Решение по дело №405/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 октомври 2019 г.
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20197140700405
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 август 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ№ 480

гр. Монтана, 10 октомври 2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 27.09.2019 г., в състав:

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: СОНЯ КАМАРАШКА

        ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯ НИЦОВА

                       РЕНИ ЦВЕТАНОВА

при секретаря ПЕТЯ ВИДОВА в присъствието на Прокурор ГАЛЯ АЛЕКСАНДРОВА, като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА КАН дело № 405 по описа за 2019 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на глава дванадесета АПК, вр. с чл. 63, ал.1 ЗАНН.

С Решение № 241 от 12.06.2019 г. по АНД № 492/2019 г. на районен съд гр. Монтана, е потвърдено Наказателно постановление № 6004/28.02.2019г. на Началник Отдел „Контрол по РПМ", Дирекция - Анализ на риска и оперативен контрол при АПИ гр. София, с което на З.М.К.,*** е наложено административно наказание, затова, че управлява ППС, което е извънгабаритно и за което няма издадено разрешение за неговото движение.  

В законния срок против решението е подадена касационна жалба от административнонаказаното лице, в която се развиват съображения за неправилност на решението. Твърди, че Решението е неправилно и незаконосъобразно, постановено при нарушение на материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила. Неправилно съдът е приел за неоснователно възражението относно несъставомерност на деянието. Съгласно разпоредбата на чл. 11 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. отговорност за движението и съпровождането на извънгабаритните ППС носят лицата, които извършват превозите. Тези лица са определени в чл. 15, ал. 3 от Наредбата и това са собствениците на извънгабаритни и/или тежки ППС или лицата, които извършват превозите. Само тези лица имат задължението да снабдят извънгабаритните ППС със съответните документи като подадат в АПИ или в съответното областно пътно управление или община заявление за издаване на разрешително по образец. З.К. е водач на МПС, без да е собственик или превозвач, каквото легална дефиниция е дадена в § 1, т. 5 от ДР на Закона за автомобилните превози. Доколкото водачът на автомобила /тежкотоварен или извънгабаритен/ няма задължение, /а и право/ за снабдяване със съответно разрешително, липсата на последното не може да му бъде вменена във вина, респ. да бъде санкциониран по посочения ред. Задължението за снабдяване със съответното разрешително е възложено от Наредбата на собствениците на съответните ППС-та или на извършващите превозите. В с.з. касаторът поддържа жалбата и пояснява, че на ремаркето са три оси, на еднакво разстояние една от друга. Не може на кантара на първа ос да даде три тона и нещо. Защото фактически се брои трета, четвърта и пета  на ремаркето. На ремаркето първата ос, фактически трета е дадено три тона и нещо, на четвъртата -  десет и на последната дванадесет тона и нещо, което не може да е реално. Искал повторно да измерване, което му е било отказано.

Ответната страна, чрез юрк П*** в писмено становище и в с.з. оспорва жалбата, счита същата за неоснована. Счита, че от събраните по делото доказателства се установява по безспорен начин, че е извършено нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а” от ЗП и касаторът е следвало да има валидно разрешение или документ за платена такса от администрацията, управляваща пътя, за да може да управлява тежко и/или извънгабаритно ППС в съответния участък. Моли решението на въззивния съд да остане в сила, тъй като не са налице касационни основания за неговата отмяна.

Представителят на Окръжна прокуратура Монтана дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна, а  атакуваното решение на РС Монтана  за правилно и законосъобразно. Издаденото наказателно постановление отговаря на всички изисквания на закона. Не са допуснати съществени  нарушения на административно производствените правила, които да нарушават правото на защита на наказаното лице. Установена е изцяло фактическата обстановка, която правилно е описана в издаденото наказателно постановление. Извършеното нарушение е доказано  по несъмнен и категоричен начин и правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на наказаното лице. Решението на районния съд е обосновано и мотивирано, поради което предлага да бъде потвърдено.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, поради което е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Настоящият касационен състав при административен съд Монтана след като обсъди наведените в жалбата основания и при извършената служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК намира следното.

За да потвърди наказателното постановление районният съд е приел, че към момента на проверката водачът З.М.К. е осъществявал движение на извънгабаритно пътно превозно средство по смисъла на § 1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредбата, респективно тежко по смисъла на чл. 3, т. 2 на Наредбата без разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси), издадено по реда на раздел IV на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС от администрацията управляваща пътя (АПИ) за дейност от специално ползване на пътищата. Водачът на ППС е следвало да провери и да се убеди, че товарът не надвишават максимално допустимите норми по Наредбата и след като не го е сторил е извършил административно нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, буква „а" от ЗП, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства. Този съд не споделя наведените доводи в жалбата и писмената защита на жалбоподателя чрез пълномощник, като намира, че събраните по делото доказателства навеждат на извода, че автор на процесното нарушение е именно жалбоподателя К. като водач на провереното извънгабаритно ППС, при наличието на годно за измерване техническо средство. Съдът кредитира показанията на св. Павлов и св. Стефанов, които са категорични, че измерването не е било извършвано на неравен терен, който да е създавал проблем с измерването. Теренът, на който е бил спрян водача К. не е създавал предпоставка за неправилно измерване и отчитане на показанията. Съдът приема, че нарушението е правилно квалифицирано като такова по чл. 26, ал. 2, т. 1, б "а" от ЗП, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, което законосъобразно е било санкционирано на основание чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП. Съдът излага и съображения по отношение на чл. 28 от ЗАНН като приема, че нарушението не е маловажно, тъй като надвишаването на нормите на Наредбата повишава рисковете относно безопасността на движение, повреждане и преждевременно износване на пътната инфраструктура и по тези причини движението на ППС по РПМ с параметри надвишаващи нормите на Наредбата се осъществява със специално разрешение, за което се заплащат съответните пътни такси и при строго определен маршрут. Правилно АНО е ангажирана по ЗП, а не по ЗДвП, тъй като процесното нарушение се различава по състав от нарушението по чл. 139, ал. 1, т. 2 от ЗДвП. Наложеното административно наказание е в минимален размер, който съответства на тежестта на нарушението и на целите по чл. 12 от ЗАНН.

Настоящата инстанция намира, че първоинстанционният съд не е допуснал съществени процесуални нарушения иправилно е приложил материалният закон. При постановяване на съдебния си акт въззивният съд не е допуснал нарушения на материалния закон, довели до постановяване на неправилно решение. Съдът е събрал всички относими към спора доказателства и въз основа на тях е извел правилни и законосъобразни правни изводи С решението съдът е изложил съображения по неоснователността на жалбата и е изложил аргументи по наведените от жалбоподателя възражения, поради което решението се явява мотивирано и обосновано, без необходимост съображенията на този съд да бъдат преповтаряни в настоящото решение.   

За пълнота следва да се отбележи, че от показанията на разпитания пред първата инстанция свидетел С*** В*** П*** , се установява, че жалбоподателят е възразил по измерването, но без да има претенции за повторно измерване. Тези показания съответстват на посочените в АУАН възражения, където лицето не посочва, че е поискал и му е отказано повторно измерване. Единствено посочва, че очевидно кантарът е неверен, както и че го измерват на неравен и нерегламентиран терен, каквито условия законът не поставя.

            Неоснователни са подробно развитите съображения, че касаторът не може да бъде субект на административнонаказателна отговорност по отношение на извършеното нарушение. Субектът на нарушението е определен в съответствие с разпоредбата на чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП, която гласи, че се наказват с глоба от 1000 до 5000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т. 2, ал. 2 и ал. 5 и чл. 41 или които извършат или наредят да бъдат извършени следните дейности: движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя. От цитираната разпоредба става ясно, че наказание е предвидено и за физическите лица, които извършват движение на извънгабаритни товари, каквото е констатираното в случая нарушение. В тази връзка позоваването на текстове от подзаконов нормативен акт нямат правно значение, след като нормите в закона предвиждат кои са субектите на наказание при констатираното нарушение.

При служебна проверка на решението съобразно чл. 218, ал. 2 от АПК на основания извън посочените в касационната жалба, съдът не намира такива, които да сочат на отмяна на оспорения съдебен акт. Същият е постановен от законен състав, в рамките на заявения спор, при правилно прилагане на материалния закон.

           По тези съображения жалбата следва да се отхвърли, а оспореното решение като правилно да бъде оставено в сила.  

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, вр. чл. 218 от АПК Административен съд – Монтана

 

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА като правилно Решение № 241 от 12.06.2019 г. по АНД № 492/2019 г. на районен съд гр. Монтана, с което е потвърдено Наказателно постановление № 6004/28.02.2019г. на Началник Отдел „Контрол по РПМ", Дирекция - Анализ на риска и оперативен контрол при АПИ гр. София.

            РЕШЕНИЕТО е окончателно.

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 2.