Определение по дело №2509/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2329
Дата: 12 септември 2019 г. (в сила от 15 януари 2020 г.)
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20197050702509
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 август 2019 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№………………

гр. Варна, ……………. година

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,  23-ти състав, в закрито съдебно заседание на дванадесети септември през две хиляди и деветнадесета година, като разгледа докладваното от съдия Наталия Дичева административно дело № 2509/19г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.159 АПК за проверка на редовността и допустимостта на депозираната жалба на „Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията- СОПА“ гр.Варна, ЕИК *********, представлявано от Ю.Ч. ***, срещу Заповед № РД-0335/27.06.2017г. на Председателя на АС Варна за утвърждаване на вътрешни правила за предоставяне на достъп до обществена информация в Административен съд гр.Варна, в частта по т.6.

  Моли съдът да отмени оспорената заповед поради незаконосъобразност. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.

Административен съд-Варна в настоящия съдебен състав намира за процесуално недопустима депозираната жалба по следните съображения:

Заповед № РД-0335/27.06.2017г. на Председателя на АдмС Варна за утвърждаване на вътрешни правила за предоставяне на достъп до обществена информация в Административен съд гр.Варна не носи белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК и не подлежи на съдебен контрол. Същата има характер на вътрешноведомствен акт, с който издателят на заповедта вменява задължения и определя срокове за изпълнение на подчинени нему субекти  в изпълнение на възложените им задачи, с оглед спецификата им на дейност.

Съгласно разпоредбата на чл.2, ал.2, т.3 от АПК, разпоредбите на кодекса не се прилагат за актовете, с които се създават права или задължения за органи или организации, подчинени на органа, издал акта, освен ако с тях се засягат права, свободи или законни интереси на граждани или юридически лица. В случая, с процесната заповед се създават задължения за служители, които са структурно подчинени на Председателя на административен съд гр.Варна. В самата заповед липсва разпоредителна част, задължаваща жалбоподателя да се съобрази с “правилата за достъп”, т.е. липсва пряко и непосредствено засягане на интереси, което обстоятелство да обуславя допустимостта на предявената жалба.

Заповед № РД-0335/27.06.2017г. на Председателя на АдмС Варна е издадена на основание чл.93 ал.1 от ЗСВ. С така извършеното “утвърждаване” се извършава своеобразно запознаване на служителите и съдиите за създадената  организация по регулиране на достъпа  до обществена информация в АС Варна.

Утвърдените “Вътрешни правила за предоставяне на достъп до обществена информация в АС Варна, са приети в изпълнение на нормата на чл.93 ал.1 от ЗСВ и представляват вътрешно-ведомствен акт. Следователно, оспорваният акт не е от категорията на административните актове, за които е приложимо административното и съдебно обжалване по реда на АПК, а напротив касае се за вътрешно-ведомствен акт, с който се създават вътрешноорганизационни  права и задължения за служителите и съдиите на съда.

Ето защо, в случая не е приложимо съдебното обжалване, тъй като заповедта не е индивидуален или общ административен акт, засягащ права и законни интереси на граждани и организации.

В чл. 147 от АПК изрично е посочено, че право да оспорват административният акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения, като чл. 21, ал. 1 от АПК дава изрична дефиниция на индивидуалният административен акт, а именно: индивидуалния административен акт е изрично волеизявление на административния орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт.

Отделно от изложеното е изтекъл срока за оспорване по чл. 179 респ. чл. 149 АПК , тъй като Заповед № РД-0335 на Председателя на АдмС Варна е издадена на 27.06.2017г., а настоящата жалба е депозирана на 28.08.2019г.

Въз основа на посочените разпоредби от АПК, може да се заключи, че оспорената заповед няма качеството на индивидуален, общ или нормативен административен акт, тъй като  не засяга права и законни интереси на граждани или организации.

Ето защо, жалбата на „Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията- СОПА“ гр.Варна, ЕИК *********, представлявано от Ю.Ч. ***, срещу Заповед № РД-0335/27.06.2017г. на Председателя на АС Варна за утвърждаване на вътрешни правила за предоставяне на достъп до обществена информация в Административен съд гр.Варна, в частта по т.6, е процесуално недопустима.

 

        По така изложените съображения и на основание чл.159, т.1 от АПК, във връзка с чл.158, ал.3, съдът

 

 

ОПРЕДЕЛИ    :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията- СОПА“ гр.Варна, ЕИК *********, представлявано от Ю.Ч. ***, срещу Заповед № РД-0335/27.06.2017г. на Председателя на АС Варна за утвърждаване на вътрешни правила за предоставяне на достъп до обществена информация в Административен съд гр.Варна.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 2509/2019г. по описа на Административен съд – гр. Варна

Определението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд с частна жалба в седмодневен срок от съобщението.

                                     

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: