Решение по дело №955/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1452
Дата: 30 юли 2019 г. (в сила от 11 ноември 2020 г.)
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20197040700955
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

             1452                                   30.07.2019г.                                       гр. Бургас

 

      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Бургаският административен съд ХХ-ти състав, в публично заседание на двадесет и втори юли две хиляди и деветнадесета година, в състав

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ

при секретаря Ирина Ламбова, като разгледа докладваното от съдия Хр. Христов административно дело № 955 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Административното дело е образувано по жалба от ЗП Н.С.Т. с ЕГН **********, с постоянен адрес ***, чрез представител адв. С.Ч. – БАК,  против Уведомително писмо № 02-020-6500/5419 от 12.11.2018г. на зам.изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ – РА П.С., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2016, с което е отказана финансова помощ на кандидата ЗП Н.С.Т. с УРН 617168, във връзка с подадено от него заявление  за подпомагане с УИН 02/040716/14758 и Приложение за кандидатстване по мярка 11 от ПРСР 2014-2020г. за кампания 2016.

Иска се отмяна на административния акт като незаконосъобразен, поради нарушение на материалния закон, съществено нарушение на административно-производствените правила и несъответствие с целта на закона присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият ЗП Н.С.Т. се представлява от процесуалния му представител адвокат Ж.Б., която поддържа жалбата и претендира за присъждане на направените по делото разноски, като прилага списък на същите. Представя писмени бележки.

Ответната страна Заместник изпълнителен директор на ДФ”Земеделие” – РА гр.София не изпраща представител. В предходно заседание процесуалният представител на ответника ю.к. Лакова - Титова оспорва жалбата като неоснователна.

         След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят ЗП Н.С.Т. с ЕГН ********** е регистриран с Уникален регистрационен номер /УРН/ 617168 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/.

Земеделският производител е подал заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер /УИН/ 02/040716/14758/05.05.2016г. за кампания 2016г./л.78 -90 от делото/ по мярка 11 „Биологично подпомагане”, направление „Биологично растениевъдство” от ПРСР 2014-2020г. Към заявлението били приложени съответните декларации, фактури и др. документи.

Н.С.Т. с ЕГН ********** сключила Договор за контрол и сертификация съгласно Регламент (ЕО) 834/2007 на 14.10.2014г.,  с контролен орган „Кю Сертификейшън” АД, BG-BIO-03, със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, ул.”Леонардо да Винчи” 42а, ЕИК Булстат *********, представлявано от изпълнителния директор Анна Ганкова Карова (л.14-15, 41-42 и 73-74 от делото).

Контролиращият орган „Кю Сертификейшън” АД изготвил MD173 Инспекторски доклад Растениевъдство с дата 15.07.2016г. (л.16-25 и 43-49 от делото).

В резултат на проведеното административно производство било издадено оспореното Уведомително писмо № 02-020-6500/5419 от 12.11.2018г. на зам.изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ – РА П.С., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2016, с което е отказана финансова помощ на кандидата ЗП Н.С.Т. с УРН 617168, във връзка с подадено от него заявление  за подпомагане с УИН 02/040716/14758 и Приложение за кандидатстване по мярка 11 от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2014-2020г. за кампания 2016.

В Уведомителното писмо е посочено, че същото се издава на основание изчисления направени чрез Интегрираната система за регистриране и контрол (ИСАК) след извършване на задължителните административни проверки  (съгласно чл.37 от ЗПЗП) на данните от подаденото от бенефициента заявление, както и съобразно информацията, съдържаща се във външните регистри на ИСАК (по чл.30 о от ПРСР 2014-2020г.

Уведомителното писмо било връчено лично на Н.С.Т. на 04.02.2018г. в офиса на ОД на ДФЗ – Бургас (л.98 от делото). Недоволна от издадения акт Т.а го обжалвана по административен ред пред Министъра на земеделието и храните с жалба вх.№ 02-020-6500/5419 от 15.02.2019г. чрез ДФЗ. Със Заповед № РД20-127/28.03.2019г. на министъра на земеделието, храните и горите (л.55 – 56 от делото) жалбата й била оставена без уважение. С писмо изх.№ 10-278/03.04.2019г. заповедта била съобщена на Недка Т.а, която оспорила потвърденото Уведомително писмо № 02-020-6500/5419 от 12.11.2018г. на зам.изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ – РА П.С. пред Административен съд – Бургас с жалба вх.№ 4625/24.04.2019г, въз основа на която е образувано настоящото съдебно производство.

В съдебното производство като свидетел беше разпитан А.Д.Т., съпруг на жалбоподателката Недка Т.а, който заяви, че съпругата му е засадила 70бр. посадъчен материал овошки от небиологичен произход, тъй като в страната не е имало предлагане на такива от биологичен вид от сертифицирани производители.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

По делото няма данни кога жалбоподателя ЗП Н.С.Т. е получила писмо изх.№ 10-278/03.04.2019г., с което и е било изпратено оспореното уведомително писмо. От страна на ответника няма възражение, че жалбата до съда е просрочена, поради което съдът намира, че същата е подадена своевременно в срока по чл.149, ал.3 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.

Разгледана по същество същата се явява неоснователна поради следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Бургас е Уведомително писмо № 02-020-6500/5419 от 12.11.2018г. на зам.изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ – РА П.С., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2016, с което е отказана финансова помощ на кандидата ЗП Н.С.Т. с УРН 617168, във връзка с подадено от него заявление  за подпомагане с УИН 02/040716/14758 и Приложение за кандидатстване по мярка 11 от ПРСР 2014-2020г. за кампания 2016.

Съгласно чл.168 от АПК във връзка с чл.142 от АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 от АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отмяната му.

Държавен фонд “Земеделие” е акредитиран като единствена Разплащателна агенция за Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика /ОСП/ на ЕС съгласно чл.11а от Закона за подпомагане на земеделските производители, а по силата на пар.1, т.13 от ДР на ЗПЗП “Разплащателната агенция” е специализирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащанията от Европейските земеделски фондове. Съгласно чл.20а от ЗПЗП изпълнителният директор на фонда е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който организира и ръководи нейната дейност и я представлява.

В конкретния случай оспореният административен акт е издаден от компетентен орган – заместник изпълнителният директор на ДФ”Земеделие” П.С. в рамките на нейните правомощия, съгласно заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017г., на основание чл.20, т.2 и т.3 и чл.20а, ал.1, 2 и 4 от ЗПЗП и чл.10, т.1 и 2, т.7 и т.13 и чл.11, ал.2 от Устройствения правилник на ДФ”Земеделие”. 

Заповедта е издадена в предписаната от закона писмена форма и при спазване на административно - производствените правила. Административният акт е мотивиран в достатъчна степен и при издаването му не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са накърнили правото на защита на адресата му в степен, която да обоснове неговата отмяна на това основание.

Оспореният административен акт е издаден в съответствие с материалните разпоредби на закона поради следните съображения:

Условията и реда за подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г.  са уредени в Наредба № 4 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г.

За да издаде оспорената заповед административният орган е приел, че заявителят за подпомагане ЗП Н.С.Т. е допуснал нарушение на изискванията за управление по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР за периода 2014 – 2020г., установено чрез извършена административна проверка на въведените от съответното контролиращо лице данни в системата за въвеждане на данни от външни институции (СВДВИ), поддържана съгласно чл.49 от Наредба № 4 от 24.02.2015г. Предвид констатираното нарушение на земеделския производител била наложена санкция, съгласно раздел V „Намаления при неспазване на базови и изисквания по управление от мярка 11 „БЗ” от ПРСР 2014-2020г., б.”а” Направление „Биологично растениевъдство”, бук.Б) „Изисквания за управление”, от Методика за намаляване и отказване на плащанията по м.11 „БЗ” от ПРСР 2014-2020г., утвърдена със Заповед № РД 09-144 от 23.02.2017г., издадена от Министъра на земеделието и храните на основание чл.13 от Наредба № 4 от 24.02.2015г.

Съгласно чл.13 от Наредба № 4 от 24.02.2015г. когато при проверка на място или административни проверки се установи, че за съответните парцели, пчелни семейства или животни не са спазени базовите изисквания съгласно приложение № 2, минималните изисквания за торене и използване на продукти за растителна защита съгласно приложение № 3 и изискванията по управление, плащанията за биологичните дейности се отказват или намаляват съгласно методика, утвърдена от министъра на земеделието, храните и горите.

В раздел V „Намаления при неспазване на базови и изисквания по управление от мярка 11 „БЗ” от ПРСР 2014-2020г., б.”а” Направление „Биологично растениевъдство”, бук.Б) „Изисквания за управление”, от Методика за намаляване и отказване на плащанията по м.11 „БЗ” от ПРСР 2014-2020г., утвърдена със Заповед № РД 09-144 от 23.02.2017г., издадена от Министъра на земеделието и храните на основание чл.13 от Наредба № 4 от 24.02.2015г. е посочено: „Земеделските стопани се подпомагат само за извършване на дейности съгласно установените с Наредба № 4 от 24 февруари 2015г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР за периода 2014 – 2020г. изисквания за управление, които надхвърлят съответните базови изисквания. Формираната сума на базата общата за избираема за подпомагане площ умножена със ставката по конкретната дейност се намалява при неспазване изисквания за управление със съответната степен на неспазване, както следва: 100% за направлението при неспазване изискванията на Регламент (ЕО) 834/2007  на Съвета от 27 юни 2007г. относно биологичното производство и етикирането на биологичните продукти ... и Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 от 5 септември 2008г. за определяне подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) 834/2007  на Съвета относно биологичното производство и етикирането на биологичните продукти по отношение биологичното производство, етикирането и контрола (ОВ L 250 от 18 септември 2008г.), на целия блок на земеделското стопанство.”

Видно от приложеният в административната преписка по издаване на оспорения акт MD173 Инспекторски доклад Растениевъдство с дата 15.07.2016г., изготвен от контролиращият орган „Кю Сертификейшън” АД, BG-BIO-03 ЗП Н.С.Т. е допуснал нарушение на изискванията на чл.70, пар.1 и чл.45, пар.5 от Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 от 5 септември 2008г., а именно нарушил е изискването за реда за използване на семена от небиологичен произход, като е изготвил непълно описание на единицата (посочено в чл.63, пар.1, бук.А от Регламента) и е използвал небиологичен посадъчен материал.

Констатациите на контролиращият орган в цитирания доклад не се оспорват от жалбоподателя, но същият възразява, че допуснатото нарушение се дължи на липсата на подходящ биологичен материал, който да се предлага в България от лицензиран за това разсадник. Поради това и заради необходимостта от присаждане на определен брой фиданки земеделският производител е засадил такива, от небиологичен произход – 70 бр. черешови фиданки, според заявеното от него в жалбата. Жалбоподателя сочи, че въпросните фиданки са засадени на площ от 1 декар, а цялата площ заявена от него за подпомагане е с площ 80 декара.

Извършеното нарушение се потвърждава и от показанията на разпитания по делото свидетел Антон Т., който е съпруг на жалбоподателката.

Съдът намира възражението на жалбоподателя за неоснователно прилагане на материалния закон от страна на административния орган за неоснователно. Липсата на биологичен посадъчен материал не оправдава извършеното от него нарушение да засади посадъчен материал от небиологичен произход без съответно разрешение за това, тъй като нищо не го е принуждавало да засади небиологичен материал, още повече, че „загиналите” дръвчета са представлявали 1/80 част от засетите площи. Що се отнася до твърдението на жалбоподателя, че такова разрешение щяло да му бъде дадено, то е ирелевантно предвид обстоятелството, че земеделският производител не направил такова искане до съответния орган, който би трябвало да даде разрешението.

В този смисъл съдът намира, че административният орган правилно и законосъобразно, предвид установените в административното производство факти и обстоятелства, е приел че заявителят за подпомагане ЗП Н.С.Т. е допуснал нарушение на изискванията за управление по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР за периода 2014 – 2020г., установено чрез извършена административна проверка на въведените от съответното контролиращо лице данни в системата за въвеждане на данни от външни институции (СВДВИ) - MD173 Инспекторски доклад Растениевъдство с дата 15.07.2016г., изготвен от контролиращият орган „Кю Сертификейшън” АД, BG-BIO-03. ДФЗ „РА” в лицето на зам.директора правилно е квалифицирал извършеното деяние като нарушение по раздел V „Намаления при неспазване на базови и изисквания по управление от мярка 11 „БЗ” от ПРСР 2014-2020г., б.”а” Направление „Биологично растениевъдство”, бук.Б) „Изисквания за управление”, от Методика за намаляване и отказване на плащанията по м.11 „БЗ” от ПРСР 2014-2020г., утвърдена със Заповед № РД 09-144 от 23.02.2017г., издадена от Министъра на земеделието и храните на основание чл.13 от Наредба № 4 от 24.02.2015г.

Предвид изложеното съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в рамките на правомощията му, при липса на съществени нарушения на административно-производствените правила, в съответствие с материално разпоредби и целта на закона, поради което жалбата против него се явява неоснователна и не следва да бъде уважена.  

При този изход на делото и при липса на направено от ответника искане за присъждане на направените по делото разноски, такива не се дължат.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Бургаският административен съд, двадесети състав

 

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЗП Н.С.Т. с ЕГН **********, с постоянен адрес ***, чрез представител адв. С.Ч. – БАК,  против Уведомително писмо № 02-020-6500/5419 от 12.11.2018г. на зам.изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ – РА П.С., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2016, с което е отказана финансова помощ на кандидата ЗП Н.С.Т. с УРН 617168, във връзка с подадено от него заявление  за подпомагане с УИН 02/040716/14758 и Приложение за кандидатстване по мярка 11 от ПРСР 2014-2020г. за кампания 2016.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: