Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 99
гр.
Враца, 10.03.2020 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ВРАЦА, IV състав, в публично заседание на 10.02.2020г. /десети
февруари две хиляди и двадесета година/ в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА
при
секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм.
дело № 251 по описа на Административен съд - Враца за 2019 г., и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба от В.И.П. ***, чрез * К.Т., против Заповед № РД 09-229/01.03.2019
г. на Министъра на земеделието, храните и горите, с която на основание чл. 25 ал.
4 от Закона за администрацията, чл. 33а, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда
за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за
администриране и контрол, е одобрен окончателен специализиран слой
"Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2018 г., като част от
Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП).
Заповедта е обжалвана в
частта, в която заявените площи, представляващи части от общо 34
парцела, са приети за недопустими за подпомагане, както следва: 1,07 ха от парцел № 54506-110-2-1,
целият с декларирана площ от 1,07 ха; 0,75 ха от парцел № 54506-30-5-2, целият
с декларирана площ от 2,11 ха; 0,67 ха от парцел № 54506-46-1-1, целият с
декларирана площ от 3,24 ха; 0,54 ха от парцел № 27317-38-1-2, целият с
декларирана площ от 1,76 ха; 0,51 ха от парцел № 54506-30-6-1, целият с
декларирана площ от 5,28 ха; 0,41 ха от парцел № 54506-114-2-1, целият с
декларирана площ от 0,72 ха; 0,38 ха от парцел № 54506-27-1-1, целият с
декларирана площ от 1,66 ха; 0,36 ха от парцел № 54506-67-2-2, целият с
декларирана площ от 0,81 ха; 0,32 ха от парцел № 54506-79-1-1, целият с
декларирана площ от 2,2 ха; 0,13 ха от парцел № 54506-30-2-1, целият с
декларирана площ от 0,29 ха; 0,12 ха от парцел № 54506-15-1-1, целият с
декларирана площ от 0,39 ха; 0,12 ха от парцел № 54506-109-2-1, целият с
декларирана площ от 0,59 ха; 0,11 ха от парцел № 54506-185-1-1, целият с
декларирана площ от 0,21 ха; 0,09 ха от парцел № 54506-30-10-1, целият с
декларирана площ от 1,12 ха; 0,09 ха от парцел № 54506-63-1-1, целият с
декларирана площ от 0,59 ха; 0,08 ха от парцел № 54506-185-2-1, целият с
декларирана площ от 0,12 ха; 0,08 ха от парцел № 54506-46-4-1, целият с
декларирана площ от 0,56 ха; 0,07 ха от парцел № 54506-14-1-1, целият с
декларирана площ от 0,3 ха; 0,07 ха от парцел № 54506-36-2-1, целият с
декларирана площ от 0,21 ха; 0,06 ха от парцел № 54506-80-1-1, целият с
декларирана площ от 2,05 ха; 0,06 ха от парцел № 54506-46-3-1, целият с
декларирана площ от 0,26 ха; 0,05 ха от парцел № 54506-26-2-1, целият с
декларирана площ от 12,15 ха; 0,05 ха от парцел № 54506-67-1-1, целият с
декларирана площ от 0,26 ха; 0,05 ха от парцел № 54506-22-1-2, целият с
декларирана площ от 0,97 ха; 0,04 ха от парцел № 54506-46-2-1, целият с декларирана
площ от 0,55 ха; 0,04 ха от парцел № 54506-62-1-1, целият с декларирана площ от
0,25 ха; 0,04 ха от парцел № 54506-30-3-1, целият с декларирана площ от 0,32
ха; 0,04 ха от парцел № 54506-30-4-1, целият с декларирана площ от 0,51 ха;
0,02 ха от парцел № 54506-67-4-2, целият с декларирана площ от 1,05 ха; 0,02 ха
от парцел № 54506-30-8-1, целият с декларирана площ от 0,26 ха; 0,01 ха от
парцел № 54506-30-7-1, целият с декларирана площ от 0,51 ха; 0,01 ха от парцел
№ 54506-67-3-1, целият с декларирана площ от 0,14 ха; 0,01 ха от парцел №
54506-30-9-1, целият с декларирана площ от 0,44 ха; 0,01 ха от парцел №
54506-2-3-1, целият с декларирана площ от 0,67 ха.
Изложени са оплаквания за
незаконосъобразност на обжалваната част от административния акт, поради
неправилно приложение на материалния закон. Искането към съда е да отмени
заповедта на Министъра на земеделието, храните и горите в оспорената част.
Претендират се направените по делото разноски.
Ответната страна по жалбата -
Министърът на земеделието, храните и горите, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Излага съображения за законосъобразност на издадената заповед. Отравя
искане за отхвърляне на депозираната жалба като неоснователна и недоказана.
Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд – Враца, като
прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на
страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото
доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания
по чл. 146 от АПК, намери следното:
Жалбата е подадена от лице по чл.
147, ал. 1 от АПК, чиито права и законни интереси са засегнати от
административния акт, в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК против заповед,
подлежаща на съдебен контрол на основание чл. 33а, ал. 6 от ЗПЗП, поради което
е процесуално допустима.
Разгледана по същество е частично
основателна, по следните съображения:
Не е спорно между страните, че
жалбоподателката е земеделски стопанин по смисъла на § 1, т. 23 от ДР на ЗПЗП. Същата е подала
заявление за
подпомагане с УИН 06/050517/67650.
Със заповед № РД46-504/12.12.2018 г.
Министърът на земеделието, храните и горите, в съответствие с нормата на чл.
16б от Наредба № 105/24.02.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане,
достъп и ползване на Интегрирана система за администриране и контрол, е одобрил
проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018
г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, обновен за
2018 г. чрез дешифрация/разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта на страната по
самолетно и сателитно заснемане от 2018 г., чрез отразяване на резултатите от
теренни проверки, проведени през годината от областните и общинските структури
на Министерството на земеделието, храните и горите съгласно чл. 15 от Наредба №
105/2006 г. Със същата заповед е наредено публикуването ѝ на 19.12.2018
г. на интернет страниците на МЗХГ и на Държавен фонд „Земеделие“, както и
публикуването на съобщение за уведомяване на кандидатите за подпомагане по
схемите и мерките за плащания на площ през 2018 г. за възможността да се
запознаят с актуализирания специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“
за кампания 2018 г. и да подадат възражение. Наредено е да се създаде
организация заинтересованите земеделски стопани да се запознаят с обхвата на
специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г. В
заповедта е указано, че до 07.01.2019 г., включително, земеделските стопани
могат да подадат възражение по образец относно непопадането на конкретни
заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта за
специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“. Разяснен е реда, начина и
органа, пред който може да бъде направено това.
С възражение
вх. № АР-51/03.01.2019 г. жалбоподателката е заявила, че се е запознала с
обхвата на проекта за специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за
кампания 2018 г., в частта му касаеща декларираните от нея площи и е поискала
същият да бъде преразгледан по отношение на посочените в таблица 24 земеделски
парцели, за които е установено несъответствие между декларирана и допустима за
подпомагане площ. Липсва приложен
по делото отговор по подаденото възражение, като в последвалата заповед - предмет на оспорването, е
цитирано, че възраженията са обсъдени.
Със Заповед № РД
09-229/01.03.2019 г. на основание чл. 33а, ал. 2 от Закона за
подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22
август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване
на Интегрираната система за администриране и контрол (обн. ДВ, бр. 82 от 2006
г.), министърът е одобрил окончателен специализиран слой "Площи, допустими
за подпомагане" за Кампания 2018 като част от Система за идентификация на
земеделските парцели, който е актуализиран за 2018 г. чрез дешифрация на нова
цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2018
г.; отразяване на резултатите от теренни проверки извършени през годината от
страна на Технически инспекторат на Държавен фонд "Земеделие" -
Разплащателна агенция (ДФЗ-РА) и областните и общински структури на
Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ), както и чрез проверка на
получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой
"Площи, допустими за подпомагане", одобрен със заповед № РД 46-504 от
12.12.2018 г. на министъра на земеделието, храните и горите. Заповедта е
обнародвана в ДВ бр. 20/08.03.2019 г.
За изясняване на спора по
делото е допусната съдебно - техническа експертиза, изготвена от в.л. * Л.А.. След извършен анализ и разчитане на снимките от цифровата ортофотокарта на
заявените парцели, вещото лице установява, че от всички 34 парцела, които са предмет на жалбата, по 8 от тях е налице неправилно дешифриране, а в останалите 26 изчисленията се потвърждават.
Първият е парцел БЗС № 54506-46-4-1 с площ 0,56 ха, в който определените за
недопустими за подпомагане площи след разглеждане на възражението са в размер на 0,08 ха. Вещото лице дава
заключение, че 0,08 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,00 ха са недопустими за подпомагане, т.е.
парцелът може да се приеме изцяло за подпомагане. Сочи се, че това са крайни
територии, с които не би могло да се премине границата от 10 % площ с допустими
елементи.
Вторият парцел е БЗС № 54506-30-5-2 с площ 2,11 ха, в който са определени като недопустими за подпомагане площи в размер на 0,71 ха. Вещото лице дава
заключение, че 0,18 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,53 ха са недопустими за подпомагане. Сочи се, че това са територии, в които
нивото на поддържане на имота е както съседна площ, която е приета за
допустима.
Третият парцел e БЗС № 54506-30-9-1 с площ 0,44 ха, в който
са определени за недопустими за подпомагане площи в размер
на 0,01 ха. Вещото лице дава заключение, че 0,01 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,0 ха са недопустими за подпомагане, т.е. парцелът може да се приеме
изцяло за подпомагане. Сочи се, че това са територии, в които нивото на
поддържане на имота е както съседна площ, която е приета за допустима.
Четвъртият парцел e БЗС 54506-46-1-1 с площ 3,24 ха, в който са определени за недопустими за подпомагане площи в размер
на 0,67 ха. Вещото лице дава заключение, че 0,22 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,45 ха са недопустими за подпомагане.
Петият парцел e БЗС 54506-114-2-1 с площ 0,72 ха, в който са определени за недопустими за подпомагане площи в размер
на 0,41 ха. Вещото лице дава заключение, че 0,34 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,07 ха са недопустими за подпомагане.
Шестият парцел е БЗС 54506-27-1-1 с площ 1,66 ха, в
който са определени за недопустими за подпомагане площи в размер
на 0,38 ха. Вещото лице дава заключение, че 0,19 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,19 ха са недопустими за подпомагане.
Седмият парцел е БЗС 54506-30-10-1 с площ 1,12 ха, в
който са определени за недопустими за подпомагане площи в размер
на 0,09 ха. Вещото лице дава заключение, че 0,05 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,04 ха са недопустими за подпомагане.
Осмият парцел е БЗС 54506-30-8-1 с площ 0,26 ха, в
който са определени за недопустими за подпомагане площи в размер
на 0,02 ха. Вещото лице дава заключение, че 0,02 ха от парцела могат да бъдат включени към площите допустими за подпомагане, а 0,00 ха са недопустими за подпомагане т.е. парцелът може да се приеме
изцяло за подпомагане.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна
следното:
Съгласно чл. 30 от ЗПЗП за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се
създава Интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/, която се състои
от отделни системи, определени в ал. 2, като една от тях е и системата за
идентификация на земеделските парцели /чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП/. Задължението за създаване
и поддържане на системата за идентификация на земеделските парцели, по силата
на чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП е на Министерството на земеделието, храните и
горите. Редът и условията за създаване, поддържане, достъп и ползване на
системата са уредени, в изпълнение на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от
ЗПЗП, с издадената от Министъра на земеделието, храните и горите Наредба № 105/22.08.2006
г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на
Интегрираната система за администриране и контрол.
Данните, включени в системата за
идентификация на земеделските парцели, са посочени в чл. 33, ал. 1HYPERLINK
"apis://Base=NARH&DocCode=4661&ToPar=Art33&Type=201/"
от
ЗПЗП. Според ал. 4 на същата норма те се
актуализират ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална
цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на
референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 от ЗПЗП.
В чл. 33а, ал. 1 от
ЗПЗП е разписано правомощието на
Министерството на земеделието, храните и горите да създава в системата за
идентификация на земеделски парцели специализиран слой "Площи, допустими
за подпомагане", който се включват площите от всеки физически блок,
отговарящи на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП -
Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за
подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В ал. 2 на същата норма е посочено,
че данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се
отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за
подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране /компютърно
разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на
специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на
резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел
отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на
специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието,
храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6.
От
направения преглед на относимата нормативна уредба следва, че процесната
Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г. на министъра на земеделието, храните и
горите е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона
форма и при спазване на административнопроизводствените правила. Обезпечено е
правото на жалбоподателя на участие в производството по изготвяне и
утвърждаване на специализирания слой за кампания 2018 г. съгласно разпоредбите на
Наредба № 105/2006 г., регламентиращи начините и формите на участие на заинтересованите лица в производството.
Съображенията за изключване
на части от парцелите от одобрения окончателен специализиран слой се съдържат в дешифрираните
самолетни снимки, като именно данните от последните и такива от сателитно изображение позволяват на съда с помощта на специалисти да извърши
проверка за материалната законосъобразност на акта.
Съобразно заявлението за
подпомагане на кандидата всички парцели са заявени като „ливади за косене“ с изключение на един
парцел, заявен като „дюли“.
Като основание за
изключване на части от заявените за подпомагане площи е посочено наличие на
необработени, неподдържани площи, без следи от земеделска дейност /косене/, с
висока тревна растителност, храсти, дървета и групи дървета.
Съобразно разпоредбата на чл. 8, ал. 2
от Наредба № 2/26.03.2018 г. /в относимата редакция/ допустими за подпомагане
са постоянно затревените площи, когато на тях:
1. има не повече от 100 бр. дървета
и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м, които са с мозаечно разположение;
2. има мозаечно
разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени
терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на
неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4;
3. следите от паша или
косене са разпознаваеми през цялата календарна година.
Констатациите
на административния орган по отношение на парцели с номера: БЗС № 54506-46-4-1, БЗС № 54506-30-5-2, БЗС № 54506-30-9-1, БЗС 54506-46-1-1, БЗС 54506-114-2-1,
БЗС 54506-27-1-1, БЗС 54506-30-10-1 и
БЗС 54506-30-8-1 се опровергават
от заключението на вещото лице по изготвената съдебно – техническа експертиза,
което съдът кредитира като обективно и компетентно изготвено. За
част от тези парцели са били налице условията, за да бъдат включени към площите
допустими за подпомагане. В тази част оспорената заповед следва да се отмени като
незаконосъобразна - издадена в нарушение на материалния закон.
По отношение на останалите парцели, както следва: БЗС 54506-110-2-1;
БЗС 27317-38-1-2; БЗС 54506-30-6-1; БЗС 54506-67-2-2; БЗС 54506-79-1-1; БЗС
54506-30-2-1; БЗС 54506-15-1-1; БЗС 54506-109-2-1; БЗС 54506-185-1-1; БЗС
54506-63-1-1; БЗС 54506-185-2-1; БЗС 54506-14-1-1; БЗС 54506-36-2-1; БЗС
54506-80-1-1; БЗС 54506-46-3-1; БЗС 54506-26-2-1; БЗС 54506-67-1-1; БЗС
54506-22-1-2; БЗС 54506-46-2-1; БЗС 54506-62-1-1; БЗС 54506-30-3-1; БЗС
54506-30-4-1; БЗС 54506-67-4-2; БЗС 54506-30-7-1; БЗС 54506-67-3-1 и БЗС
54506-2-3-1 оспорената заповед е съответна на материалния закон и неговата цел.
При този
изход на спора и при заявени и от двете страни претенции за присъждане на разноски
и възнаграждения, същите следва да бъдат присъдени съразмерно на уважената,
респ. отхвърлената част от оспорването.
Жалбоподателката
е реализирала разноски по производството в размер на 10,00 лв. за платена
държавна такса, 600,00 лв. за платено адвокатско възнаграждение и ** лв. –
възнаграждение за вещо лице.
Ответникът
претендира юрисконсултско възнаграждение. Съгласно чл. 143, ал. 4 от АПК
вр. чл. 78, ал.
8 от ГПК, в полза на юридически лица се присъжда възнаграждение в размер,
определен от съда, който не може да надхвърля максималния размер за съответния
вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. Чл. 37, ал. 1 от ЗПП предвижда, че
заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената
дейност и се определя в наредба на Министерския съвет. Съгласно чл. 24 от
Наредбата за заплащането на правната помощ, приета с ПМС № 4 от 06.01.2006г.,
изм. бр. 98 от 15.12.2015г., по административни дела възнаграждението за една
инстанция е от 100 до 200 лева. Предвид действителната правна и фактическа
сложност на делото, ангажираните в производството доказателства и броя на
проведените по делото открити съдебни заседания, в които се е явил процесуалния
представител на ответника /пет/, съдът намира, че на същия следва да бъде определено
юрисконсултско възнаграждение по производството в размер на 200 лв.
Съобразно уважената част от оспорването – 23,53 %, в полза на
жалбоподателката следва да бъдат присъдени разноски в общ размер на 362,95 лв.,
от които 10 лв. за платена държавна такса, 141,18 лв. за платено адвокатско
възнаграждение и 211,77 лв. – възнаграждение за вещо лице. Изчислени по същия
начин, съобразно отхвърлената част от оспорването /76,47 %/, ответникът има
право на разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 152,94 лева.
Водим от горното и на
основание чл. 173, ал. 2 АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на В.И.П. ***.03.2019 г. на Министъра на земеделието,
храните и горите, с която е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за
подпомагане“ за Кампания 2018 година, в частта, с която са изключени площи от
парцели, както следва: площ от 0,08 ха от парцел № 54506-46-4-1; площ от 0,18 ха от парцел № 54506-30-5-2; площ от 0,01 ха от парцел № 54506-30-9-1; площ от 0,22 ха от парцел № 54506-46-1-1; площ от 0,34 ха
от парцел № 54506-114-2-1; площ от 0,19 ха от парцел № 54506-27-1-1; площ от
0,05 ха от парцел № 54506-30-10-1; площ от 0,02 ха от парцел № 54506-30-8-1 и ВРЪЩА преписката в тази част на Министъра на земеделието, храните и
горите за ново произнасяне при съобразяване на дадените с мотивите на решението
указания по тълкуване и прилагане на закона.
ОТХВЪРЛЯ жалбата срещу оспорената заповед в останалата ѝ част, като
неоснователна.
ОСЪЖДА Министерство
на земеделието, храните и горите да заплати на В.И.П. с ЕГН **********
***, сумата от 362,95 /триста шестдесет и два лева и деветдесет
и пет ст./ лева - разноски по
делото.
ОСЪЖДА В.И.П. с ЕГН ********** ***, да заплати на Министерство
на земеделието, храните и горите сумата от 152,94 /сто петдесет и два лева и деветдесет и четири
ст./ лева - разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 - дневен срок от
уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от
същото.
Административен съдия: