Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 343 09.10. 2019г. град
Стара Загора
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Старозагорският
административен съд, в публично съдебно заседание на деветнадесети септември през две хиляди и
деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИРЕНА ЯНКОВА
ЧЛЕНОВЕ: РАЙНА ТОДОРОВА
КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА
при секретар Минка Петкова и с участието
на
прокурор Маргарита Димитрова
като разгледа
докладваното от
съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело
№ 408 по описа за 2019г., за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството е по реда на чл. 185
и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по протест на прокурор в Окръжна прокуратура
– Стара Загора, с който са оспорени разпоредбите на чл. 44, ал.1; чл.45 ал.2,
3, 4, 7 и 8; чл.55 ал.1; чл.57 т.1, вр.чл.3 и чл.4; чл.57 т.3, вр.чл.21; чл.57
т.4 вр.чл.42 т.2 от Наредба№1 за поддържане и опазване на обществения ред и
безопасността на движението в Община Гълъбово, приета с Решение № 520 по
Протокол № 60 от проведено на 30.11.2018г. заседание на Общински съвет –
Гълъбово. В протеста са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорените
разпоредби от Наредба№1 за поддържане и опазване на обществения ред и
безопасността на движението в Община Гълъбово, по съображения за противоречието
им с нормативни актове от по-висока
степен, поради което се иска отмяната им.
Представителят на Окръжна прокуратура - Стара Загора в
съдебно заседание поддържа внесения протест и обективираното в него оспорване. Претендира
присъждане на разноски в размер на 20лв.
Ответникът -
Общински съвет – Гълъбово, редовно и своевременно призован за съдебно
заседание, не изпраща представител по делото и не взема становище по
основателността на оспорването.
Въз основа на съвкупната преценка на
събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от
фактическа страна:
С Решение № 520 по Протокол № 60 от проведено на
30.11.2018г. заседание на Общински съвет – Гълъбово, на
основание чл. 21 ал.1, т.23 и ал.2 от ЗМСМА, чл.8 от ЗНА, във връзка с чл.26 и
чл.28 от ЗНА, Общински съвет Гълъбово е
отменил Наредба №1 за поддържане и опазване на обществения ред, безопасността
на движението, ползването на превозни средства и общите площи на територията на
община Гълъбово, приета с решение №58 / 16.03.2004г на Общински съвет Гълъбово
/т.1/ и е приел Наредба №1 за поддържане и опазване на обществения ред и
безопасността на движението в Община Гълъбово. Наредбата влиза в сила от
01.01.2019г /т.2/. /решението по препис – извлечение от протокола е представено
на л.29, протокол №60 /30.11.2018г -на л.35-36 по делото/.
При приемането на Решение №520/30.11.2018г. са гласували
17 общински съветници, от които гласували „за“ -13, гласували „против“ -4
/л.36/.
Решението е прието по предложение на кмета на община
Гълъбово с вх.№31-01-430/22.11.2018г - л.39 и сл., в което, както и в доклада
относно проекта на нова „Наредба №1 за поддържане и опазване на обществения ред
и безопасността на движението в Община Гълъбово“ /л.40/ вносителят е
аргументирал необходимост от приемане актуална уредба на обществените
отношения, свързани с поддържане и опазване на обществения ред, безопасността
на движението в община Гълъбово, при посочени
целите, които се поставят с предложения проект и очакваните резултати,
липсата на необходимост от финансови средства за прилагане на наредбата, анализ,
заключаващ на съответствие на проекто-наредбата с правото на Европейския съюз
/л.40/. Проектът на Наредбата е представен на л.42-46 по делото.
На 18.10.2018г, в съответствие с чл.77 от АПК и чл.26 ал.2
от ЗНА проектът на наредбата, заедно с доклада на вносителя са обявени на
интернет страницата на Община Гълъбово /достъпни на адрес /http://galabovo.org/node/13/, при предоставена
възможност на заинтересованите лица да направят предложения или изразят
становища. Няма данни в посочения 30 дневен срок от публикуване на проекта да
са внесени писмени предложения или да са изразени становища по него от
заинтересовани лица.
С Решение №542 по протокол №61/18.12.2018г, взето от
Общински съвет Гълъбово с гласували „за“ 15 общински съветници, на основание
чл.45 ал.9 от ЗМСМА и Заповед №АК-01-ЗД-333/12.12.2018г на Областния управител
на област Стара Загора, Наредба №1 за поддържане и опазване на обществения ред
и безопасността на движението в община Гълъбово е изменена в частта на чл.23 т.6 от същата,
като е отменен текста „и да контролират изправността на наличната адресна
регистрация“ /предл.второ от текста на чл.23 т.6 от наредбата/. Всички останали
текстове на Наредбата е посочено, че остават без изменения /л.47, л.49/.
Оспорените разпоредби
на чл. 44, ал.1; чл.45 ал.2, 3, 4, 7 и 8; чл.55 ал.1; чл.57 т.1, вр.чл.3 и
чл.4; чл.57 т.3, вр.чл.21; чл.57 т.4 вр.чл.42 т.2 от Наредба №1 за поддържане и
опазване на обществения ред и безопасността на движението в община Гълъбово, /означавана
по-долу Наредба №1/ са със следното съдържание:
Чл.44. (1) Извършването на строителни и ремонтни работи
по улиците, тротоарите, прилежащите към тях парцели и в общите площи, започват
след разрешение от общ. Дирекция ТСУ и ИРУ и съгласувано с КАТ.
Чл.45 ..
(2) При издаването на разрешения за прокопаване по ал.1
заинтересованите лица или фирми внасят депозит. Същият се връща при изпълнение
на обекта с необходимото качество като се удържат 10% от него за вторични
ремонти през гаранционния срок, определен от ЗУТ.
(3) Депозитът не се връща при некачествени
възстановителни работи.
(4) Определят се следните видове депозит:
1. за зелени тревни площи – 2 лв./м2
2. за базалтова настилка – 20 лв./м2
3. за асфалтова настилка- 40 лв./м2
4. за бетонова настилка- 23 лв./м2
5. за каменни плочи върху бетон- 25 лв./м2
…
(7) Размера на
депозита се определя въз основа на протокол на единични цени от дирекция ТСУ и
ИРУ.
(8) Депозитът се връща частично за съответното количество
възстановена настилка, но само ако съответния вид настилка е завършена в целия
си обем.
Чл.55. (1) За маловажни случаи на
административни нарушения, установени при извършването им, контролните органи
могат да налагат глоба в размер на 10 /десет/ лева, която събират с квитанция.
Чл.57. При констатиране на нарушение,
административно-наказващият орган налага на виновното лице глоба, съответно
имуществена санкция в размер на:
1.от 10,00 лв. до 250,00 лв. – за нарушенията
по чл. чл. 3, 4;
..
3. от 20,00 лв. до 300,00 лв. – за
нарушенията по чл. чл. 21, 22
4. от 30,00 лв. до 300,00 лв. – за нарушенията по чл. чл.
42, 43.
По делото са представени и приети
като доказателства документите по приемането на оспорения подзаконов нормативен
акт. Приложена е Наредба №1 за поддържане и опазване на обществения ред и безопасността на
движението в община Гълъбово/л.30-34/.
Съгласно чл.186, ал.1 от АПК, право да оспорват подзаконов
нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи
или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за
които той поражда задължения. Нормата на чл.186, ал.2 от АПК овластява
прокурора да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт, като според чл.187, ал.1
от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение
във времето. С оглед на което оспорването на чл. 44, ал.1; чл.45 ал.2, 3, 4, 7
и 8; чл.55 ал.1; чл.57 т.1, вр.чл.3 и чл.4; чл.57 т.3, вр.чл.21; чл.57 т.4
вр.чл.42 т.2 от Наредба №1 за поддържане и опазване на обществения ред и
безопасността на движението в община Гълъбово, обективирано в подадения протест
от прокурор в Окръжна прокуратура – Стара Загора, е процесуално допустимо.
Съдът, като обсъди събраните по делото
доказателства във връзка с изложените в протеста
доводи и становищата на страните и като извърши проверка на законосъобразността на Наредба
№1 за поддържане и опазване на обществения ред и безопасността на движението в
община Гълъбово в частта на разпоредбите на чл. 44, ал.1; чл.45 ал.2, 3, 4, 7 и 8; чл.55
ал.1; чл.57 т.1, вр.чл.3 и чл.4; чл.57 т.3, вр.чл.21; чл.57 т.4 вр.чл.42 т.2, намира
за установено следното:
При извършената проверка досежно
спазването на регламентираните в АПК и в ЗНА административно-производствени
правила при приемането с Решение № 520 / 30.11.2018г. на Общински съвет –
Гълъбово на Наредба №1 за поддържане и опазване на обществения ред и
безопасността на движението в община Гълъбово, в частта на
оспорените разпоредби, съдът не констатира
допуснати нарушения на процедурата по внасяне, разглеждане, обсъждане и
приемане. В съответствие с чл.26 ал.2 от ЗНА на интернет-страницата на община
Гълъбово е бил публикуван проектът на наредбата, заедно с мотивите на
вносителя, при предоставена на заинтересованите лица възможност за изразяване
на предложения и становища по проекта. Наредба №1 за поддържане и опазване на обществения ред и
безопасността на движението в община Гълъбово е приета при спазване на
изискванията за кворум и мнозинство, видно от представения протокол №60 от
проведено на 30.11.2018г заседание на ОбС Гълъбово, на л.35-36 по делото.
Обществените отношения,
свързани с местното самоуправление и местната администрация, са уредени със
ЗМСМА, чиито разпоредби очертават правният статут и компетентността на
общинския съвет като орган на местното самоуправление, определящ политиката за
изграждане и развитие на общината, във връзка с осъществяването на дейностите
от местно значение, както и на други дейности, определени със закон. В
изпълнение на правомощията си по чл.21 от ЗМСМА общинският съвет приема
правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Наредбата е нормативен акт, който се издава
за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от
по-висока степен, като приеманите от Общинския съвет наредби са подзаконови
нормативни актове, съдържащи правни норми, които създават общозадължителни
правила за уреждане съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени
от тях обществени отношения с местно значение на територията на съответната
община, засягащи неограничен брой адресати /чл.7, ал.2 и чл.8 от Закона за
нормативните актове и чл.75, ал.1 от АПК/. Такива актове общинските съвети са
компетентни да издават, когато това е предвидено от Конституцията на РБългария
или от закон /чл.2, ал.1 от ЗНА, чл.76, ал.1 от АПК/. Следователно
нормотворческите правомощия на общинския съвет произтичат от Конституцията или
от закона и се ограничават до обществени отношения с местно значение, които обаче
не са регулирани от нормативни актове от по-висока степен. Общият принцип,
регламентиран в чл.15, ал.1 от ЗНА, предвижда, че всеки нормативен акт трябва
да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока
степен. В този смисъл съдебният контрол за материална законосъобразност на
оспорените разпоредби от Наредба №1
за поддържане и опазване на обществения ред и безопасността на движението в
община Гълъбово,
следва да обхване преценката дали в съответствие с нормите на чл.2, ал.1 и чл.8
от ЗНА органът на местно самоуправление е бил овластен с компетентност за
уреждане на обществени отношения чрез регулирането им с подзаконов нормативен
акт по чл.7, ал.2 от ЗНА и за съответствието на разпоредбата с нормативни
актове от по-висока степен.
В случая Наредба №1 за
поддържане и опазване на обществения ред и безопасността на движението в община
Гълъбово, според чл.1 ал.1 от същата урежда редът, условията и изискванията за
спазване на обществения ред, обществените отношения и безопасност на движението,
както и въпросите за местните изисквания, ограничения и забрани, свързани с
движението на превозните средства и ползването на площи на територията на
Община Гълъбово, с оглед осигуряване на условия за спокойствие, труд и отдих на
гражданите и защита на техните права и сигурност. Като правно основание за
приемането на Решение № 520 по протокол № 60/30.11.2018г ОбС Гълъбово е посочил
разпоредбата на чл.21 т.23 от ЗМСМА, т.е. позовал се е на правомощието на
общинския съвет да решава и други въпроси от местно значение, които не са от
изключителната компетентност на други органи.
От местно значение са въпросите, попадащи в сферите, очертани в чл. 17, ал. 1 ЗМСМА. Може да се приеме на
база чл.1 ал.1 и ал.2 от наредбата и
предметното съдържание на разпоредбите, че
относимо основание за приемането й е и това по чл.21 ал.1 т.13 от ЗМСМА,
която норма регламентира правомощието общинският съвет да определя изисквания
за дейността на физическите и юридическите лица на територията на общината,
които произтичат от екологичните, историческите, социалните и другите
особености на населените места, както и от състоянието на инженерната и
социалната инфраструктура. В случая упражнената компетентност, предвид
визираната цел в чл.1 ал.1 от наредбата и посочените адресати /чл.1 ал.2/
позволява извод, че упражненото правомощие кореспондира с определените сфери на
местно самоуправление по т. т. 1, 2,5,6,7, 8 и 9 на чл. 17, ал.1 от същия закон.
Разпоредбата
на чл. 44, ал.1 от Наредба№1 за поддържане и опазване на обществения ред и
безопасността на движението в Община Гълъбово гласи: „Извършването
на строителни и ремонтни работи по улиците, тротоарите, прилежащите към тях
парцели и в общите площи, започват след разрешение от общ. Дирекция ТСУ и ИРУ и
съгласувано с КАТ“.
В протеста
е направена съпоставка на тази норма с разпоредбата на чл.72 ал.1 пр.1 от ЗУТ,
въвеждаща изискване за разрешение за строеж за извършване на работи, свързани с
разкопаване на улични и тротоарни настилки и вътрешно квартални пространства. Аргументирано
е, че с изискването за разрешение от общ.Дирекция ТСУ и ИРУ ОбС-Гълъбово е приел норма в нарушение на предоставената
компетентност.
Съгласно разпоредбата на чл.72 ал.1 от ЗУТ работите,
свързани с разкопаване на улични и тротоарни настилки и вътрешно квартални
пространства, се извършват въз основа на разрешение за строеж. За започването
на строежа възложителят уведомява съответната общинска администрация след
съгласуване с органите по безопасността на движението.
Видно е, че двете изречения на
чл.72 ал.1 от ЗУТ съдържат две отделни правила, яснотата и смисълът на които се
губи посредством смесването в текста на
оспорената разпоредба -чл.44 ал.1 от наредбата на изисквания както за
извършването, така и за започването на строителни и ремонтни работи по
изброените обекти / „Извършването на ….“ „… започват след..“/. На следващо място, разпоредбата на чл.72 ал.1 изр.първо от ЗУТ императивно сочи, че за извършването на работи,
свързани с разкопаване на посочените в нея инфраструктурни елементи е
необходимо разрешение за строеж. В оспорената разпоредба се визират „строителни и ремонтни работи“, което понятие
смислово е по-широко от разкопаването. Но както за извършването на дейности по
разкопаване на обекти по чл.72 ал.1 от ЗУТ, така и за строително-монтажни
работи /по определението в т.40 на §5 от ДР на ЗУТ/ и ремонтни работи, свързани с извършване на строеж и извън
изключенията, предвидени в чл.151 ал.1 от ЗУТ,
законът не изисква други разрешения, освен разрешение за строеж. Следователно
и за извършването на „строителни и ремонтни работи“ по улиците, тротоарите,
прилежащите към тях парцели и в общите площи /по см.на чл.44 ал.1 от наредбата/
се следва не разрешение от общинска дирекция, а
разрешение за строеж, компетентността за издаване на каквото е на
главния архитект на общината /съгласно чл. 148 ал.2 от ЗУТ/. За започването на строежа, свързан с
извършване на работи в обхвата на визираните в чл.72 ал.1 изр.първо от ЗУТ, възложителят
трябва да уведоми съответната общинска администрация след съгласуване с
органите по безопасността на движението /изр.второ на чл.72 ал.1/. Текстът на оспорената разпоредба на чл.44
ал.1 от наредбата сочи на некоректно възпроизвеждане на чл.72 ал.1 от ЗУТ, с което се създава неяснота и предпоставки за
неправилно приложение на закона, следователно е приета в нарушение на чл.76
ал.3 от АПК, чл.8 и чл.15 ал.1 от ЗНА и като незаконосъобразна на това основание
следва да се отмени.
Относно оспорените
разпоредби на чл.45 ал.2, ал.3, ал.4, ал.7 и ал.8 от Наредба №1, приета от ОбС
Гълъбово в протеста са изложени аргументи, че
те въвеждат ново бреме, извън правомощията на общинския съвет, разпростиращи се
до местните такси и цени на услуги, посочени в ЗМДТ и други специални закони. Подателят на
протеста визира противоречие с чл.107
вр.с чл.7 ал.1 и чл.8 ал.1 от ЗМДТ и разпоредбата на чл.74 ал.1 т.8 от ЗУТ.
Според чл.45
ал.2 от Наредба №1, приета от ОбС Гълъбово: „(2) При издаването на разрешения за прокопаване по ал.1
заинтересованите лица или фирми внасят депозит. Същият се връща при изпълнение
на обекта с необходимото качество като се удържат 10% от него за вторични
ремонти през гаранционния срок, определен от ЗУТ“, а според ал.1 на чл.45, към
която се препраща: „Прокопаването на улични платна, тротоари или зелени площи
за ново строителство, ремонт или аварии се извършва по ред, упоменат в чл.61“.
В чл.45 ал.3 е предвидено, че депозитът не се връща при
некачествени възстановителни работи; в чл.45 ал.4 е предвидено че се определят
следните видове депозит, изброени в отделни точки:
1. за зелени тревни площи – 2 лв./м2
2. за базалтова настилка – 20 лв./м2
3. за асфалтова настилка- 40 лв./м2
4. за бетонова настилка- 23 лв./м2
5. за каменни плочи върху бетон- 25 лв./м2
Според чл.45 ал.7 Размера на депозита се определя въз
основа на протокол на единични цени от дирекция ТСУ и ИРУ, а според ал.8 на
същата правна норма Депозитът се връща
частично за съответното количество възстановена настилка, но само ако съответния
вид настилка е завършена в целия си обем.
От регламентацията в чл.45 ал.2 във връзка с
ал.1 от Наредба №1 е видно, че е въведено изискване за внасяне на парична сума
(„депозит“) при „издаването на разрешения за прокопаване..“ и като предпоставка
за издаването на разрешение в посочените хипотези. Компетентност за
регламентиране на изискване за парична сума („депозит“) като условие за
издаване на визираните „разрешения за прокопаване“ не е предоставено на
общинския съвет. Не се касае за определяне на „цена“ за услуга или права,
предоставяни от общината и които да не са регламентирани в закон, за каквито общинския
съвет да може да определи цена по правилото на чл.6 ал.2 от ЗМДТ. Това е така,
тъй като не „разрешение за прокопаване“ следва да се издава за дейностите,
изброени в ал.1 на чл.45 от Наредба №1 /прокопаване на улични платна, тротоари или зелени площи за
ново строителство, ремонт или аварии/. Издаване на такъв вид административен акт ЗУТ не предвижда, като
предпоставка за дейността. За
работите, свързани с разкопаване на улични и тротоарни настилки и
вътрешноквартални пространства, вкл. „прокопаване“ в изброените обекти, както и
за извършване на строежи по смисъла на §5 т.38 от ЗУТ, законът не изисква друго
разрешение, освен разрешение за строеж /чл.72 ал.1 изр.първо, чл.148 ал.1, във
връзка с §5 т.38 от ДР на ЗУТ/. А за издаването на разрешението за строеж, както и за
други административни и технически услуги по ЗУТ, съгласно § 3 от ДР на
ЗУТ, се събират такси по ЗМДТ и ЗДТ. Законодателят изрично е
регламентирал, че за разкопаване на улични и тротоарни настилки се изисква
разрешение за строеж, издаването на каквото е техническа услуга по см. на § 3 от ДР на
ЗУТ във вр. с чл. 107, т.8
от ЗМДТ, за която се събира местна такса по силата на чл. 6, ал.1,
б "д" от ЗМДТ. Извършването на „работите, свързани с разкопаване на улични и
тротоарни настилки и вътрешно квартални пространства“, не е предпоставено от издаване на
"разрешение за прокопаване", нито от извършване на отделна от издаването
на разрешение за строеж, техническа или административна услуга от общината
следователно не се следва и изискване за отделна цена /депозит/ за такава
"услуга". Съгласно чл. 74, ал.1, т.8
и т.9 от ЗУТ,
задължение на строителя на улични мрежи и съоръжения на техническата
инфраструктура е да извършва за своя сметка необходими възстановителни работи в
срокове, определени от общинската администрация и да отстрани нанесените
повреди, констатирани от общинската администрация и отразени в констативен
протокол, в срокове, определени от общинската администрация. Неизпълнението на
тези задължения се свързва с възможността за ангажиране на
административнонаказателна или гражданска отговорност на строителя /вкл. с
възможността общината да иска възстановяване на разходите, които е направила
при неизпълнението на посочените задължения/.
Законодателят не е предвидил изискване за предварително внасяне на
депозит като форма на обезпечение срещу евентуално неизпълнение на задължения на
строителя на улични мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, вкл. в
хипотези на необходимост от вторични ремонти през гаранционния срок /чл.45 ал.2
изр.второ от наредбата/, некачествени
възстановителни работи /чл.45 ал.3/, или от гл.т. количеството възстановена
настилка /чл.45 ал.8 от наредбата/, в каквито хипотези визираните текстове от наредбата
регламентират съответно - възможност за удържане на 10% от сумата на
депозита, невръщането му или частичното му връщане.
Регламентацията в чл.45 ал.2, ал.3, ал.4, ал.7 и ал.8 от Наредба №1,
приета с Решение № 520 от 30.11.2018г
на ОбС Гълъбово сочи на противоречие с чл. 279, ал.1
от АПК, според която разпоредба обезпечителните мерки могат да се
налагат от органа по изпълнението само въз основа на влязло в сила изпълнително
основание и то, ако без тях е невъзможно или се затруднява изпълнението на
задължение или събирането на разноските по него, включително когато то е
отсрочено или разсрочено.
Общинските съвети
като органи на местното самоуправление на територията на съответната община
решават самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил
в тяхната компетентност. Съгласно чл. 8 от ЗНА
всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно
нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с
местно значение. Обжалваните разпоредби – чл.45 ал.2, ал.3, ал.4 , ал.7 и ал.8
от Наредба №1, приета от ОбС Гълъбово, предмет на съдебен контрол, са приети в
противоречие с чл. 76, ал.3
от АПК и чл. 8 от ЗНА,
поради което следва да бъдат отменени.
Разпоредбите на чл.45 ал.2, ал.3, ал.4 , ал.7 и ал.8 от
Наредба №1, приета от ОбС Гълъбово, които регламентират изискване за депозит
като условие за разрешаване на дейности в обхвата на визираните в чл.45 ал.1
/прокопаването на улични платна, тротоари или зелени площи за ново
строителство, ремонт или аварии/, начин
на определяне на размера му и условия за връщане, са приети в противоречие с нормативен акт от по-висока
степен, поради което следва да бъдат отменени.
Оспорените разпоредби на чл.55 ал.1, чл. 57
т.1, т.3, т.4 от Наредба №1, приета от ОбС Гълъбово са структурирани в Раздел
Осми „Административно-наказателни разпоредби“, като регламентират състави на административни
нарушения. Според чл.22 ал.4 от ЗМСМА,
за нарушаване на наредбите могат да се предвидят глоби в размер до 5000 лв.,
а за еднолични търговци и юридически лица - имуществени санкции в размер до 50
000 лв., а при повторно нарушение и временно лишаване от правото да се
упражнява определена професия или дейност. Възможността общинските съвети да издават наредби, в които
да определят състави на административни нарушения и съответстващи на тях
наказания, е изрично предвидена и в чл.2 ал.3 от ЗАНН.
В
разпоредбата на чл.55 ал.1 от Наредба №1 на ОбС Гълъбово е предвидено: „За маловажни случаи на административни нарушения, установени при извършването
им, контролните органи могат да налагат глоба в размер на 10 /десет/ лева,
която събират с квитанция“. В протеста е обосновано противоречие на тази разпоредба с
чл.39 ал.2 от ЗАНН.
Съгласно чл.39 ал.1 от ЗАНН, за явно маловажни случаи на
административни нарушения, установени при извършването им, овластените за това
органи налагат на място, срещу квитанция, глоба до размера, предвиден в
съответния закон или указ, но не повече от 10 лева, а съгласно чл.39 ал.2 от ЗАНН за маловажни случаи на
административни нарушения, установени при извършването им, когато това е
предвидено в закон или указ, овластените контролни органи могат да налагат на
местонарушението глоби в размер от 10 до 50лв. За наложената глоба се издава
фиш, който съдържа данни за самоличността на контролния орган и на нарушителя,
мястото и времето на нарушението, нарушените разпоредби и размера на глобата. Фишът
се подписва от контролния орган и от нарушителя, че е съгласен да плати
глобата, и се изпраща на финансовия орган на съответната общинска администрация
за изпълнение. На нарушителя се дава препис, за да може да заплати доброволно
глобата. Законодателят е разграничил
деянията според обществената им опасност на явно маловажни случаи /чл.39 ал.1/ и
маловажни случаи на административни нарушения/чл.39 ал.2 от ЗАНН/, като е
направил разграничение и на начина на налагане на глобите – в първия случай с
квитанция, а във втория – с фиш с изискуемо съдържание. В случая, с чл.55 ал.1
от наредбата, в противоречие с чл.39 ал.2 от ЗАНН е предвидено налагане на
глоба с квитанция за маловажни случаи на административни нарушения, а не с издаване
на фиш. Реда за изпълнение на фиша изисква изпращането му на финансовия орган
на съответната общинска администрация за изпълнение /изр.трето на чл.39 ал.2 от ЗАНН/. На така предвидения ред за налагане и събиране на глоби за маловажни
случаи на административни нарушения противоречи предвидения в чл.55 ал.1 от
наредбата /събиране на глоба с квитанция/. В разглеждания случай ОбС Гълъбово е
регламентирал в противоречие със закона /чл.39 ал.2 от ЗАНН/ начина за налагане
на административни наказания за маловажни случаи на административни нарушения.
С чл.57 т.1 от Наредба №1, приета от ОбС Гълъбово е предвидено: При констатиране на
нарушение, административно-наказващият орган налага на виновното лице глоба,
съответно имуществена санкция в размер на:
1.от 10,00 лв. до 250,00 лв. – за нарушенията
по чл. чл. 3, 4;
Тази
разпоредба препраща към чл.3 и чл.4 от наредбата, според които:
Чл.3. За осигуряване на условия за
спокойствие, труд и отдих на гражданите се забранява:
1. вдигането на шум, смущаващ
спокойствието на обитателите в жилищните сгради в часовете:
-
в работни дни: от 14,00ч.
до 16,00ч. и от 22,00ч. до 06,00ч.;
-
в почивни и празнични дни:
от 13,00ч. до 16,30ч. и от 22,30ч. до 07,30ч.
2. свиренето на музикални инструменти и пеенето, репетиране и преподаване на
музика в жилищните сгради без осигурени ефикасни обезшумителни мерки в часовете
по т.1
3. използването на аудио-визуална техника по начин, който смущава
спокойствието на гражданите в часовете за отдих, определени в т.1.
4. дейности от стопански и битов
характер, производствена дейност и занаятчийски услуги в жилищните сгради и
предизвикващи шум, независимо от произхода му, смущаващ спокойствието на
обитателите в жилищните сгради в часовете за отдих, определени в т.1.
Според чл.4 ал.1 Забранява се
използването на музикални инструменти, озвучителни системи и други електронни
устройства, възпроизвеждащи музика, говор или шум на открито или в частни
имоти, както и в/на пътни превозни средства, смущаващи обществения ред или
спокойствието на обитателите на околните жилищни сгради за времето на цялото
денонощие. Според ал.2 Забраната по предходната алинея не се прилага при
обществени прояви, разрешени от Кмета на Община Гълъбово.
Според подателя на
протеста, ОбС Гълъбоово е въвел правила за поведение, свързани с шума,
предизвикан от дейности, извън предметния обхват на чл.3 ал.5 от ЗЗШОС. По
аргумент от тази разпоредба, е изведено, че общинският съвет разполага с
правомощието да уреди чрез наредба само тези правоотношения, свързани с
изискванията към шума, предизвикан от домашни дейности и от съседи в жилищни
сгради. В чл.33 и чл.34 от ЗЗШОС били предвидени санкции при нарушения на
закона. Аргументирано е, че с приетите разпоредби ОбС не е разполагал с
правомощие да въведе правила за поведение, свързани с шума, скрепен с несъответни на предвидените в закона
санкции за същите нарушения.
Съгласно чл.3 ал.5
от ЗЗШОС изискванията към шума, предизвикан от домашни дейности и от съседи в
жилищни сгради се определят с наредби на общинските съвети, приети по реда на
Закона за местното самоуправление и местната администрация.
В случая с разпоредбата на чл.57 т.1 от наредбата са
предвиден състави на административни нарушения, обвързани с нарушения на
забраните, предвидени в чл.3 и чл.4 от същата.
Общинският съвет е компетентен да
регламентира обществените отношения във връзка с шума, предизвикан от домашни
дейности и предизвикан от съседи в жилищни сгради, съответно и да формулира във
връзка с неизпълнение на тези изисквания състави на административни нарушения и
съответстващите на тях наказания, при спазване на чл.2 ал.3 от ЗАНН и чл.22
ал.4 от ЗМСМА.
В противоречие със закона е
формулирането от ОбС на такива състави на административни нарушения, които са
обвързани с неспазване на изисквания, регламентиране на каквито е извън
правомощията на общинския съвет, вкл. за
защита от шум, който не е предизвикан от домашни дейности и от съседи в жилищни
сгради.
В разпоредбата на чл.3 т.1 от наредба
№1, приета от ОбС Гълъбово не е ясно посочен източника на шума, забрана за какъвто
е предвидена, следователно е забранено в посочените времеви интервали
вдигане на шум от какъвто и да е източник /не само шум, предизвикан от домашни
дейности и от съседи в жилищната сграда/. От формулировката на чл.3 т.1 ( „…се
забранява: 1.вдигането на шум, смущаващ спокойствието на обитателите в
жилищните сгради в часовете ..“) следва, че адресати на забраната са всички
лица, адресати на наредбата според изброяването в чл.1 ал.2 от Наредбата и
които по хипотеза включват не само съседи в жилищна сграда. Адресати на
наредбата по аргумент от чл.1 ал.2 са 1.всички лица, които постоянно или
временно пребивават на територията на община Гълъбово; 2. собствениците,
ползвателите и наемателите на жилищни сгради; 3. управителите на етажната
собственост, по отношение на предназначените за общо ползване части на сгради и
прилежащите терени; 4. управителите на търговски дружества, едноличните
търговци, ръководителите на предприятия, учреждения и организации, развиващи
дейност на територията на община Гълъбово.
Така формулиран, съставът по чл.57 т.1, вр.с чл.3 т.1 от
Наредбата се свързва с нарушение на забрана за вдигане на шум, предизвикан от
какъвто и да е източник и лице в посочения часови интервал, поради което разпоредбата е приета в
нарушение на чл.2 ал.3 от ЗАНН, вр.с чл.3 ал.5 от ЗЗШОС.
Забраната по чл.3 т.3 от Наредба №1,
приета от ОбС Гълъбово, за използването на аудио-визуална техника по начин,
който смущава спокойствието на гражданите в часовете за отдих, определени в
т.1, е формулирана от гл.т.начина на използване на
аудио-визуална техника. При тази формулировка в обхвата на приложното поле на
нормата биха попаднали и такива ползвания, които са извън дома или от лица,
които не са съседи в жилищни сгради. Изложеното е пречка за извод, че в чл.3
т.3 е визиран единствено шума, предизвикан от домашни дейности и/или от съседи
в жилищни сгради. С оглед на изложеното, така формулиран съставът по чл.57 т.1,
във вр.с чл.3 т.3 от наредбата е в
нарушение на чл.2 ал.3 от ЗАНН, във вр.с чл.3 ал.5 от ЗЗШОС.
Разпоредбата на чл.3 т.4 от
наредбата предвижда, че за осигуряване на условия за спокойствие, труд и отдих
на гражданите се забранява: .. 4. дейности от стопански и битов характер,
производствена дейност и занаятчийски услуги в жилищните сгради и предизвикващи
шум, независимо от произхода му, смущаващ спокойствието на обитателите в
жилищните сгради в часовете за отдих, определени в т.1. Така формулирана разпоредбата забранява
всякакъв шум в посочения часови диапазон, „независимо от произхода му“, щом
смущава спокойствието на обитателите в жилищните сгради в часовете за отдих.
Адресати на забраната не са посочени. Извод, че разпоредбата
визира шум, предизвикан от домашни дейности не може да се направи поради
характера на дейностите, изброени като възможен източник на шум /стопански и
битов характер, производствена дейност и занаятчийски услуги/, които се
свързват с дейност в търговски обект. А търговските обекти са възможен локален
източник на шум по определението в §1 т.4 от ДР на ЗЗШОС, според която норма
локални източници на шум са търговските обекти, увеселителните заведения, сервизите
за услуги и други, разположени на територията, определена като урбанизирана
територия по Закона за устройство на
територията. Обществените отношения във
връзка с контрола на шума в околната средна, какъвто е и този от локални
източници на шум (според §1 т.1 и т.4 от ДР на ЗЗШОС) са предмет на уредба в
ЗЗШОС /чл.1 ал.1 от този закон/. Според чл.3 ал.1 Този закон се прилага за шума в
околната среда, на който хората са изложени в урбанизираните територии, в
парковете и градините или в други тихи зони в урбанизираните територии, в
тихите зони извън урбанизираните територии или в районите в близост до детски и
лечебни заведения, училища и научноизследователски организации. От разпоредбата на чл.3 т.4 от Наредбата не може да се
направи извод, че регламентираната в тази норма забрана е спрямо шума,
предизвикван от съседи в жилищни сгради, нито спрямо шум, предизвикан от битови
дейности, които въпроси са в обхвата на компетентност на общинските съвети.
Следователно и формулирането от ОбС Гълъбово на състав на административно
нарушение във връзка с деяние, нарушаващо визираната разпоредба от наредбата, е
незаконосъобразно.
Относно състава по чл.57 т.1, във вр.с
чл.4 ал.1 от наредбата: Не може да се определи категорично като шум от домашни
дейности и /или от съседи в жилищни сгради, този от музикални инструменти, озвучителни системи и други
електронни устройства, възпроизвеждащи музика, говор или шум на открито или в
частни имоти, както и в/на пътни превозни средства, забрана за използване на каквито е предвидено в чл.4 ал.1 от наредбата. Шума от
механични и електронни озвучителни средства принципно е в обхвата на
определението шум в околната среда /§1 т.1 от ЗЗШОС/. Разпоредбата на чл.16а
ал.2 от ЗЗШОС забранява озвучаването
от обекти по ал. 1 и на открити площи в зони и територии, предназначени за
жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено
предназначение за времето от 14,00 до 16,00 ч. и от 23,00 до 8,00 ч., с
изключение на териториите на религиозни храмове, железопътни гари, автогари,
аерогари, морски гари и при използването на системи за предупреждение и
оповестяване на населението при бедствия. Обекти по ал.1 на чл.16а от същия закон са
обекти за производство, съхраняване и търговия и на обекти в областта на
услугите, разкрити и разположени в зони и територии, предназначени за жилищно
строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение,
както и в жилищни сгради с повече от едно жилище и сгради със смесено
предназначение. Разпоредбата на чл.16а ал.3 от ЗЗШОС предвижда: Забранява се озвучаването на открити
площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни
зони и територии и зони със смесено предназначение от пътни транспортни
средства, с изключение на моторни превозни средства със специален режим на
движение и в случаите, определени с наредба на съответния общински съвет. Контрол за спазване
на изискванията на чл.16а ал.2 и 3 от ЗЗШОС е предвидено в чл.19 т.2 от ЗЗШОС
да осъществява министърът на вътрешните работи или определени от него
длъжностни лица.
В чл.34 ал.1 от ЗЗШОС е предвидено, че за нарушения
на този закон, свързани с превишаване на граничните стойности на шум,
физическите лица се наказват с глоба от 500 до 1000 лв., а на юридическите лица
и на едноличните търговци се налагат имуществени санкции в размер от 3000 до
6000 лв., а според ал.2 При повторно нарушение по ал. 1 физическите лица се
наказват с глоби от 2000 до 6000 лв., а на юридическите лица и на едноличните
търговци се налагат имуществени санкции в размер от 5000 до 12 000 лв.
Следователно
ОбС Гълъбово незаконосъобразно е формулирал състав на административно нарушение
с чл.57 т.1, вр.с чл.4 ал.1 от Наредбата.
Регламентираните състави на
административни нарушения по чл.57 т.1, във вр.с чл.3 т.1; чл.57 т.1 във вр.с
чл.3 т.3, чл.57 т.1, във вр.с чл.3 т.4 и чл.57 т.1, във връзка с чл.4 ал.1 от
Наредбата, като обвързани с нарушения на
текстове от наредбата, които не са в обхвата на компетентност, предоставена на
общинските съвети по чл.3 ал.5 от ЗЗШОС, е в нарушение на чл.2 ал.3 от ЗАНН. Така
въведените административни санкции за
нарушения на текстове на наредбата, като преуреждащи и състави на
административни нарушения по ЗЗШОС, предполагат незаконосъобразно санкциониране
– повече от еднократно такова за едно и също деяние. Поради изложеното, разпоредбата
на чл.57 т.1, в частта, препращаща към чл.3 т.1, т.3, т.4 и чл.4 от наредбата е
незаконосъобразна и следва да се отмени.
Протестът е неоснователен и следва да се отхвърли в
частта относно чл.57 т.1, във вр.с чл.3 т.2 от Наредбата. Разпоредбата на чл.3 т.2 предвижда, че за осигуряване на условия за
спокойствие, труд и отдих на гражданите се забранява:
..2. свиренето на музикални инструменти
и пеенето, репетиране и преподаване на музика в жилищните сгради без осигурени
ефикасни обезшумителни мерки в часовете по т.1. Т.е. разпоредбата регламентира
забрана за изброените дейности в часовия диапазон в работни дни от 14.00ч до
16.00ч и от 22.00чдо 06.00ч, а в почивни и празнични дни от 13.00ч до 16:30ч и
от 22:30ч до 7:30ч, при условие, че се извършват без ефикасни обезшумителни мерки.
Изрично е посочено като място на извършване на дейностите /свирене, пеене,
репетиране и преподаване на музика/- жилищни сгради. Регламентираната в чл.3
т.2 от наредбата забрана е относно дейности, които могат да предизвикат шум и
които спадат към домашните дейности /свирене, пеене, репетиране, преподаването
на музика/, т.е.в обхвата на делегацията, предвидена в чл.3 ал.5 от ЗЗШОС. Поради
това регламентацията на състав на административно нарушение, обвързан с
нарушението й, е в обхвата на правомощия на общинския съвет по чл.2 ал.3 от ЗАНН.
Според чл.57 т.3 от Наредба №1, приета
от ОбС Гълъбово, при констатиране на нарушение, административно-наказващият
орган налага на виновното лице глоба, съответно имуществена санкция в размер
на: … т.3 от 20,00 лв. до 300,00 лв. – за нарушенията по чл. чл. 21, 22.
Съгласно чл.21 ал.1 от Наредбата Забранява
се свободното пускане и разхождане на домашни животни по детските площадки, в
дворовете на учебните, детските и здравните заведения, спортните зали и
стадионите. Според ал.2 Собствениците на
кучета са длъжни да ги разхождат само с каишки, а за едрите породи – с каишка и
намордник. Според ал.3 След дефекация на кучета или домашни животни по улици,
тротоари, алеи и други открити площадки, собственикът им е длъжен да почисти
незабавно замърсеното място.
В протеста е аргументирано, че въпросите относно
задълженията и забраните спрямо собствениците на домашни любимци са уредени
изрично в нормативен акт, който е от по-висок ранг – Закона за
ветеринарно-медицинската дейност /ЗВМД/, визирани са чл.172 т.1, чл.177
т.3 и т.4, чл.426, чл.472 ал.4 и ал.5 от
закона.
Според нормата на чл. 172, т. 1
и т. 2 от ЗВМД,
собствениците на домашни животни са длъжни: 1. Да вземат мерки животните да не
замърсяват обществени места, като почистват мястото след дефекация; 2. Да вземат мерки животните да не създават опасност за хора или други
животни". Съгласно разпоредбата на чл. 177, ал.
1, т. 3 и т. 4 от ЗВМД
се забранява: т. 3. извеждането на кучета без повод, а на агресивни кучета –
без намордник; 4. Разхождането на кучета на детски площадки и на места, обозначени
от общините със забранителни знаци.
Според чл.35 ал.1 от Закона за защита на животните /ЗЗЖ/ собственикът
на животно-компаньон взема мерки да не
допуска животното само да напуска мястото на отглеждане, да навлиза в чужда
собственост или на обществени места. Според
чл.8 ал.1 от Наредба № 39 от 1.12.2008 г. за условията за отглеждане на животни
компаньони, съобразени с техните физиологически и поведенчески особености,
издадена от министъра на земеделието, храните и горите, всеки, който отглежда или
се грижи за животно компаньон, е длъжен да осъществява постоянен и
непосредствен контрол над него с цел защита на: 1. живота и здравето на хората
и животните; 2. сигурността и спокойствието на хората и другите животни,
обитатели на етажна собственост, дворове и обществени места.
В случая обществените отношения относно възможността за
свободно пускане и разхождане на домашни животни на изброените в чл.21 ал.1 от
наредбата обекти, които са обществени
места, не се основава на законова делегация. В тази част чл.21 ал.1 от
наредбата преформулира нормативната уредба на тези обществени отношения,
съдържаща се в чл.35 ал.1 от ЗЗЖ, чл.8 ал.1 от Наредба № 39 от 1.12.2008 г. за
условията за отглеждане на животни компаньони, съобразени с техните
физиологически и поведенчески особености, издадена от министъра на земеделието,
храните и горите, чл.172 т.2 от ЗВМД. В частта относно забраната за разхождане на домашни животни-
кучета по детските площадки уредбата в чл.21 ал.1 от наредбата дублира
забраната, предвидена в чл.177 т.4 от ЗВМД; а в частта относно изброените други
обекти, за които се отнася забраната за разхождане на домашни животни,
предвидена в чл.21 ал.1, уредбата е в противоречие с чл.177 т.4 от ЗВМД
доколкото не предвижда местата да са
обозначени от общината със забранителен знак. Забраната за разхождане на изброените места в
текста на чл.21 ал.1 от наредбата е формулирана спрямо всякакви домашни
животни, без да се конкретизират те, като при тази формулировка остава неясна целта
на уредбата и регламентира ли въпрос от местно значение, решаването на който да
е в правомощията на общинския съвет.
Разпоредбата на чл.21 ал.2 от Наредбата предвижда, че
Собствениците на кучета са длъжни да ги разхождат само с каишки, а за едрите
породи – с каишка и намордник, с което преформулира забраната в чл.177 т.3 от
ЗВМД за извеждането на кучета без повод, а на агресивни кучета - и без
намордник.
Разпоредбата на чл.21 ал.3 от наредбата /предвиждаща, че
след дефекация на кучета или домашни животни по улици, тротоари, алеи и други
открити площадки, собственикът им е длъжен да почисти незабавно замърсеното
място/, възпроизвежда изискването, предвидено в чл.172 т.1 собствениците на
домашни любимци да вземат мерки животните да не замърсяват обществени места,
като почистват мястото след дефекация.
В ЗВМД и в ЗЗЖ се съдържат разпоредби с
административнонаказателен характер /чл. 411-
473 от ЗВМД
и чл. 62
- 71 от ЗЗЖ/,
като подробно са уредени контролните правомощия на кметовете на общини, райони
и кметства във връзка с изпълнението на законовите изисквания. Разпоредбата на чл.426 от ЗВМД предвижда, че който не изпълни задължение по чл. 172, т. 1 или 2, се наказва с глоба в
размер 100 лв, а тази на чл. 428 ал.1 предвижда, че Който наруши забрана по чл. 177, ал. 1, т. 3 или 4, се наказва с глоба
в размер 100 лв.
След като административните задължения /забрани/ са
предмет на първична нормативна регламентация и като такива представляват
установени със закон задължения /забрани/, отговорността за неизпълнението
/неспазването/ им, ако в закона е предвидено като съставомерно деяние и
административно нарушение, следва да се ангажира на основание на закона, а не
на подзаконовия нормативен акт. Следователно незаконосъобразно с разпоредбата
на чл.57 т.3 от Наредба №1, приета от ОбС Гълъбово са регламентирани състави на
административни нарушения, обвързани с деяния, нарушаващи чл.21 от същата
наредба. При наличието на изрична законова регламентация, определяща едно
деяние като такова, нарушаващо установения ред за държавно управление и обявено
за наказуемо с административно наказание, налагане по административен ред,
повторното квалифициране на същото деяние като административно нарушение с подзаконовия
нормативен акт, е недопустимо. Противното би означавало за едно и също, от гл.
т. на съставомерното изпълнително деяние нарушение, извършителят да може да
бъде санкциониран чрез налагане на отделни административни наказания и по ЗВМД/ЗЗЖ,
и по наредбата, приета от общинския съвет, което би било в разрез с основни
принципи на административно-наказателния процес. Поради изложеното,
разпоредбата на чл.57 т.3, вр.с чл.21 от Наредбата е незаконосъобразна и следва
да се отмени.
По същите съображения, основателно е и оспорването на чл.57 т.4 вр.чл.42 т.2 от Наредба №1
за поддържане и опазване на обществения ред и безопасността на движението в
община Гълъбово: Разпоредбата на чл.57 т.4 предвижда, че при констатиране на
нарушение, административно-наказващият орган налага на виновното лице глоба,
съответно имуществена санкция в размер на:
..
4. от 30,00
лв. до 300,00 лв. – за нарушенията по чл.чл.42, 43
Съгласно чл.42 т.2 На пътниците е забранено: 2. да изхвърлят или да разпиляват предмети
или вещества, които създават опасност за движението или замърсяват пътя или
околната среда.
Според чл.179 ал.1 т.2 от Закона за движение по пътищата,
според която наказва се с глоба в размер 150 лв.: .. 2. който
изхвърля, оставя или разпилява по пътя предмети или вещества, които създават
опасност за движението.
Разпоредбата на
чл.57 т.4, във връзка с чл.42 т.2 от Наредба №1, приета от ОбС Гълъбово,
предвижда състав на административно нарушение, дублиращ предвидения в чл.179
ал.1 т.2 от ЗДвП.
При наличието на изрична законова регламентация,
определяща едно деяние като такова, нарушаващо установения ред за държавно
управление и обявено за наказуемо с административно наказание, налагане по
административен ред, повторното квалифициране на същото деяние като
административно нарушение с подзаконовия нормативен акт, е недопустимо. Наред с това
чл.57 т.4, вр. с чл.42 т.2 от наредбата предвижда налагане на административно наказание глоба в
размер, различен от законовоопределения размер на глобата за същото нарушение.
По изложените съображения и при прилагането на общия
принцип по чл.15, ал.1 от ЗНА, протестираните разпоредби на разпоредбите на чл.
44, ал.1; чл.45 ал.2, 3, 4, 7 и 8; чл.55 ал.1; чл.57 т.1, вр.чл.3, т.1, т.3 и
т.4 и чл.4; чл.57 т.3, вр.чл.21; чл.57
т.4 вр.чл.42 т.2 от Наредба№1 за поддържане и опазване на обществения ред и
безопасността на движението в Община Гълъбово, приета с Решение № 520 по
Протокол № 60 от проведено на 30.11.2018г. заседание на Общински съвет –
Гълъбово, следва да бъде отменени, като незаконосъобразни.
Протестът
е неоснователен и следва да се отхвърли в частта относно оспорването на чл.57
т.1, вр.с чл.3 т.2 от Наредба№1 за поддържане и опазване на обществения ред и
безопасността на движението в Община Гълъбово, приета с Решение № 520 по Протокол
№ 60 от проведено на 30.11.2018г заседание на ОбС Гълъбово.
Следва
да бъде уважено искането на Окръжна прокуратура – Стара Загора за присъждане на
направените разноски, като Общински съвет –Гълъбово бъде осъден да заплати на
ОП – Стара Загора сумата от 20лв., представляваща внесена такса за публикуване
в Държавен вестник на обявление за оспорването.
Водим от горните мотиви и на
основание чл.193, ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ по протест на прокурор в Окръжна прокуратура – Стара
Загора разпоредбите на чл. 44, ал.1; чл.45 ал.2, 3, 4, 7 и 8; чл.55 ал.1; чл.57
т.1, вр.чл.3, т.1, т.3 и т.4 и чл.4;
чл.57 т.3, вр.чл.21; чл.57 т.4 вр.чл.42 т.2 от Наредба№1 за поддържане и
опазване на обществения ред и безопасността на движението в Община Гълъбово,
приета с Решение № 520 по Протокол № 60 от проведено на 30.11.2018г. заседание
на Общински съвет – Гълъбово, като
незаконосъобразни.
ОТХВЪРЛЯ протеста в частта относно оспорването на чл.57 т.1, вр.с чл.3 т.2 от Наредба№1 за
поддържане и опазване на обществения ред и безопасността на движението в Община
Гълъбово, приета с Решение № 520 по Протокол № 60 от проведено на 30.11.2018г
заседание на ОбС Гълъбово.
ОСЪЖДА Общински съвет –Гълъбово да заплати на Окръжна прокуратура – Стара Загора
сумата от 20 (двадесет) лева, представляваща направените по делото разноски.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от
съобщаването му на страните.
След влизане в сила решението да се
обнародва по начина, по който е обнародвана Наредба№1 за поддържане и опазване
на обществения ред и безопасността на движението в Община Гълъбово.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.