Решение по дело №54/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 март 2022 г.
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20227220700054
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 48

гр. Сливен, 30.03.2022  год.

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А.

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,  в публичното заседание на девети март

през две хиляди двадесет и втора година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

ЧЛЕНОВЕ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

при секретаря                                          Галя Георгиева                               и с участието

на прокурора        Красимир Маринов                                                          като разгледа докладваното от                               председателя                      КАНД № 54      по описа за 2022 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 ЗАНН във вр. с чл.208 и сл. от АПК.

С Решение № 337/13.12.2021 г., постановено по АНД № 20212230201092/2021 г. по описа на СлРС е потвърдено като законосъобразно НП № 88/12.08.2021 г. на Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ при МОСВ, с което на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД гр. Сливен, на основание чл. 200, ал. 1, т. 26 от Закона за водите е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 1000 (хиляда) лева, за нарушение на чл. 48, ал. 1, т. 5 от Закона за водите.

Горното решение е обжалвано от „Водоснабдяване и канализация – Сливен” ООД. В касационната жалба се твърди, че решението на Районен съд – Сливен е материално и процесуално неправилно и необосновано. Счита, че първоинстанционният съд е изопачил доводите срещу НП, така и разпоредбите на закона. По делото било установено, че има изградена санитарно-охранителна зона, но същата не е учредена, няма заповед за учредяване. В този смисъл, фактическите действия били изпълнени, но не била проведена административната процедура. В този случай, не можело да се приложи разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 26 от Закона за водите. Моли съда да постанови решение, с което отмени решението на Районен съд – Сливен, както и НП.

В с.з. касатора, чрез пълномощника си адв.Р. поддържа жалбата и моли съда да отмени решението, предмет на касационен контрол. Твърди че не е налице изпълнителното деяние на чл. 200, ал. 1, т. 26 от Закона за водите, където употребеният глагол е „изградена“, а не „учредена“, или някакъв друг глагол. Налице е възможност поведението, нарушаващо чл. 48, ал. 1, т. 5 от Закона за води, да бъде санкционирано, но с друга санкционна норма, и тя е тази по т. 43, на чл. 200, ал. 1, а не тази, на която в конкретния случай е наложено административното наказание. Моли съда да отмени първоинстанционното решение и да отмени НП. Претендира за направените пред първата инстанция разноски.

В с.з. ответникът по касационната жалба, чрез пълномощника си гл. юриск. Д.Б. оспорва жалбата и моли съда, да я отхвърли изцяло като необоснована, неправилна и неоснователна. Процедурата за санитарно-охранителната зона била учредяване - сложна процедура, която обхващала и изграждане на предохранително съоръжение, но с проект. Прави възражение за прекомерност на искането за разноски. Претендира за юрисконсултско възнаграждение за явяването и на двете инстанции.

В с.з. представителят на Окръжна прокуратура Сливен застъпва становище, че касационната жалба е основателна и следва да бъде отменено решението на РС Сливен.

Предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, касационният съдебен състав прие за безспорно установена и доказана следната фактическа обстановка:

При извършена проверка на 11.05.2021 г. в с. Тополчане, общ. Сливен, във връзка с изпълнението на условията на разрешително № 31510388/22.10.2012 г. за водовземане от подземни води с титуляр „Водоснабдяване и канализация Сливен" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Сливен е установено наличие на два броя тръбни кладенци - ТК-la експлоатационен и ТК-2 резервен, разположени в поземлени имоти № 000170 в землището на с. Тополчане, общ. Сливен, обл. Сливен. От същите се осъществявало общественото питейно - битовото водоснабдяване на с.Тополчане като водите от подземните водоизточници посредством помпена станция „Тополчане" (ПС) директно се подавали до потребителите на населеното място.

В хода на проверката било установено, че в Басейнова Дирекция „Източнобеломорски район" гр. Пловдив няма внесена процедура от дружеството-жалбоподател по учредяването на санитарно-охранителна зона на двата тръбни кладенци - ТК-1a експлоатационен и ТК-2 резервен, разположени в поземлен № 000170, в землището на с. Тополчане, общ. Сливен, с цел на водовземане за обществено питейно-битовото водоснабдяване на с. Тополчане, общ.Сливен. Към момента на проверката не са били предприети действия за учредяването на санитарно-охранителните зони на съоръженията за питейно-битово водоснабдяване от подземни води, поради което проверяващите приели, че е налице нарушение на разпоредбата на чл. 48, ал. 1, т. 5 от Закона за водите.

Въз основа на посочената констатация е съставен Констативен протокол № Сл 179/11.05.2021 г., подписан от и.. Й.Х. като п. на санкционираното дружество както и от п. лица А. Г. и А. М.. Въз основа на него е съставен АУАН № 45/07.06.2021г.като в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не е постъпило възражение срещу акта.

Въз основа на съставения АУАН директорът на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район" издал обжалваното наказателно постановление като приел същите констатации и на основание чл.200, ал.1, т.26 от Закона за водите наложил на „Водоснабдяване и канализация- Сливен" ООД наказание „Имуществена санкция" в размер на 1000 лева за извършено нарушение на чл. 48, ал. 1, т. 5 от Закона за водите. АНО е приел,че нарушението няма характеристиките на маловажен случай, по смисъла на чл.28 ЗАНН и не представлява такъв, доколкото не се установиха каквито и да било фактически обстоятелства с ефект на смекчаващи вината обстоятелства, които да характеризират конкретно деяние като отличаващо се със значително по-ниска степен на обществена опасност от типичната за този род административни нарушения.

За да потвърди наказателното постановление, районният съд е приел, че процесното нарушение е действително осъществено, доказано по несъмнен начин и съставомерно именно по чл.200 ал.1 т.26 от Закона за водите. Обсъдени са всички относими правни норми и с подробни мотиви наказателното постановление е прието за законосъобразно и е потвърдено.

 Решението на Районен съд Сливен е обосновано и законосъобразно, а изводите в същото се споделят напълно от настоящата инстанция, при следните съображения:

От доказателствата по делото е установено по безспорен начин, че посоченото в НП административно нарушение е извършено. Според разпоредбата на чл. 48, ал. 1, т.5 от ЗВ водоползвателите - титуляри на разрешителни, имат задължение предприемат действия за определяне на санитарно-охранителните зони на съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и тези за минерални води, използвани за лечение, профилактика, питейно-битови цели и бутилиране и: а) изпълняват определените мерки в границите на санитарно-охранителните зони съгласно изискванията на наредбата по чл. 135, ал. 1, т. 6 и заповедта за определяне на санитарно-охранителната зона, и б) поддържат крайбрежните заливаеми ивици на реките или принадлежащите земи на язовирите, разположени в границите на зоната, в съответствие с нормативните изисквания.

От доказателствата по делото безспорно е установено, че на 11.05.2021 г. се осъществява общественото питейно - битовото водоснабдяване на с. Тополчане като водите от двата процесни подземните водоизточници посредством помпена станция „Тополчане" /ПС/ директно се подават до потребителите на населеното място. Установено е също така, че на терен са положени усилия за обозначаване и обособяване на необходимата санитарна зона.  В същото време е установено, че дружеството-жалбоподател е титуляр на разрешително № 31510388/22.10.2012 г. за водовземане от подземни води не е инициирало процедура по учредяването на санитарно- охранителна зона на двата тръбни кладенци. С оглед на това същият законосъобразно е бил санкциониран на основание чл. 200, ал. 1, т.26 от ЗВ с имуществена санкция в минимално предвидения от закона размер.

Настоящият състав на АдмС Сливен не намира за основателно твърдението, че АНО не е приложил относимата санкционна правна норма. Действително в разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т.26 от ЗВ е употребено понятие изградена санитарно-охранителна зона. Това понятие характеризира завършването на процедурата по установяване на санитарно-охранителна зона, съгласно изискванията на Наредба № 3 от 16.10.2000 г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителните зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди (Наредба № 3 от 16.10.2000 г.). Този извод следва от обстоятелството, че нито един елемент от сложния правен и фактически състав по установяването на СОЗ не е именуван изграждане. Установяването на санитарно- охранителните зони (СОЗ) около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване от подземни води, включва дейностите по проучване, проектиране, учредяване и утвърждаване. (чл.1 ал.1 от Наредба № 3 от 16.10.2000 г.) Маркирането на установената СОЗ е елемент следващ нейното утвърждаване и е дейност свързана по-скоро с известяването на съответните субекти за наличието на СОЗ, както и с нейната охрана. Този извод следва и от определението дадено в т.13 на § 1 от ДР на Наредба № 3 от 16.10.2000 г., според което  „утвърждаване на санитарно-охранителната зона" е учредяването с административен акт на границите на поясите на СОЗ и охранителните режими в тях.

   В този смисъл, като е наложил санкцията на основание чл. 200, ал. 1, т.26 от ЗВ, АНО правилно е приложил материалния закон. В този смисъл са и Решение № 78 от 4.07.2019 г. на АдмС - Сливен по КАНД № 65/2019 г. и Решение № 111 от 29.07.2019 г. на АдмС - Сливен по КАНД № 106/2019 г.

Не са налице материалноправните предпоставки за приложение на чл. 28 ЗАНН. Законът за водите определя висока степен на обществена опасност на деянията, които нарушават неговите норми. В съответствие с тази, отчетена от законодателя висока степен на обществена опасност, са и предвидените относително високи размери на наказанията - глоба и имуществена санкция, високият минимален праг на същите, както и императивът, този размер да бъде налаган като наказание. АНО подробно е обсъдил обстоятелствата относно извършване на нарушението, като не е намерил основание за приложението на чл.28 от ЗАНН. Тези мотиви се възприемат от касационната инстанция поради което не следва да ги преповтаря.

Като е съобразил изложените обстоятелства и е потвърдил наказателното постановление, районният съд е постановил един законосъобразен съдебен акт. Първоинстанционното решение не страда от пороци, които да обосноват неговата неправилност или необоснованост. Решението е постановено при правилно установяване на фактите, при правилно издирване и прилагане на нормите, регулиращи спорното правоотношение и в този смисъл то съответства на действителното правно положение.

В атакувания съдебен акт Районен съд гр.Сливен е преценил поотделно и в тяхната съвкупност всички събрани по делото доказателства и е направил обоснован извод за законосъобразност на НП. По изложените съображения, обжалваното решение като законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

При този изход на правния спор е неоснователно искането на касатора за присъждане на разноски.

Основателно и своевременно се явява искането на ответника по касацията за присъждане на разноски във вид на юрисконсултско възнаграждение. Същото следва да се определи в размер на 80,00 лева за настоящата инстанция, съобразно нормата на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 27 е от Наредбата за заплащането на правната помощ и да се възложи в тежест на касатора.

Неоснователно е искането на ответника по касацията за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение пред въззивната инстанция. Това искане не е възможно да бъде заявено пред касационната инстанция, а само пред съответния съд, който може да се произнесе по него. В случая, че този съд е пропуснал да се произнесе по такова искане, заинтересованата страна следва да отправи искане за допълване на решението в частта за разноските.

Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221 ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 337/13.12.2021 г., постановено по АНД № 20212230201092/2021 г. по описа на Районен съд -  Сливен.

ОСЪЖДА „Водоснабдяване и канализация - Сливен“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Сливен, ул.“6-ти септември“ № 27, да заплати на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“, сумата в размер на 80 (осемдесет) лева, направени по делото разноски за настоящата инстанция.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ:1.

 

           

 

 2.