Решение по дело №2615/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2424
Дата: 30 декември 2020 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20207180702615
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 2424

гр.Пловдив,  30 . 12 . 2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на шестнадесети декември две хиляди и двадесета година, в състав :

                                                                            Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Георгиева, като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 2615/2020г., за да се произнесе , взе предвид следното :

„Холсим кариерни материали Пловдив” АД, ЕИК *********, представлявано от изпълнителен директор Я.Р., с пълномощници адв.А.Т. и адв.Т.Ф. обжалва мълчалив отказ на Министъра на енергетиката по искане вх.№ Е-26-Х-75/09.03.2020г. за издаване на административен акт по чл.68 ал.4 от Закона за подземните богатства /ЗПБ/ – „Разрешение или концесия, спрени по реда на ал. 1, се подновяват, ако титулярят на разрешение или концесионерът отстрани причините в срока по ал. 2.“.

Становища на страните :

- В жалбата е заявено, че на 09.03.2020г. оспорващото дружество подало искане да Министъра на енергетиката за подновяване действието на договора от 01.02.2001г. за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства – строителни материали, чрез добив от находище „Белащица“, обл.Пловдив /договор за концесия/, на основание чл.68 ал.4 ЗПБ, което по см. на чл.24 ал.1 АПК представлява искане за издаване на индивидуален административен акт, като според чл.25 ал.1 АПК – датата на започване на производството е датата на постъпване на искането в компетентния административен орган, в който то е подадено – 09.03.2020г. С позоваване на чл.57 ал.1 АПК е посочено, че административният акт е следвало да бъде издаден до 23.03.2020г., но към дата на подаване на жалбата – 02.04.2020г., заявителят не е получил уведомление  от министъра на енергетиката за отстраняване на евентуални недостатъци в искането, нито е издаден исканият индивидуален административен акт. Тези данни мотивирали жалбоподателя да приеме, че е налице мълчалив отказ, обжалван пред съда на основание чл.149 ал.2 АПК.

Изложени са доводи по всяко от основанията за спиране действието на договора за концесия, направено с писмо изх.№ Е-26-Х-75 от 27.02.2020г. на министъра на енергетиката – Наказателно постановление /НП/ № 3 от 11.01.2019г. на Директора на РИОСВ – Пловдив; НП № 21 от 27.03.2019г. на Директора на РИОСВ – Пловдив и НП № 61/08.10.2019г. на Директора на РИОСВ – Пловдив. Поддържа се, че искането от 09.03.2020г. за подновяване на договора е подадено поради отстраняване от концесионера на нарушенията в цитираните НП и спазване на указанията, за което са представени доказателства.

По отношение на НП № 3 от 11.01.2019г. и НП № 21 от 27.03.2019г. е заявено, че препращат към предписания, дадени в т.2 на писмо изх.№ О-2563/17.10.2018г. на Директор на РИОСВ – Пловдив, изискващи от дружеството – да осигури измиване на частта от републиканската пътна мрежа, ползвана от концесионера, като изпълнението на предписанието се документира чрез водене на дневник. След получаване на указанията, Холсим кариерни материали Пловдив АД предприело веднага действия за изпълнението им чрез цялостна реорганизация на производствения процес, което е изисквало издаване на разрешение за строеж след виза за проектиране и актове за въвеждане в експлоатация. Описани са предприетите действия относно строителния процес за поставяне на измивно устройство за гуми на изхода на кариерата /л.9 – считано от 12.12.2018г. до 27.09.2019г. във вр. с договор от 20.12.2018г. за доставка на инсталация/. След поставяне на съоръжението за миене на гуми на камионите – няма замърсяване на пътя от републиканската пътна мрежа, като е изтъкнато, че решението е трайно, с най-добрите налични техники и по начин, който под 1% от кариерите в България правят. Освен посоченото, жалбоподателят е описал и допълнителни дейности, които са осъществени доброволно – преместване на входящия и изходящия кантар чрез цялостна реорганизация на местоположението им на кариерата – изцяло са преместени, за да бъдат отдалечени от пътното платно, с цел – намаляване на запрашаването на пътя. Спряна е работата на трошачо-сортировъчната инсталация /ТСИ/, която била в близост до пътя, и е заменена с полу-мобилна такава, поставена на отдалечено от пътя място /в тази вр. са цитирани писма до община Родопи от м.02.2019г. и одобрени проекти от м.04.2019г./. С писма от м.07. и м.09.2019г. жалбоподателят е уведомил РИОСВ-Пловдив за започнато премахване на фундамента на стационарната ТСИ 2 и демонтаж на кантарите и предприемането на всички възможни технически способи за ограничаване разпостранението на прах в кариерата, вкл. за спряната експлоатация на инсталацията в близост до републиканската пътна мрежа и замяната й с полумобилна инсталация, разположена по-далече от пътя. Изпълнението на указанията в двете НП е констатирано от министерството на енергетиката с констативен протокол от 10.07.2019г. от проверка на място по изпълнение на концесионния договор за периода 16.04.2018г. – 10.07.2019г., в който констативен протокол /КП – т.11/ е цитиран КП № 8222 от 05.02.2019г. на РИОСВ-Пловдив – с констатация за изпълнено предписание – измива се и почиства пътя от републиканската пътна мрежа и се води дневник за почистването. Двете НП са приложени към КП /т.7 и т.8/, което доказва, че към 10.07.2019г. министерството на енергетиката е разполагало с описаната информация. След дата на издаване на НП от 27.03.2019г., отсъства констатация на РИОСВ-Пловдив и на Министерството на енергетиката за неизмиване на пътя от републиканската пътна мрежа.

По отношение НП № 61/08.10.2019г. е заявено, че е издадено въз основа на АУАН № 41/05.09.2019г., с който е установено, че транспортните ленти не са снабдени със системи за намаляване на праховите емисии от дейността. Към настоящ момент НП е обжалвано и не е влязло в сила – към жалбата е приложена касационна жалба на РИОСВ – Пловдив. Посочено е, че въпреки това, указанията са съобразени от Холсим кариерни материали Пловдив АД – изградена е оросителна система над транспортните ленти, която система е допълнително преработена за работа и при зимни условия. Твърди се, че изпълнението на това изискване е констатирано от РИОСВ при проверки – в КП № 9227/18.10.2019г. е отразено, че се извършва оросяване на преработения материал, като съгл. дневник за извършване на дейности по ограничаване емитиране на прах в атмосферата – записите се водят редовно. При същата проверка е констатирано, че кантарът е окончателно преместен, че е монтирано автоматично измиващо устройство, извършващо измиване на транспортните средства, напускащи кариерата. В КП № 9286/18.12.2019г. е посочено, че се изпълняват мерки за ограничаване на прахоотделянето при разтрошаване на инертния материал и не се наблюдава отделяне на прахообразни вещества, вкл. представен дневник със записи за честотата на зареждане на резервоарите към ТСИ и извършване дейности по ограничаване на емисиите на прах в атмосферата. В КП № 9288/09.01.2020г. е отразено, че към момента се извършват подобрения на оросителната система на полумобилната ТСИ в частта разтрошаване и пресяване – по пресевните линии и резервоарите с вода са заредени, както и че пътищата вътре в кариерата и извън нея се оросяват при необходимост, вкл. са представени записи, а транспортните средства напускат кариерата със спуснати покривала.

Заявено е, че е извършено почистване и облагородяване на терена, на който се е намирала старата инсталация и на нейно място са разположени кантарите за готова продукция и автоматично устройство за измиване гумите на изходящия транспорт. РИОСВ-Пловдив е информирана с писмо от 25.10.2019г. и за допълнително предприети мерки : поставяне на табели за ограничение на скоростта за движение в обекта, указващи максималната разрешена скорост; предвидено допълнително оросяване при необходимост.

Посочено е, че имуществените санкции по двете влезли в сила НП са заплатени, за което е представено с жалбата платежно нареждане от 29.01.2019г. /2000лв. по НП № 3 от 11.01.2019г./ и платежно нареждане от 29.10.2019г. /4000лв. по НП № 21 от 27.03.2019г./.

С позоваване на чл.68 ал.2 ЗПБ е посочено, че с писмото за спиране – срок не е предоставен, при което жалбоподателят незабавно е представил доказателства на административния орган за отсъствие на предпоставки за спиране на договора, тъй като са отстранени много преди издаване на писмото за спиране. Поддържа се, че текстът на закона не дава право на административния орган да преценява дали да продължи или не концесията, тъй като същият действа в условията на обвързана компетентност – след като концесионерът представи доказателства за отстраняване на причините за спиране на концесията, същата следва да бъде подновена. В случая акт за подновяване на концесията не е издаден от министъра на енергетиката в срока по чл.57 ал.1 АПК, въпреки представените доказателства за липса на нарушения от страна на жалбоподателя на договора за концесия, поради което се счита, че отказът да се издаде индивидуален административен акт за подновяване на концесията, е незаконосъобразен и неправилен. Поискана е отмяна на мълчаливия отказ с връщане на преписката на министъра на енергетиката за ново произнасяне с изричен акт за издаване на индивидуален административен акт по чл.68 ал.4 ЗПБ за подновяване действието на договора от 01.02.2001г. за предоставяне на концесия на подземни богатства.

В писмени съображения по същество се поддържа доказаност на твърденията за незаконосъобразност на оспорения мълчалив отказ. По отношение спиране действието на договора за предоставяне на концесия е заявено, че нарушенията, за които са издадени трите НП, са отстранени. За НП № 3/11.01.2019г. и НП № 21/27.03.2019г. е посочено, че съдържат идентична фактическа установеност и препращат към предписания в т.2 от писмо изх.№ О-2563/17.10.2018г. на Директора на РИОСВ – Пловдив. След получаване на указанията, жалбоподателят веднага е предприел действия за изпълнението им посредством цялостна организация на производствения процес, описани в жалбата и повторени в съображенията по същество. Изпълнението на двете НП е констатирано от Министерството на енергетиката с Констативен протокол от 10.07.2019г. След м.04.2019г. няма неизпълнение на задължението, вменено от РИОСВ - за измиване на част от пътя на републиканската  пътна мрежа от страна на дружеството. Относно НП № 61/08.10.2019г. – жалбоподателят се е съобразил с указанията на РИОСВ – Пловдив : изградена е оросителна система над транспортните ленти, която е допълнително преработена с цел – работа и при зимни условия. Изпълнението на изискването е констатирано от РИОСВ в констативни протоколи №№ 9227/18.10.2019г., 18.12.2019г. и 9288/09.01.2020г. Имуществените санкции по трите НП са заплатени, за което са представени доказателства.

- Ответникът Министър на енергетиката чрез процесуален представител Н.Т./мл.експерт в министерството на енергетиката с юридическо образование и придобита юридическа правоспособност/ оспорва жалбата. В писмен отговор от 18.06.2020г. и от 28.10.2020г. е заявено, че към момента няма издаден изричен акт – отказ или благоприятен към заявителя-жалбоподател.

1. По допустимост на жалбата : С искане вх.№ Е – 26 – Х – 75/09.03.2020г. /л.15, адм.д.№ 4053/2020г., ВАС/, Холсим кариерни материали Пловдив АД е заявило искане за подновяване на договора за концесия, като е посочено, че нарушенията и указанията, дадени в НП №№ 3/11.01.2019г., 21/27.03.2019г. и 61/08.10.2019г., изд. от Директора на РИОСВ – Пловдив, са отстранени от концесионера във вр. с писмо изх.№ Е-26-Х-75/27.02.2020г.  

В конкретния случай административното производство е започнало на 09.03.2020г. – съгласно чл. 25 ал. 1 АПК, датата на започване на производството е датата на постъпване на искането в компетентния административен орган. В чл. 30 ал. 2 АПК е предвидено, че ако искането не удовлетворява изискванията на закона, заявителят се уведомява да отстрани недостатъците – указания в тази насока няма данни да са направени за конкретното искане. Срокът за произнасяне е изтекъл на 23.03.2020г. – понеделник, присъствен ден. Жалбата е с вх. номер в деловодството на Министерството на енергетиката от 02.04.2020г. Съобразен е 14 дневен срок за обжалване на мълчалив отказ по чл.149 ал.2 АПК. Предвид Законът за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците и възможността от въведен режим в Министерството на енергетиката, бе изискан отговор относно наличие или отсъствие на издаден след подаване на жалбата изричен акт от министъра на енергетиката. Както бе посочено, в хода на съдебното производство бе заявено, че няма издаден изричен акт – отказ или благоприятен към заявителя-жалбоподател.

Следва извод за оспорването от адресат на неблагоприятен административен акт – отказ, осъществено в законоустановения срок. Според данните от административната преписка /л.79 и сл. от адм.д.№ 4053/2020г. на ВАС, изпратено по подсъдност на АС - Пловдив/, заявлението от 09.03.2020г. е самостоятелно и няма данни за предходни идентични искания, по които да е влязъл в сила мълчалив отказ - не е налице хипотеза на чл.27 ал.2 т.1 и т.2 АПК.

2. По основателност на жалбата във вр. с данните от преписката :

2.1. Действието на Договор от 14.02.2001г. за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства по чл.2 ал.1 т.5 ЗПБ – строителни материали – мрамори от находище „Белащица“, обл. Пловдив е спряно от Министъра на енергетиката с писмено уведомление изх.№ Е-26-Х-75/27.02.2020г. /л.143, адм.д.№ 4053 от 2020г., ВАС/. Според същото договора е от 14.02.2001г., което се възприема на техническа грешка - договорът е от 01.02.2001г. /л.146 и сл., дело ВАС/ и влиза в сила от дата на подписването му – чл.54, срок – 20 години, считано от дата на влизане в сила на договора /чл.3 ал.1/. Срокът на договора е до 01.02.2021г. /не е променян с двете допълнителни споразумения от 08.07.2008г. и от 13.10.2008г.  /л.183 и сл., дело ВАС/.

Действието на договор може да бъде спряно, ако срокът не е изтекъл, както е в настоящия случай. Договор за предоставяне на концесия за ползване на подземни богатства – строителни материали – мрамори, чрез добив от находище „Белащица“, обл.Пловдив съдържа : предмет и срок на концесията; права и задължения на концесионера и на концедента; условия за осъществяване на концесията; гаранции за изпълнение на задълженията по договора; изисквания, свързани с опазване на околната среда, защитени със закон територии и обекти, националната сигурност, отбраната на страната и обществения ред; концесионно възнаграждение; условия и ред за осъществяване на контрол по изпълнение задълженията на страните по договора; отговорности по неизпълнение на задълженията на страните по договора; основания за спиране действието на договора, основания и ред за прекратяване на договора, права на изправната страна; начини за уреждане на спорове между страните, приложимо право.

 От значение за спора е основанието /причините/ за спиране действието на договора във вр. с нормата на чл.68 ал.4 ЗПБ, изискваща като предпоставка за подновяване – отстраняването им в срока по чл.68 ал.2 ЗПБ. В писменото уведомление за спиране действието на концесионния договор е посочено, че в Министерството на енергетиката са постъпили данни за издадени наказателни постановления на Холсим Кариерни материали Пловдив АД : НП №№ 3/11.01.2019г., 21/27.03.2019г. и 61 / 08.10.2019г., изд. от Директора на РИОСВ – Пловдив и „Предвид това, че от „Холсим Кариерни Материали Пловдив“ АД, гр.Пловдив са извършени нарушения на разпоредбите на Закона за опазване на околната среда и Закона за чистотата на атмосферния въздух, на основание чл.68, ал.1 от Закона за подземните богатства спирам действието на договор от 14.02.2001г. за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства по чл.2, ал.1, т.5 от Закона за подземните богатства – строителни материали – мрамори от находище „Белащица“, област Пловдив. За времето, през което действието на концесионния договор е спряно, нямата право да упражнявате правата си по договора в т.ч. нямате право да извършвате никакви минно-експлоатационни работи в находището“.  

Съгл. чл.68 ал.1 ЗПБ : „Министърът на енергетиката има право да спре действието на разрешението за търсене и проучване или за проучване или на концесията, когато титулярят на разрешението или концесионерът извършва дейности, които са в противоречие с действащото законодателство или нарушават клаузите на сключения договор.“. Актът за спиране действието на договора не съдържа „подходящ“ срок по см. на чл.68 ал.2 ЗПБ в редакция преди изм. с ДВ бр.79 от 2020г.: „В случай на спиране органът по ал. 1 уведомява писмено титуляря на разрешението или концесионера за причините и му определя подходящ срок за съобразяване с условията на договора.“. Пропускът е съществен, предвид нормата на чл.69 ал.1 т.1 ЗПБ : „Разрешението или концесията могат да бъдат прекратени само с решение на органа, който ги е предоставил, когато: 1. действието на разрешението или концесията е било спряно и титулярят на разрешението или концесионерът не е отстранил причините в срока по чл. 68, ал. 2;“. От текста на уведомлението следва, че причините за спиране действието на договора са допуснатите нарушение от страна на концесионера на Закона за опазване на околната среда /ЗООС/ и на Закона за чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/ и респект. – спирането действа до отстраняването на нарушенията.

Поради отсъствие на определен подходящ срок в акта за спиране, подлежат на обсъждане представените писмени доказателства, датирани след датата на искането – 09.03.2020г.

Приемайки, че е отстранил причините за спиране действието на договора, концесионерът отправил искане с вх.№ Е-26-Х-75/09.03.2020г. /л.82 и сл., дело ВАС/ до Министъра на енергетиката, основано на чл.68 ал.4 ЗПБ, ведно с приложени доказателства относно твърдението за отстранени нарушения във вр. с писменото уведомление за спиране. Съгл. чл.68 ал.4 ЗПБ : „Разрешение или концесия, спрени по реда на ал. 1, се подновяват, ако титулярят на разрешение или концесионерът отстрани причините в срока по ал. 2.“. По искането няма произнасяне, поради което отсъства обсъждане и преценка на представените от концесионера писмени доказателства.

2.2. С искането от 09.03.2020г. са представени описани доказателства /л.20 и сл.; л.82 и сл., дело ВАС/ : НП №№ 3 от 11.01.2019г. и 21 от 27.03.2019г.; писмо изх.№ О-2563/17.10.2018г. на Директора на РИОСВ-Пловдив; заявление изх.№ 126/12.12.2018г. – вх. номер от 13.12.2018г.; писмо изх.№ 9401-1912#4 от 10.01.2019г.; уведомление вх.№ ОВОС-150/29.01.2019г.; писмо изх.№ ОВОС-150-1/18.02.2019г.; искане изх.№ 90/18.03.2019г.; Разрешение за строеж № 151/10.04.2019г.; Заповед № 53-00-2004/10.09.2019г. на началника на ОПУ – Пловдив; Протокол за предаден монтаж, пускане в експлоатация, обучение и инструктаж за безопасна работа от 27.09.2019г., подписан от „Интербулит екип“ ЕООД – доставчик на инсталация по договор за покупко-продажба от 20.12.2018г. и жалбоподателя – „Проходна инсталация за измиване на гуми и шасита при движещо се превозно средство, за камиони до 50т.“ /л.36, 37/; актове обр.14 – 4 бр.; писмо изх.№ 37/19.02.2019г. до община Родопи и съотв. вх. номер; писмо изх.№ 39/19.02.2019г. и съотв. вх. номер в община Родопи; писмо от община Родопи вх. № 28/15.04.2019г.; писмо от 09.09.2019г. до РИОСВ-Пловдив; Констативен протокол от 10.07.2019г.; НП № 61/08.10.2019г.; АУАН № 41/05.09.2019г.; касационна жалба от РИОСВ-Пловдив против решение на ПРС по АНД № 6759/2019г.; Констативен протокол № 9227 от 18.10.2019г.; Констативен протокол № 9288/09.01.2020г.; писмо вх. № О-2884/25.10.2019г.; платежно нареждане от 29.01.2019г. за заплащане на имуществена санкция от 2000лв., наложена с НП № 3/11.01.2019г. и платежно нареждане от 29.01.2019г. за заплащане на имуществена санкция от 4000лв.

3. Мълчаливият отказ представлява бездействие, в случаите когато административният орган има задължение да се произнесе по направено пред него искане. За да има мълчалив отказ е необходимо органът да е компетентен да образува производство и да се произнесе. В случая по искането от 09.03.2020г. не е постановен изричен акт. Министърът на енергетиката е компетентен орган – чл.68 ал.4 вр. с ал.1 ЗПБ – органът с правомощие да спира действието на концесионен договор, е органът, който може да поднови действието на договора при установяване на предпоставки за това – отстранени причините за спирането.

Съобрази се, че при оспорване на мълчалив отказ в обхвата на проверката за законосъобразност са всички възможни предпоставки, относими към преценката за съответствието на искането с материалния закон, в т.ч. предполагаеми основания за указания за отстраняване на недостатъци в искането. Отсъствието на специално правило в ЗПБ за изначална недопустимост на мълчаливия отказ, от която би следвала отмяната му само на процесуално основание, предпоставя цялостната служебна проверка дали са осъществени предпоставките за издаване на поисканото удостоверение за въвеждане в експлоатация /в този см. Решение № 17071 от 12.12.2019г.; Решение № 12720/2017г., ВАС/.

3.1. Към страните са отправени указания по доказателствената тежест.

Ответникът представи отговор, според съдържанието на който и към момента не е налице изрично произнасяне от министъра.

Жалбоподателят представи и са приети без оспорване /л.12 и сл./ : Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 154/06.08.2020г. за строеж „Товарна везна /два броя/, офис и устройство за измиване на товарни автомобили“ и Технически паспорт към него; Писмо на МОСВ изх.№ 26-00-348/30.04.2020г. до В.Е.– БАПИМ, МС, МЕ; Уведомително писмо до РИОСВ – Пловдив с вх.№ О-2192/08.07.2020г. за заплащане на имуществена санкция в размер на 2 000лв. и платежно нареждане към него – по НП № 61 от 08.10.2019г., изд. от Директора на РИОСВ – Пловдив, изменено с Решение № 47/13.01.2019г. на РС-Пловдив, оставено в сила с Решение № 1154/06.07.2020г. на АС - Пловдив; ситуация на кариера Белащица, местоположение на офис и товарни везни към февруари 2019г. и Ситуация на кариера Белащица, местоположение на офис, товарна везна и измиващо устройство за товарни автомобили към февруари 2020г.

В Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 154/06.08.2020г. за строеж „Товарна везна /два броя/, офис и устройство за измиване на товарни автомобили“ са наименовани обектите – офис и лаборатория; товарна везна - входна и товарна везна – изходна; устройство за измиване на товарни автомобили.

В Писмо на МОСВ изх.№ 26-00-348/30.04.2020г. до В.Е.– БАПИМ, МС и МЕ, относно преждевременно спиране на концесия на находище „Белащица“ на Холсим кариерни материали Пловдив АД е посочено, че РИОСВ – Пловдив е осъществил контролна дейност във вр. със спазване изискванията на екологичното законодателство при извършване на дейности по добив и първична преработка на строителни материали – мрамори от находище Белащица – цех Родопи с концесионер – жалбоподателя, при която са констатирани нарушения и са съставени два Акта за установяване на административно нарушение – за непочистване на пътното платно : - АУАН № 80/28.11.2018г. и издадено НП № 3 / 11.01.2019г. – влязло в сила /наложена имуществена санкция в размер на 2000лв./ - при проверка на 07.11.2018г. е установено неспазване на дадено предписание на РИОСВ – Пловдив /при движение на транспортните средства по пътя с.Белащица – с.Гълъбово, в участъка между кантара и базата за преработка на добития материал, се емитира неорганизирано прах и се изнася кал с транспортните средства; - АУАН № 9/26.02.2019г. и издадено НП № 21/27.03.2019г. /имуществена санкция в размер на 4000лв., влязло в сила – за повторно нарушение/ - при проверка на 30.01.2019г. отново било установено, че не се извършва почистване и измиване на пътя от републиканската пътна мрежа, ползван от концесионера. Други нарушения, свързани с непочистването на пътното платно не са установени. Концесионерът е предприел и изпълнява мерки за ограничаване на изнасянето на прахообразни материали към ползваните вътрешно кариерни и извън кариерни пътища. ; Съставен е и АУАН за нарушение, свързано с неизпълнение на мерки за ограничаване на емисиите на прахообразни вещества при преработката на скалната маса : При проверка на 23.08.2019г. е установено, че натрошеният материал се подава за пресяване в пресевни линии със сита, които пресевни линии не са снабдени със системи за намаляване на праховите емисии от дейността. Дейностите по подаване на скалната маса в ТСИ, преработката на скалната маса в ТСИ, натоварването и експедицията, са източници на прахови емисии, които неорганизирано се емитират в атмосферния въздух. В резултат на това, видимо при преработката на скална маса в ТСИ и от откритите повърхности на площадката - пътища и депа за различните фракции на добит инертен материал, прахообразните вещества неорганизирано се изпускат в атмосферния въздух. При тези данни е съставен АУАН № 41/05.09.2019г. и е издадено НП № 61/08.10.2019г. – наложена имуществена санкция в размер на 5000лв., която е намалена от РС - Пловдив при обжалване на НП. НП не е влязло в сила към дата на издаване на писмото на МОСВ. Във вр. с това нарушение е посочено, че са извършени подобрения по оросителната система с цел – осигуряване на омокряне на скалната маса и в пресевния участък. Предприети са действия от страна на концесионера – за оборудване /снабдяване/ на пресевния модул с оросителна система за намаляване на емисиите на прахообразни вещества в атмосферния въздух; увеличена е кратността на почистване и измиване на вътрекариерните пътища, работните площадки и частта от републиканската пътна мрежа, използвани от концесионера; през 2019г. е спряна експлоатацията на инсталацията за преработка на инертен материал, намираща се в близост до републиканския път, като преработката на инертен материал се извършва с мобилни и полумобилни трошачно сортировъчни инсталации в работния хоризонт; монтирано е автоматично устройство за измиване на гумите на изходящите транспортни средства; следи се за покриването на транспортните средства преди напускането на обекта. По отношение допуснатото неорганизирано изпускане на емисии на прахообразни вещества в атмосферния въздух, е посочено, че е възможно ограничаването му при стриктно спазване на изискванията на чл.70 от Наредба № 1/27.06.2005г. за норми за допустими емисии на вредни вещества /замърсители/, изпускани в атмосферата от обекти и дейности с неподвижни източници на емисии. По отношение изпълнение разпоредбите на чл.11 ал.1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух, е посочено, че в конкретния случай при дейностите, извършвани в рамките на находището – измерването е изключено като метод за установяване на неорганизирано изпускане на емисии от приложимия нормативен акт. „По отношение на отделните неорганизирани емисии на прахообразни вещества от кариерата, съгласно действащото законодателство, измерванията са неизпълними.“.

При съпоставка между ситуациите от м.02.2019г. и м.02.2020г. /л.27 и 28/ е видно изместването на ел.везна и кантар – от местоположението им до пътя, навътре в обхвата на концесионната площ. В тази вр. са и показанията на свидетеля И.Р./съдебно заседание от 16.12.2020г./ : Свидетелят е производствен директор в дружеството - жалбоподател, което от една страна обосновава преценка на показанията при възможна заинтересованост /чл.172 ГПК/, но от друга – показанията произтичат от преки възприятия, които в конкретния случай са съответни на приетите писмени доказателства. По отношение НП за образуван прах от преработващите инсталации свидетелят поддържа, че е направено всичко, което се изисква, вкл. допълнителни работи. Двата кантара, които са били непосредствено до републиканската пътна мрежа се преместени навътре в кариерата – в промишлената площадка. Монтирана е автомивка на изхода на кариерата за всички минаващи камиони. Преработващата инсталация също е преместена навътре в кариерата с половин километър – на друга площадка. До републиканския път са засети борчета и храсти. Елиминирано е всяко замърсяване на републиканската пътна мрежа, като е заявено, че асфалтовия път към селото – околовръстен път на с.Белащица е финансиран от Холсим, но след пускането му започнало застрояване с къщи и вили, приобщени в регулация, макар, че пътя е правен за камиони. Пътят от околовръстен е станал централен вилен път.

3.2. С НП № 3/11.01.2019г. на Директор РИОСВ-Пловдив, на Холсим кариерни материали Пловдив АД, е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв. за нарушение на чл.166 т.3 вр. с чл.165 ал.2 вр. с чл.156 т.2 вр. с чл.14 ал.4 ЗООС. Това НП не е обжалвано – влязло е в сила на 23.01.2019г. /л.23/ и наложената имуществена санкция е заплатена – л.71.

Според данните от представените с искането писмени доказателства – констатираните нарушения на ЗООС са отстранени. В обстоятелствената част на НП е посочено, че при проверка на 07.11.2018г. в кариера находище „Белащица-участък Родопи“ с концесионер Холсим кариерни материали Пловдив АД е установено, че не се извършва почистване и измиване на пътя от републиканската пътна мрежа, ползван от концесионера, включващ участъка от базата за преработка на добития материал и кантара, на който се претеглят транспортните средства, натоварени с инертен материал. В резултат на това, при движение на транспортните средства по пътя с.Белащица - с.Гълъбово, в участъка между кантара и базата за преработка на добития материал, се емитира неорганизирано прах. Концесионерът не е изпълнил дадено Предписание № 2 в писмо изх.№ О-2563/17.10.2018г. /л.26/ – не е осигурил редовно почистване и измиване на частта от републиканската пътна мрежа, използвана от дружеството и не е воден дневник за дейностите по почистване на пътя. Нарушението е констатирано с КП № 7611/07.11.2018г. В предписанието от 17.10.2018г. са предписани конкретни мерки и срокът е бил един месец от получаването – на 26.10.2018г. /да се предприемат допълнителни технически мерки по ограничаване неорганизираното емитиране на прах от добивните полета, ТСИ и транспортирането на добития материал, включващи най-малко : увеличаване кратността на оросяване на площадката и на вътрешните пътища; осигуряване почистването на транспортните средства, напускащи територията на кариерата, вкл. създаване на водна завеса по границата на площадката – изпълнението на предписанието да се документира чрез водене на дневник; да се осигури измиване на частта от републиканската пътна мрежа, използвана от дружеството, с цел – недопускане неорганизирано емитиране на прах при движение на всички транспортни средства, ползващи пътя; изготвяне на моделна оценка на замърсяването на атмосферния въздух, чрез изготвяне на математическо моделиране с одобрена методика за определяне разсейването на емисиите на вредни вещества от превозни средства и тяхната концентрация в приземния атмосферен слой.

По отношение предписаните действия, на 12.12.2018г. концесионерът отправил заявление до главния архитект на община Родопи за издаване на разрешение за проучване и проектиране на „Проект за два броя товарни везни, офис и устройство за измиване на товарни автомобили“, л.27. На 10.01.2019г. е издадено разрешение за проучване и проектиране на описания проект /л.28/. В хода на административното производство, концесионерът уведомил РИОСВ-Пловдив за инвестиционното предложение „Монтиране на 2 бр. товарни везни, офис и измиващо устройство за товарни автомобили“ – на 24.01.2019г., л.29. РИОСВ – Пловдив уведомило на 18.02.2019г. /л.30/ Холсим кариерни материали Пловдив АД за това, че имотът – предмет на инвестиционното предложение /ИП/, не попада в границите на защитени територии по см. на ЗЗТ и в границите на защитени зони по см. на ЗБР, вкл.за ИП не е необходимо провеждане на  процедура по реда на глава Втора от Наредбата за ОС и не подлежи на ОВОС или екологична оценка. На 18.03.2019г. в община Родопи е внесена техническа документация – оценка за съответствие и проекти по всички части – л.32. На 10.04.2019г. е издадено РС № 151 за обект : Товарни везни /2 бр./, офис и устройство за измиване на товарни автомобили /л.33/. Със Заповед № 53-00-2004/10.09.2019г. на директор ОПУ – Пловдив е наредено организиране на движението на МПС, свързани с изпълнението на обект : „Демонтиране/премахване на ТСИ 2, сграда за експедиция и две товарни везни, 11.09.2019г. до 23.09.2019г., л.34. На 27.09.2019г. е съставен Протокол за предаден монтаж, пускане в експлоатация, обучение и инструктаж за безопасна работа между Интербулит екип ЕООД и Холсим кариерни материали Пловдив АД относно проходна инсталация за измиване на гуми и шасита при движещо се превозно средство, за камиони до 50 тона, л.36, 37. През м.09.2019г. /30.09, 28.09, 10.09, 21.09 – л.38 и сл./ са съставени актове обр.14 за приемане на конструкцията за строеж „Товарни везни /два броя/, офис и устройство за измиване на товарни автомобили“. На 10.12.2019г. е издадено удостоверение по чл.54а ЗКИР и чл.175 ал.5 ЗУТ /л.98, дело ВАС/. Преди това, на 19.02.2019г., концесионерът е представил в община Родопи за одобрение технически проекти за обект – Демонтиране /премахване/ на ТСИ 2 /трошачно-сортировъчна инсталация и бетонови фундаменти/, сграда за експедиция и две товарни везни“ с План за управление на строителните отпадъци, конструктивно становище и план за безопасност и здраве, л.42, 43. Същите са одобрени, видно от писмено уведомление на общината от 15.04.2019г., л.44. Във вр. с предписание в КП № 8695/03.07.2019г., Холсим кариерни материали Пловдив АД, уведомило РИОСВ-Пловдив за дата на премахване на бетонов фундамент на ТСИ за кариерата – 11.07.2019г. и за начална дата – 11.09.2019г. за започване на демонтаж /премахване/ на сграда за експедиция и две товарни везни /кантари/, л.45, 46.

На 09.09.2019г. концесионерът уведомил директор РИОСВ-Пловдив относно изпълнение на Предписание, издадено с КП № 8915/30.08.2019г. в указан срок : към момента от страна на дружеството са предприети всички възможни технически способи за ограничаване на неорганизираното разпостранение на прах от използваните в обекта съоръжения – същите са снабдени с резервоари за вода, които се поддържат непрекъснато пълни и материалът се омокря с максимално допустимото количество вода по стандартите за качество; продължава да е увеличена максимално кратността на почистване и измиване на вътрекариерните пътища, работните площадки и частта от републиканската пътна мрежа, използвана от Холсим кариерни материали Пловдив АД; за намаляване въздействието от дейността, през 2019г. е спряна от експлоатация инсталацията, намираща се в близост до републиканската пътна мрежа и е заменена с полумобилна инсталация, разположена далеч от пътя; извършва се почистване и облагородяване на терена на мястото на старата инсталация и на нейно място ще бъдат разположени кантарите за готова продукция и автоматично устройство за измиване на гумите на изходящия транспорт – проектът ще бъде завършен през есента на 2019г. Приложеният снимков материал е към документацията от преписката – л.113 и сл.

В КП от 10.07.2019г. са отразени констатации на представител на Министерството на енергетиката от проверка на посочената дата относно изпълнение на концесионния договор /л.48 и сл./, като са вписани и данни от проверки на РИОСВ и ДИТ-Пловдив – л.51 и сл. За НП № 3/11.01.2019г. /необжалвано/ е посочено, че е било дадено предписание за измиване и почистване от концесионера на частта от републиканската пътна мрежа, ползвана от дружеството, за което е представено копие от КП № 8222 от 05.02.2019г. на РИОСВ – Пловдив с констатация за изпълнение на предписанието – измива се и се почиства пътя от републиканската пътна мрежа и се води дневник на почистването /л.51/. Отразено е също, че вътрешнокариерните пътища се поддържат в добро състояние; през годината е извършена частична ликвидация на стационарната трошачно-сортировъчна инсталация, разположена по границата на концесионната площ; демонтирани са всички агрегати на инсталацията и е останал единствено бетоновия фундамент – за който по-горе по посочено, че е премахнат.

- По отношение НП № 3 от 11.01.2019г. на Директор РИОСВ-Пловдив : Фактическата установеност, обвързана с административно нарушение касае неизвършено почистване и измиване на пътя от републиканската пътна мрежа, ползван от концесионера, включващ участъка от базата за преработка на добития материал и кантара, на който се претеглят транспортните средства, натоварени с инертен материал. За конкретния участък е посочено, чев участъка между кантара и базата за преработка на добития материал, се емитира неорганизирано прах” и спрямо същия са предприети и осъществени мерки, описани по-горе. Според доказателствата по делото е осигурено и се осъществява измиване на частта от републиканската пътна мрежа, използвана от дружеството, с цел – недопускане неорганизирано емитиране на прах при движение на всички транспортни средства, ползващи пътя. Използваните в обекта съоръжения са снабдени с резервоари за вода, които се поддържат непрекъснато пълни и материалът се омокря с максимално допустимото количество вода по стандартите за качество; продължава да е увеличена максимално кратността на почистване и измиване на вътрекариерните пътища, работните площадки и частта от републиканската пътна мрежа, използвана от Холсим кариерни материали Пловдив АД; за намаляване въздействието от дейността, през 2019г. е спряна от експлоатация инсталацията, намираща се в близост до републиканската пътна мрежа и е заменена с полумобилна инсталация, разположена далеч от пътя. В тази вр. са приетите по делото : Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 154/06.08.2020г. за строеж „Товарна везна /два броя/, офис и устройство за измиване на товарни автомобили“ ; Писмо на МОСВ изх.№ 26-00-348/30.04.2020г. до В.Е.– БАПИМ, МС и МЕ с констатация - други нарушения, свързани с непочистването на пътното платно не са установени, вкл. - концесионерът е предприел и изпълнява мерки за ограничаване на изнасянето на прахообразни материали към ползваните вътрешно кариерни и извън кариерни пътища. Следва да бъде отбелязано, че Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 154/06.08.2020г. за строеж „Товарна везна /два броя/, офис и устройство за измиване на товарни автомобили“ – е от дата 06.08.2020г., тоест – след подаване на искането от жалбоподателя на 09.03.2020г., но от значение са доказани действия във вр. с документа за въвеждане в експлоатация за конкретния обект, започнали своевременно след неблагоприятните констатации на контролните органи. Както бе посочено, на 12.12.2018г. концесионерът отправил заявление до главния архитект на община Родопи за издаване на разрешение за проучване и проектиране на „Проект за два броя товарни везни, офис и устройство за измиване на товарни автомобили“, по което се е развило административното производство по издаване на РС за обекта, изпълнението на строежа и въвеждането му в експлоатация. Освен това – както бе посочено, актът за спиране действието на договора не съдържа „подходящ“ срок по см. на чл.68 ал.2 ЗПБ в редакция преди изм. с ДВ бр.79 от 2020г.: „В случай на спиране органът по ал. 1 уведомява писмено титуляря на разрешението или концесионера за причините и му определя подходящ срок за съобразяване с условията на договора.“, поради което Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 154/06.08.2020г. се цени като относимо доказателство.  В тази насока и КП от 10.07.2019г. с отразени констатации на представител на Министерството на енергетиката от проверка на посочената дата относно изпълнение на концесионния договор, като са вписани и данни от проверки на РИОСВ и ДИТ-Пловдив. За НП № 3/11.01.2019г. /необжалвано/ е посочено, че е било дадено предписание за измиване и почистване от концесионера на частта от републиканската пътна мрежа, ползвана от дружеството, за което е представено копие от КП № 8222 от 05.02.2019г. на РИОСВ – Пловдив с констатация за изпълнение на предписанието – измива се и се почиства пътя от републиканската пътна мрежа и се води дневник на почистването. Отразено е също, че вътрешнокариерните пътища се поддържат в добро състояние; през годината е извършена частична ликвидация на стационарната трошачно -сортировъчна инсталация, разположена по границата на концесионната площ; демонтирани са всички агрегати на инсталацията.

В обстоятелствената част на НП № 21/27.03.2019г. /л.24 и сл./ е посочено, че при проверка на 30.01.2019г. е установено, че не се извършва почистване и измиване на пътя от републиканската пътна мрежа, ползван от концесионера Холсим кариерни материали Пловдив, включващ участъка от базата за преработка на добития материал и кантара, на който се претеглят транспортните средства по пътя с.Белащица – с.Гълъбово, в участъка между кантара и базата за преработка на добития материал на Холсим кариерни материали Пловдив АД, се емитира неорганизирано прах и се изнася кал с транспортните средства. Според описаното концесионерът не е изпълнил дадено предписание под № 2 в писмо изх.№ О – 2563 от 17.10.2018г. на Директор РИОСВ – Пловдив, а именно - не е осигурило редовно почистване и измиване на частта от републиканската пътна мрежа, използвана от дружеството, в потвърждение на което е и отразеното във воден дневник за периода от 27.11.2018г. до 29.01.2019г. С НП № 21/27.03.2019г. на Холсим кариерни материали Пловдив АД, е наложена имуществена санкция в размер на 4000лв. за нарушение на чл.166 т.3 вр. с чл.165 ал.2 вр. с чл.156 т.2 вр. с чл.14 ал.4 ЗООС. При съпоставка с обстоятелствената част на НП № 3/11.01.2019г. на Директор РИОСВ-Пловдив, е видно, че фактическите констатации са идентични. Идентична е и правната квалификация на нарушенията, като разликата е единствено в размера на наложената имуществена санкция.

- При тези данни следва да бъде прието, че установеното по отношение НП № 3/11.01.2019г. на Директор РИОСВ-Пловдив е относимо и спрямо НП № 21/27.03.2019г., без да е необходимо да се повтаря изложеното по-горе. Тоест, според данните от представените с искането писмени доказателства – констатираните нарушения на ЗООС са отстранени. В тази насока и Писмо на МОСВ изх.№ 26-00-348/30.04.2020г. до В.Е.– БАПИМ, МС и МЕ с констатация - други нарушения, свързани с непочистването на пътното платно не са установени, вкл. - концесионерът е предприел и изпълнява мерки за ограничаване на изнасянето на прахообразни материали към ползваните вътрешно кариерни и извън кариерни пътища.

С НП № 61/08.10.2019г. на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 5000лв. за нарушение на чл.35 ал.1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух вр. с чл.70 ал.7 т.1, пр.2-ро от Наредба № 1/27.06.2005г. за норми за допустими емисии на вредни вещества /замърсители/, изпускани в атмосферата от обекти и дейности с неподвижни източници на емисии /л.55, 56/ - „При обработка на твърди прахообразни материали (натрошаване, смилане, пресяване, смесване, пелетизиране, брикетиране, термообработка, сушене, охлаждане) се спазват следните изисквания: 1. машините и оборудването, които се използват за обработка на твърди материали, се капсуловат или снабдяват със средства за намаляване на емисиите на прахообразни вещества;”. При проверка на 23.08.2019г. на обекта-кариера е установено, че оборудването за пресяване – пресевните линии, не са снабдени със системи за намаляване на праховите емисии от дейността. Поради това, че линиите за пресяване към ТСИ не са снабдени със система за намаляване на праховите емисии от дейността, видимо прахообразните вещества неорганизирано се изпускат в атмосферния въздух по см. на §1 т.10 ДР ЗЧАВ. Нарушението на чл.70 ал.7 т.1 пр.2-ро от цитираната наредба се изразява в следното : при обработка на твърди прахообразни материали/пресяване/ не са спазени изискванията за оборудване /снабдяване/ на машините със системи за намаляване на емисиите на прахообразни вещества. Видно от касационната жаба на РИОСВ-Пловдив /л.60 и сл./, решението на ПРС не е отменително спрямо НП, а изменително – наложената имуществена санкция в размер на 5000лв. е намалена на 2000лв. Следователно, нарушението е възприето за извършено.

В КП № 9227/18.10.2019г. /л.63 и сл./ са документирани факти от осъществена проверка на извънреден контрол – съгласно представен Дневник за извършване на дейности по ограничаване емитирането на прах в атмосферата, са водени записи по един и по два пъти дневно /12.10; 17.10; 18.10/. Извършено е окончателно преместване на кантарите и е монтирано автоматично измиващо устройство, с което се извършва измиване на транспортните средства, напускащи кариерата. Монтираните съоръжения са в експлоатационен режим. Независимо от посоченото, при проверката е установено емитиране на прах, поради което е прието, че мерките, които концесионера изпълнява с цел – ограничение на емисиите на прах в атмосферата – не са достатъчни. Предписано е да се предприемат допълнителни мерки, които да ограничат емитирането на прах в атмосферата, като следва РИОСВ-Пловдив да бъде уведомено за вида им. Даден е срок до 25.10.2019г. и макар КП да е подписан с възражение относно неблагоприятната констатация, на 25.10.2019г. изпълнителният директор на дружеството уведомил РИОСВ – Пловдив за направеното до дата на проверката и допълнително поставяне на табели за ограничаване на скоростта на движение в обекта и допълнително оросяване при необходимост /л.69, 70/. В уведомлението е посочено, че продължава да е максимално увеличена кратността на почистване и измиване на вътрекариерните пътища, работните площадки и частта от републиканската пътна мрежа, ползвана от концесионера, като в допълнение – през 2019г. е спряна инсталацията, която се е намирала в близост до републиканската пътна мрежа и е заменена с полумобилна инсталация, разположена далеч от пътя. Следва да бъде отбелязано, че към 25.10.2019г. е бил в ход проекта, приключил с издаване на Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 154/06.08.2020г. за строеж „Товарна везна /два броя/, офис и устройство за измиване на товарни автомобили“.

- В КП № 9288/09.01.2020г. /л.66 и сл./ са документирани факти от проверка, осъществена поради сигнали за силно запрашаване : мобилната трошачка е снабдена с резервоар за вода /3,5м3 вместимост/ и се извършва омокряне на скалната маса при разтрошаването. „Пресевният модул не е снабден с вода“. Към момента на проверката мобилната ТСИ е спряна поради авария. Извършват се подобрения на оросителната система на полумобилната ТСИ в частта разтрошаване и пресяване – по пресевните линии. Резервоарите с вода към неработещата полумобилна ТСИ са заредени с вода. Пътищата вътре в кариерата и извън нея се оросяват при необходимост – представени са записи. Транспортните средства, напускащи кариерата са със спуснати покривала. „Измивното устройство за товарните автомобили не се ползва от месец декември 2019г. поради риск от замръзване.“. При движение по пътя гр.Пловдив-с.Белащица-с.Гълъбово се наблюдава прах от работния хоризонт, където се намира преработващата инсталация. При оглед не е установен прах извън границите на площадката на обекта. Предписано е да се уведоми РИОСВ – Пловдив за дата на започване на работа на полумобилната ТСИ – срок – 1 ден преди започване на дейност. По отношение НП № 61/08.10.2019г. в писмото на МОСВ изх.№ 26-00-348/30.04.2020г. е посочено, че са извършени подобрения по оросителната система с цел – осигуряване на омокряне на скалната маса и в пресевния участък. Предприети са действия от страна на концесионера – за оборудване /снабдяване/ на пресевния модул с оросителна система за намаляване на емисиите на прахообразни вещества в атмосферния въздух; увеличена е кратността на почистване и измиване на вътрекариерните пътища, работните площадки и частта от републиканската пътна мрежа, използвани от концесионера; през 2019г. е спряна експлоатацията на инсталацията за преработка на инертен материал, намираща се в близост до републиканския път, като преработката на инертен материал се извършва с мобилни и полумобилни трошачно сортировъчни инсталации в работния хоризонт; монтирано е автоматично устройство за измиване на гумите на изходящите транспортни средства; следи се за покриването на транспортните средства преди напускането на обекта. По отношение неосигурено организирано изпускане на прахообразни вещества в атмосферата чрез изпускащо устройство – комин, канал и др. в изпълнение разпоредбите на чл.11 ал.1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух, е посочено, че в конкретния случай при дейностите, извършвани в рамките на находището – измерването е изключено като метод за установяване на неорганизирано изпускане на емисии от приложимия нормативен акт. „По отношение на отделните неорганизирани емисии на прахообразни вещества от кариерата, съгласно действащото законодателство, измерванията са неизпълними.”. По делото са приети платежно нареждане по НП № 61 от 08.10.2019г., изд. от Директора на РИОСВ – Пловдив, изменено с Решение № 47/13.01.2019г. на РС-Пловдив, оставено в сила с Решение № 1154/06.07.2020г. на АС - Пловдив; ситуация на кариера Белащица, местоположение на офис и товарни везни към февруари 2019г. и Ситуация на кариера Белащица, местоположение на офис, товарна везна и измиващо устройство за товарни автомобили към февруари 2020г. Констатациите в писмото на МОСВ са основани на приложените към искането доказателства, вкл. се потвърждават от приетите допълнително и обективни факти са - изградена оросителна система над транспортните ленти - монтирано автоматично измиващо устройство, извършващо измиване на транспортните средства, напускащи кариерата; извършва се оросяване на преработения материал. В КП № 9288/09.01.2020г. е отразено, че към момента се извършват подобрения на оросителната система на полумобилната ТСИ в частта разтрошаване и пресяване – по пресевните линии и резервоарите с вода са заредени, както и че пътищата вътре в кариерата и извън нея се оросяват при необходимост, вкл. са представени записи, а транспортните средства напускат кариерата със спуснати покривала. В КП от 09.01.2020г. при оглед не е установен прах извън границите на площадката на обекта и предписанието изисква уведомяване на РИОСВ – Пловдив за дата на започване на работа на полумобилната ТСИ – срок – 1 ден преди започване на дейност. Налице са и : Протокол за предаден монтаж, пускане в експлоатация, обучение и инструктаж за безопасна работа от 27.09.2019г. за „Проходна инсталация за измиване на гуми и шасита при движещо се превозно средство, за камиони до 50т.“; Удостоверение за въвеждане в експлоатация № 154/06.08.2020г. за строеж „Товарна везна /два броя/, офис и устройство за измиване на товарни автомобили“ и Технически паспорт към него. При тези данни следва да бъде прието, че предписаните допълнителни мерки, които да ограничат емитирането на прах в атмосферата, са изпълнени от концесионера, предвид информацията в цитираното писмо на МОСВ и в КП № 9288/09.01.2020г. на РИОСВ – Пловдив.

3.3. Доказателствата обосновават извод за множество предприети мерки, изискващи времеви период и произнасяне на различни администрации, които в контекста на посочените в акта за спиране – три НП, са довели до отстраняване на констатираните нарушения, ведно със заплащане на наложените имуществени санкции. Позоваването на данните в писмото на МОСВ от страна на жалбоподателя подкрепя поддържаната теза за наличие на предпоставки за издаване на искания административен акт. Цитираното писмо съдържа обективна информация, съпоставима с документацията от административната преписка и произтичаща от нея, като преценката на МОСВ не е необходима на Министъра на енергетиката в развилото се пред него административно производство, но представлява извод, основан на официални документи. В тази вр. се съобрази, че по поставеното искане адм.орган не е изискал допълнителни данни, не е събрал служебно информация по реда на чл.35 АПК, вкл. не е указано задължение за отстраняване на пропуски в представената документация. Съдът проверява всички основания за отказ в хипотезата на мълчалив такъв, но не изземва задълженията на административния орган в образуваното пред него производство за издаване на индивидуален административен акт и в случая е приложима нормата на чл.173 ал.2 АПК.

Според представените от страните писмени доказателства - от 09.01.2020г. до момента на подаване на искането от 09.03.2020г. – отсъстват допълнителни неблагоприятни констатации от страна на РИОСВ-Пловдив и от Министерството на енергетиката по отношение трите констатирани нарушения, за които са издадени три НП. Няма данни за допълнителни проверки с установено нецялостно изпълнение на предписаните мерки, вкл. допълнителни и издадени последващи актове. Предвид съдържанието на протоколите, документирали факти и обстоятелства от последващи проверки спрямо констатациите за трите нарушения, посочени и в писмото на МОСВ, следва да бъде прието, че нарушенията са отстранени, при което са отпаднали основанията за спиране действието на концесионния договор, респект. са налице предпоставките по см. на чл.68 ал.4 ЗПБ.

Жалбата се приема за основателна. Не са заявени за присъждане направените съдебни разноски – 50 лв. държавна такса.

Мотивиран с изложеното, съдът

 

                                                      Р Е Ш И :

 

Отменя мълчалив отказ на Министъра на енергетиката по искане вх.№ Е-26-Х-75/09.03.2020г. за издаване на административен акт по чл.68 ал.4 от Закона за подземните богатства, подадено от „Холсим кариерни материали Пловдив” АД, ЕИК *********, представлявано от изпълнителен директор Я.Р..

Връща преписката на административния орган за произнасяне по искане вх.№ Е-26-Х-75/09.03.2020г. за издаване на административен акт по чл.68 ал.4 от Закона за подземните богатства, подадено от „Холсим кариерни материали Пловдив” АД, при съобразяване с указанията в мотивната част на съдебния акт.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния Административен Съд в 14-дневен срок от съобщението за постановяването му.

 

 

Административен съдия :