№ 44
гр. Нова Загора, 08.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НОВА ЗАГОРА в публично заседание на петнадесети
април през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ГАЛИНА Р. ЗЛАТЕВА
при участието на секретаря КУНКА ИВ. МОМЧИЛОВА
като разгледа докладваното от ГАЛИНА Р. ЗЛАТЕВА Административно
наказателно дело № 20252220200072 по описа за 2025 година
Производството е с правно основание чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от Е. М. Е. ЕГН **********, с адрес *** срещу Наказателно
постановление № 24-0306-001508/ 30.12.2024 г. на С.Д.Д. - Началник РУ в ОДМВР Сливен,
РУ Нова Загора за налагане на административно наказание „Глоба“ в размер на 200 лева и
административно наказание „Лишаване от право да управлява МПС за срок 6 /шест/ месеца“
на основание чл.175, ал.3, предл.1 от ЗДвП.
Жалбоподателят заявява, че не е съгласен с така издаденото наказателно
постановление, моли същото да бъде отменено като незаконосъобразно и неправилно.
Изложени са подробни аргументи за това в жалбата и в съдебното заседание по отношение
на нарушението, за което е било наложено наказание от АНО.
Жалбоподателят, редовно призован, не се явява в съдебно заседание, за него се явява
преупълномощения адв.Петър Борисов Христов – АК Стара Загора. Поддържа жалбата и
моли да бъде уважена, моли да бъде отменено изцяло посоченото наказателно
постановление.
Административно-наказващия орган – Началник РУ в ОД МВР Сливен, РУ Нова
Загора, редовно призован за съдебно заседание, не се явява и не изразява становище по
образуваното АНД.
Районна прокуратура Сливен - редовно уведомена за с.з., не изпращат представител.
От фактическа страна:
От събраните по делото писмени и гласни доказателства по безспорен начин се
установява, че на 19.11.2024г. е съставен Акт за установяване на административно
нарушение № 3262226 серия GA от мл.автоконтрольор при ОДМВР Сливен, РУ Нова Загора
П. В. М. в присъствието на свидетеля Б. Й. Б. против Е. М. Е. ЕГН ********** от ***. Актът
е съставен за това, че „на 19.11.2024г. в 16.15 часа в *** в централната част на селото по път,
отворен за обществено ползване управлява електрическа триколка марка „Maxmotors“,
червена на цвят без установен номер на рама, без да е регистрирана по надлежния ред на
територията на РБългария“, с което виновно е нарушил разпоредбата на чл.140, ал.1, предл.1
1
от ЗДвП – управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред. За установените
нарушения е съставен цитирания акт № № 3262226/ 19.11.2025г. серия GA против Е. М. и е
връчен на нарушителя лично, срещу подпис, на същата дата, в присъствието на посочения
свидетел Б. Б.. При съставянето на акта нарушителят е имал възможност да направи своите
възражения, не е направил такива и е удостоверил с подписа си тези обстоятелства.
Съставянето на акта е било направено на място при установяването на нарушението, без да
е установен номера на рамата на триколката. На същата дата в 18:00 часа е извършен оглед
на триколката от екип в състав разследващ полицай от РУ Нова Загора Катя Стайкова,
поемни лица и мл.експерт ЕКД при РУ Нова Загора Васил Георгиев Иванов, които са
установили номера на рамата – *** и са иззели 1 брой триколка с таван с рама № ***.
С мотивирана резолюция № 24-0306-М000102 от 19.11.2024г. на Д.К.Д., на длъжност
Началник група в ОДМВР Сливен е прекратено административно-наказателното
производство по АУАН № 3262226/ 19.11.2024г. серия GA и материалите по преписката са
изпратени на РП Сливен на осн. чл.33, ал.2 от ЗАНН при наличие на признаци за извършено
престъпление по чл.345, ал.2 от НК, образувано в БП № 306 ЗМ-540/ 2024г. по описа на РУ
Нова Загора. По образуваното бързо производство е била назначена експертиза на ППС –
електрически мотопед марка „Maxmotors“ с рама № ***, намиращо се в РУ Нова Загора, по
която е изготвено заключение, както следва:
1. Основните технически характеристики на електрическата триколка модел „В10“
са: двигател – електрически; мощност – 2000W, максимална скорост – 35 км/ч и брой места –
1+2.
2. Електрическата триколка по смисъла на §6, т.18б от допълнителните разпоредби на
ЗДвП не представлява „индивидуално превозно средство“. Категорията на електрическата
триколка е категория „L1e-B“.
3. Превозните средства от категория „L1e-B“ според ЗДвП подлежат на регистрация.
С Постановление от 17.11.2024г. по БП 540/ 2024г. на РУ Нова Загора, пр.пр.№
6056/2024г. на РП Сливен е отказано да бъде образувано наказателно производство по БП,
обрузавон в преписка на РП Сливен и материалите са върнати на Началника на РУ Нова
Загора по компетентност за налагане на административно наказание по ЗДвП на
жалбоподателя.
След съставянето на АУАН е издадено Наказателно постановление № 24-0306-001508/
30.12.2024 г. от С.Д.Д. НАЧАЛНИК РУ в ОДМВР СЛИВЕН, РУ Нова Загора, с което са
наложени на основание чл.175, ал.3, предл.1 от ЗДвП - „глоба“ в размер на 200 лева и
„лишаване от право да управлява МПС за срок 6 месеца“.
В подкрепа на горната фактическа обстановка са представените по делото
доказателства, а именно заверени копия от: Наказателно постановление № 24-0306-001508/
30.12.2024г. на Стефан Динков Началник РУ в ОДМВР СЛИВЕН, РУ Нова Загора; АУАН №
3262226/ 19.11.2024г. серия GA, мотивирана резолюция № 24-0306-М000102 от 19.11.2024г.,
сведение от Е. М., два броя на протоколи за разпити на свидетели, протокол за оглед на
местопроизшествие от 19.11.2024г., справка за съдимост на жалбоподателя, заключение на
вещото лице инж.Веселин Божков по назначената експертиза, разписка от 22.11.2024г.,
Постановление от 27.11.2024г. по Вх.№ 6056/2024г. на РП Сливен, обратна разписка на
пощеска пратка R PS 6000 0265FQ 5, Заповед № 8121з-1632/ 02.12.2021г. на МВР и Справка
за нарушител/водач на Е. М..
Видно от разпита на актосъставителя П. М. и свидетеля Б. Б. е, че на 19.11.2024г. са
извършвали контрол на пътното движение в *** и са забелязали да се движи по пътното
платно триколесно МПС с водач жалбоподателя и още едно лице, което се е представило за
негова съпруга. Спрели са за проверка водача на превозното средство, което подлежало на
задължителна регистрация по ЗДвП и е било без поставена регистрационна табела.
2
Извършили са справка и установили, че не било регистрирано и извършили проверка на
водача за алкохол. Проверката установила наличие на 0.30 промила, което било под
наказуемите 0.50 промила и била извършена проверка на самия водач за правоспособност.
Установено било, че водачът е с унищожено свидетелство за правоуправление и е бил
уведомен дежурен полицай в РУ Нова Загора, който е изпратил екип за оглед с разследващ
полицай. На място е бил съставен АУАН, при който не е бил записан номера на рамата на
ППС, но по-късно е бил установен след транспортирането му на територията на РУ.
От така приетата за установена по делото фактическа обстановка, съдът прави
следните правни изводи:
По допустимостта на жалбата:
Наказателното постановление е било връчено на 04.02.2025г. лично на
жалбоподателя, а жалбата против него е изпратена по пощата на 18.02.2025 г. и входирана на
20.02.2025 г. /видно от вх.печат на РУ Нова Загора, ОД Сливен/, т.е. в установеният от
закона 14-дневен срок и от санкционирано лице, поради което същата се преценя като
процесуално допустима.
По основателността на жалбата:
Съдът намира същата за неоснователна по следните съображения:
При извършването на служебна проверка на съставения АУАН и издаденото въз
основа на същия НП съдът не констатира нарушения на процесуалния закон. Те съдържат
всички задължителни реквизити визирани в чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Преписи от АУАН и НП
са надлежно връчени и е предоставена възможност на нарушителя да възрази.
Административнонаказващият орган е установил, че жалбоподателят е управлявал на
19.11.2024г. в 16.15 часа в *** в централната част на селото по път, отворен за обществено
ползване електрическа триколка марка „Maxmotors“, червена на цвят без установен номер на
рама, без да е регистрирана по надлежния ред на територията на РБългария. В образуваното
бързо производство е изготвена експертиза на ППС – електрически мотопед марка
„Maxmotors“ с рама № ***, която дава заключение по следните въпроси:
1. Основните технически характеристики на електрическата триколка модел „В10“
са: двигател – електрически; мощност – 2000W, максимална скорост – 35 км/ч и брой места –
1+2.
2. Електрическата триколка по смисъла на §6, т.18б от допълнителните разпоредби на
ЗДвП не представлява „индивидуално превозно средство“. Категорията на електрическата
триколка е категория „L1e-B“.
3. Превозните средства от категория „L1e-B“ според ЗДвП подлежат на регистрация.
Съгласно чл.140, ал.1 от ЗДвП по пътищата, отворени за обществено ползване, се
допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели
с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Разпоредбата на чл.140,
ал.2 от ЗДвП урежда условията и редът за регистриране, отчет, спиране от движение и
пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията
на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на
данни за регистрираните пътни превозни средства в наредба на министъра на вътрешните
работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и
съобщенията и министъра на отбраната. Съгласно чл.1, ал.5 от Наредба № I-45 от 24.03.2000
г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства не подлежат на регистрация по този ред индивидуални електрически
превозни средства по смисъла на §6, т.18б от допълнителните разпоредби на ЗДвП, които
3
представляват „пътно превозно средство, оборудвано с електрически двигател/и и
максимална конструктивна скорост, надвишаваща 6 km/h, без или със място за сядане с
височина на точка R (референтна точка на седене), ненадвишаваща 540 mm, когато
превозното средство е с не повече от две колела или с височина на точка R, ненадвишаваща
400 mm, когато превозното средство е с три или повече колела, със собствена маса до 50 kg.
Не са индивидуални електрически превозни средства инвалидните колички, обслужващи
лица с увреждания.“. От заключението на вещото лице се установява типа на ППС, неговата
категория и технически данни, които са му послужили, за да определи дали въпросното
превозно средство представлява индивидуални електрически превозни средства или не. В
конкретния случай то не представлява индивидуално електрическо превозно средство по
смисъла на §6, т.18б от допълнителните разпоредби на ЗДвП и не е от категорията на
превозните средства, които не подлежат на регистрация по реда на Наредба № I-45 от
24.03.2000 г.. До същите правни изводи е достигнал и районния прокурор по образуваното
бързо производство № 306 ЗМ-540/ 2024г. по описа на РУ Нова Загора, пр.пр.№ 6056/2024г.
на РП Сливен, но предвид незначителната обществена опасност на извършеното деяние е
прекратил наказателното производство и е изпратил постановлението за прекратяване на
Началника на РУ Нова Загора за реализиране на административнонаказателна отговорност.
По тия съображения, съдът намира, че атакуваното наказателно постановление се
явява законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено изцяло.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 24-0306-001508/ 30.12.2024г. на
С.Д.Д. НАЧАЛНИК РУ в ОДМВР СЛИВЕН, РУ Нова Загора, с което на Е. М. Е. ЕГН
**********, с адрес *** е НАЛОЖЕНО административно наказание „Глоба“ в размер на 200
лева и лишаване от право да управлява МПС за срок 6 /шест/ месеца на основание чл.175,
ал.3, пр.1 от ЗДвП.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр. Сливен
по реда на глава дванадесета от АПК в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Нова Загора: _______________________
4