Решение по дело №2290/2020 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 260191
Дата: 31 март 2021 г. (в сила от 22 април 2021 г.)
Съдия: Ивайло Асенов Йорданов
Дело: 20204520202290
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

град Русе, 31.03.2021 година.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             РАЙОНЕН СЪД - РУСЕ, ДЕВЕТИ наказателен състав, в публично заседание, проведено на десети март две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: ИВАЙЛО ЙОРДАНОВ

 

при секретаря РАДОСТИНА СТАНЧЕВА и прокурора …...………………, като разгледа докладваното от съдия Йорданов административно наказателно дело 2290 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на М.Б. (М.В.), чрез адв. М.П. ***, депозирана против наказателно постановление № 38-0002214/10.12.2020г., издадено от Началник ОО „АА” - Русе, определен за длъжностно лице по реда на чл. 92, ал. 2 ЗАП, с което на жалбоподателя, на основание чл. 93в, ал. 11 ЗАП е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 500 лева, за нарушение по чл. 12, § 2, буква „б“, т. (ii) от Приложение „Контролен уред“ AETR ДВ 28 от 1995г., вр. чл. 78, ал. 1, т. 2 ЗАП.

С жалбата се ангажират твърдения, че наказателното постановление е незаконосъобразно, тъй като е издадено при съществено нарушение на процесуалните правила, в нарушение на материалния закон и явна несправедливост на наложеното наказание. В подкрепа на тези твърдения се релевират доводи, че административнонаказващия орган е направил извод, несъответстващ на фактите и неправилно е квалифицирал бездействието на водача, което представлява нарушения на материалния закон и налага извод за незаконосъобразност на наказателното постановление. Излагат се доводи, че като не е представил при проверката ръчни записи и разпечатки, които е следвало да въведе в картата си, чрез използване на функцията за ръчно въвеждане, осигурена от записващото устройство, водачът е осъществил състава на нарушението по чл. 93в, ал. 17, т. 3 ЗАП и вместо да направи този извод, административнонаказващия орган неправилно е квалифицирал бездействието на водача като нарушение по чл. 93в, ал. 11 ЗАП, с което е допуснал нарушение на закона. На следващо място се излагат доводи, че от текстовото описание на нарушението може да се направи предположение, че водачът е извадил без разрешение картата на водача, което е наказуемо по ЗАП - чл. 93в, ал. 9 ЗАП. Моли се да бъде постановено решение, с което да бъде отменено оспореното наказателно постановление.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява.

Административнонаказващият орган, редовно призован, не изпраща представител и не заема становище по същество.

Районна прокуратура - Русе, редовно призована, не изпраща представител.

Жалбата изхожда от процесуално легитимирано лице, доколкото по отношение на същото е ангажирана административнонаказателна отговорност. Депозирана е в преклузивния срок за обжалване, касае подлежащо на обжалване наказателно постановление, поради и което се явява процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество досежно нейната основателност.

Съдът‚ след като обсъди ангажираните от жалбоподателя фактически и правни доводи, прецени събраните по делото доказателства, и извърши служебна проверка на обжалваното наказателно постановление, съгласно изискванията на чл. 314 НПК, вр. чл. 84 ЗАНН, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на АУАН № 291698/10.12.2020г. против жалбоподателя, за това, че на 10.12.2020г., около 01,20 часа, в град Русе, бул. „България“, в района на ГКПП „Дунав мост”, изход Р. България управлявал товарен автомобил марка „Mercedes“, категория N 3, с рег. № 68AAS034, оборудван с дигитален тахограф със сериен № **********, с прикачено към товарния автомобил полуремарке, марка категория О 4, с рег. № 68AAS012, при извършван международен превоз на товар, попадащ в обхвата на AETR от Република Турция за Финландия, видно от CMR от дата 05.12.2020г. и като водач не е въвел ръчно необходимите данни, когато е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да използва монтирания в товарния автомобил дигитален тахограф за периода от 00,00 часа на 12.11.2020г. до 01,22 часа на 06.12.2020г.

Въз основа на тези факти, актосъставителят е приел, че жалбоподателят е осъществил състава на нарушението по чл. 12, § 2, буква „б”, т. (ii) от Приложение „Контролен уред” AETR ДВ 28 от 1995г., вр. чл. 78, ал. 1, т. 2 ЗАП.

Въз основа на така съставения АУАН било издадено и оспореното наказателно постановление, с фактическо описание и правна квалификация на деянието, идентични с тези съдържащи се в АУАН, като за така установеното нарушение по чл. 12, § 2, буква „б”, т. (ii) от Приложение „Контролен уред” AETR ДВ 28 от 1995г., вр. чл. 78, ал. 1, т. 2 ЗАП, на жалбоподателя, на основание чл. 53 ЗАНН и чл. 93в, ал. 11 ЗАП е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 500 лева.

Въз основа на извършената оценка на събраните в хода на производството гласни и писмени доказателства, съдът намира, че следва да бъде изведени следните правни изводи.

Актът и наказателното постановление са съставени при спазване императивните изисквания на ЗАНН. Същите съдържат всички необходими за тяхната редовност от формална страна реквизити, визирани в чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. В акта за установяване на административно нарушение, въз основа на който е издадено оспореното наказателно постановление, а така също и в самото наказателно постановление, е отразен конкретния период на нарушението. Нарушението е описано подробно, както в акта, така и в издаденото въз основа на него НП и в същите са намерили отражение всички обективни признаци на състава на нарушението, за което е ангажирана отговорността на привлеченото към административнонаказателна отговорност лице, а така също и конкретната законова разпоредба, под която са субсумирани фактите, установени от административния орган и санкционната норма, въз основа на която е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. Не е налице противоречие между приетите за установени факти, нормата под която същите са субсумирани и санкционната разпоредба, въз основа на която е ангажирана отговорността на жалбоподателя.

Въз основа на оценката на събраните в хода на производството гласни и писмени доказателства и писмените доказателствени средства, съдът намира, че следва да бъде изведен единственият възможен извод от правна страна, а именно, че жалбоподателят е осъществил състава на вмененото му във вина административно нарушение по чл. 12, § 2, буква „б”, т. (ii) от Приложение „Контролен уред” AETR ДВ 28 от 1995г., вр. чл. 78, ал. 1, т. 2 ЗАП, както от обективна, така и от субективна страна, тъй като при извършената проверка на товарния автомобил и извличане на информацията от „Карта на водача“, безспорно е установено и доказано, че за периода от 00,00 часа на 12.11.2020г. до 01,22 часа на 06.12.2020г.  жалбоподателят не е въвел ръчно, автоматично или по друг начин необходимите данни, когато е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да използва монтирания в товарния автомобил тахограф.

Съгласно чл. 2, § 3 от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на съвета от 15 март 2006 година за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета, за международни транспортни операции, извършвани отчасти извън областите, посочени в параграф 2, вместо настоящия регламент се прилага AETR за: а) превозни средства, регистрирани в Общността или в страни, които са договарящи се страни по AETR, за цялото пътуване; б) превозни средства, регистрирани в трета страна, която не е договаряща се страна по AETR, само за частта от пътуването на територията на Общността или на страните, които са договарящи се страни по AETR.

Няма спор, че Република Турция е договаряща страна по AETR.

Съгласно разпоредбата на чл. 12, § 2, б. „б“, т. (ii) от Приложение „Контролен уред“ на AETR, когато в резултат на отсъствие от превозното средство водачът не може да използва контролния уред по допълнение 1Б (т. е. дигитален тахограф), монтиран на превозното средство, периодите от време, посочени в параграф 3, второ тире, букви „б“, „в“ и „г“, а именно всички други периоди на работа, други периоди на разположение и прекъсванията и дневните почивки, трябва да се запишат на картата на водача с използване на функцията за ръчно въвеждане, осигурена от записващото оборудване.

Неизпълнение на това задължение от страна на водача, осъществява състава на нарушението по чл. 12, § 2, б. „б“, т. (ii) от Приложение „Контролен уред“ на AETR, за което се прилага именно санкционната разпоредба на чл. 93в, ал. 11 от ЗАП, която предвижда именно санкция за водач, който не е въвел данните относно периодите на „друга работа“, „време на разположение“, „прекъсване“ или „дневна почивка“, когато няма възможност да използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това, че е извън превозното средство.

Неоснователни са доводите на процесуалния представител на жалбоподателя, че наказателното постановление е издадено в нарушение на материалния закон, поради неправилна квалификация на нарушението.

Посочената от процесуалния представител на жалбоподателя като нарушена разпоредба на чл. 93в, ал. 17, т. 3 ЗАП, предвижда административно наказание на водач, който при проверка от контролните органи не представи документите, които са регистрирали времето на управление, прекъсванията и почивките му през текущия ден, и тези от предходните 28 календарни дни, между които са и ръчни записи и разпечатки.

За да бъде осъществен съставът на това нарушение от обективна страна е необходимо, такива ръчни записи и разпечатки все пак да са създадени от водача, но да не са представени при извършената проверка. Тази разпоредба касае хипотеза на създадени ръчни записи, а разпоредбата на чл. 93в, ал. 11 ЗАП визира санкция, именно за водач, който не е въвел данните посочени в същата.

В настоящия случай не се оспорва от страна на жалбоподателя, че същият не е изпълнил задължението си, именно да въведе по един от начините посочени в чл. 12, § 2, б. "б", т. (ii) от Приложение „Контролен уред“ на AETR, информацията по чл. 93в, ал. 11 ЗАП за посочения в АУАН и НП период, в които е бил извън превозното средство и не е бил в състояние да използва тахографа.

В този именно смисъл е практиката на Административен съд – Русе, намерила израз в Решение от 28.08.2020 г., постановено по КАНД № 245/2020 г., Решение от 21.08.2020 г., постановено по КАНД № 80/2020 г., Решение от 7.08.2020 г., постановено по КАНД № 197/2020 г. и Решение от 6.07.2020 г., постановено по КАНД № 86/2020 г.

Неоснователни са и доводите, че е осъществен състав на нарушение по чл. 93в, ал. 9 ЗАП. От доказателствата по делото не се установява и доказва, водачът да е извадил без разрешение картата си и както е посочено и в самата жалба, това е само и единствено едно предположение, което не намира опора в доказателствата по делото. Отделно от това в настоящия случай се касае за период, който е почти месец и не може да се приеме, че са касае за изваждане на картата на водача, без разрешение.

Въз основа на правилно установени факти, касаещи нарушението е издиране и приложена и съответстващата на това нарушение санкционна разпоредба, в която размерът на глобата е в абсолютен размер.

Не са налице предпоставките на чл. 28 ЗАНН, доколкото нарушението не разкрива белезите на маловажен случай, съгласно легалната дефиниция съдържаща се в чл. 93, т. 9 НК, приложим на основание чл. 11 ЗАНН. Не се установиха изключителни или многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства, въз основа на които да бъде направен извода, че извършеното от жалбоподателя нарушение, разкриват по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случай на нарушения от този вид. Самото нарушение касае значителен период от време, а именно повече от двадесет дни, което също изключва възможността, да се приеме, че се касае за маловажно нарушение.

 

Водим от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН‚ съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 38-0002214/10.12.2020г., издадено от Началник ОО „АА” - Русе, определен за длъжностно лице по реда на чл. 92, ал. 2 ЗАП, с което на М.Б. (М.В.), роден на ***г., гражданин на Р. Турция, на основание чл. 93в, ал. 11 ЗАП е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 500 (петстотин) лева, за нарушение по чл. 12, § 2, буква „б“, т. (ii) от Приложение „Контролен уред“ AETR ДВ 28 от 1995г., вр. чл. 78, ал. 1, т. 2 ЗАП.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Русе в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

 

                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: