Решение по дело №1378/2019 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 февруари 2020 г. (в сила от 6 март 2020 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20197260701378
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№131

гр. Хасково,17.02.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Хасково в открито съдебно заседание на четиринадесети февруари, две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                     СЪДИЯ: ПЕНКА КОСТОВА

 

При участието на секретаря Гергана Мазгалова и прокурор Елеонора Иванова от Окръжна прокуратура - Хасково, постави за разглеждане докладваното от съдия П.Костова исково адм.д. №1378/2019 г. по описа на Административен съд - Хасково и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.203 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.1, ал.1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/.

Образувано е по искова молба, предявена от М.Г.Д. ***, чрез адв. А.Г. ***, срещу Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Хасково, за присъждане на обезщетение в размер на 200 лева за претърпени имуществени вреди, изразяващи се в направени разноски – платен адвокатски хонорар по НАХД №548/2019 г. по описа на Районен съд - Хасково, с което е отменено Наказателно постановление №18-1253-001880/20.03.2019г., издадено от началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР - Хасково, ведно със законната лихва върху тази сума считано от датата на подаване на исковата молба в съда до нейното окончателно изплащане.

Ищцата твърди, че с Наказателно постановление №18-1253-001880/20.03.2019г., издадено от началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Хасково на основание чл.175, ал.2, вр. с чл.175, ал.1, 4 от ЗДвП и било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца. Така посоченото наказателно постановление било обжалвано в срок пред Районен съд Хасково, в който съд било образувано АНД № 548/2019г. С постановеното по това дело решение №314/29.10.2019г. е било отменено изцяло, като незаконосъобразно Наказателно постановление №18-1253-001880/20.03.2019г., издадено от началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Хасково, което решение е влязло в законна сила на 20.11.2019г. В производството пред РС - Хасково, ищцата бил защитавана от адвокат, на който заплатил в брой адвокатско възнаграждение в размер на 300.00 лв., съгласно сключен договор за правна защита и съдействие. Счита, че са налице предпоставките за ангажиране отговорността на ответника на основание чл.1 от ЗОДОВ за обезщетяване на претърпените от него имуществени вреди в размер на 200.00лв., представляващи платена сума за адвокатско възнаграждение по воденото от нея дело, касаещо незаконосъобразността на отмененото по съответния ред НП. Иска от съда да постанови решение, с което да осъди ОДМВР Хасково, да заплати сумата от 200.00 лв., представляваща обезщетение за причинените ѝ имуществени вреди, изразяващи се в направени разноски за изплатения адвокатски хонорар по АНД №548/2019г. по описа на РС - Хасково, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното и изплащане.

В съдебно заседание ищцата се представлява от процесуален представител, който заявява, че поддържа исковата молба така както е предявена и моли съда да уважи предявения с нея иск, като претендира присъждане на сторените ѝ в настоящото производство разноски.

Ответникът Областна дирекция на МВР – Хасково, редовно призован за съдебно заседание, не се представлява. В депозиран по делото отговор на исковата молба изразява становище за допустимост и основателност на исковата претенция, така както е предявена.

Заключението на прокурора е, че исковата претенция е доказана по основание и размер, поради което предлага да бъде уважена.

Административен съд Хасково, като обсъди събраните по делото доказателства и съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:

С решение №314 от 29.10.2019 г., постановено по АНД № 548/2019г., по описа на Районен съд - Хасково, влязло в сила на 20.11.2019 г., е отменено Наказателно постановление №18-1253-001880/20.03.2019г., издадено от Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Хасково, с което на М.Г.Д. за извършено нарушение на разпоредбата на чл.103, ал.1 от Закона за движението по пътищата и на основание чл.175, ал.1, т.4, вр. с чл. 175, ал.2 от ЗДвП, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв. Видно от АНД №548/2019 г. по описа на РС - Хасково, приложено като доказателство по делото, в съдебното производство по обжалване на НП ищцата е била представлявана от адвокат Г.,***, упълномощен с пълномощно – л.20 от АНД №548/2019 г. по описа на РС - Хасково. За процесуалното представителство по делото ищцата е платила договорен хонорар в размер на 200 лева, която сума е получена от адвоката в брой на 11.06.2019г., видно от отразеното в Договора за правна защита и съдействие – л.20 от въззивното дело.

При така установената фактическа обстановка и събраните по делото доказателства съдът прави следните правни изводи:

На първо място следва да бъде съобразено Тълкувателно постановление № 2/2014 от 19 май 2015 год. по тълкувателно дело № 2 по описа за 2014 г. на ВКС, Общото събрание на Гражданска колегия на ВКС и Първа и Втора колегия на ВАС.

Според мотивите изложени в посоченото ТП, дейността по административно наказване по естеството си е правораздавателна дейност на администрацията, насочена е към разрешаване на правен спор, възникнал по повод на конкретно сезиране, при спазване на състезателно производство в условията на независимост и самостоятелност на решаването. Тя е свързана със защитата на реда в областта на държавното управление по аргумент от чл. 6 от Закона за административните нарушения и наказания и представлява санкционираща управленска дейност. Наред с другите правни форми на изпълнителна дейност - правотворческа, правоприлагаща и договорно-правна, класифицирани според предметно им съдържание и цел, тя представлява форма на административна /изпълнителна/ дейност, извършва се по административен ред чрез властнически метод, въз основа на законово предоставена административно наказателна компетентност. Наказателното постановление, като резултат от упражнената дейност по административно наказване, също представлява по естеството си правораздавателен акт, той не се издава по реда на АПК и не носи белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 АПК. Въпреки това, основният вид на дейността по налагане на административно наказание и на извършените действия или бездействия във връзка с административното наказване не дава основание разпоредбата на чл.1, ал.1 ЗОДОВ да се тълкува ограничително като приложното й поле да се ограничи до административните актове, издавани по реда на АПК, а незаконосъобразните наказателни постановления, с оглед на правораздавателния им характер, да бъдат изключени от предметния обхват на закона. За квалифициране на иска като такъв по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ определяща е не правната природа на отменения акт, а основният характер на дейността на органа, негов издател. Независимо, че наказателното постановление не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 АПК, определящо за квалификацията на иска за вреди по чл.1, ал.1 ЗОДОВ, е обстоятелството, че актът се издава от административен орган, представлява властнически акт и въпреки че поражда наказателноправни последици, е правен резултат от санкционираща административна дейност. Неговото издаване е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност. Законодателят не предвижда ред за присъждане на разноски в производствата по ЗАНН. Доколкото искът по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ е за обезщетение за вреди, настъпили вследствие незаконосъобразно наказателно постановление, действия или бездействия в рамките на административно наказване, то и исканията за обезщетяване на направени разноски в производството по обжалване подлежат на разглеждане по същия ред.

При това положение и с оглед задължителния характер на тълкувателните постановления съгласно чл. 130, ал. 2 от Закона за съдебната власт, се налага извода, че при преценка основателността на предявен иск за обезщетение за вреди от категорията на процесния, с правно основание чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, разглеждан по реда на чл. 203 и сл. АПК, отмененото като незаконосъобразно НП следва да се преценява като отменен незаконосъобразен административен акт, постановен от административен орган /или длъжностно лице/ при изпълнение на административна дейност. Както е прието в ТП, макар наказателното постановление, с което се налага административно наказание, да не е индивидуален административен акт по определението на чл. 21, ал. 1 АПК, определящо за квалификацията на иска за вреди по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, е обстоятелството, че актът се издава от административен орган, представлява властнически акт и е правен резултат от санкционираща административна дейност.

На следващо място следва да бъде съобразено и Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. по тълк. д. № 2/2016 г. на Върховен административен съд, според което при предявени пред административните съдилища искове по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления, изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от този закон.

Изложеното до тук съотнесено към конкретиката на настоящия казус налага да се приеме следното:

Съгласно чл. 203, ал. 1 АПК исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица се разглеждат по реда на Глава единадесета, а за неуредените въпроси за имуществената отговорност се прилагат разпоредбите на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди. Чл. 1 ЗОДОВ постановява, че държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, като исковете се разглеждат по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

За да възникне правото на иск за обезщетение задължително е необходимо наличието на няколко, кумулативно определени предпоставки, а именно: причинена вреда - имуществена или неимуществена; незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината; незаконосъобразният акт, действието или бездействието да са при или по повод изпълнението на административна дейност; пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт, действието или бездействието, и настъпилата вреда. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на държавата по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. Условие за допустимост на иска (чл. 204, ал. 1 АПК) е административният акт да бъде отменен по съответния ред. В този смисъл предявеният от ищеца иск се явява допустим, доколкото няма спор, че Наказателно постановление №18-1253-001880/20.03.2019г., издадено от Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Хасково, е отменено по съответния ред.

От материалите по приложеното АНД №548 по описа за 2019 г. на РС - Хасково и според констатациите на решаващия съд изложени в отменителното решение, Наказателно постановление №18-1253-001880/20.03.2019 г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Хасково, е издадено в нарушение на материалния закон, поради което същото се явява незаконосъобразно. Решението на съда е влязло в сила на 20.11.2019 г., т.е. налице е първият елемент от фактическия състав на иска за обезщетение по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. Касае се за противоправно поведение от страна на ответника, изразяващо в издаването на незаконосъобразен акт.

Тук именно следва да се посочи, че според чл. 8, ал. 3 от ЗОДОВ, когато в закон или указ е предвиден специален ред на обезщетяване, този закон не се прилага. Тази разпоредба обаче, е неприложима към настоящия случай, тъй като не е налице специален закон, който да предвижда обезщетяване за вреди, представляващи разноски за осъществена адвокатска защита в рамките на воденото административнонаказателно производство. С плащането на уговорения адвокатски хонорар е настъпила вреда в патримониума на ищеца, която е в пряка причинна връзка с издаденото незаконосъобразно НП, тъй като същият е упражнил законното си право да ползва адвокатска защита в административнонаказателния процес. Освен това нито ЗАНН към момента на приключване на съдебното производство пред въззивната инстанция, нито субсидиарно приложимият НПК, предвиждат ред, по който направените разноски в рамките на съдебното производство за осъществена адвокатска защита да бъдат възстановени на жалбоподателя в случай, че издаденият срещу него акт (НП ) бъде отменен като незаконосъобразен. Нещо повече в тази връзка изрично е постановено и ТР № 2/03.06.2009 г. на ВАС - ОСС от I и II колегия на ВАС, по тълкувателно дело № 7/2008 г., според което административните съдилища не присъждат разноски в производствата по касационни жалби срещу решенията на районните съдилища по административнонаказателни дела. Следователно, тъй като съдебните разноски не подлежат на присъждане в рамките на административнонаказателното производство, за жалбоподателя не съществува друг правен способ да претендира същите, освен по исков ред.

За пълнота следва само да бъде отбелязано, че с разпоредбата на чл.63, ал.3 от ЗАНН / Нова – ДВ, бр. 94 от 2019 г., в сила от 03.12.2019г./ законодателят вече даде разрешение на този въпрос, като с посочената ал.3 се предвиди възможността в съдебните производства, в които се оспорват наказателни постановления  страните да имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Няма съмнение и спор, че от издаването на обсъждания противоправен акт, за ищеца са настъпили имуществени вреди, изразяващи се в направени разноски за адвокатско възнаграждение в производството по обжалване на процесното НП. В случая ищецът, не би заплатил адвокатско възнаграждение и респективно това не би представлявало вреда, ако при осъществяване на своята административнонаказваща дейност длъжностното лице бе съобразило закона при издаване на НП. Налице е пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт и настъпилата за лицето вреда, поради което и ответникът следва да заплати на ищеца обезщетение за причинените му имуществени вреди в резултат от незаконосъобразно издаденото НП.

По изложените съображения, Административен съд – Хасково намира, че са доказани всички предпоставки за ангажиране на отговорността на ответника на основание чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ за обезщетяване на претърпените от ищцата имуществени вреди в размер на 200 лева, представляващи платените от нея разноски за адвокат по делото, в което е отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление №18-1253-001880/20.03.2019г., издадено от Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Хасково. Искът следва да се уважи като доказан и по основание и размер.

Доколкото искането за присъждане за лихва е акцесорно, то след като съдът намира основното искане за присъждане на обезщетение за имуществени вреди за основателно в определения по-горе размер, то следва да се уважи и искането за присъждане на законната лихва върху тази сума, което е дължимо от дата на предявяване на исковата молба – 16.12.2019г.

С оглед изхода на делото и на основание чл.10, ал.3 от ЗОДОВ, в полза на ищеца следва да бъде присъдена сумата в размер на 310 лева, представляваща направените разноски в това производството, в това число платена държавна такса в размер на 10 лева и платено адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева.

Водим от горното и на основание чл. 204, ал.1 АПК във вр. с чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ, Административен съд Хасково

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Хасково, с адрес гр.Х., бул. “Б.” №… да заплати на М.Г.Д., ЕГН **********,***, сумата от 200.00 лева /двеста лева/, представляващи обезщетение за причинени на ищцата имуществени вреди в резултат от незаконосъобразно Наказателно постановление №18-1253-001880/20.03.2019 г., издадено от Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Хасково, отменено с влязло в сила решение №314 от 29.10.2019 г. по АНД №548/2019 г., по описа на Районен съд - Хасково, изразяващи се в заплатени съдебни разноски за адвокатско възнаграждение в съдебното производство по обжалване на наказателното постановление, ведно със законната лихва върху сумата, считано от датата на предявяване на исковата молба – 16.12.2019г. до окончателното й заплащане.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР - Хасково с адрес гр. Х., бул. “Б.” №… да заплати на М.Г.Д., ЕГН **********,***, деловодни разноски в размер на 310.00лв. /триста и десет лева/, от които държавна такса – 10.00лв. и адвокатско възнаграждение – 300.00лв.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 - дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане преписи от същото.

 

 

 

 

                                                        СЪДИЯ: