Р Е Ш Е Н И Е
№723 30.05.2022г. гр.Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд -
гр.Бургас VІІ-ми състав
На десети май
две хиляди двадесет и
втора година
В публично заседание
в следния състав:
Председател: Румен
Йосифов
Секретар: Сийка
Хардалова
като разгледа
докладваното от Румен Йосифов
административно
дело № 469 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе пред вид следното:
Производството е по реда на чл.145-178 от Административнопроцесуалния
кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на Община Поморие, ЕИК-*********,
гр.Поморие, ул.Солна №5, представлявана от кмета Иван Атанасов Алексиев, чрез
адвокат И.П. от САК, против решение № 19 от 14.02.2022г. на ръководителя на Програмния
оператор (ПО) по Програма „Опазване на околната среда и климатичните промени
2014-2021г.“ (ООСКП) към Министерство на околната среда и водите (МОСВ), с
което е отхвърлено проектно предложение, регистрирано в ИСУН 2020 под
регистрационен номер BGENVIRONMENT-4.004-0007, подадено на 16.11.2021г. в 14:09 часа с наименование
– „Прилагане на мерки за превенция и адаптация към климатичните промени на
територията на Община Поморие“ от кандидата Община Поморие по процедура за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програма „ООСКП“, въведена в
информационната система ИСУН 2020 на 16.09.2021г. с номер и наименование: № BGENVIRONMENT-4.004
Открита покана № 3 „Климат“, по програма „Опазване на околната среда и
климатични промени 2014 – 2021г.“.
Според жалбоподателят оспореното решение е
незаконосъобразно, издадено при липса на мотиви и допуснати съществени
нарушения на административно-производствените правила, в противоречие с
материалноправните разпоредби и целта на закона. Твърди се, че чрез предвидената
за изпълнение дейност за „Доставка и монтаж на система за филтриране на Фини
прахови частици (ФПЧ) и Азотен диоксид (NO2)“ е изпълнил критериите за допустимост, посочени в
т.22, т.23 и т.24 от Критериите за оценка на административното съответствие па
Насоките за кандидатстване. Счита, че констатациите в оспореното решение са
направени въз основа на неизяснена фактическа обстановка, без да са обсъдени и
анализирани в пълнота всички относими и релевантни към случая факти и
обстоятелства, което е довело до неверни и необосновани правни изводи. Заявява,
че програмният оператор е приел, че разходите за Доставка и монтаж на Система
за филтриране на Фини прахови частици (ФПЧ) и Азотен диоксид (NO2) не следва да
бъдат финансирани, без обаче да са изложени конкретни факти за тяхното
несъответствие. Твърди се още нарушение на чл.35 от АПК, както и липсата на
мотиви.
На изложените основания жалбоподателят иска от съда да
отмени оспореното решение, като присъди сторените разноски. В проведеното
открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не изпраща
представител. Депозирани са писмени бележки от процесуалния му представител, с
искане да се даде ход на делото, да се уважи жалбата по изложените съображения
и да се присъдят разноски.
Ответникът –
ръководител на ПО на Програма „Опазване на околната среда и климатичните
промени 2014-2020“ чрез процесуалния си представител юрисконсулт П.П. в
проведеното открито съдебно заседание оспорва жалбата и пледира за отхвърлянето
й. Претендира присъждането на юрисконсултско възнаграждение. Депозира писмени
бележки.
Административен съд - Бургас в настоящия си състав,
като взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и
съобрази закона, намира за установено следното:
На 08.09.2016г. от Комитета на финансов механизъм на
Европейското икономическо пространство (ФМ на ЕИП), съгласно чл. 10.5 от
Протокол 38в към Споразумението на ЕИП е приет Регламент за изпълнението на
Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (ФМ на ЕИП), потвърден
от Постоянния комитет на държавите от Европейската асоциация за свободна
търговия (ЕАСТ) на 23.09.2016г. (л.69-98).
