Решение по дело №251/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 99
Дата: 10 март 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20197080700251
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

99

 

гр. Враца,  10.03.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, IV състав, в публично заседание на 10.02.2020г. /десети февруари две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм. дело № 251 по описа на Административен съд - Враца за 2019 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба от В.И.П. ***, чрез * К.Т., против Заповед № РД 09-229/01.03.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, с която на основание чл. 25 ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 33а, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, е одобрен окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2018 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП).

Заповедта е обжалвана в частта, в която заявените площи, представляващи части от общо 34 парцела, са приети за недопустими за подпомагане, както следва: 1,07 ха от парцел № 54506-110-2-1, целият с декларирана площ от 1,07 ха; 0,75 ха от парцел № 54506-30-5-2, целият с декларирана площ от 2,11 ха; 0,67 ха от парцел № 54506-46-1-1, целият с декларирана площ от 3,24 ха; 0,54 ха от парцел № 27317-38-1-2, целият с декларирана площ от 1,76 ха; 0,51 ха от парцел № 54506-30-6-1, целият с декларирана площ от 5,28 ха; 0,41 ха от парцел № 54506-114-2-1, целият с декларирана площ от 0,72 ха; 0,38 ха от парцел № 54506-27-1-1, целият с декларирана площ от 1,66 ха; 0,36 ха от парцел № 54506-67-2-2, целият с декларирана площ от 0,81 ха; 0,32 ха от парцел № 54506-79-1-1, целият с декларирана площ от 2,2 ха; 0,13 ха от парцел № 54506-30-2-1, целият с декларирана площ от 0,29 ха; 0,12 ха от парцел № 54506-15-1-1, целият с декларирана площ от 0,39 ха; 0,12 ха от парцел № 54506-109-2-1, целият с декларирана площ от 0,59 ха; 0,11 ха от парцел № 54506-185-1-1, целият с декларирана площ от 0,21 ха; 0,09 ха от парцел № 54506-30-10-1, целият с декларирана площ от 1,12 ха; 0,09 ха от парцел № 54506-63-1-1, целият с декларирана площ от 0,59 ха; 0,08 ха от парцел № 54506-185-2-1, целият с декларирана площ от 0,12 ха; 0,08 ха от парцел № 54506-46-4-1, целият с декларирана площ от 0,56 ха; 0,07 ха от парцел № 54506-14-1-1, целият с декларирана площ от 0,3 ха; 0,07 ха от парцел № 54506-36-2-1, целият с декларирана площ от 0,21 ха; 0,06 ха от парцел № 54506-80-1-1, целият с декларирана площ от 2,05 ха; 0,06 ха от парцел № 54506-46-3-1, целият с декларирана площ от 0,26 ха; 0,05 ха от парцел № 54506-26-2-1, целият с декларирана площ от 12,15 ха; 0,05 ха от парцел № 54506-67-1-1, целият с декларирана площ от 0,26 ха; 0,05 ха от парцел № 54506-22-1-2, целият с декларирана площ от 0,97 ха; 0,04 ха от парцел № 54506-46-2-1, целият с декларирана площ от 0,55 ха; 0,04 ха от парцел № 54506-62-1-1, целият с декларирана площ от 0,25 ха; 0,04 ха от парцел № 54506-30-3-1, целият с декларирана площ от 0,32 ха; 0,04 ха от парцел № 54506-30-4-1, целият с декларирана площ от 0,51 ха; 0,02 ха от парцел № 54506-67-4-2, целият с декларирана площ от 1,05 ха; 0,02 ха от парцел № 54506-30-8-1, целият с декларирана площ от 0,26 ха; 0,01 ха от парцел № 54506-30-7-1, целият с декларирана площ от 0,51 ха; 0,01 ха от парцел № 54506-67-3-1, целият с декларирана площ от 0,14 ха; 0,01 ха от парцел № 54506-30-9-1, целият с декларирана площ от 0,44 ха; 0,01 ха от парцел № 54506-2-3-1, целият с декларирана площ от 0,67 ха.

Изложени са оплаквания за незаконосъобразност на обжалваната част от административния акт, поради неправилно приложение на материалния закон. Искането към съда е да отмени заповедта на Министъра на земеделието, храните и горите в оспорената част. Претендират се направените по делото разноски.

Ответната страна по жалбата - Министърът на земеделието, храните и горите, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Излага съображения за законосъобразност на издадената заповед. Отравя искане за отхвърляне на депозираната жалба като неоснователна и недоказана. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Враца, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

Жалбата е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права и законни интереси са засегнати от административния акт, в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК против заповед, подлежаща на съдебен контрол на основание чл. 33а, ал. 6 от ЗПЗП, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е частично основателна, по следните съображения:

Не е спорно между страните, че жалбоподателката е земеделски стопанин по смисъла на § 1, т. 23 от ДР на ЗПЗП. Същата е подала заявление за подпомагане с УИН 06/050517/67650.

Със заповед № РД46-504/12.12.2018 г. Министърът на земеделието, храните и горите, в съответствие с нормата на чл. 16б от Наредба № 105/24.02.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрирана система за администриране и контрол, е одобрил проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, обновен за 2018 г. чрез дешифрация/разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2018 г., чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от областните и общинските структури на Министерството на земеделието, храните и горите съгласно чл. 15 от Наредба № 105/2006 г. Със същата заповед е наредено публикуването ѝ на 19.12.2018 г. на интернет страниците на МЗХГ и на Държавен фонд „Земеделие“, както и публикуването на съобщение за уведомяване на кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащания на площ през 2018 г. за възможността да се запознаят с актуализирания специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г. и да подадат възражение. Наредено е да се създаде организация заинтересованите земеделски стопани да се запознаят с обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г. В заповедта е указано, че до 07.01.2019 г., включително, земеделските стопани могат да подадат възражение по образец относно непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта за специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“. Разяснен е реда, начина и органа, пред който може да бъде направено това.

С възражение вх. № АР-51/03.01.2019 г. жалбоподателката е заявила, че се е запознала с обхвата на проекта за специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г., в частта му касаеща декларираните от нея площи и е поискала същият да бъде преразгледан по отношение на посочените в таблица 24 земеделски парцели, за които е установено несъответствие между декларирана и допустима за подпомагане площ. Липсва приложен по делото отговор по подаденото възражение, като в последвалата заповед - предмет на оспорването, е цитирано, че възраженията са обсъдени.

Със Заповед № РД 09-229/01.03.2019 г. на основание чл. 33а, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол (обн. ДВ, бр. 82 от 2006 г.), министърът е одобрил окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2018 като част от Система за идентификация на земеделските парцели, който е актуализиран за 2018 г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2018 г.; отразяване на резултатите от теренни проверки извършени през годината от страна на Технически инспекторат на Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция (ДФЗ-РА) и областните и общински структури на Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ), както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", одобрен със заповед № РД 46-504 от 12.12.2018 г. на министъра на земеделието, храните и горите. Заповедта е обнародвана в ДВ бр. 20/08.03.2019 г.

За изясняване на спора по делото е допусната съдебно - техническа експертиза, изготвена от в.л. * Л.А.. След извършен анализ и разчитане на снимките от цифровата ортофотокарта на заявените парцели, вещото лице установява, че от всички 34 парцела, които са предмет на жалбата, по 8 от тях е налице неправилно дешифриране, а в останалите 26 изчисленията се потвърждават.

Първият е парцел БЗС № 54506-46-4-1 с площ 0,56 ха, в който определените за недопустими за подпомагане площи след разглеждане на възражението са в размер на 0,08 ха. Вещото лице дава заключение, че 0,08 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,00 ха са недопустими за подпомагане, т.е. парцелът може да се приеме изцяло за подпомагане. Сочи се, че това са крайни територии, с които не би могло да се премине границата от 10 % площ с допустими елементи.

Вторият парцел е БЗС № 54506-30-5-2 с площ 2,11 ха, в който са определени като недопустими за подпомагане площи в размер на 0,71 ха. Вещото лице дава заключение, че 0,18 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,53 ха са недопустими за подпомагане. Сочи се, че това са територии, в които нивото на поддържане на имота е както съседна площ, която е приета за допустима.

Третият парцел e БЗС № 54506-30-9-1 с площ 0,44 ха, в който са определени за недопустими за подпомагане площи в размер на 0,01 ха. Вещото лице дава заключение, че 0,01 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,0 ха са недопустими за подпомагане, т.е. парцелът може да се приеме изцяло за подпомагане. Сочи се, че това са територии, в които нивото на поддържане на имота е както съседна площ, която е приета за допустима.

Четвъртият парцел e БЗС 54506-46-1-1 с площ 3,24 ха, в който са определени за недопустими за подпомагане площи в размер на 0,67 ха. Вещото лице дава заключение, че 0,22 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,45 ха са недопустими за подпомагане.

Петият парцел e БЗС 54506-114-2-1 с площ 0,72 ха, в който са определени за недопустими за подпомагане площи в размер на 0,41 ха. Вещото лице дава заключение, че 0,34 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,07 ха са недопустими за подпомагане.

Шестият парцел е БЗС 54506-27-1-1 с площ 1,66 ха, в който са определени за недопустими за подпомагане площи в размер на 0,38 ха. Вещото лице дава заключение, че 0,19 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,19 ха са недопустими за подпомагане.

Седмият парцел е БЗС 54506-30-10-1 с площ 1,12 ха, в който са определени за недопустими за подпомагане площи в размер на 0,09 ха. Вещото лице дава заключение, че 0,05 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,04 ха са недопустими за подпомагане.

Осмият парцел е БЗС 54506-30-8-1 с площ 0,26 ха, в който са определени за недопустими за подпомагане площи в размер на 0,02 ха. Вещото лице дава заключение, че 0,02 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,00 ха са недопустими за подпомагане т.е. парцелът може да се приеме изцяло за подпомагане.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Съгласно чл. 30 от ЗПЗП за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/, която се състои от отделни системи, определени в ал. 2, като една от тях е и системата за идентификация на земеделските парцели /чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП/. Задължението за създаване и поддържане на системата за идентификация на земеделските парцели, по силата на чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП е на Министерството на земеделието, храните и горите. Редът и условията за създаване, поддържане, достъп и ползване на системата са уредени, в изпълнение на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП, с издадената от Министъра на земеделието, храните и горите Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Данните, включени в системата за идентификация на земеделските парцели, са посочени в чл. 33HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=4661&ToPar=Art33&Type=201/", ал. 1HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=4661&ToPar=Art33&Type=201/" HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=4661&ToPar=Art33&Type=201/"от HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=4661&ToPar=Art33&Type=201/"ЗПЗП. Според ал. 4 на същата норма те се актуализират ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 от ЗПЗП.

В чл. 33HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=4661&ToPar=Art33а_Al1&Type=201/"а, ал. 1 HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=4661&ToPar=Art33а_Al1&Type=201/"от HYPERLINK "apis://Base=NARH&DocCode=4661&ToPar=Art33а_Al1&Type=201/"ЗПЗП е разписано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в системата за идентификация на земеделски парцели специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който се включват площите от всеки физически блок, отговарящи на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП - Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В ал. 2 на същата норма е посочено, че данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6.

От направения преглед на относимата нормативна уредба следва, че процесната Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите е издадена от компетентен орган,  в предписаната от закона форма и при спазване на административнопроизводствените правила. Обезпечено е правото на жалбоподателя на участие в производството по изготвяне и утвърждаване на специализирания слой за кампания 2018 г. съгласно разпоредбите на Наредба № 105/2006 г., регламентиращи начините и формите на участие на заинтересованите лица в производството.

Съображенията за изключване на части от парцелите от одобрения окончателен специализиран слой се съдържат в дешифрираните самолетни снимки, като именно данните от последните и такива от сателитно изображение позволяват на съда с помощта на специалисти да извърши проверка за материалната законосъобразност на акта.

Съобразно заявлението за подпомагане на кандидата всички парцели са заявени като „ливади за косене“ с изключение на един парцел, заявен като „дюли“.

Като основание за изключване на части от заявените за подпомагане площи е посочено наличие на необработени, неподдържани площи, без следи от земеделска дейност /косене/, с висока тревна растителност, храсти, дървета и групи дървета.

Съобразно разпоредбата на чл. 8, ал. 2 от Наредба № 2/26.03.2018 г. /в относимата редакция/ допустими за подпомагане са постоянно затревените площи, когато на тях:

1. има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м, които са с мозаечно разположение;

2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4;

3. следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.

Констатациите на административния орган по отношение на парцели с номера: БЗС № 54506-46-4-1, БЗС № 54506-30-5-2, БЗС № 54506-30-9-1, БЗС 54506-46-1-1, БЗС 54506-114-2-1, БЗС 54506-27-1-1,  БЗС 54506-30-10-1 и БЗС 54506-30-8-1 се опровергават от заключението на вещото лице по изготвената съдебно – техническа експертиза, което съдът кредитира като обективно и компетентно изготвено. За част от тези парцели са били налице условията, за да бъдат включени към площите допустими за подпомагане. В тази част оспорената заповед следва да се отмени като незаконосъобразна - издадена в нарушение на материалния закон.

По отношение на останалите парцели, както следва: БЗС 54506-110-2-1; БЗС 27317-38-1-2; БЗС 54506-30-6-1; БЗС 54506-67-2-2; БЗС 54506-79-1-1; БЗС 54506-30-2-1; БЗС 54506-15-1-1; БЗС 54506-109-2-1; БЗС 54506-185-1-1; БЗС 54506-63-1-1; БЗС 54506-185-2-1; БЗС 54506-14-1-1; БЗС 54506-36-2-1; БЗС 54506-80-1-1; БЗС 54506-46-3-1; БЗС 54506-26-2-1; БЗС 54506-67-1-1; БЗС 54506-22-1-2; БЗС 54506-46-2-1; БЗС 54506-62-1-1; БЗС 54506-30-3-1; БЗС 54506-30-4-1; БЗС 54506-67-4-2; БЗС 54506-30-7-1; БЗС 54506-67-3-1 и БЗС 54506-2-3-1 оспорената заповед е съответна на материалния закон и неговата цел.

При този изход на спора и при заявени и от двете страни претенции за присъждане на разноски и възнаграждения, същите следва да бъдат присъдени съразмерно на уважената, респ. отхвърлената част от оспорването.

Жалбоподателката е реализирала разноски по производството в размер на 10,00 лв. за платена държавна такса, 600,00 лв. за платено адвокатско възнаграждение и ** лв. – възнаграждение за вещо лице.

Ответникът претендира юрисконсултско възнаграждение. Съгласно чл. 143, ал. 4 от АПК вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК, в полза на юридически лица се присъжда възнаграждение в размер, определен от съда, който не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. Чл. 37, ал. 1 от ЗПП предвижда, че заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет. Съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, приета с ПМС № 4 от 06.01.2006г., изм. бр. 98 от 15.12.2015г., по административни дела възнаграждението за една инстанция е от 100 до 200 лева. Предвид действителната правна и фактическа сложност на делото, ангажираните в производството доказателства и броя на проведените по делото открити съдебни заседания, в които се е явил процесуалния представител на ответника /пет/, съдът намира, че на същия следва да бъде определено юрисконсултско възнаграждение по производството в размер на 200 лв.

Съобразно уважената част от оспорването – 23,53 %, в полза на жалбоподателката следва да бъдат присъдени разноски в общ размер на 362,95 лв., от които 10 лв. за платена държавна такса, 141,18 лв. за платено адвокатско възнаграждение и 211,77 лв. – възнаграждение за вещо лице. Изчислени по същия начин, съобразно отхвърлената част от оспорването /76,47 %/, ответникът има право на разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 152,94 лева.

 

Водим от горното и на основание чл. 173, ал. 2 АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на В.И.П. ***.03.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2018 година, в частта, с която са изключени площи от парцели, както следва: площ от 0,08 ха от парцел № 54506-46-4-1; площ от 0,18 ха от парцел № 54506-30-5-2; площ от 0,01 ха от парцел № 54506-30-9-1; площ от 0,22 ха от парцел № 54506-46-1-1; площ от 0,34 ха от парцел № 54506-114-2-1; площ от 0,19 ха от парцел № 54506-27-1-1; площ от 0,05 ха от парцел № 54506-30-10-1; площ от 0,02 ха от парцел № 54506-30-8-1 и ВРЪЩА преписката в тази част на Министъра на земеделието, храните и горите за ново произнасяне при съобразяване на дадените с мотивите на решението указания по тълкуване и прилагане на закона.

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата срещу оспорената заповед в останалата ѝ част, като неоснователна.

 

ОСЪЖДА Министерство на земеделието, храните и горите да заплати на В.И.П. с ЕГН ********** ***, сумата от 362,95  /триста шестдесет и два лева и деветдесет и пет ст./ лева  - разноски по делото.  

 

ОСЪЖДА В.И.П. с ЕГН ********** ***, да заплати на Министерство на земеделието, храните и горите сумата от 152,94  /сто петдесет и два лева и деветдесет и четири ст./ лева - разноски по делото.  

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 - дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

Административен съдия: