Определение по дело №66/2023 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: 1220
Дата: 23 август 2024 г.
Съдия: Анета Петрова
Дело: 20237250700066
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 април 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1220

Търговище, 23.08.2024 г.

Административният съд - Търговище - II състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: АНЕТА ПЕТРОВА

като разгледа докладваното от съдията Анета Петрова административно дело66/2023 г. на Административен съд - Търговище, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по искова молба, подадена от „ПСИХИЧНО ЗДРАВЕ – ИНДИВИДУАЛНА ПРАКТИКА ЗА СПЕЦИАЛИЗИРАНА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ“ ЕООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, п.к. 7700, ул. „Васил Петлешков“ № 30, представлявано от управителя И. Г. Т., действащо чрез пълномощника адв. Д. В. К. – Корновска от АК - Варна, против ответниците Министерство на здравеопазването със седалище в гр. София, пл. "Света Неделя" № 5, представлявано от Министъра на здравеопазването д-р Г. К., и Администрацията на Министерски съвет със седалище и адрес в гр. София, бул. „Княз Александър Дондуков“ №1, представлявана от министър – председателя на Република България Д. Г., като със същата е предявен иск за осъждане на двамата ответници да заплатят на ищцовото дружество солидарно обезщетение за имуществени вреди в размер на 36 938.79 лева, равняващи се на мораторното обезщетение в размер на законната лихва за периода на забава от 20.06.2017 г. до 07.04.2023 г. включително, начислено върху вземане за неизплатената част от безвъзмездна финансова помощ в размер на 62 785, 48 лв., дължима по Договор за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) № РД - 13 - 13/14.09.2015 г. по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“, за проект с наименование „За достойни старини“, съфинансиран от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 и Норвежкия финансов механизъм 2009 - 2014, в резултат от незаконосъобразни действия и бездействия на Програмния оператор и Подкрепящото звено по програма BG 07„Инициативи за обществено здраве“, на основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, както и законната лихва върху вземане за неизплатената част от безвъзмездна финансова помощ в размер на 62 785, 48 лв., дължима по Договор за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) № РД - 13 - 13/14.09.2015 г. по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“, за проект с наименование „За достойни старини", съфинансиран от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 и Норвежкия финансов механизъм 2009 - 2014, в резултат от незаконосъобразни действия и бездействия на Програмния оператор и Подкрепящото звено по програма BG 07„Инициативи за обществено здраве“, за периода от датата на предявяване на настоящата искова молба до окончателното погасяване на задължението, на основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

При направената от съда проверка следва, че са исковата молба отговаря на изискванията на чл. 127 и 128 от ГПК, към които препраща чл. 204 ал.5 АПК, поради което същата е редовна. При подаване на исковата молба е спазена и специалната местна подсъдност по смисъла на чл. 7 от ЗОДОВ.

След изпълнение на дадените на основание чл. 205 ал.2 АПК указания до ищеца, искът е предявен срещу надлежните ответници и в този смисъл е допустим.

Изпълнена е процедурата по чл. 131 от ГПК във вр.с чл. 144 АПК като съдът е изпратил препис от исковата молба заедно с приложенията на ответниците, като е указал на същите да подадат писмен отговор в едномесечен срок, указано е и задължителното съдържание на отговора и последиците от неподаването му или неупражняването на права.

Ответникът Министерство на здравеопазването със седалище в гр. София, пл. "Света Неделя" № 5, представлявано от Министъра на здравеопазването д-р Г. К., е уведомен редовно и в рамките на указания 1 - месечен срок е депозирал редовен писмен отговор, подаден от редовно упълномощения гл. юрисконсулт С. Х..

Ответникът Администрацията на Министерски съвет със седалище и адрес в гр. София, бул. „Княз Александър Дондуков“ №1, представлявана от министър – председателя на Република България Д. Г., е уведомен редовно и в рамките на указания 1 - месечен срок е депозирал редовен писмен отговор, подаден от редовно упълномощения гл. юрисконсулт Е. К..

След извършената служебна проверка и проведената процедура по чл. 131 от ГПК, както и след преценка на твърденията и исканията, изразени в исковата молба и писмените отговори, съдът следва да конституира като контролираща страна следва на основание чл. 10 ал.1 ЗОДОВ Окръжна прокуратура –Търговище, да насрочи делото за разглеждане в открито заседание с призоваване на страните и връчване на настоящото определение, както и да съобщи на същите проекта за доклад по делото. Следва да бъдат допуснати писмените доказателства, представени от страните. Съдът намира, че с оглед обезпечаване на делото с необходимия за решаването му доказателствен материал следва да бъдат изискани посочените в исковата молба дела, а именно : АД №13350/2017г. по описа на АССГ, АД №5628/2021г. по описа на АССГ, АД №5615/2018г. по описа на АССГ, АД №26/2023г. по описа на АдмС – Търговище, АД №76/2022г. по описа на АдмС – Търговище. Доколкото посочените дела следва да съдържат относимите към оспорените по тях административни актове документи, то направените от ищцовата страна искания за изискване на конкретни материали следва да бъдат разгледани в случай, че в изисканите дела не са налице тези материали.

Водим от горното, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ИСКОВАТА МОЛБА по настоящото дело е редовна, а предявеният със същата иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ е допустим.

ДОПУСКА като писмени доказателства представените от ищцовата страна документи, намиращи се на листи от 27 до 174 от настоящото дело.

ДОПУСКА като писмено доказателство представените от ответника Министерство на здравеопазването Общи условия към ДБФП по Мярка №1 „Подобряване на системата за психично здраве на българските граждани“, финансирана от ФМ на ЕИП 2009-2014.

ДОПУСКА като писмени доказателства представените от ответника Администрация на Министерски съвет документи, намиращи се на листи от 271 до 284 на делото.

ДА СЕ ИЗИСКАТ следните дела с оглед прилагането им по настоящото дело:

АД №13350/2017г. по описа на АССГ, АД №5628/2021г. по описа на АССГ, АД №5615/2018г. по описа на АССГ, АД №26/2023г. по описа на АдмС – Търговище, АД №76/2022г. по описа на АдмС – Търговище.

КОНСТИТУИРА на основание чл. 10 ал.1 ЗОДОВ като контролираща страна Окръжна прокуратура –Търговище.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 24.09.2024г. от 11.00 ч., в Зала №4 на Съдебна палата – Търговище, за която дата да се призоват ищеца и двамата ответници на адресите, посочени по делото, както и Окръжна прокуратура –Търговище.

СЪОБЩАВА НА СТРАНИТЕ СЛЕДНИЯ ПРОЕКТ ЗА ДОКЛАД ПО ДЕЛОТО:

1. Обстоятелства, от които произтичат претендираните права и задължения:

В исковата молба ищецът претендира да бъдат осъдени двамата ответници да му заплатят солидарно обезщетение за имуществени вреди в размер на 36 938.79 лева, представляващи мораторното обезщетение в размер на законната лихва за периода на забава от 20.06.2017 г. до 07.04.2023 г. включително, начислено върху вземане за неизплатената част от безвъзмездна финансова помощ в размер на 62 785, 48 лв., дължима по Договор за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) № РД - 13 - 13/14.09.2015 г. по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“, за проект с наименование „За достойни старини“, съфинансиран от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 и Норвежкия финансов механизъм 2009 - 2014, в резултат от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на Програмния оператор и Подкрепящото звено по програма BG 07„Инициативи за обществено здраве“, на основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, както и законната лихва върху вземане за неизплатената част от безвъзмездна финансова помощ в размер на 62 785, 48 лв., дължима по Договор за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) № РД - 13 - 13/14.09.2015 г. по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“, за проект с наименование „За достойни старини", съфинансиран от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 и Норвежкия финансов механизъм 2009 - 2014, в резултат от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на Програмния оператор и Подкрепящото звено по програма BG 07„Инициативи за обществено здраве“, за периода на забава от датата на предявяване на настоящата искова молба до окончателното погасяване на задължението, на основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Ищецът посочва, че на 14.09.2015 г. между Министерство на здравеопазването и „Психично здраве – ГПСМЛ4ООД, гр. Търговище е сключен Договор за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) № РД - 13 - 13 по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“ за проект с наименование „За достойни старини", съфинансиран от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 и Норвежкия финансов механизъм 2009 – 2014, като общата равностойност на определените за финансиране разходи по проекта възлизали на 457 610, 75 лв., съгласно одобрен бюджет (Приложение № 2 към договора). Дефинирани били източниците на финансиране, като участието от страна на Общността(ЕС) представлявала 85% от общата стойност на проекта, а собственият принос на дружеството - бенефициент - 15%. Неразделна част от ДБФП били Общите условия(ОУ) към същия, които уреждали отношенията между бенефициента, Програмния оператор(ПО- Министерство на здравеопазването) и Подкрепящото звено( ПЗ - Дирекция „Добро управление" в структурата на специализираната администрация на Министерски съвет ). Според ищеца проектът бил успешно реализиран от негова страна, тъй като ищцовото дружество изпълнило изцяло и надлежно горепосочения ДБФП, но въпреки това и до настоящия момент същото било титуляр на неудовлетворено вземане за част от следващата му се безвъзмездна финансова помощ в размер на 62 785, 48 лв. Като причина за неплащането на тази част ищецът визира незаконосъобразните индивидуални административни актове, издавани от ПЗ и ПО в производствата по верифициране на разходи, съответно за установяване на нередности и налагане на финансови корекции, драстичното неспазване на процесуални срокове по отношение на тези производства и нарушаването на принципа на доброто управление.

В първоначалната искова молба и в уточняващата молба вх. №996/24.04.2024г. ищецът е конкретизирал актовете, действията и бездействия на ответниците, от които според него произтичат вредите му.

Като увреждащи актове и действия са описани :

1/Откази за верифициране на разходи, издадени от г-жа И. П., действаща в качеството си на Директор на Дирекция „Добро управление“ в структурата на специализираната администрация на Министерския съвет и ръководител на Подкрепящото звено по програма BG 07„Инициативи за обществено здраве“:

• Отказ за верифициране на разходи в размер на 97 223, 32 лева, обективиран в покана изх. № 0250 - 1/10.11.2017 г. за доброволно възстановяване на надплатена сума по програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве", съфинансирана от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г. и Норвежкия финансов механизъм 2009 - 2014 г., който отказ бил отменен с Решение №4702/10.07.2018г.по адм.д.№13350/2017 г. по описа на АССГ, оставено в сила с Решение № 13902/13.11.2018 г. по адм. д. № 10057/2018 по описа на ВАС. Преписката била върната на ПЗ за ново произнасяне със задължителни указания по прилагането на закона.

• Отказ за верифициране на разходи в размер на 73 865, 27 лева по Искане за окончателно плащане по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №РД-13-131/14.09.2015г. с бенефициент „Психично здраве - ГПСМП"ООД, обективиран в писмо с изх. № 0250 - 80/22.12.2021 г., който отказ бил отменен с Решение № 56/05.05.2023 г. по адм.д.№28/2023 г. по описа на АС - Търговище, което като необжалвано влязло в законна сила на 01.06.2023г.

2/ Производства по администриране на нередности и Решения за налагане на финансови корекции, издадени от Ръководителя на Програмния оператор по програма BG 07„Инициативи за обществено здраве" - длъжностно лице от администрацията на Министерство на здравеопазването:

• Решение №РД-13-422/19.12.2017г. за налагане на финансова корекция по нередност на Ръководителя на Програмния оператор по програма BG 07„Инициативи за обществено здраве“, която в размер на 29 622, 19 лева. Решението било отменено като незаконосъобразно с влязло в законна сила Решение № 4194/23.06.2022 г., постановено по адм. дело №5628/2021г. по описа на АССГ, оставено в сила с Решение №129/05.01.2023г., постановено по адм.д. № 8348/2022г. по описа на ВАС.

• Решение №РД-13-60/13.04.2018г. за налагане на финансова корекция по нередност на Ръководителя на Програмния оператор по програма BG 07„Инициативи за обществено здраве“, която е в размер на 62 785, 48 лева(в това число и корекцията, наложена с Решение № РД - 13 - 422/19.12.2017г.). Решението било отменено с влязло в сила Решение №9026/07.07.2020 г., постановено по адм. д. № 13383/2019 г. по описа на ВАС.

• Решение №РД-13-105/11.03.2022г. за налагане на финансова корекция по нередност в размер на финансовата корекция е 25% от всички допустими и подлежащи на верификация разходи по сключен договор с изпълнител „Топ Инженеринг“ООД - Договор №3/11.02.2016г. Според ищеца това решение е издадено по изрично настояване на Подкрепящото звено, при нарушаване на принципа на самостоятелност и безпристрастност с цел да даде основание на Подкрепящото звено за пореден отказ за верифициране на разходи по искане за плащане. Посоченото решение е отменено с влязло в законна сила Решение №112/11.08.2022 година на Административен съд - Търговище по адм. д. № 76/2022 година, оставено в сила с Решение №783/25.01.2022г. по адм. д. № 10571/2022 г. по описа на ВАС.

Ищецът посочва, че горепосочените 5 ИАА, отменени от съда като незаконосъобразни, обуславят в условията на непосредствена причинна връзка невъзможността на ищцовото дружество да получи следващата му се БФП в размер на 62 785.48 лв. по искане за плащане № 5 (окончателно), предявено във връзка с изпълнението на Договор за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) № РД - 13 - 13/14.09.2015 г. по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“, за проект с наименование „За достойни старини", съфинансиран от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 и Норвежкия финансов механизъм 2009 - 2014.

Като увреждащи бездействия, които са свързани с изрично отменените от съда незаконосъобразни индивидуални административни актове, са описани :

• бездействие на Ръководителя на Подкрепящото звено по програма BG 07„Инициативи за обществено здраве“ за произнасяне по Искане за окончателно плащане по Договор за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) № РД - 13 - 13/14.09.2015 г. по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“, прието в администрацията на Подкрепящото звено под вх. № 02.50-1/22.05.2017 г., в периода от 13.11.2018 г.(датата на влизане в сила на Решение №13902/13.11.2018 г., постановено по адм. д. № 10057/2018 по описа на ВАС, с което е отменен първия отказ за верифициране на разходи и административната преписка е върната за ново произнасяне със задължителни указания по прилагането на закона) до 22.12.2021г., в който период Ръководителят на Подкрепящото звено в драстично неспазване на чл. 28 от ОУ към Договор за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) № РД - 13 - 13/14.09.2015 г. и установения с тази клауза срок от 20 работни дни, както и в неизпълнение на съдебно решение, не се произнесъл по искането за плащане, предявено от ищцовото дружество. Според ищеца бездействието било преодоляно след подаден от него сигнал в администрацията на Министерски съвет с вх. № 02.50 - 80 от 04.06.2021 г., в отговор на който с писмо изх. № 02.50 - 80 от 12.07.2021 г. Ръководителят на Главния инспекторат при МС е уведомил за проведена проверка, завършила с предложение за ангажиране на дисциплинарната отговорност на И. П..

• бездействие на Ръководителя на Подкрепящото звено по програма BG 07„Инициативи за обществено здраве“ за произнасяне по Искане за окончателно плащане по Договор за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) № РД- 13- 13/14.09.2015 г. по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве", прието в администрацията на Подкрепящото звено под вх. №02.50-1/22.05.2017г., в периода от 25.01.2023 г.( датата на влизане в сила на Решение №783/25.01.2022 г., постановено по адм.д.№ 10571/2022 г. по описа на ВАС) до 17.05.2023 г.;

• бездействия на Ръководителя на Програмния оператор по програма BG 07„Инициативи за обществено здраве“ за администриране на нередности и налагане на финансови корекции във връзка със същите: Програмният оператор бил сигнализиран за възникнали съмнения за нередности във връзка с изпълнението на ДБФП още през месец март 2017г., но производствата по установяване на нередности бил започнати по установения от ОУ ред едва през месец август и септември 2017 г. - шест месеца по - късно, и през месец ноември 2021 г. - почти четири години по - късно. Като времеви периоди на бездействие от страна на Ръководителя на Програмния оператор по програма BG 07„Инициативи за обществено здраве“ са посочени следните: от месец март 2017 г. до 19.12.2017 г. относно издаването на Решение № РД - 13 - 422/19.12.2017 г. за налагане на финансова корекция по нередност; от месец март 2017 г. до 13.04.2018г. относно издаването на Решение № РД - 13 - 60/13.04.2018 г. за налагане на финансова корекция по нередност; от месец март 2017 г. до 11.03.2022 г. относно издаването на Решение № РД - 13 - 105/11.03.2022 г. за налагане на финансова корекция по нередност.

• Бездействие на Ръководителя на Програмния оператор по програма BG 07„Инициативи за обществено здраве“ и на Ръководителя на Подкрепящото звено по програма BG 07„Инициативи за обществено здраве“ да разпоредят изплащането на неиздължената на ищцовото дружество БФП в размер на 62 785, 48 лв. от 17.05.2023 г.( когато са верифицирани разходите, включени в искането за окончателно плащане) до настоящия момент. Претендира присъждане на съдебните разноски.

В писмения си отговор ответникът Администрация на Министерски съвет/АМС/ оспорва по основание и размер исковата претенция и моли за отхвърлянето ѝ като неоснователна. Визира липса на две от материалноправните предпоставки за успешното провеждане на иска, а именно : липсата на доказателства, че ищецът е претърпял вреди, които са настъпили и са били в причинна връзка с незаконосъобразни актове, действия или бездействия на Администрацията на Министерския съвет, както и липсата на причинна връзка между постановен незаконосъобразен акт, незаконосъобразното действие или бездействие и настъпил вредоносен резултат. Сочи, че в сключеното между Министерство на здравеопазването и Администрацията на Министерския съвет/АМС/ междуинституционално споразумение от 28.08.2012г., съгласно което дирекция „Оперативна програма „Техническа помощ“, а след Решение № 545/23.07.2015г на МС - дирекция „Добро управление“ е определена за Подкрепящо звено (ПЗ-АМС) на програмния оператор, било предвидено Подкрепящото звено да извършва верификация, с цел да удостовери, че извършените разходи и постигнатите резултати по Програмата са в съответствие с изискванията на регламентите, програмното споразумение и приложимото национално и европейско законодателство, а това правело действията на ПЗ-АМС последващи и поставени в зависимост от решенията на ПО-МЗ. Относно визирания в исковата молба като увреждащо действие Отказ за верифициране на разходи в размер на 97 223, 32 лева, обективиран в покана изх. № 0250 - 1/10.11.2017 г. за доброволно възстановяване на надплатена сума, ответникът сочи, че относно частта от тази сума в размер на 86 900,32 лв.в отменителното съдебно решение е посочено,че с Решение № РД-13-325/25.08.2017г. на ПО-МЗ е установено наличието на нередност относно обществена поръчка, която нередност завършила с решение № РД-13-422/19.12.2017 г. на ръководителя на ПО-МЗ, с което се налага финансова корекция в размер на 10% от всички допустими и подлежащи на верификация разходи по посочения договор. Последното решение е било предмет на разглеждане от АССГ по адм. дело №1286/2018г. с конституирани страни ищцовото дружество като жалбоподател и ръководителят на ПО-МЗ. Поради тази причина според ответника ПЗ-АМС не е можело да верифицира неверифицирания разход от 86 900.32 лв. преди приключване на посоченото съдебно производство, по което не е и страна. Счита, че в случая не е налице вредоносно действие/бездействие от страна на ПЗ-АМС спрямо ищеца. Сочи, че по оспорване на Решение № РД-13-60/13.04.2018 г. на ръководителя на ПО-МЗ, с което се налага финансова корекция, е образувано адм. дело №5615/2018г. на АССГ със страни ищцовото дружество и и ръководителя на ПО-МЗ, и тъй като от законосъобразността на това оспорено решение зависел начина на произнасяне на ПЗ, не е разгледал искането за верифициране до приключване на съдебното производство. При посочването на тези данни ответникът изтъква, че действията на ПЗ-АМС са вследствие и в пряка зависимост от поведението на ПО-МЗ и когато съгласно съдебното решение се приема, че направените разходи са допустими, ПЗ ги е верифицирало. Счита, че своевременно са предприети действия по верификация на сумите в размер на 6 000 лв. по договор за наем на зала и 4 323 лв. по фактура № 327/01.04.2017 г., издадена от „Евротим“ ЕООД, които са останалата част от общата сума в размер на 97 223, 32 лева.

Сочи, че ПЗ-АМС е отказало верификация не на основание издадени актове за финансова корекция, а на данни за нередност, а именно сигнал за нередност, в какъвто смисъл били и текстовете, заложени в СУК - версия 3 от 14.08.2015г. относим към сключения договор за БФП в раздел 3. „Правна рамка“. В този аспект заявява, че Решение за установяване на нередност с № РД-13-822/30.11.2021 г. на ръководителя на ПО-МЗ, което е изпратено на ПЗ-АМС, дава съгласно СУК основание на ръководителя на ПЗ-АМС да не верифицира средствата, като предостави възможност на бенефициента да ги поиска след приключването на проверката по установената нередност. Именно въз основа на посоченото решение на ПО ПЗ-АМС издало акт - отказ от верификация с № 02.50-80/22.12.2021г. като последвалата отмяна по съдебен път на Решение № РД-13-105/11.03.2022 г. на ръководителя на ПО-МЗ за определяне на финансова корекция, чието издаване било свързано с Решение за установяване на нередност № РД-13-822/30.11.2021г., обусловила и незаконосъобразността на акт № 02.50-80/22.12.2021 г. на ръководителя на ПЗ-АМС. Наред с това ищецът посочва, че процесът на верификация е подчинен изцяло на контроли (попълване на контролни листове) и стъпки, регламентирани в СУК, което правело необосновано твърдението на ищеца за бездействие на ПЗ в рамкираните от него периоди. Твърди, че след влизане в сила на окончателното съдебно решение за отмяна на Решение № РД-13-105/11.03.2022 г. на ръководителя на ПО-МЗ до бенефициента било изпратено от ответника писмо изх. № 02.50-100/17.05.2023 г.за верифициране на засегнатата от ФК сума.

В отговора са посочени, произтичащите от приложимата правна рамка правила, непозволяващи изплащане на претендираните от ищеца средства като се цитира т. 8.2.1 от Система за управление и контрол по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“, а именно: „ПЗ-АМС следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържи сумата, отговаряща на финансовата корекция“. Поради това положение ответникът бил посочил в отказ от верификация с № 02.50-80/22.12.2021г., че бенефициентът може да включи разходите по т. 1, т. 3, т. 4. т. 5 и т. 6 в ново искане за плащане, в случай че не бъде определена финансова корекция от ПО-МЗ или определената финансова корекция бъде отменена от съда с влязло в сила съдебно решение.

Ето защо според ответника липсват увреждащи бездействия на ПЗ- АМС предвид нормативната обвързаност на дейността му с актове по установени нередности от ПО-МЗ. Счита, че съдебните решения по отменените актове за верификация на разходите са били своевременно изпълнени видно от отправено от ПЗ-АМС до ПО-МЗ писмо № 02.50-100/21.04.2023 г. и получен отговор с писмо № 02.50-100/ 09.05.2023 г, ПО-МЗ.

По отношение на претендираната от ищеца законна лихва сочи, че законна лихва от депозирането на исковата молба до окончателното погасяване на задължението се предявява върху цената на иска, която в случая е в размер на 36 938.79 лева, поради което претенцията за присъждане на такава лихва върху сумата от 62 785,48 лв.е неоснователна.

Във връзка с отменения с ВЗС на 01.06.2023г. Решение №56/05.05.2023 г. по адм. д. №28/2023г. по описа на AC-Търговище отказ за верификация в писмо с изх. № 02.50-80/22.12.2021г., ответникът посочва, че дължимата за плащане на ищеца сума е 60 914,89 лв., а не посочената в исковата молба сума от 62 785,48 лв., след приспадане на направените авансово и междинни плащания. След тази отмяна ПЗ-АМС изискало с писмо № 02.50-100/21.04.2023 г. от ПО при MЗ данни за статуса на проекта и след получаване на исканата информация на 09.05.2023г. ПЗ-АМС верифицирало разходите и уведомило ПО-МЗ и бенефициента посредством писмо изх. №02.50-100/17.05.2023г. за плащане на верифицираните от ПЗ-АМС разходи. Поради преустановяване на всякакъв вид плащания по Програма БГ 07 „Инициативи за общественото здраве“ съгласно писмо от 31 март 2017 г. на директора на Офиса на Финансовия механизъм, в което е уточнена крайната дата 31 декември 2017 г. за възстановяване на разходите по проектите, била налице невъзможност разходите да бъдат платени от бюджета на приключилия финансов механизъм, поради което оспорените разходи не били изплатени по Програмата, тъй като към тази дата разходите били недопустими.

Възразява срещу посочения от ищеца начален момент на претендираното мораторно обезщетение, като счита, че началният момент следва да е 13.11.2018г. съобразно т.4 от ТР №3/22.04.2005г. по т.д.№3/2004г. на ОСГК на ВКС.

На основание чл.111, буква „б“ от ЗЗД прави възражение за изтекла погасителна давност по отношение на части от претенцията преди 07.04.2020г., за които бил изтекъл съответния давностен период, и от тази дата следвало да тече лихвата за забава.

Претендира присъждане на съдебните разноски, вкл.юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на претендираното от ищеца адвокатско възнаграждение.

В писмения си отговор ответната страна Министерство на здравеопазването оспорва предявения иск като неоснователен и недоказан и моли за отхвърлянето му, тъй като съгласно Общите условия за изпълнение на проекта, верификацията на допустимите разходи и плащанията се извършват от Подкрепящото звено (ПЗ) по програмата - дирекция „Добро управление” в Администрацията на Министерския съвет, а не от програмния оператор – МЗ, поради което и при наличие на съществуващо вземане за ищеца МЗ не дължало плащане. Наред с това уточняват, че до верифициране на разходи и плащане на ищеца е можело да се стигне едва след приключване на производството по оспорване на наложената финансова корекция с Решение № РД-13-422/19.12.2017 г. Счита, че не е имало забавяне от страна на Програмния оператор в периода 19.12.2017 г. - 05.01.2023 г., тъй като реално през това време са били налице съдебни производства, които са свързани с процесуални срокове, спазени от Министерството на здравеопазването. Сочи, че и след 05.01.2023 г. от страна на МЗ няма забава, тъй като към него нямало отправени от ищеца претенции. На следващо място заявява, че не са налице умишлени действия при издаване на решения за финансови корекции, тъй като съгласно Общите условия и в Система за управление и контрол по Програма BG 07 „Инициатива за обществено здраве“ /СУК/ Програмният оператор има задължение да гарантира спазването на националното законодателство и това на Европейският съюзи и при данни за установени нарушения за МЗ било налице не право, а задължение за издаване на решение за установяване и за налагане на финансови корекции. В случай, че не се приемат горните доводи, ответникът не счита за дължими претендираните от ищеца плащания предвид това, че искането му било направено извън определения в Общите условия срок съгласно чл. 20, ал. 2. Моли за присъждане на направените по делото разноски, както и възнаграждение за процесуално представителство за един юрисконсулт.

2.Правна квалификация на спора – искът е с правно основание по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ

От ответника МС на РБ е направено възражение на основание чл.111, буква „б“ от ЗЗД за изтекла погасителна давност по отношение на части от претенцията преди 07.04.2020г.

3. Кои права и кои обстоятелства се признават – не са налице.

4. Кои обстоятелства не се нуждаят от доказване – не са налице.

5. Как се разпределя доказателствената тежест за подлежащите на доказване факти:

Ищецът следва да докаже :

- наличието на визираните от него незаконосъобразни актове, действия или бездействия на ответните органи при или по повод изпълнение на административна дейност, както и факта на отмяната на административните актове като незаконосъобразни по предвидения от закона ред;

- претърпени имуществени вреди, момента на настъпването им и техният размер;

- пряката и непосредствена причинно – следствена връзка на тези вреди с незаконосъобразни актове, действия или бездействия на ответните органи.

Ответниците имат тежестта да докажат направените от тях възражения.

ПРЕПИС от определението следва да се връчи на страните/ищец, ответници и контролираща страна/ съгласно чл. 140, ал. 3 от ГПК. На ищеца да се връчат преписи от писмените отговори на ответниците.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

Съдия: