Решение по дело №2927/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2559
Дата: 31 декември 2019 г. (в сила от 21 януари 2020 г.)
Съдия: Евелина Иванова Попова
Дело: 20197050702927
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

         Р Е Ш Е Н И Е

 

 №.............../..............2019 г.    

                                   

                                           В ИМЕТО НА НАРОДА

                        

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВАРНА, ПЕТНАДЕСЕТИ СЪСТАВ,

В публичното съдебно заседание на осемнадесети декември две хиляди и деветнадесета година в състав

 

СЪДИЯ ЕВЕЛИНА ПОПОВА

 

При участието на секретаря ВЕСЕЛКА КРУМОВА като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 2927 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на „Есо билд“ ЕООД със седалище и адрес на управление с. Гроздьово, община Долни чифлик, област Варна, срещу заповед № 394-ФК/22.10.2019 г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ - Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която на основание чл. 186 ал. 1 т. 1 б. „а“ ЗДДС спрямо жалбоподателя е приложена принудителна административна мярка запечатване за срок от 14 дни на стопанисвания от него търговски обект: ресторант в туристически комплекс „Рибарника“, находящ се в с. Гроздьово на отбивката за язовир „Елешница“, като на основание чл. 187 ал. 1 ЗДДС е забранен за същия срок достъпът до него. По съображения, че не са налице данни за допуснато нарушение на чл. 25 ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ; за несъответствие на наложената ПАМ по чл. 186 ал. 1 ЗДДС с прокламираните в 22 ЗАНН цели на мерките за административна принуда, както и със специфичните цели по ЗДДС, заложени според жалбоподателя в чл. 187 ал. 4 ЗДДС, от тълкуването на която норма се налагал извод, че прилагането на ПАМ по чл. 186 ал. 1 ЗДДС е недопустимо преди издаването на наказателно постановление за нарушението; за позоваването в заповедта по чл. 186 ал. 3 ЗДДС на общи и формални мотиви, а не на конкретни такива, обуславящи необходимостта от прилагане на ПАМ, включително и относно избраната продължителност на срока на действието й, както и по съображения за нарушаване на принципа за съразмерност по чл. 6 АПК, се иска заповедта да бъде отменена от съда като на жалбоподателя да се присъдят с решението и сторените по делото съдебни разноски.

В с. з. на 18.12.2019 г. жалбоподателят, редовно призован, не се представлява и не се позовава на доказателствени искания.  

Началникът на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, ответник по делото на основание чл. 153 ал. 1 предл. второ АПК, се представлява по делото от юрисконсулт Р.Г., която с писмени бележки с. д. № 18381/11.12.2019 г. и в с. з. на 18.12.2019 г. оспорва основателността на жалбата като освен административната преписка, представя по делото и издаденото за нарушението наказателно постановление № 477636-F519597/18.11.2019 г. и справка за подадени от „Есо билд“ ЕООД уведомления по чл. 62 КТ към 19.10.2019 г. С писмените бележки и лично в съдебно заседание предявява искане жалбата да се отхвърли поради отсъствието на посочените в нея пороци в заповедта и в полза на ТД на НАП – Варна да се присъди юрисконсултско възнаграждение.

Съдът като съобрази, че като родово и местно компетентен правораздавателен орган е сезиран с жалба на процесуално легитимирано лице, предявена срещу подлежащ на съдебен контрол ИАА в преклузивния 14-дневен срок по чл. 149 ал. 1 АПК вр. чл. 186 ал. 4 ЗДДС, намира производството по делото за процесуално допустимо и като такова – за подлежащо на разглеждане по неговата основателност. При преценката за спазване на срока по чл. 149 ал. 1 АПК съдът съобрази, че според приложената разписка на л. 5 от административната преписка обжалваната заповед е връчена на 28.10.2019 г. на пълномощника на „Есо билд“ ЕООД съгласно приложеното на л. 7-6 от преписката пълномощно рег. № 4541/28.09.2018 г., като според поставения върху жалбата печат на Адм. съд Варна тя е предявена направо в съда още на датата на връчване на заповедта 28.10.2019 г.

За да се произнесе по основателността на оспорването, съдът съобрази следното от фактическа и правна страна:

С обжалваната по делото заповед № 394-ФК/22.10.2019 г. началникът на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП при позоваването на протокол от извършена проверка сер. АА № 0353170/19.10.2019 г. е наложил на „Есо билд“ ЕООД принудителна административна мярка по чл. 186 ал. 1 ЗДДС запечатване за срок от 14 дни на стопанисвания от него търговски обект: ресторант в туристически комплекс „Рибарника“, находящ се в с. Гроздьово на отбивката за язовир „Елешница“,  като на основание чл. 187 ал. 1 ЗДДС е забранил за същия срок достъпа до него. 

В мотивите на заповедта административният орган е обосновал прилагането на принудителната административна мярка с наличието на материално-правно основание по смисъла на чл. 186 ал. 1 т. 1 б. „а“ ЗДДС, свързано с неиздаването на фискален касов бон от регистрираното и работещо в търговския обект фискално устройство за извършената при проверката в обекта на 19.10.2019 г. контролна покупка в 15:45 часа на храни и напитки на обща стойност 25, 80 лв., заплатени в брой с по една банкнота от 20 лв., една банкнота от 5 лв. и монети от 0, 80 лв. на сервитьорката в обекта от органа по приходите инспектор Савина Стойкова преди легитимацията й като контролен орган.  Посочено е, че за сумата 25, 80 лв. в 15:45 часа на 19.10.2019 г. е издадена единствено сметка, наподобяваща бон, по отделните артикули храни и напитки. Изразеното чрез бездействие деяние е квалифицирано като неспазване на реда и начина за издаване на съответен документ за продажба по установения за това ред. Изложени са мотиви относно определянето на 14-дневната продължителност на срока, за който се прилага ПАМ.

Резултатите от извършената на 19.10.2019 г. проверка в търговския обект са обективирани от контролните органи на НАП в приложения на л. 12 – 14 от преписката протокол сер. АА № 0353170/19.10.2019 г., в който нарушението е индивидуализирано по абсолютно идентичен начин като е посочено, че за покупката на поръчани храни и напитки на обща стойност 25,80 лв. е издадена единствено сметка, наподобяваща бон, но не и фискален касов бон от работещото в обекта фискално устройство. Протоколът е съставен в присъствието на сервитьорката в обекта Ж.Б.Ф., приела плащането на сумата от 25, 80 лв., като видно от графата „Искания, възражения и бележки на проверяваното лице“ тя го е подписала без възражения. В протокола е отбелязано, че при проверката е разчетена касова наличност от фискалното устройство 0 лв. при фактическа такава 25,80 лв. без регистрирана промяна в касовата наличност чрез операциите „служебно въвеждане“ и „служебно извеждане“ на пари от каса.

Изложените в протокола обстоятелства, които са възприети от административния орган в заповедта по чл. 186 ал. 3 ЗДДС, се потвърждават изцяло и от останалите приложени по преписката документи: 1/ съставен на 19.10.2019 г. опис на паричните средства в касата към момента на започване на проверката, според който фактически наличните парични средства в касата на ФУ са в общ размер на 25, 80 лв., който размер е формиран от една банкнота на стойност 20 лв., една банкнота на стойност 5 лв. и монети на стойност 0, 80 лв. Изготвилата описа сервитьорка Ж.Б. Ф.е записала, че няма обяснение за разликата от 25, 80 лв. между фактическата касова наличност на паричните средства и разчетената касова наличност от ФУ /л. 26 от преписката/; 2/ изведен дневен отчет от ФУ за датата 19.10.2019 г. за времето от 09:00:00 до 16:08:59, според който регистрираните във ФУ продажби са 0; служебно въдените пари са 0 лв., служебно изведените пари са 0 лв. и общо наличните пари са също 0 лв. /л. 24, гръб от преписката/; 3/ издаден на 19.10.2019 г. в 15:45:28 нефискален бон на обща стойност 25, 80 лв. /л. 25 от преписката/; 4/ справка за лицата, работещи по ТПО в комплекс „Рибарника“ - с. Гроздьово към 19.10.2019 г., между които е и лицето Ж. Б.Ф., заемащо длъжността сервитьор /л. 22, гръб от преписката/; 5/ издаден за нарушението АУАН № F519597/28.10.2019 г. /л. 8 и 9 от преписката/; 6/ книга за дневни финансови отчети за 2019 г., според записванията в която, считано от 06.03.2019 г. в обекта е въведено в експлоатация фискално устройство модел DATECS DP – 150, сериен № DT 734143 и № на ФП 02734143 /л. 17 от преписката/.

За доказване на обстоятелството, че Ж.Б. Ф., приела плащането в брой на сумата 25, 80 лв. и подписала протокола от проверката, е била сервитьор в обекта към датата 19.10.2019 г., по делото е представена и приобщена към доказателствения материал в с. з. на 18.12.2019 г. справка за подадените от „Есо билд“ ЕООД уведомления по чл. 62 КТ към 19.10.2019 г. /л. 23/.

Преценени съвместно, данните по приложения по преписката дневен финансов отчет за датата 19.10.2019 г. за времето от 09:00:00 до 16:08:59 и по съставения на 19.10.2019 г. опис на паричните средства в касата към момента на започване на проверката напълно кореспондират на констатацията в протокол серия АА № 0353170/19.10.2019 г. за нерегистрирана във ФУ в деня на проверката 19.10.2019 г. продажба на стойност 25, 80 лв., представляваща фактически установената касова наличност от 25, 80 лв. при разчетена такава във ФУ в размер на 0 лв.

За доказване на материалната компетентност на издателя на оспорената заповед по чл. 186 ал. 3 ЗДДС на л. 27 от преписката е приложена заповед № ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018 г., с т. 1 на която изпълнителният директор на НАП на основание чл. 10 ал. 1 т. 1 ЗНАП и чл. 186 ал. 3 и 4 ЗДДС е оправомощил началниците на отдели „Оперативни дейности“ в Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП да издават заповеди за прилагането на принудителни административни мерки по чл. 186 ЗДДС.         

Така събраните по делото доказателства дават основание на съда да приеме от правна страна следното:

Обжалваната заповед, с която началникът на отдел „Оперативни дейности“ - Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП е наложил ПАМ по чл. 186 ал. 1 ЗДДС, е акт на компетентен административен орган, предвид издадената заповед № ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018 г., с която изпълнителният директор на НАП като орган по приходите по чл. 7 ал. 1 т. 1 ЗНАП съгласно установената правна възможност по чл. 186 ал. 3 ЗДДС е делегирал на началниците на отдели „Оперативни дейности“ в Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП правомощията да налагат ПАМ по чл. 186 ал. 1 ЗДДС. 

Обратно на оплакванията в жалбата до съда, ръководейки се от императивното изискване на чл. 186 ал. 3 ЗДДС, аналогично на това по чл. 59 ал. 2 т. 4 АПК, административният орган е изложил в заповедта конкретни мотиви, с които е подкрепил прилагането на ПАМ по чл. 186 ал. 1 ЗДДС, включително и що се отнася до срока на действието й, тъй като в чл. 186 ал. 1 ЗДДС той е определен в максимални параметри /до 30 дни/, което обуславя необходимостта във всеки отделен случай да се обоснове избраната му продължителност. Следва да се посочи, че при преценката на срока за прилагане на ПАМ административният орган поначало действа в условията на оперативна самостоятелност като съгласно чл. 169 АПК съдебният контрол по отношение на избраното от него времетраене на мярката се изчерпва с проверка дали действително е разполагал с такава и спазил ли е изискването за законосъобразност на административния акт. В случая отговорът и на двата въпроса е положителен като специално относно втората изследвана предпоставка трябва да се съобрази както извършеното в заповедта мотивиране на административния орган защо избира точно посочената 14-дневна продължителност на срока, така и фактът, че тя е в рамките на нормативно определената с чл. 186 ал. 1 ЗДДС максимална горна граница от 30 дни. Съотнесено към тежестта на нарушението, което има за последица укриването на приходи и невнасянето на дължим ДДС към бюджета, това обуславя извод за съразмерност на приложената ПАМ по смисъла на чл. 6 ал. 1 и 2 АПК.

Принудителната административна мярка е наложена след извършен данъчно-осигурителен контрол чрез проверка в процесния търговски обект от компетентните органи на НАП, за която съгласно чл. 110 ал. 4 ДОПК не е необходимо изрично писмено възлагане. За резултатите от нея на основание чл. 110 ал. 4 изр. последно ДОПК е съставен протокол серия АА № 0353170/19.10.2019 г., обективиращ установените факти и обстоятелства от значение за задълженията за данъци на данъчно задълженото лице. Съгласно чл. 50 ал. 3 ДОПК протоколът е подписан от съставилите го длъжностни лица от НАП и от присъствалия по време на проверката сервитьор в обекта.  Съответно на изискването на чл. 50 ал. 2 т. 9 ДОПК събраните при проверката доказателства са описани в протокола и са приложени по административната преписка. Преценени в съвкупност, всички тези обстоятелства водят до извод, че в процеса на установяване на административното нарушение, довело до прилагането на ПАМ по чл. 186 ал. 1 ЗДДС, не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Според изложеното в подадената на 28.10.2019 г. жалба до съда към момента на предявяването й все още не е било издадено наказателно постановление за нарушението. Това обстоятелството се потвърждава и от приобщеното като доказателство в хода на съдебното производство наказателно постановление № 477636-F519597/18.11.2019 г., с което едва на 18.11.2019 г. е ангажирана административнонаказателната отговорност на дружеството по чл. 185 ал. 1 ЗДДС за същото административно нарушение, което е посочено и в заповедта по чл. 186 ал. 3 ЗДДС и за което е бил съставен АУАН № F519597/28.10.2019 г. Фактът, че наказателното постановление е издадено след заповедта по чл. 186 ал. 3 ЗДДС, която е датирана от 22.10.2019 г., е напълно ирелевантен за законосъобразността й, като се има предвид, че с чл. 186 ал. 1 ЗДДС законодателят изрично е предвидил, че за изброените в разпоредбата нарушения принудителната административна мярка „запечатване на обект за срок до 30 дни“ се прилага независимо от предвидените за тях глоби или имуществени санкции като никъде нито в чл. 186 ал. 1 ЗДДС, нито в която и да било друга разпоредба е регламентирана някаква последователност в издаването на горните актове. Следва да се има предвид, че налагането на ПАМ поначало се извършва в отделно и независимо административно производство от това по издаването на наказателно постановление като производството по налагане на ПАМ е подчинено изцяло на правилата на АПК, докато ангажирането на административнонаказателната отговорност на нарушителя с издаването на наказателно постановление се извършва в административнонаказателно производство, подчинено на правилата на ЗАНН.

По материалната законосъобразност на заповедта съдът намира следното: За разлика от избора на срока, за който следва да се приложи ПАМ, що се отнася до самото вземане на решението за мярката /дали тя трябва да се приложи/ административният орган действа изцяло в условията на обвързана компетентност, поради което когато са налице регламентираните в хипотезата на чл. 186 ал. 1 т. 1 б. „а“ ЗДДС материално-правни предпоставки, той е длъжен да наложи предвиденото в разпоредбата запечатване на търговския обект. Този извод се налага от лексическото тълкуване на правната норма, в която не случайно е употребен изразът „се прилага“, а не „може да се приложи“. Съгласно чл. 186 ал. 1 т. 1 б. „а“ ЗДДС предвидената в нормата принудителна административна мярка „запечатване на обект“ се прилага за нарушение, обективирано в неспазването на реда и начина за издаването на съответен документ за продажба. С чл. 118 ал. 1 ЗДДС е въведено задължение за всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице да регистрира и отчита извършените от него продажби в търговски обект чрез издаването на фискална касова бележка от фискално устройство /фискален бон/ или на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност /системен бон/, независимо дали е поискан друг данъчен документ. Съгласно чл. 118 ал. 3 ЗДДС фискалният и системният бон са хартиени документи, регистриращи продажбата/доставката на стоки или услуги в търговския обект, по която е заплатено в брой, с чек, с ваучер, с банкова кредитна или дебитна карта или с други заместващи парите платежни средства, издадени от въведено в експлоатация фискално устройство от одобрен тип или от одобрена интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност. Пар. 1 т. 40 ДР ЗДДС легално дефинира понятието „фискално устройство“. Задължението по чл. 118 ал. 1 ЗДДС е намерило отражение и в издадената от министъра на финансите на основание чл. 118 ал. 4 ЗДДС Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, в чл. 25 ал. 1 т. 1 на която изрично е предвидено задължение на лицата по чл. 3 ал. 1 независимо от документирането с първичен счетоводен документ да издават за всяка продажба при всяко плащане и фискална касова бележка от фискално устройство или касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, изключая изрично изброените в разпоредбата случаи. След като в случая е безсъмнено, че процесният обект – ресторант в туристически комплекс „Рибарника“, отговаря на легалното дефиниране за търговски обект по смисъла на пар. 1 т. 41 ДР ЗДДС, то при извършването на продажби на предлаганите в него храни и напитки за търговеца на общо основание е относимо задължението по чл. 118 ал. 1 ЗДДС, респективно по чл. 25 ал. 1 т. 1 от наредбата. Нарушаването му, на което изрично се е позовал административният орган в мотивите на заповедта по чл. 186 ал. 3 ЗДДС, е установено в случая със съставения от контролните органи протокол серия АА № 0353170/19.10.2019 г., който като изготвен по установените форма и ред от органи по приходите при изпълнение на служебните им правомощия представлява на основание чл. 50 ал. 1 ДОПК годно доказателство за установените от тях при проверката факти и обстоятелства. Те се подкрепят изцяло и от описаните в протокола и приложени по административната преписка писмени доказателства, подробно интерпретирани по-горе в решението. От всички тях с основание  може да се заключи, че работещата в обекта сервитьорка действително е приела на 19.10.2019 г. в 15:45 часа заплатената в брой от органа по приходите /преди легитимацията му/ сума от 25, 80 лв. за поръчаните храни и напитки без обаче да издаде при получаването на парите фискален касов бон за продажбата от въведеното в експлоатация и работещ в обекта фискално устройство. Не без значение е обстоятелството, че съставеният в присъствието на сервитьорката протокол е подписан от нея без каквито и да било възражения срещу направените констатации, въпреки възможността за това, като същевременно и в изготвения от нея опис на паричните средства в касата към момента на започване на проверката тя по никакъв начин не е обяснила на какво се дължи разликата точно от 25, 80 лв. между установената фактическа наличност на паричните средства и разчетената касова наличност от ФУ. Въпреки оспорването с жалбата на факта на извършване на нарушението, в съдебното производство жалбоподателят не ангажира абсолютно никакви доказателства, с които да обори констатациите по протокола, които, както се посочи, се подкрепят напълно и от останалия събран доказателствен материал по преписката. Действително, в съдебното производство тежестта да установи извършеното нарушение се носи от ответника, но това не означава, че при събрани достатъчно и безпротиворечиви доказателства, каквито в случая са налице, единствено голословното оспорване на факта на извършване на нарушението може да доведе до извод за неговата недоказаност. Чрез провеждане на насрещно доказване жалбоподателят разполага с процесуалната възможност да разколебае създаденото с доказателствата по преписката убеждение относно  извършването на нарушението, но в случая той не е сторил това.

Обратно на оплакването в жалбата, прилагането на ПАМ е съобразено изцяло и с целта на закона като се има предвид, че съгласно чл. 22 ЗАНН чрез ПАМ, освен преустановяването, се цели и предотвратяването на административните нарушения, както и предотвратяването и отстраняването на вредните последици от тях. Съобразявайки така прокламираните в закона цели, законодателят изрично е предвидил в чл. 186 ал. 1 т. 1 б. „а“ ЗДДС, че при неспазването на реда или начина за издаването на съответния документ за продажба /фискален касов бон/ спрямо нарушителите се прилага ПАМ запечатване за определен срок на търговския обект, в който е извършено нарушението. Спазен е прокламираният с чл. 6 АПК принцип за съразмерност, тъй като с налагането на нормативно предвидената за подобен вид нарушения ПАМ не се причиняват вреди, които да са несъизмерими с преследваната цел, свързана със своевременно и точно отчитане на реализираните от данъчно задължените лица продажби, а оттук и с контрол върху бюджетните постъпления.     

Съвкупно, изложените фактически констатации и правни доводи обуславят краен извод за неоснователност на жалбата, поради което тя следва да се отхвърли от съда съгласно правомощието му по чл. 172 ал. 2 предл. последно АПК вр. чл. 186 ал. 4 ЗДДС.

Предвид направеното от пълномощника на ответника искане за разпределяне на отговорността за разноски, на основание чл. 143 ал. 4 АПК жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ТД на НАП – Варна разноски за юрисконсултско възнаграждение, определени в минималния размер от 100 /сто/ лева съгласно чл. 144 АПК вр. чл. 78 ал. 8 ГПК вр. чл. 37 ал. 1 ЗПП вр. чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ.  

Воден от изложеното, съдът

 

 

    Р  Е  Ш  И

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Есо билд“ ЕООД със седалище и адрес на управление с. Гроздьово, община Долни чифлик, област Варна, срещу заповед № 394-ФК/22.10.2019 г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ - Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която на основание чл. 186 ал. 1 т. 1 б. „а“ ЗДДС спрямо „Есо билд“ ЕООД е приложена принудителна административна мярка запечатване за срок от 14 дни на стопанисвания от него търговски обект: ресторант в туристически комплекс „Рибарника“, находящ се в с. Гроздьово на отбивката за язовир „Елешница“, като на основание чл. 187 ал. 1 ЗДДС е забранен за същия срок достъпът до него.

ОСЪЖДА „Есо билд“ ЕООД, ЕИК *****, да заплати на ТД на НАП – Варна юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева за осъщественото по делото процесуално представителство от юрисконсулт.  

 Решението подлежи на обжалване пред ВАС РБ в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните по делото.

 

СЪДИЯ: