РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ
РЕШЕНИЕ
№ 1495
гр. Пловдив, 10 август 2020 год.
В ИМЕТО
НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, ХІХ състав, в открито заседание на двадесет
и първи юли през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МИЛЕНА ДИЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ
: МАРИАНА МИХАЙЛОВА
ТАТЯНА ПЕТРОВА
при
секретаря Б.К. и участието на
прокурора ИЛЯНА ДЖУБЕЛИЕВА, като разгледа докладваното от чл. съдия ТАТЯНА ПЕТРОВА КАНД № 1330 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:
І. За характера на производството, жалбите и
становищата на страните:
1. Производството е по реда
на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с
чл. 63, ал. 1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания
/ЗАНН/.
2. Образувано
е по касационна жалба предявена от А.А.Г., ЕГН **********,
с адрес ***, против Решение № 288 от
21.02.2020 г. на Районен съд гр. Пловдив, VІ н.с., постановено по АНД № 6 по
описа на съда за 2020 г., потвърждаващо Електронен фиш Серия К № 3148906
на ОД на МВР Пловдив, с който на жалбоподателя, на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 3, т. 3 от Закона за движение по
пътищата (ЗДвП) е наложена ГЛОБА в размер на 150 лв., за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
Поддържаните касационни основания се субсумират в изводите, че атакуваният съдебен акт е
неправилен и незаконосъобразен. Иска се обжалваното решението на ПРС и
Електронен фиш Серия К № 3148906 на ОД на МВР Пловдив да бъдат отменени.
3. Ответникът по касационната жалба –
Областна дирекция (ОД) на МВР - Пловдив, не взема конкретно становище по спора.
4.
Участвалият по делото
прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че жалбата
е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
ІІ. За допустимостта:
5. Касационната жалба е подадена в
предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен
интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.
ІІІ.
За фактите:
6. Пловдивският районен съд е бил
сезиран с жалба, предявена от А.А.Г., срещу Електронен
фиш Серия К № 3148906, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр.
с чл. 182, ал. 3, т. 3 от ЗДвП му е наложена ГЛОБА в размер на 150 лв.,
за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
Обективираните в ЕФ констатации се
свеждат до следното:
На 28.09.2018 г. в 13:46 часа в гр.
Пловдив, бул. “България” 230, посока гр. Пазарджик, като управлява МПС за
обществен превоз на пътници лек автомобил ФИАТ ТИПО, с рег. № *** е превишил
максимално разрешената скорост от 50 км/ч с 21 км/ч. Посочено е, че нарушителят
се предвижвал с 71 км/ч. в населено място и деянието е било установено
посредством автоматизирано техническо средство АRН САМ S1.
Процесното
административно наказание е наложено при тази фактическа и правна обстановка.
Към доказателствения материал по делото са приобщени снимков материал от клип №
11743СА/0095042, Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126/07.09.2017
г. със срок на валидност 07.09.2027 г., Промяна на регистрацията Заявление:
рег.ном. 171030079717/01.12.2017 г. и Протокол за
използване на АТСС рег. № 1030р – 23377/01.10.2018 г.
7. За да потвърди оспорения пред него
ЕФ, Районен съд – Пловдив е приел, че от събраните доказателства по безспорен
начин се установява, че е осъществен състав на визираното в електронния фиш
нарушение, както и че същият е издаден при спазване на законоустановената
процедура и при наличие на всички изискуеми реквизити за този вид акт по чл.
189, ал. 4 от ЗДвП.
ІV.
За правото:
8. Като е стигнал до тези правни изводи,
районният съд е постановил правилен съдебен акт. В решението са изложени
подробни и задълбочени мотиви относно законосъобразността на оспорения електронен
фиш. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Въз основа
на правилно установената фактическа обстановка, са направени обосновани изводи
относно приложението, както на материалния, така и на процесуалния закон.
Фактическите констатации и правните
изводи формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата
инстанция. Това прави излишно тяхното преповтаряне.
9. С оглед възраженията в касационната
жалба е необходимо да се посочи следното:
С изменението на ЗДвП в сила от
05.07.2017 г. е отпаднало изискването на чл. 165, ал. 2, т. 8 от същия закон, а
именно контролните органи да обозначават чрез поставяне на пътни знаци и да
оповестяват в средствата за масово осведомяване или на интернет-страницата на
МВР участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на
правилата за движение чрез АТСС. При това положение, с отмяната на чл. 165, ал.
2, т. 8 от ЗДвП, следва да се счита отменена и съответната му разпоредба от
подзаконовия нормативен акт по неговото прилагане, т.е. чл. 7 от Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г., макар и изрично отменен считано от 16.01.2018 г.,
на практика следва да се счита отменен от 05.07.2017 г. Това е така, тъй като
съгласно разпоредбата на чл. 13, ал. 1 от Закона за нормативните актове, актът
по прилагане на закон губи изцяло или отчасти сила едновременно с пълното или
частичното отменяване на закона съобразно обсега на отменяването. В ал. 2 на
чл. 13 от ЗНА е предвидено, че новият закон може да разпореди да останат
временно в сила всички или някои разпоредби на акта по прилагане на отменения
закон, ако те са съвместими с разпоредбите на новия. В ПЗР на ЗДвП обаче липсва
такава разпоредба, следователно и не е налице задължение на контролните органи
да обозначават местата за контрол с пътен знак, както и да ги оповестяват чрез
средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на МВР, считано от
05.07.2017 г. - след отмяната на чл. 165, ал. 2, т. 8 от ЗДвП.
Обстоятелството че пътен знак Е24
продължава да е едни от пътните знаци, даващи допълнителна информация съгласно
чл. 56, ал. 2 от ППЗДвП, по никакъв начин не променя възприетите
вече изводи. Местата за контрол с мобилни и стационарни автоматизирани
технически средства и системи (АТСС) винаги могат да се обозначат с пътен знак
Е24, но след разгледана по-горе законодателна промяна, неговото поставяне вече не
е задължително. Казано с други думи,
непоставянето на пътен знак Е24 пред въпросните места за контрол не може
да обуслови извод за издаден при съществено нарушение на процесуалните правила
ЕФ.
На следващо място, в случая нарушението
е установено и заснето от мобилно АТСС временно разположено на участък от пътя,
т.е. самото АТСС е статично. Контролът с него винаги е автоматизиран, без оглед
присъствието или отсъствието на контролен орган в момента на неговото
извършване, доколкото самият контролен орган не участва в процеса по
установяване на нарушението чрез каквито и да било действия и субективни
възприятия. В този смисъл процесното АТСС функционира автоматизирано в
отсъствието на контролен орган, противно на твърдението на касатора.
10. Обосновано при извършената служебна проверка за законосъобразност
на оспорения ЕФ, първоинстанционният съд е констатирал, че в хода на издаването
му не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
В конкретния случай, оспореният фиш е
съставен съобразно правилото възведено в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, според което
при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на
контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Същият съдържа данните, предвидени
в цитираната законова разпоредба, именно за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й
заплащане.
11.
С оглед изложеното, съдът намира процесния електронен фиш за законосъобразен –
същият правилно е издаден по отношение на Г., чиято собственост е процесното
МПС, доколкото последният не се е възползвал от възможността по чл. 189, ал. 5
от ЗДвП. Наред с това, на констатираното превишение на скоростта е дадена
правилната правна квалификация. В този смисъл оспореното решение следва да бъде
оставено в сила.
Мотивиран от изложеното и на основание
чл. 222, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН, Пловдивският
административен съд, ХІХ касационен състав,
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 288 от 21.02.2020 г. на
Районен съд гр. Пловдив, VІ н.с., постановено по АНД № 6 по описа на съда за 2020
г.
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.