О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 976
гр. Пловдив, 25.06.2020 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ІІ
състав, в закрито заседание на двадесет и пети юни през две хиляди и
двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЧО ДИЧЕВ
като разгледа докладваното от съдия ДИЧЕВ частно
административно дело № 1484 по описа за 2020 г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 60, ал. 5 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.
188 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС). Образувано е по жалба на ЕТ „Шони-61-**“, ЕИК **, със седалище и адрес на управление: гр.А., ул.
“И.М.“ № 1, против разпореждане за допускане на предварително изпълнение на
ПАМ, наложена със Заповед № ФК-282-0025171/ 21.05.2020 г. на Началник отдел
„Оперативни дейности“ Пловдив в ЦУ на НАП,
с която е разпоредено „запечатване на „търговски
обект – сергия, състояща се от маси №
34, № 35 и № 36“, находящ се в гр.А., общински пазар, ул. “И.М.“ № 40, стопанисван от ЕТ
„Шони-61-**“, и забрана за достъп до
него за срок от 14 дни, на основание чл. 188 от ЗДДС, във връзка с чл. 60 от АПК“. В жалбата се твърди, че разпореждането за предварително изпълнение е
незаконосъобразно и се претендира отмяната му.
Ответникът в писмено становище, чрез процесуален
представител, оспорва жалбата и претендира разноски.
Искането е подадено в срок и при
наличието на правен интерес, поради което е процесуално допустимо.
С процесната
заповед на основание чл. 186, ал. 3 от ЗДДС е разпоредено
„запечатване на търговски обект, индивидуализиран като „сергия,
състояща се от маси № 34, № 35 и № 36, находящ се в
гр.А., общински пазар, ул. “И.М.“ № 40“,
стопанисван от ЕТ „Шони-61-**“, и
забрана за достъп до него за срок от 14 дни“. В заповедта е включено разпореждане за допускане
на предварителното й изпълнение, основано на разпоредбата на чл. 188 от ЗДДС във връзка с чл. 60 от АПК. Съобразно разпоредбата на чл. 188 от ЗДДС, заповедта по чл. 186, ал. 1 от
същия закон, с която се налага ПАМ, подлежи на предварително изпълнение при
условията на АПК, т.е. при наличие на предпоставките, предвидени
в чл.60 от АПК.
Настоящият състав на
съда намира, че оспореното разпореждане за допускане на предварително изпълнение
на ПАМ, наложена със Заповед № ФК-282-0025171/ 21.05.2020 г. на Началник отдел
„Оперативни дейности“ Пловдив в ЦУ на НАП, е незаконосъобразно, по следните
съображения:
Жалбодателят твърди, че не е ползвател на масите, описани като
„търговски обект“, нито като физическо лице, нито в качеството му на ЕТ. В
потвърждение на това представя служебна бележка от съответната общинска администрация /л.5 от
делото/, от която е видно, че ползвател на поне две от масите, включени в
описанието на „обекта“ - № 35 и № 36, е
друго физическо лице – В.Г.Ф./дъщеря на **/. В същото време проверяващите са посочили в
протокола за проверката, че е представен договор за наем на обекта, но такъв
договор по преписката липсва. От една
страна не става ясно защо проверяващите и налагащият мярката са приели, че
търговският обект представлява „сергия, състояща се от маси № 34, № 35 и № 36“, както и че същият, така описан, се стопанисва изцяло, или евентуално частично
от **, при положение, че през цялото време - в хода на проверката и в жалбата
до съда същата е твърдяла и твърди, че единствено помага на дъщеря си, която е
земеделски производител. В същото време
липсват доказателства жалбодателят да е ползвател и
на маса № 34, а отделно от това в ЗПАМ и в другите документи по преписката не е
посочено и от коя точно маса е осъществена контролната покупка, което е от
значение предвид непрецизното описание на обекта и възникналите неясноти от
това. Установяването на тези обстоятелства е крайно необходимо, както за да се
индивидуализира точно обекта, спрямо който се налага ПАМ, съответно се
разпорежда предварително изпълнения на мярката, но също така и с оглед
установяване на конкретния субект, за който се твърди евентуално да е извършил
нарушение, което води до налагане на ПАМ, тъй като последната не се налага
абстрактно, а представлява преустановителна и
превантивна ПАМ, насочена спрямо конкретно установен субект – извършител на
нарушение. Това установяване, което е в
тежест на администрацията, не е извършено, а описаните неясноти препятстват
възможността да се направи извод за законосъобразност на наложената мярка.
От друга страна
разпореждането за предварително изпълнение влиза в пряк конфликт с принципа на
съразмерност /чл.6 от АПК/, тъй като продължителността на срока на запечатване
– 14 дни, съотнесена към тежестта на евентуално извършеното
нарушение, при това дори и същото да е извършено от ** е неясно в какво
качество, засяга права и законни интереси в по-голяма степен от
най-необходимото за целта, за която актът се издава, като в този случай е
налице и противоречие с целта на закона. Последният впрочем не задължава
органите на приходната администрация винаги да разпореждат предварително
изпълнение, а само при наличие на
предпоставките, предвидени в чл.60 от АПК, които в случая не се установява да
са налице, като в тази връзка следва да се отбележи, че бланкетното
им посочване в ЗПАМ и изброяването на съответните законовите хипотези не може
да бъде приравнено на достатъчни мотиви
за допускане на предварително изпълнение.
При това положение
следва да бъде постановено определение, с което да бъде отменено разпореждането
за допускане на предварително изпълнение на ПАМ, наложена със Заповед №
ФК-282-0025171/ 21.05.2020 г. на Началник отдел „Оперативни дейности“ Пловдив в
ЦУ на НАП, а след евентуалното влизане в сила на акта за налагане на мярката и
с евентуалното му изпълнение, целите на закона биха били постигнати
изцяло.
Мотивиран от горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ разпореждане
за допускане на предварително изпълнение на
ПАМ, наложена със Заповед № ФК-282-0025171/ 21.05.2020 г. на Началник отдел
„Оперативни дейности“ Пловдив в ЦУ на НАП,
с която е разпоредено запечатване на търговски
обект – сергия, състояща се от маси №
34, № 35 и № 36, находящ се в гр.А., общински пазар,
ул. “И.М.“ № 40, стопанисван от ЕТ
„Шони-61-**“, и забрана за достъп до
него за срок от 14 дни, на основание чл. 188 от ЗДДС, във връзка с чл. 60 от АПК.
Определението е
окончателно – чл.188, ал.2 от ЗДДС.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: