Определение по дело №1585/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2044
Дата: 8 септември 2023 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20237180701585
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд Пловдив

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

гр.Пловдив, 08 . 09 . 2023г.

Административен съд – Пловдив, VI състав, в закрито заседание на осми септември през две хиляди двадесет и трета година в състав :

 

                                                                            Административен съдия : Здравка Диева

 

като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 1585 / 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното :

            Сдружение с нестопанска цел „Аз обичам Пловдив“ /СНЦ/, ЕИК *********, гр.Пловдив, с председател Л.Чакъров и пълномощник адв. д-р Ат.Б., обжалва Заповед № РДЦ-23-364/24.04.2023г., издадена от Кмета на Район Централен – Община Пловдив, с която е наредено на ОП „Градини и паркове“ да извърши премахване на 25 броя декоративни дървета, попадащи в обхвата на проект : обект „Реконструкция на Дондукова градина УПИ I – градина, кв.39 нов, 176 стар по плана на ЦГЧ гр.Пловдив, на адрес : гр.Пловдив – Дондукова градина /северната част на градината към бул.“Шести септември“ и източно от дома на младоженците; южната част на градината към ул.“Хр.Г.Данов“/.  

            Оспорващото сдружение счита заповедта за незаконосъобразна – издадена в съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие на материалния закон. Правният интерес е основан на една от целите на СНЦ „Аз обичам Пловдив“ – „Извършване на ефективни дейности в полза на обществото по отношение на чистотата и опазването на околната среда“, като средство за постигане на целите е всякакъв вид дейност на национално и международно ниво за опазване на природата, историческите, културните и туристическите райони и забележителности. Счита се, че е налице засягане по см. на чл.120 ал.2 КРБ и Решение на КС № 21 от 1995г. С квалификация на заповедта като общ административен акт /чл.65 АПК/ се поддържат нарушения на чл.66 ал.1, чл.69, чл.71, чл.72 ал.1 АПК. С позоваване на Наредба за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив се твърди да са нарушени норми от ЗУТ, както и отсъствие на мотиви относно наличие на предпоставките на чл.31 ал.2 т.1 и т.4 от наредбата. Поискана е цялостна отмяна на заповедта.

            Ответникът Кмет на Район Централен – Община Пловдив чрез процесуален представител К.С. /правоспособен юрист, началник отдел „АПО“ в район Централен/ счита жалбата за недопустима поради липса на правен интерес. Посочено е в писмено становище /л.27, 28/, че осъществяването на дейност в обществена полза не обуславя извод за наличие на правен интерес от съдебно оспорване поради косвено и хипотетично засягане на права и интереси /с позоваване на Определение № 3518 / 04.04.2023г. по адм.д.№ 1128/2023г., 5 чл. състав на ВАС и цитирана в определението съдебна практика/.

            Според данни от преписката се установи следното : Оспорената заповед е издадена в хипотеза на заместване от заместник-кмет при район Централен, поради фактическо отсъствие на кмета, за което обстоятелство е представена заповед от 20.04.2023г. /л.32/. Със заповедта от 20.04.2023г. кметът на района е възложил на заместник-кмет инж.Т.Пашов да го замества с всички правомощия, произтичащи от заеманата длъжност по време на отсъствието му поради платен годишен отпуск от 24.04.2023г. до 26.04.2023г. /включително/. Със Заповед № 19 ОА – 2834/28.11.2019г. на Кмета на община Пловдив – кметовете на райони към община Пловдив са упълномощени да издават писмени разрешения за премахване, преместване или резитба на дълготрайна декоративна растителност по реда и при условията на чл.31, ал.3, чл.32 ал.1 и чл.36 ал.1 и ал.2 от Наредба за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив /л.33/. Със заповед от 05.04.2023г. кметът на район Централен назначил комисия за извършване на оглед на декоративната дървесна растителност, находяща се на адрес – гр.Пловдив – Дондукова градина /л.34/. Комисията извършила възложения оглед и изготвила констативен протокол, съдържащ Санитарна експертиза /л.35 и сл./ относно декоративната дървесна растителност, находяща се на адрес : гр.Пловдив – Дондукова градина във вр. с проект : обект „Реконструкция на Дондукова градина УПИ I – градина, кв.39 нов, 176 стар по плана на ЦГЧ гр.Пловдив. В санитарната експертиза е отразено, че за обект „Реконструкция на Дондукова градина УПИ I – градина, кв.39 нов, 176 стар по плана на ЦГЧ гр.Пловдив, е налице проект, съгласно който следва да бъдат премахнати описаните видове. Част от тях са дърветата – предмет на оспорената заповед, попадащи в северната част на градината към бул.“Шести септември“ и източно от дома на младоженците, както и в южната част на градината към ул.“Хр.Г.Данов“. Същите са обозначени с номера от проекта, идентични с номерата, отразени в заповедта - №№ 330, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 354, 355, 356, 357, 311, 312, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 42.

            Заповедта е издадена на основание чл.31 ал.2 и т.4 от Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив /л.39 и сл./, съгласно които разпоредби – резитба, премахване или преместване на дълготрайна растителност в терени общинска собственост се извършва при изсъхнали и болни дървета, издънкова и самонастанена растителност, както и на дървета, застрашаващи сигурността на гражданите, безопасността на движението, сградите, пътната и техническата инфраструктура, както и при строителство, преустройство, реконструкция и ремонти на сгради, пътища и обекти на техническата инфраструктура и при доказана невъзможност за запазването й. Освен, че попадат в обхвата на проекта, конкретните дървета са констатирани в лошо състояние, вкл. три броя новозасадени, без перспектива.

            За обект „Реконструкция на Дондукова градина“, УПИ I – градина, кв.39 нов, 176 стар по плана на ЦГЧ гр.Пловдив, за част от ПИ 56784.518.1250, е издадено Разрешение за строеж /РС/ № 124/14.05.2018г. /л.54/, презаверено на основание чл.153 ЗУТ на 01.06.2021г. РС е издадено на основание скица-виза за проектиране, комплексен доклад за оценка на съответствието от Кима консулт ЕООД, одобрен/съгласуван технически инвестиционен проект по части : Паркоустройство и благоустройство, Архитектура, Геодезия, СК, ЕЛ, ВиК и ОВК, на 14.05.2018г. В РС е вписано условие – при извършване на СМР да се спазват изискванията на Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената система на община Пловдив. Комплексният доклад съдържа информация за част Паркоустройство и благоустройство /л.55 и сл./ с основна цел и задачи – Растително изграждане. В проект – част Паркоустройство и благоустройство, чертеж Опорен план с оценка на растителността /л.72/ са обозначени в Легенда – широколистни и иглолистни дървета, които се премахват; широколистни и иглолистни дървета, които се запазват; широколистни и иглолистни дървета, които се преместват. Номерата на дърветата за премахване – предмет на оспорената заповед са отразени в посочения проект с чертеж. В проекта част Паркоустройство и благоустройство, чертеж Дендрологичен проект /л.73/ е описана новопроектираната растителност - широколистни и иглолистни дървета, храсти. Тъй като Дондуковата градина е обявена като елемент на групов паметник на градинското и парково изкуство и съгл. § 12 ПЗР ЗКН има статут на архитектурно-строителна недвижима културна ценност – е налице и становище на министерството на културата за съгласуване на техническия проект за обекта /л.78, 79/.

По отношение допустимост на оспорването се съобразиха описаните данни във вр. с квалификация на оспорената заповед като административен акт от страна на жалбоподателя. В случая от значение е наличието на влязло в сила РС № 124/14.05.2018г., което е презаверено на 01.06.2021г., на основание чл.153 ЗУТ. Няма спор за влизане в сила на РС, а при непосочен срок относно презаверката по см. на чл.153 ал.9 ЗУТ, следва да бъде прието, че срокът е 3 години – с арг. от чл.153 ал.2 т.2 ЗУТ и естеството на обекта – реконструкция на „Дондукова градина“. Оспорената заповед е издадена в изпълнение на влязъл в сила административен акт – РС, при което е приложима нормата на чл.21 ал.5 пр.1-во АПК : „Не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни актове.“. Както бе посочено по - горе : РС е издадено на основание одобрен/съгласуван технически инвестиционен проект по части : Паркоустройство и благоустройство, Архитектура, Геодезия, СК, ЕЛ, ВиК и ОВК, на 14.05.2018г. В проекта – част Паркоустройство и благоустройство, чертеж Опорен план с оценка на растителността са вписани номерата на дърветата за премахване – предмет на оспорената заповед /№№ 330, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 354, 355, 356, 357, 311, 312, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 42/. Следователно, конкретните дървета – предмет на обжалваната заповед, по проект попадат в обхвата на обекта на РС и подлежат на премахване съгласно проекта, в който са отразени номерата на дърветата за премахване, като заповедта е в изпълнение на влезлия в сила индивидуален административен акт. Същата е част от изпълнението на влязъл в сила административен акт /РС/ и няма самостоятелно правно значение /в тази насока Определение № 8459/25.08.2023г. по адм.д.№ 7718/2023г., ВАС/. При това положение заповедта не би могла да засегне или наруши права и интереси, тъй като не може да бъде квалифицирана на индивидуален или общ административен акт.

В допълнение се отбелязва, че правният интерес от оспорване на административните актове с преки последици върху околната среда не се преценява по см. чл. 147 ал. 1 АПК, тъй като по силата на международната конвенция, която с оглед на разпоредбата на чл. 5 ал. 4 от Конституцията има приоритет пред национални разпоредби, които й противоречат, и с оглед на специалния ЗООС, наличието на правен интерес на сдруженията следва да бъде преценен в съответствие с чл. 9, § 2 Конвенцията за достъпа до информация, участието на обществеността в процеса на вземане на решения и достъпа до правосъдие по въпроси на околната среда, ратифицирана със закон, приет от ХХХIХ Народно събрание на 2 октомври 2003г. /ДВ, бр. 91 от 2003г., в сила от 16 март 2004г. - Орхуска конвенция/. За целите на конвенцията достатъчен интерес е заинтересоваността на всяка неправителствена организация, която отговаря на изискванията на националното право и работи за опазване на околната среда - чл. 9, § 2 във вр. с чл. 2, т. 5 Конвенцията. Правният интерес произтича от дефиницията за „засегната общественост” - §1 т.25 ДР ЗООС : „обществеността по т. 24, която е засегната или с вероятност да бъде засегната, или която има интерес при процедурите за одобряване на планове, програми, инвестиционни предложения и при вземането на решения за издаването или актуализацията на разрешителни по реда на този закон или на условията в разрешителното, включително екологичните неправителствени организации, създадени в съответствие с националното законодателство.”. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 9, § 5, точка "а" от Конвенцията. Във вр. със защита и опазване на околната среда в полза на обществото - целта на жалбоподателя е постижима чрез съдебното оспорване на писмено уведомление изх.№ ОВОС-893-ОВОС-752/04.05.2018г. на Директора на РИОСВ Пловдив /л.66 и сл./, посочено в обстоятелствената част на РС. В писменото уведомление на Директора на РИОС е описано предвиждането на инвестиционното предложение – реконструкция на „Дондукова градина“, като с преценка на благоустройствените, озеленителни, реконструкционни и ремонтни работи, вкл. проектираните по-плътни иглолистни и вечнозелени масиви предимно от север, откъм бул.Шести септември – основен източник на запрашаване, е прието, че предвидените дейности не подлежат на регламентираните по реда на глава шеста от ЗООС процедури по оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/ или екологична оценка /ЕО/. Писменото уведомление на директора на РИОС е актът от значение за защита и опазване на околната среда, постановен по реда на чл.82 и сл. ЗООС, подлежащ на самостоятелен съдебен контрол и от засегната общественост.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.159 т.1 АПК , съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

Оставя без разглеждане жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Аз обичам Пловдив“ /СНЦ/, ЕИК *********, гр.Пловдив, с председател Л.Чакъров и пълномощник адв. д-р Ат.Б., против Заповед № РДЦ-23-364/24.04.2023г. на Кмета на Район Централен – Община Пловдив.

            Прекратява съдебното производство по адм.д.№ 1585/2023г., АС-Пловдив.

            Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7 дневен срок от получаване на съобщение за постановяването му.

Определението да се съобщи на жалбоподателя и на Кмета на Район Централен – Община Пловдив.

 

Административен съдия :