Във връзка с програмно споразумение между Комитета на
Финансовия механизъм и Националното координационно звено за финансирането на
програма „Опазване на околната среда и климатични промени“ („ООСКП“), подписано
на 10.04.2018г. на 10.07.2018г. между директора на Дирекция „Централно
координационна звено“ в администрацията на Министерски съвет, в качеството му
на ръководител на Националното координационно звено по ФМ на ЕИП 2014-2021г. и
Министерство на околната среда и водите на Република България – програмен
оператор по програма „ООСКП“ е сключено споразумение за изпълнение на програма
„ООСКП“, което има за цел да определи условията и правилата за изпълнение на програмата, както и правата и задълженията
на страните (л.46-53).
Със заповед № РД-109/29.01.2021г. на министъра на
околната среда и водите е възложено на С. Р. – директор на Дирекция
„Координация по въпросите на Европейския съюз и международно сътрудничество“ да
осъществява функциите на Ръководител на програмния оператор по програма „ООСКП“
по ФМ на ЕИП 2014-2021г. и да извършва всички дейности, произтичащи от
изпълнението на програмата (л.44).
Съгласно заповед № РД-674/29.06.2021г. на министъра на
околната среда и водите за изменение на заповед № РД-109/29.01.2021г., на М. С.
– началник на отдел „Международни програми и проекти“ в Дирекция „Координация
по въпросите на Европейския съюз и международно сътрудничество“ е възложено да
осъществява функциите на заместник-ръководител на програмния оператор по програма
„ООСКП“ по ФМ на ЕИП 2014-2021г. (л.45).
С оглед изпълнението на програма „ООСКП“,
съфинансирана от ФМ на ЕИП 2014-2021г., програмният оператор в лицето на
Министерството на околната среда и водите съгласно подписаното програмно
споразумение, на 16.09.2021г. е обявил покана за подбор на проектни предложения
с регистрационен № BGENVIRONMENT-4.004 – Открита покана № 3 „Климат“ Резултат 4:
„Повишена способност на местните общности
да намалят емисиите и да се
адаптират към променящия се климат“ по
програма „ООСКП“ с краен срок за кандидатстване – 16.11.2021г., 17:00 часа (л.99-138).
С формуляр за кандидатстване Община Поморие е кандидатствала
за безвъзмездна финансова помощ по програма „Опазване на околната среда и
климатични промени“ по Финансов механизъм на Европейското икономическо
пространство (ФМ на ЕИП) 2014-2021г., с проектно предложение, регистрирано в
ИСУН 2020 на 16.11.2021г. в 14:09 часа с регистрационен № BGENVIRONMENT-4.004-0007 и с наименование „Прилагане на мерки за превенция и адаптация към
климатичните промени на територията на Община Поморие“.
Със заповед № РД – 1047 от 18.11.2021г. на министъра
на околната среда и водите е определена оценителна комисия по покана с ИСУН № BGENVIRONMENT-4.004, открита покана № 3 „Климат“ по резултат 4: „Повишена способност на
местните общини да намаляват емисиите и
да се адаптират към променящия се климат“, програма „ООСКП“ на ФМ на ЕИП
2014-2021г. в състав: председател – М. Г., младши експерт и секретар – Б. Й., главен
експерт, и двете в отдел „Международно сътрудничество“, Дирекция „Координация
по въпросите на Европейския съюз и международно сътрудничество“ при МОСВ и
двете без право на глас. Определени са и членове по административно
съответствие и допустимост на кандидата/партньора с право на глас: Н. Б. и Б.
Л., главни сътрудници по управление на европейски програми и проекти (УЕПП),
отдел „МПП“, Дирекция „КВЕСМС“, както и членове по техническа и финансова
оценка на кандидата/ партьора, съответно и резервни членове (л.172-173).
От членове по административно съответствие и
допустимост на кандидата/партньора: Н. Б. и Б. Л., главни сътрудници по
управление на европейски програми и проекти (УЕПП), отдел „МПП“, Дирекция
„КВЕСМС“ е била извършена първоначална оценка по проектното предложение на
Община Поморие, като видно от изготвените оценителни листи кандидата не
преминава (л.174-188).
След първоначалната оценка на проектното предложение е
била изпратена на 13.12.2021г. комуникация чрез ИСУН 2020 до Община Поморие да
се предостави допълнителна информация за отстраняване на констатирани непълноти
в документацията на подаденото проектно предложение с краен срок за отговор
07.01.2022г. (л.189-213).
Отговорът на Община Поморие с изисканата информация е
предоставен в срок на 07.01.2022г. (л.213-221).
От членове по административно съответствие и
допустимост на кандидата/партньора: Николета Богданова и Боряна Любенова,
главни сътрудници по управление на европейски програми и проекти (УЕПП), отдел
„МПП“, Дирекция „КВЕСМС“ е била извършена отново оценка по проектното
предложение на Община Поморие, като видно от изготвените оценителни листи отново
кандидата не преминава (л.222-229).
С оглед на отново извършената оценка на проектното
предложение е била изпратена на 31.01.2022г. комуникация чрез ИСУН 2020 до
Община Поморие, с която е уведомена, че оценителната комисия е констатирала, че
проектно предложение „Прилагане на мерки за превенция и адаптация към
климатичните промени на територията на
Община Поморие“ не отговаря на предварително определените в процедурата
критерии за административно съответствие и допустимост и не се допуска до етап
„Техническа и финансова оценка“. Изложени са мотиви за несъответствие с
критерий 22 „В проектното предложение е заложена цел/и на проекта, в
съответствие с целта на процедурата, посочена в поканата“, критерий 23
„Индикаторите, които ще бъдат изпълнени чрез проектното предложение, отговорят
на тези посочени в поканата“ и критерий 24 „Описанието на дейностите в
проектното предложение са допустими, отговарят на изискванията на поканата и
водят до постигане на целите и очакваните резултати“ (л.231-254).
Във връзка с недопускането, на 07.02.2022г. Община
Поморие е отправила писмено възражение до ръководителя на програмния оператор
по процедура № BGENVIRONMENT-4.004, открита покана № 3 „Климат“ по резултат 4:
„Повишена способност на местните общини да намаляват емисиите и да се адаптират
към променящия се климат“ (л.255-256).
На 09.02.2022г. са изготвени становища от Е. П. и А.
В. – резервни оценители съгласно заповед № РД-1047/18.11.2021г. за назначаване
на оценителна комисия по покана с ИСУН № BGENVIRONMENT-4.004 – открита покана № 3
„Климат“ по резултат 4 „Повишена способност на местните общини да намаляват
емисиите и да се адаптират към променящия се климат“ (л.258 и л.261). Към
становищата е приложен План за действие – Сектор „Градска среда“ (л.263-264).
На 14.02.2022г. до ръководителя на програмния оператор
е изготвен доклад от М. Г., председател на оценителната комисия, Н. Б. и Б. Л.,
двете членове на оценителната комисия на етап административно съответствие и
допустимост, в който са посочени проектите, които отговарят на предварително
заложените критерии за административно съответствие и допустимост и се допускат
на етап Техническа и финансова оценка, както и тези, които не отговарят на
предварително заложените критерии за административно съответствие и допустимост
и не се допускат на етап Техническа и финансова оценка, сред които е и проекта
на Община Поморие (л.265-267). Към доклада е приложен протокол от извършена оценка
за административно съответствие и допустимост на постъпилите проектни
предложения по процедура BGENVIRONMENT-4.004, Открита покана № 3 „Климат“ по Резултат 4: „Повишена
способност на местните общности да намаляват емисиите и да се адаптират към
променящия се климат“ на програма „ООСКП“ на ФМ на ЕИП 2014-2021г. (л.268-278).
Въз основа на извършения повторен преглед на
проектното предложение е издадено процесното решение № 19 от 14.02.2022г., с
което е отхвърлено проектно предложение, регистрирано в ИСУН 2020 под
регистрационен № BGENVIRONMENT-4.004-0007,
подадено на 16.11.2021г. в 14:09 часа с наименование – „Прилагане на мерки за
превенция и адаптация към климатичните промени на територията на община
Поморие“, от кандидата Община Поморие по процедура за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по програма „ООСКП“, въведена в информационната
система на ИСУН 2020 на 16.09.2021г. с номер и наименование: № BGENVIRONMENT-4.004
Открита покана № 3 „Климат“, по програма „ООСКП“ на ФМ на ЕИМ 2014-2021г.
(л.303-308).
Решението е съобщено на Община Поморие чрез ИСУН 2020
на 15.02.2022г. (л.279), а жалбата срещу него е подадена до органа на
28.02.2022г., видно от входящия индекс (л.5).
Въз основа на
изложените фактически данни, съдът достигна до следните правни изводи:
Жалбата е
подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от легитимирано лице, неблагоприятно
засегнато от издаденото решение, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, жалбата се явява неоснователна по следните съображения:
Оспореният
административен акт е издаден от компетентен орган, съгласно заповед № РД-109 от 29.01.2021г. на министъра
на МОСВ, с която е възложено на Силвия Рангелова – директор на Дирекция „Координация
по въпросите на ЕС и международно сътрудничество“ да осъществява функциите на
Ръководител на Програмния оператор по програма „ООСКП“ по ФМ на ЕИП 2014-2021г.
и да извършва всички дейности, произтичащи от изпълнението на програмата, в т.
ч. подписване на решения за подбор на проектни предложения.
Решението е
издадено в задължителната по закон писмена форма – чл.59, ал.2 от АПК. От
формална страна актът съдържа фактически и правни основания за неговото
издаване и съответства на изискването по чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Като
фактически основания са посочени констатираните конкретни обстоятелства,
възприети от органа като несъответствия, изразяващи се в некореспондиране на
предложената за изпълнение мярка с допустимите дейности по покана № BGENVIRONMENT-4.004 – открита покана № 3 „Климат“ Резултат 4
„Повишена способност на местните общности да намаляват емисиите и да се
адаптират към променящия се климат“, тъй като не постига като резултат от
своето прилагане намаляване или ограничаване на емисии на парникови газове
и/или адаптация към климатичните промени, съгласно Националната стратегия за
адаптация и Плана за действие към нея. Органът е
приел, че е налице несъответствие с критерий 22 „В проектното предложение е
заложена цел/и на проекта, в съответствие с целта на процедурата, посочена в
поканата“, критерий 23 „Индикаторите, които ще бъдат изпълнени чрез проектното
предложение, отговорят на тези посочени в поканата“ и критерий 24 „Описанието
на дейностите в проектното предложение са допустими, отговарят на изискванията
на поканата и водят до постигане на целите и очакваните резултати“ от Насоките
за кандидатстване. Изложени са мотиви също така и във връзка с подаденото от
жалбоподателя възражение. Административният орган подробно е изследвал всички факти във връзка с
проектното предложение на жалбоподателят, като решението съдържа подробни
мотиви, обратно на твърдяното в жалбата.
Съдът не
констатира допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила. Процедурата по оценка на подадените проектни предложения се
осъществява съобразно Насоките за кандидатстване, като съгласно т.26 от
Насоките за кандидатстване оценката и подборът на проектни предложения се
извършва на три етапа: Административно съответствие и допустимост на кандидата
/ партньора (ОАСД); Техническа и финансова оценка (ТФО) и Комисия за подбор на
проекти (КПП). Назначената със заповед № РД-1047 от 18.11.2021г. оценителна
комисия е извършила оценка на проектите в срока определен със заповедта. Проектното
предложение на Община Поморие е било оценено от двама независими експерти един
от друг, като всеки от тях е отразил оценката си в оценителния лист (л.174 и
л.181). При установеното несъответствие в предложението на кандидата е била
осъществена комуникация с кандидата чрез ИСУН 2020, като чрез модул
„Комуникация“ до посочения в профила на кандидата електронен адрес е било
изпратено искане за получаване на допълнителна информация и е му е бил
определен срок в който да го отстрани (л.213 и л.189). След представяне в
определения срок на допълнителната информация от Община Поморие (л.214),
процедурата е била повторена. Отново двамата експерти независимо един от друг
са попълнили оценителни листи в ИСУН 2020, на базата на критериите, които са
неразделна част от Насоките за кандидатстване (л.222 и л.226). Въз основа на
направената проверка на административно съответствие и допустимост и въз основа
на попълнените контролни листове, председателят на оценителната комисия е
изготвил протокол за приключилия етап на
административно съответствие и допустимост, ведно със списък на проектите,
които не са допуснати до етап техническа и финансова оценка, като са посочени
причините за това (л.268). Община
Поморие е била уведомена чрез модул „Комуникация“ в ИСУН 2020, че проектното й
предложение не отговаря на предварително определените в процедурата критерии за
административно съответствие и допустимост и не се допуска на етап „Техническа
и финансова оценка“ (л.231). След подаване на възражението от страна на Община
Поморие против мотивираното предложение на оценителната комисия за отхвърляне
на проектното й предложение на етап оценка на административното съответствие и
допустимост е било изготвено писмено становище от служителите разгледали
възражението (л.257-262) въз основа на което ръководителят на ПО в предвидения
в Насоките за кандидатстване 7 дневен срок се е произнесъл с оспореното решение
по основателността на възражението. С оглед на изложеното съдът приема, че е
спазена процедурата по оценка на проектното предложение на жалбоподателя на
етап административно съответствие и допустимост, съобразно нормативно
регламентираните изисквания за провеждане на процедурата - покана за представяне
на проектни предложения - насоки за кандидатстване.
При издаването
на оспорения акт не е допуснато нарушение на материалния закон. В него е
прието, че проектното предложение на Община Поморие не е в съответствие със
следните критерии за допустимост от Насоките за кандидатстване:
- критерий 22 „В
проектното предложение е заложена цел/и на проекта, в съответствие с целта на
процедурата, посочена в поканата“;
- критерий 23
„Индикаторите, които ще бъдат изпълнени чрез проектното предложение, отговорят
на тези посочени в поканата“;
- критерий 24
„Описанието на дейностите в проектното предложение са допустими, отговарят на
изискванията на поканата и водят до постигане на целите и очакваните резултати“.
В т.11
„Допустими дейности“ от поканата, по която е представено проектното предложение
на община Поморие е предвидено, че в рамките на настоящата покана, са допустими
следните дейности:
- Дейности по
управление на проекта, които включват дейности, свързани с планирането на
проекта и координирането на ежедневните дейности между партньорите, докладване,
финансово управление, взаимодействие с мониторингови и контролни органи и
подобни нетехнически дейности, необходими за успешното изпълнение на проекта; осигуряване
на публичност съгласно ръководството за комуникация и дизайн на Финансовия механизъм
на ЕИП за 2014 – 2020, като всички материали относно информацията и
публичността, свързани с Финансовия механизъм, следва да бъдат в съответствие с
изискванията за информация и публичност на програмата, достъпни на www.eeagrants.bg;
- Специфичните
минимално изискуеми технически дейности, свързани с настоящата покана, за да се
решат въпросите, посочени в Резултат 4: „Повишена способност на местните общности
да намаляват емисиите и да се адаптират към променящия се климат“, които могат
да бъдат финансирани, са както следва: Подобряване на компетентността на
общинските служители в областта на планиране на мерки за смекчаване и
адаптиране към климатичните промени; Подобряване на уменията и експертизата на
местно ниво, с цел да преразгледат и оценят ефективността на техните
стратегически планове и мерки, които вече са предприети, както и да улеснят
усилията им за идентифициране на пропуските по отношение на действията за смекчаване
и адаптация към климатичните промени, вкл. За редуциране на емисиите на парникови
газове и действия при екстремни климатични събития; Разработване и прилагане на
мерки за смекчаване и адаптация към климатичните промени в областта на транспорта,
отпадъците, строителството, енергетиката, водния и други сектори на територията
на съответната община; Разпространяване на добри практики на държавите донори в
областта на адаптация към изменението на климата;
- Други
допустими дейности, които могат да бъдат финансирани, са както следва: Проекти
на общините за изпълнение на дейности по национални и местни стратегическите планове;
Дейностите трябва да са съсредоточени върху намаляването или ограничаването на
емисиите на парникови газове и укрепването на устойчивостта на местните общности
спрямо изменението на климата; Оценка на общинските планове по отношение на
изпълнението на целите за намаляване на емисиите на парникови газове и
набелязани мерки за адаптация към изменението на климата; Разработване на
планове на местно ниво за намаляване на емисиите на парникови газове и адаптация
към изменението на климата; Дейности, свързани с придобиване на знания във
връзка с проекта в резултат от партньорство със страна донор.
В проектното
предложение на Община Поморие „Прилагане на мерки за превенция и адаптация към
климатичните промени на територията на община Поморие“, в секция 7 „План за
изпълнение/дейности по проекта“ от Формуляра
за кандидатстване в ИСУН 2020 е предвидена дейност за „доставка и монтаж
на Система за филтриране на Фини прахови частици (ФПЧ) и Азотен диоксид (NO2)“ (л.26, стр.2), която дейност правилно е прието, че
не кореспондира с допустимите дейности по поканата, цитирани по-горе. Видно от
цитираните дейности по поканата, същите са насочени към намаляване или
ограничаване на емисиите на парникови газове и/или адаптация към климатичните
промени, а предложената от Община Поморие дейност е насочена към намаляване
замърсителите в атмосферния въздух.
Като част от
Насоките за кандидатстване, Програмният оператор е подготвил „Анализ на
установени пропуски при кандидатстване по процедура № BGENVIRONMENT-4.003
„Открита покана № 3 “Климат“ в помощ на кандидатите по процедура №
BGENVIRONMENT-4.004 „Открита покана №3 „Климат“, програма „Опазване на околната
среда и климатични промени на ФМ на ЕИП 2014 – 2021 г.“, който се намира в
раздел „Документи за информация“ (https://eumis2020.government.bg/bg/s/Procedure/InfoEnded/38943de6-4eab-4725-9273-252b283e16dc),
в който анализ в т.8, подточка 2 изрично е посочено, като недопустимо включването
на дейности в проектните предложения, които нямат отношение към намаляването на
емисиите на парникови газове и/или адаптация към очакваните неблагоприятни
последици от изменението на климата, като са дадени и конкретни примери, а
именно станции за измерване на качеството на въздуха.
В настоящият
случай предложената от Община Поморие мярка се отнася за система за третиране
на фини прахови частици и азотен диоксид, които не могат да бъдат разгледани
като парникови газове. Съгласно §1, т.41 от Допълнителните разпоредби на Закона
за ограничаване изменението на климата, „Парникови газове“ са: въглероден
диоксид (СО2), метан (СН4), диазотен оксид (N2O), флуоровъглеводороди (HFCs),
перфлуоровъглероди (PFCs) и серен хексафлуорид (SF6), и други естествени и
антропогенни газообразни компоненти на атмосферата, които абсорбират и повторно
излъчват инфрачервена радиация. Видно от така цитираната легална дефиниция
фините прахови частици и азотният диоксид не са парникови газови и предложената
дейност за доставка и монтаж на система за филтриране на фини прахови частици и
азотен диоксид няма как да доведе до намаляване на емисиите на парникови газове
и/или адаптация към промените в климата. Предвид това правилно е прието, че
предложената мярка не кореспондира с критерий 24, а именно описанието на
дейностите в проектното предложение да са допустими, да отговарят на изискванията
на поканата и да водят до постигане на целите и очакваните резултати. С оглед
на това дейностите в проектното предложение на Община Поморие не отговаря на
минимално изискуемите заложени в поканата, което от своя страна не може да
доведе до постигане на индикаторите в поканата, тъй като фините прахови частици
и азотните оксиди се отнасят до качеството на атмосферния въздух, а не до
намаляване и ограничаване на емисии от парникови газове, поради което правилно
е прието, че мярката не кореспондира и с критерий 23 от Насоките.
Правилно е
прието и наличието на несъответствие на проектното предложение на Община
Поморие с критерий 22 от Насоките за кандидатстване. Като цел на покана № BGENVIRONMENT-4.004 – открита покана № 3 „Климат“ по резултат
4 „Повишена способност на местните общности да намаляват емисиите и да се
адаптират към променящия се климат“ на програма „Опазване на околната среда и
климатичните промени“ е посочено „да се повиши капацитета на общините за оценка
на стратегическите им планове и програми по отношение на планирани и изпълнени
действия, водещи като резултат до намаляване на емисиите на парникови газове и
адаптация към очакваните неблагоприятни последици от изменението на климата.“.
Предложената основна мярка в проекта на Община Поморие е „Доставка и монтаж на
система за филтриране на фини прахови частици и Азотен диоксид“, която мярка не
допринася за постигане на основната цел на поканата, тъй като системата за
филтриране на фини прахови частици и азотен диоксид служи за премахване на
атмосферни замърсители, а не до намаляване на емисии на парникови газови и/или
адаптация към промените на климата. Съгласно разпоредбата на чл.4, ал.1 от
Закона за чистотата на атмосферния въздух основните показатели, характеризиращи
качеството на атмосферния въздух в приземния слой, са нивата на: суспендирани
частици, фини прахови частици, серен диоксид, азотен диоксид и/или азотни
оксиди, въглероден оксид, озон, олово (аерозол), бензен, полициклични ароматни
въглеводороди, тежки метали - кадмий, никел и живак, арсен. А както бе посочено
по-горе в § 1, т. 41 от Допълнителните разпоредби на Закона за ограничаване
изменението на климата „парниковите газове“ са
въглероден диоксид (СО2), метан (СН4), диазотен оксид (N2O),
флуоровъглеводороди (HFCs), перфлуоровъглероди (PFCs) и серен хексафлуорид
(SF6), и други естествени и антропогенни газообразни компоненти на атмосферата,
които абсорбират и повторно излъчват инфрачервена радиация. От така цитираните
разпоредби се достига до извод, че фините прахови частици и азотния диоксид
имат отношение към качеството на атмосферния въздух, не към климатичните
промени, поради което така предложената мярка не допринася за постигане на
основната цел на поканата и правилно проекта не е бил допуснат до техническа и
финансова оценка.
Предвид
изложеното настоящия състав намира оспореното решение за законосъобразно,
поради което жалбата срещу него, като неоснователна, следва да се отхвърли.
С оглед изхода на делото и на основание чл.143, ал.3 от АПК, във връзка с чл.37, ал.1 от
Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата
за заплащане на правната помощ, искането на ответника за присъждане
на юрисконсултско възнаграждение следва да се уважи до размера от 100 лева.
Мотивиран от
горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът
Р
Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на Община Поморие, ЕИК-*********,
гр.Поморие, ул.Солна №5, представлявана от кмета Иван Атанасов Алексиев, чрез
адвокат И.П. от САК, против решение № 19 от 14.02.2022г. на ръководителя на
Програмния оператор (ПО) по Програма „Опазване на околната среда и климатичните
промени 2014-2021г.“ (ООСКП) към Министерство на околната среда и водите
(МОСВ), с което е отхвърлено проектно предложение, регистрирано в ИСУН 2020 по
д регистрационен номер BGENVIRONMENT-4.004-0007, подадено на 16.11.2021г. в
14:09 часа с наименование – „Прилагане на мерки за превенция и адаптация към
климатичните промени на територията на Община Поморие“ от кандидата Община
Поморие по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
програма „ООСКП“, въведена в информационната система ИСУН 2020 на 16.09.2021г.
с номер и наименование: № BGENVIRONMENT-4.004 Открита покана № 3 „Климат“, по
програма „Опазване на околната среда и климатични промени 2014 – 2021г.“.
ОСЪЖДА
Община Поморие, ЕИК-*********, гр.Поморие,
ул.Солна №5, да заплати на Министерството
на околната среда и водите сумата от 100 (сто) лева, за юрисконсултско
възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване в 14 дневен
срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.
СЪДИЯ: