Решение по дело №2547/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2125
Дата: 24 ноември 2020 г.
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20207180702547
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№2125/24.11.2020г.

 

Град Пловдив, 24.11.2020 година

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав,  в открито заседание на единадесети ноември две хиляди и двадесета година в състав:

Административен съдия: Анелия Харитева

при секретаря Севдалина Дункова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 2547 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Т.Л.Х. *** против заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1030-001480 от 03.06.2020 г. на началник група към ОДМВР Пловдив, сектор „Пътна полиция”, с която на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.1, б.”б” ЗДвП – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

Според жалбопотателя оспорената заповед е незаконосъобразна поради необоснованост и нарушение на материалния закон, защото към момента на връчване на заповедта вече е било приключило бързо производство по н.о.х.д. № 3314/2020 г. на ПРС и му е определено наказание, което изтърпява. Иска се отмяна на заповедта и присъждане на разноски.

Ответникът в писменото си становище оспорва жалбата и моли тя да бъде отхвърлена, тъй като с оспорената заповед не се налага наказание. Според ответника с постановяване на решението по н.о.х.д. № 3314/2020 г. на ПРС е отпаднала необходимостта от издадената заповед и жалбоподателят може да получи СУМПС. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение при евентуално уважаване на жалбата.

Съдът намира, че жалбата е подадена от лице с правен интерес, чиито права и законни интереси пряко и неблагоприятно се засягат от оспорената заповед, и в преклузивния 14-дневен срок от съобщаване на решението на горестоящия решаващ орган след проведено обжалване по административен ред. Жалбата е срещу заповед, която съгласно чл.172, ал.5 ЗДвП подлежи на обжалване по реда на АПК. Следователно жалбата е допустима, но разгледана по същество е неоснователна поради следните съображения:

Оспорената заповед е издадена затова, че на 03.06.2020 г., около 22,15 часа, в град Пловдив, на бул. „Константин Величков” срещу № 1 в посока кръстовището на бул. “Христо Ботев“, жалбоподателят е управлявал собствения си лек автомобил марка „Фиат Стило“, с рег.№ ********, след употреба на алкохол, с концентрация на алкохол 1,54 промила в издишания въздух, установена с техническо средство „Дрегер алкотест 7510+“, с което виновно е нарушил чл.5, ал.3, т.1, пр.1 ЗДвП.

На жалбоподателя е издаден талон за медицинско изследване № 089610, връчен на 03.06.2020 г. в 23,15 часа, което изследване няма данни да е било направено.

Тези факти, макар формално да се оспорват от жалбоподателя, се потвърждават по безспорен начин от събраните по делото писмени доказателства – акт за установяване на административно нарушение, подписан без възражения от жалбоподателя, и протокола от съдебното заседание от 12.06.2020 г. по н.о.х.д. № 3314/2020 г. на ПРС, ХХV н.с., в който протокол е описана същата фактическа обстановка. Концентрацията на алкохол в кръвта според подписаното между жалбоподателя и прокуратурата споразумение е 1,51 промила, т.е., разликата от 0,03 промила с установената при проверката на място концентрация е в рамките на нормалната статистическа грешка, не влияе върху елементите от хипотезата на чл.171, т.1, б.”б” ЗДвП, при проявлението на които може да бъде наложена принудителната мярка.

Съдът намира, че в случая не е оборена материалната доказателствена сила на официалните писмени документи, следователно правнорелевантните факти са безспорно установени и спорът между страните е за правилното приложение на закона.

При тези факти съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразна и не са налице основания за нейната отмяна. 

Съгласно чл.171, т.1, б.”б” ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл.174, ал.4 установените стойности са определящи.

В случая са налице безспорни писмени доказателства за извършено изследване с техническо средство, доказващо концентрация на алкохол в кръвта от 1,54 промила, т.е., безспорно е доказано наличието на предпоставките от хипотезата на чл.171, т.1, б.“б“ ЗДвП – управление на МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух.

Фактът, че в наказателното производство е извършено химическо изследване на кръвна проба, което е установило 1,51 промила алкохол в кръвта, не влияе върху законосъобразността на оспорената заповед, тъй като хипотезите на чл.171, т.1, б.“б“ ЗДвП са няколко и са алтернативно изброени, като е достатъчно концентрацията на алкохол да бъде безспорно установена с поне един от методите за изследване.

Доколкото нормата на чл.171 ЗДвП е императивна, административният орган няма право на преценка относно прилагането на съответната принудителна административна мярка. Административният орган действа в условията на обвързана компетентност и задължително следва да приложи мярката, защото преценката относно прилагането на която и да е от изчерпателно изброените осем принудителни административни мерки е направена от законодателя при създаване на самата правна норма.

Следва да бъде изрично отбелязано, че принудителната административна мярка не е административно наказание и с нейното прилагане не се нарушава принципът non bis in idem, в каквато насока е основното възражение на жалбоподателя. Вярно е, че принудителната административна мярка също е форма на държавна принуда, но много по-ниска по интензитет и приложима по друг процесуален ред, като нейната единствена цел е да се осигури безопасността на движението по пътищата и да се преустановят административните нарушения по ЗДвП.

При извършената служебна проверка за законосъобразността на оспорената заповед на всички основания по чл.146 АПК съдът констатира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, надлежно оправомощен със заповед № 317з-391 от 06.02.2017 г. на директора на ОДМВР Пловдив, в предвидената от закона форма на писмена мотивирана заповед, съдържа установените в закона задължителни реквизити и при нейното издаване не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Точно са изложени фактическите основания, обосноваващи налагането на принудителната административна мярка, и са посочени правните норми, представляващи основание за издаване на заповедта. Оспорената заповед е издадена в съответствие с целта на закона – да се осигури безопасността на движението по пътищата, защитата на живота и здравето на всички участници в движението и да се преустановят административните нарушения по ЗДвП.

Предвид всичко изложено съдът намира, че жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена. С оглед изхода на делото на жалбоподателя не се дължат разноски. Затова и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав,

 

Р Е Ш И:

                                                     

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Т.Л.Х., ЛНЧ **********,***, против заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1030-001480 от 03.06.2020 г. на началник група към ОДМВР Пловдив, сектор „Пътна полиция”.

Решението е окончателно.

 

Административен съдия: