Решение по дело №241/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 237
Дата: 10 декември 2020 г. (в сила от 18 юни 2021 г.)
Съдия: Йонита Цанкова Цанкова
Дело: 20207130700241
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

гр.Ловеч, 10.12.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ЛОВЕЧ, ІІІ-ти административен  състав, в  публично заседание на единадесети ноември през две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:    ЙОНИТА ЦАНКОВА

                              

 

при секретаря ДЕСИСЛАВА МИНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ЦАНКОВА Адм.д № 241 / 2020 год. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 166, ал. 3 от ДОПК, във вр. с чл. 27, ал. 5, вр. с ал. 3 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, във връзка с гл. Десета, раздел І от АПК.

Образувано е по жалба на  А.Н.А., ЕГН: **********,***, срещу Акт за установяване на публично държавно вземане № 11/06/3/0/03195/2/01/04/01 от 07.06.2019 г. изх. № 01-153-6500/169 от 07.06.2019 г. на Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ - Плевен, с който на жалбоподателя е отказано изплащане на финансова помощ в общ размер на 9 779 лв. /девет хиляди седемстотин седемдесет и девет лв./, представляваща второ плащане по Договор №11/06/3/0/03195 от 09.05.2017 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитието на малки стопанства“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР 2014-2020 на основание чл. 9, ал. 1, т. 11 и ал. 2, т. 5 във вр. с чл. 3, ал. 2, т .2, изр.1 от същия договор, и е определено задължение за жалбоподателя в размер на 19 558 лв. /деветнадесет хиляди петстотин петдесет и осем лв./, представляващо публично държавно вземане за изплатеното и подлежащо на възстановяване първо плащане по Договор №11/06/3/0/03195 от 09.05.2017 г., ведно със законната лихва върху тази сума, считано от 26.09.2017 г. , която се дължи на осн. чл. 17, ал. 6 Договора, и е определен срок за доброволно плащане 14 дни от връчването на АУПДВ.

Първоначално по жалбата е било образувано адм.д. № 371/2019 г. по описа на Административен съд – Ловеч. С решение № 146 от 26.09.2019 г., постановено по адм.д. № 371/2019 г. по описа на Административен съд – Ловеч е отменен като незаконосъобразен Акт за установяване на публично държавно вземане №11/06/3/0/03195/2/01/04/01 от 07.06.2019 г. на Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ гр.Плевен, с който на А.Н.А., ЕГН: **********, е отказано изплащане на финансова помощ в общ размер на 9 779 лв. /девет хиляди седемстотин седемдесет и девет лв./, представляваща второ плащане по Договор №11/06/3/0/03195 от 09.05.2017 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитието на малки стопанства“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР 2014-2020 на основание чл. 9, ал.1, т.11 и ал.2, т.5 във вр. с чл. 3, ал.2, т.2 изр.1 от същия договор, и е определено задължение в размер на 19 558 лв. /деветнадесет хиляди петстотин петдесет и осем лв./, представляващо публично държавно вземане за изплатеното и подлежащо на възстановяване първо плащане по Договор №11/06/3/0/03195 от 09.05.2017 г., ведно със законната лихва върху тази сума, считано от 26.09.2017 г., която се дължи на осн. чл. 17, ал. 6 Договора, и е определен срок за доброволно плащане 14 дни от връчването на АУПДВ. Със същото решение е върната преписката на административния орган за произнасяне по подаденото Заявление за второ плащане по Договор №11/06/3/0/03195 от 09.05.2017 г., подадено от А.Н.А., ЕГН: **********. Със същото решение е осъден Държавен фонд Земеделие – Разплащателна агенция гр.София бул.Цар Борис ІІІ №136, да заплати на А.Н.А., ЕГН: **********, сумата от 1420 лв. /хиляда четиристотин и двадесет лева/, представляващи възстановяване на деловодни разноски.

С решение № 5506 от 12.05.2020 г. по адм.д. № 13580/2019 г. на Върховен административен съд е отменено решение № 146 от 26.09.2019 г., постановено по адм.д. № 371/2019 г. по описа на Административен съд – Ловеч и е върнато делото за ново разглеждане от друг състав на Административен съд – Ловеч, по който повод е образувано настоящото дело.

В жалбата, в съдебно заседание и в писмена защита се твърди, че обжалваният АУПДВ е незаконосъобразен, като се сочи, че представената от жалбоподателя заявка за второ плащане е автентична, като е представено и свидетелство за съдимост от 30.07.2018 г., което е официален документ с вярно съдържание и удостоверяващ действителното правно положение. Сочи се, че към момента на приключване на съдебното дирене по настоящото дело е представено ново свидетелство за съдимост, издадена на 09.10.2020 г., видно от което жалбоподатеят е реабилитиран по право, поради което се сочи, че е отпаднало основанието за издаване на обжалвания АУПДВ. Жалбоподателят сочи, че реабилитацията му по право се е осъществила като релевантен факт след издаване на обжалвания в настоящото производство АУПДВ и следва да бъде съобразен от съда на основание чл. 142, ал. 2 от АПК, което е друго основание за отмяна на оспорения в настоящото производство акт. В заключение се иска отмяна на оспорения АУПДВ поради противоречие с материалния закон и допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, като се претендират и разноски по делото за адвокатско възнаграждение от 500 лв. съгласно списък на разноските на л. 14 от делото.

Ответникът – Директор на Областна дирекция на ДФ „Земеделие” гр. Плевен - се представлява от юрк. Л.Х., която в съдебно заседание и в писмени становища намира жалбата за неоснователна, а оспореният АУПДВ за законосъобразен, като излага подробни аргументи. В заключение се моли съда да отхвърли жалбата, като се претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 50 лв., евентуално се възразява по размера на адвокатското възнаграждение на оспорващия.

Съдът, след като прецени доказателствата по делото, доводите на страните и след служебната проверка по чл. 168 от АПК на законосъобразността на административния акт, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, поради което е допустима и следва да бъде разгледана, като следва да се отбележи, че по отношение на допустимостта на жалбата веднъж вече са изложени мотиви с решение № 146 от 26.09.2019 г., постановено по адм.д. № 371/2019 г. по описа на Административен съд – Ловеч, като отделно делото е преминало веднъж и пред инстанционен контрол на ВАС.

Жалбата е неоснователна.

При цялостната проверка на законосъобразността на процесния ИАА, на основание чл. 146 и чл. 168 от АПК съдът намира същият за законосъобразен.

Актът е издаден от компетентен по място, материя и степен орган. Съгласно чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК публични са вземанията за недължимо платените и надплатените суми, както и за неправомерно получените или неправомерно усвоените средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз;

С разпоредбата на чл. 166, ал. 2 от ДОПК е регламентирано, че когато в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публично държавно вземане, то се установява по основание и размер с акт за установяване на публично държавно вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК. Също така е предвидено, че ако в закона не е определен органа за издаване на акта, той се определя от ръководителя на съответната администрация.

Според чл. 11а, чл. 27, ал. 3, чл. 47 и др. от ЗПЗП компетентен орган е Разплащателната агенция, като нейните функции на основание чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП се изпълняват от ДФЗ. Изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор и на разплащателната агенция с представителни правомощия – чл. 20а от ЗПЗП.

Не се оспорва компетентността на издателя на процесния АУПДВ. Изпълнявайки задължението си от чл.168 ал. 1 от АПК, съдът дължи произнасяне по този въпрос, независимо от горното. Ответният орган е действал при условията на надлежно делегирана му материална компетентност.

Съгласно чл.20а, ал.1 от ЗПЗП изпълнителният директор на ДФЗ е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция, а с ал. 4 /в приложимата с оглед датата на издаване на АУПДВ редакция/  е предвидено, че същият може да делегира свои правомощия, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, на директорите на областните дирекции съобразно териториалната им компетентност.

Със Заповед № 03-РД/286/01.02.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ са делегирани на директорите на Областните дирекции на ДФЗ определен обем правомощия, вкл. да издават актове от категорията на процесния по делото - по чл.166, ал. 2 от  ДОПК. Допълнително в решение № 5506 от 12.05.2020 г. по адм.д. № 13580/2019 г. на Върховен административен съд са изложени мотиви относно компетентността на издателя на обжалвания акт, които следва да бъдат съобразени при постановяване на настоящото решение, а именно: „По действащото право със създаването на чл. 20а, ал. 4 и ал. 5 от ЗПЗП е създадена компетентност на изпълнителния директор на ДФЗ за издаване на АУПДВ по реда на ДОПК и тази му компетентност е делегируема. Макар да е далеч от прецизността, заповед № 03-РД/286/01.02.2017 г. на изпълнителния директор на фонда овластява директорите на областни дирекции с правомощието за издаване и подписване на АУПДВ.“

Оспореният АУПДВ е издържан в предписаната от чл. 59, ал. 2 от АПК форма, включително съдържа изложение на фактическите и правните основания за издаването му, които кореспондират помежду си. Ето защо липсва отменително основание по чл. 146, т. 2 от АПК.

По отношение на изискването на чл. 146, т. 3 от АПК съдът съобрази, че не всяко нарушение на административнопроизводствените правила води до отмяна, а единствено съществено такова. По делото, видно от приложената административна, не се установи съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

Както беше посочено по-горе, не всяко нарушение на административнопроизводствените правила води до отмяна, а единствено съществено такова, а съдът не установи съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

Преди издаване на оспореният в настоящото производство АУПДВ жалбоподателят е бил надлежно уведомен по смисъла на чл. 26 от АПК за започване на настоящото производство с писмо изх. № 01-153-6500/55 от 06.02.2019 г., получено от жалбоподателя на 13.02.2019 г., като в указания 14-дн. срок не са постъпили документи или доказателства относими към настоящото производство.

Ето защо липсва отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК.

Съдът служебно извърши проверка и за наличие на основанието по чл. 146, т. 4 от АПК, като констатира, че АУПДВ съответства на материалния закон.

По делото няма спор по фактите.

С писмо с изх. № 01-153-6500/55 от 06.02.2019 г. ДФ „Земеделие” е открил производство по издаване на Акт за установяване на публично държавно вземане на основание чл. 26, ал. 1 от АПК. Производството се открива във връзка със следните констатации, направени по Заявка за плащане № 11/06/3/0/03195/3/01 от 01.08.2018г. по подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитие на малки стопанства” от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия" от ПРСР - 2014г.-2020г.:

При извършване на административни проверки съгласно чл. 35, ал. 1, т. 1, във връзка с чл. 33, ал. 1 от Наредба № 10 от 10.06.2016 г. за прилагане на подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитие на малки стопанства” от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия” от ПРСР за периода 2014 – 2020 г., респ. чл.8, ал.5, предл. първо във връзка чл.8, ал.1 от Договор № 11/06/3/0/03195 от 09.05.2017г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитие на малки стопанства” от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия" от /ПРСР/, съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони /ЕЗФРСР/ е установено, че по отношение на А.Н.А. е налице обстоятелство по чл.6, ал. 1, т. 1, въз връзка с ал. 3, т. 1 от Наредба № 10 от 10.06.2016 г..

Съобразно разпоредбите на чл. 33, ал. 1 от Наредба № 10/10.06.2016 г., при кандидатстване за второто плащане по чл. 10, т. 2 ползвателят на помощта подава заявка за плащане по образец, утвърден от изпълнителния директор на РА, в съответната регионална разплащателна агенция и прилага всички изискуеми документи съгласно приложение № 11.

Съгласно представената Декларация но образец (Приложение № 3 към чл. 6, ал. 3, т. 1 от Наредбата) относно обстоятелства по чл. 106, параграф 1и чл. 107 от Регламент (ЕО, Евратом) № 966/2012 на Съвета от 25 октомври 2012 г. относно финансовите правила, приложим за общия бюджет на Съюза, и за отмяна на Регламент (ЕО, Евратом) № 1605/2002., ползвателят декларира, че не е осъден с влязла в сила присъда за престъпление против собствеността по чл. 194 - 217 от Наказателния кодекс /т.13, буква „г"/.

Към заявката за второ плащане във връзка с проверката по чл. 6, ал. 1 от Наредбата е приложено от жалбоподателя Свидетелство за съдимост рег. № 2802 от 30.07.2018 г., издадено от PC – Ловеч /на л. 66 от адм. дело № 865/2019 г. на Административен съд – Плевен/. Видно от приложеното свидетелство, А.Н.А. е осъден с влязло в сила Споразумение № 778/26.09.2017 г. по НОХД № 3217/2017 г. по описа на Районен съд - Пловдив, че е извършил виновно престъпление по чл. 205, ал. 1, т. 1, във връзка с чл. 201, във връзка с чл. 26, ал. 1 от НК за това, че в периода 13.11.2015 г. - 03.12.2015 г. в гр. Пловдив, при условията на продължавано престъпление, като длъжностно лице - шофьор на товарен автомобил, е присвоил чужди пари - собственост на „***" ООД, връчени му в това му качество и поверени да ги пази и управлява. За извършеното деяние е наложено наказание в размер на три месеца лишаване от свобода, изтърпяването на което, на основание чл. 66, ал. 1 от НК, е отложено с изпитателен срок от три години, считано от влизане на сила на определението, с което е одобрено споразумението, а именно 26.09.2017 г.

Съобразно разпоредбата на чл. 6, ал. 1, т. 1 от Наредбата, „Не се подпомагат ползватели на помощта: при наличие на някое от обстоятелствата за отстраняване по чл. 131, параграф 4 във връзка с чл. 106, параграф 1 и чл. 107 от Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2012 г. относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза и за отмяна на Регламент (ЕО, Евратом) № 1605/2002 на Съвета (OB L, бр. 298 от 26 октомври 2012 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012”;

Съгласно чл. 9, ал. 1, т. 11 и ал. 2, т. 5 от Договор № 11/06/3/0/03195 от 09.05.2017 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитие на малки стопанства” от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия" от /ПРСР/, съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони /ЕЗФРСР/, респ. чл. 44 от Наредба № 10 от 10.06.2016г. за прилагане на подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитие на малки стопанства” от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия” от ПРСР за периода 2014 - 2020г., „Разплащателната агенция има право да изиска от ползвателя връщане на всички получени по договора за предоставяне на финансова помощ суми заедно със законната лихва върху тях, дължима за период, посочен в договора, когато: т. 2 установи, че ползвателят е представил декларация с невярно съдържание, включително когато тази декларация е представена при подаване на заявката за второ плащане; т. 3. установи, че ползвателят не отговаря на изискванията по чл. 6, ал. 1 от Наредба № 10/10.06.2016г. към датата на подаване на заявката за второ плащане по договора”.

Както беше посочено по-горе, по делото няма спор относно фактите.

Спори се относно осъждането на жалбоподателя, което също безспорно е установено, видно от Свидетелство за съдимост рег. № 2802 от 30.07.2018 г., издадено от PC – Ловеч /на л. 66 от адм. дело № 865/2019 г. на Административен съд – Плевен/.

Видно от същото Свидетелство за съдимост рег. № 2802 от 30.07.2018 г., издадено от PC – Ловеч, безспорно е доказано, че жалбоподателят А. сам изрично е декларирал, че не е осъждан с влязла в сила присъда за престъпление против собствеността по чл. 194 -217 от НК, но е приложено Свидетелство за съдимост, издадено на 30.07.2018 г., от което е видно, че жалбоподателят  А. в действителност е осъден с влязло в сила споразумение от 26.09.2017 г. за престъпление по чл. 205, ал. 1, т. 1 във вр. с чл. 201 от НК /на л. 66 от адм.д № 865/2019 г. по описа на АдмС – Плевен/, т.е. подал е декларация с невярно съдържание.

Възражението на процесуалния представител на жалбоподателя, че образецът на декларацията не позволявал корекции от страна на декларатора, съдът намира за неоснователно, тъй като няма забрана лицето да задраска в предоставения образец невярната информация и да посочи вярната, като подпише направената поправка, и така подадената декларация да се цени от органа съвкупно с останалите представени пред него доказателства.

Относно доводът на жалбоподателя за приложението на чл. 142, ал. 2 от АПК във връзка с представеното в хода на настоящото дело ново свидетелство за съдимост № 2726 от 09.10.2020 г. /на л. 12 от настоящото дело/, съдът намира, че няма как същото свидетелство да води до незаконосъобразност на обжалвания АУПДВ, издаден на 07.06.2019 г. В случая фактът за осъждането на лицето-жалбоподател с влязло в сила на 26.09.2017 г. споразумение /видно от Свидетелство за съдимост рег. № 2802 от 30.07.2018 г., издадено от PC – Ловеч /на л. 66 от адм. дело № 865/2019 г. на Административен съд – Плевен/, е основен релевантен факт по делото, поради което и последващата реабилитация по право, настъпила след повече от 1 г. и 4 м. след издаване на обжалвания в настоящото производство АУПДВ, няма как да се отрази на преценката за законосъобразност на обжалвания АУПДВ, дори по реда на чл. 142, ал. 2 от АПК.

Съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му. Към момента на издаване на обжалвания АУПДВ, издаден на 07.06.2019 г., жалбоподателят А.А. е бил осъждан и то за престъпление, попадаща в обхвата на разпоредбите на чл. 194-217 от НК, поради което съдът намира, че обжалваният АУПДВ съответства на разпоредбите на материалния закон.

С разпоредбата на чл. 27, ал. 3 от ЗПЗП е въведено задължение на Разплащателната агенция да предприеме необходимите действия за събиране на недължимо платените и надплатени суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и от държавния бюджет, които съгласно чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК представляват публично държавно вземане. 

Съдът намира, че изложените в обжалвания АУПДВ фактически основания съответстват на правните основания, посочени в същия АУПДВ.

Както беше посочено по-горе, между страните няма спор по фактите, които се установяват и от административната преписка. Отделно от страна на жалбоподаетля не се представиха други доказателства, освен последващо свидетелство за съдимост от 09.10.2020 г., удостоверяващо настъпила по право реабилитация в един последващ момент - след около 1 г. и 4 м. след издаване на обжалвания в настоящото производство АУПДВ.

Ето защо АУПДВ е законосъобразен и издаден в съответствие с материалноправните норми, посочени в него като правни основания.

В същия смисъл е практиката на ВАС – Решение № 3275 от 06.03.2019 г. по адм.д. № 6609/2018 г. на осмо отд. на ВАС, Решение № 2410 от 19.02.2019 г. по адм.д. № 8675/2018 г. на първо отд. на ВАС и др.

Съдът служебно констатира, че АУПДВ съответства и на целта на закона - чл. 146, т. 5 от АПК.

С оглед съображенията, изложени по-горе, съдът намира, че Акт за установяване на публично държавно вземане № 11/06/3/0/03195/2/01/04/01 от 07.06.2019 г. изх. № 01-153-6500/169 от 07.06.2019 г. на Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ - Плевен, е законосъобразен, а жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК в полза на ответника следва да бъдат присъдени поисканите своевременно и действително направени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 50 лв., колкото са поискани изрично от юрисконслут Л.Х. в съдебно заседание на 11.11.2020 г.

На основание гореизложеното и чл.  172, ал. 2 от АПК Ловешкият административен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.Н.А., ЕГН: **********,***, срещу Акт за установяване на публично държавно вземане № 11/06/3/0/03195/2/01/04/01 от 07.06.2019 г. изх. № 01-153-6500/169 от 07.06.2019 г. на Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ – Плевен.

ОСЪЖДА на основание чл. 143, ал. 4 от АПК А.Н.А., ЕГН: **********,***, да заплати на ДФ „Земеделие”- Разплащателна агенция, гр. София сумата от 50 лв. /петдесет лева/ разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщението до страните.

Да се изпрати препис от решението на страните.

  

 

                                                                        АДМ. СЪДИЯ: