РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Административен съд Пловдив
О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
гр.Пловдив, 08 . 09 . 2023г.
Административен съд – Пловдив, VI състав, в закрито
заседание на осми септември през две хиляди двадесет и трета година в състав :
Административен съдия
: Здравка Диева
като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 1585 / 2023г.,
за да се произнесе, взе предвид следното :
Сдружение
с нестопанска цел „Аз обичам Пловдив“ /СНЦ/, ЕИК *********, гр.Пловдив, с
председател Л.Чакъров и пълномощник адв. д-р Ат.Б., обжалва Заповед №
РДЦ-23-364/24.04.2023г., издадена от Кмета на Район Централен – Община Пловдив,
с която е наредено на ОП „Градини и паркове“ да извърши премахване на 25 броя
декоративни дървета, попадащи в обхвата на проект : обект „Реконструкция на
Дондукова градина УПИ I
– градина, кв.39 нов, 176 стар по плана на ЦГЧ гр.Пловдив, на адрес :
гр.Пловдив – Дондукова градина /северната част на градината към бул.“Шести
септември“ и източно от дома на младоженците; южната част на градината към
ул.“Хр.Г.Данов“/.
Оспорващото
сдружение счита заповедта за незаконосъобразна – издадена в съществено
нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие на
материалния закон. Правният интерес е основан на една от целите на СНЦ „Аз
обичам Пловдив“ – „Извършване на ефективни дейности в полза на обществото по
отношение на чистотата и опазването на околната среда“, като средство за
постигане на целите е всякакъв вид дейност на национално и международно ниво за
опазване на природата, историческите, културните и туристическите райони и
забележителности. Счита се, че е налице засягане по см. на чл.120 ал.2 КРБ и Решение
на КС № 21 от 1995г. С квалификация на заповедта като общ административен акт
/чл.65 АПК/ се поддържат нарушения на чл.66 ал.1, чл.69, чл.71, чл.72 ал.1 АПК.
С позоваване на Наредба за развитие, поддържане и опазване на зелената система
на община Пловдив се твърди да са нарушени норми от ЗУТ, както и отсъствие на
мотиви относно наличие на предпоставките на чл.31 ал.2 т.1 и т.4 от наредбата.
Поискана е цялостна отмяна на заповедта.
Ответникът
Кмет на Район Централен – Община Пловдив чрез процесуален представител К.С.
/правоспособен юрист, началник отдел „АПО“ в район Централен/ счита жалбата за
недопустима поради липса на правен интерес. Посочено е в писмено становище
/л.27, 28/, че осъществяването на дейност в обществена полза не обуславя извод
за наличие на правен интерес от съдебно оспорване поради косвено и хипотетично
засягане на права и интереси /с позоваване на Определение № 3518 / 04.04.2023г.
по адм.д.№ 1128/2023г., 5 чл. състав на ВАС и цитирана в определението съдебна
практика/.
Според данни от преписката се установи
следното : Оспорената заповед е издадена в хипотеза на заместване от
заместник-кмет при район Централен, поради фактическо отсъствие на кмета, за
което обстоятелство е представена заповед от 20.04.2023г. /л.32/. Със заповедта
от 20.04.2023г. кметът на района е възложил на заместник-кмет инж.Т.Пашов да го
замества с всички правомощия, произтичащи от заеманата длъжност по време на
отсъствието му поради платен годишен отпуск от 24.04.2023г. до 26.04.2023г.
/включително/. Със Заповед № 19 ОА – 2834/28.11.2019г. на Кмета на община
Пловдив – кметовете на райони към община Пловдив са упълномощени да издават
писмени разрешения за премахване, преместване или резитба на дълготрайна
декоративна растителност по реда и при условията на чл.31, ал.3, чл.32 ал.1 и
чл.36 ал.1 и ал.2 от Наредба за развитие, поддържане и опазване на зелената
система на община Пловдив /л.33/. Със заповед от 05.04.2023г. кметът на район
Централен назначил комисия за извършване на оглед на декоративната дървесна
растителност, находяща се на адрес – гр.Пловдив – Дондукова градина /л.34/.
Комисията извършила възложения оглед и изготвила констативен протокол, съдържащ
Санитарна експертиза /л.35 и сл./ относно декоративната дървесна растителност,
находяща се на адрес : гр.Пловдив – Дондукова градина във вр. с проект : обект
„Реконструкция на Дондукова градина УПИ I
– градина, кв.39 нов, 176 стар по плана на ЦГЧ гр.Пловдив. В санитарната
експертиза е отразено, че за обект „Реконструкция на Дондукова градина УПИ I – градина, кв.39 нов, 176
стар по плана на ЦГЧ гр.Пловдив, е налице проект, съгласно който следва да
бъдат премахнати описаните видове. Част от тях са дърветата – предмет на
оспорената заповед, попадащи в северната част на градината към бул.“Шести
септември“ и източно от дома на младоженците, както и в южната част на градината
към ул.“Хр.Г.Данов“. Същите са обозначени с номера от проекта, идентични с
номерата, отразени в заповедта - №№ 330, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 340,
341, 354, 355, 356, 357, 311, 312, 316, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324,
325, 42.
Заповедта
е издадена на основание чл.31 ал.2 и т.4 от Наредбата за развитие, поддържане и
опазване на зелената система на община Пловдив /л.39 и сл./, съгласно които
разпоредби – резитба, премахване или преместване на дълготрайна растителност в
терени общинска собственост се извършва при изсъхнали и болни дървета,
издънкова и самонастанена растителност, както и на дървета, застрашаващи
сигурността на гражданите, безопасността на движението, сградите, пътната и
техническата инфраструктура, както и при строителство, преустройство,
реконструкция и ремонти на сгради, пътища и обекти на техническата
инфраструктура и при доказана невъзможност за запазването й. Освен, че попадат
в обхвата на проекта, конкретните дървета са констатирани в лошо състояние,
вкл. три броя новозасадени, без перспектива.
За обект
„Реконструкция на Дондукова градина“, УПИ I
– градина, кв.39 нов, 176 стар по плана на ЦГЧ гр.Пловдив, за част от ПИ
56784.518.1250, е издадено Разрешение за строеж /РС/ № 124/14.05.2018г. /л.54/,
презаверено на основание чл.153 ЗУТ на 01.06.2021г. РС е издадено на основание
скица-виза за проектиране, комплексен доклад за оценка на съответствието от
Кима консулт ЕООД, одобрен/съгласуван технически инвестиционен проект по части
: Паркоустройство и благоустройство, Архитектура, Геодезия, СК, ЕЛ, ВиК и ОВК,
на 14.05.2018г. В РС е вписано условие – при извършване на СМР да се спазват
изискванията на Наредбата за развитие, поддържане и опазване на зелената
система на община Пловдив. Комплексният доклад съдържа информация за част Паркоустройство
и благоустройство /л.55 и сл./ с основна цел и задачи – Растително изграждане.
В проект – част Паркоустройство и благоустройство, чертеж Опорен план с оценка
на растителността /л.72/ са обозначени в Легенда – широколистни и иглолистни
дървета, които се премахват; широколистни и иглолистни дървета, които се
запазват; широколистни и иглолистни дървета, които се преместват. Номерата на
дърветата за премахване – предмет на оспорената заповед са отразени в посочения
проект с чертеж. В проекта част Паркоустройство и благоустройство, чертеж Дендрологичен
проект /л.73/ е описана новопроектираната растителност - широколистни и
иглолистни дървета, храсти. Тъй като Дондуковата градина е обявена като елемент
на групов паметник на градинското и парково изкуство и съгл. § 12 ПЗР ЗКН има
статут на архитектурно-строителна недвижима културна ценност – е налице и
становище на министерството на културата за съгласуване на техническия проект
за обекта /л.78, 79/.
По отношение допустимост на оспорването
се съобразиха описаните данни във вр. с квалификация на оспорената заповед като
административен акт от страна на жалбоподателя. В случая от значение е
наличието на влязло в сила РС № 124/14.05.2018г., което е презаверено на
01.06.2021г., на основание чл.153 ЗУТ. Няма спор за влизане в сила на РС, а при
непосочен срок относно презаверката по см. на чл.153 ал.9 ЗУТ, следва да бъде
прието, че срокът е 3 години – с арг. от чл.153 ал.2 т.2 ЗУТ и естеството на
обекта – реконструкция на „Дондукова градина“. Оспорената заповед е издадена в
изпълнение на влязъл в сила административен акт – РС, при което е приложима
нормата на чл.21 ал.5 пр.1-во АПК : „Не са индивидуални административни актове
волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата
по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или
са част от производствата по издаване на нормативни актове.“. Както бе посочено
по - горе : РС е издадено на основание одобрен/съгласуван технически
инвестиционен проект по части : Паркоустройство и благоустройство, Архитектура,
Геодезия, СК, ЕЛ, ВиК и ОВК, на 14.05.2018г. В проекта – част Паркоустройство и
благоустройство, чертеж Опорен план с оценка на растителността са вписани
номерата на дърветата за премахване – предмет на оспорената заповед /№№ 330,
334, 335, 336, 337, 338, 339, 340, 341, 354, 355, 356, 357, 311, 312, 316, 317,
318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 42/. Следователно, конкретните дървета
– предмет на обжалваната заповед, по проект попадат в обхвата на обекта на РС и
подлежат на премахване съгласно проекта, в който са отразени номерата на
дърветата за премахване, като заповедта е в изпълнение на влезлия в сила
индивидуален административен акт. Същата е част от изпълнението на влязъл в
сила административен акт /РС/ и няма самостоятелно правно значение /в тази
насока Определение № 8459/25.08.2023г. по адм.д.№ 7718/2023г., ВАС/. При това
положение заповедта не би могла да засегне или наруши права и интереси, тъй
като не може да бъде квалифицирана на индивидуален или общ административен акт.
В допълнение се отбелязва, че правният
интерес от оспорване на административните актове с преки последици върху
околната среда не се преценява по см. чл. 147 ал. 1 АПК, тъй като по силата на
международната конвенция, която с оглед на разпоредбата на чл. 5 ал. 4 от Конституцията има приоритет пред национални разпоредби, които й противоречат, и
с оглед на специалния ЗООС, наличието на правен интерес на сдруженията следва
да бъде преценен в съответствие с чл. 9, § 2 Конвенцията за достъпа до информация, участието на обществеността в процеса на
вземане на решения и достъпа до правосъдие по въпроси на околната среда,
ратифицирана със закон, приет от ХХХIХ Народно събрание на 2 октомври 2003г.
/ДВ, бр. 91 от 2003г., в сила от 16 март 2004г. - Орхуска конвенция/. За
целите на конвенцията достатъчен интерес е заинтересоваността на всяка
неправителствена организация, която отговаря на изискванията на националното
право и работи за опазване на околната среда - чл. 9, § 2 във вр. с чл. 2, т. 5
Конвенцията. Правният интерес произтича от
дефиницията за „засегната общественост” - §1 т.25 ДР ЗООС : „обществеността по
т. 24,
която е засегната или с вероятност да бъде засегната,
или която има интерес при процедурите за одобряване на планове, програми,
инвестиционни предложения и при вземането на решения за издаването или
актуализацията на разрешителни по реда на този закон или на условията в
разрешителното, включително екологичните неправителствени организации,
създадени в съответствие с националното законодателство.”. В този смисъл е и
разпоредбата на чл. 9, § 5, точка "а" от Конвенцията. Във вр.
със защита и опазване на околната среда в полза на обществото - целта на жалбоподателя
е постижима чрез съдебното оспорване на писмено уведомление изх.№
ОВОС-893-ОВОС-752/04.05.2018г. на Директора на РИОСВ Пловдив /л.66 и сл./,
посочено в обстоятелствената част на РС. В писменото уведомление на Директора
на РИОС е описано предвиждането на инвестиционното предложение – реконструкция
на „Дондукова градина“, като с преценка на благоустройствените, озеленителни,
реконструкционни и ремонтни работи, вкл. проектираните по-плътни иглолистни и
вечнозелени масиви предимно от север, откъм бул.Шести септември – основен
източник на запрашаване, е прието, че предвидените дейности не подлежат на
регламентираните по реда на глава шеста от ЗООС процедури по оценка на
въздействието върху околната среда /ОВОС/ или екологична оценка /ЕО/. Писменото
уведомление на директора на РИОС е актът от значение за защита и опазване на околната среда, постановен
по реда на чл.82 и сл. ЗООС, подлежащ на самостоятелен съдебен контрол и от
засегната общественост.
Мотивиран с изложеното и на основание
чл.159 т.1 АПК , съдът
О
П Р Е
Д Е Л
И :
Оставя без разглеждане жалбата на
Сдружение с нестопанска цел „Аз обичам Пловдив“ /СНЦ/, ЕИК *********,
гр.Пловдив, с председател Л.Чакъров и пълномощник адв. д-р Ат.Б., против Заповед
№ РДЦ-23-364/24.04.2023г. на Кмета на Район Централен – Община Пловдив.
Прекратява
съдебното производство по адм.д.№ 1585/2023г., АС-Пловдив.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7 дневен срок от получаване на
съобщение за постановяването му.
Определението да се съобщи на жалбоподателя
и на Кмета на Район Централен – Община Пловдив.
Административен
съдия :