Определение по дело №1405/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 998
Дата: 2 юли 2021 г.
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20217180701405
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 998

гр. Пловдив, 02.07.2021г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, петнадесети състав, в закрито заседание на втори юли, две хиляди и двадесет и първа година  в състав

 

                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

 

     като разгледа докладваното АД № 1405 по описа за 2021 г. на Административен съд – Пловдив, намира за установено следното:    

     Производството е по реда на чл. 166, ал.4 от Административно-процесуален кодекс /АПК/ във вр. с чл. 8, ал. 3 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/.

   Образувано е по искане на Кооперация „ФАРМКО“, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявана от председателя М.Г.Г., за спиране на предварителното изпълнение, допуснато по силата на 8, ал. 3 от ЗЗНН, на Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-205/29.04.2021 г., издадено от заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси“, включено в жалбата срещу акта.

   Жалбоподателят твърди, че предварителното изпълнение е незаконосъобразно, тъй като разпореждането за предварително изпълнение се мотивира конкретно, а не бланково. Не се излагат други съображения. Не се представят с жалбата нови писмени доказателства.

   Ответникът в придружително писмо с изх. № 1930 от 26.05.2021г. излага съображения относно оспорването на допуснатото предварително изпълнение на Разпореждане за създаване назапаси за извънредни ситуации № Р-12-205/29.04.2021 г. издадено от заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси“.

   Твърди се, че същото е неоснователно, тъй като на основание чл.60, ал.1, предл. второ от АПК във връзка с чл. 8, ал.З, изр. второ от ЗЗНН, в административния акт е включено разпореждане за предварителното му изпълнение, за да се защитят особено важни държавни или обществени интереси. Предварителното изпълнение на Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-205/29.04.2021г. на заместник-председателя на ДА ДРВВЗ е допуснато по силата на закона, по конкретно - разпоредбата на чл.8, ал.З от ЗЗНН.

    В този случай Разпореждането е издадено в изпълнение на законова делегация и законодателят не е предоставил възможност за преценка на административния орган кога и как да издаде същото.

    Твърди се, че искането за отмяна е подадено извън срока по чл. 60, ал.5 от АПК.

    Съдът намира, че искането за спиране е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМО, като подадено в срок, от активно легитимно лице, с правен интерес. Същото е в хода на висящ процес по оспорване на административния акт, доколкото е включено в жалбата срещу него.

    Като разгледа доказателствата по делото и становищата на страните, съдът намира искането за НЕОСНОВАТЕЛНО по същество, по следните съображения:

   С Разпореждане за създаване назапаси за извънредни ситуации № Р-12-205/29.04.2021 г. издадено от заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси“, оправомощен със Заповед № РД-10-150 от 29.05.2017г. на Председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ /л. 20 по делото/, на основание чл. 7, ал. 1, т. 8, чл. 8, ал. 2, т. 3, и ал. 5, чл. 12, и чл. 23 от ЗЗНН, са определени на „ФАРМКО“ Кооперация, ЕИК *********, представлявано от М.Г.Г., ЕГН **********, в качеството му председател на Управителния съвет, нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г. по видове съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва: вид нефтопродукт – котелни горива; определени нива на запаси за извънредни ситуации – 16, 412 тона.

    Жалбоподателят - Кооперация „ФАРМКО“ твърди, че не е лице в обхвата на закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход и няма право да извършва дейности по този закон /ЗЗНН/, като няма право нито да съхранява, нито да търгува с котелно гориво.

    Съдът намира, че това са доводи по съществото на правния спор и не могат да се обсъждат в настоящото производство.

     Относно допуснатото предварително изпълнение на са изложени конкретни съображения в жалбата.

     Съдът намира за необходимо да отбележи, че основната цел, съгласно чл. 1 от Директива на Съвета 2009/119/ЕО, е с нея да се осигури висока степен на сигурност на снабдяването с нефт и нефтопродукти на Общността посредством надеждни и прозрачни механизми, основани на солидарността между държавите членки, за поддържането на минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти, както и въвеждането на необходимите процедури за преодоляване на евентуален сериозен недостиг. Също така, съгласно чл. 20, т. 5 от Директивата, държавите-членки могат да пуснат в обръщение запаси за извънредни ситуации и целеви запаси, като слизат под задължителното минимално ниво, установено съгласно Директивата, в количества, необходими незабавно за първоначална реакция при особено извънредни ситуации или за справяне с криза от местен характер.

 

     Директива на Съвета 2009/119/ЕО е транспонирана в българското законодателство чрез Закона за запасите от нефт и нефтопродукти (ЗЗНН). В чл. 1, ал. 1 от ЗЗНН е нормативно установено, че със закона се уреждат обществените отношения, свързани със създаването, съхраняването, обновяването, ползването и възстановяването на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти и целеви запаси от нефтопродукти, както и се въвеждат необходимите процедури за преодоляването на евентуален сериозен недостиг, а в ал. 2, че запасите имат за цел да осигурят снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната, в другите държави - членки на Европейския съюз, и/или съгласно влязло в сила решение на Международната агенция по енергетика за отпускане на запаси.

    Нивата на запаси за извънредни ситуации са определени в изпълнение на националното и общностното законодателство, поради което се налага извода, че това не е тежест, която да се вменява на задължените лица, а следва от влязъл в сила нормативен акт.

    С разпореждането  Кооперация е задължена да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка така определените запаси за извънредни ситуации. На основание чл. 60, ал. 1 АПК с разпореждането е допуснато предварително изпълнение, тъй като неизпълнението би довело до неизпълнение на ангажиментите на Република България по Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14.09.2009 г. за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти и по ЗЗНН, което ще доведе до застрашаване на особено важни държавни и обществени интереси.

   Съгласно разпоредба на чл. 8, ал. 3, вр. ал. 2, т. 3 от ЗЗНН, жалбата срещу разпореждането, с което се определят индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период не спира изпълнението му. Когато законът разпорежда предварителното изпълнение на определена категория актове, той презюмира съществуването на една, повече или на всички предпоставки по чл. 60 от АПК.

   Съгласно разпоредбата на чл. 166, ал. 2 от АПК при всяко положение на делото до влизане в сила на решението по искане на оспорващия може да се спре предварителното изпълнение, допуснато с влязло в сила разпореждане, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, като изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства. Нови обстоятелства са възникналите след допускане на предварителното изпълнение.

  Процесното предварително изпълнение е обусловено от наличие на необходимост от защита на особено важни държавни и обществени интереси. Предвид краткия период на изпълнение – една година съществува и опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта, а от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда. Със ЗЗНН се уреждат обществените отношения, свързани със създаването, съхраняването, обновяването, ползването и възстановяването на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти и целеви запаси от нефтопродукти, както и се въвеждат необходимите процедури за преодоляването на евентуален сериозен недостиг. Запасите осигурят снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната, в другите държави - членки на Европейския съюз, и/или съгласно влязло в сила решение на Международната агенция по енергетика за отпускане на запаси. От изложеното следва, че от спирането на предварителното изпълнение може да последва значителна или трудно поправима вреда.

   След установяване наличието на възможността за причиняване на значителна или трудно поправима вреда за кооперацията /като в конкретния случай не са ангажирани никакви доказателства от жалбоподателя/, съдът следва да съпостави тази възможност с обществения интерес, наложил допускането на предварителното изпълнение. Следва да се отчете видът и характерът на акта, който е постановен в защита на особено важни държавни интереси - осигуряване на снабдяването с течни горива в извънредни ситуации /които може да възникнат всеки момент/, а освен това е със срок на действие - една година.

   В случая общественият интерес е намерил отражение в законодателното решение, че постановените по този ред административни актове подлежат на предварително изпълнение. Това е така, защото задълженията са със срок на действие и съответно изпълнение една година и спирането на изпълнението на акта, през каквато и да е част от този кратък период, има за резултат сериозно увреждане на държавния интерес, тъй като през този период няма да е осигурена необходимата наличност от запаси.

  Предвид изложеното съдът намира, че е налице превес на обществения пред частния интерес и допуснатото предварително изпълнение не следва да се спира.

  Така мотивиран и на основание чл. 166, ал. 2 от АПК, Съдът

 

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

   ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Кооперация „ФАРМКО“, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявана от председателя М.Г.Г., за спиране на предварителното изпълнение на Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-205/29.04.2021 г., издадено от заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси“.

  Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/