О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
град
Сливен, 11.03.2020г.
Окръжен
съд Сливен, Гражданско
отделение, Първи Въззивен
състав, в закрито съдебно заседание на единадесети
март две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
НАДЕЖДА ЯНАКИЕВА
ЧЛЕНОВЕ: МАРТИН САНДУЛОВ
Мл.с. ЮЛИАНА ТОЛЕВА
като разгледа докладваното от мл. съдия Толева частно
гражданско дело № 151 по описа на Окръжен съд Сливен за 2020 взе предвид следното:
Производството
е по чл. 274, ал. 1, т. 1 вр. с чл. 83,
ал. 2 ГПК
Образувано
е по частна жалба от Е.Х.К., ЕГН: **********, действаща като законен
представител на К.Т.К., ЕГН: ********** и Д.Т.К., ЕГН: **********, с адрес: ***
срещу определение № 575 от 14.02.2020г., постановено по частно гражданско дело
№ 2654 по описа на Районен съд Сливен за 2019г. Определението се обжалва в
частта, с която е отхвърлена молбата на частния жалбоподател за освобождаване
от държавна такса на основание чл. 83, ал. 2 ГПК за вписване на приемането на
наследство по опис от малолетните наследници на Т. К. ***, починал на
11.05.2019г.
С процесното определение
Районен съд Сливен е отхвърлил молбата на частната жалбоподателка, действаща
като законен представител на малолетните деца К.Т.К., ЕГН: ********** и Д.Т.К.,
ЕГН: ********** за освобождаването на двете деца от заплащане на държавна такса
за вписване на приемане от тях по опис на наследството на техния баща и
наследодател Т.К.Т.,
починал на 11.05.2019г. Районният съд е постановил да се впише в книгата на
Районен съд Сливен приемането на наследството по опис, съдържащ се в
заключенията на вещи лица, изготвени по изпълнително дело № 756/2019 г. по
описа на Съдебно изпълнителна служба при Районен съд Сливен.
Частната жалбоподателка намира
отказа на Районен съд Сливен да освободи от заплащане на държавна такса
малолетните деца за незаконосъобразен. Навежда оплакване за неправилност на
извода на контролирания съд, че след приемане на наследството по опис тя и
децата ще наследят активи на значителна стойност. Посочва, че наследници на Т. К. са само
малолетните му синове. Акцентира върху обстоятелството, че охранителното
производство за приемане по опис на наследството е образувано по молба на
малолетните деца, които единствени се явяват наследници на починалия си баща,
поради което основателността на молбата за освобождаване от държавна такса следва
да се прецени при анализ на тяхната имуществена сфера. Посочва, че децата са
малолетни, единственият им доход са наследствените пенсии, които получават в
размер на 209,57 лева месечно на всяко от децата. Като жалбоподателката и тяхна
майка не работи по трудово правоотношение и тримата живеят от доходите на
децата.
Оспорва като неправилно
разпореждане от 17.10.2019г., издадено по изпълнително дело № 756/2019г. по
описа на Съдебно изпълнителна служба при Районен съд Сливен, с което държавният
съдебен изпълнител е постановил да се внесе на основание чл. 47 от Тарифата за
държавните такси, събирани от съдилищата по реда на ГПК (за краткост Тарифата)
държавна такса за извършения опис на наследството в размер на 21 115 лева.
Намира, че с определената от държавния съдебен изпълнител такса и с тази
определена от съда, за освобождаване от която законният представител на децата
е подал молба, наследниците се облагат два пъти с такса и определените по
частно гражданско дело № 2654/2019г. и
по изпълнително дело № 756/2019г. държавни такси възлизат на обща сума от 50 652
лева. Жалбоподателката допълва, че за заплащане на тези такси, след вписване на
приемане на наследството по опис, следва да се поиска разрешение от съда по
местоживеенето на децата за разпореждане с тяхното имущество и имуществото да
бъде осребрено.
В обобщение на изложеното, релевира
довод, че при преценка за основателността на молбата по чл. 83, ал.
2 ГПК първоинстанционният съд е следвало да съобрази
ниската възраст на децата, обстoятелството, че в бъдеще те ще са лишени от подкрепата и
помощта на техния баща. Моли окръжния съд да отмени обжалваното определение, с
което молбата на жалбоподателката за освобождаване от държавна такса на малолетните
ѝ деца и наследници на Т. К. за вписване на приемане
на наследството по опис е оставена без уважение и да постанови ново
определение, с което да бъдат освободени от държавна такса малолетните деца.
Като писмено доказателство към
частната жалба е приложено разпореждане от 17.10.2019г., постановено от държавен
съдебен изпълнител при Съдебно изпълнителна служба град Сливен по изпълнително
дело № 756/2019г., с което ДСИ е постановил събиране на държавна такса за
извършения опис на наследство, която на основание чл. 47 от Тарифата е изчислил
като 1,5 % от стойността на всяко едно от описаните имущества – недвижими
имоти, селскостопански инвентар и селскостопански добитък или държавна такса в
общ размер на 17 265,80 лева, както и разноски за извършените съдебно –
оценителни експертизи в размер на 3 848,80 лева.
Съдът, като взе предвид изложените в частната жалба
доводи и като се запозна с материалите по делото, намира за установено
следното:
Частната жалба е подадена в срока по чл. 275, ал. 1 ГПК от легитимиран
правен субект срещу акт на съда, който подлежи на съдебен контрол съгласно чл.
274, ал.1, т. 1 вр. с чл. 83, ал. 2 ГПК,
поради което същата е допустима. Разгледана по същество е основателна по
следните съображения:
Производството по частно гражданско дело № 2654 по описа на Районен съд
Сливен за 2019г. е образувано по молба с вх. № 10952/27.05.2019г. от частната
жалбоподателка, действаща като законен представител на малолетните деца К.Т.К.
и Д.Т.К., наследници на Т.К.Т., починал на 11.05.2019г., с която на основание чл.
61, ал. 2 от Закона за наследството е заявено за приемане наследството на Т. К.Т.. Към молбата
са представени доказателства за възникналото наследствено правоприемство, както
и доказателства за съдържанието на наследствената маса.
С разпореждане от 31.05.2019г. Районен съд Сливен е оставил молбата без
движение и е дал указания за заплащане на държавна такса в размер на 50,00
лева, както и за индивидуализиране на някои от активните на наследствената
маса.
От молителката е постъпила молба с вх. № 11707/03.06.2019г. по описа на
Районен съд Сливен, с която указанията на съда са изпълнени в срок.
С определение № 2028 от 13.06.2019г. съдията - докладчик е възложил на държавен
съдебен изпълнител при Съдебно изпълнителна служба на Районен съд Сливен да
извърши опис и оценка на имуществото, включено в наследствената маса на наследодателя
Т.К.Т., като е
определил едномесечен срок за извършване на описа. Съдът е дал указания на ДСИ
след извършване на възложените действия да изпрати в деловодството на Районен
съд Сливен протокола за опис на наследството и препис от заключението на вещото
лице.
С писмо с изх. № СД-03-03/13527/08.08.2019г. на СИС при Районен съд Сливен
и вх. № СД-02-08-16921/08.08.2019г. на Районен съд Сливен държавният съдебен
изпълнител е изпратил препис от назначените и изготвени експертизи за извършена
оценка на пазарната стойност на вещите, включени в наследствената маса.
С писмо с изх. № СД-03-03-15920 от 04.09.2019г. на СИС при РС Сливен и вх.
№ СД-02-08-18477/04.09.2019г. на Районен съд Сливен е изпратен заверен препис
от протокола за опис на наследството.
С разпореждане № 15782/01.10.2019г. съдията – докладчик, като е
констатирал, че някои от включените в съдебно оценителните експертизи имущества
не са посочени в молбата за приемане на наследството по опис е оставил без
движение молбата и е указал на молителката, действаща като законен представител
на малолетните наследници, в едноседмичен срок от получаване на съобщението да
посочи дали тези имущества принадлежат на наследодателя. Указанията са
изпълнени в предоставения срок, като молителката е уточнила, че посочените
имущества са собственост на наследодателя.
С разпореждане № 16403 от 09.10.2019г. съдията - докладчик е изчислил, че
стойността на имуществото, включено в наследствената маса възлиза на 984 578,78 лева, поради което дължимата
държавна такса за приемане на наследството по опис от всеки един от двамата
наследодатели е 14 768,68 лева. Съдът е оставил без движение
производството и е определил двуседмичен срок за внасяне на държавната такса и
за представяне на доказателства по делото за заплащането ѝ.
С молба с вх. № 21091/11.10.2019г. молителката е депозирала становище, че
определеният размер на дължима държавна такса от съда е неправилно изчислен. Изложени
са съображения, че дължимата държавна такса в случая се определя съгласно чл.
21 и чл. 23, т. 1 от Тарифата и възлиза общо на 50,00 лева за двамата наследници,
като същата вече е заплатена.
По делото е постъпила молба с вх. № 23241 от 05.11.2019г. до Председателя
на Районен съд Сливен от законния представител на малолетните молители, с която
се иска същите да бъдат освободени от определената им от съда държавна такса в
размер на 14 768,68 лева за всяко дете, както и от заплащането на държавната такса,
определена от ДСИ съгласно разпореждане от 17.10.2019г. в размер на
21 114, 51 лева. Майката и законен
представител на молителите посочва като основание на искането си
обстоятелството, че тя и децата не разполагат със средства за заплащане на
определените държавни такси. Към молбата е приложена декларация за материално и
гражданско състояние във връзка с искането по чл. 83, ал. 2 ГПК от майката на
молителите Е.К., съгласно която същата не притежава недвижимо имущество,
влогове, не получава доходи от трудово правоотношение, от наеми, дивиденти и
издържа двете малолетни деца.
Постъпила е и молба с вх. № 23184/04.11.2019г. със същото
съдържание, адресирана до съдията - докладчик по делото.
С определение № 4451 от 18.12.2019г. съдията – докладчик,
като е констатирал, че указанията за заплащане на посочения от него размер на
държавна такса за вписване на приемане
на наследството по опис не са изпълнени, е прекратил производството по делото. В
мотивите на определението съдът е приел, че за него не е възникнало задължение
да се произнесе по молбата за освобождаване от държавна такса, тъй като същата
е депозирана след изтичане на срока за изпълнение на указанията на съда за
заплащане на държавна такса.
Срещу това определение е подадена частна жалба с вх. №
27111 от 23.12.2019г. от законния представител на молителите, в която са
изложени аргументи, че определената от съда държавна такса е неправилно
изчислена.
С Определение № 87 от 04.02.2020г., постановено по
въззивно частно гражданско дело № 71 по описа на Окръжен съд Сливен за 2020г.,
съдът е отменил като неправилно определението на Районен съд Сливен, с което
делото е прекратено поради неплащане на държавна такса. В мотивите си съдът е
посочил, че неправилно първоинстанционният съд не се е произнесъл по подадените
молби за освобождаване от държавна такса, и не е взел предвид, че в случая се
касае за интереса на малолетни деца, който следва да е водещ.
След връщане на делото на Районен съд Сливен, съдията –
докладчик, в изпълнение на указанията на съда да разгледа и да се произнесе по
молбата на малолетните деца, подадена от законния им представител, за
освобождаване от държавна такса, като е констатирал, че няма представени
доказателства за финансовото състояние на децата, е оставил молбата по чл. 83,
ал. 2 ГПК без движение и е указал в едноседмичен срок от получаване на
съобщението да се представят доказателства за финансовото състояние на
малолетните деца.
С молба с вх. № 3169 от 11.02.2020г. майката е представила
доказателства за финансовото състояние на двете деца, както следва: декларация
за материално и гражданско състояние на малолетните наследници, подадена от
законния им представител, в която е посочено, че децата не разполагат със собствено
недвижимо и движимо имущество, получават наследствени пенсии и детски надбавки
общо в размер на 209, 57 лева за всяко дете и имат банков влог на тяхно име на
стойност 993,03 лева за всяко дете. Представени са извлечения от сметките по
банковия влог на двете деца, от които е видно, че наличността във всяка сметка
е 993,03 лева. Представени са и два броя удостоверения от Национален
осигурителен институт – Териториално поделение град Сливен, съответно с изх. №
3040-19-620/11.02.2020г. и изх. №
3040-19-621/11.02.2020г., от които е видно, че всяко едно от децата получава
наследствена пенсия от 164,57 лева.
След изпълнението на указанията е постановено обжалваното
в настоящото производство определение, с което съдът е оставил без уважение
молбата на К.Т.К. и Д.Т.К. за освобождаване от държавна такса.
Настоящият съдебен състав счита, че отказът на Районен
съд Сливен да уважи молбата са освобождаване от държавна такса е
незаконосъобразен поради следните съображения:
На първо място принципно при преценката на съда по молба
на страна за освобождаване от държавна такса се взема предвид имущественото
състояние на молителя към момента на подаване на молбата. В конкретния случай,
видно от молбата за освобождаване от държавна такса, подадена от законния
представител на малолетните молители, единственото имущество на децата е паричен
влог на стойност 993,03 лева за всяко дете и месечна наследствена пенсия и
детски надбавки общо в размер на 209,57 лева за всяко дете. От горното следва единственият
възможен извод, че размерът на месечната държавна помощ, която малолетните
молители получават, не е достатъчен да заплатят определената държавна такса,
всъщност той е недостатъчен дори и за ежемесечната издръжка на децата. Сумата
от банковия влог също не е висока, а и за да се разпореди с нея законният
представител на малолетните деца - в случая единствено майката - следва да
подаде молба до районния съд по настоящия им адрес, който в охранително
производство да прецени дали да налице законовите предпоставки по чл. 130, ал.
2 СК и при преценка за наличието им да издаде разрешение за разпореждане със
средствата от влога.
Видно от двете молби за освобождаване от държавна такса
от 04.11.2019г. и от 05.11.2019г., подадени от майката и законен представител Е.К.,
последната няма собствено движимо и недвижимо имущество, не работи по трудово
правоотношение, няма доходи от наем, дивиденти или каквито и да е други доходи.
В молбата майката посочва, че тя и двете деца се издържат от наследствените
пенсии и детските надбавки на децата. Следователно и майката не разполага с финансови
средства, с които от името на децата си да заплати определения от Районен съд
Сливен размер на държавната такса.
Действително в конкретния случай, видно от извършения опис
на имуществото на наследодателя, същото възлиза на сумата от 994 973,78
лева. Към момента на подаване на молбата за освобождаване от държавна такса,
обаче, който момент е релевантен за преценката на съда, дали от представените
към молбата доказателства и при съобразяване на критериите по чл. 83, ал. 2, т.
1 – т. 6 ГПК молбата е основателна, малолетните деца нямат права над активите
от наследствената маса – те ще имат права едва след приемане на наследството по
опис. Техният законен представител и майка няма и няма да има права над
наследството, тъй като същата не е наследник на бащата на децата си и техен
наследодател.
Настоящият състав намира, че представените към молбите са
освобождаване от държавна такса доказателства, категорично установяват, че към
момента, в който са поискали освобождаването от заплащане, който въпрос по
правило се разрешава преди да се разреши съответното производство по същество и
произнасянето на съда по молбата за освобождаване от заплащане на държавна
такса се случва с отделен съдебен акт, предхождащ акта по същество, са били
налице категорични доказателство за лошо финансово състояние на малолетните
молители и на техния единствен законен представител – майката. Така, при
преценка по посочените в чл. 83, ал. 2 ГПК критерии се установява, че
малолетните деца имат месечен доход от 209, 57 лева – всяко едно от тях, а
тяхната майка, която се явява единствения друг член на семейството им, няма
доходи. Имущественото състояния на двете деца възлиза на 993,03 лева за всяко
от тях, майката няма имущество – движимо и недвижимо. Децата са останали с един
родител на крехка възраст, а майката е вдовица. Предвид крехката си възраст
децата нямат законовото право да полагат труд, а майката не работи по трудово
правоотношение и няма други доходи. Всички тези обстоятелства обуславят извода
на настоящата инстанция, че молителите следва да бъдат освободени от заплащане
на определената от Районен съд Сливен държавна такса в размер на 14 768,
68 лева за извършване на опис.
В случая следва да се съобрази и обстоятелството, че се
касае за малолетни деца и във всяко производство, независимо исково или
охранително,
съдът е длъжен да следи служебно за запазване интереса им, който е най- висша
ценност. Именно поради това в Закона за наследството е предвидено – чл. 61, ал.
2 ЗН, че недееспособните, сред които са и малолетните, приемат наследството по
опис. Правните последици, които са свързани с приемането на наследството по
опис - чл. 65 и следващите от Закона за наследството имат за цел, както да
запазят и гарантират управлението на наследствената маса по най - добър начин,
така и да регулират чрез дискрецията на съда как ще се удовлетворят кредиторите
и заветниците на наследството, така че да се гарантира интереса на наследниците.
За пълнота
следва да се отбележи, че
неправилно Районен съд Сливен е изчислил дължимата държавна такса и е счел, че
тя се дължи за вписване на приемане на наследството по опис. Тази държавна
такса се дължи на основание чл. 47, ал. 1 вр. с ал. 4 от Тарифата за извършване
на опис на имуществото и в случая следва да се изчисли върху описаното движимо
и недвижимо имущество. Стойността на описаното имущество от наследствената маса
възлиза на сумата от 968 872,70 лева, като стойността на недвижимото имущество е
527 472,00 лева, както е посочено в заключението на извършената оценителна
експертиза (л. 164 от първоинстанционното дело), а не както районният съд е
приел 517 077,00 лева. Следва да се отбележи, че сумите по банковите
сметки не се включват в горната сума, тъй като за тях не е извършен опис, а
държавната такса се дължи за опис. При тази стойност на описаното имущество 1,5
% от него възлиза на сумата от 14 533,09 лева. Но държавната такса не
се дължи от всеки един от двамата наследници, както е постановил
първоинстанционният съд, а се дължи еднократно за извършения опис на
наследството. За тази инстанция не става ясно защо веднъж съдът е указал
заплащане на държавна такса, а втори път заплащането на такава е изискано от
държавния съдебен изпълнител, като ДСИ я е изчислил с 20% ДДС. Принципно
процесната държавна такса – тази по чл. 47, ал. 1 вр. с ал. 4 от Тарифата се
дължи за извършения опис, който в случая е направен от държавния съдебен
изпълнител, следователно той е компетентен да определи размера на държавната
такса и да я събере. За съдебното производство по чл. 553 и следващите ГПК се
дължи такса по чл. 21 и чл. 23, т. 1 от Тарифата.
Правилният размер на таксата за извършения опис в
конкретния случай е 14 533, 09 лева, но поради изложените съображения
малолетните молители следва да бъдат освободени от внасянето ѝ,
включително и от внасянето на таксата, определена от държавния съдебен
изпълнител по изпълнително дело № 756 по описа Съдебно изпълнителна служба при
Районен съд Сливен с разпореждане от 17.10.2019г.,
както и от сторените разноски.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 278, ал. 2 ГПК Окръжен съд
Сливен
О П Р Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ Определение
№ 575 от 14.02.2020г., постановено
по частно гражданско дело № 2654 по
описа на Районен съд Сливен за 2019г., в
частта, с която е отхвърлена молбата на Е.Х.К., ЕГН: ********** в
качеството ѝ на майка и законен представител на малолетните К.Т.К., ЕГН: **********
и Д.Т.К., ЕГН: ********** с правно основание чл. 83, ал. 2 ГПК за освобождаване
на малолетните деца от държавна такса за вписване на приемането по опис на
наследството на техния баща и наследодател Т. К. ***, починал на
11.05.2019г., като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО и
НЕПРАВИЛНО, като вместо това постановява
ОСВОБОЖДАВА на
основание чл. 83, ал. 2 ГПК от заплащане на държавна такса за извършения опис
на наследство, дължима съгласно чл. 47, ал. 1 вр. с ал. 4 от Тарифа за
държавните такси, които се събират от съдилищата по Гражданския процесуален
кодекс малолетните К.Т.К., ЕГН: ********** и Д.Т.К., ЕГН: **********, действащи
чрез законния си представител Е.Х.К., ЕГН: **********, всички с адрес: ***.
Определението е окончателно и
не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: