Решение по дело №489/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 юли 2022 г.
Съдия: Спас Костов Спасов
Дело: 20217200700489
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 19

 

гр. Русе, 07.07.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд-Русе, II-ри състав, в открито заседание на 09 юни през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                                СЪДИЯ: Спас Спасов

 

при участието на секретаря Мария Станчева, като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 489 по описа за 2021  г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството  е по чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 76, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО).

Образувано е по жалба на „АПИДП Зъболекари А.“ ООД, със седалище и адрес на управление в гр. Русе, представлявана от управителя Б. А., чрез адв. Ж., срещу заповед за налагане на санкции № РД-857/23.06.2021 г. на директора на РЗОК-Русе, издадена на осн. чл. 74, ал. 5 от ЗЗО и чл. 147, ал. 1 от Национален рамков договор за денталните дейности (НРД за МД) 2020-2022 г., с която на дружеството е наложена санкция в общ размер 200 лв. за извършени четири нарушения, вр. чл. 84, ал. 1, т. 2, предл. второ, чл. 150, ал. 1, вр. с чл. 128, чл. 147, ал. 1 от НРД за ДД 2020-22 г.

В жалбата и в открито съдебно заседание се навеждат доводи за незаконосъобразност на обжалвания административен акт. Излагат се подробни съображения по четирите нарушения. По т. 1 контролните органи са нарушили чл. 92, ал. 1 от НРД, по т. 2 друг стоматолог е отразил дейност, която не е извършил, поради което реално извършената дейност се вменява за нарушение тъй като се явява отчетена повторно. По т. 3 се сочи, че от доказателствата по делото може да се приеме, че екстракцията на процесния зъб не е извършена през 2007 г. По т. 4 са изложени съображения за съществени процесуални нарушения, водещи до изясняване на фактите по нарушението. Иска се отмяна на административния акт в цялост. Претендират се разноски.

 Ответникът – директор на РЗОК – Русе – в писмен отговор и в съдебно заседание чрез юрк. С. оспорва жалбата като неоснователна и излага подробни съображения по всяко възражение на жалбоподателя. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 300 лв.

При съвкупната преценка на данните по делото настоящата инстанция установява от фактическа страна следното:

На 19.02.2021 г. от директора на РЗОК – Русе е била издадена заповед № РД-09-221 с която се възлага извършване на проверка от 19.02.2021 г. до 31.03.2021 г. вкл. на изпълнителя на денталната помощ  „Зъболекари А.“ – изпълнител по договор № 180250/11.02.2020 г. Задачата на проверката е оказаната дентална помощ и контрол по спазване на разпоредбите на ЗЗО и НРД ДД 2018 и 2020-22. Със заповедта е определен и екип, който да извърши проверката. Със заповед № РД-09-393 от 25.05.2021 г. на същия АО срокът на проверката е удължен до 30.04.2021 г.

Въз основа на проверката е издаден протокол № РД-13-272/29.04.2021 г. (л. 4-5) и протокол за неоснователно получени суми. Проверката е установила извършени 4 нарушения – 2 от тях за превишен обем от дейности по НРД, посочване на неверни данни в отчет по договора и за неизвършен обстоен преглед със снемане на орален статус. Проверяващите са се позовали на 9 броя амбулаторни листи (АЛ).

От нарушителя е било подадено възражение на 11.05.2022 г. за нарушенията по т. 1, 2 и 3 (не е възразено срещу нарушението по т. 4).

След така проведеното административно производство е била издадена обжалваната заповед за налагане на санкции № РД-857/23.06.2021 г.

АО е възприел резултатите от назначената и извършена проверка, а именно:

1.       На 27.11.2020 г. изпълнителят на извънболнична дентална помощ ЛЗ "Амбулатория за първична извънболнична дентална помощ - групова практика – Зъболекари А. - ООД", е нарушил условията и реда за оказване на извънболнична дентална помощ, определени в чл. 84, ал.1, т.  2, пр. второ от НРД за денталните дейности 2020-2022 г., за предоставяне на дентална помощ в обем, съответстващ на договорения, като с дейността, отразена в амбулаторен лист (АЛ) № 000074 за месец септември 2020 г., издаден от д-р П. А. на здравноосигурено лице (ЗОЛ) - И.А.И. с ЕГН **********, с код 101 (обстоен преглед със снемане на зъбен статус) и код 509 (екстракция на постоянен зъб) на зъб с код 46 е превишил обема от дейности, полагащ се за една календарна година на всяко ЗОЛ, съгласно чл. 104, ал. 1, т. 1 и т. 2 б. „а" от НРД за ДД 2020-2022 г.между НЗОК и БЗС, тъй като на същото ЗОЛ има вече отчетени дентални дейности както следва:

През месец юни 2020 г. изпълнител на извънболнична дентална помощ ЛЗ "Амбулатория за първична извънболнична дентална помощ - индивидуална практика - Д-р С.К." отчита в РЗОК- Русе АЛ 000128 за месец май 2020 г., издаден от д-р С.К. на ЗОЛ И.А.И. с ЕГН **********, с отразени в него две дентални дейности с код 509 (екстракция на постоянен зъб). Дейностите, отразена в АЛ са заплатени от НЗОК.

През месец май 2020 г., изпълнител на извънболнична дентална помощ ЛЗ "Амбулатория за първична извънболнична дентална помощ - индивидуална практика - Д-р С.К." отчита в РЗОК - Русе АЛ 000076 за месец април 2020 г., издаден от д-р С.К. на ЗОЛ И.А.И. с ЕГН **********, с отразени в него една дентална дейност с код 101 (обстоен преглед със снемане на зъбен статус) и една дентална дейност с код 509 (екстракция на постоянен зъб). Дейността, отразена в АЛ са заплатени от НЗОК.

2.       На 27.11.2020 г. изпълнителят на извънболнична дентална помощ ЛЗ "Амбулатория за първична извънболнична дентална помощ - групова практика – Зъболекари А. - ООД", е нарушил условията и реда за оказване на извънболнична дентална помощ, определени в чл. 84, ал. 1, т.2, пр. второ от НРД за денталните дейности 2020-2022г., за предоставяне на дентална помощ в обем, съответстващ на договорения, като с дейността, отразена в амбулаторен лист (АЛ) № 000670 за месец ноември 2020 г., издаден от д-р Б. А. на здравноосигурено лице (ЗОЛ) - А.И.Г. с ЕГН **********. с код 509 (екстракция на постоянен зъб) на зъб с код 34 е превишил обема от дейности, полагащ се за една календарна година на всяко ЗОЛ, съгласно чл. 104, ал.1, т.2 б. „а" от НРД за ДД 2020-2022 г.между НЗОК и БЗС, тъй като на същото ЗОЛ има вече отчетени дентални дейности както следва:

През месец декември 2020 г. изпълнител на извънболнична дентална помощ ЛЗ "Амбулатория за първична извънболнична дентална помощ - индивидуална практика-дентално студио Есдент - Д-р Д." ЕООД отчита в РЗОК - Русе АЛ 000344 за месец ноември 2020 г. издаден от д-р С. Д. на ЗОЛ А.И.Г. с ЕГН **********, с отразени в него следните дентални дейности: с код 101 (обстоен преглед със снемане на зъбен статус), с код 509 (екстракция на постоянен зъб) на зъб с код 34, с код 509 (екстракция на постоянен зъб) на зъб с код 35 и с код 832 ( дейност при цялостна обеззъбена горна челюст). Дейностите, отразени в АЛ са заплатени от НЗОК.

През месец ноември 2020г. изпълнител на извънболнична дентална помощ ЛЗ "Амбулатория за първична извънболнична дентална помощ - групова практика - Зъболекари А. - ООД" отчита в РЗОК - Русе АЛ 000555 за месец октомври 2020 г., издаден от д-р Б. А. на ЗОЛ А.И.Г. с ЕГН **********, с отразени в него една дентална дейност с код 101 (обстоен преглед със снемане на зъбен статус). Дейността, отразена в АЛ са заплатени от НЗОК.

3.       На 11.06.2020 г. изпълнителят на извънболнична дентална помощ ЛЗ "Амбулатория за първична извънболнична дентална помощ - групова практика – Зъболекари А.“ ООД е посочил неверни данни в отчетите по договора, като с дейността отразена в амбулаторен лист (АЛ) № 000397 за месец юни 2020 г.„ издаден от д-р Б. А. на здравноосигурено лице (ЗОЛ) А. С. Х. с ЕГН ********** с код 509 /екстракция на постоянен зъб с анестезия/ на зъб с код 24, е нарушил установените изисквания за работа с медицинска и финансова документация.

За същото ЗОЛ през месец октомври 2007 г. изпълнителят на извънболнична дентална помощ ЛЗ "Амбулатория за първична извънболнична дентална помощ - Д-р Х." ЕООД отчита в РЗОК - Русе по АЛ № 000098 за месец септември 2007 г. дентална дейност с код 509 (екстракция на постоянен зъб вкл. анестезия на зъб ) с код 24. Дейността, отразена в АЛ са заплатени от НЗОК.

4.       На 06.11.2020 г. изпълнителят на извънболнична дентална помощ ЛЗ "Амбулатория за първична извънболнична дентална помощ - групова практика – Зъболекари А.“ ООД, е нарушил условията и реда за оказване на извънболнична дентална помощ, като не е изпълнил задължението си по чл.88. ал. 1 и ал.2 от НРД за денталните дейности 2020-2022г., при първото посещение на ЗОЛ Д.В.В. с ЕГН ********** за календарната 2020 година, задължително да извърши обстоен преглед със снемане на орален статус (дейност с код 101) на ЗОЛ.

Видно от разпечатка от електронен отчет на месечен „Амбулаторен лист" за месец март 2020 г. с № 000586, издаден от д-р Б. А. - лекар по дентална медицина, работещ в ЛЗ, при първото посещение на ЗОЛ Д.В.В. с ЕГН ********** за 2020г. е извършена само една дентална дейност с код 301 (обтурация с амалгама или химичен композит) на зъб с код 15 - нарушение по чл. 88, ал. 1 и ал.2 от НРД за денталните дейности 2020-2022г.

Нарушенията са квалифицирани както следва: по т.1 - нарушение на чл.84, ал.1, т.2 пр. второ от НРД за ДД 2020-2022г.; по т.2 - нарушение на чл.84, ал.1, т.2 пр. второ от НРД за ДД 2020-2022г.; по т. З представлява нарушение на чл. 128 от НРД за ДД 2020-2022 г.; по т. 4 - нарушение на чл.88, ал.1 и ал.2 от НРД ДД за 2020-2022 г.

Изложени са мотиви, че нарушенията не са повторни или последващи по смисъла на § 1, т.2 и т. 3 от НРД за ДД за 2020-2022г.

Изложено е, че констатациите по т. 1, т. 2 и т. З от протокол № РД-13-271/29.04.2021 г. са били оспорени от изпълнителя на извънболнична дентална помощ със становище, съдържащо възражение с вх. No 29-06-769/11.05.2021 г., след срока (7 дена от връчването на протокола), в който ИДИ има право да внесе писмено становище по направените в протокола констатации при условията на чл.74, ал.4 от 33О.

За извършените 4 нарушения АО е наложил санкции по 50 лв./всяко нарушение (по т. 4 има последваща заповед за поправка на ОФГ).

По делото са приобщени гласни доказателства.

Приобщени са сведения от св. Г., която сочи, че подписът върху АЛ № 670 (лист 43 от делото) не е неин и на посочената дата не е ходила на преглед. Същото твърди и за отразеното в АЛ № 555, но подписът върху бележката на задната корица на ЗОК, сочи че е нейн.

По отношение на извършени манипулации от д-р Д. сочи, че при д-р Д. отишла с притурката, но в книжката е нямало място за запис. Пред 2018 г. не го е познавала.

На предявен на св. В. амбулаторен лист без номер на л. 82 от делото свидетелят сочи, че подписът е негов. Свидетелят твърди, че д-р А. винаги му е извършвал обстоен преглед.При разпита на този свидетел представляващият жалбоподателя – д-р А. изрично заявява на изричен въпрос на съда ( л. 2-3 от протокол от о.с.з. от 09.06.2022 г.), че е извършил нарушението като прегледът не е бил отчетен към касата (не е предявен АЛ), но същият е бил извършен.

Св. Х. сочи, че през 2020 г. д-р А. й е извадил зъб „горе вляво“.

При така установеното от фактическа страна съдът обосновава следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от лице-адресат на административния акт за което същият се явява неблагоприятен, поради което е процесуално допустима.

По същество съдът преценява жалбата като частично основателна.

Административният акт е издаден от компетентен орган по смисъла на чл. 74, ал. 5 от ЗЗО, който гласи, че когато лицето - обект на проверката, не изрази становище по ал. 4 или изразеното от него становище не съдържа възражения по направените от длъжностното лице по ал. 3 констатации, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК издава заповед, с която налага санкция.

Съобразно ал. 4 лицето - обект на проверката, има право да даде писмено становище пред управителя на НЗОК, съответно пред директора на РЗОК с когото е сключило договор по направените от длъжностното лице по ал. 3 констатации в 7-дневен срок от връчването на протокола по ал. 3. В случая обаче този срок е бил пропуснат, доколкото протоколът е бил връчен на 29.04.2021 г., а писменото становище е било депозирано на 11.05.2021 г.

Законът за здравното осигуряване и НРД за 2018, респ. НРД за 2020-2022 не предвиждат специална форма на заповедта за налагане на санкции, поради което е приложим чл. 59, ал. 2 от АПК. Спазени са изискванията на цитираната норма, заповедта съдържа фактически и правни основания, посочени са последиците в случай на липса на доброволно изпълнение, както и възможността за обжалване.

По отношение на съответствието на акта с процесуалните правила и материалния закон съдът намира следното:

По т. 1: От данните по делото се заключава, че на денталния специалист е била предявена анулирана здравна книжка (ЗОЛ е разполагало с две книжки – анулирана и валидна) в която не е бил вписан актуалният обем на осигурената здравна помощ за съответната година, тъй като същата е била анулирана през 2015 г.  Защитната теза на жалбоподателя, е че той е нямал задължение да установява дали тази здравна книжка е валидна и дали лицето разполага с друга ЗОК. Ответникът застъпва обратна теза, твърдейки, че това е задължение на медика. В тази си част спорът е правен и касае приложението на чл. 86, ал. 2 от НРД за ДД 2020-22, предвиждащ, че здравноосигурените лица получават договорената дентална помощ само след доказване на здравноосигурителните си права и представяне на валидна здравноосигурителна книжка/притурка към ЗОК на избрания лекар по дентална медицина. За предоставяне на невалидна здравноосигурителна книжка/притурка към ЗОК и представяне на неверни данни ЗОЛ носи отговорност съгласно законодателството на Република България. Ал. 6 на същата разпоредба предвижда, че лекарят по дентална медицина има право да провери чрез предоставена електронна услуга от НЗОК номера на актуалната здравноосигурителна книжка на ЗОЛ и извършените и отчетени в НЗОК дентални дейности на същото ЗОЛ. От този прочит на закона съдът намира, че разпоредбата на ал. 6 е диспозитивна и не вменява задължение, а възможност за лекаря да осъществи такава проверка. Задължението за представяне на валидна книжка, респ. за предявяване на попълването ѝ носи пациентът, а не лекарят. Този извод съдът извежда от второто изречение на ал. 2, съобразно което не лекарят, а ЗОЛ носи отговорност за представяне на неверни данни и невалидна ЗОК. В случая е налице и допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, защото контролните органи са разполагали с информация, че двата АЛ са издадени при вписването им в различни ЗОК, доколкото номерът на ЗОК се вписва в амбулаторния лист. Не е изследван въпросът за причината за вписването им по съответния начин, а са се позовали единствено на АЛ, издаден от нарушителя. По този начин е било ограничено правото на жалбоподателя на защита, защото в административния акт не са изложени съображения защо извършеното нарушение е съставомерно, предвид факта, че се касае за вписване на дейност, отчетена в ЗОК, при която не се надвишава обемът на дейностите. При тези доводи съдът намира жалбата, в частта и по т. 1 за основателна.

По т. 2: Отново се касае за дублиране на дейност (превишаване на обема), която е била отчетена от д-р Д. през м. декември 2020 г., извършена през м. ноември с.г. и от доктор А., който сочи, че дейността е извършена през м. октомври (по негови твърдения). По делото са представени два АЛ – съотв. № 555 за извършена екстракция на зъб 34 на 26.10.2020 г. (екстракцията не е била предявена за плащане) и АЛ № 670 за екстракция на същия зъб на 30.11.2020 г. И двата амбулаторни листа са издадени от д-р А.. В единия случай се касае за дейност, за която се твърди, че е извършена преди манипулацията направена от д-р Д. предвид издаден АЛ № 555. Следва да се отчете обстоятелството, че АЛ № 555 не е бил отчетен от денталния специалист за плащане по отношение на екстракцията. „Извършване и отчитане“ е обща дейност. Такава дейност по отчитане е била направена именно в последващия АЛ № 670, довел до извършване на нарушението. Именно поради неотчитането на АЛ 555 по отношение на екстракцията съдът не му дава вяра. Следва да се отбележи, че за тези обстоятелства е разпитана св. Г., чиито показания относно датата на съставяне на двата АЛ не следва да се кредитират с оглед разпоредбата на чл. 164, ал. 1, т. 2 от ГПК. Съдът не кредитира и извадката от амбулаторния дневник, тъй като същия представлява частни изявления. Не е налице и процесуално нарушение от страна на контролиращите органи, доколкото същите сравняват дейности, отразени в официални удостоверителни документи, т.е. касае се за формално нарушение. Приложената бележка към книжката с вписана дата не е документ, обвързващ контролиращите органи, доколкото същият няма характер на официален документ, какъвто е притурката. На следващо място, ако притурката следва съдържанието, отразено в амбулаторния лист, именно същият е следвало да бъде предявен за плащане. Приложената бележка не може да обори доказателствената сила на издадения по-късно АЛ № 670. Дори е да се приеме обратната теза – че д-р А. е извършил манипулацията на по-ранната дата и поради липса на притурка е прикрепил листче (за да се впише дейността на по-късен етап), той е допуснал нарушение като е издал втори и по-късен АЛ, съзнавайки, че манипулацията не е извършена на съответната по-късна дата, а именно този АЛ е бил предявен за плащане. Доколкото АЛ 670 е издаден с отразени извършени повторни дейности жалбата в частта по т. 2 се явява неоснователна.

По т.3: Жалбата в тази си част също е неоснователна. По делото са приложени множество АЛ на различни дентални лекари, в които процесният зъб 24 фигурира като екстрахиран – АЛ № 98  за м. 09.2007 на д-р Х., АЛ №  72  за м. 08.2012 г. на същия лекар, АЛ № 16 за м. 02.2014 на същия лекар, АЛ № 324 за м. 10.2017 г. на д-р Д., АЛ № 471 за м. 07.2018 г. на д-р П.а (съдът съобразява, че амбулаторните листи, издадени след 2008 г. се депозират по електронен път). Истиността на тези документи не е била оборена от жалбоподателя, поради което същите притежават материална доказателствена сила и съдът следва да съобрази направените в тях изявления. При съвкупната преценка на доказателствата по т. 3 съдът преценява нарушението за извършено.

по т. 4: Съдът съобразява признанието, направено от жалбоподателя, че нарушението е било извършено (стр. 2-3 от протокол от проведено о.с.з. на 09.06.2022 г.), респ. дейността е била извършена, но не е била отчетена. Както се каза по-горе „Извършване и отчитане“ е обща дейност. Само "извършването" на съответната дентална дейност не би било нарушение на НРД, ако не бъде "отчетена" за заплащане от бюджета на НЗОК, тук е налице обратната хипотеза, в която се изисква активно поведение на страната по договора, но такава не е документално надлежно установена. По делото липсват представени доказателства друг стоматолог да е отчел преди тази дата обстоен преглед със снемане на орален статус. Съдът съобразява и обстоятелството, че констатациите по т. 4 не са били оспорени от жалбоподателя пред решаващия орган, респ. проверяващите органи не са били длъжни да извършват проучване в тази насока, поради което съдът приема, че жалбата в тази ѝ част също е неоснователна. На следващо място съдът съобразява, че приложеният по делото амбулаторен лист за м. юли 2020 г. на Д.В. не отговаря на изискванията на чл. 179, ал. 1 от ГПК – същият не е изготвен по съответната форма и ред – липсва номер на амбулаторния лист, поради което съдържанието му не обвързва съда.

Съдът съобрази и че санкциите са наложени в минимален размер.

По изложените съображения жалбата, в частта й по т. 1 се явява основателна и в тази си част административният акт следва да бъде отменен, а в останалата си част оспорването следва да се отхвърли.

На страните се дължат претендираните разноски съобразно уважената част на жалбата. Жалбоподателят е направил разноски в размер на 50 лв. – държавна такса. Доказателства за претендирано адвокатско възнаграждение не се предявяват. Ответникът претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 300 лв.

С оглед изхода на спора и на основание чл.78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 25, ал. 1, изр. второ от Наредбата за заплащане на правната помощ, в полза на Националната здравноосигурителна каса, която е юридическо лице съгл. чл. 2 от ПУДНЗОК, следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 (сто и петдесет) лева. В полза на жалбоподателя, на осн. чл. 143, ал. 1 от АПК следва да се присъдят разноски в размер на 50 лв. – заплатена държавна такса, респ. по компенсация в полза на ответника следва да се присъди възнаграждение в размер на 100 лв., платимо от жалбоподателя.

Воден от горното и на осн. чл. 172, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс Административен съд – Русе, II-ри състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на „Амбулатория за първична извънболнична дентална помощ – групова практика - Зъболекари А.“ ООД, със седалище и адрес на управление в гр. Русе, кв. „Дружба“ 3, бл. 4, вх. А, представлявана от управителя Б. А., заповед за налагане на санкции № РД-857/23.06.2021 г. на директора на РЗОК-Русе, в частта й по т. 1

ОТХВЪРЛЯ оспорването в останалата част

ОСЪЖДА „Амбулатория за първична извънболнична дентална помощ – групова практика - Заболекари А.“ ООД, със седалище и адрес на управление в гр. Русе, кв. „Дружба“ 3, бл. 4, вх. А да заплати на Национална здравноосигурителна каса сумата 100 лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: