Р Е Ш Е Н И Е
28.05.2019 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
IV Н О
Районен съд – Дупница състав
2 май 2019
на Година
Мая Гиздова
В публично съдебно заседание в следния състав:
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Роза Цветанова
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
Н А Х 196 2018
дело № по описа за година.
Настоящото
производство е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано
е наказателно постановление № 17-5310-000598 от 05.01.2018г., година на Началник
Група към ОДМВР Кюстендил,Група КПДГПА Кюстендил, с което на Н.К.Н. с ЕГН:**********,***,със
съдебен адрес ***,чрез адвокат Ю.Д., е наложено административно наказание,“глоба” в
размер на 3000.00 /три хиляди / лева на основание чл.179, ал.3, т.1, от ЗДвП,за
нарушение по чл.139,ал.5 от ЗДвП.
Жалбоподателят моли съда да постанови
решение, с което да отмени наказателното постановление,като неправилно и
незаканосъобразно.
В съдебно
заседание жалбоподателя редовно призован не се явява, мвесто него адвокат Д.,
която отново моли наказателното постановление да бъде отменено като неправилно
и незаконосъобразно, като твърди, че контролните органи е следвало да предложат
на нарушителя да заплати компесаторна такса, и тъй като това не е сторено то се
явява съществено нарушение.и не изразява становище и не ангажира доказателства.
Въззиваемата
страна, редовно призована не изпраща представител и не взема становище по жалбата.
ДРС, след
като взе в предвид събраните по делото доказателства и становища на страните,
преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на
закона, намира за установено от фактическа страна следното:
Жалбоподателят
на 19.12.2017г., около 15.10 часа е управлявал ППС-товарен специален автомобил
марка „Мерцедес” с ДК №СА6187ТТ,с прикачено полуремарке Ролфо2В с рег.№С5514ЕК,
като се е движел по ПП 1,Е-79,км.336+400, в посока гр.София, когато,бил спрян
от служители на въззиваемата страна в състав Д.В.П. и Г. Валериев С. за рутинна
проверка.При направената проверка било установено, че жалбоподателя управлява ППС,
като няма закупен и залепен валиден винетен стикер К-1 за движение по
републиканската пътна мрежа т.е. управлява ППС по републиканските пътища,за
което не е заплатена винетна такса по чл.10,ал.1т.1 от Закона за пътищата.
За констатираните нарушения на жалбоподателят
бил съставен акт за установяване на административно нарушение №598 от 19.12.2017година,който
акт той подписал без възражения, от св.Д.В.П..
Актосътавителят описал в АУАН нарушението и го квалифицирал като такива по чл. чл.139,ал.5
от ЗДвП.
Актът е бил
съставен в присъствието на жалбоподателя, бил
му е предявен и жалбоподателят го е подписал.Препис от АУАН
е бил връчен на жалбоподателя.
Въз основа на
така съставения акт е издадено наказателно постановление №17-5310-000598 от 05.01.2018г., година на
Началник Група към ОДМВР Кюстендил,Група КПДГПА Кюстендил, с което на Н.К.Н. с ЕГН:**********,***,
е наложено административно
наказание,“глоба” в размер на 3000.00 /три хиляди / лева на основание чл.179,
ал.3, т.1, от ЗДвП,за нарушение по чл.139,ал.5 от ЗДвП.
Описаното в АУАН нарушение е било възпроизведено и в НП.
Така
установената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на приетите писмените доказателства по
делото.
При така установената фактическа обстановка
съдът приема, от правна страна следното:
Жалбата е
подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, поради което се
явява процесуално допустима.Разгледана по същество жалбата е неоснователна,
поради следните правни съображения:
Обжалваното наказателно постановление и акта за
установяване на административно нарушение, въз основа на който е издадено не
страдат от процесуални нарушения, даващи основание за отмяната му. В АУАН и НП
фигурират всички реквизити, които гарантират правото на защита на нарушителя и
възможността да разбере за какво именно нарушени е ангажирана отговорността му.
Спазена е процедурата за издаването им, регламентирана в ЗАНН.
От
събраните доказателства се установи по безспорен и категоричен начин, че на 19.12.2017г.,
около 15.10 часа е управлявал ППС-товарен специален автомобил марка „Мерцедес”
с ДК №СА6187ТТ,с прикачено полуремарке Ролфо2В с рег.№С5514ЕК, като се е движел
по ПП 1,Е-79,км.336+400, в посока гр.София, когато,бил спрян от служители на
въззиваемата страна в състав Д.В.П. и Г. Валериев С. за рутинна проверка.При
направената проверка било установено, че жалбоподателя управлява ППС, като няма
закупен и залепен валиден винетен стикер К-1 за движение по републиканската
пътна мрежа т.е. управлява ППС по републиканските пътища,за което не е
заплатена винетна такса по чл.10,ал.1т.1 от Закона за пътищата.
Съдът кредитира
показанията на разпитаните по време на съдебното следствие свидетели-П. и С.,тъй
като същите потвърждават констатациите,а и си спомнят и случая и дават
показания по него, а и показанията са им обективни,логични и без
противоречиви,и са подкрепят от събраните по делото доказателства, а
жалбопадателя не ангажира никакви доказателства в своя подкрепа.
Разпоредбата на
чл. 179, ал. 3 от ЗДвП установява състав на административно нарушение,
признаците на което от обективната страна включват управляването на пътно
превозно средство /ППС/ по републиканските пътища без да е заплатена
съответната винетна такса по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата, или на ППС да е поставен невалиден винетен
стикер или винетен стикер с изтекъл срок. В точки 1 - 4 на чл. 179, ал. 3
от ЗДвП е диференциран размерът на административното наказание - глоба, според
вида на ППС.
Съгласно чл. 139 , ал. 5 от ЗДвП –
„Движението на определена категория пътни превозни средства по републиканските
пътища се извършва след заплащане на съответната такса за тях, определена в
Закона за пътищата.“ Съгласно санкционната норма чл. 179, ал. 3 т. 4 от ЗДвП –
„Водач, който управлява пътно превозно средство по републиканските пътища, за
което не е заплатена винетна такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за
пътищата, или на превозното средство е залепен винетен стикер с графично
оформление, което е различно от одобреното, се наказва с глоба, както следва:
т. 4 при управление на пътно превозно средство за превоз на пътници с 8 или
по-малко места с мястото на водача, пътни превозни средства, предназначени за
превоз на товари, и/или пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници
и товари, с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 тона, както и
пътните превозни средства от тази група с повишена проходимост - 300 лв.“
Именно чл.
139, ал. 5 от ЗДвП определя, че за движението на всяка категория пътни превозни
средства по републиканските пътища се заплаща законоустановена
такса, а чл. 179, ал.3, т.4 от ЗДвП определя вида и размера на
административното наказание, за това нарушение. Санкциониращият орган в случая
точно е определил и индивидуализирал наказанието, предвид че и самата законова
норма е определила наказанието в абсолютен размер и органът е
наложил като определеното от закона наказание.
Съобразявайки изложеното, жалбоподателят, движейки се по път от
Републиканската пътна мрежа е бил длъжен да залепи валиден винетен
стикер за платена
винетна такса. Към момента на извършената проверка административно
наказаното лице е управлявало МПС по
републиканските пътища,без платена винетна такса.
Не предоставянето на
възможност на наказаното лице за заплащане на компесоторна такса и за
довършване на пътуването му в рамките на 24 часа не влияе върху
съставомерността на нарушението,поради което е неотносима към въпросите относно
обективната и субективна страна на деянието.Възможността която дава разпоредбата
на чл.10,ал.2 от Закона за пътищата на водач на ППС,който се движи по
републиканските пътища,без да е заплатил съответната такса по чл.10,ал.1,да
заплати компесаторна такса,която му дава правото да довърши потъването си в
рамките на 24 часа след заплащането й,не влече извод,че в този случай отпада
административно наказателната му отговорност по чл.139,ал.5 от ЗДвП.С новата
редакция на нормата на чл.10,ал.2 от Закона за пътищата е предвидена правна
възможност за водачите на МПС,която възможност не следва да се разглежда като
задължение на контролните органи,установили управление на МПС,за което не е
заплатена винетна такса,да изискват заплащането на компесаторна такса и да не
съставят акт за установяване на административно нарушение в този случай.
Предвид гореизложеното, съдът намира, че НП е законосъобразно издадено и следва да бъде потвърдено.
Наложеното на жалбоподателя административно наказание за посоченото по-горе нарушение е в предвиден от закона размер и в приложимата редакция на закона към датата на извършване на нарушението, а и съответстват на тежестта на извършеното от него нарушение.
Воден от горното и на основание чл.63 ЗАНН,
Дупнишкият районен съд
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №17-5310-000598 от 05.01.2018г., година на
Началник Група към ОДМВР Кюстендил,Група КПДГПА Кюстендил, с което на Н.К.Н. с ЕГН:**********,***,със
съдебен адрес ***,чрез адвокат Ю.Д., е
наложено административно наказание,“глоба” в размер на 3000.00 /три
хиляди / лева на основание чл.179, ал.3, т.1, от ЗДвП,за нарушение по
чл.139,ал.5 от ЗДвП,като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд Кюстендил чрез РС- Дупница по реда на АПК в
14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
Районен
съдия: