не отговарят на предварително заложените критерии за административно съответствие и допустимост и не се допускат на етап Техническа и финансова оценка, сред които е и проекта на Община Поморие (л.265-267). Към доклада е приложен протокол от извършена оценка за административно съответствие и допустимост на постъпилите проектни предложения по процедура BGENVIRONMENT-4.004, Открита покана № 3 „Климат“ по Резултат 4: „Повишена способност на местните общности да намаляват емисиите и да се адаптират към променящия се климат“ на програма „ООСКП“ на ФМ на ЕИП 2014-2021г. (л.268-278).

Въз основа на извършения повторен преглед на проектното предложение е издадено процесното решение № 19 от 14.02.2022г., с което е отхвърлено проектно предложение, регистрирано в ИСУН 2020 под регистрационен №  BGENVIRONMENT-4.004-0007, подадено на 16.11.2021г. в 14:09 часа с наименование – „Прилагане на мерки за превенция и адаптация към климатичните промени на територията на община Поморие“, от кандидата Община Поморие по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програма „ООСКП“, въведена в информационната система на ИСУН 2020 на 16.09.2021г. с номер и наименование: № BGENVIRONMENT-4.004 Открита покана № 3 „Климат“, по програма „ООСКП“ на ФМ на ЕИМ 2014-2021г. (л.303-308).

Решението е съобщено на Община Поморие чрез ИСУН 2020 на 15.02.2022г. (л.279), а жалбата срещу него е подадена до органа на 28.02.2022г., видно от входящия индекс (л.5).    

 

Въз основа на изложените фактически данни, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от легитимирано лице, неблагоприятно засегнато от издаденото решение, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата се явява неоснователна по следните съображения:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, съгласно  заповед № РД-109 от 29.01.2021г. на министъра на МОСВ, с която е възложено на Силвия Рангелова – директор на Дирекция „Координация по въпросите на ЕС и международно сътрудничество“ да осъществява функциите на Ръководител на Програмния оператор по програма „ООСКП“ по ФМ на ЕИП 2014-2021г. и да извършва всички дейности, произтичащи от изпълнението на програмата, в т. ч. подписване на решения за подбор на проектни предложения.

Решението е издадено в задължителната по закон писмена форма – чл.59, ал.2 от АПК. От формална страна актът съдържа фактически и правни основания за неговото издаване и съответства на изискването по чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Като фактически основания са посочени констатираните конкретни обстоятелства, възприети от органа като несъответствия, изразяващи се в некореспондиране на предложената за изпълнение мярка с допустимите дейности по покана № BGENVIRONMENT-4.004 – открита покана № 3 „Климат“ Резултат 4 „Повишена способност на местните общности да намаляват емисиите и да се адаптират към променящия се климат“, тъй като не постига като резултат от своето прилагане намаляване или ограничаване на емисии на парникови газове и/или адаптация към климатичните промени, съгласно Националната стратегия за адаптация и Плана за действие към нея. Органът е приел, че е налице несъответствие с критерий 22 „В проектното предложение е заложена цел/и на проекта, в съответствие с целта на процедурата, посочена в поканата“, критерий 23 „Индикаторите, които ще бъдат изпълнени чрез проектното предложение, отговорят на тези посочени в поканата“ и критерий 24 „Описанието на дейностите в проектното предложение са допустими, отговарят на изискванията на поканата и водят до постигане на целите и очакваните резултати“ от Насоките за кандидатстване. Изложени са мотиви също така и във връзка с подаденото от жалбоподателя възражение. Административният орган подробно е изследвал всички факти във връзка с проектното предложение на жалбоподателят, като решението съдържа подробни мотиви, обратно на твърдяното в жалбата.

 

Съдът не констатира допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Процедурата по оценка на подадените проектни предложения се осъществява съобразно Насоките за кандидатстване, като съгласно т.26 от Насоките за кандидатстване оценката и подборът на проектни предложения се извършва на три етапа: Административно съответствие и допустимост на кандидата / партньора (ОАСД); Техническа и финансова оценка (ТФО) и Комисия за подбор на проекти (КПП). Назначената със заповед № РД-1047 от 18.11.2021г. оценителна комисия е извършила оценка на проектите в срока определен със заповедта. Проектното предложение на Община Поморие е било оценено от двама независими експерти един от друг, като всеки от тях е отразил оценката си в оценителния лист (л.174 и л.181). При установеното несъответствие в предложението на кандидата е била осъществена комуникация с кандидата чрез ИСУН 2020, като чрез модул „Комуникация“ до посочения в профила на кандидата електронен адрес е било изпратено искане за получаване на допълнителна информация и е му е бил определен срок в който да го отстрани (л.213 и л.189). След представяне в определения срок на допълнителната информация от Община Поморие (л.214), процедурата е била повторена. Отново двамата експерти независимо един от друг са попълнили оценителни листи в ИСУН 2020, на базата на критериите, които са неразделна част от Насоките за кандидатстване (л.222 и л.226). Въз основа на направената проверка на административно съответствие и допустимост и въз основа на попълнените контролни листове, председателят на оценителната комисия е изготвил  протокол за приключилия етап на административно съответствие и допустимост, ведно със списък на проектите, които не са допуснати до етап техническа и финансова оценка, като са посочени причините за това (л.268).  Община Поморие е била уведомена чрез модул „Комуникация“ в ИСУН 2020, че проектното й предложение не отговаря на предварително определените в процедурата критерии за административно съответствие и допустимост и не се допуска на етап „Техническа и финансова оценка“ (л.231). След подаване на възражението от страна на Община Поморие против мотивираното предложение на оценителната комисия за отхвърляне на проектното й предложение на етап оценка на административното съответствие и допустимост е било изготвено писмено становище от служителите разгледали възражението (л.257-262) въз основа на което ръководителят на ПО в предвидения в Насоките за кандидатстване 7 дневен срок се е произнесъл с оспореното решение по основателността на възражението. С оглед на изложеното съдът приема, че е спазена процедурата по оценка на проектното предложение на жалбоподателя на етап административно съответствие и допустимост, съобразно нормативно регламентираните изисквания за провеждане на процедурата - покана за представяне на проектни предложения - насоки за кандидатстване.

При издаването на оспорения акт не е допуснато нарушение на материалния закон. В него е прието, че проектното предложение на Община Поморие не е в съответствие със следните критерии за допустимост от Насоките за кандидатстване:

- критерий 22 „В проектното предложение е заложена цел/и на проекта, в съответствие с целта на процедурата, посочена в поканата“;

- критерий 23 „Индикаторите, които ще бъдат изпълнени чрез проектното предложение, отговорят на тези посочени в поканата“;

- критерий 24 „Описанието на дейностите в проектното предложение са допустими, отговарят на изискванията на поканата и водят до постигане на целите и очакваните резултати“.

В т.11 „Допустими дейности“ от поканата, по която е представено проектното предложение на община Поморие е предвидено, че в рамките на настоящата покана, са допустими следните дейности:

- Дейности по управление на проекта, които включват дейности, свързани с планирането на проекта и координирането на ежедневните дейности между партньорите, докладване, финансово управление, взаимодействие с мониторингови и контролни органи и подобни нетехнически дейности, необходими за успешното изпълнение на проекта; осигуряване на публичност съгласно ръководството за комуникация и дизайн на Финансовия механизъм на ЕИП за 2014 – 2020, като всички материали относно информацията и публичността, свързани с Финансовия механизъм, следва да бъдат в съответствие с изискванията за информация и публичност на програмата, достъпни на www.eeagrants.bg;

- Специфичните минимално изискуеми технически дейности, свързани с настоящата покана, за да се решат въпросите, посочени в Резултат 4: „Повишена способност на местните общности да намаляват емисиите и да се адаптират към променящия се климат“, които могат да бъдат финансирани, са както следва: Подобряване на компетентността на общинските служители в областта на планиране на мерки за смекчаване и адаптиране към климатичните промени; Подобряване на уменията и експертизата на местно ниво, с цел да преразгледат и оценят ефективността на техните стратегически планове и мерки, които вече са предприети, както и да улеснят усилията им за идентифициране на пропуските по отношение на действията за смекчаване и адаптация към климатичните промени, вкл. За редуциране на емисиите на парникови газове и действия при екстремни климатични събития; Разработване и прилагане на мерки за смекчаване и адаптация към климатичните промени в областта на транспорта, отпадъците, строителството, енергетиката, водния и други сектори на територията на съответната община; Разпространяване на добри практики на държавите донори в областта на адаптация към изменението на климата;

- Други допустими дейности, които могат да бъдат финансирани, са както следва: Проекти на общините за изпълнение на дейности по национални и местни стратегическите планове; Дейностите трябва да са съсредоточени върху намаляването или ограничаването на емисиите на парникови газове и укрепването на устойчивостта на местните общности спрямо изменението на климата; Оценка на общинските планове по отношение на изпълнението на целите за намаляване на емисиите на парникови газове и набелязани мерки за адаптация към изменението на климата; Разработване на планове на местно ниво за намаляване на емисиите на парникови газове и адаптация към изменението на климата; Дейности, свързани с придобиване на знания във връзка с проекта в резултат от партньорство със страна донор.

В проектното предложение на Община Поморие „Прилагане на мерки за превенция и адаптация към климатичните промени на територията на община Поморие“, в секция 7 „План за изпълнение/дейности по проекта“ от Формуляра  за кандидатстване в ИСУН 2020 е предвидена дейност за „доставка и монтаж на Система за филтриране на Фини прахови частици (ФПЧ) и Азотен диоксид (NO2)“ (л.26, стр.2), която дейност правилно е прието, че не кореспондира с допустимите дейности по поканата, цитирани по-горе. Видно от цитираните дейности по поканата, същите са насочени към намаляване или ограничаване на емисиите на парникови газове и/или адаптация към климатичните промени, а предложената от Община Поморие дейност е насочена към намаляване замърсителите в атмосферния въздух.

Като част от Насоките за кандидатстване, Програмният оператор е подготвил „Анализ на установени пропуски при кандидатстване по процедура № BGENVIRONMENT-4.003 „Открита покана № 3 “Климат“ в помощ на кандидатите по процедура № BGENVIRONMENT-4.004 „Открита покана №3 „Климат“, програма „Опазване на околната среда и климатични промени на ФМ на ЕИП 2014 – 2021 г.“, който се намира в раздел „Документи за информация“ (https://eumis2020.government.bg/bg/s/Procedure/InfoEnded/38943de6-4eab-4725-9273-252b283e16dc), в който анализ в т.8, подточка 2 изрично е посочено, като недопустимо включването на дейности в проектните предложения, които нямат отношение към намаляването на емисиите на парникови газове и/или адаптация към очакваните неблагоприятни последици от изменението на климата, като са дадени и конкретни примери, а именно станции за измерване на качеството на въздуха.

В настоящият случай предложената от Община Поморие мярка се отнася за система за третиране на фини прахови частици и азотен диоксид, които не могат да бъдат разгледани като парникови газове. Съгласно §1, т.41 от Допълнителните разпоредби на Закона за ограничаване изменението на климата, „Парникови газове“ са: въглероден диоксид (СО2), метан (СН4), диазотен оксид (N2O), флуоровъглеводороди (HFCs), перфлуоровъглероди (PFCs) и серен хексафлуорид (SF6), и други естествени и антропогенни газообразни компоненти на атмосферата, които абсорбират и повторно излъчват инфрачервена радиация. Видно от така цитираната легална дефиниция фините прахови частици и азотният диоксид не са парникови газови и предложената дейност за доставка и монтаж на система за филтриране на фини прахови частици и азотен диоксид няма как да доведе до намаляване на емисиите на парникови газове и/или адаптация към промените в климата. Предвид това правилно е прието, че предложената мярка не кореспондира с критерий 24, а именно описанието на дейностите в проектното предложение да са допустими, да отговарят на изискванията на поканата и да водят до постигане на целите и очакваните резултати. С оглед на това дейностите в проектното предложение на Община Поморие не отговаря на минимално изискуемите заложени в поканата, което от своя страна не може да доведе до постигане на индикаторите в поканата, тъй като фините прахови частици и азотните оксиди се отнасят до качеството на атмосферния въздух, а не до намаляване и ограничаване на емисии от парникови газове, поради което правилно е прието, че мярката не кореспондира и с критерий 23 от Насоките.

Правилно е прието и наличието на несъответствие на проектното предложение на Община Поморие с критерий 22 от Насоките за кандидатстване. Като цел на покана № BGENVIRONMENT-4.004 – открита покана № 3 „Климат“ по резултат 4 „Повишена способност на местните общности да намаляват емисиите и да се адаптират към променящия се климат“ на програма „Опазване на околната среда и климатичните промени“ е посочено „да се повиши капацитета на общините за оценка на стратегическите им планове и програми по отношение на планирани и изпълнени действия, водещи като резултат до намаляване на емисиите на парникови газове и адаптация към очакваните неблагоприятни последици от изменението на климата.“. Предложената основна мярка в проекта на Община Поморие е „Доставка и монтаж на система за филтриране на фини прахови частици и Азотен диоксид“, която мярка не допринася за постигане на основната цел на поканата, тъй като системата за филтриране на фини прахови частици и азотен диоксид служи за премахване на атмосферни замърсители, а не до намаляване на емисии на парникови газови и/или адаптация към промените на климата. Съгласно разпоредбата на чл.4, ал.1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух основните показатели, характеризиращи качеството на атмосферния въздух в приземния слой, са нивата на: суспендирани частици, фини прахови частици, серен диоксид, азотен диоксид и/или азотни оксиди, въглероден оксид, озон, олово (аерозол), бензен, полициклични ароматни въглеводороди, тежки метали - кадмий, никел и живак, арсен. А както бе посочено по-горе в § 1, т. 41 от Допълнителните разпоредби на Закона за ограничаване изменението на климата „парниковите газове“ са  въглероден диоксид (СО2), метан (СН4), диазотен оксид (N2O), флуоровъглеводороди (HFCs), перфлуоровъглероди (PFCs) и серен хексафлуорид (SF6), и други естествени и антропогенни газообразни компоненти на атмосферата, които абсорбират и повторно излъчват инфрачервена радиация. От така цитираните разпоредби се достига до извод, че фините прахови частици и азотния диоксид имат отношение към качеството на атмосферния въздух, не към климатичните промени, поради което така предложената мярка не допринася за постигане на основната цел на поканата и правилно проекта не е бил допуснат до техническа и финансова оценка.

Предвид изложеното настоящия състав намира оспореното решение за законосъобразно, поради което жалбата срещу него, като неоснователна, следва да се отхвърли.

С оглед изхода на делото и на основание чл.143, ал.3 от АПК, във връзка с чл.37, ал.1 от Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение следва да се уважи до размера от 100 лева.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Поморие, ЕИК-*********, гр.Поморие, ул.Солна №5, представлявана от кмета Иван Атанасов Алексиев, чрез адвокат И.П. от САК, против решение № 19 от 14.02.2022г. на ръководителя на Програмния оператор (ПО) по Програма „Опазване на околната среда и климатичните промени 2014-2021г.“ (ООСКП) към Министерство на околната среда и водите (МОСВ), с което е отхвърлено проектно предложение, регистрирано в ИСУН 2020 по д регистрационен номер BGENVIRONMENT-4.004-0007, подадено на 16.11.2021г. в 14:09 часа с наименование – „Прилагане на мерки за превенция и адаптация към климатичните промени на територията на Община Поморие“ от кандидата Община Поморие по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програма „ООСКП“, въведена в информационната система ИСУН 2020 на 16.09.2021г. с номер и наименование: № BGENVIRONMENT-4.004 Открита покана № 3 „Климат“, по програма „Опазване на околната среда и климатични промени 2014 – 2021г.“.

ОСЪЖДА Община Поморие, ЕИК-*********, гр.Поморие, ул.Солна №5,  да заплати на Министерството на околната среда и водите сумата от 100 (сто) лева, за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

 

                                      

                                                                            СЪДИЯ: