Решение по НАХД №260/2021 на Районен съд - Пирдоп

Номер на акта: 4
Дата: 5 януари 2022 г. (в сила от 4 май 2022 г.)
Съдия: Цонка Тодорова Миткова
Дело: 20211860200260
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

**;ЕШЕНИЕ
№ 4
гр. , 05.01.**22 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
**;АЙОНЕН **;ЪД &#x**13; ПИ**;ДОП, ВТО**;И
НАКАЗАТЕЛЕН **;Ъ**;ТАВ, в публично заседание на четиринадесети
декември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Ц.Т.М.
при участието на секретаря Г. **;Т. И.
като разгледа докладваното от Ц.Т.М. Административно наказателно дело №
****1860**0260 по описа за **** година
Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
Постъпила е жалба от „ВИК” ЕООД С., ЕИК ********, със седалище и
адрес на управление: град С., бул. „Р.” № 15, представлявано от управителя Н.
Г. Н., с която обжалва наказателно постановление № МН-ЗБ-**-262/
**.10.****г. на Началника на Регионален отдел „МН З.Б.” на Главна дирекция
„М.Н.”, упълномощен със заповед № А-33/ 14.01.**19 г. на Председателя на
ДАМТН.МТН/, с което на основание чл. ** от ЗАНН, чл. 85, ал. 2 от Закона
за измерванията /ЗИ/, вр. с чл. 85, ал. 1 от ЗИ и чл. 94, ал. 2 от ЗИ, е наложена
„имуществена санкция” на търговското дружество в размер на **0 лева
(двеста лева) за административно нарушение по чл. 44, т. 4, във връзка с чл.
43, ал. 1 от ЗИ. Жалбоподателят намира издаденото наказателно
постановление за незаконосъобразно, необосновано и моли да бъде отменено
изцяло.
ДАМТН.МТН/ - Регионален отдел „МН З.Б.” на Главна дирекция
„М.Н.”, чрез процесуалния си представител в писмено становище, оспорва
жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено, като
законосъобразно и да им бъдат присъдени направените разноски по делото,
1
представляващи юрисконсултско възнаграждение.
РП – П. не взема становище по жалбата.
РС – П., след като обсъди събраните доказателства по делото и ведно с
доводите на страните, намира за установено следното от фактическа страна:
На 19.08.**** г. е съставен АУАН № 4С774 срещу жалбоподателя
„ВИК” ЕООД С., ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: град
С., бул. „Р.” № 15, представлявано от управителя Н. Г. Н., за следното
нарушение: „На 16.07.**** г. около 12:15 часа е извършена надзорна проверка
на водомер, разположен във водомерната шахта на къща, намираща се в гр.
К., ул. „Г.Б.” № 101 – абонат с абонатен № 5****3, и е констатирано, че за
измерване на вода за питейно-битови нужди, с цел осъществяване на
търговски плащания, дружеството „ВИК” ЕООД използва водомер, тип
ВКЕСВ 5 СРБ, произведен от „Б.“ АД П., с идент. номер 0041931/**06 г., с
описаните технически и метрологични характеристики, със знак за одобрен
1949.02. В момента на проверката средството за измерване се намира в
употреба, тъй като е монтирано към водопроводната шахта на къщата и
осигурява снабдяването й с вода за питейно-битови нужди. Описаният
водомер е с поставен знак за първоначална проверка, извършена през **06 г.
Последваща проверка за този тип водомери се извършва на всеки пет години
– тази периодичност е определена в Заповед № А-412/ 16.08.**04 г. на
Председателя на ДАМТН, както и във всички последвали във времето
заповеди, издадени на основание чл. 43, ал. 4 от ЗИ, включително и
действащата към момента Заповед № А-616/ 11.09.**18 г. на Председателя на
ДАМТН.(обн.ДВ бр.82 от 05.10.**18 г.) Следователно по отношение на
посочения водомер петгодишният период е изтекъл на 31.12.**11 г. и след
тази дата на водомера, намиращ се в употреба, е следвало да бъде извършена
последваща проверка, респективно да му бъде поставен знак за последваща
проверка, съгласно чл. 43, ал. 1 от ЗИ, във връзка с чл. 846, т. 5 от
НСИКПМК. При проверката на 16.07.**** г. върху описания водомер няма
поставен знак за последваща проверка.” /л.4/ В АУАН е посочено, че с
горното жалбоподателят е извършил нарушение по чл. 44, т. 4, във връзка с
чл. 43, ал. 1 от Закона за измерванията /ЗИ/. Видно е от акта, че същия е
връчен срещу подпис на лицето Т. Г.а Б., ЕГН ********** – упълномощен
представител на търговското дружество./л.5/
По делото е представено пълномощно № 15/ 09.06.**17 г. от Н. Г. Н. –
2
управител на „ВИК” ЕООД С., ЕИК ********, с което е упълномощил лицето
Т. Г.а Б., ЕГН ********** – юрисконсулт на търговското дружество, до го
представлява пред посочените институции./л.9/
По делото е представена покана от Главна дирекция „М.Н.”, Регионален
отдел „МН З.Б.” на ДАМТН до Н. Г. Н. – управител на „ВИК” ЕООД С., ЕИК
********, за явяване на 27.09.**** г. от 10 до 12 часа в Регионален отдел за
съставяне и връчване на АУАН./л.8/
По делото е представено известие за доставяне на поканата, която е
получена на 13.08.**** г./л.8,на гърба/
Наказателно постановление № МН-ЗБ-**-262 е издадено от Г.Х.Д. –
Началник на Регионален отдел „МН З.Б.” на Главна дирекция „М.Н.”,
упълномощен със заповед № А-33/ 14.01.**19 г. на Председателя на
ДАМТН.МТН/, на **.10.****г., срещу „ВИК” ЕООД С., ЕИК ********, със
седалище и адрес на управление: град С., бул. „Р.” № 15, представлявано от
управителя Н. Г. Н., като в него е отразено, че същото се издава въз основа на
АУАН № 4С774 от 19.08.**** г./л.6/. В наказателното постановление е
посочено, че: „На 16.07.**** г. около 12:15 часа е извършена надзорна
проверка на водомер, разположен във водомерната шахта на къща, намираща
се в гр. К., ул. „Г.Б.” № 101 – абонат с абонатен № 5****3, и е констатирано,
че за измерване на вода за питейно-битови нужди, с цел осъществяване на
търговски плащания, дружеството „ВИК” ЕООД използва водомер, тип
ВКЕСВ 5 СРБ, произведен от „Б.“ АД П., с идент. номер 0041931/**06 г., с
описаните технически и метрологични характеристики, със знак за одобрен
1949.02. В момента на проверката средството за измерване се намира в
употреба, тъй като е монтирано към водопроводната шахта на къщата и
осигурява снабдяването й с вода за питейно-битови нужди. Описаният
водомер е с поставен знак за първоначална проверка, извършена през **06 г.
Последваща проверка за този тип водомери се извършва на всеки пет години
– тази периодичност е определена в Заповед № А-412/ 16.08.**04 г. на
Председателя на ДАМТН, както и във всички последвали във времето
заповеди, издадени на основание чл. 43, ал. 4 от ЗИ, включително и
действащата към момента Заповед № А-616/ 11.09.**18 г. на Председателя на
ДАМТН.(обн.ДВ бр.82 от 05.10.**18 г.) Следователно по отношение на
посочения водомер петгодишният период е изтекъл на 31.12.**11 г. и след
3
тази дата на водомера, намиращ се в употреба, е следвало да бъде извършена
последваща проверка, респективно да му бъде поставен знак за последваща
проверка, съгласно чл. 43, ал. 1 от ЗИ, във връзка с чл. 846, т. 5 от
НСИКПМК. При проверката на 16.07.**** г. върху описания водомер няма
поставен знак за последваща проверка.” В Наказателното постановление е
посочено, че с горното жалбоподателят е извършил нарушение по чл. 44, т. 4,
във връзка с чл. 43, ал. 1 от Закона за измерванията /ЗИ/ и на основание чл. **
от ЗАНН, чл. 85, ал. 2, вр. с чл. 85, ал. 1 от ЗИ и чл. 94, ал. 2 от ЗИ, е наложена
„имуществена санкция” на търговското дружество в размер на **0 лева
(двеста лева).
От заповед № А-54/ 03.02.**** г. на П.Г. – Председател на
ДАМТН.МТН/, се установи, че ИВ. Т. К. – „главен инспектор“ в регионален
отдел „МН З.Б.” на Главна дирекция „М.Н.” е оправомощена да извършва
надзорни проверки на територията на цялата страна и да съставя АУАН за
нарушения по Закона за измерванията /ЗИ/. /л.11/
От заповед № А-33/ 14.01.**19 г. на П.Г. – Председател на
ДАМТН.МТН/, се установи, че Г.Х.Д. – Началник на Регионален отдел „МН
З.Б.” на Главна дирекция „М.Н.”, е оправомощен да издава наказателни
постановления за нарушения по чл. 85, чл. 86, чл. 89, чл. 90, чл. 91, чл. 92 и
чл. 93 от ЗИ. /л.12/.
От показанията на свидетелите ИВ. Т. К. – актосъставител, ИВ. Г. Г. –
свидетел при проверката и при съставянето на акта, и СТ. П. Ш. – свидетел
при съставянето на акта /служители на ГДМН при ДАМТН/, дадени в с.з. на
14.12.****г., се установи, че те поддържат фактическите констатации,
отразени в АУАН. /л.22-л.23/
Наказателното постановление № МН-ЗБ-**-262/ **.10.**** г. на
Началника на Регионален отдел „МН З.Б.” на Главна дирекция „М.Н.” на
ДАМТН.МТН/ е връчено на жалбоподателя „ВИК” ЕООД на 02.11.**** г.
/л.7/, а жалбата против същото е внесена на ръка в деловодството на ДАМТН
на 05.11.****г. /л.3/
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата на „ВИК” ЕООД С., ЕИК ********, със седалище и адрес на
управление: град С., бул. „Р.” № 15, представлявано от управителя Н. Г. Н.,
4
срещу Наказателно постановление № МН-ЗБ-**-262/ **.10.**** г. на
Началника на Регионален отдел „МН З.Б.” на Главна дирекция „М.Н.” на
ДАМТН.МТН/, е подадена по реда и в сроковете на чл. 59 от ЗАНН, поради
което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество същата се
явява неоснователна по следните съображения:
Съдът счита, че в хода на административнонаказателното производство
по издаване на наказателното постановление, което се атакува, не са
допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, обуславящи
отмяната му. Извършена е проверка от служители на ДАМТН, притежаващи
изискуемата компетентност да извършват проверки във връзка със спазване
разпоредбите на Закона за измерванията /ЗИ/.
Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на
акта за установяване на административно нарушение. Същият е съставен от
компетентен актосъставител, при съставянето му са спазени изискванията на
чл. 42, чл. 43 и чл. 44 от ЗАНН. Наказателното постановление, издадено във
връзка с нарушение на чл. 44, т. 4, във връзка с чл. 43, ал. 1 от Закона за
измерванията /ЗИ/, е издадено от компетентно длъжностно лице. Не се
констатираха нарушения на изискванията на чл. 57 и сл. от ЗАНН.
Административнонаказателното производство е протекло в
законоустановените срокове, не са пропуснати съществени реквизити от акта
или наказателното постановление, което да обуслови незаконосъобразност на
крайния акт, достатъчно са конкретизирани обстоятелствата на нарушението,
както и мястото на извършването му. Издаденото НП отговаря на
изискванията на ЗАНН. Същото е съставено в предписаната от закона форма,
съдържа точно описание на нарушението и съответства на констатациите в
АУАН. С оглед на това съдът намира, че правото на защита на жалбоподателя
не е нарушено и цялата преписка по издаването на НП установява по
безспорен начин нарушението и правомерното определяне на адм. наказание.
В НП, както и в АУАН, изрично е посочено, че се ангажира отговорността на
жалбоподателя „ВИК” ЕООД, ЕИК ********, в качеството му на дружество,
което осъществява водоснабдяване на територията на град К. и водомера в
посочената къща се използва от дружеството за измерване на вода за
питейно-битови нужди, с цел осъществяване на търговски плащания, т. е.
средството за измерване – водомер, попада в приложното поле на чл. 5 от
Закона за измерванията /ЗИ/.
5
По същество правилно е приложен и материалния закон – издаденото
наказателно постановление е за извършено от жалбоподателя нарушение на
чл. 44, т. 4, във връзка с чл. 43, ал. 1 от Закона за измерванията /ЗИ/. Съгласно
тази разпоредба „Лицата, които използват средства за измерване, са длъжни
да не използват средства за измерване без знаците по чл. 35, чл. 39, ал. 1 и чл.
43, ал. 1 и последваща проверка се извършва на средствата за измерване в
употреба и се удостоверява със знаци за последваща проверка.“
Горепосоченото нарушение е от категорията на формалните и законът не
изисква настъпването на конкретен вредоносен резултат, за да бъде
осъществен съставът му. От обективна страна се установи, че търговското
дружество – жалбоподател, в качеството му на лице, използващо за
измервания „средство за измерване – водомер” по смисъла на чл. 5 от ЗИ с
цел търговски плащания, не е изпълнило изискуемото задължение по
горецитираните разпоредби на ЗИ, с което деяние, изразяващо се в активно
поведение, в действие /”използване”/, от обективна страна е осъществило
състава на нарушението по чл. 44, т. 4, във връзка с чл. 43, ал. 1 от Закона за
измерванията /ЗИ/. Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, визирани в
жалбата, за незаконосъобразност на наказателното постановление, поради
нарушения на материалния закон и нарушения на административно
производствените правила по ЗАНН. В тежест на
административнонаказващият орган е да докаже, че на посочената дата и
място, при описаната фактическа обстановка, жалбоподателят е извършил
визираното нарушение, което съдът намира за доказано в настоящия процес.
Допуснотото нарушение е безспорно установено от писмените доказателства
и свидетелските показания, като съдът не констатира съществени
противоречия в събраните гласни доказателства по делото. Съдът счита, че
законосъобразно административно наказващият орган е ангажирал
отговорността на юридическото лице за допуснатото нарушение. В НП е
посочено, че имуществената санкция е наложена на основание чл. ** от
ЗАНН, чл. 85, ал. 2, вр. с чл. 85, ал. 1 от ЗИ и чл. 94, ал. 2 от ЗИ, като в
конкретния случай на юридическото лице е наложена „имуществена санкция“
в минималния размер от **0 лева (двеста лева), предвиден в закона. Съгласно
тази разпоредба, едноличен търговец или юридическо лице, което в случаите
по чл. 5 използва средства за измерване, които не отговарят на изискванията
по глава четвърта, или не изпълнява задълженията си по чл. 44, се налага
6
имуществена санкция от **0 до 500 лв. Съдът не приема, че в случая се касае
за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Според задължителната
практика на ВКС, дадена с ТР № 1 от 12.12.**07г. преценката на
административнонаказващия орган "за маловажност" на случая по чл. 28 от
ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. За това
дали нарушението е маловажно следва да се изхожда от неговата
малозначителност, а тя е в зависимост от обществената му опасност, която
може да не е налице или да е явно незначителна. „Маловажен случай” по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН е този, който при извършеното деяние, с оглед
липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други
смекчаващи обстоятелства, представлява по – ниска степен на обществена
опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения
от същия вид. В конкретния случай не са представени доказателства и не са
налице обстоятелства, обуславящи по – ниска степен на обществена опасност
на конкретно извършеното административно нарушение в сравнение с
обикновените случаи по чл. 44, т. 4 от ЗИ, във връзка с чл. 43, ал. 1 от ЗИ,
поради което не е налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН. В случая
нарушението е типично за вида си и не разкрива по – ниска степен на
обществена опасност за установения ред на държавно управление в сравнение
с други нарушения от същия вид. Настоящият състав на РС П. е разглеждал и
други административнонаказателни дела от жалбоподателя „ВИК” ЕООД,
ЕИК ******** срещу наказателни постановления на Началника на Регионален
отдел „МН З.Б.” на Главна дирекция „М.Н.” на ДАМТН.МТН/, издадени за
нарушения по чл. 44, т. 4 от ЗИ, във връзка с чл. 43, ал. 1 от ЗИ, което е
индиция за системно извършване на нарушения от този вид от страна на
жалбоподателя. Касае се за формално нарушение, при което настъпването на
вредоносни последици не е елемент от фактическия му състав. Липсата на
такива последици не се преценява като смекчаващо обстоятелство, респ. като
основание за преценка на случая като маловажен. Деянието не се отличава с
по – ниска степен на обществена опасност от обикновените случаи на други
такива нарушения. Ето защо съдът счита, че следва да потвърди обжалваното
наказателно постановление като законосъобразно.
Предвид изхода на делото и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН,
„ВИК” ЕООД, ЕИК ********, следва да заплати на ДАМТН.МТН/,
направените разноски по делото в размер на 100 лева (сто лева),
7
представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Воден от гореизложеното РС – П.
**;ЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № МН-ЗБ-**-262/
**.10.****г. на Началника на Регионален отдел „МН З.Б.” на Главна дирекция
„М.Н.”, упълномощен със заповед № А-33/ 14.01.**19 г. на Председателя на
ДАМТН.МТН/, с което на жалбоподателя „ВИК” ЕООД С., ЕИК ********,
със седалище и адрес на управление: град С., бул. „Р.” № 15, представлявано
от управителя Н. Г. Н., на основание чл. ** от ЗАНН, чл. 85, ал. 2, вр. с чл. 85,
ал. 1 от Закона за измерванията /ЗИ/ и чл. 94, ал. 2 от ЗИ, е наложена
„имуществена санкция” на търговското дружество в размер на **0 лева
(двеста лева) за административно нарушение по чл. 44, т. 4, във връзка с чл.
43, ал. 1 от ЗИ, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, „ВИК” ЕООД С., ЕИК
********, със седалище и адрес на управление: град С., бул. „Р.” № 15,
представлявано от управителя Н. Г. Н., да заплати на ДАМТН.МТН/, адрес:
град С., бул. „Г.М.Д.“ № 52А, направените разноски по делото в размер на
100 лева (сто лева).
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в четиринадесет
дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд –
С. област, по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния
кодекс.
Съдия при **;айонен съд &#x**13; Пирдоп: _______________________
8

Съдържание на мотивите

Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
Постъпила е жалба от „ВИК” ЕООД С., ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: град С., бул. „Р.” № 15, представлявано от управителя Н.
Г. Н., с която обжалва наказателно постановление № МН-ЗБ-21-262/
21.10.2021г. на Началника на Регионален отдел „МН З.Б.” на Главна дирекция
„М.Н.”, упълномощен със заповед № А-33/ 14.01.2019 г. на Председателя на
ДАМТН. /ДАМТН/, с което на основание чл. 83 от ЗАНН, чл. 85, ал. 2 от
Закона за измерванията /ЗИ/, вр. с чл. 85, ал. 1 от ЗИ и чл. 94, ал. 2 от ЗИ, е
наложена „имуществена санкция” на търговското дружество в размер на 200
лева (двеста лева) за административно нарушение по чл. 44, т. 4, във връзка с
чл. 43, ал. 1 от ЗИ. Жалбоподателят намира издаденото наказателно
постановление за незаконосъобразно, необосновано и моли да бъде отменено
изцяло.
ДАМТН. /ДАМТН/ - Регионален отдел „МН З.Б.” на Главна дирекция
„М.Н.”, чрез процесуалния си представител в писмено становище, оспорва
жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено, като
законосъобразно и да им бъдат присъдени направените разноски по делото,
представляващи юрисконсултско възнаграждение.
ПРП не взема становище по жалбата.
РПСПп, след като обсъди събраните доказателства по делото и ведно с
доводите на страните, намира за установено следното от фактическа страна:
На 19.08.2021 г. е съставен АУАН № 4С774 срещу жалбоподателя
„ВИК” ЕООД С., ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град
С., бул. „Р.” № 15, представлявано от управителя Н. Г. Н., за следното
нарушение: „На 16.07.2021 г. около 12:15 часа е извършена надзорна проверка
на водомер, разположен във водомерната шахта на къща, намираща се в гр.
К., ул. „Г.Б.” № 101 – абонат с абонатен № *******, и е констатирано, че за
измерване на вода за питейно-битови нужди, с цел осъществяване на
търговски плащания, дружеството „ВИК” ЕООД използва водомер, тип
ВКЕСВ 5 СРБ, произведен от „Б.“ АД П., с идент. номер 0041931/2006 г., с
описаните технически и метрологични характеристики, със знак за одобрен
1949.02. В момента на проверката средството за измерване се намира в
употреба, тъй като е монтирано към водопроводната шахта на къщата и
осигурява снабдяването й с вода за питейно-битови нужди. Описаният
водомер е с поставен знак за първоначална проверка, извършена през 2006 г.
Последваща проверка за този тип водомери се извършва на всеки пет години
– тази периодичност е определена в Заповед № А-412/ 16.08.2004 г. на
Председателя на ДАМТН, както и във всички последвали във времето
заповеди, издадени на основание чл. 43, ал. 4 от ЗИ, включително и
действащата към момента Заповед № А-616/ 11.09.2018 г. на Председателя на
ДАМТН.(обн.ДВ бр.82 от 05.10.2018 г.) Следователно по отношение на
посочения водомер петгодишният период е изтекъл на 31.12.2011 г. и след
1
тази дата на водомера, намиращ се в употреба, е следвало да бъде извършена
последваща проверка, респективно да му бъде поставен знак за последваща
проверка, съгласно чл. 43, ал. 1 от ЗИ, във връзка с чл. 846, т. 5 от
НСИКПМК. При проверката на 16.07.2021 г. върху описания водомер няма
поставен знак за последваща проверка.” /л.4/ В АУАН е посочено, че с
горното жалбоподателят е извършил нарушение по чл. 44, т. 4, във връзка с
чл. 43, ал. 1 от Закона за измерванията /ЗИ/. Видно е от акта, че същия е
връчен срещу подпис на лицето Т. Г.а Б., ЕГН ********** – упълномощен
представител на търговското дружество./л.5/
По делото е представено пълномощно № 15/ 09.06.2017 г. от Н. Г. Н. –
управител на „ВИК” ЕООД С., ЕИК *********, с което е упълномощил
лицето Т. Г.а Б., ЕГН ********** – юрисконсулт на търговското дружество,
до го представлява пред посочените институции./л.9/
По делото е представена покана от Главна дирекция „М.Н.”, Регионален
отдел „МН З.Б.” на ДАМТН до Н. Г. Н. – управител на „ВИК” ЕООД С., ЕИК
*********, за явяване на 27.09.2021 г. от 10 до 12 часа в Регионален отдел за
съставяне и връчване на АУАН./л.8/
По делото е представено известие за доставяне на поканата, която е
получена на 13.08.2021 г./л.8,на гърба/
Наказателно постановление № МН-ЗБ-21-262 е издадено от Г.Х.Д. –
Началник на Регионален отдел „МН З.Б.” на Главна дирекция „М.Н.”,
упълномощен със заповед № А-33/ 14.01.2019 г. на Председателя на ДАМТН.
/ДАМТН/, на 21.10.2021г., срещу „ВИК” ЕООД С., ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: град С., бул. „Р.” № 15, представлявано от
управителя Н. Г. Н., като в него е отразено, че същото се издава въз основа на
АУАН № 4С774 от 19.08.2021 г./л.6/. В наказателното постановление е
посочено, че: „На 16.07.2021 г. около 12:15 часа е извършена надзорна
проверка на водомер, разположен във водомерната шахта на къща, намираща
се в гр. К., ул. „Г.Б.” № 101 – абонат с абонатен № *******, и е констатирано,
че за измерване на вода за питейно-битови нужди, с цел осъществяване на
търговски плащания, дружеството „ВИК” ЕООД използва водомер, тип
ВКЕСВ 5 СРБ, произведен от „Б.“ АД П., с идент. номер 0041931/2006 г., с
описаните технически и метрологични характеристики, със знак за одобрен
1949.02. В момента на проверката средството за измерване се намира в
употреба, тъй като е монтирано към водопроводната шахта на къщата и
осигурява снабдяването й с вода за питейно-битови нужди. Описаният
водомер е с поставен знак за първоначална проверка, извършена през 2006 г.
Последваща проверка за този тип водомери се извършва на всеки пет години
– тази периодичност е определена в Заповед № А-412/ 16.08.2004 г. на
Председателя на ДАМТН, както и във всички последвали във времето
заповеди, издадени на основание чл. 43, ал. 4 от ЗИ, включително и
действащата към момента Заповед № А-616/ 11.09.2018 г. на Председателя на
ДАМТН.(обн.ДВ бр.82 от 05.10.2018 г.) Следователно по отношение на
2
посочения водомер петгодишният период е изтекъл на 31.12.2011 г. и след
тази дата на водомера, намиращ се в употреба, е следвало да бъде извършена
последваща проверка, респективно да му бъде поставен знак за последваща
проверка, съгласно чл. 43, ал. 1 от ЗИ, във връзка с чл. 846, т. 5 от
НСИКПМК. При проверката на 16.07.2021 г. върху описания водомер няма
поставен знак за последваща проверка.” В Наказателното постановление е
посочено, че с горното жалбоподателят е извършил нарушение по чл. 44, т. 4,
във връзка с чл. 43, ал. 1 от Закона за измерванията /ЗИ/ и на основание чл. 83
от ЗАНН, чл. 85, ал. 2, вр. с чл. 85, ал. 1 от ЗИ и чл. 94, ал. 2 от ЗИ, е наложена
„имуществена санкция” на търговското дружество в размер на 200 лева
(двеста лева).
От заповед № А-54/ 03.02.2021 г. на П.Г. – Председател на ДАМТН.
/ДАМТН/, се установи, че ИВ. Т. К. – „главен инспектор“ в регионален отдел
„МН З.Б.” на Главна дирекция „М.Н.” е оправомощена да извършва надзорни
проверки на територията на цялата страна и да съставя АУАН за нарушения
по Закона за измерванията /ЗИ/. /л.11/
От заповед № А-33/ 14.01.2019 г. на П.Г. – Председател на ДАМТН.
/ДАМТН/, се установи, че Г.Х.Д. – Началник на Регионален отдел „МН З.Б.”
на Главна дирекция „М.Н.”, е оправомощен да издава наказателни
постановления за нарушения по чл. 85, чл. 86, чл. 89, чл. 90, чл. 91, чл. 92 и
чл. 93 от ЗИ. /л.12/.
От показанията на свидетелите ИВ. Т. К. – актосъставител, ИВ. Г. Г. –
свидетел при проверката и при съставянето на акта, и СТ. П. Ш. – свидетел
при съставянето на акта /служители на ГДМН при ДАМТН/, дадени в с.з. на
14.12.2021г., се установи, че те поддържат фактическите констатации,
отразени в АУАН. /л.22-л.23/
Наказателното постановление № МН-ЗБ-21-262/ 21.10.2021 г. на
Началника на Регионален отдел „МН З.Б.” на Главна дирекция „М.Н.” на
ДАМТН. /ДАМТН/ е връчено на жалбоподателя „ВИК” ЕООД на 02.11.2021
г. /л.7/, а жалбата против същото е внесена на ръка в деловодството на
ДАМТН на 05.11.2021г. /л.3/
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата на „ВИК” ЕООД С., ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: град С., бул. „Р.” № 15, представлявано от управителя Н. Г. Н.,
срещу Наказателно постановление № МН-ЗБ-21-262/ 21.10.2021 г. на
Началника на Регионален отдел „МН З.Б.” на Главна дирекция „М.Н.” на
ДАМТН. /ДАМТН/, е подадена по реда и в сроковете на чл. 59 от ЗАНН,
поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество
същата се явява неоснователна по следните съображения:
Съдът счита, че в хода на административнонаказателното производство
по издаване на наказателното постановление, което се атакува, не са
3
допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, обуславящи
отмяната му. Извършена е проверка от служители на ДАМТН, притежаващи
изискуемата компетентност да извършват проверки във връзка със спазване
разпоредбите на Закона за измерванията /ЗИ/.
Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на
акта за установяване на административно нарушение. Същият е съставен от
компетентен актосъставител, при съставянето му са спазени изискванията на
чл. 42, чл. 43 и чл. 44 от ЗАНН. Наказателното постановление, издадено във
връзка с нарушение на чл. 44, т. 4, във връзка с чл. 43, ал. 1 от Закона за
измерванията /ЗИ/, е издадено от компетентно длъжностно лице. Не се
констатираха нарушения на изискванията на чл. 57 и сл. от ЗАНН.
Административнонаказателното производство е протекло в
законоустановените срокове, не са пропуснати съществени реквизити от акта
или наказателното постановление, което да обуслови незаконосъобразност на
крайния акт, достатъчно са конкретизирани обстоятелствата на нарушението,
както и мястото на извършването му. Издаденото НП отговаря на
изискванията на ЗАНН. Същото е съставено в предписаната от закона форма,
съдържа точно описание на нарушението и съответства на констатациите в
АУАН. С оглед на това съдът намира, че правото на защита на жалбоподателя
не е нарушено и цялата преписка по издаването на НП установява по
безспорен начин нарушението и правомерното определяне на адм. наказание.
В НП, както и в АУАН, изрично е посочено, че се ангажира отговорността на
жалбоподателя „ВИК” ЕООД, ЕИК *********, в качеството му на дружество,
което осъществява водоснабдяване на територията на град К. и водомера в
посочената къща се използва от дружеството за измерване на вода за
питейно-битови нужди, с цел осъществяване на търговски плащания, т. е.
средството за измерване – водомер, попада в приложното поле на чл. 5 от
Закона за измерванията /ЗИ/.
По същество правилно е приложен и материалния закон – издаденото
наказателно постановление е за извършено от жалбоподателя нарушение на
чл. 44, т. 4, във връзка с чл. 43, ал. 1 от Закона за измерванията /ЗИ/. Съгласно
тази разпоредба „Лицата, които използват средства за измерване, са длъжни
да не използват средства за измерване без знаците по чл. 35, чл. 39, ал. 1 и чл.
43, ал. 1 и последваща проверка се извършва на средствата за измерване в
употреба и се удостоверява със знаци за последваща проверка.“
Горепосоченото нарушение е от категорията на формалните и законът не
изисква настъпването на конкретен вредоносен резултат, за да бъде
осъществен съставът му. От обективна страна се установи, че търговското
дружество – жалбоподател, в качеството му на лице, използващо за
измервания „средство за измерване – водомер” по смисъла на чл. 5 от ЗИ с
цел търговски плащания, не е изпълнило изискуемото задължение по
горецитираните разпоредби на ЗИ, с което деяние, изразяващо се в активно
поведение, в действие /”използване”/, от обективна страна е осъществило
състава на нарушението по чл. 44, т. 4, във връзка с чл. 43, ал. 1 от Закона за
4
измерванията /ЗИ/. Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, визирани в
жалбата, за незаконосъобразност на наказателното постановление, поради
нарушения на материалния закон и нарушения на административно
производствените правила по ЗАНН. В тежест на
административнонаказващият орган е да докаже, че на посочената дата и
място, при описаната фактическа обстановка, жалбоподателят е извършил
визираното нарушение, което съдът намира за доказано в настоящия процес.
Допуснотото нарушение е безспорно установено от писмените доказателства
и свидетелските показания, като съдът не констатира съществени
противоречия в събраните гласни доказателства по делото. Съдът счита, че
законосъобразно административно наказващият орган е ангажирал
отговорността на юридическото лице за допуснатото нарушение. В НП е
посочено, че имуществената санкция е наложена на основание чл. 83 от
ЗАНН, чл. 85, ал. 2, вр. с чл. 85, ал. 1 от ЗИ и чл. 94, ал. 2 от ЗИ, като в
конкретния случай на юридическото лице е наложена „имуществена санкция“
в минималния размер от 200 лева (двеста лева), предвиден в закона. Съгласно
тази разпоредба, едноличен търговец или юридическо лице, което в случаите
по чл. 5 използва средства за измерване, които не отговарят на изискванията
по глава четвърта, или не изпълнява задълженията си по чл. 44, се налага
имуществена санкция от 200 до 500 лв. Съдът не приема, че в случая се касае
за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Според задължителната
практика на ВКС, дадена с ТР № 1 от 12.12.2007г. преценката на
административнонаказващия орган "за маловажност" на случая по чл. 28 от
ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. За това
дали нарушението е маловажно следва да се изхожда от неговата
малозначителност, а тя е в зависимост от обществената му опасност, която
може да не е налице или да е явно незначителна. „Маловажен случай” по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН е този, който при извършеното деяние, с оглед
липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други
смекчаващи обстоятелства, представлява по – ниска степен на обществена
опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения
от същия вид. В конкретния случай не са представени доказателства и не са
налице обстоятелства, обуславящи по – ниска степен на обществена опасност
на конкретно извършеното административно нарушение в сравнение с
обикновените случаи по чл. 44, т. 4 от ЗИ, във връзка с чл. 43, ал. 1 от ЗИ,
поради което не е налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН. В случая
нарушението е типично за вида си и не разкрива по – ниска степен на
обществена опасност за установения ред на държавно управление в сравнение
с други нарушения от същия вид. Настоящият състав на Районен съд Пирдоп
е разглеждал и други административнонаказателни дела от жалбоподателя
„ВИК” ЕООД, ЕИК ********* срещу наказателни постановления на
Началника на Регионален отдел „МН З.Б.” на Главна дирекция „М.Н.” на
ДАМТН. /ДАМТН/, издадени за нарушения по чл. 44, т. 4 от ЗИ, във връзка с
чл. 43, ал. 1 от ЗИ, което е индиция за системно извършване на нарушения от
5
този вид от страна на жалбоподателя. Касае се за формално нарушение, при
което настъпването на вредоносни последици не е елемент от фактическия му
състав. Липсата на такива последици не се преценява като смекчаващо
обстоятелство, респ. като основание за преценка на случая като маловажен.
Деянието не се отличава с по – ниска степен на обществена опасност от
обикновените случаи на други такива нарушения. Ето защо съдът счита, че
следва да потвърди обжалваното наказателно постановление като
законосъобразно.
Предвид изхода на делото и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН,
„ВИК” ЕООД, ЕИК *********, следва да заплати на ДАМТН. /ДАМТН/,
направените разноски по делото в размер на 100 лева (сто лева),
представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Воден от гореизложеното РПСПп постанови решението си.
6