Р Е
Ш Е Н И Е
№ 1958 15.11.2019г.
гр.Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД–БУРГАС, първи състав, в открито заседание на тридесети октомври, две хиляди и
деветнадесета година, в състав:
Съдия: Димитър Гальов
Секретар: Кристина Линова
като разгледа докладваното от съдия Д.Гальов адм. дело № 2283 по описа за 2019 година, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.145 и сл.
от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл.80, ал.3 от Закона за
държавната собственост /ЗДС/.
Образувано е по оспорване на Д.С.Н., с адрес ***,
срещу Заповед № РД-09-29 от 09.09.2019г. на Областния управител на Област
Бургас, с която на основание чл.80 от Закона за държавната собственост /за
краткост ЗДС/ е постановено изземване
на държания без правно основание недвижим имот- държавна собственост,
представляващ жилище, с полезна площ 27.51 кв.м., на трети етаж, състоящо се от
две стаи и сервизни помещения, находящо се в гр.Бургас, ул**, за което е
съставен Акт за държавна собственост № 7063 от 09.12.2013г. Със заповедта е
определен срок за доброволно изпълнение и предаване на имота- 18.09.2019г., а
при неизпълнение е посочена и датата на принудително изпълнение.
В
жалбата си, оспорващият моли да се спре допуснатото по силата на закона
предварително изпълнение на заповедта, по което съдът се е произнесъл с влязло
в сила Определение от 18.09.2019г., с което е отхвърлено искането, с правно
основание чл.166, ал.4, вр. с ал.2 от АПК.
Жалбоподателят оспорва
заповедта, като незаконосъобразна, поради нарушение на материалния закон, като
възразява, че не са налице установените в чл.80, ал.1 от ЗДС предпоставки за
изземване на имота. Счита, че неправомерно е прекратено действието на споразумителен протокол № 5 от 27.03.2007г.,
подписан от нея и от Областния управител на област Бургас и неправилно се сочи,
че тя държи имота без правно основание. Иска се отмяна на заповедта. В съдебно
заседание оспорващият не се явява и не изпраща представител.
Ответникът – Областен
управител на област Бургас се представлява от юрисконсулт, който оспорва
основателността на жалбата, като поддържа становището за наличие на
предвидените в чл.80 от ЗДС предпоставки за изземване на имота.
Административен съд- гр.Бургас,
за да се произнесе по жалбата, като взе предвид доводите и становищата на
страните, съобрази представените по делото доказателства и съгласно
разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа и правна страна
следното:
Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, като подадена
от надлежна страна, имаща правен интерес от оспорването, тъй като издаденият
административен акт е неблагоприятен за нея и е подадена в преклузивния срок за
оспорване на заповедта.
При разглеждането й по същество, съдът съобрази следното:
С оспореният акт- Заповед №
РД-09-29 от 09.09.2019г. Областния управител на Област Бургас изземва от Д.С.Н.,
държания без правно основание имот- държавна собственост, представля-ващ
жилище, с полезна площ 27.51 кв.м., на трети етаж, състоящо се от две стаи и
сервизни помещения, находящо се в гр.Бургас, ул**, за което е съставен Акт за
държавна собственост № 7063 от 09.12.2013г.. Със заповедта е определен срок за
доброволно изпълнение и предаване на имота- 18.09.2019г., а при неизпълнение е
посочена и датата на принудително изпълнение на заповедта- 19.09.2019г. от
10.00 часа. Указано е, че принудителното изпълнение на имота ще се извърши със
съдействието на органите на МВР, и е наредено същото да бъде освободено в 14 -
дневен срок.
По делото е безспорно чия е собствеността на процесното жилище, а и от
приложено заверено копие на Акт № 7063 за частна държавна собственост от
09.12.2013г. се установява, че процесният недвижим имот е именно държавна
собственост.
Със споразумителен протокол от
27.08.2007г., областният управител на Бургаска област, предоставя на
жалбоподателя ползването на стаи и общо сервизно помещение, като се сочи, че
държателят освен заплащане на месечен наем следва да поддържа и извършва
основните, обикновените и текущи ремонти в имота за своя сметка. В т.6 от
споразумителния протокол е посочено, че в случай, че някое от условията по
споразумението не бъде изпълнено, имотът ще бъде иззет от областния управител
със заповед, по реда на чл.80 от ЗДС.
Съгласно т.7 от споразумителния
протокол, собственикът „си запазва
правото да си върне обратно държането на имота, когато прецени за необходимо,
след като отправи седемдневно писмено предизвестие до другата страна.“
На 16.05.2019г., с изх.№ 94-00-949,
Областна администрация- Бургас изпраща писмо до жалбоподателя Д.Н., в което се
описват следните обстоятелства:
На 23.04.2019г. във Ваше присъствие,
комисия, назначена със Заповед от 10.04.2019г. на Областния управител извърши
оглед на имот- частна държавна собственост, представляващ сграда, находяща се в
гр.Бургас, ул.“Булаир“ № 5Б. Съгласно цитирания споразумителен протокол Н.
ползва част от сградата с полезна площ 27.51 кв.м., на трети етаж, а именно две
стаи и сервизни помещения. Сочи се, че при огледа са направени следните
констатации: ..“мазилката по всички
фасади е компрометирана /обрушена/, вследствие на течове, тухлената зидария е
оголена, наблюдава се наличие на пукнатини по комините. Част от покривното
покритие /керемиди/ липсва, което от своя страна е довело до проникване на
дъждовни води в дървената конструкция, съответно до гниене и разрушаване.
Каратаванът на последния трети етаж е изгнил и пропаднал, налични са множество
пукнатини, които свидетелстват за загуба на устойчивост и опасност от срутване.
Разместеното и изпочупено покривно покритие, води до проникване на дъждовни
води в дървената покривна конструкция, компрометиране на носещите й елементи-
греди, столици, попове и обшивка, което създава опасност от нейното пропадане
върху каратавана над трети жилищен етаж. Липсата на отводняване на покрива
довело до повърхностно стичане на дъждовните води върху фасадните зидове,
разрушаване на мазилката, образуване на пукнатини и загуба на устойчивост на
носещите тухлени зидове.“
При така направените констатации е
обоснован извод, че „сградата е негодна
за нормална експлоатация и лошото й техническо състояние създава непосредствена
опасност от инциденти.“ Описано е, че следва да се предприемат действия по
разпореждане на обектите в сградата и предоставянето им за управление на
държавно ведомство, с цел осигуряване на финансов ресурс за реализиране на
основен ремонт и реконструкция. С тези съображения, както и на основание чл.7
от спора-зумителния протокол Областният управител отправя предизвестие да се освободят заетите от жалбоподателя помещения, в
едномесечен срок от получаване на това писмо.
Видно от материалите по преписката,
писмото било получена лично от адресата на 21.05.2019г.
За направените констатации е
сигнализирана и Община Бургас. С писмо от 17.06.2019г. Община Бургас уведомява
Областния управител на Област Бургас, че на 19.06.2019г., сформирана Комисия,
назначена със Заповед № 531 от 01.03.2019г. на Заместник -кмет по
„Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас ще се извърши
оглед на място, с цел установяване местонахождението и състоянието на сградата,
като за целта може да присъства представител, упълномощен от Областната
администрация. В материалите по преписката е приложен и Констативен протокол №
П-163 от 19.06.2019г. на упоменатата комисия, съставена от седем члена, чиито
имена и длъжности в общинската администрация са посочени в протокола. След
описване на констатациите, съвпадащи с констатираното по-рано и от областната
администрация, комисията обосновала заключение, че „поради неподдържане сградата е в много лошо общо техническо състояние,
което не гарантира безопасността на обитателите й. това обстоятелство, както и
ползването на сградата е предпоставка за възникване на инциденти, застрашаващи
живота и здравето както на наемателите, така и на преминаващите в района
граждани.“ Изразено е становище на комисията, обективирано в съставения
констативен протокол № П-163 от 19.06.2019г., според което е налице
необходимост о извършване на ремонтни и възстановителни дейности за поправяне и
заздравяване на покривната конструкция, на конструктивни елементи, основни
части, съоръжения и инсталации на сградата, с оглед привеждането й в
съответствие с нормативните изисквания за техническа пригодност отстраняване на
създадени пречки или неудобства за нормалното й използване, за което следва да
бъде извършено техническо обследване на строежа по реда на чл.176в от ЗУТ,
изготвен и одобрен инвестиционен проект и издадено разрешение за строеж по
чл.148 от ЗУТ. Наред с това, изразено е становище на комисията, че следва да се
открие производство по реда на чл.195, ал.4 от ЗУТ.
С писмо от 22.08.2019г., №
94-00-1738, изпратено до Д.Н., се сочи, че въпреки отправеното по-рано
предизвестие и удължаване на определения срок с още един месец, съгласно
предходно писмо от 02.07.2019г., след изтичане и на удължения срок, т.е. в
указания двумесечен срок за освобождаване на наетите помещения същите на са
освободени по надлежния ред, със съставяне на приемо- предавателен протокол,
поради което е налице неправомерно държане на имот- държавна собственост, което
предпоставя издаване на заповед по реда на чл.80 от ЗДС за изземването му.
Подадено е възражение от обитателите
на процесната триетажна сграда до Областния управител, в което се изразява
несъгласие със започването на административното производство за освобождаване
на заеманите от обитателите жилища, като според подателите не са налице
законовите предпоставки за това.
На 09.09.2019г. е издадена Заповед №
РД-09-29, по отношение на имота, чийто държател е жалбоподателя. Видно от
текста на оспорената заповед, според ответника по делото, имотът се държи без
правно основание, защото от пресъздадената и в настоящия съдебен акт
фактология, споразумителния протокол изготвен между областния управител и
жалбоподателя Д.Н. е с прекратено действие, предвид отправеното предизвестие и
към момента на издаване на заповедта не съществува правно основание за
държането на недвижимия имот.
Съгласно чл.14,
ал. 1 ЗДС, министрите и ръководителите на другите ведомства управляват
предоставените им имоти и вещи - държавна собственост. Управлението върху
обекти, имоти и вещи - държавна собственост, включва правото на ведомствата и
юридическите лица на бюджетна издръжка да ги владеят, ползват и поддържат от
името на държавата, за своя сметка и на своя отговорност. Настаняването под
наем в държавни ведомствени жилища, ателиета и гаражи се извършва от министъра,
ръководителя на друго ведомство или областния управител, на когото имотите са
предоставени за управление, по ред, определен с правилника за прилагане на
закона (чл.22 ЗДС). При положение че настаняването в държавни ведомствени
жилища се извършва от посочените органи, именно те са компетентни да отправят
предизвестие за прекратяване на наемното правоотношение. В тази връзка, за да
настъпи прекратяване на правоотношението, трябва да се отправи волеизявление от
страна на органа по настаняване, а такова безспорно е налице. В този смисъл са
и указанията в Решение № 9158 от 30.07.2015г. по адм.дело № 4289 от 2015г.
по описа на ВАС на РБ Трето отделение. Същото е получено надлежно от
адресата си. В случаят, предоставения срок е бил удължаван с още един месец и е
предоставена обективна възможност на държателите за доброволно изпълнение на
заповедта и освобождаване на държавното жилище.
Оспорената по делото Заповед е законосъобразна.
Издадена е в предвидената от закона писмена форма и от компетентен
административен орган, при съблюдаване на административнопроизводствените
правила, както и при правилно приложение на материалния закон.
Спорът по делото е свързан с наличието на основание за
изземването на жилището, по реда на чл.80, ал.1 от ЗДС. Съгласно разпоредбата
на чл.80, ал.1 от ЗДС имот - държавна собственост, който се владее или държи
без основание, който се ползва не по предназначение или нуждата от който е
отпаднала, се изземва въз основа на заповед на областния управител въз основа
на мотивирано искане на съответния министър или ръководител на ведомство.
Анализът на правната норма сочи, че материалноправните предпоставки за
изземване на имот – държавна собственост по този ред, които следва да са налице
в условията на кумулативност са – имотът да е държавна собственост и той да се
владее или държи без правно основание – приложимата хипотеза, на която се е
позовал административният орган. Наличието на първата предпоставка се
установява по безспорен начин от представения с административната преписка Акт
за частна държавна собственост № 7063/9.12.2013г. Налице е и втората предпоставка – имотът се
държи без правно основание от жалбоподателя. Този извод се налага с оглед отправеното
до нея предизвестие за освобождаване на имота на основание постигнатата
договорка между страните по т.8 в споразумителния протокол, че
собственикът на имота си запазва правото да си върне обратно държането на
имота, когато прецени за необходимо, след като отправи седмодневно писмено
предизвестие до другата страна. Отправеното до жалбоподателя предизвестие,
чийто срок дори бил удължен, означава, че след изтичането на тези срокове за
нея вече липсва основание да държи имота, доколкото се счита за прекратено
действието на споразумителния протокол. Упражняването на правото на собственика
по чл.8 от Споразумителния протокол да си върне обратно държането на имота не е
поставено в зависимост от изпълнението на каквито и да е условия.
При тези констатации, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА и следва да бъде отхвърлена.
Разноски не се
претендират и не се присъждат.
Мотивиран от
изложеното и на основание чл.172, ал.2, вр. ал.1 от АПК, Административен
съд – гр.Бургас, първи състав,
Р Е
Ш И:
ОТХВЪРЛЯ оспорването на Д.С.Н.,
с адрес ***, срещу Заповед № РД- 09- 29 от 09.09.2019г. на Областния управител
на Област Бургас, с която на основание чл.80 от Закона за държавната
собственост е постановено изземване
на описания в заповедта недвижим имот- държавна собственост, като НЕОСНОВАТЕЛНО.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните с касационна жалба, в
14-дневен срок от съобщаването му, пред Върховния административен съд на
Република България.
СЪДИЯ: