Р Е Ш Е Н И Е
№ 843/11.5.2022г.
гр. Пловдив, 11 май 2022 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І отделение, ІX състав, в публично съдебно заседание на двадесет и седми април две
хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ СТОЯНОВ
при секретаря
Станка Журналова,
като разгледа докладваното от съдия С. адм. дело № 553 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:
Производство е по реда на на чл. 145 и следващите от АПК
, във връзка с чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).По допустимостта на жалбата настоящият състав на съда
констатира следното:
Съгласно чл.172, ал.5 от ЗДвП, обжалването на заповед,
с която се прилага ПАМ от вида на оспорената по делото (чл.171, т.1, б.”б” от ЗДвП), се извършва по реда на АПК, като кодексът дава възможност за оспорване
на индивидуалните административни актове относно тяхната законосъобразност,
както по административен, така и по съдебен ред. По делото не са ангажирани
доказателства за датата, на която оспорената заповед (лист 7) е връчена на
жалбоподателя, поради което следва да се приеме за установено, че подаването на
жалбата (лист 4) е направено в законоустановения
срок. Освен това, жалбата е подадена и при наличието на правен интерес, поради
което се явява допустима.
Разгледана по същество,
жалбата е основателна.
На жалбоподателя Х. е направена проверка с дрегер “Drug Test 5000”, с фабричен №ARKJ-0023, за евентуална
употреба на наркотични вещества или техни аналози, при което е отчетена употреба на амфетамин
(АМР) от негова страна. Според Приложение №1 към чл.3, т.1 от Наредбата за реда за класифициране на
растенията и веществата като наркотични (НРКРВН), амфетаминът
е включени в Списък І- Растения и вещества с висока степен на риск за
общественото здраве поради вредния ефект от злоупотребата с тях, забранени за
приложение в хуманната и ветеринарната медицина.
Освен посоченото, А.Е.Г. съставя акт за установяване
на административно нарушение (АУАН), Серия АД, бл.№153102 от 06.01.2022г. (лист 9), с който деянието на жалбоподателя
Х., изразяващо се в управление на процесния лек
автомобил под въздействието на наркотични вещества или техни аналози- амфетамин (АМР), установено с техническо средство,
представляващо дрегер “Drug Test 5000”, с
фабричен №ARKJ-0023, се квалифицира като административно нарушение по
смисъла на чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП.
Според разпоредбата на чл.172, ал.1, пр.1 от ЗДвП, ПАМ
по чл.171, т.1, 2, 2а, 4, т.5, буква “а”, т.6 и 7 се прилагат с мотивирана
заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно
тяхната компетентност или от оправомощени от тях
длъжностни лица. А по аргумент от разпоредбата на чл.165, ал.1 от ЗДвП,
службите за контрол се определят от министъра на вътрешните работи.
Освен това, с разпоредбата на чл.189, ал.2 от ЗДвП е предвидено, че редовно съставените актове (АУАН) по закона се ползват с доказателствена сила до доказване на противното. Макар
последно посочената разпоредба да урежда отношения, свързани с реализирането на
административнонаказателната отговорност спрямо лица,
извършили административни нарушения по смисъла на ЗДвП, то същата е приложима и
по отношение на ПАМ, предвид незадоволителната уредба на материята в чл.22 от
Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН). Следователно,
опровергаването на отразените в АУАН констатации е в тежест за жалбоподателя.
Според чл.78, ал.5 от Гражданския процесуален кодекс
(ГПК), във връзка с чл.144 от АПК, ако заплатеното от страната възнаграждение
за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност
на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер
на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер
съобразно чл.36 от Закона за адвокатурата (ЗАдв).
Според чл.36, ал.2 от ЗАдв, размерът на
възнаграждението се определя в договор между адвоката и клиента; размерът на
възнаграждението трябва да бъде справедлив и обоснован и не може да бъде по-нисък
от предвидения в наредба на Висшия адвокатски съвет размер за съответния вид
работа, каквато се явява Наредба №1/09.07.2004г. Съгласно установеното от
нормата на чл.8, ал.3 от Наредба №1/09.07.2004г., за процесуално
представителство, защита и съдействие по административни дела без определен
материален интерес за една инстанция минималното адвокатско възнаграждение е
500,00 лева. Според точка 3. от Тълкувателно решение №6 от 6.11.2013г. на ВКС
по тълк. д. №6/2012г., ОСГТК, докладчик съдиите
Елеонора Чаначева и Албена Бонева, при намаляване на
подлежащо на присъждане адвокатско възнаграждение, поради прекомерност по реда
на чл.78, ал.5 ГПК, съдът не е обвързан от предвиденото в §2 от Наредба
№1/09.07.2004г. (отменена разпоредба) ограничение и е свободен да намали
възнаграждението до предвидения в същата наредба минимален размер.
ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка
№22-1030-000021 от 06.01.2022г., издадена от началник на група в Сектор “Пътна
полиция“ при Областна дирекция на МВР- Пловдив, с която на Б.Р.Х., ЕГН **********,
е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т. 1, б.“б“ от ЗДвП-
"временно отнемане на свидетелство за управление на МПС на водач до
решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца".