Решение по дело №387/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 декември 2020 г. (в сила от 3 декември 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20207220700387
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 276

 

гр. Сливен, 03. 12. 2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет  и  шести  ноември,  две  хиляди  и  двадесета  година,  в  състав:

             

                                       АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 387 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 27 от Закона за общинската собственост /ЗОС/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

            Образувано е по жалба, уточнена с молба от 22.10.2020 г., подадена от И.С.П. с адрес: ***, против Заповед № РД 15-2748 от 01.10.2020 г., издадена от Кмета на Община Сливен, В ЧАСТТА й относно размера на определеното парично обезщетение. В жалбата си оспорващият изразява несъгласие с размера на определеното обезщетение, като твърди, че в обезщетението не е включена стойността на трайните насаждения, които се намират в отчуждаваната част от имота. Моли оспорената заповед да бъде изменена в частта относно паричното обезщетение, като същото бъде увеличено със стойността на трайните насаждения. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

            В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се явява и не се представлява. В представена писмена молба чрез упълномощен процесуален представител поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Административният орган – Кмета на Община Сливен, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Счита, че процедурата по издаване на заповедта е спазена. Претендира присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № РД 15-2748 от 01.10.2020 г., издадена от Кмета на Община Сливен, на основание чл. 25, ал. 1 във връзка с чл. 21, ал. 1 от ЗОС, в съответствие с влязъл в сила План за регулация на улици, на поземлени имоти за обществени мероприятия и устройствени зони на СО „Изгрев“, землище Сливен, одобрен с Решение № 368 от 20.11.2008 г. на Общински съвет – Сливен, предвиждащ реализиране на улица от о.т. 3059 до о.т. 3062 между кв. 366 и 367 по плана на м. „Гюргюнлюка“, СО „Изгрев“, землище Сливен, е наредено: I. Да се отчуждят в полза на Община Сливен сграда с идентификатор 67338.413.542.3, застроена площ 9 кв.м., начин на трайно ползване – селскостопанска; сграда с идентификатор 67338.413.542.4, застроена площ 16 кв.м., начин на трайно ползване– селскостопанска; и 46 кв.м. земя, представляваща част от поземлен имот с идентификатор 67338.413.542, м. „Гюргюнлюка“, СО „Изгрев“, землище Сливен, трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: ниско застрояване, граници на имота: ПИ 67338.413.544, ПИ 67338.413.543, ПИ 67338.413.540 и ПИ 67338.413.541; II. Определено е дължимото парично обезщетение за предвидените за отчуждаване земя и сгради в общ размер на 3 225 лева; III. Сумата по т. II да се изплати по банков път на И.С.П., собственик на имота, след влизане в сила на заповедта.

Горепосоченият поземлен имот - № 67338.413.542 по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Сливен, целият с площ от 1679 кв.м., е собственост на оспорващия И.С.П., видно от приложения по делото Нотариален акт за продажба на недвижим имот № 62, том III, дело № 414 / 2019 г. по описа на Служба по вписванията - Сливен.  

В образуваното административно производство по отчуждаване е изготвена експертна оценка от независим оценител – „Финконсулт–Бургас“ ООД, съгласно която справедливата стойност за оценяваните 46/1679 ид.ч. от ПИ 67338.413.542 и за две селскостопански сгради 67338.413.542.3 със застроена площ 9 кв.м. и 67338.413.542.4 със застроена площ 16 кв.м. е в общ размер на 3 225 лева, от които: за отчуждаемите 46/1679 ид.ч. от ПИ 67338.413.542 – 775 лева, за селскостопанска сграда с идентификатор 67338.413.542.3 – 880 лева, и за селскостопанска сграда с идентификатор 67338.413.542.4 – 1570 лева. Оценката е изготвена на 23.06.2020 г. Оценителят е посочил, че при прилагане на Плана за улична регулация ще бъде засегната и високостеблена флора – орехи, нар, смокиня, сливи, за които е необходимо изследване и оценка от специалист в тази област. Изготвената експертна оценка е възприета от административния орган.

Данъчната оценка на предвидената за отчуждаване земя е 525,10 лева, а на сграда с идентификатор 67338.413.542.3 е 168,10 лева, видно от Удостоверение за данъчна оценка, издадено на 24.07.2020 г. от Община Сливен.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните по предвидения процесуален ред съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице А.Т.Н. – а. – с. о.. Съгласно заключението на вещото лице, стойността на трайните насаждения в предвидената за отчуждаване част от ПИ 67338.413.542, към датата на издаване на оспорената заповед, е 828,42 лева, от които: 3 броя орехови дървета – на стойност 788,90 лева, 1 брой овощен вид дюля – на стойност 4,34 лева, 1 брой овощен вид слива – на стойност 9,32 лева, и 1 брой смокиня – на стойност 25,86 лева.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 27, ал. 1 от ЗОС 14-дневен преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.  

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия, на основание чл. 25, ал. 2 от ЗОС. Спазена е установената от закона форма. При издаването на оспорения акт не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Предмет на оспорване в настоящото производство е размерът на определеното в заповедта за отчуждаване парично обезщетение. В производството по принудително отчуждаване собственикът на предвидения за отчуждаване имот следва да бъде обезщетен с равностойно парично или имотно обезщетение /чл. 21, ал. 1 от ЗОС/. Размерът на равностойното парично обезщетение се определя съобразно конкретното предназначение на имота преди влизането в сила, съответно преди одобряването на подробния устройствен план и въз основа на пазарните цени на имоти със сходни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот /чл. 22, ал. 5 от ЗОС/, като в случай че определеният размер на равностойното парично обезщетение е по-малък от данъчната оценка на имота, обезщетението се изплаща в размер, равен на данъчната му оценка /чл. 22, ал. 11 от ЗОС/. В разглеждания случай възприетата от административния орган пазарна стойност на предвидените за отчуждаване част от поземлен имот и подобрения е по-висока от данъчната им оценка. Оценителят в административното производство не е оценил стойността на трайните насаждения в предвидената за отчуждаване част от поземления имот, които е следвало да бъдат оценени отделно от земята. А назначеното от съда вещо лице е определило стойността на тези трайни насаждения. Съдът счита, че следва да кредитира предложената от вещото лице Н. стойност на отчуждаваните трайни насаждения, като изготвена въз основа на компетентно и безпристрастно заключение, неоспорено от страните по предвидения процесуален ред, и съобразена в максимална степен с принципа за равностойно парично обезщетение при принудително отчуждаване.

По изложените съображения, заповедта на Кмета на Община Сливен в оспорената ѝ част е неправилна, поради което следва да бъде изменена в тази част, като се увеличи размера на паричното обезщетение със сумата от 828,42 лева, представляваща стойността на трайните насаждения, или от 3 225 лева на 4 053,42 лева.

С оглед изхода на спора, Община Сливен следва да бъде осъдена да заплати на оспорващия претендираните и направени от него по делото разноски в размер на 410 лева, от които: 10 лева – внесена държавна такса, и 400 лева – договорено и платено адвокатско възнаграждение. 

            С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 3 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ИЗМЕНЯ Заповед № РД 15-2748 от 01.10.2020 г., издадена от Кмета на Община Сливен, В ЧАСТТА ѝ по т. II, в която е определен размер на дължимото парично обезщетение за предвидените за отчуждаване земя и сгради, като УВЕЛИЧАВА размера на дължимото парично обезщетение от 3 225 /три хиляди двеста двадесет и пет/ лева на 4 053,42 /четири хиляди петдесет и три лева и четиридесет и две стотинки/ лева.

ОСЪЖДА Община Сливен да заплати на И.С.П. с ЕГН: **********, с адрес: ***, сумата от 410 /четиристотин и десет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението е окончателно.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: