Решение по дело №519/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 91
Дата: 2 март 2020 г. (в сила от 26 март 2020 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20197080700519
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 91

гр.Враца  02.03.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, трети  състав, в публично заседание на 06.02.2020 г. /шести февруари две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА, като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА  адм. дело № 519 по описа на АдмС – Враца за 2019 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:                                                          

 

            Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс вр.чл.118 ал.1 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/.

            Образувано е въз основа на жалба /обективирана като молба/  на  Л.С.Р. ***  против РЕШЕНИЕ №1012-06-48-2//25.06.2019г.  на Директора на ТП на НОИ гр.Враца, с което е оставена без уважение  жалбата му  против Разпореждане №* на Ръководителя на “ПО” , с  което е отказано  да му бъде отпусната  пенсия за инвалидност за общо заболяване,   на основание чл.74 ал.1 т.4 от КСО.

            В жалбата  не се сочат  конкретни основания за незаконосъобразност на оспореното  решение, но от съдържанието й може да се направи извода, че се претендира  за неправилно приложение на материалния закон. Заявява се, че неправомерно не е зачетен трудовият му стаж, положен в Кметството на с.С. обл.М. Иска се отмяната на решението  и    да се разпореди   ответника с ново решение да отпусне на жалбодателя  пенсия  * съобразно експертното решение на ТЕЛК..

             Ответникът  по  оспорването чрез процесуалния си представител юрисконсулт Ц.оспорва жалбата  и заявява, че правилно  на жалбодателя  не е отпусната пенсия *, тъй като същият не е придобил минимално изискуемия се осигурителен стаж,  необходим за  придобиване на право  на такъв вид пенсия.

             Административният съд,като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка на оспореното решение съобразно разпоредбата на чл.168 ал.1 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

             Жалбодателят  изтърпява присъда в Затвора В., като няма данни, нито твърдения ,че  там е полагал труд и е получавал възнаграждение. С молба  вх.№2112-06-69/ 25.01.2019г. , приета от  ответника като заявление за отпускане на пенсия за *,    жалбодателят   е поискал  да му  бъде отпусната такава пенсия въз основа на  влязло в сила  ЕР №*  на   ТЕЛК общи заболявания при МБАЛ В.,  в което са му определени  * трайно намалена работоспособност по общо  заболяване, за срок от една година. Изготвена е Справка за  периодите, за които лицето има осигурителен стаж  и същият е установен,както следва: в „М.“ АД гр.М. /К. п./ – 1м.16дни от 01.09.1981г. – 30.11.1981г., в О. М. – 1г. от 01.11.2010г. – 01.11.2011г., в Б.по т.  4м. от 01.11.2011г. – 29.02.2012г., в О. М. 3м.28дни от 23.04.2012г. -01.10.2012г., в О. М. 4м.16дни от 29.04.2013г. – 01.11.2013г. или общ  осигурителен стаж от 2г.2м.1дни. Жалбодателят е регистриран в Б. по т. М. освен в посочения в справката период  и за периодите 10.02.2010г. – 31.10.2010г., 05.10.2012г. – 28.04.2013г. и 08.11.2013г. – 12.08.2015г. Бил е на редовна * от 29.03.1983г. -01.10.1984г. и от 05.01.1988г. – 15.05.1988г. или общо  2г.0м.14дни. С Разпореждане №*  му е отказано отпускането на търсената от него  пенсия, тъй като същият няма изискуемият се по чл.74 ал.1 т.4  от КСО минимален осигурителен стаж от 5години, една трета от който трябва да е действително отработен съобразно ал.2 от същата разпоредба. Недоволен  от така постановеното разпореждане, получено от него на *., видно от известието за доставяне, жалбодателят го е обжалвал с жалба  рег.№Л-752/07.06.2019г.на регистратурата на Затвора В. Разглеждайки жалбата и изложените в нея аргументи, ответникът я е приел за неоснователна  и я е отхвърлил.

               При така установената фактическа обстановка  съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна, в законоустановения  преклузивен срок / решението е получено на 27.06.2019г., а жалбата против него е подадена на 04.07.2019г. с рег.№2185 на регистратурата на Затвора В./, против индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал.1 от АПК, поради което е допустимо. Разгледано по същество, същото обаче е неоснователно.

               Съгласно изискванията на чл.168 ал.1 и 2 от АПК съдът следва да се произнесе  по всички основания за  незаконосъобразност на оспорения административен акт, включително и за неговата нищожност, независимо дали има направено искане за това. Издаденото от ответника решение  е издадено от материално и  териториално компетентния орган, в изискуемата писмена форма и съдържа необходимите реквизити, което го прави валиден  административен акт. При постановяването му не е допуснато нарушение на материалния закон и на административнопроцесуалните правила, което го прави и законосъобразно. Спорни по делото са фактите   жалбодателят  има ли осигурителен стаж, придобит при упражняване на трудова дейност в Кметство с.С. обл.М. и в „М.“ АД гр.М. /К. п./. Административният орган е положил усилия за установяване на тези факти, като след предоставени данни от Обединен осигурителен архив е установил  периода, в който лицето е полагало труд в К. п.  и е зачел този период за  осигурителен стаж. За упражнен труд в Кметство на с.С., за  който жалбодателят не сочи в кой период е полаган, няма  доказателства. Според  твърденията на лицето, този труд е полаган  на непълен работен ден и касае два периода и тъй като същото  не  твърди да е полагало труд в Община М., най вероятно  предоставените данни от  Общината  се отнасят именно за труда, полаган към  Кметство с.С. община М. За тези два периода също е зачетен осигурителен стаж на жалбодателя. За осигурителен стаж е зачетен и периодът  от 4 месеца, в които лицето е получавало обезщетение за безработица в Б. по т. М. Правилно  за останалото време, в което жалбодателят е бил регистриран в Бюрото по труда, не е признат осигурителен стаж, тъй като той не е получавал обезщетение, защото не са били изпълнени условията на чл.54а от  КСО /редакцията от 01.01.2012г. до 01.01.2015г./ да има най-малко девет месеца  през последните 15 месеца внесени осигуровки за фонд „Безработица“, защото  лицето не е полагало труд   за такъв период от време. При издаване на розпореждането  и постановяване на оспореното пред съда решение не е взет предвид периодът, в който лицето е  било на редовна военна служба, но видно от предоставените от Д. в. а.  доказателства, този период е 2г.0м.14дни и прибавен към установения от ответника осигурителен стаж от  2г.2м.1дни, прави общ осигурителен стаж от 4г.2м.15дни. Съгласно разпоредбата  на чл.74 ал.1 т.4  от КСО, право на  пенсия за *  имат само лицата, които преди датата на инвалидизирането имат придобит осигурителен стаж  от 5 години, като съгласно ал.2 на същата разпоредба една трета от този стаж следва да е действително отработен. При условие, че от събраните  доказателства се установява  осигурителен стаж от  4г.2м.15дни , административният орган правилно е приложил закона  и е оставил в сила разпореждането, с което е отказано отпускането на  пенсията.  Тъй като лицето с молбата си не е конкретизирало  точно каква пенсия за *претендира, съдът провери  дали са налице основанията за отпускане на социална пенсия за *. Съгласно разпоредбата на чл.90а от КСО социална пенсия за* се отпуска на лица, навършили 16 години и с трайно намалена работоспособност повече от * поради което  жалбодателят при определени * трайно намалена работоспособност не отговаря на изискванията  за получаване и на социална пенсия за инвалидност.

               По така изложените съображения   оспореното решение се явява законосъобразно и следва да бъде потвърдено, а жалбата против него следва да бъде отхвърлена.

               Воден от горното и на основание чл.172 ал.2 от АПК съдът

 

                  Р     Е      Ш        И :

 

               ОТХВЪРЛЯ жалбата на Л.С.Р. ***  против    РЕШЕНИЕ №1012-06-48-2/25.06.2019г. на ДИРЕКТОРА  на ТП на НОИ Враца, с което е потвърдено РАЗПОРЕЖДАНЕ №*   на Ръководителя на “ПО”.

               Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд чрез Врачански административен съд  в 14-дневен срок от съобщението до страните,че е изготвено.

 

                                                          АДМ. СЪДИЯ: