Решение по дело №648/2021 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 41
Дата: 22 юли 2021 г. (в сила от 10 август 2021 г.)
Съдия: Росица Иванова Ангелова
Дело: 20211420200648
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 41
гр. Враца , 22.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на петнадесети юли, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Росица Ив. Ангелова
при участието на секретаря Ваня Люб. Василева
като разгледа докладваното от Росица Ив. Ангелова Административно
наказателно дело № 20211420200648 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „ВЕДИ КАР“ ЕООД гр.Враца, ЕИК *********,
представлявано от управителя В.Д. против Наказателно постановление № 34 от 15.04.2021
г., издадено от директора на ОДБХ-Враца към БАБХ, МЗХГ, с което на основание чл.128,
ал.2 вр. ал.1, т.4 от Закона за храните, за нарушение на чл.24, ал.1 вр. чл.128, ал.1, т.4 от
същия закон на дружеството е наложено административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 4000.00 /четири хиляди/ лева.
В жалбата се релевира оплакване за незаконосъобразност и неправилност на НП,
издадено при нарушение на материалния закон и административно производствените
правила, при липса на доказателства за извършеното нарушение и явна несправeдливост на
наложеното наказание.
Процесуалният представител на ответната страна намира нарушението за доказано
по безспорен начин, а НП за издадено при спазване на съответните императивни
разпоредби, поради което моли за неговото потвърждаване.
Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по
делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от
фактическа страна следното:
Жалбата против атакуваното НП е подадена в законоустановения 7-дневен срок, от
лице имащо право на обжалване и същата е процесуално допустима.
1
Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на
Акт за установяване на административно нарушение № 06-010 на 12.04.2021 г. против
„ВЕДИ КАР“ ЕООД за това, че при извършена проверка на 09.04.2021 г. в заведение за
бързо обслужване в гр.Враца, бул.“Втори юни“ №152 било установено, че се приготвят
сандвичи и хамбургери, които се спедират и предлагат в търговската мрежа, видно от
стокови разписки №0000167/05.04.2021-магазин „Нардес“, №0000168/05.04.2021 г. –
магазин „Сим Табако“ и № 0000169/05.04.2021 г. на магазин „Преслав ЕИ“. В акта е
записано, че с това деяние се извършва дейност , която не е вписана в регистъра по
чл.24, ал.1 вр. чл.128, ал.1, т.4 от Закона за храните.
Актът е съставен от подписалия се актосъставител В.Р. – инспектор в отдел „Контрол на
храните“ в ОБДХ-Враца и е подписан от свидетеля д-р Й.Й.. Подписан от нарушителя без
посочени възражения. Въз основа на горния акт за установяване на административно
нарушение е издадено атакуваното Наказателно постановление № 34 от15.04.2021 г.,
издадено от директора на ОДБХ-Враца към БАБХ, МЗХГ, с което на основание на
основание чл.128, ал.2 вр. ал.1, т.4 от Закона за храните, за нарушение на чл.24, ал.1 вр.
чл.128, ал.1, т.4 от същия закон на дружеството е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 4000.00 /четири хиляди/ лева. В НП е преповторена
същата фактическа обстановка.
При обжалване на НП пред ВрРС са допуснати до разпит свидетелите, посочени в
АУАН. От показанията на разпитаните в хода на делото свидетели се установява факта на
извършената проверка, за чиито констатации е съставен констативен протокол от 09.04.2021
г., въз основа на който актосъставителят е съставил процесния АУАН. Свидетелите са
извършили проверката на място в обекта, където присъствала и управителят Д..
Свидетелите-представители на контролния орган твърдят, че по повод сигнал, са извършили
проверка в процесния обект, където установили, че са приготвени и пакетирани сандвичи с
етикети и списък с обекти в търговската мрежа, където се доставяли, както и стокови
разписки.
Горните свидетелски показания не са противоречиви, последователни са,
кореспондират едни спрямо други, както и на останалите събрани по делото писмени
доказателства.
По делото са събрани писмени доказателства, имащи значение за изясняване на
обстоятелствата по делото и разкриване на обективната истина, като в това число са:
Констативен протокол от извършена проверка на 09.04.2021 г., изготвен и подписан от
свидетелите Р. и Й. с подробно описани констатации, който е неразделна част от съставения
АУАН; Заповед ОСПП-25/27.03.2015 г.; Заповед ОСПП-174/01.03.2011 г.; Удостоверение за
регистрация 06-388/05.09.2019 г.; Уведомление 2083/16.06.2021 г.; Заповед 74/16.06.2021 г.;
Заявление 06-255/15.06.2021 г. и Заповед за вписване в регистъра на превозно средство за
2
транспорт на храни 06-704/21.06.2021 г.
При гореустановената фактическа обстановка съдът достига до следните правни
изводи:
Процедурата по установяване на административно нарушение, издаването на наказателно
постановление и неговото обжалване е уредена в ЗАНН. За неуредените в посочения
нормативен акт случаи, чл.84 от ЗАНН препраща към субсидиарно приложение на
разпоредбите на НПК.
Жалбата е депозирана от легитимна страна, в предвидения от законодателя преклузивен
срок и срещу наказателно постановление от категорията на обжалваемите, поради което
същата се явява процесуално допустима и следва да се разгледа по същество.
Актът за установяване на административно нарушение и атакуваното наказателно
постановление са съставени съгласно изискванията съответно на чл.37, ал.1, б.„б” от ЗАНН
и на чл.47, ал.2 от ЗАНН, във връзка с чл.47, ал.1, б.„а” от ЗАНН от териториално и
материално компетентни органи, видно от приложените и приети по делото на л.14 и л.15
Заповеди.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен съобразно изискването на
чл.40, ал.1 от ЗАНН – в присъствието на нарушителя и свидетел по установяване на
нарушението; подписан е от актосъставителя и от свидетеля, съгласно разпоредбата на
чл.43, ал.1 от ЗАНН.
Въззивната инстанция намира, с оглед данните по делото, че при съставянето на АУАН и
при издаването на НП са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
които да налагат отмяна на НП на такова основание. От описаната в АУАН, а впоследствие
и в наказателното постановление фактическа обстановка е видно, че същите не съдържат
изискуемите реквизити по чл.42 и чл.57 ЗАНН. По отношение на констатираното от
служителите на ОБДХ-Враца, отдел „Контрол на храните” административно нарушение не
са посочени дата и място на извършването му. Описано е нарушение от фактическа страна,
но в АУАН не е посочена конкретната законова разпоредба, нарушена с деянието, въз
основа на която следва да се ангажира административнонаказателната отговорност на
нарушителя. Посочената разпоредба на чл.24, ал.1 ЗХ не съдържа състав на
административно нарушение. Не са посочени всички необходими елементи, които
определят и индивидуализират административното нарушение, вменени във вина на
нарушителя.
При съставянето на акта са допуснати нарушения на процесуалните правила от категорията
на съществените и неотстранимите, които накърняват правото на защита на жалбоподателя.
АУАН не съдържа всички необходими реквизити. Описаното в акта като нарушение е
неясно и формално. На първо място следва да се отбележи, че в акта липсва посочена дата и
3
място на извършване на нарушението, което представлява съществено и неотстранимо
нарушение на чл.42, т.3 от ЗАНН, т.е. липсват съществени реквизити на акта. Посочената
дата – 09.04.2021 г. е датата на извършване на проверката от служителите на ОДБХ-Враца,
но не и дата на извършване на самото нарушение. Липсата на посочена дата на нарушението
прави невъзможна и проверката по чл.34 ЗАНН. Същите грешки са преповторени и в
издаденото въз основа на акта наказателно постановление, т.е. няма дата на извършване на
деянието, а описаното нарушение не съответства на дадената му правна квалификация.
В издаденото въз основа на съставеният АУАН НП е пренесена същата фактическа
обстановка. НП не съдържа всички необходими реквизити, издадено е въз основа на акт,
който страда от съществени процесуални нарушения.
Отделно от гореизложеното, съдът намира, че извършването на описаното нарушение е
недоказано от обективна страна, което е в тежест на АНО. В тази връзка не са представени
никакви подкрепящи доказателства с оглед описаното деяние. Обстоятелството на
откриване на пакетирани сандвичи в обекта, само по себе си не е достатъчно за
индивидуализиране на деянието като нарушение. Недоказан от АНО остава фактът на
разпространяването на въпросните сандвичи в търговската мрежа.
Предвид всичко гореизложено съдът намира въззивната жалба за основателна и като
такава същата следва да бъде уважена, а атакуваното НП следва да се отмени, като
неправилно и незаконосъобразно.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН Врачанският районен съд

РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 34 от 15.04.2021 г., издадено от директора на
ОДБХ-Враца към БАБХ, МЗХГ, с което на основание чл.128, ал.2 вр. ал.1, т.4 от Закона за
храните, на „ВЕДИ КАР“ ЕООД гр.Враца, ЕИК ********* е наложено административно
наказание „имуществена санкция“ в размер на 4000.00 /четири хиляди/ лева, КАТО
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–Враца по
реда на глава XII АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото
изготвяне.
Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
4