ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№833/25.5.2022г. гр. Пловдив 25.05.2022 год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, ХХV състав в закрито заседание на 23.05.2022
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: МАРИЯ
ЗЛАТАНОВА
като
разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 394
по описа за 2022 год., констатира следното:
Производството
е образувано по жалба на П.П.П. против АУПДВ №
16/06/1/0/01606/2/01/04/01 на директора на ОД на ДФ“Земеделие“ Пловдив с който
е отказана изцяло одобрена финансова помощ по административен договор№ BGRDNP001-6.001-1808-C01 о22.01.2021г. и
е прекратен договора, както и е определено подлежащо на възстановяване публично
държавно вземане в размер на 24 447,50лв. Актът е постановен в рамките на
административно производство, образувано по проект чрез ИСУН с № BG06RDNP001-6.001-1808-C01 от
22.01.2021г. по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади
земеделски стопани“ от Програма за развитие на селските райони 2014-2020г.
Ответникът-
директора на ОД на ДФ“Земеделие“ Пловдив , чрез процесуалния си представител
юрисконсулт М., прави възражение за просрочие на
жалбата и моли същата да се остави без разглеждане, а производството да се
прекрати.
Възражението
е основателно.
Не
се спори между страните, а и видно от приложения по делото пощенски плик,
жалбата е изпратена на 03.02.2022г.
Оспорваният акт е изпратен на 19.01.2022г.
Касае
се за производство провеждано посредством ИСУН, видно от административния
договор и от проектното предложение. Съгласно чл. 22, ал. 1 от ЗУСЕСИФ
Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕСИФ се
поддържа от Централното координационно звено и осигурява електронния обмен на
информация и документи между него, органите за управление и контрол на
средствата от ЕСИФ и кандидатите и бенефициентите на финансова подкрепа. В ал.
2 е визирано, че производства пред управляващите органи по този закон може да
се провеждат и посредством ИСУН при условия и по ред, определени с акта по чл.
23. Този акт е Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за
функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на
средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и за провеждане
на производства пред управляващите органи посредством ИСУН. (Наредбата).
Съгласно чл. 13, ал. 5 от Наредбата съгласието на бенефициера
за приемане на електронни изявления и за приложимия ред за съобщаване по алинея
3 и 4 на чл. 13 се приема за дадено с подаването на формуляра за кандидатстване
посредством ИСУН. Съгласно чл. 22, ал. 3 ЗУСЕСИФ (Нова – ДВ, бр. 52 от 2020 г.
от 9.06.2020 г.), когато производствата пред управляващите органи по този закон
се провеждат посредством ИСУН, съобщаването на индивидуалните административни
актове, издадени в тези производства, се извършва чрез съобщение в ИСУН до
съответния кандидат или бенефициент, като към съобщението е прикачен съответния
акт. Актът се счита за връчен с изпращането на съобщението. Съгласно чл. 13,
ал. 1, ал. 3, ал. 4 и ал. 5 от Наредбата електронен документ и/или електронно
изявление се счита за получено от съответния управляващ орган/междинно звено,
кандидат или бенефициер с изпращането му в ИСУН.
Кандидатите и бенефициерите получават всички
изявления от управляващия орган/междинните звена, свързани с производствата по
чл. 2 само посредством ИСУН. Съобщаването на електронни документи от
управляващия орган/междинното звено на кандидатите/ бенефициерите
се осъществява посредством ИСУН. Съгласието на кандидатите/бенефициерите
за приемане на електронни изявления и за приложимия ред за съобщаване по ал. 3
и 4 се приема за дадено с подаването на формуляра за кандидатстване посредством
ИСУН.
С
оглед на така цитираната уредба, релевантната дата, на която оспорвания АУПДВ
се счита надлежно съобщен и връчен на жалбоподателя е 19.01.2022 г. 14-дневният
срок за обжалване е изтекъл на 02.02.2022г. До
изтичането на 24-ия час на 02.02.2022 г.
жалбоподателят е следвало да подаде жалбата си, като или я изпрати посредством
ИСУН или я подаде по пощата, който факт да е удостоверен с пощенско клеймо на
обратната разписка. В случая жалбата е подадена на следващия ден, поради което
и е недопустима, тъй като срокът е преклузивен и с
изтичането му правото на оспорване се прекратява. Обстоятелството, кога
жалбоподателят се е запознал със съдържанието на уведомлението не може да се
има предвид при определяне на момента на уведомяване. С оглед на това и
доколкото се касае за производство, по отношение на което е приложима
цитираната наредба, тъй като съгласно чл.2,т.2,т.3 и т.4 от наредбата, същата се прилага при извършване
посредством ИСУН на действия в производствата по предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ на основата на одобрено проектно предложение и финансов план за
бюджетна линия, когато това е предвидено в документите по чл. 26, ал. 1 ЗУСЕСИФ,
по верифициране на разходите и регистриране на плащанията съгласно акта по чл.
7, ал. 4, т. 4 ЗУСЕСИФ и в производствата по определяне на финансови корекции,
а оспорвания акт е именно такъв, то следва да се приеме,че жалбата е просрочена.
Предвид
горното и на основание чл. 159, т. 5 от АПК жалбата следва да бъде оставена без
разглеждане, а производството– прекратено.
Водим
от горното, Съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.П.П. против АУПДВ №
16/06/1/0/01606/2/01/04/01 на директора на ОД на ДФ“Земеделие“ Пловдив с който
е отказана изцяло одобрена финансова помощ по административен договор№ BGRDNP001-6.001-1808-C01 о22.01.2021г. и
е прекратен договора, както и е определено подлежащо на възстановяване публично
държавно вземане в размер на 24 447,50лв. Актът е постановен в рамките на
административно производство, образувано по проект чрез ИСУН с № BG06RDNP001-6.001-1808-C01 от
22.01.2021г. по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади
земеделски стопани“ от Програма за развитие на селските райони 2014-2020г.
ПРЕКРАТЯВА
ПРОИЗВОДСТВОТО по адм.д.№ 394/2022г. по описа на
Административен съд – гр.Пловдив.
Определението
може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен
срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: