Определение по дело №112/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 315
Дата: 27 март 2023 г.
Съдия: Ивайло Йосифов Иванов
Дело: 20237200700112
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

      

  гр.Русе, 27.03.2023 г.

          Административен съд-Русе, І-ви състав, в закрито заседание на двадесет и седми март през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                                     СЪДИЯ: Ивайло Йосифов

като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 112 по описа за 2023 г., за да се произнесе, съобрази следното:

          Производството по делото е образувано по жалба на „Никтранс“ ЕООД, със седалище в гр.Русе, чрез процесуалния му представител, против решение от 20.01.2023 г. по протокол № 1 на комисията по чл.210 от ЗУТ, назначена със заповед № РД-01-134/15.01.2020 г. на кмета на Община Русе.

          В качеството на заинтересовано лице, на основание чл.162, ал.2 от АПК, в съдебното производство следва да бъде конституиран заявителят в административното производство  - „Херонфарм“ ЕООД, със седалище в гр.Русе, в чиято полза е издаден оспореният облагоприятстващ административен акт, с който е определен размерът на обезщетението съгласно чл.193, ал.8 вр. ал.3 и ал.4 от ЗУТ.

Разпоредбата на чл.215, ал.2 от ЗУТ предвижда, че по делото се призовават общината и заинтересуваните страни.

Заинтересовани са, освен заявителят в административното производство, собственик на господстващият имот - „Херонфарм“ ЕООД, но и съсобствениците на служещите имоти – ПИ 63427.8.912, а именно „Никтранс“ ЕООД, който участва в друго процесуално качество – като жалбоподател, което изключва конституирането му и като заинтересована страна, както и „Херонфарм“ ЕООД (собственик и на господстващия имот) и „Две трейдинг“ ЕООД, и ПИ 63427.8.1241  - общинска публична собственост, а именно Община Русе.

Според константната практика на ВАС (вж. решение № 15537 от 15.12.2020 г. на ВАС по адм. д. № 10063/2020 г., II о., решение № 3760 от 11.03.2020 г. на ВАС по адм. д. № 5388/2019 г., II о., решение № 14293 от 21.11.2018 г. на ВАС по адм. д. № 8250/2018 г., II о., решение № 15510 от 12.12.2018 г. на ВАС по адм. д. № 5699/2018 г., II о., решение № 7130 от 7.06.2017 г. на ВАС по адм. д. № 13196/2016 г., II о. и др.) нормата на чл.215, ал.2 от ЗУТ се явява специална спрямо разпоредбата на чл.153, ал.1 от АПК, поради което и съгласно принципа по чл.11, ал.2 от ЗНА, че специалният закон изключва приложението на общия такъв (lex specialis derogat legi generali), по делото, като ответник по жалбата, следва да участва общината, а не колективният административен орган, издал оспорения административен акт. Участието на Община Русе като ответник по жалбата изключва участието й в качеството и на заинтересована страна – собственик на засегнат от правото на прокарване и учредения сервитут имот, публична общинска собственост.

          Съдът констатира, че за изясняване на основния спорен по делото въпрос, а именно каква е пазарната цена на правото на прокарване на отклонение от процесната техническа инфраструктура, са необходими специални знания, т.е. необходимо е, съгласно чл.195, ал.1 от ГПК вр.чл.172, ал.2 от АПК, назначаването на съдебна оценителна експертиза (вж. т.10.1 от Приложение № 1 към чл.4 от Наредба № 2 от 29.06.2015 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица), каквато експертиза съдът може да назначи и служебно. За да бъде обезпечено обаче правото на страните да участват ефективно в съдебния процес, на същите, включително на конституираните заинтересовани страни, следва да бъде предоставена възможност, в едноседмичен срок, с писмена молба с препис за връчване на останалите страни, да формулират въпроси към оценителната експертиза.

          По направеното възражение на ответника по жалбата, направено с молба вх.№ 1105/17.03.2023 г., за нейната недопустимост поради пропускане на 14-дневния преклузивен срок за оспорване на административния акт, съдът ще се произнесе в съдебно заседание след изслушване становището на всички страни.

          Съдът намира за нужно да укаже на ответника по жалбата да посочи причините, поради които протоколът от заседанието на комисията, определена със заповед № РД-01-134/15.01.2020 г. на кмета на Община Русе, не е подписан от Пенка А. – зам.председател и началник отдел УПК, а вместо Мирослава Маркова – директор дирекция УС, протоколът е подписан от Цанка Великова – главен експерт в отдел ОСЗ. Ответникът по жалбата следва да представи и доказателства за отсъствието на Маркова, респ. за наличието на други обективни пречки, наложили заместването й от Великова. Ответникът следва да представи доказателства и за това, че Мария Старцева е избрана за титуляр на длъжността директор дирекция МДТ и кога е станало това, с оглед обстоятелството, че в заповед № РД-01-134/15.01.2020 г. на кмета на Община Русе като член на комисията, заемащ тази длъжност, е посочено различно лице - Даниела Робева. В насроченото съдебно заседание ответникът по жалбата следва да поясни защо заседанието на комисията е проведено с участието на Александър Корфонозов – главен експерт в отдел „Държавна собственост“ в Областна администрация – Русе, щом в случая не се засягат имоти – държавна собственост. Следва да бъде изрично пояснено дали съществуват вътрешни правила за работата на комисията по чл.210, ал.1 от ЗУТ при Община Русе като ако такива има същите следва да бъдат представени с оглед проверката на административнопроизводствените правила, уредени с тях, включително правилата за кворум и мнозинство при вземане на решенията от колективния орган.

          Така мотивиран и на основание чл.154, ал.1, чл.157, ал.1, чл.162, ал.2, чл.163, ал.1 и ал.3 и чл.171, ал.5 и ал.6 от АПК вр.чл.215, ал.1 вр. ал. 2 от ЗУТ, съдът

           О П Р Е Д Е Л И:

КОНСТИТУИРА като страни в производството:

1.  „Никтранс“ ЕООД, със седалище в гр.Русе, в качеството на жалбоподател;

2.   Община Русе, в качеството на ответник по жалбата;

3.   „Херонфарм“ ЕООД и „Две трейдинг“ ЕООД, като заинтересовани страни.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 30.05.2023 г. от 10:00 ч. в I-ва зала на Административен съд - Русе, за когато да се призоват страните.

ПРИЛАГА преписката, по която е издаден оспорения административен акт, изпратена в съда с придружително писмо с вх. № 897/01.03.2023 г.

ПРИЕМА писмените доказателства, представени от ответника по жалбата с молба вх.№ 1105/17.03.2023 г., а именно: препис от разписката, с която препис от протокол № 1/20.01.2023 г. на комисията по чл.210 от ЗУТ е връчен на адв.П., на който е четима пълната посочена дата на извършеното връчване и препис от заповед № РД-01-134/15.01.2020 г. на кмета на Община Русе.

ПРЕДОСТАВЯ възможност на страните в едноседмичен срок от връчване на препис от настоящото определение, с писмена молба с преписи за останалите страни, да формулират въпроси към съдебна оценителна експертиза.

УКАЗВА на ответника по жалбата най-късно в насроченото съдебно заседание да поясни обстоятелствата и представи документите, посочени в обстоятелствената част на настоящото определение.

Препис от жалбата да се изпрати на ответника по нея, който в 14-дневен срок от получаването й може да представи писмен отговор и да посочи доказателства, както и да приложи към отговора други писмени доказателства, с които разполага.

Определението не подлежи на обжалване. Препис от него да се връчи на страните.

 СЪДИЯ: