Решение по дело №2042/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 193
Дата: 23 февруари 2023 г. (в сила от 23 февруари 2023 г.)
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20227040702042
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 193

 

гр. Б., 23.02.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Б., осемнадесети състав, в открито съдебно заседание на девети февруари две хиляди двадесет и трета година, в състав:

Председател: М. Николова

 

при секретаря Г. С., като разгледа докладваното от съдията Николова административно дело № 2042 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл.211 от Закон за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР).

Образувано е по жалба на Г.Н.Д., с адрес: *** - младши автоконтрольор I степен в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ (ОДПКПД) при сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при Областна дирекция на МВР - Б., чрез адв. В.П. ***, против заповед № 769з - 50/07.10.2022 година, издадена от началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Б., с която на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 месеца, на основание чл.194 ал.2 т.2 и чл.197 ал.1 т.3 от ЗМВР, чл.200 ал.1 т.11 и чл.204 т.4 от ЗМВР. Същият е предупреден, че при извършване на друго дисциплинарно нарушение по чл.200, ал.1 от ЗМВР в срока на наложеното наказание, ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание.

В жалба се твърди, че заповедта за налагане на дисциплинарно наказание е издадена при неспазване на установената форма, при съществени нарушения на административнопроизводствени правила, в противоречи с материалноправни разпоредби и в несъответствие с целта на закона. Сочи се, че не са спазени изискванията за пълно, обективно и всестранно разследване на твърдяното дисциплинарно нарушение, което от своя страна води до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя. Излагат се аргументи, че е извършена само дисциплинарна проверка по чл.205 ал.2 от ЗМВР, без да е проведено дисциплинарно производство. Оспорва се приетата фактическа обстановка, както и направените заключения и предложението, като се отбелязва също така, че не е бил спазен срокът по чл.195, ал.1, предл.1 от ЗМВР за налагане на дисциплинарно наказание, което опорочава издадената заповед. Твърди се неправилна квалификация на нарушението, което води след себе си незаконосъобразност и неправилност на наложеното наказание. Иска се отмяна на заповедта и присъждане на разноски.

В съдебно заседание, жалбоподателят редовно призован, се представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата на сочените в нея основания и акцентира на липсата на доказателства за виновно поведение от страна на Д. и връчването на заповедта извън преклузивния срок по чл.195, ал.1, предл.1 от ЗМВР, предвид разпоредбата на чл.210, ал. 6 от ЗМВР. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът - Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Б., не се явява и не изпраща представител в съдебното заседание, редовно уведомен. Представя преписката по налагане на дисциплинарното наказание и не изразява становище по жалбата.

Административен съд - Б., като взе предвид събраните по делото доказателства и като съобрази приложимите нормативни разпоредби, намира за установено от фактическа страна следното:

Видно от кадрова справка УРИ 251р-26097/15.07.2022 година (л.33) жалбоподателят Г.Н.Д., считано от 05.06.2018 год. и към датата на издаване на оспорената заповед, заема длъжността младши автоконтрольор I степен в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ към сектор „Пътна полиция“ на отдел „Охранителна полиция“ при Областна дирекция на МВР - Б..

Съгласно ежедневна ведомост на личния състав от сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Б. с рег. № 769р-1013 от 25.01.2022 година, от 19:00 часа на 14.03.2022 година до 07:00 часа на 15.03.2022 година служителите от сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Б. – мл.инспектор Г.Д. - младши автоконтрольор I степен и Г. Д.- младши автоконтрольор I са били назначени в самостоятелен наряд като автопатрул за изпълнение на пътен контрол на територия, обслужвана от Второ и Пето РУ - Б. при ОД на МВР - Б.. Поради заболяване на Г. Д.- младши автоконтрольор I, същият не се е явил на работа и нарядът за горепосочения времеви период е бил в състав, включващ само един служител, а именно: мл.инспектор Г.Д. - младши автоконтрольор I степен.

На автопатрула е проведен инструктаж в сградата на сектор „Пътна полиция” от мл.експерт Г. Д.- командир на отделение към МЗБР „Сигма“ в група ОДПКПД към същия сектор. Инструктиращият служител е поставил следните задачи за изпълнение при осъществяване на дейността по контрол на пътното движение: участие в специализирана полицейска операция „Противодействие на незаконния трафик на хора”, контрол BUS ленти, контрол над неправилно пресичащи пешеходци, проверка за неплатени глоби по фиш, ел. фиш и влезли в сила наказателни постановления, проверка водачи за употреба на алкохол и наркотични вещества, обход на бензиностанции и пътища с цел установяване на водачи участващи в нерегламентирани състезания. Указал е в часови график конкретни места на наряда за осъществяване контрол на пътното движение.

В ОДМВР- Б. е депозиран сигнал с рег. № 7855р-2850/31.03.2022 год. (на л. 50) от директора на дирекция „Вътрешна сигурност“ в МВР, с данни за нарушение, извършено от полицейски служители. В сигнала е посочено, че служителите в наряд със служебен автомобил с рег. № СВ 5491 КВ, поставят вещ пред камера 02, монтирана на арматурното табло на автомобила, за времето от 03.11 ч. до 05.47 ч. на 15.03.2022 г., в нарушение на чл.6, т.10 от Указания за работа на полицейските служители със системите за аудиозапис и видеонаблюдение, монтирани в служебните автомобили на „Пътна полиция“, утвърдени с МЗ рег. № 8131з-731/15.07.2020 г. Отбелязано е, че с действията си служителите ограничават видимостта към купето на превозното средство и увеличават риска от осъществяване на корупционни практики, като се изключва възможността за проследяване на наряда през посочения период от време.

С резолюция от 01.04.2022 година началник - отдел „Охранителна полиция“ при ОД – Б. на МВР е разпоредил на сектор „Пътна полиция“ при ОД – Б. на МВР извършването на проверка в срок от 15 дни.

За извършената проверка е изготвена справка с рег. № 769р-6840 от 09.06.2022 година от старши инспектор Б. Ж. в сектор „Пътна полиция“ при ОД – Б. на МВР. Видно от справката при проверката е установено, че при провеждане на инструктажа за 14/15.03.2022 година, инструктиращият служител е указал с часови график конкретни места на наряда за осъществяване контрол на пътното движение, както следва:

- 19:30 – 20:30 часа обход комплекс „Славейков“;

- 20:30 – 21:00 часа - ул. „Професор Я. Якимов“ срещу магазин „Лидъл“;

- 21:00 – 23:00 часа обход на комплекс „Изгрев“, комплекс „Лазур“ и комплекс „Зорница“;

- 23:30 – 24:00 часа бул. „Транспортна“ (от АСС до ул. „Д. Димов“);

- 00:10 – 00:30 часа на ул. „Н. Петков“ срещу бл. 13 на комплекс „Зорница“;

- 00:30 – 01:30 часа обход в ж.к. „Славейков“;

- 01:30 – 02:00 часа обход в ж.к. „Братя Миладинови“;

- 03:30 – 04:00 часа на ул. „Струга“;

- 04:00 – 05:00 часа обход ж.к. „Лазур“, булевард „Демокрация“, ул. „Д. Димов“;

- 05:00 – 05:30 часа кръгово кръстовище улица „Транспортна и улица „Д. Димов“

- 05:30 – 06:30 часа обход на ж. к. „Изгрев“, ж. к. „Зорница“, ж. к. „Братя Миладинови“ и ж.к. „Славейков“.

В справката се сочи, че при преглед на видеофайловете в директория ОDМVR_Виrgas\Ргоvегкi, предоставени от ДВС и свалени от записващото устройство в служебния автомобил комисията е установила, че в 03:11 ч. на 15.03.2022 г. пред камера 2 /монтирана над арматурното табло на автомобила и наблюдаваща неговото вътрешно пространство/ е поставена преграда, възпрепятстваща видеонаблюдението, което е пречка за нормалната работа на камерата. В 05:47 ч. на 15.03.2022 г. преградата е премахната и е възстановена нормалната работа на камерата.

При прегледа на видеофайловете от камера 1, както и от направената GPS справка, комисията е установила следния маршрут на движение на наряда:

- престой от 03:08 ч. до 04:55 ч. на 15.03.2022 г. в гр. Б., ж.к. „Бр.Миладинови“, на 139м. от бл.39“, като автомобила се намира на бензиностанция „Шел“ на ул.“Струга“ ;

- движение от 04:55 ч. до 05:00 ч. на 15.03.2022 г., служебният автомобила се движи по ул.“Струга“ бул.Ст.Стамболов“ посока хотел „Мираж“ , ул.“Н.Петков“ ул.“Д.Димов“ и спира на кръгово кръстовище на ул.Транспортна и ул.Д.Димов“ до бензиностанция „Лукойл“

- престой от 05:00 ч. до 05:48 ч. на 15.03.2022 г., в гр. Б., ж.к. „Изгрев" на 248м. от бл.35, кръгово кръстовище „Транспортна-Д.Димов" до бензиностанция „Лукойл“

- движение от 05:48 ч. до 06:59 ч. на 15.03.2022 г. служебния автомобил се движи и спира на ПП 1-6 където обследва ПТП.

Предвид установеното движение и престой, е прието, че назначеният в наряд за времето от 03:11 ч. до 05:47 ч. на 15.03.2022 г. не осъществява дейности по пътен контрол чрез формите и методите, регламентирани в чл.39, ал.1 от Инструкция №8121з-749 от 20 октомври 2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение, Обн. ДВ. бр.90 от 31 Октомври 2014 г., изм. и доп. ДВ. бр.56 от 24 Юли 2015 г., изм. и доп. ДВ. бр.104 от 29 Декември 2017 г., а именно наблюдение на движението, видимо присъствие, контрол по спазване на правилата за движение и прилагане на административнонаказателни и принудителни административни мерки и организационно-профилактични мероприятия.

Посочено е, че по време на престоя от 03:11 ч. до 05:47 ч. на 15.03.2022 г. служителят не изпълнява длъжностните си задължения по контрол на пътното движение, както и не изпълнява поставените задачи записани в ежедневна форма на отчет /приложение 11 към чл. 75, ал.2, т.1 от Инструкция 8121з-749/2014 г. /проверка водачи за употреба на алкохол и наркотични вещества, обход на междублокови пространства и паркинги, проверка за неплатени глоби по фиш, ел. фиш и влезли в сила наказателни постановления и т.н. Нарядите на сектор „Пътна полиция“ е следвало да изпълняват длъжностните си задължения, произтичащи от типова длъжностна характеристика, рег.№3286р-19539/11.11.2015 г., както и поставените на инструктажа задачи /специализирана полицейска операция, проверка на водачите за употреба на алкохол и упойващи вещества, обход на между блоковите пространства и паркингите, контрол В138 ленти и пешеходни пътеки, проверки за неплатени глоби по фиш, ел. фиш и влезли в сила наказателни постановления/ като обхождат указаните места за контрол в маршрута, съгласно утвърдения часови график /посочен в ежедневната форма на отчет приложение №11 от Инструкция 8121 з- 749 /2014 г./. Посочено е също така, че за времето от 21:18 ч. на 14.03.2022г. до 07:00 ч. на 15.03.2022 г., служителят няма извършена дейност по контрол на пътното движение: не са осъществени проверки за спазване на правилата за движение по пътищата от страна на участниците в движението, на техническата изправност и регистрацията на моторните превозни средства, на водачите на моторни превозни средства и не са посещавани пътнотранспортни произшествия, както и няма административно-наказателна дейност. Със справката е направено е предложение за издаване на заповед за образуване на дисциплинарно производство или за издаване на заповед за преобразуването на проверката в такава по чл. 205 ал. 2 от ЗМВР.

На 21.06.2022 година началник сектор „Пътна полиция“ при ОД – Б. на МВР е издал заповед № УРИ 769з-28/21.06.2022 година, с която на основание чл. 205 ал. 2 от ЗМВР, чл. 10 и чл. 30 ал. 1 от Инструкция № 8121з-877/06.07.2021 година е наредил да бъде извършена проверка за изясняване на постъпилите данни, че младши инспектор Г.Н.Д. след като е назначен в наряд за осъществяване на дейност по контрол на пътното движение за времето от 19:00 часа на 14.03.2022 година до 07:00 часа на 15.03.2022 година, около 03:11 ч. на 15.03.2022 г. е поставил вещ пред камера 02, монтирана над арматурното табло на служебен автомобил с рег.№СВ5491КВ и не изпълнява за времето от 03:11 ч. до 05.47 ч. на 15.03.2022 г. дадените конкретни задачи, възложени на инструктажа, съгласно указано време за обслужване на местата за контрол.

Проверката е възложена на комисия в състав – председател: инспектор К. В.- полицейски инспектор в сектор „Пътна полиция“ при отдел. „Охранителна полиция“ и членове: инспектор Р. С. – полицейски инспектор в сектор „Пътна полиция“ при отдел „Охранителна полиция“ към ОД – Б. на МВР.

На 30.06.2022 година комисията определена със заповед № УРИ 769з-28/21.06.2022 година на началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Б. връчила на инспектор Д. покана с рег.№ 769р-8266/30.06.2022 година за даване на писмени обяснения в срок до 17:00 часа на 04.07.2022 година.

На 08.07.2022 година е съставен протокол с рег. № 769р-8539, с който е удостоверено, че инспектор Д. не е представил писмени обяснения в указания срок.

За установените данни от проверката определената комисия е изготвила справка рег. № 769р-9230/26.07.2022 година до началника на сектор „Пътна полиция“ в ОД – Б. на МВР, която преповтаря установеното със справка с рег. № 769р-6840/09.06.2022 година. В заключение е предложено за извършеното дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194 ал. 2 т. 2 от ЗМВР /погрешно посочено като т.2, вместо т.1/ – „неизпълнение на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи“, на младши инспектор Г.Н.Д. да бъде наложено дисциплинарно наказание „Порицание“ за срок от шест месеца до една година.

На 28.07.2022 година, комисията, определена със заповед № УРИ 769з-28/21.06.2022 година на началник сектор „Пътна полиция“ при ОД – Б. на МВР, е връчила на младши инспектор Д. покана с рег. № 769р-9301/26.07.2022 година за запознаване с обобщена справка и всички материали по проведеното дисциплинарно производство. Указано е, че на основание чл.207 ал. 10 от ЗМВР в срок от 24 часа след запознаването с обобщената справка той има право да даде допълнителни писмени обяснения или възражения, както и да представи доказателства за твърденията си.

На 01.08.2022 год. е ставен протокол с рег. № 769р-9536/01.08.2022 година, с който е удостоверено, че инспектор Д., след запознаване с обобщената справка е отказал да даде писмени обяснения пред комисията, като за отказа си служителят не е изложил доводи.

Изготвената справка и събраните материали са била представени на вниманието на дисциплинарнонаказващия орган, който с покана с рег. № 769р-12228/30.09.2022 г., е дал възможност на служителя да представи писмени обяснения или възражения по проведеното дисциплинарно производство, изводите и предложенията по вмененото му нарушение на служебната дисциплина, правната квалификация и предвиденото в ЗМВР дисциплинирано наказание, както и да представи доказателства. Поканата е надлежно връчена на 30.09.2022 г. видно от отбелязването в нея и положения от жалбоподателя подпис.

На 07.10.2022 година е съставен протокол с рег. № 769р-12555/07.10.2022 година, с който е удостоверено, че младши инспектор Д. не е представил писмени обяснения в указания 24 часов срок.

След като се е запознал със справка №769р-9230/26.07.2022 г. и материалите по дисциплинарната преписка, началникът на сектор „Пътна полиция“ в ОД – Б. на МВР е приел за безспорно установено и доказано от проверяващата комисия, че младши инспектор Г.Н.Д. - младши автоконтрольор в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция” е извършил вмененото му нарушение, като за времето 03:11 ч. до 05:47 ч. на 15.03.2022 г. при изпълнение на служебните му задължения за осъществяване на контрол на пътното движение е поставил вещ пред камера 02, монтирана над арматурното табло на служебен автомобил с рег.№СВ5491КВ, зачислен на ОДМВР-Б., с което не е изпълнил заповед №8121з-731/15.07.2020 г. на министъра на вътрешните работи, с която е запознат срещу подпис, съгласно протокол рег. №769р-10746/21.08.2020 г., с което е извършил нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал.2, т.2, предложение второ от ЗМВР /погрешно посочено като т.2, вместо т.1/ „неизпълнение на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи ", съставомерно по чл. 200, ал.1, т.11, предложение второ от ЗМВР неизпълнение на заповеди и разпореждания на министъра на вътрешните работи " и е издал заповедта, обжалвана в настоящото производство, с която е наложил на младши инспектор Д. дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца. В мотивите на заповедта изрично е акцентирано на факта, че работата на полицейските служители със системите за аудиозапис и видеонаблюдение, монтирани в служебните автомобили на „Пътна полиция“ е регламентирана с действащата към този момент Заповед №8121з-731/15.07.2020 г. на министъра на вътрешните работи, която е неразделна част от Указанията за работа на полицейските служители със системите за аудиозапис и видеонаблюдение, монтирани в служебните автомобили на „Пътна полиция Технически характеристики и правила за работас която служителят е запознат срещу подпис, видно от протокол рег.№769р-10746/21.08.2020 г.

На 28.10.2022 година на жалбоподателя е била връчена оспорената заповед, а жалбата сезираща съда с вх. № 769000-28021/14.11.2022 год. по описа на Сектор „ПП” при ОДМВР – Б., е подадена по поща на 11.11.2022 год.

При така установените факти, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е депозирана от надлежна страна, адресат на обжалвания индивидуален административен акт, в законоустановения срок по чл.149, ал.1 АПК вр. чл.211 от ЗМВР и е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

Оспорената в настоящото производство заповед е издадена от компетентен орган - началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Б., съобразно правомощията дадени с разпоредбата на чл.204, т.4 от ЗМВР. Съгласно посочената разпоредба, наказанията се налагат със заповеди от служители на висши ръководни и ръководни длъжности – за наказанията по чл.197, ал.1, т.1 - 3. Наложилият наказанието началник на сектор „Пътна полиция“ в ОД на МВР - Б. е служител на ръководна длъжност, на чието косвено подчинение е дисциплинарно наказания инспектор Д., а „порицание“ е наказанието, предвидено в нормата на чл.197, ал.1, т.3 от ЗМВР, т. е. в пределите на неговата дисциплинарно наказателна компетентност.

Заповедта е издадена в предвидената от чл.59 АПК писмена форма и съдържа посочените в нормата на чл.210, ал.1 от ЗМВР реквизити.

Съдът намира за неоснователни възраженията на жалбоподателя, че дисциплинарното наказание му е наложено само въз основа на извършена проверка по чл.205 ал.2 от ЗМВР, без да е проведено дисциплинарно производство, както и че дисциплинарнонаказващият орган е узнал за нарушението и нарушителя още при издаването на Заповедта № УРИ 769з-28/21.06.2022 година, с която на основание чл. 205 ал. 2 от ЗМВР, чл. 10 и чл. 30 ал. 1 от Инструкция № 8121з-877/06.07.2021 година е наредил да бъде извършена проверка за изясняване на постъпилите със справка данни.

Съгласно чл.207 ал.1 от ЗМВР, при наличие на данни за извършено дисциплинарно нарушение по чл.203, ал.1, т.2 – 15 дисциплинарното производство се образува с писмена заповед на: 1. министъра на вътрешните работи или определено от него длъжностно лице от състава на министерството – за държавните служители на висши ръководни, ръководни и изпълнителски длъжности и за стажантите за постъпване на изпълнителски длъжности; 2. ръководителите на структурите по чл. 37 – за държавните служители на младши изпълнителски длъжности и за стажантите за постъпване на младши изпълнителски длъжности.

Нормата на чл.208 от ЗМВР предвижда, че при наличие на данни за извършено дисциплинарно нарушение по чл.198 – 202 или по чл.203, ал.1, т.1 дисциплинарното производство може да започне и без издаване на заповед. В този случай дисциплинарното производство започва с първото действие за установяване на нарушението.

В случая нарушението, за извършването на което е сезиран наказващия орган, не е тежко нарушение на служебната дисциплина, за които се налага дисциплинарно наказание „уволнение“ (в хипотезите по чл.203, ал.1, т.2 – 15 от ЗМВР), а е нарушение по чл.200 ал.1 т.11 от ЗМВР, за което се предвижда дисциплинарно наказание „порицание“. Затова издаването на заповед по чл.207 от ЗМВР не е задължително условие за образуване на дисциплинарното производство, а издаването на заповед по чл.205 от закона - за извършване на проверка е достатъчно, за да се приеме, че налице валидно  и законосъобразно волеизявление на дисциплинарно наказващия орган за започване на дисциплинарен процес.

Съгласно чл.205 ал.2 от ЗМВР за изясняване на постъпилите данни и/или установяване на извършителя на дисциплинарното нарушение дисциплинарнонаказващият орган може да разпореди извършване на проверка, като определи срок за нейното приключване. В процесния случай производството е започнало именно с издаване на заповед № УРИ 769з-28/21.06.2022 година на началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Б. за извършване на проверка по получени данни за извършено дисциплинарно нарушение, като в хода на проверката са установени фактите, описани по-горе в процесното решение.

Дисциплинарното производство е протекло в рамките на законоустановения срок, установен в чл.195, ал.1 от ЗМВР, предвиждащ дисциплинарното наказание да се наложи в двумесечен срок от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. Съгласно чл.196, ал.1 от ЗМВР дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя. Съгласно чл.196, ал.2 от ЗМВР дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно-наказващ орган. В случая това е станало на 01.09.2022 година, когато комисията, е представила на дисциплинарно наказващия орган обобщената справка с рег. № 769р-9230/26.07.2022 година, и той се е запознал със съдържанието й, полагайки резолюция. Заповедта за налагане на дисциплинарното наказание е издадена на 07.10.2022 година, поради което двумесечния срок е спазен, както и едногодишния, предвид обстоятелството, че нарушението е извършено на 15.03.2022 година.

Не се установяват и допуснати съществени процесуални нарушения при образуване и провеждане на дисциплинарното производство. Жалбоподателят е запознат с изготвената обобщената справка, дадена му е възможност да участва в производството и да представи доказателства, с което е спазена нормата на чл.207, ал.8 ЗМВР, а в съответствие с изискването на чл.207, ал.10 ЗМВР на служителя е предоставена възможност да даде допълнителни възражения или обяснения. В съответствие с нормата на чл.206, ал.4 от ЗМВР наказанието е наложено след събиране и оценка на всички релевантни доказателства. Спазено е и изискването на чл.206, ал.1 от ЗМВР преди налагане на дисциплинарното наказание ДНО да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения. Смисълът на разпоредбата е да се даде възможност на служителя да се защити пред административния орган като даде обяснения относно всички вменени му дисциплинарни нарушения, за които наказващият орган има правомощието да му наложи дисциплинарно наказание. В случая жалбоподателят не се е възползвал от предоставената му възможност за даване на писмени обяснения.

Съдът не споделя възраженията на жалбоподателя за нарушено право на защита и липса на пълно, обективно и всестранно разследване, като намира, че фактическата обстановка около констатираното нарушение е изяснена в детайли, като в проведеното дисциплинарно производство жалбоподателят е бил двукратно поканен да даде обяснения, като и в двата случая той не е упражнил правото си на обяснения, възражения, както вече се посочи по-горе.

Обжалваната заповед е издадена и при правилно приложение на материалния закон.

Съдебният контрол за материална законосъобразност на обжалваната заповед обхваща преценката дали са налице установените от дисциплинарно - наказващия орган релевантни юридически факти (изложени като мотиви в акта), доколко същите запълват състава на посоченото в заповедта за налагане на дисциплинарно наказание нарушение на служебната дисциплина и правилното определяне на вида и размера на наложената дисциплинарна санкция.

Съгласно чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР дисциплинарно нарушение е неизпълнението на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители.

В оспорената заповед се твърди, че жалбоподателят не е спазил разпоредбите на Заповед рег. № 8121з-731/15.07.2020 г. на министъра на вътрешните работи, с която е запознат срещу подпис, съгласно протокол рег. №769р-10746/21.08.2020 г.

В заповед рег. № 8121з-731/15.07.2020 г. на министъра на вътрешните работи са утвърдени правила за работа на полицейските служители със системите за аудиозапис и видеонаблюдение, монтирани в служебните автомобили на "Пътна полиция", съгласно които не се допуска поставянето на вещи и предмети върху арматурното табло на автомобила.

С цитираните норми се цели осигуряване на наблюдение в реално време на действията на полицейските служители при изпълнение на функционалните им задължения по контрол на движението. Наблюдението се осъществява чрез монтирана в служебния автомобил система за видеонаблюдение, представляваща комплекс от компоненти, сред които и 3 броя камери, заснемащи областта пред и зад превозното средство, както и вътре в купето на автомобила. С цел обезпечаване на това наблюдение, разпоредбата на чл.7 от Указанията установява задължение към служителите от наряда да не поставят прегради пред камерата, монтирана на арматурното табло на автомобила, а чл. 10 забранява поставянето на вещи и предмети върху арматурното табло на автомобила.

Съгласно нормата на чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР, дисциплинарно нарушение е неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители, а съобразно нормата на чл.200, ал.1, т.11 от ЗМВР дисциплинарно наказание "порицание" се налага за неизпълнение на служебни задължения или на заповеди и разпореждания на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители.

Настоящият съдебен състав намира, че погрешното посочване на т.2, вместо т.1 в заповедта /посочен е чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР вместо коректния чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР/ не е съществено нарушение, тъй като в заповедта е възпроизведен именно текста на разпоредбата на коректния чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР и поради това процесуалните права на жалбоподателя да разбере повдигнатото му обвинение не са нарушени.

От събраните писмени доказателства се доказва соченото в оспорената заповед нарушение, тъй като безспорно се установява, че за времето 03:11 ч. до 05:47 ч. на 15.03.2022 г., при изпълнение на служебните му задължения за осъществяване на контрол на пътното движение, жалбоподателят Г.Д. е поставил вещ пред камера 02, монтирана над арматурното табло на служебен автомобил с рег.№СВ5491КВ, зачислен на ОДМВР-Б., с което не е изпълнил заповед №8121з-731/15.07.2020 г. на министъра на вътрешните работи, с която е запознат срещу подпис, съгласно протокол рег. №769р-10746/21.08.2020 г., като за процесния времеви период нарядът е бил в състав, включващ само един служител, а именно: мл.инспектор Г.Д. - младши автоконтрольор I степен.

Съставомерността на деянието е доказана, както от обективна, така и от субективна страна, тъй като дисциплинарната отговорност на служителите от МВР е отговорността, която те носят за противоправно деяние, което е извършено умишлено или по непредпазливост от служител на МВР и е обявено за наказуемо от ЗМВР. В случая не се доказват обстоятелства, изключващи вината на служителя.

Съгласно разпоредбата на чл.206, ал.2 от ЗМВР при определяне на вида и размера на дисциплинарните наказания се вземат предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител по време на службата. В конкретния случай, дисциплинарнонаказващият орган е съобразил кадровата справка на служителя, като дисциплинарното наказание „порицание“, което по вид е наказанието предвидено в ЗМВР за този вид нарушение, е определено в минималния срок от 6 месеца, т.е. тези обстоятелства са били съобразени и при липса на законова възможност да се наложи друг вид по-леко наказание или за по-кратък срок.

При издаване на оспорваната заповед не се установява противоречие с целта на закона. За да се осигури постигане целите на ЗМВР - осъществяване на дейността на органите на МВР по противодействие на престъпността и опазване на обществения ред, чл. 194 от ЗМВР предвижда дисциплинарна отговорност за всеки държавен служител, нарушил служебната дисциплина в МВР. При съобразяване с тази цел Началникът на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР - Б. е издал оспорената заповед, след надлежно установяване на извършено дисциплинарно нарушение от Г.Н.Д..

По изложените съображения, настоящият съдебен състав счита, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Мотивиран от горното, и на основание чл. 172 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.Н.Д., с адрес: *** - младши автоконтрольор I степен в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ (ОДПКПД) при сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при Областна дирекция на МВР - Б., чрез адв. В.П. ***, против заповед № 769з - 50/07.10.2022 година, издадена от началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Б..

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно на осн. чл.211, изр. последно от ЗМВР.

 

 

СЪДИЯ: